Ideo-logikák

Teljesen tisztességes üzlet a reklám

2017. február 07. - Tamáspatrik

 

Van egy meglehetősen rossz hangzású idegen szavunk, a „manipuláció” - amelynek már a használata is valójában egyfajta manipuláció, hiszen egy olyan értelmű állítás, hogy engem mások kihasználnak, átvernek, úgy, hogy nem is tudok róla ergó, aki ilyet állít, az keményen befolyásolni szeretne engem és azt akarja elérni, hogy felháborodjak.

A manipuláció azonban teljesen mindennapos dolog, az emberi természethez tartozik: a kommunikáció általában arról szól, hogy másoknál el szeretnénk érni valamit, hogy valami olyat tegyenek, ami nekem kedvező. A főnök manipulálja a beosztottat, a beosztott a főnökét, a munkatársak és a családtagok egymást, még egy blog írása is nyilvánvalóan manipulatív cselekedet. Nagyon ritka eset, leggyakrabban alighanem baráti kapcsolatokban fordulhat elő, amikor semmit sem akarunk a másiktól, csak meghallgatjuk, odafigyelünk rá. A mindennapokban azonban leginkább figyelmet szeretnénk, hatással lenni egymásra, és mi ez, ha nem manipuláció.

A politikusok és a reklámipar rafináltabban űzik ezt a műfajt? Nyilvánvalóan igen, hiszen egész kutatóműhelyeik vannak, amelyek folyamatosan mérik a hatásokat, és a legrafináltabb technikákat tudják kifejleszteni, hogy az állampolgár azt tegye, amit ők szeretnének. A profi manipulátorok nagy számok törvényével dolgoznak és statisztikákat néznek, míg egy párkapcsolatban a kísérletezés személyre szabottan történik: azt szoktam mondani, hogy a feleségem vagy nagyon őszinte velem vagy úgy manipulál, hogy nem veszem észre – gyaníthatóan inkább az utóbbiról lehet szó.

A manipulációtól legalább részben vagy átmenetileg teljesen mentes kapcsolatok nagyon ritkák. A reklámokra visszatérve: teljesen tisztességes üzletről van szó, ugyanis senki nem kényszerít, hogy a reklámot megnézd. Az óriásplakátok kivételével a médiareklámok minden fajtájára igaz, hogy megkerülhető. Hogyha fizetős csatornákat nézünk az is egy megoldás, de éppúgy, ha rögzítjük a filmeket vagy más műsorokat és visszajátsszuk, ami általában szintén egy opció, sőt a tévéreklámot el is lehet kapcsolni. Igaz, hogy egyik sem a legkényelmesebb megoldás, az pedig tény, a mai kor polgárának a kényelem a legfontosabb, hogy karosszékből láthasson és átélhessen lehetőleg mindent, mindenféle erőfeszítés nélkül. Tévét nézni például egyáltalán nem kötelező, van sok egyéb fajta program például a természetjárás is ilyen, amely mentes mindenféle zavaró információtól. Ha viszont médiumokat használsz és nem akarsz fizetni, akkor el kell viselned a reklámokat. Teljesen tisztességes üzlet, ami abban áll, hogy az ingyenes tartalmakért cserébe a nézők közül néhányan gyakrabban fognak megvenni valamilyen terméket vagy szolgáltatás mint egyébként tennék.

Lehet persze azt mondani, hogy finanszírozzuk mindezt adókból: ami viszont igazságtalan lenne azokkal szemben, akik egyáltalán nem vagy alig néznek tévét, olvasnak újságot vagy használnak internetet.

A reklámokkal szemben immunitást szerezni egyáltalán nem lehetetlen: én például megnéztem, hogy mit vásároltam a mai napon és ezek 90%-a olyan termék, amelyeket nem reklámoznak a médiumok, viszont az ízlésemnek megfelelnek és ár-érték arányukat kedvezőnek tartom. A reklám ritkán tud bárkit rávenni olyasminek a megvételére, amit az illető egyáltalán nem szeret. Leginkább arról van szó, hogy a hasonló termékek közül egy kategórián belül azt fogjuk inkább választani, aminek már vagy többször hallottuk a nevét vagy pedig láttunk róla képet különféle reklámokban.

Rossz terméket nem lehet eladni reklámban, legfeljebb időlegesen: aki reklámoz egyúttal azt is állítja, hogy az ő terméke vagy szolgáltatása jó, és ez is egy lényeges pont, ami a reklámozás mellett szól. Ha ez nem így van és a minőséggel problémák lépnek fel, olyankor a figyelemfelhívás visszafelé is elsülhet. Elterjed pletykaszinten, hogy a termék egyáltalán nem jó, a hatóságok is rászállhatnak, sőt egyes országokban be is perelhetik a fogyasztók. A gyenge minőségű termék reklámozása nem több mint pénzkidobás, mert tartós hatást nem fog tudni elérni. Ezzel nem azt állítom, hogy a jó minőségű terméket szoktunk vásárolni, inkább a közepes, de egyenletes és már megszokott minőséget keressük.

Hogyha egy olyan tulajdonos vagy vállalatvezető fejével gondolkodunk, aki már nagy forgalmat bonyolított és megszedte magát, akkor eszünkbe juthat, hogy ugyan mi a csodát is fog csinálni a rengeteg pénzével? Valamit pedig kell vele tennie – voltak persze és vannak időnként olyan próbálkozások, hogy adók formájában szedjük el tőlük vagy államosítsuk a tulajdonát, de az ilyen kísérletek eddig még hosszabb távon mind kudarcot vallottak. (A közös lónak túros volt a háta, és ebek harmincadjára jutott minden.) Az illető valószínűleg el fogja költeni előbb vagy utóbb a pénze jelentős részét, amivel másokat gazdagít, de az is gyakori, hogy befekteti munkahelyeket hozva létre, esetleg jótékonykodik. Lehet egy olyan döntése is, hogy stabilizálni szeretné a vállalatbirodalmát, hogy az életművét az utódai majd egykor továbbvihessék: ennek egyik eszköze lehet a folyamatos reklám. Ha valaki folyamatosan nyomatja a reklámokat, az lehet egy lufi is, ami kipukkad (lásd Postabank, anno), de lehet mögötte egy komoly erkölcsi tartás is, amennyiben arról szól a történet, hogy hosszabb távra tervez.

A reklámok manipulációs hatása nagyon korlátozott, amit beszédes adatok mutatnak, éppen a gyakran „konzumeridiótának” titulált amerikaiak fogyasztási szokásainak gyors változásáról. Ugyanis pont náluk zajlik az a folyamat, hogy az agyonreklámozott hatalmas gyorsétteremláncok zuhannak össze és mennek lassan tönkre, ezzel párhuzamosan viszont fellendült a kézművestermékek divatja, amelyeket jobbára csak helyi piacokon és kisebb mennyiségekben árulnak helyi termelők. Létezik tehát immunitás reklámokra és változnak a fogyasztói szokások a reklámoktól függetlenül is? A válasz egyértelmű igen.

A reklámok többsége egyébként egyáltalán nem hatékony – viszont mindenképpen korrekt üzlet, ami arról szól, hogy „ha szórakozni akartok, annak számos formáját támogatom”, - beleértve a helyi sportcsapatokat és a helyi művészek fellépését (vajon mi ebben a manipulatív?) „Egy feltételem van csupán az, ha sokan közületek továbbra is vásárolni fogjátok a termékeimet vagy szolgáltatásaimat.”

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr5212236192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Homo Homini Lupus 2017.02.09. 05:19:18

Azért azzal vitatkoznék, hogy senki sem kényszerít, hogy nézzem a tévé reklámot. Minden kábel tv fizetős és mégis ad reklámot a filmet megszakítva az összes ún ker.tévé. Ráadásul a film közben adott reklámok hossza eltérő, van amikor húsz perchez közelít. Sokszor emiatt otthagyom a filmet. Ebbe fog belebukni

Homo Homini Lupus 2017.02.09. 05:21:45

a sok ker.tévé. Ki..szott idegesítő, amikor már azt sem tudod a reklámblokk közben, hogy mi volt a cselekmény, melyik filmet nézed, mert az agymosó reklám már negyed órája tart.

Larry Silverstein 2017.02.09. 05:58:02

abban egyetértek, hogy a reklámszakma is van annyira tisztességes, mint bármi más kereskedelmi szakma

DE: a reklám bármit el tud adni olyan dolgokat is amik nem rossz dolgok de szüksége senkinek sincs rájuk pl.. energiaitalok, SUV autókategória ezekre az igényt kizárólag a reklám teremti praktikus szükséglet nincs rájuk egyáltalán. Ilyen reklám az is hogy változik a divat. Minek változik? Azért hogy dobd ki a régit, vegyél újat. Akkor az ilyen rossz reklám, vagy jó?

Lucifer Morningstar 2017.02.09. 07:39:14

Valamit nagyon benéztél amikor ezt a förmedvényt firkáltad, de ha nem tűnt volna fel kicsit borul a történeted a vastag előfizetési díjon amit a kábelszolgáltató levesz a fos műsorokért.
Amúgy abban igazad van, nem kötelező, amint indul a reklám pattan a MUTE gomb oszt szevasztok nyomuló férgek.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.02.09. 07:53:17

De, kényszer. Filmeket eleve le lehet tölteni, ott nem, de más műsorokat folyton megszakítja a reklám, nem lehet ezt kivédeni.

Főgebra 2017.02.09. 10:56:23

Húsz év alatt már meg lehetett volna tanulni, hogy a ker.tv-k nem azért vannak, hogy bennünket szórakoztassanak, hanem, hogy a napi 24 órás reklámfolyamot megnézessék velünk! A monotónia elkerüléséért, időnként játékfilm-részletekkel szakítják meg a reklámot!

S=klogW 2017.02.09. 14:05:02

akkor lenne "Teljesen tisztességes üzlet a reklám", ha nem szakítanák vele félbe a tévéműsorokat
(persze valójában a tévéműsorok szakítják meg a folyamatos reklámot)