Ideo-logikák

Ideo-logikák

Tényleg nem azt akartuk, amit a vírus elhozott?

2020. március 28. - Tamáspatrik

A legtöbben nagyon is megbecsüljük az idős embereket és fontosak nekünk, a krónikus betegek szintúgy, a haláleseteket és a hosszú felépüléssel járó megbetegedéseket abszolút nem kívánta senki.

Viszont ettől eltekintve, a járvány miatti átmeneti életmód változásunknak feltűnően sok olyan eleme van, aminek megítélésében a közvéleményünk eléggé egységes, amiket a járvány előtt régebben az emberek 80-90%-elfogadott volna.

Ilyenek kívánságok például: Többet szeretnék otthon a családommal lenni, a szűk családi körben. Vagy: Nem kell akkora globalizáció, a helyi termelőket támogassuk. A fogyasztói társadalomnak véget kell vetni. Szeretnék egyszer kilépni a mókuskerékből és kicsit megállni. Vagy: Úgy gondolom, hogy interneten is ugyanolyan jól tudunk dolgozni, kapcsolatot tartani. A munkahely a legtöbbünk számára csak folyamatos stressz forrása.

Az idősek vannak ugyan jelenleg a legnehezebb helyzetben, sokan kényszerű karanténban élnek, de még közöttük is vannak olyanok, akiknek a régi emlékek sokat jelentenek, és ha idejük engedi, akkor szívesen merengenek múltjuk eseményein. (Régen az idősek közül sokan újra és újra elmesélték életüknek azokat a történetét, amit legfontosabbnak tartottak, ma nem hallgatja meg őket senki.)

Ilyen értelmezésben a járvány nem annyira külső természeti csapás, netán „Isten büntetése”, hanem lényegében olyan elemeket valósít meg az életünkben, amiket elég sokan szeretnének, legalábbis valahol a vágyak szintjén. Nem akarok most valamilyen misztikus jelentést kiolvasni az eseményekből, mert nincs rá szükség. Egyszerűen csak arról van szó, hogy most itt a lehetőség, hogy a család együtt legyen huzamosabb ideig, ha kissé kényszerű összezártságban is, mert bezártak az iskolák és utazgatni sem lehet, nincsenek programok sem. Nyilván nem könnyű most új napirendet kialakítani, nem súrlódások nélküli és próbára teszi a leleményességünket, alkalmazkodóképességünket egyaránt. De a legtöbben ezt akartuk, nem? Hogy valójában mennyire akartuk azt nem tudom, de gyakran mondtuk, hogy jó lenne egy kicsit több időt szánni egymásra. Most kiderül, hogy ki az aki tényleg komolyan gondolta.

A fogyasztás és pazarlás szintje visszaesik, a környezetet sem terheljük annyira. Nem állítom, hogy a gazdaság romokban lenne, viszont látható egy erős átmeneti visszaesés. Van, akiknek a válságos helyzet már most elvette az állását, mások jövedelmük jelentős részét bukják és vannak olyanok is, akiket még nem érint. Például a sokat szidott gyorséttermek most bezártak, a mezőgazdaság viszont nincs annyira kiszolgáltatott helyzetben, a kistermelés talán az egyik nyertese lehet ennek az időszaknak. Gógyszercégek és internetes óriások további erősödését nem akartuk annyira, viszont az állam gondoskodó és rendteremtő működését sokan szerették volna látni. Most megmutathatják az egyes kormányok, hogy mit tudnak értünk tenni egy nehéz helyzetben, hogyan élnek a hatalmukkal, anyagi erőforrásaikat mire használják fel.

Az internetes kapcsolattartás mennyiben helyettesíti a személyességet? Most ez is ki fog derülni. Szerintem egyébként nagyon kis mértékben fogja tudni csak helyettesíteni, de egyértelműen e felé mentünk, egyre inkább csak a telefont nyomkodtuk és a laptop képernyője mögé bújtunk, a személyes kommunikáció lecsökkent. Most megtudjuk milyen az, amikor a személyesség közel a nullára csökken. Az egyre inkább elterjedté vált maszk viselése sem újdonság általánosabb értelemben véve, mert eddig is szégyelltük kimutatni a valódi érzéseinket nyilvánosan, nem vállaltuk fel valódi önmagunkat, hanem álarcok, szerepek mögé bújtunk.

Egyre inkább egy hideg társadalomban éltünk (nem csak mi, hanem az egész civilizációnk). Álarc mögé bújásra példa a bürokrata, aki ugye "nem tehet semmit", vagy az agresszív, aki nem akarja kimutatni, hogy neki is vannak gyenge, érzékeny pontjai, ezért egyből támad. Eddig is „álarcokat tettünk fel", sok minden nem változott. Összefogás nem nagyon volt, a bizalom egymás iránt eléggé alacsony szinten mozgott  – annyira sok minden nem változott. Illetve most változhat talán a járvány alatt, például megismerhetjük a közvetlen személyes kapcsolatok valódi értékét. Kicsit átgondolhatjuk, tűnődhetünk ezeken.

Azt ne mondja senki, hogy a sport és a szórakoztató ipar működését ne untuk volna. Sportban mindig ugyanazok nyertek, mindig Barca vagy a Real, Liverpool vagy Manchester. Teniszben a végtelenségig küzd egymással Djokovics és Nadal, hogy melyikük fogja utolérni Federert. Kiemelkedő nagy sztárok és agyondoppingolt sportolók aratnak mindenhol, látványos cirkusz az egész élsport, nem kis részben egészségkárosító és mechanikus hajsza a teljesítmény után. (Sem a focinak csúfolt alattomos pankrációt sem az olimpiai éremhajszát nem sajnálom.) 

A könnyűzenében nagyjából ugyanazok a sztár előadók semmit mondó, depis számokkal. Néhány ember a piramis csúcsán, akikre az egész világ figyel, mert jól sikerült image-ük van. Ezt most is nézhetjük a neten ameddig csak akarjuk, hátha egy idő után feltűnik a megcsináltság és az igazi személyesség teljes hiánya. Pár hete még sportcsarnokokban vagy koncerten üvöltözhetünk magunkról elfeledkezve – nem hiszem, hogy ha pár hónapig nem tehetjük most ezt, az sokaknak hiányozni fog. Sőt, lehet hogy baj is, ha annyira hiányzik.

A környezetvédők álma is megvalósult: ne repkedjünk annyit, ne utazzunk annyit és ne fogyasszunk annyit. Az üvegházhatású gázok termelése idén lényegesen alacsonyabb lesz, a természet rombolása nem zajlik olyan ütemben. Kérdés persze, hogy ez csak egy átmeneti helyzet és a válság elmúltával visszaáll a régi, fenntarthatatlan helyzet.

Amiért a járvány mégis sokkoló az amiatt van, hogy a ma embere számára, főleg a középosztálynak és onnan felfelé, az anyagi biztonság és a kiszámíthatóság magától értetődő, olyasmi amiért nem nagyon kell tennie semmit. Most már egyes szakmák művelői elég komoly anyagi nehézségekkel küzdenek, de nem kell jósnak lenni ahhoz, hogy a válság pár hónap alatt dominószerűen eléri a legtöbbünket, még az állami közalkalmazottakat is előbb-utóbb.

Most kiderül, hogy mennyire komolyan akartuk a változásokat, amelyeket most egy nagyjából véletlenszerűnek mondható természeti csapás hozott el, vagy pedig azok az értékeink, amiket eddig nem tartunk fontosnak, mert megszoktuk, most majd felértékelődnek. Röviden: győzzön az antikapitalizmus és forduljunk vissza, vagy mégis kell a kapitalizmus, esetleg kell a kapitalizmus úgy, hogy lényeges változásokat tudunk rajta eszközölni.

Válságokból lehet jól is kijönni hosszabb távon: erre lehet egy példa, hogy annak ellenére, hogy az egészségügyi dolgozók sokkal leterheltebbek mint eddig és senki nem irigyli azt a mindennapos küzdést, amiben részük van, az ágazat mégis kaphat egy esélyt a megújulásra. Fiatalabb orvosok hamarabb kerülhetnek a mély vízbe, az egyes tipikus esetekre vonatkozó protokollok most nagyon hasznosak, a hatékonyság előtérbe kerülhet, ilyesmire gondolok. Évtizedek óta tesznek keresztbe a különféle lobbiérdekek a változásoknak, az ésszerűsítéseknek, talán most ez is változhat.

A közgazdaságtan művelői számára az időnkénti válságok természetes jelenségek, a válság mindig egy esély, mert a mechanikus és megalapozatlan növekedés helyett átalakulásokat hoznak magukkal. Ami buborék és nem komoly az kipukkad és jó esetben az fog megmaradni és erősödni, amit valóban fontosnak és előremutatónak tartunk. Most felfigyelhetünk olyan emberekre, akik eddig elkallódtak a nagy zajban, de életszerű, új és mindenféle helyzetben használható gondolataik vannak.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr3415565598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.28. 08:14:00

Az én helyzetem javult a vírussal. ELeve nem szeretek emberekkel találkozni, eleve az internet a fő terepem. S még a költségeim is csökkentek.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2020.03.29. 11:11:01

Most gyakorlatilag minden nagycsaládos megbánta, hogy teliszülte a világot, egymásra licitálva panaszkodnak, hogy kibírhatatlan otthon a gyerekekkel...

Sir Galahad 2020.03.29. 11:55:32

A válságokat mesterségesen idézik elő, céljuk a pénz legális átcsoportosítása a gazdagokhoz az alsóbb társadalmi csoportoktól. Régebben ezt háborúkkal oldották meg, most így. Egyszerűbb és olcsóbb.

tireless treehugger 2020.03.29. 12:56:25

Nagycsaládot nem lehet megbánni, két hónap/ két év problémás időszak nem számít.

A járvány nemcsak gazdasági válságot okoz hanem felgyorsítja a társadalmi válságokat, előrehozza az újat/jobbat.. Innen nézve kifejezetten jó dolog. Amikor tömegek gondolkodnak el a körülményeken és megoldásokan aztán ez befolyásolja a tetteiket/politkájukat/kulturájukat, na abból még akár valami új/jó is lehet. Persze lehet az rossz is, gondolom attól függ hogy milyen koponyák élnek az adott társadalomban. Hülyék max egy újabb dilihazát, értelmesek viszont egy jobb társadalmat építenek.
A gazdasággal ugyanúgy, ha a gazdasági szereplők egy (a többihez képest) egészséges gazdaságból zuhannak, valószínűleg egészséges gazdaságot fognak újjáépíteni. Aki pedig légvárakból esik az légvárakba kapaszkodik vissza.

odamondó 2020.03.29. 13:36:54

Szép meg jó és én személy szerint 'élvezem', hogy a szakmám leállt és teljesen stressz nélkül megyek be dolgozni. Persze hosszútávon ez tarthatatlan.

Az egész rendszer azért fog vissza állni ugyanoda ahol volt, mert az embereknek első a pénz. Azt meg ne higgye senki, hogy most a világ megvilágosodik. Nyugati világban is azért jöttek elő ilyen környezetvédelmi gondolatok, mert a Maslow piramis csúcsán voltunk. Most majd senkit sem fog érdekelni. Ha éhes vagy elfelejted azt is, hogy vegán voltál még tegnap.

Fikalnyik Eugén 2020.03.29. 13:44:43

Idáig is elmeroggyant volt a világ, de legalább az utazások, a koncertek, az étterem, az emberi találkozások olyan élményeket adtak, amit semmivel nem lehet pótolni. A posztólóval ellentétben az a véleményem, hogy nem jobb lett az élet, hanem sokkal szarabb: már a fentiek sincsenek, csak az élelmiszereket és tartós fogyasztási cikkeket veszik az emberek, ülnek a lakásukban és tévéznek/neteznek egész nap.

Alick 2020.03.29. 14:56:01

@Fikalnyik Eugén: Ami az extrovertáltaknak pokol, az az introvertáltaknak mennyország. :)

AngeI 2020.03.29. 15:23:39

A globalizált, fogyasztói társadalom önszabályozó mechanizmusa ez a járvány. Egyfajta negatív visszacsatolás.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.29. 15:30:33

@Alick: egész addig, amíg valaki fizeti a számlákat.

Fikalnyik Eugén 2020.03.29. 15:32:14

@Alick:
"Ami az extrovertáltaknak pokol, az az introvertáltaknak mennyország. :) "

Végül is még igaz is lehetne, de most ott tülekednek az emberek, ahol az introvertált jól érezte magát. Ha otthon dolgozott, most otthon van mindenki, ha kiment a zöldbe, most jobb híján oda mennek majd a többiek. Ha a neten érezte jó magát, most megtudja mi virtuális tömeg ;)

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.29. 15:32:47

@/\ngel: ez a járvány a kínai fogyasztási szokások ősi formája miatt tört ki. Ne egyél félnyers denevért.
Most mondd azt, hogy ez a modern kor átka!

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.29. 15:33:31

@MAXVAL bircaman közíró: akkor ez win-win. Az emberek sem szeretnek veled találkozni.

tireless treehugger 2020.03.29. 15:44:04

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Nem szeretnek de szeretnének. Ha egyszer sikerül összefutnom bircával átadnék neki egy régóta esedékes üzenetet.

AngeI 2020.03.29. 15:54:19

@Igazamvanvagyigazamvan?: Viszont a globalizáció biztosítja a lehetőséget a gyors terjedésre.

AngeI 2020.03.29. 16:00:54

@Alick: Tkp. az introvertáltnak is szívás bizonyos fokig, hisz a házhoz szállító kapacitások túlterheltek.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.29. 16:08:49

@/\ngel: igen. A barlang biztonságos, egész addig, míg látogató nem jön. Ezt a baromságot igazán elfelejthetnétek.
Pestis: 540 Bizánc, Európa, 1347 Európa,

1708 Magyarország, 1994 India, stb.

Ugye, a globalizáció???
"Európában az első nagy pestisjárvány 540 után dúlt, miután egy kb. 535-ben bekövetkezett globális éghajlatváltozás miatt a pestisbaktériummal fertőzött rágcsálók Kelet-Afrikából északra vándoroltak"

nemecsekerno_007 2020.03.29. 16:51:21

@odamondó: Hát kb. így van. Én azért remélem, hogy néhány dolgot azért sikerül optimalizálnunk, helyi és globális szinten is.

AngeI 2020.03.29. 17:01:56

@Igazamvanvagyigazamvan?: Próbáld már kicsit érzelemmentesen tekinteni a dolgokat.Mit állítottam?Hogy visszaszabályozza időlegesen a globalizált fogyasztói társadalmat. Nem ez történik?
A középkori társadalmakat viszont átalakították a nagy járványok.Pl. sok helyen jobb pozícióba kerületek a földműves rétegek a járvány után.

kunzoo 2020.03.29. 18:30:47

@Online Távmunkás:
Egy szem gyereket de jó lehet nonstop szórakoztatni, elfoglalni.....

kvadrillio 2020.03.29. 20:09:00

ATV..... sváby kérdezi dr.jakab ferenc prof-ot, NÁLUNK IS LESZ ARMAGEDDON MINT AZ OLASZOKNÁL ? PROF: NEM HISZEM. AZ OLASZOKNÁL NAGYON SOK AZ IDŐS EMBER ÉS 3 GENERÁCIÓS CSALÁDOK ÉLNEK EGYÜTT, AKIK ÁTADTÁK AZ ÖREGEKNEK A VÍRUST !

HMMMM.......NÁLUNK MEG A FIATALOK TÖBB MINT FELE EGYÜTTÉL A SZÜLEIVEL, NAGYSZÜLEIVEL, MERT NEM TUDNAK ÖNÁLLÓ LAKÁST VENNI ...NU, EZÉRT ITT IS LEHET ARMAGEDDON !!!!!!!!!!!!!!!

CoolKoon 2020.03.29. 20:22:06

@math0: A szegények amiatt fogják megszívni, hogy őket fogják először lapátra tenni, és nekik fog a legtovább tartani, amíg új munkahelyet találnak. @Sir Galahad sajnos egy idióta, de neked sincs igazad, mert egy ilyen járvánnyal valójában mindenki veszít. Ugyanis a gazdagokat ugyanúgy elviheti ez a betegség, és ettől még a pénzük se biztos, hogy megmenti őket (gondolom, nem egy közülük most kegyetlenül paranoiás is lesz emiatt).

MEDVE1978 2020.03.29. 20:52:35

Akarta ezt a fene. Erről az jut eszembe, hogy egy konferencia után a kollégákkal elsörözgettünk a Dunaparton. A társaságban volt két gyermektelen fiatal hölgy, két háromgyerekes apa és én, nekem két gyerekem van. Mindkét fiatal hölgy már hosszútávú kapcsolatban élt, az egyik a beszélgetés folyamán azt mondta a pasijára, hogy "Béla, életem értelme". Az egyik háromgyerekes apuka erre azt mondta, hogy ő ilyet sohasem mondana, az ember életének értelme nem csak a párja vagy a három gyereke, a családja, hanem rengeteg más vágyból (zene, sport, színház szeretete, karrierizmus, hogy jó legyen a munkájában) stb. áll. Pont ez az igaz a mostani szituációra, szeretem a gyerekeimet, de azt azért be kell látni, hogy ez nekik és rossz és nekünk a szülőknek is. Én ugyanis nem tudok olyan jó társaság lenni, mint Misike, akivel együtt másztak fára vagy Lilike, akivel együtt tolják a csattogós lepkét az oviban és rajzolnak tehenet. Ugyancsak nagyon nehéz a kölkök mozgásigényét lekötni egy lakásban. Nálunk a mindennapi testnevelésen kívül a gyerek még három külön helyre járt sportolni két közben. A kisebb, ovis gyerek is kétszer járt fakultatív mozgásra az oviban. Ehhez képest a rohangálj körbe-körbe a kertben vagy focizzunk, tollasozzunk, labdázzunk stb. elég kevés. Az sem jó, hogy a főnök továbbra is dönti rád a feladatokat (bár nyilván kevésbé), illetve a tanárnéni is nyomja a tananyagot ezerrel és kéri is számon. Nekem a nagyobb kölyköm elsős, taníthatjuk mi írni és olvasni. Emellett nagyon szeretik a nagyszülőket, így sok időt tölthet el az ember azzal, hogy nekik magyarázza, hogy miért nem lehet a mamához menni, aztán a mamát vigasztalja, akinek nagyon hiányzik az unoka és megszakad a szíve.
Amikor az ember azt mondja, hogy több időt töltene a családjával, akkor nem arra gondol, hogy egy ingerszegény vagy kevésbé ingerdús környezetben, a közös szórakozási lehetőségek minimumra csökkentésével szeretné ezt tenni. Februárban a Camponában jártam a gyerekekkel a Tropicariumban. Minden hétvégén jártunk sokat a szabadba, játszótérre. Ez most mind-mind kiesik.

A helyzetben az a legelkeserítőbb, hogy egy felesleges dolog miatt történik. Az ok az, hogy a kínaiaknál a piacon gyakorlatilag mindent meg lehet venni élve és döglötten. Kígyót, békát, tobzoskát stb. , a kínai mind megzabálja, nulla higénia mellett. Lehetne azt mondani, hogy ez egy szép tradíció, de a lófaszt, az állam szart bele, volt belőle némi pénz is, meg a hivatalnokot is meg tudták vesztegetni. Holott Kína már gazdagabb és hatalmasabb ennél, az állam simán be tudná tiltani ezt a hülyéskedést és meg is tette. Ott ugrott át az emberre ez a cucc is. De ugyanígy jött az AIDS (négerek csimpánzot dolgoznak fel és esznek meg) vagy az ebola is.

Vannak akik azt mondják, hogy a természet most kegyes hozzánk, mert jöhetett volna olyan vírus is, aminek a mortalitása 10%+ alapesetben mint a SARS-é. Vagy esetleg olyan, mint az ebola, aminek meg 80%. Na akkor lennénk közösségileg igazán hatalmas szarban. REmélem az emberiség tanul ebből és protokollokat, eljárásokat alakítanak ki ezekben az ügyekben, hogy ne jöhessen jó darabig még ilyesmi.

Tamáspatrik 2020.03.29. 21:26:04

@tireless treehugger: Igen, ez egy esély az új dolgokra mint minden válság.

Tamáspatrik 2020.03.29. 21:29:33

@Fikalnyik Eugén: Nem állítom a cikkben, hogy jobb lett az élet, csupán azt, hogy vágyainkban nagyon sok minden benne volt, amit a vírus hozott. Ez két különböző dolog, hogy vágyom bizonyos dolgokra, és az hogy az életem utána jobb lesz-e valóban az távolról sem biztos (mert olyan dolgokat hoz magával, amire nem számítottam.) A virtuális és személyes kapcsolatok közötti kontraszt pár hét után már nagyon jól kijön, talán jobban fogjuk értékelni az utóbbit és nem nyomogatjuk majd a telefonunkat még társaságban is.

Tamáspatrik 2020.03.29. 21:32:24

@kvadrillio: Egy kiegészítés ehhez, hogy nálunk egy 70 éves egészségi állapota lehet olyan mint az olaszoknál a 80, átlagot nézve.

Tamáspatrik 2020.03.29. 21:41:51

@MEDVE1978: Lényegében egyetértünk. Amiről a cikk szól, hogy ha közvélemény kutatást végeztek, akkor sokan panaszkodtak arról, hogy keveset tudnak a családjukkal lenni, vagy nincs annyi idejük a családjukra amennyit szeretnének, mert túl sok a munka.
Vagy a globalizációra panaszkodtak, ami elveszi a magyar munkahelyeket. Most leállt vagy nehézzé vált az import nagy része.
Vagy a környezet szennyezésre panaszkodtak, amiről például a repülőutak tehetnek. Ez se lesz egy darabig, mert nem lesz annyi pénzünk vagy inkább tartalékolunk alapvetőbb dolgokra.
Nem arról szól a cikk, hogy tegyünk úgy mintha jó lenne a helyzet és vágjunk jó képet hozzá.
Arról se szól, hogy nem lehet átesni a ló túlsó oldalára.
Az is nyilvánvaló, hogy lehet bármilyen nagy járvány, akárhány millió áldozattal a világ túlsó felén, az a mi ingerküszöbünket nem fogja elérni, nem fog semmilyen változást kikényszeríteni az életmódunkban. Csak egy erős, minket érintő járvány tudta ezt elhozni.
Most mérlegre kerül sok minden, pl. a virtuális kapcsolattartás mennyiben jó nekünk vagy igénylünk-e több személyességet.
Szó nincs arról, hogy valakinek jó lenne, inkább az hogy az új helyzetből sokat lehet tanulni.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2020.03.29. 22:05:17

@CoolKoon: ez azért sokkal kisebb dolog, mint egy gazdag milliárdos vesztesége a tőzsdén.

CoolKoon 2020.03.29. 22:18:56

@Brendel Mátyás: Már akinek. Nem kevés gyakorló alkoholista kezdi úgy az alkoholista karrierjét, hogy megzuhan, amiért a munkahelyén lapátra tették. A gazdagoknak pedig a sokmilliárdos veszteség sokszor még így se okoz anyagi gondokat.

Exploiter 2020.03.29. 23:05:21

@Brendel Mátyás:

Uhh.

Nyilván nominálisan kisebb veszteség.
Csak amíg Jürgen elveszti a részvényei kockázatos portfólióban tartott 50%át, bukik párszázmillió eurót, ugy nem tudja megvenni az újabb nyaralóját Tahitin, sőt, lehet, hogy el is kell adnia a végén pár ingatlanát, addig José hazamegy, lelövi a családot és felakasztja magát a gerendára.
Dél-Olaszországban itt-ott már jelentették fosztogatásokat, lázongást, pedig nem is ott van a nagy balhé, csak hát ha az ország becsukja a boltot, pénz ott se lesz.
Enni meg akkor is kell, ha abba a szerencsés 95%ba tartozol, aki nem az intenzíven hörög.

engedélyes pinaellenőr 2020.03.29. 23:14:18

@MEDVE1978: Jöhet még ilyen is sajnos. A spanyolnátha első, tavaszi hulláma alacsony mortalitású volt, aztán kezdődött az igazi tánc ősszel..

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.30. 01:15:29

@/\ngel: : Viszont a globalizáció biztosítja a lehetőséget a gyors terjedésre."

Erre volt cálasz, hogy a globalizáció hülye érv, tekintettel arra, hogy mióta a zember elhagyta Afrikát, ez a helyzet fennáll.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2020.03.30. 01:28:33

@Exploiter: a pénzelosztás mennyisége volt a kérdés, nem pedig az, hogy kinek mennyire fáj

Soha ne tegyel haver a fekete lora 2020.03.30. 01:44:02

En meg azt mondom hogy amint ennek vege, mindenki a leheto leggyorsabban visszater majd a megszokott eletmodhoz

sok utazassal, sok pazarlassal, satobbivel

Amig nincs uj, jobb rendszer mint a kapitalizmus, addig a globalizmus is marad. Senki nem fog dragabban termeltetni, gyartatni mint amennyiert a vilagban embert talal ra, es senki nem akar a legujabb kutyujeert se tobbet fizetni, mint muszaj (azaz marad a gyarrtas kinaban)

nem hiszek komolyabb valtozasban

Etniez 2020.03.30. 03:22:41

@MEDVE1978: Ebola 50%, bár az se kevés.

Etniez 2020.03.30. 03:24:27

@Tamáspatrik: nekem kifejezetten jókor jött a vírus, márciusban akartam lakást venni, majd nyáron megveszem 10%-al olcsóbban.

RózsaSá 2020.03.30. 06:43:10

SZERELEM A VÍRUS IDEJÉN 2.0 - Országos Pech és Balek Szövetség (OPeBaSzö)
-Kértem, küldjön egy képet magáról, mire küldött egy szelfit,
amin a maszkján kívül nem volt rajta semmi.
-Tesitanár kért videót a diákoktól, amint tornáznak.
A melnök is kért videót fiatal házasoktól, amellyel bizonyítják, hogy emelik a népszaporulatot.
-Kádár állítólag azért vitte mindig magával a nejét, hogy ne kelljen búcsúzáskor megcsókolnia. A mai elnöknek könnyebb: puszi, ölelés tilos és az eltávolodás is javallott.
-Az összezártságra a NASA a holdutazók pszicho-tréningjét javasolja. Nekünk annyi előnyünk van, hogy nem kell a nadrágunkba csinálnunk. De itt a feleségünk - egy istenért sem akar a Holdra menni!
-A kormány mindenkinek kijárási tilalmat rendelt el, kivéve azokat, akik akarnak valahová menni.
-9-12 óra között csak a 65 éven felüliek vásárolhatnak. A szomszédasszonyom ekkor is itthon marad, nehogy megtudják, hogy már elmúlt 65.
-Óriásplakátokon hirdeti a kormány a kijárási tilalmat. Kár, hogy nem látom, mert nem járok ki.
-A miniszterelnök maszkban jelent meg a kormányülésen és bejelentette, hogy lemond.
Később derült ki, nem is ő volt az.
-Bevitték neki a vírusosok számát, ami 99 volt, de ő megfordította a papírt.
-Azt mondta a kormány, megvéd bennünket. Minden vírus mellé állít egy fegyveres katonát.
-A türk tanácstól kértünk maszkokat, de azt mondták, vírusra az erjesztett kancatej jó.
-A kormány a Klubrádióban nem mondja be az óvintézkedéseket.
Mi dögöljünk meg?
-343 a korona-vírus fertőzöttek száma, közben naponta levágnak 7 lábat és 50 hal meg kórházi fertőzésekben.
-Az összes vírus közül ez lesz a leghíresebb: A vírus, amely megmentette a világot.
-2 vírus beszélget: -Te, voltál már ennél? -Nem. - Menj el hozzá. Már régóta akar egy koronát.
-Nehogy fölmenj a koronavírus.hu-ra, mert kapsz egy vírust a gépedre!
-Reggel bemondták: Ütött az utolsó óránk...átállítása.
-A Honvédkórház alagsorában robotkocsik dolgoznak. Csak akkor vesznek össze, ha jön a hálapénz.
-A kopasz szóvivő bejelentette, aki a kormány oldalán áll, azt nem támadja meg a vírus és a haja is megmarad.
-Szijjártó bejelentette, kimentette Matthäus-t Dubai-ból. (Igaz, csak valójában fordítva volt).
-A pedikűröshöz azért szabad mennünk, mert csak gondozott körömmel szabad a fejünket vakarni, mire is jó ez a rendelet?
-A kormány április elsején bejelentette: Ápril! Ápril! Nincs is vírus!
-Hová tűnt a köztársasági elnök, Áder? Keresgélő újságírók rátaláltak és megszólították: Elnök úr, van kapás?
-Internetes borkóstolót rendeztek, azt mondták, csak erősen kell koncentrálni.
-Miután a bankrablók menekülni kezdtek, az üldöző rendőrök pillanatok alatt elvesztették őket szem elől: mindenki ugyanolyan maszkban volt.
-Nahát, de megnőtt ez a gyerek! - mondta egy apa a feleségének.
-Betelefonáló: Doktor úr, az alkohol belső fertőtlenítésre is jó?
-Robinzon-házamban 150 konzervet tároltam 10 éve, de tényleg bolond voltam, mert a felét megették a patkányok.
-Én is kiálltam a balkonra énekelni, de a szomszédok rám lőttek.
-Anyósom macskáit macska-rehabilitációra küldte. Én is bejelentkeztem, a családomban, a csípési rangsorban, mindjárt a macskák után következem.(Bread 33 cent 7 minutes rozsa)

kisf 2020.03.30. 08:28:32

@MAXVAL bircaman közíró: Egyébként sem hiányzol senkinek, mi a töknek irogatsz ide?

midnight coder 2020.03.30. 08:59:32

@Fikalnyik Eugén: Virtuális tömeg ? Ne viccelj. A netben pont az a jó, hogy azt engedek be az életembe akit akarok, és addig amíg én akarom. Alapvetõen ez most kb. a mennyország lenne, ha hosszú távon fenntartható lenne. De sajnos nem az, az IRL világot az idõk végezetéig nem lehet leállítani.

232323 2020.03.30. 09:07:27

"főleg a középosztálynak és onnan felfelé, az anyagi biztonság és a kiszámíthatóság magától értetődő, olyasmi amiért nem nagyon kell tennie semmit"

a kozeposztaly 2 - 10 evig 0 bevetel mellett fent tudja tartani az eletszinvonalat. a felsonek neg sose kell dolgoznia hozza.

szoval csak a bena csicskak (also osztalybeliek, szegenyek) aggodnak.

midnight coder 2020.03.30. 09:20:56

@Soha ne tegyel haver a fekete lora: Ez pontosan így van. Sõt, szerintem igazából a globalizmus erősödni is fog. Mert míg Európa leállt, addig a kicsi kínaiak viszonylag gyorsan túlesetek a dolgon. Ez sokkal nagyobb pofon nekünk mind nekik.

Billy Hill 2020.03.30. 10:39:34

@RózsaSá: Ez valami Maksa-híradó? :-)

Billy Hill 2020.03.30. 10:42:00

@MEDVE1978: Az a baj, hogy a kínai csóró is enne minőségi, rendes kaját, ha tehetné. És ha majd 11 milliárdan leszünk a bolygón, akkor még sokkal több ilyen lesz, hogy az emberek faszságokat esznek meg, mert nem lesz mindenkire libamáj.

midnightcoder2 2020.03.30. 10:58:32

@Billy Hill: Az egész az európai állatvédők műve. Ha nem pofáznának bele innen európából hogy mi legyen a cuki-muki kis kutyulikkal Kínában, akkor ez a kínai is megmaradt volna a jól bevált kutyánál és nem fanyalodik denevérre.

konrada 2020.03.30. 12:14:37

@midnight coder:
Sőt! Aranyáron, repülőgépek tucatjaival hordják Európába a koronavírus-biznisz termékeiket...

MEDVE1978 2020.03.30. 19:30:28

@Billy Hill: Nem hiszek abban, hogy ezeknek a vadállatoknak a megevése Kínában azért van, mint mondjuk Zaireben. Kínában óriási tömegtermelés van csirkéből, disznóból vagy akár rizsből. Ezek inkább "ínyencségek". Nem hiszem, hogy egy kígyó vagy egy denevér olcsóbb lenne, mint egy csirke....
Ez valami olyasmi, mint a magyar "békacomb". Nyilván lehet, hogy a nagyi receptje volt a békacomb, ezért lehet, hogy te is kipróbálnád.... Kínában is az van, hogy Li dédnagymamája mondta, hogy milyen finom a sült rizses denevér, ő meg kimegy a piacra. A kutyával is ez a helyzet arrafelé.

Afrikában viszont pontosan az van, amit írsz. Ott a négerek pontosan azért fanyalodnak a csimpánzhúsra, mert nincsen más megfizethető húsforrás. A menekültválság idején lehetett olyat olvasni Nigériaiakról, hogy heti egyszer volt lehetőségük arra, hogy valami silány csirkehúst egyenek. Máshol még ennyi se jut. Szóval Afrikában ez többé kevésbé érthető.

Tamáspatrik 2020.03.30. 19:50:38

@MEDVE1978: Sok példát lehet arra mondani, hogy vágytunk valamire, csak nem úgy sült el a végén, ahogy gondoltuk.
Például ha szerettem volna nagyon egy főnöki állást, meg is kaptam, utána viszont keménységet kell mutatni, fegyelmezni őket, sokat dolgozni stb. ami nincs az ínyemre.
Vagy egy szőke bombázó lesz a barátnőm, de a természete borzasztó.
Vagy -De szép az a váza, dob ide hadd nézze meg. - És kupán vág.
Nem tudatosan is vágyhatunk egy helyzetre, vagy kívánhatunk egy változást (például legyen vége vagy legalább szüneteljen egy darabig a fogyasztói mentalitás), de sok olyan dologgal kell szembesülni a végén, amire nem vágytunk. Ált. csomagban kapjuk a dolgokat.

Dyra-Papa 2020.03.31. 07:37:08

Az én életem semmit nem változott. Munka után otthon ülök max elmegyek futni. Sose volt pénzem utazgatni, bulizni járni stb.. lehet ezek a dolgok másoknak most brutál nagy törés. De amúgy a társadalom nagy többsége hozzám hasonlóan tengődik nap mint nap.

AngeI 2020.04.02. 23:51:30

@Igazamvanvagyigazamvan?: Bocsi de már akkor is volt Jumbo jet, amellyel néhány óra alatt eljutsz egyik földrészről a másikra? Kissé más korunkban a sebesség.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.04.02. 23:56:17

@/\ngel: igen, de ez nem érv a "globalizmus az epidémia oka" magyarázat mellett. Az 1918-as esztendőben sem volt még Jumbo jet, mégis végigsöpört a spanyolnátha az egész Világon néhány hónap alatt, sőt, fél év alatt kétszer!

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.04.03. 00:03:59

@/\ngel: semmivel nem gyorsabb ennek a vírusnak a terjedése. 1918 március, USA, április Franciaország, május, UK, június Németország, India, Kína, Új-Zéland...

A második hullám augusztusban indult, szinte egyszerre: USA, Franciaország, Sierra-Leone...

Tehát az első még le sem cseng, már ott a mutálódott második....
Jumbo jet, mi?

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.04.03. 00:15:10

@/\ngel: fekete halál? 1347 októbere Szicília, januárban már elérte Velencét, Pisát Genovát, Marseille-t, itt a lakosok fele(!) meghalt. Párizsban júniusban jelent meg.
Jumbo jet?

AngeI 2020.04.03. 21:27:54

@Igazamvanvagyigazamvan?: Egy ilyen járvány a mai globalizált , fapados repülős, gyorsvonatos világban a középkori orvosi , járványügyi tudást feltételezve sokkal rövidebb idő alatt okozna sokkal több áldozatot.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.04.03. 22:55:14

@/\ngel: igen. De ez nem jelenti, hogy a globalizáció az oka.
Bár érdekes megnézni a terjedés sebességét. Amit nem tettél meg. Vagy képtelen vagy rá?
Amerika: március eleje. Öt hónap alatt az egész Világon elterjedt.
Ez a spanyolnátha.
Vuhan: november. 4 hónap alatt az egész Világon.

AngeI 2020.04.05. 13:22:51

@Igazamvanvagyigazamvan?: Könyörgöm, a globalizáció gyors közlekedési lehetőségek nélkül nem is globalizáció..
A spanyolnátha pedig egy rendkívüli történelmi helyzethez-egy világháborús helyzethez -kapcsolódik, esetünkben a koronavírus gyors terjedése pedig globalizált társadalmunk alapadottságához a gyors utazási lehetőséghez..

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.04.05. 13:28:27

@/\ngel: ez így igaz, egyetértek. De nem kell démonizálni a globalizációt, az gyógyítást hozott. A vírusok állatról terjedtek emberre,

AngeI 2020.04.06. 23:21:26

@Igazamvanvagyigazamvan?: Én a terjedés sebességéről beszéltem.Nem a globalizációt okolom a vírus állatról emberre kerüléséért. Ez a kínai kormány kapzsisága miatt történt elsősorban.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.04.07. 10:53:45

@/\ngel: azért esznek a kínaiak vadhúst, mert kapzsi az állam????
Mi azért eszünk nyers sertéshúst, mert kapzsi az állam?
süti beállítások módosítása