Ideo-logikák

Ideo-logikák

Az iskola mint az élet szimulátora

2022. június 06. - Tamáspatrik

Legalábbis lehetőséget nyújthat arra, hogy az ember időben megismerje képességeit, és szociális készségeket is sajátítson el anélkül, hogy az elkövetett hibák súlyos következményekkel járnának. Az iskolák nevelő szerepe ugyanolyan fontos mint az oktatási, ez derült egyébként a pandémia során is, amikor sok szülőnek otthon kellett a gyerekeket valamivel lefoglalni. A tanári képesítés része egyértelműen, hogy fel tudja mérni a gyerekek figyelmi szintjét és képes legyen fenn is tartani az adott körülményekhez képest az egész tanóra során. Ez nyilvánvalóan egy hibás megközelítés, hogy az oktatás az iskolára, a nevelés viszont teljesen a családra tartozik. Számos családban a körülmények eleve nagyon kedvezőtlenek, amit az iskola képes valamelyest kompenzálni, főleg hogy van lehetőség egész napos vagy bentlakásos oktatásra is.

Az iskola az életet szimulálja kicsiben (néha már az óvoda is jó erre), annyiban „szimuláció”, amennyiben a helyzetek nem annyira élesek. Talán furcsának hangozhat, de a növények metszése szerintem egy jó analógia, hiszen a fiatal facsemeténél a vadhajtásokat kivágva, a fiatal hajtásokat jó irányba növesztve érhetjük el, hogy a növényünk arányosan fejlődjön és később több gyümölcsöt hozzon. A későbbi metszések már durvább beavatkozások és nagyobb sérüléseket okozhatnak a növényeknek. A gyerekek nevelésében és megfelelő irányú fejlődésében a szülők mellett a pedagógusoknak is fontos szerepe lenne.

Kellően figyelmes, motivált tanárokra van szükség, mivel az ő munkájuknak csak egy része, hogy „leadják az anyagot”, mert ha az iskola csupán egy versenypálya, akkor nagyon hamar kitermeli a veszteseket is, nagyon sok pszichésen túlterhelt (az anyagot jól memorizáló, de nem feltétlenül kreativitását használó) magukat győztesnek érző diákkal szemben. Mindenkinek van legalább 6-8 olyan készsége, amiben jóval átlag feletti, ez lehet logikai, verbális, kézügyességet igénylő, kreatív, szociális, valamilyen sportágban nyújtott teljesítmény, érzékenység stb. Ezek egy részét a munkája és előrejutása, emberi kapcsolatai építése során használja, míg másokat esetleg hobbiként és kikapcsolódásként, hogy egészséges életet élhessen. Fontos lenne, hogy ne egy-két dimenzióban mérjük fel a gyerekek képességeit, mint ő a „jó tanuló”, ő pedig kevésbé jó, hanem sokféle területen.

Vannak kimondottan fegyelmező tantárgyak mint például a matematika, ahol nem csak a fegyelmezett koncentráció és a logikai készségek méretődnek meg, hanem a gyerekek megismerik a képességeik határait adott esetekben, a különféle tanulmányi versenyekről nem is beszélve. A siker és kudarcélmények az osztály kis közegében jó esetben váltakozva jelennek meg, az a nagyobb gond, ha a sok kudarcélmény hatására a gyerek teljesen leszakad és teljesen elveszti az érdeklődését. A tanár, sőt még inkább az adott iskola feladata az, hogy ilyen esetek ritkán fordulhassanak elő.

A szociális készségeket a csapatmunkában végzendő feladatok segítik valamint a olyan közös programok mint a rendezvények és a kirándulások. Ha az oktatásunk túl tananyag centrikus, és a tananyag terjedelme is nagyon nagy (amint az mostanában jellemző), akkor az oktatásban a közösségi oldal erősen háttérbe szorulhat és emiatt egy eléggé életszerűtlen közeg jöhet létre. Mivel mindig az életet is szimulálja az iskola valamilyen mértékben, emiatt én magam nem annyira hiszek a gyökeresen más, alternatív iskolákban sem, ezek másik végletként, de megint csak egy túlságosan belterjes közeget hozhatnak létre.

Az agresszió kezeléséről mindig érdemes szót ejteni az iskola kapcsán: ahol a fizikai vagy verbális agresszió dominál, az a közeg megint csak hibásan szocializál, hiszen az életben nagyon sok önfegyelemre van szükség, nem beszélve arról, hogy a nagyon agresszív munkatársaktól mindenki menekül, emiatt ez hosszabb távon általában nem kifizetődő stratégia. (Nem beszélve arról, hogy egy bizonyos szintű agresszió büntetése már szabadság megvonás is lehet.) Más kérdés, hogy bizonyos szintű agresszió és egyéni érdekérvényesítés mások rovására jelen van még ott is, ahol a tanári kar és az igazgató jól kézben tartja a dolgokat. Nagyon fontos, hogy figyeljenek erre és még az előtt legyen kontroll, mielőtt a fegyelmezetlenség és főként az agresszió elburjánzana. (Ha ebben az iskolaőrök tudnak segítséget nyújtani, még az is rendben van.)

Kérdéses, hogy a mi iskolarendszerünk mennyire motivált tanárokat alkalmaz (kétségeim vannak e téren) és milyen állampolgárokat nevel, milyen munkaerőt képez ki. Mint csak kétségeim vannak abban, hogy a „humán erőforrással” hogyan gazdálkodunk. Még ha a szakmunkás képzés erősítése lenne az egyik fő cél, akkor is kérdéses, hogy maga az alapképzés mennyire színvonalas és megkapják-e a tanulók azokat a járulékos készségeket (pl. alapszintű matematika, fizika, olvasási és kommunikációs készségek), amelyek a szakmájuk végzésében nagyon fontosak.

Nálunk a nevelés túlságosan is család centrikus, ennélfogva kasztosító, már amiatt is, mert a kisgyerek életének legmeghatározóbb első három évében leggyakrabban az édesanyjával marad, egy szűk, belterjes családi közegben. Ez a szinte csak nálunk jellemző három éves GYES a kedvező hatásai mellett elősegíti egyfajta törzsi szellemiség kialakulását az össztársadalmi bizalom csökkenése mellett. (Ha szélsőségesen kellene fogalmazni, már a startnál egy kicsit el van rontva több generáció is nálunk, hiszen nem minden család képes hasonlóan kiegyensúlyozott körülményeket biztosítani.) Emiatt jó megoldásnak tartom, ha az anyuka és apuka megosztják a GYES-t, vagy ha a kisgyerek bölcsődébe kerül, esetleg a szülők munkahelye biztosít megfelelő körülményeket a három év alatti gyerekeknek.

Az iskola jó esetben nem a magas társadalmi státusz lehetőségét megadó versenyistálló, hanem a felnőtt életet kicsiben modellező közeg kellene, hogy legyen, ahol lehet kicsit kísérletezgetni és hibázni is, és egy olyan közeg, ami segíti különféle készségek fejlesztését.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr5017849571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.06.06. 11:54:28

Ennyi tévút egy cikkben...

A gyerekek iskolai és állandó versenyeztetése a legnagyobb kreténség. Utána egy életet töltenek el csapatmunkában. Ahol érvényesülni kéne a saját képességnek...

Ehhez kell:
- kommunikáció
- egészséges életmód
- hit/erkölcs
- pénzügyi nevelés
- a test nevelése

Kb másfelet tanítanak több, de inkább kevesebb mértékben.

midnight coder 2022.06.07. 06:36:55

@gigabursch: Az életben is verseny van. Már az is a verseny része, hogy bekerülj egy céghez. Aztán ott karriert építesz. Folyamatosan képezned kell magad hogy jobb legyél mint mások. Az egészséges életmód kb. ott merül ki, hogy biciklivel mész a melóhelyre - amúgy pedig azt amit ma egészségesnek tartanak a kuruzslók, 30 év múlva körberöhögik. Hinni pedig mindenekelõtt magadban kell.

midnight coder 2022.06.07. 06:40:49

"Nálunk a nevelés túlságosan is család centrikus"

Igazából nevelni csak ott lehet. Illetve olyat lehetne, hogy a hátrányos helyzetût már 3-4 évesen kiemelni a családjából, és csak évente egyszer engedni haza pár napra. De ebbõl sem jött ki sok jó, úgy hogy ezt mára elvetették.

gigabursch 2022.06.07. 09:22:32

@midnight coder:
Nem csak egyéni verseny van az életben, hanem számos csapatmunka.
S tök mindegy, hogy az állatvilágot és azon belül a lebontókat, a ragadozókat vagy épp a növényevőket nézed, vagy akár a növényvilágot. S akkor a szimbiózisról még nem is beszéltünk.
Az egészséges emberi élet - bármilyen civilizációs fokon - a csapatmunkáról szól, ahol teljesen természetes, hogy vannak jobb és gyengébb képességű emberek, de mindenkinek van, lehet helye. Amíg ki nem zárja magát a közösségből, a társadalomból.

Rubasov nertárs 2022.06.07. 11:10:25

Vannak jó meglátások is a bejegyzésben, de a szerző sokszor túlzásba esik.

Először itt:

"Mindenkinek van legalább 6-8 olyan készsége, amiben jóval átlag feletti, ez lehet logikai, verbális, kézügyességet igénylő, kreatív, szociális, valamilyen sportágban nyújtott teljesítmény, érzékenység stb."

Valójában az is nagyon ritka, hogy valaki legalább egy dologban jóval az átlag fölé emelkedjen. A 7 milliárd emberből, jó ha van 100 ezer profi sportoló az egész világon, a kiváló programozó, matematikus, mérnök stb. még ennél is ritkább. Aki meg két dologban is kiváló az tényleg párját ritkítja jó ha max. 100 ilyen ember él a Földön.

"Nálunk a nevelés túlságosan is család centrikus, ennélfogva kasztosító, már amiatt is, mert a kisgyerek életének legmeghatározóbb első három évében leggyakrabban az édesanyjával marad, egy szűk, belterjes családi közegben."

Ez mindenhol így van, még a svédeknél is. A skandináv országok azért jók, mert "rossz" helyre születve is van esélyed az elitbe emelkedni. De ezért ott is keményen meg kell dolgozni, és sokkal jobb helyzetben lesz az, aki úgy indul neki az életnek, hogy kap egy tehermentes lakást/házat és autót a szüleitől, mint az aki ezt mondjuk 40 éves korára éri el kemény munkával. Az USA-ban meg ugyanúgy lehúzhatod magad a klotyón, ha az "alsó" 90%-ba születtél, mint itt minálunk.

MEDVE1978 2022.06.07. 13:17:35

Részletesen:

"A tanári képesítés része egyértelműen, hogy fel tudja mérni a gyerekek figyelmi szintjét és képes legyen fenn is tartani az adott körülményekhez képest az egész tanóra során." Ami fontos, hogy a gyerekek figyelmi / taníthatósági szintje egyre inkább divergál. Ennek oka, hogy a digitális kor az emberi társadalmak több ezer éve alatt tapasztaltakhoz képest rendkívüli mennyiségű ingert hozott el. A gyerekek jelenleg 10-20% figyelemzavaros, ami korábban jóval kisebb mértékű volt.

"Az iskola az életet szimulálja kicsiben (néha már az óvoda is jó erre), annyiban „szimuláció”, amennyiben a helyzetek nem annyira élesek. " Alapvetően szerintem kevésbé. Az iskola egyénre optimalizált feladata inkább (az lenne), hogy megtanítsa a gyereket tanulni, tehát, hogy egyénileg vagy csoportban a munkájában / életében hogyan közelítse meg a problémákat és oldja meg azokat.
Azért írtam egyénileg optimalizált feladatot, mert az iskolának van egy közösségi szempontból optimalizált feladata, ami a közösségi (nemzeti) nevelés, műveltségi nevelés.
A hangsúly azonban a megtanuljon tanulni lenne és nem az élet szimulációja. Az, hogy a gyerek versenyhelyzetbe kerül, alapvetően azért jó, mert ha nyer, akkor megtanulja, hogy a jó munka megéri és dícsérettel jár, ha veszít, akkor pedig megtanulja, hogy a munka hiánya pedig nem vezet jó eredményre. A túlzott versenyhelyzet viszont egyértelműen demotivál, hiszen a gyerekek döntő többsége egy idő után szorongással reagál majd rá és elveszi a kedvét az egésztől.

Ez a rosszul osztályozott készségtárgyakra a leginkább igaz, Misike akkor se fog szépen énekelni, ha a tanárnéni 3-asra osztályozza, itt tehát a versenyhelyzet egy nevelési kudarchoz vezet, ami a gyerek nevelése szempontjából egyértelműen negatív. Testnevelés esetében gyerekek tízezreit nyomorította meg a 90-es évekig divatos katonás testnevelési rendszer, ahol Éva mindig hármast kapott, mert rosszul fejlett volt és nem dobott elég messze kislabdával. Ennek aztán az lett a következménye, hogy Évát sikeresen eltántorították egész életére a testedzéstől és emiatt hamarabb lettek egészségügyi problémái. Holott dícsérni lehetett volna mondjuk azért, mert 4 helyett 5 felülést tud megcsinálni.

Itt tehát a verseny, az élethez hasonló versenyeztetés kifejezetten káros. Emellett gigabursch írta is, hogy az emberek döntő része nem egyéni versenyben érvényesül, hanem csapatmunkában. Ez különlegesen fontos, ezért kellene a mikroközösségeket az iskolában megteremteni és a gyerekeket tanulócsoportokban tanultatni. Van olyan suli, ahol az alternatív tanterv keretében a gyerekek kis csoportokban tanulnak és így "húzzák" egymást. Az ilyen csoportokban a legrosszabbul teljesítőket ösztönzi és húzza felfele a jobbak teljesítménye. A projektmunka, a gyerekek érdeklődésének felkeltése szintén sokkal "eredményesebb és életközelibb" módszer az oktatásra, mint a hagyományos frontális oktatás a felelős / dolgozatírós számonkéréssel.

A közösségi oldal nagyon fontos az oktatásban. Ez oviban és általános iskolában konkrétan az emberek gyerekkora. Az egyik fontos jellemzője ha nem is a felhőtlen boldogság, de abban talán egyet lehet érteni, hogy egy szép időszaka az emberi életnek, ami elsősorban a megismerés és a világ dolgaira való rácsodálkozás időszaka. A célnak annak kellene lennie, hogy az iskola ebből minél kevesebbet vegyen el ebből. Ha most általános felsőre és középiskolára gondolunk akkor is igaz, hogy nagyon fontos része az egésznek a közösségi kibontakozás. Az első nagy barátságok, az első szerelmek stb. Ez a része inkább az élet iskolája (kellene, hogy legyen).

Az alternatív iskolák esetében az a kérdés, hogy miben alternatív. Más egy Waldorf, mint mondjuk egy Montessori, egy AKG vagy egy Lauder. Az én álláspontom az, hogy többségében a magyar oktatási rendszer ma nem optimálisan működik, ezért az alternatívak döntő része effektívebb oktatást ad, mint a többségi iskolák.

MEDVE1978 2022.06.07. 13:40:18

Agresszió. Az agressziót a magyar rendszer sem lenyelni, sem kiköpni nem képes, nem képes kezelni. Holott az agresszió bizonyos szintje normális az iskoláskorú gyerekeknél. Az iskolák egy része ezt ténylegesen tagadja, formailag nulla toleranciát hirdetve. Ismerősi körben volt olyan, hogy a helyi "iskolaőrséget" felsős diákok alkották és amikor tanárnéni nem volt a folyosón, ők voltak megbízva azzal, hogy nézelődjenek. Első osztályos kisfiú felmászott egy olyan falra, ahova nem szabadott volna, mire a felsősök megkérték, hogy jöjjön le. Amikor nem jött le, akkor a "k*rva any*dat b*szd meg" felszólítással utánamásztak és letépték. A kisfiú erre megütötte őket és tombolt, mire a felsősök is adtak neki egy nem túl kemény taslit. Tanárnéni nem érezte a helyzetet problémásnak, a felsősöket elengedte, igazgató osztotta a véleményét. Ez a rendszer az alapjaiban erőszakra épül, tolerálja az erőszakot a gyengébbekkel szemben.

A világunkban óriási mértékű az agresszió, így nem kell csodálkozni, ha átszivárog a gyerekek világába. Ha a gyerek azt hallja, hogy a kocsiban anyu nyomdafestéket nem tűrően ordítozik a rohadék mercisre, aki előzi, utána meg vicsorogva beint neki és megjegyzi, hogy legszívesebben kiontaná a belét, akkor ez a feszültség és problémamegoldás rá is áthelyeződik. Holott nem a gyerekek verekedése a "démoni". Verekedés még a legjobb osztályközösségben is van. A probléma, hogy ki tudnak alakulni hosszú ellenségeskedések, mert ezeket senki nem oldja fel, sőt sokszor a szülők olajat öntenek a tűzre. A tanárok (érthető módon) menekülnek ebből és tagadják is, hogy az ilyen ellenségeskedések feloldása az ő dolguk lenne, holott gyakorlatilag nincs más választás. Ugyanis ezek az ellenségeskedések az iskolákban történnek tanítás alatt. A gyerekeket érő élmény az iskolában aktív, ott lehet feloldani a konfliktust is. Ebbe a legelején egy közösséggel nagy munkát kell befelektetni, megfigyelésem alapján a tanárok többsége ezt nem teszi meg. (Mindig meghallgatni mindkét oldalt, elmondani, hogy mit csináltak rosszul, kezet fogatni őket stb.) Ebből aztán a konfliktusok elharapódzása következik. A mai tanári módszer sok helyen a "szülőnek kell megnevelnie". A probléma ezzel az, hogy a szülő a helyzetről első körben a gyerekétől kap beszámolót, a gyerek pedig nem objektív. A szülők többsége emellett eszkalálja a történéseket és képtelen empatikus gondolkodásra. Ha van egy-két-három "rossz" gyerek az osztályban, akik közül az egyik kétszer megveri Misikét, akkor anyu azt fogja mondani elsőre, hogy "szólj a tanítónéninek". Mivel tanítónéni maximum erre 10 percre büntibe teszi a másik gyereket, aki ebből kontextus híján nem tanul, újra megveri. Másodszorra anyu vérnyomása felmegy és azt mondja, hogy ez az élet iskolája fiam, ne legyél pipogya, üsd le a gyereket. Így terjed az erőszak és szövi át az osztály életét.

Az iskolarendszer / tanári motiváció külön regény lenne. Tisztelet a tanároknak, de jelenleg a pályán nem a legalkalmasabbak vannak jelen, elsősorban a ramaty fizetés miatt. A mai iskolarendszerben a gyereked akkor fog boldogulni, ha beleesik a "normális" gyerekek mondjuk 70%-ba. Akkor jó esélye van - különböző eredményekkel - viszonylag rossz minőségű tudást szerezve átjutni rajta. Ha a maradék 30%-ba tartozik a gyereked, akkor ki fog bukni (és itt lehet a 30% része mert cigány, de azért is mert mondjuk SNI-s vagy egyszerűen csak lassabb a felfogása).

A nevelés családcentrikusságához annyit, hogy a magyar rendszer kényszeríti a középosztálybeli családok nőtagjait az otthonmaradásra. Ennek oka, hogy a FIDESZ éra közepén kb. a korosztályos gyerekek 14%-ra jutott bölcsődei hely. Ezt mindkét gyerekemmel végigcsinálta a feleségem, a bölcsiben azt mondták neki, hogy esélytelen bölcsődei helyet kapni a gyereknek, ha ő nem hoz papírt róla, hogy visszament dolgozni. Azóta talán 20-22% körül van ez a mutató, érdemi javulás nem volt.

Rubasov nertárs 2022.06.07. 14:54:31

@MEDVE1978:

A mai magyar oktatási rendszernek az az egyik legnagyobb rákfenéje, hogy kizárólag a lexikális tudásra épít. Nem vitás: bizonyos alapismeretekre szükség van, ugyanakkor a mai modern világunk munkáltatóit nem az érdekli, hogy a mérnök hány képletet tud álmából fölkelve felsorolni, hanem, hogy az elérhető információból (jelen példánál képletekből) ki tudja szűrni az(oka)t ami(k) szükséges(ek) az adott munkához projekthez. Aki egyetemet végzett ember az tudja, hogy a szakmája során teljesen más szemléletre van szüksége, mint amit addig az oktatásban elsajátított. Ennek oka az, hogy az emberiség ma rengeteg információ birtokában van, és folyamatosan rengeteg is képződik. Talán túlzás nélkül kijelenthető: ma egy nap alatt több információ (és adat) képződik, mint az egész ókorban. Nincs az a briliáns elme, ami ennek elraktározására képes lenne (ezt ma már szerverparkok végzik). Ma az lesz a nyerő, aki ki tudja szűrni a számára hasznos információt és azt át tudja ültetni a gyakorlatba.

Rubasov nertárs 2022.06.07. 15:07:53

@MEDVE1978:

"A mai iskolarendszerben a gyereked akkor fog boldogulni, ha beleesik a "normális" gyerekek mondjuk 70%-ba."

Ez inkább úgy helyes, hogy akkor fog boldogulni, ha egyik irányban sem lóg ki a sorból. A tanárok legjobban a 4-es tanulókat szeretik. Ők azok, akiknek nem kell mindent százszor elmagyarázni, viszont még nem túl okosak, így mindig lehet nekik újat mondani/mutatni és szorgalmi feladattal sem kell bajlódni. Sok gyerek azért rendetlenkedik órán, mert már az első héten elolvasta és megtanulta előre az anyagot, így őt untatják az órák. Magam is sok hülyeséget csináltam, puszta unaloműzésből. Volt olyan tanár aki ezt felismerte és intő helyett szorgalmit adott, mások nem ismerték fel.

Nancsibacsi 2022.06.07. 15:43:58

@gigabursch: A gond csak az hogy a céghez felvesznek a gyereked mellé egy koreait, aztán 3 hónap múlva úgy b.sszák ki a borzasztó kreatív meg jól kommunikáló gyerekedet, hogy lába se éri a földet.

A helyzet az hogy az életben TERMELNI kell. Lehet baromságokba kapaszkodni, hogy "milyen szuper a kézügyessége", de amikor jön a melóhelyedre Phang aki csak azért nem nyerte meg az Arany Dánielt mert neki délután apu üzletében is le kellett húznia 4 órát Csangnak és Jüngnak meg nem, akkor segged kitörölhetet az zenei tehetséggel meg a kézügyességgel.

Nancsibacsi 2022.06.07. 15:45:16

@gigabursch: "Nem csak egyéni verseny van az életben, hanem számos csapatmunka."
Ezzel a csapatmunkával általában azok szoktak takarózni akik csak kummantani járnak be a melóhelyre.

Nancsibacsi 2022.06.07. 16:02:45

A magyar oktatási rendszernek két nagy hibája van:
1. Osztály orientált és bukás ellenes. Gyenge teljesítménnyel is tovább lehet menni. 50% általában kettes, 90% 5-ös, ha egy évben van 7 egyese és 1 ötöse - mert akkor sikerül puskázni, bármi - akkor az már sikerült. Ez simán lehet 7*0% meg 1x90% ami összességében 90/800=11,25%-os teljesítmény - és ez már megfelelt.
2. Azért hogy a teljesen tök hülyék se totál fogalmatlanul menjenek tovább a tananyag úgy van meghatározva, hogy ha az 1/10-ét tudod, az már okés. Vagyis brutálisan, fölöslegesen sok az anyag - aki szeretne jó jegyet annak sokszorosát kell tanulnia mint annak akinek mindegy, mivel a 2-es gyakorlatilag tanulás nélkül is megvan.

A helyes megoldás az volna hogy egy jóval szűkebb tananyagból - mostani fele is elég volna - közel tökéletes tudást követeljenek meg mindenkitől. Nem lennének jegyek, nem lennének osztályok - tantárgyanként vizsgák volnának, és magas követelmény, 90%. Ha nincs meg sikertelen, és lehet tanulni. Ha sikeres mehet tovább az adott területen. Ha kész van minden vizsga akkor kész az adott suli - jegy nincs, sikeres, mehet tovább bárhová, mivel mindenki rendelkezik ugyanazzal a tudással, csak az életkor különbözik. Specializálódni lehet ezután. Nyilván hogy ezt végtelen sokáig ne lehessen húzni egy bizonyos életkor fölött fizetőssé kellene tenni az oktatást.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.06.07. 16:30:07

@Nancsibacsi: Látom megjöttél te jobbágy!

"Nancsibacsi
2022.06.03. 12:38:57

"A népnek - a szolgáknak - el kellene fogadnia, hogy vannak dolgok amik a nemességnek JÁRNAK. Ők nem lopnak, csak elveszik ami JÁR. És fel kellene ismerni, hogy nem az a jó nemes, aki keveset lop, hanem akinél több marad meg! "

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.06.07. 16:33:05

@Nancsibacsi: "A gond csak az hogy a céghez felvesznek a gyereked mellé egy koreait, aztán 3 hónap múlva úgy b.sszák ki a borzasztó kreatív meg jól kommunikáló gyerekedet, hogy lába se éri a földet."

Ja, aztán amikor kiderül, hogy a szarért-hugyért magukat agyon dolgozók egy komolyabb hibánál állnak tehetetlenül, akkor hívják a képzett fehéret.

Tamáspatrik 2022.06.07. 19:05:00

@gigabursch: El kell olvasni ezt a cikket rendesen, azt feszegetem, hogy az iskola mennyire jó szimulátora az életnek. Az iskola sem lehet sokkal tökéletesebb az életünknél, de jól szimulálhatja azt kicsiben, kicsit mint a pilótának, aki szimulátorban képezi magát a repülőgép vezetésére. Csak ez sokkal bonyolultabb. A családnál mindenképp alkalmasabb közeg, abban biztos vagyok.

Tamáspatrik 2022.06.07. 19:06:12

@midnight coder: Az óvoda és bölcsőde is kiemelés a családból bizonyos fokig, főleg ha a dadák és óvónők képzettek és figyelmesek.

Tamáspatrik 2022.06.07. 19:08:33

@Rubasov et.: "Valójában az is nagyon ritka, hogy valaki legalább egy dologban jóval az átlag fölé emelkedjen." Kérdés, hogy mit jelent "a jóval átlag feletti". Egy kis közösségben ha valaki jól tud beszélni vagy gondoskodó típus vagy van kézügyessége pl. a varráshoz, az már számít. A globalizált világban, hogy valaki felkerüljön a slágerlistára, ahhoz sokféle tehetség és szerencse is kell. Én az előbbire gondoltam.

Tamáspatrik 2022.06.07. 19:11:44

@gigabursch: A csapatmunka fontosságában egyetértek, és sajnálom én is, hogy az iskolarendszerünk ennyire a versengésre épít.

Tamáspatrik 2022.06.07. 19:14:50

@Nancsibacsi: Vannak olyan iskolák, pl. az osztrákoknál is van ilyen, ahol időként vizsgákat kell tenni, fél- vagy negyedévenként ha jól tudom. Mindenki tudni fogja, hogy mikorra kell felkészülnie, a saját tempójában haladhat és az írásbeli feladatlap minimalizálja a szubjektivitást. Nekem szimpatikus az ilyen rendszer, és igaz az is, hogy brutál sok a tananyag nálunk.

gigabursch 2022.06.07. 20:39:51

@Tamáspatrik:
A 'lehetne' meg a tény az két külön dolog.
Pont azért írtam, amit írtam.

Tamáspatrik 2022.06.07. 21:32:33

@MEDVE1978: Kérdés, hogy az iskola mennyiben képes szimulálni az életet, aminek a verseny és az együttműködés egyaránt a része, bár az utóbbi a hangsúlyosabb. Nem arról szól a cikk, hogy az élet "farkastörvényeire" kellene, hogy felkészítse a gyerekeket, és éppen a közösségi tér az, ami lehetőségeket ad sok dolog átélésére kicsiben. Még ott van a tanár, hogy ha az egyik gyerek irigy, önzősködik vagy árulkodó vagy féltékeny a másikra, akkor segít tisztázni, az otthoni családik közegben ez egyáltalán nem garantált mindenhol.

Tamáspatrik 2022.06.07. 21:38:19

@MEDVE1978: Az agresszió optimális szintjét nehéz meghatározni, az biztos, hogy nem lehet kiküszöbölni az iskolákból.
"a magyar rendszer kényszeríti a középosztálybeli családok nőtagjait az otthonmaradásra" Alapjában véve egyetértek, politikai kérdésnek látom főként, kisebb részben szokásnak, berögzültségnek.
Köszi egyébként a véleménykifejtést, újfent. :)

Billy Hill 2022.06.07. 22:17:52

@MEDVE1978: "esélytelen bölcsődei helyet kapni a gyereknek, ha [a szülő] nem hoz papírt róla, hogy visszament dolgozni" - az a helyzet, hogy annak van leginkább szüksége a gyermeke napközbeni elhelyezésére, aki napközben nincs otthon. Az már más kérdés, hogy a sok munkába visszament szülő számára sincs elég hely...

Billy Hill 2022.06.07. 22:20:22

@MEDVE1978: "Másodszorra anyu vérnyomása felmegy és azt mondja, hogy ez az élet iskolája fiam, ne legyél pipogya, üsd le a gyereket". Anyuka egyszerűen csak a sorosi utat választotta a kissingeri helyett, és visszaütésre biztat... ;-)

Billy Hill 2022.06.07. 22:28:33

@poszt: "Kérdéses, hogy a mi iskolarendszerünk mennyire motivált tanárokat alkalmaz (kétségeim vannak e téren)". Emlékezetes sztori nálunk, amikor a 90-es években tesómnak azt "tanította" az angoltanára, hogy "Az élet egy nagy sz*ros szendvics, és mindennap egy jó nagyot kell harapni belőle". Na ő nem volt valami motivált. Már akkor SEM! :-)

Rodney_2 2022.06.08. 06:22:38

@Rubasov et.: A lányom általános iskola 1. osztályban egy jobb budai iskolában beírást kapott, hogy "órán a pad alatt olvas" 1. általános, még 2010 előtt. Ezen azóta röhögünk :)

Rodney_2 2022.06.08. 06:54:25

@Tamáspatrik: Az iskola mint az élet szimulátora: csak az összehasonlítás kedvéért, az angol iskolarendszerm amit főleg sajtóhírekből ismerek az előző 30 évből (éltem ott, de aztán elmenekültem). Csak egy néhány dolog:

Mikor sok éve egy Tory kormány "teljesítménymérést" akart bevezetni a tanároknak (akkoriban az iskolarendszert elhagyók kb 50%-a funkcionális analfabéta volt részben a sok migránsgyerek miatt), a teljes tanárság fellázadt, hogy ez micsoda fasizmus lenne már, akkor nem is lett bevezetve. Tisztára mint az élet... (te dolgoztál életedben valami MUNKAHELYEN ahol mondjuk hetente le kellett adnod egy jelentést, hogy mit tettél azon a héten amivel megérdemelted a fizetésedet??)

Amikor már nem volt szabad jól felpofozni a verekedős gyerekeket, az egyik gyerek azzal szórakozott, hogy a tanárnő lábát rugdosta, erre a tanár nem nagyon tudott mit csinálni, mert ha erőszakot alkalmaz (önvédelemből), egyből kirúgják. Szegény beírt a szülőknek, hogy a gyerekük rugdossa a tanárt. Erre a szülők vettek a gyereknek a cikk szerint egy vasalt orrú "Bullying" bakancsot, aki aztán azzal rugdosta tovább a tanárt. (biztosan nem valami kibaszott majomember migráncs csőcselék volt)

Pár éve, amikor már az elmebaj vált normálissá, egy ÁLTALÁNOS ISKOLAI tanárt kirúgtak fegyelmivel, mert a szünetben egy 14 év alatti fiút nem engedett be randalírozni a lány wc-be és mint kiderült a fiú lánynak képzelte magát, legalábbis azt mondta, amúgy fiúnak volt öltözve (egyenruha, stb).

Szerinted egy ilyen társadalomnak mennyi esélye van a hosszabb távú túlélésre??

Néhány éve szerepelt a magyar sajtóban egy magyar "tudós" aki elhatározta, hogy nem bírja tovább az orbáni diktatúrát és emigrál. Az interjú szerint Birminghamben kapott állást az egyetemen és az volt a véleménye, hogy ott várja őt és gyerekeit a tökéletes iskolarendszer és egészségügy. Elküldtem a cikket komment nélkül a UK-ben élő magyarul tudó ismerőseimnek, hetekig röhögtek ezen az idiótán. Ilyen kommenteket kaptam, hogy "majd amikor a gyerekét naponta kétszer megverik szinesbőrű osztálytársak rasszista alapon...", "majd ha megfázik a gyereke és 2 hónappal későbbre kap időpontot a gyerekorvoshoz.." stb

Benchmarking bazmeg, bechmarking :)

Feleségem gyerekkorában járt a nyugatnémet iskolarendszerbe. Szerinte ott akkor csak olyan óvoda / bölcsöde volt, ami napi 4 órát volt nyitva és arra volt jó hogy 1. szocializálja a gyereket 2. az otthon levő anyuka elmehessen bevásárolni vagy kozmetikushoz stb a gyerek nélkül. Mintha általános iskolára is azt mondta volna hogy napközi, az nem volt. Na ekkoriban szoktak le a németek a gyerekszülésről :(

MEDVE1978 2022.06.08. 10:24:46

@Nancsibacsi: A keleti kultúrák teljesen más módon működnek, mint a nyugatiak. A dél-kelet ázsiai kultúrák egyik lényege, hogy nagyon fontos szerepet szabnak a társadalmi hierarchiának és a társadalom és közösség elvárásainak. Tehát a koreai középszintű munkás elégedett lesz azzal, hogy ő középszintű munkás és nem húz majd semmi váratlant vagy kreatívat, míg az európai igen. Tehát, ha gyártósoron húzza az igát a gyerek, lehet, hogy kibasszák, mert a koreai robotként funkcionál mellette, de ha mondjuk kreatívan marketingelni kell valamit, akkor a nyugatinak lesznek inkább jobb ötletei.

A csapatmunka nagyon fontos, szinte minden értelmes vállalkozásban csapatban dolgozol. Természetesen lehet individualistának lenni. Több olyan emberrel dolgoztam már együtt, akik rettenetesen individualisták és képzettek voltak. Volt olyan beosztottam, akinek 3 diplomája volt, az egyik matematikus. Rettenetesen képzettnek és okosnak gondolta magát, de érzelmi idióta volt és nem találta a közös hangot a munkatársaival. Ha egy csapathoz nem tudsz alkalmazkodni, akkor a munkakörök döntő részében ma nem leszel képes érvényesülni. Persze ettől még lehetsz zseniális egyedi programozó vagy vízvezetékszerelő, de az esetek döntő többségében ez nem elég.

MEDVE1978 2022.06.08. 10:41:29

@Nancsibacsi:

A bukás / nem bukás huszadrangú. A gyerek nem a kudarcból és a negatív motivációkból tanul, hanem a pozitívakból. Az oktatási rendszernek arra kellene felkészítenie, hogy a gyerek hogyan álljon fel az elkerülhetetlen kudarcokból és menjen újra neki a kihívásoknak. Ezt oktatáskutatók már rég kimutatták. Az általad felvázolt rendszer egyfajta elitista kiválasztódáshoz vezetne, rengeteg tehetséget otthagyva az út szélén. Az iskolai fizikaanyag sohasem érdekelt, de kevés kivétellel a magyar irodalom sem, valószínűleg simán megbuknék ezeken a 90%-os vizsgákon. Ettől függetlenül középszintű matematikából (egészen integrálásig, mert utána lusta voltam tovább tanulni) jó voltam, meg mondjuk történelemből is. És akkor mi van? Nekem nem kellett volna továbbmennem mondjuk egyetemre, mert nem tudom, hogy Petőfi mikor írta valamelyik költeményét? Ez nem működik a valóságban, mivel a gyerekek érdeklődése is különböző és a képességeik is másra predesztinálják őket. Még ha a tananyagot minimálisra is vennéd a legtöbb tárgyból, a magyar döntéshozók el is érnék, hogy mindenféle baromság kerülne bele.

A mai világ pontosan az információk óriási mennyiségéről szól és arról, hogy az emberek ezeket hogyan tudják rendezni, illetve hogyan tudnak élethosszig tanulni.

A csapatmunka és a gyakorlati alkalmazás nagyon fontos, mivel önmagában az életben sem egy kockás füzet mellett fogod megoldani a problémákat. Ebből a szempontból a 90%-os követelmény, meg a vizsgázások nem jók, hiszen ezekre egyedül készülsz, nagyon magas követelmény mellett, elméleti területen.

MEDVE1978 2022.06.08. 10:43:38

@Billy Hill: Ez egy kicsit ördögi kör. Nyilván, ha anyuka azt látná, hogy simán talál bölcsit a gyereknek, ha akar dolgozni, ha nem, akkor nagyobb motivációja lenne visszamenni dolgozni is vagy esetleg keresne valami munkát.
Ma erre lehetősége sincsen, a kevés bölcsődei hely miatt.

gigabursch 2022.06.08. 12:32:26

@MEDVE1978:
Pontosan ezt írtam le indító hsz-ként.
Amíg a világ a Káin-Ábel (Remus-Romolus) világrend szerint akar működni, addig az emberi társadalom csak a kiszipolyozásra épül.
Ennek a kivédése mindaz, amit fentebb írtam.

Talán még amit oda kellett volna tenni és ez a tanárokra is vonatkozik:
- problémamegoldás

Reactor 2022.11.24. 03:07:33

Végülis a hasonlat megáll egy munkahellyel...elcseszel jó sok időt odabent baromságokra amikkel sehova nem jutsz, aztán ha megvan az ötös bizi, odahaza zsebpénzzel jutalmaznak (ha karót kapsz, akkor meg jókora veréssel). És van 2-3 munkatárs (osztálytárs) aki olyan szinten agyabeteg gyagyás, hogy nemcsak terrorizálja a többieket, hanem vissza is fogja őket.
A főnök-tanár párhuzam viszont nem áll meg, a főnököket nem verik menetrendszerűen laposra - pedig rájuk férne.

@MEDVE1978: Az általad felvázolt iskolaőrös szcenárió még mindig életképesebb, mint az, hogy a Henry Bowers-féle nagydarab tahó selejtek állandó rettegésben tartják a kisebbeket, és se az igazgató, se a tanár nem tesz semmit, pláne ha "suli után megvárlak" módszerrel, a nyílt utcán rúgják ki a fogaikat szerencsétleneknek. És ilyet messze nem csak a kisebbség művel - az itteni suliban is rendszeres volt, hogy a jobban tanuló (és kevésbé népszerű) gyerekekre hatan-heten is rászálltak, és laposra verték "me' mé' ne" alapon. A szülőket nem érdekelte a dolog, a szaktanári/igazgatói intőknek semmi hatása nem volt, élmény lehet 6-8 évet rettegve végigülni az iskolapadban. A vége ezeknek többnyire az, hogy a rettegő gyereknél elszakad egy idő után az összes cérna, elcseni apuka géppisztolyát otthonról, és lemészárolja a fél iskolát (igaz, idehaza "csak" böllérkéssel vagy salakzúzóval tudja ugyanezt megtenni). Elég elolvasni a lövöldözős tömeggyilkosok életrajzát, 90%-ban ott áll benne, hogy anno a suliban csak az nem rúgta fel, aki nem akarta.
Úgyhogy, ami engem illet, igenis támogatom az iskolaőröket, akik helyreteszik ezeket a legalja taknyokat. A fórumokon, chateken stb. se viccből vannak moderátorok. Vannak sajnos, akik a szóból nem értenek, csak az erő nyelvén. Őket nem fogod szép szóval, mézeskaláccsal jó útra nevelni.

@Nancsibacsi: Akkor a kreatív és kommunikatív gyerek mondjuk művész lesz. Tong-Shao-Ping meg világéletében marad a futószalag mellett.

@Rodney_2: Tucatnyi ilyet kaptam, csak éppen Stephen King-et olvastam, ami picit jobban megfogott, mint a Rab ember fiai vagy az Egri csillagok. Inkább benyeltem az egyest, de unalmas szarságot, ami nem köt le, nem fogok elolvasni. Ha majd lesz magyar író, aki legalább megközelíti Stephen King színvonalát, akkor azt fogom olvasni.
süti beállítások módosítása