Ideo-logikák

Ideo-logikák

Meddig lesz még szuperhatalom az USA?

2025. október 28. - Tamáspatrik

Közkeletű tévedés van abban a tekintetben, hogy mikortól lépett fel az USA nagyhatalmi igényekkel: igazából csak 1898 óta folytat birodalmi politikát, amikor már saját területén kívül folytatott háborút a spanyolokkal, és szállta meg Kubát, valamint más spanyol gyarmatokat. Kvázi birodalomként tehát még viszonylag fiatal, 127 év nem mondható soknak, a legtöbb nagy birodalom ennél sokkal tovább létezett.

Ettől függetlenül nekem úgy tűnik, hogy van egy szakértői konszenzus az USA mai helyzetével kapcsolatban, és amit leírok, az nagyrészt tükrözi is ezt. Az USA területe hatalmas, fekvése is ideális, minthogy a szárazföld felől gyakorlatilag nem is támadható meg. Nagyon sok kikötővel rendelkező, tipikus tengeri hatalom, a régi Angliához hasonlóan, viszont a britek módszereit a terjeszkedést illetően tovább fejlesztette és korszerűsítette. Jellemzően nem gyarmatokat hozott létre, hanem támaszpontokat épített ki a világ sok részén, egy időben a kommunizmus terjedése ellen, más esetekben különféle stratégiai érdekekkel. A vele nem szimpatizáló rendszerek megbuktatására törekedett, nem egyszer a CIA részvételével (pl. Chile esetében), de ez a fajta politika például Kuba és Irán esetében az ellenkező hatást érte el.

Azt mondtuk rá egy időben, hogy a világ csendőre, ami ma már nem hangzik annyira rosszul, a csendőrség megítélése is változott és a világban levő instabilitás miatt már nem is annyira vonzó ez a szerep mint egykor. (Lényeges szempont az is, hogy az elmúlt ’70-év még nem igazi történelem, mert nincs elég időbeli távlat az események objektív értékelésére.)

Az USA hatalma és befolyása a ’90-es években volt a csúcson, ha megnézünk akkor készült amerikai akciós filmeket, a katonák arroganciája sokat mondó és mai szemmel nézve igen bosszantó hatást kelt.

A történelemben visszatérő elem, hogy a domináns hadviselés ellen egy idő után mindig kifejlesztik az ellenszereket, azokat az eszközöket és taktikákat, amikkel sikeresen ellen tudnak állni. Így az USA háborúit is egyre gyakrabban kísérik a balsikerek: Vietnám még csak kisiklásnak tűnhetett, azonban Irak megszállása már nem hozott semmilyen pozitív eredményt (sőt a terrorizmust erősítette), Afganisztánban pedig becsúszott egy újabb vereség, azaz a háború megnyerhetetlenségét beismerő kivonulás.

A katonai monstrum már agyaglábakon áll, technikailag elavult a fegyverzete, hadihajói sebezhetőbbek mint régebben, a katonasága létszámhiányos. Nincs felkészülve drónháborúra, könnyen irányítható támadó és légvédelmi rakétáiból sincs elegendő számú.

Katonai költségvetése magas ugyan, de nem katasztrofális mértékben az (a régi birodalmaké nagyobb volt, a Szovjetuniót is beleértve), nem terheli túl a gazdaságot.

Trump és a republikánus kormányzat sem tudnak ezeken a folyamatokon változtatni, amire képesek lehetnek, az a realitások helyes felismerése. A fokozatos visszavonulás a világ számos térségéből borítékolható már, a harcias nyilatkozatok inkább csak elfedik ennek a szükségességét.

Az USA belső problémái egyre nagyobbak, olyan szintűek már, hogy széteshetnek azok az értékek, amelyek mentén létrehozták, és az egykori Szovjetunió sorsára juthat. Egy újabb észak-dél típusú polgárháború jöhet létre, de a törésvonalak más államok között húzódnak már manapság.

A riválisok közül Oroszország adottságai folytán ma is szinte végtelen katonai potenciált képvisel, de gazdaságilag gyenge, támogatásra szorul, a legújabb technológiát is Kína révén szerezheti csak be. Amellett, hogy Kína ökleként működhet, nagyon komoly regionális hatalom, amit támogató rendszerek vesznek körül, Belorussziától Kazahsztánon át Észak-Koreáig.

Kína a felemelkedő szuperhatalom: az USA-hoz képest több mint négyszer nagyobb lakossággal, hagyományokon alapuló óriási ipari bázissal, és a kulturális hagyományaik alapján az összefogás is jobban működik náluk. Kína sok évszázadon át a világ ipari termelésének vezetője volt, technológiában is messze mások előtt járt. Mégsem számítható az USA fő ellenségének, aminek a fő oka, hogy messze vannak egymástól, ráadásul keleti és déli irányban körbe is kerítik különféle kisebb-nagyobb regionális hatalmak.

Az elnyomó és brutális diktatúrák szövetségeként, a gonosz tengelye manapság: Oroszország, Észak-Korea, Irán, viszont hozzájuk lehet számítani csendestársként a nagyon rafinált és kifinomult diplomáciával rendelkező Kínát is. A legtöbb potenciális nagyhatalom mint India, Brazília vagy Törökország leginkább semlegesnek mondható.

Az USA hanyatló fázisban van tehát, de évtizedek telhetnek el addig, amikor már elveszíti a nagyhatalmi, jelenlegi szuperhatalmi pozícióját, ezzel párhuzamosan fog feljönni majd Kína. Valószínűleg az EU sem fogja túlélni a következő pár évtizedet, és újabb regionális szinteken formálódó, kisebb-nagyobb hatalmi szövetségek fogják felváltani a jelenlegi rendszert. A klímaváltozás is mindebben nagy átrendeződést hozhat már az évszázad közepére, egyes országokat gazdaságilag hanyatló fázisba juttathat és felerősítheti a migrációs folyamatokat is.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr8618981243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2025.10.30. 10:09:40

nagyon nem vagy képben ha összeveted oroszország és amerika hadi potenciálját.
leszólod a jenkikét aztán leírod: " riválisok közül Oroszország adottságai folytán ma is szinte végtelen katonai potenciált képvisel"

azért ment 10-15 eszer észak-koreai katona, igen, belorrusszia most akpott álallamcsődot

" Mégsem számítható az USA fő ellenségének, aminek a fő oka, hogy messze vannak egymástól"

bájos :) az nem tényező amikor a világ domináns hatalma a tét. vö: világ csendőre.
Kína megküzdött a plutokráciával, és rabszolgatartó társadalom gyakorlatilag. amerika hozzájuk képest lusta és képtelen leszámolni a haszontalan milliárdosaival, akik csak ártanak a demokráciának, és a gazdaságnak. most még a degenerált trump káoszos vámpolitikája is pont az i-re

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2025.10.30. 10:12:51

*belorusszia most kapott államcsődot

MEDVE1978 2025.10.30. 15:34:41

"Jellemzően nem gyarmatokat hozott létre, hanem támaszpontokat épített ki a világ sok részén, egy időben a kommunizmus terjedése ellen, más esetekben különféle stratégiai érdekekkel. "
Ez nem csoda, hiszen az USA igazából alternatíva mivoltát felhasználva akart befolyáshoz jutni. Hogy minek voltak az alternatívája? 1898 már a race for Africa, illetve a dél-amerikai spanyol és portugál birodalom összeomlása után van. A szabad, kolonizálható területek lassan elfogytak, így a nagy gyarmatbirodalmak (francia, brit, holland), illetve kihívóik, mint Németország vagy Olaszország igyekeztek elkapkodni a "szabad" (értsd náluk jóval kevésbé fejlett, kevésbé jól felfegyverzett) területeket. Az USA az alternatívát nyújtotta, nekik az volt a "PR"-jük, hogy ők nem gyarmattartók, szemben a többiekkel. A Fülöp-szigetekkel volt egy rövid időszaka az USA-nak, amikor megfordult a fejükben, hogy a Fülöp-szigetekből gyarmatot csinálnak, aztán rájöttek, hogy nem igazán érné meg. Kb. Woodrow Wilsontól kezdve viszont már teli szájjal nyomták a népek önrendelkezését és a szabad kereskedelmet, illetve a gyarmatellenességet.

"A katonai monstrum már agyaglábakon áll, technikailag elavult a fegyverzete, hadihajói sebezhetőbbek mint régebben, a katonasága létszámhiányos. Nincs felkészülve drónháborúra, könnyen irányítható támadó és légvédelmi rakétáiból sincs elegendő számú."

Ezzel nem értek egyet. Az USA ma is a világ legfejlettebb hadserege, olyan eszközökkel (Lopakodó vadászbombázó, 30 méter mélyen lévő bunkert elérő átütő bomba, vákuumbomba stb.), ami senki másnak nincsen. A flottája, légiereje és hadserege a legerősebb a világon. Drónháború nem fenyegeti, hiszen reálisan sem Mexikó, sem Kanada, sem pedig Oroszország nem akarja megtámadni. Ettől függetlenül a drónháborús, rakétás megjegyzés furcsa. Az USA egy erős katonasággal rendelkező, de a gazdaságát kicsit sem hadi célra átállító ország. Vélhetően egy kellő helyzetben az USA rendkívül gyorsan (szerintem mondjuk 3-4 hónap alatt) fel tudna állítani jelentős mennyiségű drónt legyártó üzemeket, illetve ki tudna képezni rengeteg operátort. Egyszerűen azért, mert a szétszankciózott Irán és Oroszország is meg tudja ezt tenni - kényszerből. Ma a világon szinte egyedülálló az USA annyiban, hogy képes jelentős katonai erővel rendelkező aktorokat megtámadni az anyaországtól távol. Nagy-Britannia ezt a képességét a 90-es években vesztette el, Franciaország a 2010-es években. India, Pakisztán, Kína, Észak-Korea, Törökország stb. nagyon lokálisan bevethető offenzív erőkkel rendelkezik csak, tehát ők messze nem annyira nem mobilisak, mint az amcsik.

A profi katonaság nagyjából mindenhol létszámhiányos, ahol önkéntesség van és nem sorozás. A 2000-es évek gyermekei elhitték azt a mesét, hogy már egy posztmodern világban élünk, ahol győzött a béke és egyáltalán nem szeretnének harcolni. A német, magyar, francia, brit stb. katonaság pont ugyanilyen létszámhiány problémákkal küzd.

"Az USA belső problémái egyre nagyobbak, olyan szintűek már, hogy széteshetnek azok az értékek, amelyek mentén létrehozták, és az egykori Szovjetunió sorsára juthat. Egy újabb észak-dél típusú polgárháború jöhet létre, de a törésvonalak más államok között húzódnak már manapság."

Ez egy érdekes feltevés, én is láttam már hasonlót. Ugyanakkor egyetértek egy youtuberrel, akinek a videóját korábban láttam, ő mondta, hogy egy ilyen összetűzés elsősorban politikai merényletekben, gyilkosságokban, helyi lázadásokban merülne ki. Mellesleg pont ezt látjuk a Trump ellen elkövetett két merénylettel, illetve a Charlie Kirk incidenst érintően. Most a magát elnyomottnak érző demokrata oldalt látni, akik azonban nem képesek igazából masszívan lázadáshoz, forradalomhoz, polgárháborúhoz vezető ellenállást kifejteni. Ennek oka elsősorban az, hogy ezek a mozgalmak inkább állnak nőkből, a másik, hogy nem a fegyverbuzi amerikai rétegekről van szó. Magyarul igazi polgárháború akkor lenne, ha a kormányzat a hadsereget / nemzeti gárdát a jobboldali fegyverbuzi milíciák ellen vetné be. Mivel most Trump van kormányon ilyen viszont nem történhet meg. Ezért most a demokrata barát oldal válasza a tüntetések és a politikai gyilkosságok / gyilkossági kísérletek.

Folyt köv.

MEDVE1978 2025.10.30. 16:29:57

Folytatás:

Kínát érintően. Kína nagyon nagy részt túl van becsülve. Sokan elfelejtik, hogy Dél-Kelet Ázsia a bolygó legsűrűbben lakott része. Ez azt jelenti, hogy a mondjuk 1,4 milliárd lakosú Kína mellett ott van az 1 milliárd lakosú India, a 300 milliós Indonézia. a szintén összesen 400 milliós Fülöp-szigetek-Burma-Thaiföld-Vietnam-Kambodzsa, a 125 milliós Japán. Kína ráadásul az egyke demográfiai politika hatásai miatt egy erős népességvisszaesés felé, illetve egy elöregedési válság felé közeledik. A legnagyobb létszámú kínai korosztályok 2030-2040 között mennek nyugdíjba, ez szükségszerűen a növekedés visszaeséséhez fog vezetni. A fentiek ahhoz vezetnek, hogy Kínának a közvetlen környezetében nincsenek egyértelmű terjeszkedési célpontjai. India például sokkal jobban áll demográfiailag, illetve a gazdasági növekedése szintén meglendült mostanában, tehát "sakkban" tartja némileg Kínát. Katonailag tehát Kína nem lehet versenytársa az USA-nak, ugyanis nem barátságos államok veszik körül és erre kell koncentrálnia. Tajvan kérdése ismét egy újabb, ugyanakkor Tajvanról azt nem tudják sokan, hogy szinte bevehetetlen. A tajvani szoros talán 80-100 km széles, tehát jól előjelezhető bármilyen flotta. A tajvani haderő az ország nagyságához képest jelentős, a bázisai a hegyekben, a sziget közepén találhatók. Csak néhány olyan partszakasz van, ahol egy inváziós haderő tudna landolni, ezek pedig védművekkel vannak ellátva. Tajvan megtámadása extrém vérfürdővel járna bármilyen agresszornak.

"Az USA hanyatló fázisban van tehát, de évtizedek telhetnek el addig, amikor már elveszíti a nagyhatalmi, jelenlegi szuperhatalmi pozícióját, ezzel párhuzamosan fog feljönni majd Kína. "
Kína hamarosan eléri a zenitjét és mögötte ott van India, ahol még van nagyon jelentős növekedési potenciál. Katonailag valószínűtlennek tartom, hogy Kína érdemben tudna bármit is csinálni. Ha a jelenlegi dinamika marad fenn, akkor Oroszország egyre inkább Kína befolyása alá kerül majd, a kliensévé válhat, ahogy gyengül relatíve. Kína ugyanígy erős pozíciókat szerezhet Afrikában és Dél-Amerikában is. De a rendszer nem lesz duális, tehát az USA katonailag továbbra is a legerősebb marad majd, Kína pedig marad ugyanúgy a "kockájában" fenyegetve a körülötte levő államok által

Nagyon sok függ a következő technológiai ugrástól és attól, hogy az hol köszönt be. Ez a mostani becslésem szerint a mesterséges intelligencia lesz, már valami a mostaninál praktikusabb alkalmazással mondjuk humanoid robotokkal is (pl: humán szolgáltató szférában - egészségügy, oktatás, szociális szféra, szex stb.). Ahol ez bekövetkezik és teret tud nyerni (tömegtermelésbe tud váltani) az lesz a következő kitörési pont. Az utolsó ilyen nagy kitörés (az MI előtt) a social media volt, ami lényegében az USA vezető szerepét konzerválta. Előtte ott volt az internet, illetve a PC-k. Az utolsó nagy európai áttörés a számítógépeknél volt még a 80-as években C64-el, illetve a mobiltelefonok esetében a NOKIA-nál a 2000-es évek elején. Azóta Európa nem kapott lapot.

"Valószínűleg az EU sem fogja túlélni a következő pár évtizedet, és újabb regionális szinteken formálódó, kisebb-nagyobb hatalmi szövetségek fogják felváltani a jelenlegi rendszert. " Vagy nem. Az EU egy nagyon sikeres projekt, leginkább a saját vezetőinek az idealizmusa jelentheti a halálát.

"A klímaváltozás is mindebben nagy átrendeződést hozhat már az évszázad közepére, egyes országokat gazdaságilag hanyatló fázisba juttathat és felerősítheti a migrációs folyamatokat is."
Ez valószínűtlen, hogy Kínára vagy az USA-ra jelentős hatással lesz.

gigabursch 2025.10.30. 17:54:42

Ezt a gonosz tengelyes marhaságot nem tudom honnan szülted,vszerintem a gonosz tengely a Tel-Avív - Párizs - London - New York.

Ennek vannak kiszolgáló babállamai és van egy halom ország, aki azt mondta az AEÁ-nak, ki finoman, ki egyenesen, hogy "...bekaphatjátok!".

S az amcsik, akik eddig kiszolgáltak a fenti gonosz tengely parazitizmusát, most szembesülnek azzal,ahogy mekkora az államadósságuk.
Pedig 2011-ben sem volt kicsi és azóta a négyszeres lett:
m.kuruc.info/r/6/82928/

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2025.10.31. 15:31:28

@gigabursch:

párizs london most jól beintett tel-avivnak, de ne zavarják össze még véletlenül se a téveszméidet.
süti beállítások módosítása