Alapból kritikus és pesszimista alapbeállítású vagyok, inkább a rossz dolgokat veszem észre, de aki szerint ez most csak károgás akarna lenni, annak várom az ellenérveit.
Ha megnézzük, hogy mit csinált a kormány az egyes választások előtt, nagyon érdekes a helyzet: 2010-ben semmit se kellett, mert az ölükbe hullott a győzelem a baloldal inkompetenciája következtében. 2014-ben is még gyenge ellenzékük volt, akkor a rezsicsökkentés volt az aduász, amivel fölényesen választást lehetett nyerni. Mint minden intézkedésnek, ennek is vannak hátrányai és negatív hatásai, nem segíti az energiatakarékosságot és a különféle rendszerek fenntarthatóságát is, elmaradnak a beruházások, igaz ez az ivóvízhálózatra, villamoshálózatra, mindenre. A lakások energetikai korszerűsítésére megint kevéssé ösztönöz, viszont a vállalatokat jobban megterheli a magasabb energiaár (igaz viszont, hogy ők tudnak napelemet is telepíteni jó esetekben).
2018-ban a migrációra hegyezték ki a kampányt, nem a gazdasági kérdésekre, és való igaz, hogy a pár évvel azelőtti tömeges migrációs hullám esetén Orbán sok mindent jól látott. A gazdaság is jól működött, emiatt sem volt az ellenzéknek esélye.
2022-re már megváltozott a helyzet, az ellenzéki koalíció erősen feljött, energiaválság és egyéb válságjelenségek is felléptek, ezért a kormány hatalmas osztogatásokba kezdett és mindenki tudta, hogy akárki nyer, nehéz helyzetbe fog kerülni, kénytelen lesz megszorítani. A fölényes győzelem az ukrajnai háború és annak megfelelő kezelésének eredménye, anélkül szoros lett volna a végeredmény.
A megszorításokat azonban nem lehetett elkerülni akkor, amikor olyan pénzeken osztottak ki, amik nem is álltak rendelkezésre. Az állampolgárok észlelték, hogy bizony átverték őket, főként annak fényében, hogy az ő életszínvonaluk stagnált, viszont a NER elit meggazdagodása még nagyobb fokozatba kapcsolt, masszív állami pénzekkel a hátuk mögött. Az állami szolgáltatások (oktatás, egészségügy) szintje romlott, a nem kormánypárti önkormányzatok szenvednek, megy az értelmetlen kultúrharc, miközben a gazdaság végig stagnált ebben az időszakban. Az infláció elszaladt, főleg az élelmiszerárak nőttek meg. Az EU pénzek megcsappanását követően kiderült, hogy alig van versenyképes ágazat nálunk, és a német gazdaságtól függünk leginkább. Eközben gyanús üzelmek folynak mindenféle oligarchákkal, masszívan segítjük a kínai tőke nyomulását a térségben. (Ami lehetne számunkra előnyös is, ha nem lenne annyi titkos szerződéssel körülbástyázva.) Az EU vezetéssel összerúgtuk a port, miközben az oroszokat támogatjuk,- ami lehet gazdaságilag megint csak előnyös, de mégiscsak ahhoz szoktunk hozzá, hogy minden ami minőségi az nyugat felől szokott érkezni, ami nem tiszta és maffiaszerű működésű, az jön keletről, emiatt tehát aggasztó a külpolitikai pozíciónk.
A Fidesznek mindig is volt olyan törekvése, hogy bizonyos dolgokat bebetonozzon, akár az alaptörvénybe, akár sarkalatos törvényekbe, vagy egyszerűen olyan intézkedéseket hozzon (nők 40, CSOK, babaváró, stb.) amiket nem lehet visszacsinálni politikai népszerűségvesztés nélkül. (A családtámogatási rendszernek sok eleme valóban hasznos, ettől teljesen függetlenül.)
A kormány hatalmas kommunikáció gépezetet működtet, ahol a különféle hiperagresszív janicsárok szinte vadásznak a potenciálisan veszélyes ellenzéki politikusokra, a céljuk a karaktergyilkosság és annak a bemutatása, hogy minden amit a Fidesztől balra álló (relatív baloldali) politikusok akarnak, az mind rossz, amit a kormány csinál az viszont mind jó. A lelki terror lényege annak a sulykolása, hogy folytonosan harcban állunk, ami egyébként már a kommunisták is előszeretettel használtak.
Most megint vannak olyan intézkedések, amik nagyon megkötik az eljövendő kormányok kezét, vagy ha dramatikusan fogalmaznánk, egy gyengébb gazdasági helyzetben az államcsőd közelébe lavíroznak minket.
1.Árrésstop. Ennek a kivezetése eléggé macerás anélkül, hogy ne okozna hirtelen nagy inflációt és felvásárlási hullámokat bizonyos termékekre. Valószínűbb forgatókönyv, hogy előbb a folytonosan veszteséges kisker multik nagy része kivonul vagy egyből NER kézbe kerül, ezt követően lehet majd az árakat emelni. Az viszont tény, hogy szükség van olcsó élelmiszer biztosítására a legszegényebb jövedelmi helyzetben levők számára, minden országban vannak erre különféle megoldások, ez azonban többnyire az államot terheli és nem a cégeket.
2.Többgyerekes anyák adó kedvezménye: nagyon hiányozni fog egy ezermilliárd forintos tétel a költségvetésből, kérdéses, hogy hogyan hozható be.
3.A 3%-os kamatozású lakáshitel. Érdekes helyzet lesz, ha megint meglódul az infláció, amire nagy esély van ott, ahol az állam fedezetlen pénzt nyomtat, a törlesztőrészletek azonban alacsonyak maradnak. Itt megint sok száz, ezermilliárdos tételek lesznek, amik hiányoznak majd az államkasszából. (Gyurcsány idejében is már nagy teher volt az államnak a lakástámogatás.) Elvileg óriási nyereséget reagálhatnak azok, akiknek második, kiadható lakásuk lesz (a törvény ezt nem tiltja), bár itt alighanem a piac is korrigálni fog például úgy, hogy a felújítási költségek nagyon megnőnek és lesz majd rengeteg lepukkant állapotú, olcsó albérlet.
4.Egyéb pénzszórások: közalkalmazottak évi 1 milliós hiteltámogatása, béremelések, újabb fegyverpénz stb. ezek megint a jövő évi kormányt fogják terhelni, miközben egy olyan furcsa helyzetben vagyunk, hogy a pedagógusok fizetésének egy részét az EU állja, és ez sem biztos, hogy hosszabb távon tartható.
Az történt, hogy a kormány rengeteg hitelt vett fel különféle forrásokból, amit majd a következő kormány kell, hogy kifizessen, miközben már a mostani hitelek kamatterhei is igen magasak.
Az államadósság szintje megint vissza fog menni a 2010-es évek elején megszokottra, ami viszont nem túl magas ahhoz képest, hogy számos nyugati országban még inkább elszáll a költségvetés. (Van viszont, ahol nagyobbak a tartalékok, a németekre is igaz ez és a régiós országok többségében szintén nem okoz akkora problémát az átmenetileg magasabb hiány.)
A kormánynak van egy újabb lap a kezében: a védelmi költségek külön elszámolást kapnak az EU-ban, növelve a költségvetések mozgásterét, és nagyon sokféle költséget lehet a „védelmi” kalapba elszámolni.
Ami viszont borítékolható, hogy a vasút és általában a tömegközlekedés nem fog semmit fejlődni, jó ha a jelenlegi szint fenntartható, az egészségügy, oktatás, rendvédelem, állami bürokrácia szintúgy, az állam inkább útfejlesztésekre költ.
Jó hír viszont, hogy be fog indulni sok minden a jövő évtől a gazdaság ciklikusságának megfelelően: akkumulátorgyárak és elektromos autók, hadiipari cégek, lakásépítések, energetikai és egyéb állami beruházások stb. mind húzzák majd a gazdaságot, esetleg az ukrajnai helyzet normalizálódása is új gazdasági lehetőségeket teremthet. Az viszont kérdéses marad, hogy ezek mennyivel növelik meg az állami bevételeket (valószínűleg nem eléggé), valamint az életszínvonalunkat (valószínűleg csak kis mértékben).
Ami ilyenkor lenni szokott a választások után: az év második felében felpörgő infláció, stagnáló reálbérek, gyengülő forintárfolyam, megszorítások – teljesen függetlenül attól, hogy melyik párt alakíthat majd kormányt, mindenképp nagy lesz az elégedetlenség.