Ideo-logikák

Ideo-logikák

A liberális demokráciáknak valóban „annyi”?

2026. január 05. - Tamáspatrik

Középtávon egész biztosan így van, Körösényi András tanár úr figyelemre méltó cikkének címe a lényegre tapint, érvelését én azonban bántóan egyoldalúnak és hiányosnak tartom. (Jó lenne, ha a vitákban nem a tekintély számítana, hanem az érvek minősége.)

Én saját magamat nem sorolom az olyan konzervatív felfogásúak közé, akik a liberális demokráciával szemben alapból ellenszenvet éreznek, mi több, évtizedeken át a rendszer nyertesei közé sorolhattam magam. (Az ilyen jellegű szempontokat érdemes kiindulásnál tisztázni.)

Nem fog visszatérni a liberális demokrácia kora, ez elég nyilvánvaló, bár ennek pontos okait inkább csak találgatjuk, mert nincs elég távlat az értékeléshez. A lényeg, hogy a világban minden folyton változik, a liberális demokráciát támogató, meglehetőségen dogmatikus ideológia valamikor 1990 körül volt csúcson, azóta másfajta rendszerek és ideológiák jöttek fel a világ különböző részein és folyamatosan kiszorítják. Ez van, a változás folyamatos, el kell fogadni.

A cikkből úgy tűnik, mintha a szociáldemokrata baloldalt a világ minden országában egyszerre megvették volna kilóra a nagy multi cégek és emiatt adta fel a munkás osztály képviseletét, ami nagyon valószínűtlen, holott csak annyi történt, hogy a baloldal akármilyen szörnyen is hangzik manapság, soha nem nemzeti keretekben gondolkodott, hanem más szempontrendszerek szerint, miközben a munkásosztály meg meg is szűnt, máshogy kezdett el tagolódni mint régebben. (Lehet a nemzeti keret a adott esetben a legfontosabb szempont is, de attól még létezik sok egyéb más megfontolás. Például milyen cégnél fogok dolgozni holnap, mennyit fogok keresni, ezzel kapcsolatos, gazdasági döntéseim nem nemzeti kerettől fognak függeni, hanem egyéb praktikus szempontoktól.)

A lényegre térek: A cikkből sok hasznos megállapítás ellenére kimaradt a demográfia. A liberális demokráciával az egyik fő probléma, hogy atomizál, gyengíti a közösségi és családi kapcsolatokat, ezért a gyerekvállalási kedvet csökkenti. A demográfiai problémák erősítették fel a bevándorlással kapcsolatos társadalmi problémákat is, ami a szélsőjobb célkeresztjébe került, teljesen jogosan, hiszen nem lehet a szőnyeg alá söpörni. Azon túlmenően, hogy a közösséghez tartozás hiánya, a magányosság sokakat egyúttal boldogtalanná is tesz, anyagi helyzettől nagyjából függetlenül is.

A másik fő gond, hogy a liberalizmus növeli a társadalmi különbségeket, a pénzügyileg jobban álló és a pénzhez értő emberek vagyona úgy nő, hogy el sem tudják költeni, amijük van, aki nincs szerencsés helyzetben vagy nem annyira tehetséges ilyen téren az leginkább csak vegetál. A „Máté effektus”, tehát akinek van, annak adatik, akinek nincs, attól az is elvetetik, ami van, egyéni szinten megoldhatatlan probléma, ez csak közösségi szinten kezelhető.

Gazdaságilag a cikk érvelése pár ponton hibás, például az nem igaz, hogy Kína+India összes GDP-je nagyobb mint a fejlett Nyugaté, sőt az USA GDP nagyobb mint Kína+India együttvéve (nem a vásárlóerő paritás számít, hanem hogy mit kapnak máshol a pénzükért), de a legfőbb hiba, hogy ezek a törésvonalak változnak, már nem létezik egységes „nyugat”, a éppúgy ahogyan „globális dél”-sem. Hibásan fókuszál a „nyugatra”, a szokásos magyar kisebbrendűségi érzésből táplálkozva, egy már nem is létező ellenséggel hadakozik. Meloni, Fico, Trump – ők vajon a nyugatot képviselik vagy nem? Nem lehet egyszerűen eldönteni.

Azt kellett volna inkább hangsúlyozni, hogy a demokráciák nagyon sokfélék és nem feltétlenül mind annyira liberálisak, az országok kultúrájától, helyi adottságaitól függően, sőt ez a jövőben még inkább így lesz, igazi kihívó csak az óriási, a piacgazdaságot belső piacán leszimuláló Kína ezekkel szemben, az összes többi diktatúra kudarcos.

A cikk közhelyes módon túlértékeli a FB és más közösségi hálózatok szerepét, hiszen ezek nélkül is terjednek pletykák, állami médiumok önmagukban is képesek torz képet kialakítani a valóságról, és mit mondjuk most arról, hogy számos országban, főként Kínában cenzúrázzák is? A cenzúra és tiltás lenne a megoldás? Van, aki szerint már most is túl sok a cenzúra.

Az ultraliberális divatokat is túlértékeli (pl. LMBT), amellett, hogy a liberális felfogás észrevétlenül is sikereket ér el, például a szexizmus visszaszorításával, a munkahelyi és családon belüli erőszak csökkentésével.

A hivatkozott cikk írója nekem csalódást okozott azzal, hogy sajnálatosan „magyaros módon”, erős érzelmi elfogultságok mentén érvelt, és a fentieken kívül még számos megállapításával lehet vitatkozni, remélem mások megteszik ezt a megfelelő formákban anélkül, hogy mélyítenék az ideológiai lövészárkokat.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr5519024667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Boldeone2 2026.01.06. 09:27:33

A politikai liberalizmus nem növeli a társadalmi különbségeket, az a gazdasági rendszer: a kapitalizmus
Az illiberális rendszerekben sok esetben nagyobbak a társadalmi különbségek, vagy a vezetőket kivéve egységes szegénység van, mint Észak-Korea
A legkisebb különbségek a progresszív liberális renszerekben vannak, mint Skandinávia, illetve a volt szoci országok éltanulóinál ( Csehország)

MEDVE1978 2026.01.06. 11:19:21

"A cikkből úgy tűnik, mintha a szociáldemokrata baloldalt a világ minden országában egyszerre megvették volna kilóra a nagy multi cégek és emiatt adta fel a munkás osztály képviseletét, ami nagyon valószínűtlen, holott csak annyi történt, hogy a baloldal akármilyen szörnyen is hangzik manapság, soha nem nemzeti keretekben gondolkodott, hanem más szempontrendszerek szerint, miközben a munkásosztály meg meg is szűnt, máshogy kezdett el tagolódni mint régebben."

Szerintem nem ezen van a hangsúly. A klasszikus szociáldemokrata pártok visszaesését és eljelentéktelenedését több tényező együttes hatása okozta. Anno a kilencvenes évek végén jártam főiskolára, ahol elsőben az egyik tanársegéd kiadta nekünk David C. Korten A tőkés társaságok világuralma című könyvét. Ez egyfajta friss levegő volt ahhoz képest, ami akkoriban bármilyen mainstream közgazdasági diskurzusban ment vagy egyetemi / főiskolai tananyagban szerepelt. Azok ugyanis akkoriban egyértelműen a neoliberális közgazdaságtan dogmatikus felsőbbrendűségét hirdették. Ahogy a teljes gazdaságirányítás (minisztériumok, nemzeti bank, kutatóintézetek stb.) is olyan emberek kezében volt, akik ebben hittek. Korten leírja, hogy a 80-as évek közepén Reagennel és Teatcherrel a nyugati világban ismét hatalomra kerültek a neoliberális gazdasági elveket valló gazdaságirányítók. Ez, és a nagyvállalatokat érintő gazdasági kontroll lazítása lehetővé tette, hogy ezek a vállalatok és a tőkések, akik ezeket irányítják egyre effektívebb érdekvédelmi szervezeteket alakítsanak ki vagy a formailag állami képviseletű nemzetközi szervezetekben az ő érdekeik jelenjenek meg hangsúlyosan. Ezek az érdekvédelmi szervezetek a kormányok támogatásával újabb és újabb befektetővédelmi szabályokat alakítottak ki és igyekeztek teljesen lebontani a nemzetközi kereskedelmi / befektetési akadályokat és szabályozást. Leghíresebbek a Világbank, az IMF, a GATT, a WTO stb. A 80-as és 90-es években ezek a szervezetek gyakorlatilag lebontották a nemzetközi vám- és előírásrendszereket, a pénzforgalom és tőkemozgások akadályait nagyságrendileg csökkentették, megteremtették a nemzetközi választott bírósági szabályokat, amelyek egyértelműen a befektető vállalatokat védték az államokkal szemben. Ehhez a szabályozási környezet változáshoz társult egy villámgyors technikai fejlődés a 90-es évektől kezdve az internettel, ami a tőke mozgatásának korábban nem tapasztalt nagyságrendjét tette lehetővé. Az új kialakított rendszer immár lehetőséget adott arra, hogy olyan országokba lehessen kihelyezni a termelést és később a szolgáltatások egy részét is, ami korábban lehetetlennek tűnt. -Dél-Kelet Ázsia így emelkedik fel, hiszen a fejlett világ iparának nagyon jelentős része oda települ át: az adók általában alacsonyak, a munkaerő szinte ingyen van, a logisztika állami segítséggel hamar kiépül.

Az ipari munkahelyek tehát nagy mennyiségben tűnnek el a fejlett államokból, ami azonban nem vezet munkanélküliséghez, elsősorban a szolgáltatási szféra felemelkedése miatt, ami felszívja a kiesett munkásokat. Nagyon jó helyzetképet ad erről egy film, az 1997-es Alul semmi. Ott is arról van szó, hogy az egykor pezsgő ipari városban dolgozó angolok hirtelen munkanélküliek lesznek. Aki munkát kap, az ott is a szolgáltató szférában helyezkedik el. A probléma az ipari munkahelyek megszűnésével az, hogy az ipar "gazdasági növekedési driver", tehát egy egység ipari növekedés 3 vagy 4 egység egyéb növekedést (ráépülő beszállítói vagy szolgáltatói szféra növekedést eredményez), míg a szolgáltató szférával nem ez a helyzet. Emellett a szolgáltatószféra nagy része "ráépülő" jellegű növekedés. Ennek a lényege az, hogy az ételfutárra, fesztiválrendezőre, vendéglátósra, turizmusban dolgozóra stb. akkor van szükség, ha éppen fellendülés van és minden jól megy. Az emberek / vállalatok válságban viszont ezen kezdenek el először spórolni, ezért a szolgáltatási szféra jóval válságérzékenyebb, konjunktúrafüggőbb, mint az ipar.

Adott tehát az átlag fejlett gazdaságunk, ahol kormányváltás van. Kormányra kerül a mindenkori szociáldemokrata párt, ami a munkások felemelését ígérte. A híresztelésekkel ellentétben munkások még vannak, csak már a szolgáltatói szférában dolgoznak, sokszor kisvállalkozásokban vagy önmaguk egyéni vállalkozók. A kormányra került szocdem párt azt tapasztalja, hogy a régi módszerei nem működnek. Ha a tőkést megpróbálja megadóztatni, akkor az beint és elmegy egy másik országba. Azt tapasztalja, hogy a nemzetközi tőkés csak akkor hajlandó az országába menni, ha adókedvezményeket ad, infrastruktúrát épít neki. Szembesül vele, hogy az államok versenyeznek a befektetők kegyeiért. Végül oda jut, hogy nincs pénz arra, hogy felemelje a munkásokat, mivel adóztatni nem tud többet, a mozgástere minimálisra csökken. Az európai szocdemek / baloldal reakciója erre az volt, hogy "megváltoztatták" a célokat.Folyt. köv.

MEDVE1978 2026.01.06. 12:44:32

Folytatás:

Vannak hangzatos dolgok, amelyek korábban is a "baloldali" kánon részei voltak, ugyanakkor képviselhetők könnyedén lényegi anyagi ráfordítás nélkül is. Ilyen az esélyegyenlőség, ezért az európai baloldal hirtelen a migránsok, nők, LMBTQ, kisebbségek hangos képviselőjévé válik és erre az értékkel megtöltött identitáspolitikára alapozza az akcióit. Az óriási pénzt felhalmozó vállalati szféra immár nem adóztatható rendesen, a vámokat le kellett építeni, ezért az adóztatásnál az egyén felé fordul és ott is a gazdagokat jelöli meg üldözendő gonoszként. Ez hozza el a vagyonadót és a felsőbb jövedelműek magas SZJA adóztatását propagáló baloldali közgazdászok korát. Ez azonban egy hatékonytalan dolog, hiszen a legmagasabb jövedelműek rendelkeznek a legszélesebb eszköztárral arra, hogy elkerüljék az adózást és ezt meg is teszik. Az ilyen akciók (pl: a franciáknál), ezért a gazdagok formális elköltözéséhez, vagyonmenekítéséhez vezetnek, illetve a középosztályt sújtják. A magyar adópolitika a 2000-es évek végéig hasonló, elsősorban a középosztályt üti azzal, hogy a legmagasabb kulccsal terheli már az átlagjövedelmet is.
Az így beszedhető adók viszont nem elégségesek érdemben a leszakadó rétegek felemelésére. Ehhez jön az idézett cikk megállapítása, miszerint az elitté vált baloldali pártok politikusai betagozódnak a tőkés rendbe.

A hatás egyértelmű: a társadalom jelentős része leszakad, kiszolgáltatottá válik. A szolgáltatási szféra konjunkturális hullámzása egyértelműen hozzáad ehhez. A baloldali pártok erre azt tudják válaszolni, hogy mi majd felemelünk, ugyanakkor ezt az ígéretüket nem tudják betartani. Erre az identitáspolitika jegyében azt mondják, hogy de vannak eredményeink: sokat teszünk a buzikért és a migránsok emberi jogai nagyon fontosak stb. Erre mondja az átlag polgár, hogy ez engem nem érdekel, rosszabbul élek. Az új célpont, aki erre rezonál, valóban a globalizációs nyertes: a nagyvárosi képzett fehérgalléros, aki fürdik abban, hogy ő a "teremtés csúcsa", az öntudatos, empatikus nyugat-európai.

A következmény az, hogy a leszakadó globalizációs vesztes azt tapasztalja, hogy nincs képviselete. A klasszikus kereszténydemokrata, konzervatív pártok eleve inkább tőkepártiak voltak, a tradíciókat, stabilitást helyezték előtérbe, nem pedig az alsóbb osztályok felemelését. A 90-es évek óta pedig a volt baloldal sem tud semmit csinálni a nagy jelszavakon és hangzatos bullshiten kívül. Ezért a gyors változást ígérő radikálisok felé fordul.

MEDVE1978 2026.01.06. 13:04:46

"A lényegre térek: A cikkből sok hasznos megállapítás ellenére kimaradt a demográfia. A liberális demokráciával az egyik fő probléma, hogy atomizál, gyengíti a közösségi és családi kapcsolatokat, ezért a gyerekvállalási kedvet csökkenti."

Ez nekem egy durva leegyszerűsítésnek tűnik, mint amikor valakinek torokfájós és taknyolós influenzája van, magas lázzal és ízületi fájdalommal, majd azt mondja valaki, hogy itt a probléma csak a láz és azt kell csillapítani. A liberális demokrácia csak a demográfiai válság egy komponense, azonban rengeteg mást is figyelembe kell venni. A demográfiai válság ugyanis nem véletlen, hogy jelen van diktatúrákban és autoriter rendszerekben is. Okai között valóban van olyan, ami társítható a liberális demokráciához (az említett közösség atomizálása, individualizáció, vallás és hagyományok háttérbe szorítása), de van több ettől független tényező is (jólét növekedése, egyéni célok és preferenciák változása, női egyenjogúság stb.).

"Hibásan fókuszál a „nyugatra”, a szokásos magyar kisebbrendűségi érzésből táplálkozva, egy már nem is létező ellenséggel hadakozik. Meloni, Fico, Trump – ők vajon a nyugatot képviselik vagy nem? Nem lehet egyszerűen eldönteni."
Abszolút nem értek egyet. A rossz értelemben vett - rosszul alkalmazkodó, a választóktól elszakadt, hanyatló - nyugat maga az EU vezetése és több fejlett ország (Németország, Nagy-Britannia, skandináv országok vezetése). Ezek az országok illúziókban ringatják magukat a világot érintően. Egy extrém humanista / életképtelen álláspontot képviselnek számos területen, mint a világpolitika, szuverenitás, migráció, nemi szerepek, versenyképesség, katonai cselekvés stb.

"Az ultraliberális divatokat is túlértékeli (pl. LMBT), " Abszolút nem. Ahogy az előbb is írtam ezek nagyon fontosak, hiszen a nemzetközi "újbaloldal" ezeket az identitáspolitikai jelszavakat tűzte a zászlajára. Ezek összességében kártékony túlzások, pótcselekvések a társadalomban.

Tamáspatrik 2026.01.13. 12:44:16

@MEDVE1978: "Választóktól elszakadt, hanyatló Nyugat?" Ki nem szakadt el a választóktól, hol a jó példa erre? Észak-Korea, Kína? Oroszország? Magyarország? Ha valamit minősítünk, tegyünk oda ellenpéldát is.
Van a szélsőjobbnak most is választói képviselete a különféle parlamentekben.
Humanista, életképtelen álláspont: Ez már kicsit közel jár a fasizmus (vagy kommunizmus) igazolásához. Hitler azt mondta, hogy nincs annyi, ami mindenkinek elég, másokat ki kell nyírni, hogy az életterünket kiszélesítsük. Durva, szociáldarwinizmus, anti humánus, minden fasiszta felfogás ilyen.
A nyugat is ha hanyatlik, ez egy igen magas szintről történik és jó sokáig eltarthat.
A tanulópálya pedig működik jelenleg is, migrációs illúziók kevésbé vannak mint régebben, vagy arról, hogy Oroszország a GDP-hez mérten nagyságrendileg erősebb katonailag.
Nemi szerepek: Pont az illiberális magyar kormány biztosít a nők részére szélesebb jogokat, pl. korábbi nyugdíjba vonulás, ez nem nemi egyenlőség, ami nálunk van.
Miről beszélünk itt? Csupa érzelmi elfoglaltságot látok mindenhol. És igenis vannak divatjelenségek, amiket túlértékelünk, hogy jaj, csak be ne jöjjön hozzánk. Más közép-európai országokba sem jöttek be ezek, elég annyit mondani, hogy nem, én úgy érzem, mintha egy kicsit túllihegnénk. Attól még nem leszünk kánaán, ha nincsenek bevándorlók és nem támogatjuk az LMBT-t.
Engem is zavar, hogy pl. a Netflixen minden filmben kell, hogy legyen homoszexualitás, színes bőrűek, de ennél sokkal jobban zavar bennük a totális ízléstelenség.
Az első hsz-t viszont egy jó kiegészítésnek tartom, köszi.
süti beállítások módosítása