Ideo-logikák

Ideo-logikák

Nem kell, hogy egyedül küzdjön a pedagógus

2022. május 04. - Tamáspatrik

Én magam sosem tanítottam és nem is hiszem, hogy igazán alkalmas lennék rá. Nagyon érdekel viszont, hogy a tanítás mikor lehet eredményes, kicsit megpróbálva elvonatkoztatni az olyan közismert problémáktól, mint például pénzhiány és motiváció hiány, amik a jelenlegi magyar oktatást jellemzik. Internetes tanfolyamok vagy szakértőkkel készített interjúk teljesen újfajta megközelítésekre világíthatnak rá.

A tanítás eredményességében meghatározó jelentőségűnek tűnik a tanár személye, az olyan tényezőkhöz képest is mint az alkalmazott módszerek korszerűsége vagy a költségvetési kiadások aránya. Valószínűnek tartom, hogy a tanári pálya is olyan szinten hivatásszerű, mint a nővér, orvos vagy egy zenész foglalkozása. (Amiből persze nem következik, hogy elfogadható, ha egy pedagógusnak alapvető megélhetési gondjai vannak, de ebbe most nem szeretnék belemenni). Az is látszik, hogy nem mérhető jól előzőleg a tanári alkalmasság, hiába próbálnak a felsőfokú oktatásban előszűrőket bevezetni.

A különféle pedagógus minősítések megalapozottságában kezdettől fogva erős kétségeim voltak, amiben a szakértők is megerősítettek. Lehet, hogy egy kicsit túl van ez a rendszer bonyolítva, hiszen vállatoknál is létezik egyes pozíciókban a junior (kezdő) szint és a szenior is (régi nevén „főmunkatárs”), aki a kevésbé tapasztalt kollégáit mentorálni képes. Az olyan kategóriák mint a „pedagógus II.” vagy a „mestertanár” számomra eléggé idétlen hangzásúak.

Nem is annyira jó vagy kevésbé jó tanárok vannak, ezt nem mindig könnyű megítélni, hanem inkább a munkájukban sikeresek és kevésbé sikeresek, hiszen az eredmény nagyon függ a körülményektől. Még az is számíthat, hogy ún. „fiú- vagy lányosztályban” tanít-e, a személyes stílusa melyik közegben érvényesül jobban. Van akinek a szakmai képességei alapján elit iskolában van a helye, ennek ellenére másokhoz képest kevésbé boldogulna hátrányos helyzetű gyerekekkel. (Nem beszélve arról, hogy az sem ítélhető meg, hogy melyik korcsoportban a legfontosabb a pedagógus munkája, hiszen már a kisgyerekkor szerzett lemaradást sem könnyű később pótolni.)

A tanárnak tudnia kell, hogy az esetek nagy részében nem képes legyőzni a tanulóknak az otthonról hozott korlátait. Néha már ha az is lehet egy elfogadható eredmény, ha azokat, akik komolyan veszik a tanulást a többiek legalább nem zavarják ebben. Mivel az idegrendszerünk gátló neuronjai a felnőtté válásunkig általában nem működnek még teljes mértékben, emiatt mindig szükség lesz időként a fegyelmezésre is, ez a pedagógus szakma egyik velejárója, amivel együtt kell élni, és nem lehet sosem megkerülni. (Talán eléggé közismert, de nem árt, ha időnként le is írjuk.)

A szakmai kiégés veszélye a tanárokat is fenyegeti, más segítő szakmákhoz hasonlóan (pl. pszichológus vagy szociális munkás), de gyakorlatilag minden munkahelyről elmondható ez, hogyha évek során nap mint nap „hazavisszük” a problémákat és nem tudjuk jól elhatárolni a munkánkat a magánéletünktől. A kiégés veszélyét csökkenti és a munka eredményességet is javíthatja, ha a tanár nem érzi magát egyedül és mindig számíthat támogatásra. Éppúgy mint a gyerekekkel szemben sem az lenne a fő elvárás, hogy csak egymással versenyezzenek az iskolapadban, hanem az együttműködést és csapatmunkára való képességet is elsajátítsák, a tanárok esetében is az lenne a természetes, ha igénybe veszi időként a kollégái segítségét, megbeszélve velük adott eseteket. Elvileg erre a célra (is) szolgálna a tanfelügyelet, sőt az igazgató sem csak fegyelmi kérdésekben kellene, hogy támogatást adjon.

Jó megközelítésnek tartom azt a felfogást, hogy a jó tanár mindenekelőtt egy jó kommunikátor, aki nagyon tisztában van vele, hogy mit szeretne kommunikálni a gyerekek felé. (Ehhez persze szükséges a megfelelő empátia, elsősorban kognitív empátia is.) Az állam előírja, hogy milyen tudást és készségeket kellene megtanítani, ez nyilván egy alapvető szempont. Ezen kívül magának a szaktárgynak a jellegzetességeit, felfogását, valamint az iskola szellemiségét is közvetítenie kell a tanulók felé, emellett egy kicsit a szülőkét is, - mindezt persze a saját módszereivel, egyéni stílusával. (A szakmai fogások arra szolgálnak, hogy a száraz tudást élővé tudja tenni a tanulók szintjén, hogy a gyerekek agya ne kalandozzon el folyton és fogadóképes legyen.) Vannak sikeresebb és kevésbé sikeres napjai, ez nem mindig jelezhető előre, kicsit szerencse kérdése is, csak hosszabb távon kell tudnia megítélni, hogy mely területeken tudott eljutni A pontból a kitűzött B-be, esetleg C-be is, és azt is helyére kell rakni, amikor ez nem sikerült.

Az eredmény bizonyos területeken jól mérhető tesztekkel, más területeken kevésbé, de az értékelés kevésbé szubjektív, ha sokak véleményén alapul, beleértve a diákokat, más tanárokat, esetleg szülőket is. A tanulás maga sem egy mechanikus folyamat, az információ egyszerű betöltése valamiféle tölcsérrel.

A tanár számára a szakmai tudásán túl lényeges, hogy ne érezze magát úgy, hogy magányos küzdelemre van ítélve az osztályteremben, a dolog akkor működik jól, ha már a testbeszéde és a hanglejtése is pozitív üzeneteket képvisel. Ha ő is egy csapat részének tekinti magát, akkor a gyerekek is könnyebben fognak tudni egymással való együttműködést igénylő feladatokat elvégezni.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr2017824045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.05.05. 06:22:42

Ezek a pedagógusok beálltak díszletnek a ballib kampányba.

Ezek után most nem várhatják el, hogy ügyük prioritás lesz. Pont.

midnight coder 2022.05.05. 07:40:08

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Eddig sem volt prioritás. Viszont itt már rég arról van szó, hogy igazából kurva nagy baj van ezen a téren (is), és állam bácsi azt ugyan megtilthatja, hogy a pedagógus sztrájkoljon, de azt nem hogy ne menjenek a fiatalok pedagógusnak, és főleg azt, hogy a pályakezdő pedagógus otthagyja a szakmát. Aminek az a következménye, hogy az oktatás egyre szarabb. Mondjuk ebbe persze más is belejátszik, a Kádár-korabeli infrastruktúrától az intézményvezetők felkészületlenségén át a "liberálisan nevelt" gyerekekig és a szüleikig. De amikor a 40 éves tanítónő azért hagyja el a szakmát, mert a pedagógus fizetésből vagy albérletet fizet, vagy eszik, ott bizony komoly gondok vannak. És főleg lesznek, mert a pedagógusok elég nagy része nyugdíj előtt áll. És igen, ki is van égve, és egészsége sem olyan már mint fiatalon. Ennek pedig elég csúnya vége lesz pár éven belül - kezdetben Pl. iskolaösszevonások, nagy létszámú osztályok - amik persze tovább rontják a helyzetet.

Persze lehet mondani, hogy tökmindegy mennyire lesz hülye a következő generáció, csak az a baj, hogy egyrészt nekik kellene megtermelni a nyugdíjadat, másrészt, ha a fiatalok azt látják, hogy szar az oktatás, az ismét csak egy elég erős motivációs tényező abban, hogy külföldre menjenek, mondván hogy nem akarják hogy a gyerekük ebben az iskolarendszerben nőljön fel.

midnight coder 2022.05.05. 07:43:28

A postnak annyiban nincs igaza, hogy a gyerekek tanítása nem csak képességek és személység kérdése, de szakma is, aminek ugyanúgy van elmélete mint bármely más szakmának. A másik dolog, hogy elég nehéz egy pedagógusnak bizonygatnia hogy érdemes tanulni, amikor a 8 elemis apuka többet keres a segédmunkával mint ő.

belekotty 2022.05.05. 12:51:06

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: De miért álltak bele a pedagógusok? Minden pedagógus ballib? Akkor te a pedagógia csődje vagy?

belekotty 2022.05.05. 12:52:08

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Miért támogatnak a pedagógusok egy ballib kampányakciót?

belekotty 2022.05.05. 12:53:55

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Ezek a pedagógusok beálltak díszletnek a ballib kampányba." A poszt általában a tanárokról szól, nem egy konkrét csoportról. Tehát miért?

Nancsibacsi 2022.05.05. 13:11:03

@midnight coder: "Viszont itt már rég arról van szó, hogy igazából kurva nagy baj van ezen a téren (is)"
Miért lenne kurva nagy baj? A lányom most ment 14 évesen B2komplexre angolból - csak állami általános iskolában tanult. Még nem tudni sikerült-e, de előző évben ennek a tanárnak a csoportjából MINDENKINEK sikerült. Ez nem az összes gyerek - 2 osztályból összeszedett fél osztálynyi legjobb angolos - de hol volt ilyen mondjuk 20-30 évvel ezelőtt, amikor milyen jó volt már az oktatás, hogy 60 gyerekből 15-nek meglett a komplex középfokú 14 éves korában?

Vannak jó sulik, meg rossz sulik. A jó tanárok a jó sulikban tanítanak, és ott lesznek jó tanulók. Akik okosak, jóval többet, jóval hatékonyabban, eredményesebben tanulnak mint 20-30 évvel ezelőtt pl. én tettem. A jó tanárok annyira a lóvé miatt se sírnak, mert sorban állnak hozzájuk a magántanulók, és magánórákból simán lehet még annyi pénzük mint amit az iskolaiból megkeresnek.

Nancsibacsi 2022.05.05. 13:13:14

@belekotty: A szakszervezetük megszervezte a tiltakozást, a szakszervezetük vezetői meg komcsik. Ha az adott suliban az igazgató liberó, akkor nem fogja azt mondani egy tanár se, hogy márpedig én nem sztájkolok, mert nincs miért, mivel az igazgató pokollá tudja tenni az életét. Nagyjából ennyiről szólt ez a történet.

MEDVE1978 2022.05.05. 13:45:21

A magyar oktatásügynek immár több évtizedes hanyatló múltja van. A baj az, hogy olyan sok probléma van a területen, hogy némi javítás - javulás elképzelhető, de ennél több egyszerre aligha. Volt már a pedagógusok bérezése, ami tragikusan alacsony. Aki szeretné, rákereshet a neten és meglátja, hogy az EU-ban már szinte sereghajtók leszünk. Az ezeréves (oké csak 30-40 éves) tapasztalattal rendelkező mestertanár - tehát az új minősítési rendszerben a legeslegfelső kategória - havi bruttó kb. 600 ezer forint jövedelemmel jár. Nagyságrendileg ez kb. megfelel a ma érvényes német minimálbérnek. De a baj az, hogy az átlagos szint elmarad a magyar átlagbérszinttől. Ma építőipari segédmunkásként jobban lehet keresni, mint tanárként. Ez természetesen kihat a motivációra (csökken), az új pedagógusok számára (egyre kevesebb). Van néhány olyan szakterület, ahol a tanítás "értelmetlen" vagy csak hobbi jellegű. Azért mondom ezt, mert mondjuk egy bölcsész számára nincsenek óriási elhelyezkedési lehetőségek, de ha valaki magasszintű kémiai, fizikai vagy matematikai képességekkel rendelkezik, az elvétve fog menni szakirányú tanárnak, hiszen a piacon mérnökként, programozóként a három-ötszörösét is megkeresi. Így érthetően nincsen utánpótlás ezeken a területeken. Idős rokonom mérnöktanár, éveket tanított nyugdíj után megbízott óraadóként, mert egyszerűen nem volt senki, akit a helyére fel tudtak volna venni. Aztán persze előbb-utóbb jön egy-egy kiégett ember, aki máshova nem volt jó és elmegy abba a pozícióba.

Ez csak a pénz, van még sokkal tovább. Ott van a módszertan. Alapvető kérdés ugye, hogy az iskola mire készítsen fel, mi a gyerek iskoláztatásának célja. Nálunk az iskola menthetetlenül összefonódik az erős indoktrinációval. Ez nagyjából mindenhol így van, az amcsi diákok naponta elmondják a pledge of alliance-t (ami vicces módon egy zászlóreklám volt). A mértéke azonban különböző. Mi magyarok elsősorban történelemmel, de sajátos okokból nyelvvel, tehát irodalommal is indoktrinálunk. És itt erős túlzásokba esünk, a magyar tananyag folyamatosan rohan, azért, hogy a gyerek minél több nemzeti szempontból fontos művet megismerjen. Aztán felső tagozatban kitágul a világ, ami annyit jelent, hogy a természettudományokban is óriási mennyiségű ismeretanyagot akarnak a torkukon lenyomni. Ez persze mindenkinél személyes vélemény alapján eldöntendő kérdés, de a gyereknek miért kell tanulnia mondjuk a kovalens kötésről, miért kell matematizálni a kémiát, fizikát, mi haszna van a gyereknek abból, hogy tudja, hogy az adott terület vetődéssel jött létre a folyónak pedig delta vagy tölcsértorkolata van, miért kell valószínűségszámítást tanulni stb.
Ezek külön-külön egy mérnöknek készülő gyereknél, egy orvosnak készülőnél vagy egy geodéziai mérnöknél érdekesek lehetnek, de általánosan az emberek 95%-a nem fogja őket használni. Az állandó matematizálás előnye nyilvánvalóan a számonkérhetőség, nincs egyszerűbb, mint egy kémia dolgozatot íratni abból, hogy a molekulák hogyan egyesülnek vagy válnak szét, egyenletekkel vagy fizikában surlódást, utat, sebességet számítgatni. Itt látni, hogy a gyerek megértette-e a matematikai leképezést és lehet rá osztályzatot adni. A fizikát én ma lenyűgözőnek tartom, attól függetlenül, hogy jó pár olyan kis képességű tanárom van, aki megutáltatta velem. Mert mindegyik a matematikai részére hajtott rá, nem pedig az érdekes részeire. Mivel ez az óriási mennyiségű tananyag ott lóg a levelegőben, ezért az egész rendszer folyamatos nyomás alatt van, haladni kell. A haladás ára pedig az, hogy rengetegen leszakadnak, illetve, hogy a fontos alapok sokaknál rosszul rögződnek, mert állandó a rohanás.

A jó hír, hogy valószínűleg a tanárhiány ezt a részét meg fogja oldani, pár éven belül fizikai-kémia-biológia tárgyakban már csak óraadó tanárok lesznek, előbb-utóbb pedig nem fogják tudni tartani az óraszámot. Ennek hatására jönnek majd az interaktív vagy videófilmes ismeretterjesztő órák, amihez elég lesz egy másfajta tanár, aki beteszi a videót, a gyerekek meg nézik.

Újabb aspektus a frontális oktatás. A modern oktatás kevésbé frontális és egyén központú, hanem interaktív, projektszintű és csoportos. Ha valaki megnézi a modernebb alapítványi gimnáziumokat (AKG, Lauder stb.) vannak kifjezett projekttantárgyak. Nézz utána az interneten, menj el könyvtárba, kérdezd meg a barátaidat szüleidet és írd meg az esszét vagy csináld meg a rakétát. A gyerekek tanulócsoportokban tanulnak, esetleg külön tanár mentoraik vannak, akikhez fordulhatnak, ha nehézségeik vannak. A tanulócsoport tagjai segítik egymást. Ez jó iskola az élethez, ahol egy munkahelyen ugyanezt várják majd el a gyerektől.
Folytköv

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2022.05.05. 14:29:31

Aki hülyeségeket tanul, az csak hülyeségeket fog tudni.
A tanított dolgok kb 60-70% felesleges marhaság.

MEDVE1978 2022.05.05. 14:39:28

Ezzel szemben a valóság lesújtó. A rendszer nem várja be a leszakadókat, nincs empátia. És ezek nem csak a cigányok, mielőtt valaki ezt sugallaná.
Amikor én vendégeskedtem a közoktatásban gyerekként (80-as évek vége, 90-es évek), alapvetően integratív volt a rendszer. A kölyköket nem rugdosták ki mindenféle kicsi stikliért, nálunk még késelés is volt az osztályban (az egyik gyerek megvágta a másik tenyerét egy késsel, mindketten nagyon megijedtek és igazgatói intőt kaptak), de még ezért sem rúgtak ki senkit. Dobtak meg durván kővel, orrba vágtak ököllel, eltörtem egy gyerek ujját véletlenül. A rendszer igyekezett a gyerekeket benntartani, csak a végképp extrém gázosokat dobta ki magából. Kaptam több pofont a tanároktól, ez bár nem a mindennapok része volt, sohasem mentek emiatt panaszkodni a szüleim.

A mai valóság, hogy az iskolák már az első pár héttől szűrik a gyerekeket, aztán ha valaki nagyon irritáló vagy nehezen tanítható, attól próbálnak megszabadulni. A szülő terrorizálása, pedagógiai szakszolgálat, ha ez sem megy, akkor a gyerek buktatása / kiszúrás vele következik. Az én fiam az új iskolában jól teljesít (majdnem ötös áltaga van), foglalkoznak vele, kis létszámú speciális nevelési igényű gyerekekből álló osztályba jár. Még a régi - papíron integráló, azaz speciális nevelési igényű gyerekeket is célzottan vállaló - iskolába járt, amikor elküldték vizsgálatra, hogy van-e problémája (figyelemhiányos hiperaktív a gyerek). A vizsgáló pszichológusok, pedagógusok azt javasolták a tanárnőnek, hogy foglalkozzon minimálisan pluszban a gyerekkel (annyiban, hogy icipicit pluszban motiválja, ránéz, ad neki matricát - amit mi megveszünk - , ha ügyesen teljesít stb.) A pedagógus válasza az volt, hogy ő ezt nem teszi meg, nincs erre energiája és a többieket nem helyezi hátrányba azzal, hogy plusz matricát adna a fiamnak. A pszichológus nem hitte el, hogy a tanárnő nem vállalja el, de ez volt a realitás. Utána röviddel a koncentrációs nehézségekkel küzdő és elmélázó gyereket a leghátsó sorba ültette, (elmondása szerint, mert valaki ellopta tőle egy másik osztály papírjait és úgy gondolja a gyerek volt az) miközben nekünk azt mantrázta, hogy a "gyerek menthetetlenül le fog szakadni". Mivel a fiam nagyon rosszul érezte magát az osztályban és sok konfliktusa is volt (érts megverték többen összeállva, illetve ő is vert meg másik gyereket), ezért elkerülhetetlen volt, hogy valahogy elmenjünk. Volt aztán igazgatói beszélgetés is, ahol igazgató úr egyedüli megoldásnak a magántanulói státuszt látta, amikor erre nemet mondtunk, akkor rápillantott a helyettesére és azt mondta: Micike, tudja, akkor megírjuk a szokásos levelet. Ez akkor még nem tudtam mit jelent, ma már tudom: külön a gyerek nevelési státuszát vizsgáló pszichológusoknak írt arról, hogy a gyerek nevelhetetlen és az iskolában nem tudják ellátni.

Ma egyébként egyfajta hamis nyugodtság honol a rendszerben. Míg a gyerekek és a társadalom is nagyságrendekkel agresszívabb, mint 30 éve, szinte null tolerancia van a verekedéseknél (ezért a kölykök a tanár háta mögött verekednek persze). A konfliktusokat nem oldják fel sokszor. Az előző bekezdésben említett tanárnő megrökönyödve nézett rám, amikor a panaszáradat (Nagyon rossz a gyerek, ma is összeverekedett Janikával) után megkérdeztem, hogy miért veszett össze Janikával? A hölgy kioktatott, hogy neki ilyesmivel nincs ideje foglalkozni, ő megbünteti a gyerekeket, aztán kész. Természetesen a nem feloldott, megbeszélt konfliktus tovább fog elharapódzni, ez is történt.
A másik a lemaradás. Ahogy korábban is írtam, irtózatosan sok a tananyag, ezért folyamatos a hajtás.
Értem, hogy egy ma 35-40 évnél idősebb embernek (én is az vagyok) "érthetetlen" kapásból, hogy ag gyerekek miért tanulnak ilyen nehezen írni és olvasni. Csak hát a világ megváltozott. Amikor én 1985-ben beültem az iskolapadba, a magyar egyes és kettes adott unalmas műsorokat, hétfőként meg monoszkópot, kábeltévénk sem volt akkoriban még. Ezek a gyerekek már teljesen más világba születtek, óriási kínálattal az élvezeti cikkek (mese, játék) terén. Míg nekem kisgyerekként Verne, Nemere és Tolkien jelentette a sci-fit, fantasyt, mert máshogy nem juthattam hozzá, addig ma egy gyerek bekapcsolja a youtube-ot és több millió mese közül választhat. Tudomásul kell venni, hogy emiatt máshogy fejlődnek, lassabban tanulják meg az "unalmasabb dolgokat", így az olvasást.
Viszont, ha az alapozás kimarad, tehát a gyerek nem tanul meg rendesen szöveget értelmezni, akkor ami utána jön, az nagyjából mindegy. Ennek ellenére az iskolák rohannak, így sokszor átugorják az alapot.

eßemfaßom meg áll 2022.05.05. 14:56:45

@MEDVE1978: ni. "Ez persze mindenkinél személyes vélemény alapján eldöntendő kérdés, de a gyereknek miért kell tanulnia mondjuk a kovalens kötésről, miért kell matematizálni a kémiát, fizikát, mi haszna van a gyereknek abból, hogy tudja, hogy az adott terület vetődéssel jött létre a folyónak pedig delta vagy tölcsértorkolata van, miért kell valószínűségszámítást tanulni stb."

Mondjuk ezek a minimumok ahhoz, hogy a gyerek valamennyire elkezdje megérteni a világ működésének alapjait és pl ne menjen a fbra kommentelni az atomenergia ellen mert segghülye az egész alapjaihoz is. Vagy hogy megértse miért nem érdemes a fizetését lottora költeni.

MEDVE1978 2022.05.05. 15:42:13

@eßemfaßom meg áll: Nem, ezeknek közük sincs hozzá. Nem kell, hogy ismerd a valószínűségszámítást ahhoz, hogy értelmes ember legyen belőled, ahogy azt sem, hogy hogyan kell leírni képletekkel a kénsav keletkezését. A gyerek pont nem ezektől a matematizált baromságoktól fogja érteni a világot.

midnight coder 2022.05.05. 18:06:28

@MEDVE1978: De bizony, ezek kellenek ahhoz, hogy az emberből gondolkodó lény legyen és ne sötétzöld aktivista aki annyit tud a világról, hogy az atony az rossz mer' hogy megmondta a Miklós a Barátok köztben is. Nem az a műveletlenség, ha nem tudod mikor szart Petőfi 48 március 15-én, hanem az, ha nem ismered a körülötted lévő világ alapvető működését. Ha ez így van, akkor bármit meg tudnak etetni veled azok, akik kicsit is ismerik azt.

midnight coder 2022.05.05. 18:13:47

@MEDVE1978: Amúgy a Kádár-rendszerben pont az volt a jó, hogy a speciális nevelési igényű gyerekeket speciális iskolákba küldték. Ma viszont egyben van mindenki, és persze a nagyobb támogatásért minden iskola bevállalja az ilyen gyerekek fogadását, aztán a tanórán a tanító néni nem azzal foglalkozik, hogy megtanítsa a gyerekeket a szorzótáblára, hanem azzal, hogy a hülye Pistike ne ölje meg sem magát sem a társait, mert éppen nem vette be reggel a bogyóját és rohama van. Az iskolai pszichomókus szarik mindenre, elvégre ha mégis megöli magát vagy mást a Pistike akkor az nem az ő sara, meg amúgy sem neki kell megfékezni a rohamot kapott Pistikét. A szülő meg egyrészt nem akarja a szégyen felvállalni, hogy a nagyok okos Pistike kisegítő iskolába jár, másrészt az amúgy is két villamosmegállóval odébb van, és akkor lemarad a Szulejmán következő részéről. Meg különben is, a Pistike az amúgy sem hibás, otthon is egy földre szállt angyal, csak a pedagógus az, aki nem ért a szakmájához. Aztán ugyanez a szülő már felső tagozatban elengedi ezt a Pistike egy angyalka dolgot, mert a kisangyal már odahaza sem az, meg máshol sem...

midnight coder 2022.05.05. 18:16:47

@Nancsibacsi: Na ja, csak aztán ne lepődj meg, ha egyszer csak a jó sulidba a jó osztályba bekerül pár kevésbé jó magaviseletű diák mert körzetes.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.05.05. 18:22:13

@midnight coder: Jaja. Fiam osztályába egymás után jöttek az új gyerekek, mert a kerületben összevontak két iskolát, ahonnan más etnikumú gyerekek kerültek be az osztályukba, így otthagyták azt.

Tamáspatrik 2022.05.05. 19:24:28

@Acél szentesíti: Ezekre a kérdésekre nem tudok válaszolni, mert nem vagyok tanár, nem ismerem jól azokat az eszközöket, amivel fegyelmezni lehet erőszak nélkül vagy a elérni, hogy a tanulást érdektelen dolognak tartók is visszafogják magukat.
A pedagógusok közül sokan nem tudják az ilyen helyzeteket kapásból jól lekezelni, és mások támogatására szorulnak.
Itt már a megtanult technikáknak a rugalmas alkalmazásáról is van szó, emiatt kellenek a mentorok, az igazgató vagy a "mestertanár" ne csak üljön a babérjain, hanem minimum beszélje át a nehéz helyzeteket a kollégával, segítő szándékkal.

Tamáspatrik 2022.05.05. 19:26:20

@vilagnezet.blog.hu: Akkor legalább a 30-40%-a értelmes, ez nem is rossz, főleg ha nem tudjuk előre, hogy melyik része lesz később használható. :)
Felnőttként a különféle előadások és megbeszélések esetében az arány ennél rosszabb, gyakran csak rájuk a gittet.

Tamáspatrik 2022.05.05. 19:31:36

@MEDVE1978: Ez a cikk nem a jelenlegi realitásról szól, ami tudjuk, hogy lesújtó, hanem a lehetőségekről, ami elvileg ott van, hogy a tanárok segítsék egymást. Én is tudok sok olyan esetről, amikor szegény tanár csak küzdött, esetleg amiatt is, mert nem olyan gyerekekhez való volt (pl. fiú osztály vagy lány osztály esete is erre példa). Világos célok kellenek, értékelni időnként, hol tartunk, jó szándékkal és nem pedig bürokratikusan. A tanfelügyelő csak egy bürokrata ezek szerint, és megy a vetítés a bemutató órákon?

Tamáspatrik 2022.05.05. 19:34:17

@MEDVE1978: "irtózatosan sok a tananyag, ezért folyamatos a hajtás" Pont ez a lényeg, hogy a tanár ne akarjon mindent megtanítani, hanem mérje fel, hogy mi a reális a gyerekek szintjén. Nagy bürokraták alkothatták a törzsanyagot, hogy a saját sejhajuk le legyen védve, mindent beletettek, de nyilván nem túl életszerű a tanterv, ha nem elittanulókra méretezik.

Tamáspatrik 2022.05.05. 19:40:11

@MEDVE1978: Az általad hozott példa egy kicsit azt is mutatja, hogy ahol még az igazgató is ennyire defenzív, ott az iskolának se nagyon van önálló karaktere, tudatos és pozitív céljai, amik vonzóak lennének. Az ilyen iskolákból aki tud az menekül... Habár az adott tanító személyisége talán fontosabb is mint az iskola.

Tamáspatrik 2022.05.05. 19:43:09

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Egy kisvárosban az a tapasztalat, hogy a más etnikumú AGRESSZÍV diákokat nem nagyon tudják kezelni a tanárok sem. Nem tudják, hogy ilyen helyzetekben mit lehet tenni, az agresszív egyének kezelése máshol is gond, nem csak az iskolában.

Tamáspatrik 2022.05.05. 19:45:09

@MEDVE1978: Úgy tudom, hogy a természettudományos képzést már igencsak leépítették, a matematika, magyar nyelv és irodalom, történelem és fizika mögött a fasorban sincsenek óraszámot tekintve.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2022.05.05. 20:27:59

@Tamáspatrik:

Ezt például kellene ...

Az érvelési hibák tanításának az egyik legfontosabb tantárgynak kellene lennie már általános iskola felsőbb, mondjuk 7-8 osztályaiban és hogy miért nem az, és miért van helyette inkább demagógia azaz hittan tanítás érthető. Mert ha az is tanítva lenne akkor bárki könnyen rájönne, hogy a legtöbb vallás - beleértve ebbe az ateizmust, mint egy sajátságos tagadásvallást is - jelentős részben hazudozás és érvelési hibák tömkelegéből áll csak össze. Persze nem csak arra jönne rá, hanem továbbá igen sok egyéb össztársadalmi szemfényvesztésre is.

Néhány helyen azért tanítják, felsőbb iskolai szinteken, de ott sem pontosan teljesen és a neten fellelhető anyagok is erősen hiányosak. Például, az ilyen legnépszerűbb angol nyelvű oldalon 24 ilyen főbb hiba van felsorolva, de az arra alapuló magyar nyelvű verzióban már csak 20. Érdekes módon pont a körkörös érvelési hiba is ezen hiányzók közt van, ami a vallások egyik fő hülyítő trükkje.

Tehát az érvelési és gondolkozási hibák felismerése és kiiktatása az egyik fő választóvonal ami a helyes érvelést és gondolkozást elválasztja az önbecsapástól és a mások becsapásától. Azaz népiesebb nyelvezettel a parasztvakításról.

Körülbelül három tucatnyi főbb ilyen intelem van, amit illik és el is kell kerülni, ha valaki logikus, racionális, vagy ezeknél is kicsivel még több például tudományos gondolkozónak akarja magát vallani. Aki érvelési hibákba esik és azt nem javítja, korrigálja, az nem minősülhet tudományosnak, csak max áltudományosnak. .... de inkább kóklernek.

bővebben:
vilagnezet.blog.hu/2021/05/17/ervelesi_hibak_napjainkban

MEDVE1978 2022.05.06. 07:44:17

@midnight coder: Alapvetően igaz is lehetne, de ettől még a mai helyzetben ez működésképtelen. Olyan tananyagot kellene prezentálni, ami érdekes és lírásabb kontra a matematikai képletekkel számonkért, "számold ki a sebességet és hogy milyen erők hatnak a kockára" típusú marhasággal szemben. Tehát hiába írod le a gyerekeknek, hogy tanulják meg, hogy a kénsav mondjuk hogyan reagál valamilyen anyaggal, aztán képletezed le, meg rajzolsz molekulaszerkezetet, ettől neki nem fog lejönni az, hogy ez milyen veszélyes, csak egy újabb biflázandó baromság. A tapasztalat ezt mutatja, nem felvilágosodott, jó természetettudományi műveltséggel rendelkező emberek mászkálnak Magyarországon.

MEDVE1978 2022.05.06. 07:56:55

@midnight coder: A baj kettős. Az SNI-s sulik egy része maximálisan trágya, ezért nyilván aki tud, menekül onnan. Ilyen sztori, hogy ismerős - a történtek idején másodikos - gyereke hiperaktív gyerekeknek való suliba járt. Másodikra az egyébként addig sem túl jó tanár otthagyta a pályát, fél évig nem tudtak újat találni nekik. A helyettesítés gyerekfelügyelet volt, a gyerekek nem tanultak, verekedtek, káromkodtak. Nyilván ez nehezített pálya, míg a "normál" gyerekekkel is nehéz, az SNI-sekkel főleg, ezért jobban érintik a nehézségek (motiváció hiánya, alacsony bér, szar feltételek stb.) is.
Ilyen helyekről a szülők, ha tehetik menekülnek, akár az olyan suliba is, ami átagos, a gyerek pedig bukdácsol benne. A másik az, hogy papíron az iskolák többsége integráló. Ez azt jelenti, hogy papíron bevállalják, hogy SNI-s gyerekeket tanítsanak, mert ezekért a gyerekekért dupla normatíva jár (2 gyereknek számítanak a térítés megállapításakor). Sajnos viszont a pedagógusok jelentős része nincsen felkészítve és felkészülve ezekre a gyerekekre. A folyamat vége, hogy az állam boldog, hiszen lehet mutogatni milyen modern oktatásunk van, integráltan oktatjuk együtt a nehézségekkel küzdő és az átlagos gyerekeket is. A pedagógusok és az iskolaigazgató látja, hogy nem tudják megoldani a kérdéskört, ezért próbál kiutakat keresni. Ennek része, hogy meg akarnak szabadulni a problémásnak ítélt gyerekektől. A szülő csak csodálkozik, hogy míg az iskolarendszer feladata a gyerek integrációja és tanítása lenne, a valóságban ez nem valósul meg. Újabb nehézség, hogy működőképes iskola csak az SNI-s gyerekek mondjuk felének van. Tehát rengeteg szülő azzal szembesül, hogy az iskola kilöki a gyerekét, de alternatíva meg nincsen, sehova nem akarják felvenni.

midnight coder 2022.05.06. 08:30:58

@MEDVE1978: Ha megnézed, hogy állnak a zöldek nyugat-európában, akkor láthatod hogy a magyar oktatás még nem is olyan szar. A kockára ható erők pedig mindjárt közelebb jönnek, ha arra gondolsz, hogy a zebra előtt fékező autó mozgását is hasonlóképp írhatod le.

Ami az integrálást illeti, sajnos a gengszterváltás után, amikor az iskolák az önkormányzatokhoz kerültek, azonnal beindult az iskolák részéről a szopok-nyalok hozzállás, egyrészt hogy legyen keret, azaz menjen oda minél több gyerek, másrészt hogy a több pénzért bevállalnak bármit. Így lett nemzetiségi iskola ott is, ahol már csak a svábbogarak tudnak németül, és így vállaták be a problémás gyerekeket az olyan iskolák is, ahol még csak az sincs megoldva, hogy ha a gyerek rohamot kap akkor ne tudjon kiszaladni a teremből a forgalmas úttest közepére. A személyi, technikai, stb. feltételekről nem is beszélve. Ráadásul a szent deszegregáció miatt nem is nagyon támogatott hivatalosan a problémás gyerekek külön iskolába terelése, ergo ezek benn maradnak az osztályban és ellehetetlenítik a tanítást. Aztán csodálkoznak, hogy szarok a PISA eredmények.

Nancsibacsi 2022.05.06. 09:56:21

@MEDVE1978: Van egy gyereked akit te szeretsz, mindenki más meg örül, hogy nem az ő osztályában van egy verekedős, SNI-s gyerek. SNI-s gyereknek a normálisak között helye nincs, ahogy agresszívnek sincs. Nem, nem kell feltenni a kérdést hogy miért verekedett - amelyik gyerek verekszik, az nem emberek közé való, hanem ketrecbe.
30 fős osztálylétszámba nem fér be az SNI-ssel való FOLYAMATOS külön foglalkozás, ahogy agresszív gyerekek miatti plusz felügyeletre sincs kapacitás. SNIseknek kis létszámú (értsd 8-10 fős) osztályok kellenének olyan pedagógussal aki a velük való bánásmódot tanulta az egyetemen - mert egy normál pedagógusnak NINCS ilyen képzettsége. Az agresszíveknek meg gyógyszeres kezelés.

Nancsibacsi 2022.05.06. 09:58:28

@midnight coder: Nem fog, mivel - hála istennek - túljelentkezés van, és a körzeteseket sem veszik fel mindet, mert nincs annyi hely. Sokan a szomszéd körzetbe - értsd 300 méterrel arrébb lévő, rosszabb suliba - kerülnek.

MEDVE1978 2022.05.06. 18:26:00

@midnight coder: Szerintem a zöldek más problémakör nyugaton, de ezt most ne nyissuk ki, mert extrém hosszú lesz. Nem az a bajom, hogy a kémiát, fizikát tanítják, hanem azt, hogy nem gyerekbarátan. A közgazdaságtanról is azt gondolom, hogy a matematikai értelmezéseinek korlátozottan van értelme, tanítani pedig nem ez alapján kellene (ebből a szempontból behaviourista vagyok).

Az SNI-s gyerekeket illetően: a világ változik. Ma jóval több hiperaktív, koncentrációhiányos gyerek van. Ennek az oka egyrészt a túldiagnosztizálás, másrészt az óvoda rossz felkészítő szerepe, haramadrészt az ingertúltengés. A baj az, hogy míg ma diagnosztizálás szerint a gyerekek 20-30%-a kezd speciális nevelési igényű lenni, ez 30 éve még mondjuk 5% volt. Ezt pedig képtelen kezelni a rendszer. A tanárok motiválatlanok, rosszul fizetetettek és nincsenek felkészítve erre. Míg mondjuk a gyereket 30-40 éve lenyűgözted egy Kincskereső Kisködmönnel mondjuk vagy egy papírrepülővel, ma már ez kevés. Ebből lesz aztán az, hogy nem tudják azt se hogy hogyan kellene kezelni a "problémás" gyereket és csak azt látják, hogy zavarja a többit. Holott nekem az a tapasztalatom a gyerekemmel, hogy nagyon jól beilleszkedett közösségekbe, miután feloldották a konfliktusokat és motiválták. Visszatérve az én fiam példájához, lehet, hogy elég lett volna az, ha a tanárnéni nem úgy kezeli le a konfliktust, hogy magasról tesz rá, a gyereket meg megbünteti, hanem úgy, hogy 3 percet beszélget Pistikével és Bélukával, hogy mi volt a probléma. Ezek a gyerekek nagyon nagy mértékben motiválhatók pici ajándékokkal, sőt nagyon soknak még csak az is elég, ha valamilyen plusz munkát elvégezhet, amivel segít és megdícsérik érte. Viszont az iskolák többségében a tanítónéni fáradt, unja, már megint azzal a kölyökkel van baj stb. Alapvetően tehát a tanítói oldalon van nagy gond, mivel 20-30%-nyi gyereket nem tudsz SNI-s iskolába tenni.

MEDVE1978 2022.05.06. 18:42:48

@Nancsibacsi:
Jól hangzik, de nem igaz. Az osztályban, ahonnan kirakták végül a gyerekemet (vagy elvittük tök mindegy) 4-5 olyan gyerek volt mint ő. A gyermekotthonos kislány, aki Bélukánk azt mondogatta, hogy a "Misike erősebb nálad", mire Béluka persze jól megverte Misit. Emellett mondjuk a nem szimpatikus fiúkat az udvaron egy-kétszer fejbedobta kisebb kövekkel. A bukott kisfiú, aki magatartási és beilleszkedési problémái miatt került egyel lejjebb, már év elején 140 cm magas és 40 kg körüli volt és úgy ment be, hogy mindenkivel szemben az ő szava számít és ő a legerősebb. A nemi erőszak áldozat kisfiú, aki agresszíven dolgozta fel néha a tapasztaltakat. A gyászoló kisfiú, akinél meghalt apu, de nem magába fordult, hanem magatartási problémái lettek. Amikor eljöttünk, éppen az egyik utolsó szülőin az volt a téma, hogy a gyermekotthonos kislány kit vert le megint, az utolsó kör e-mailekben tanárnéni azt hápogta, hogy irtózatos mértékeket vett fel az erőszak az osztályban, ezért már mindenkit megbüntet, aki verekszik.

Minden osztályban van verekedős gyerek és nem is egy. A másik, teljesen normális iskolába járó gyerekem esetében is volt hasonló probléma első év elején. Csak a tanárnéni nem egy idióta volt és megoldotta. Csodálatra méltó módon úgy, hogy feloldotta a konfliktusokat a gyerekek között, megbeszéltette velük, leültette őket. Pedig ott is van SNI-s, sőt cigány is.

A fiúk döntő része alapvetően verekszik, birkózik. Nem komolyan és nem vérre menően, de ez benne van. Ahogy a bandázás, a haveri körök is. Bocs, de nekem ez a normalitás, ebben nőttem fel, egy pesti iskolába jártam, jó környéken. Az agresszió, a verekedés az ember sajátja, a gyerek sajátja is. Ezt kell csatornázni és keretek közé szorítani.

Önmagában a 30-as osztálylétszám hülyeség, elsősorban a korábban leírt változások miatt. A 30 gyerek 30 éve elment, ma már értelmetlen. 20-as osztálylétszámoknak kellene lennie, de persze ehhez nincs elég tanár. Az SNI-s fiam most 14-es létszámú osztályba jár, probléma nélkül. Annyi kellett hozzá, hogy az új iskolában a tanár rendet tart és van egy pedagógiai asszisztens. A gyerek szeret iskolába járni, nem verekszik és kiemelkedően jó tanuló (majdnem 5-ös átlaggal). Mondjuk a jó átlag a korábbi iskolában is tökéletesen megvolt, mondták, hogy okos gyerek, a viselkedésével nem tudnak mit kezdeni.

élhetetlen 2022.05.07. 20:29:13

@Nancsibacsi: „Miért lenne kurva nagy baj? A lányom most ment 14 évesen B2komplexre angolból - csak állami általános iskolában tanult”. És hányan kapták meg ez elmúlt években a diplomát nyelvvizsga nélkül, mert huszonévesen sem sikerült nekik?
„magánórákból simán lehet még annyi pénzük mint amit az iskolaiból megkeresnek.”. Aha, délután négyig a suliban, ha akad egy lyukasórája, nem talál egy íróasztalt, vagy számítógépet, hogy dolgozhasson, ha vannak, megeteti a gyerekeket, éseste 10-ig jöhetnek a magánórák, utána a dolgozat javítás, készülés a másnapi óráira (a magánóráira is). Így gondolod? A saját gyerekével mikor foglalkozzon?

élhetetlen 2022.05.07. 20:39:45

@Nancsibacsi: „akkor nem fogja azt mondani egy tanár se, hogy márpedig én nem sztájkolok, mert nincs miért, mivel az igazgató pokollá tudja tenni az életét. Nagyjából ennyiről szólt ez a történet.”. Feltételezés. Ennél rosszabb, mikor igazgató választáskor a tanári kar kiáll a régi mellett, a szülők, tüntetnek mellette, aztán a minisztériumból valaki beültet az igazgatói székbe a barátnőjét, aki tudja, hogy sem a tanárok, sem a szülők nem őt akarták. Ott van vége a tanári közösségnek.

élhetetlen 2022.05.07. 23:26:52

@MEDVE1978: „de a gyereknek miért kell tanulnia mondjuk a kovalens kötésről, miért kell matematizálni a kémiát, fizikát, mi haszna van a gyereknek abból, hogy tudja, hogy az adott terület vetődéssel jött létre a folyónak pedig delta vagy tölcsértorkolata van, miért kell valószínűségszámítást tanulni stb.”. Pl, egy építész legalább annyit tudjon erről, hogy, ha egy szakember megvizsgálja a talajt, akkor értse meg, hogy miért nem építhet oda olyan házat, amilyet képzelt. Nem olvastál az elmúlt években a bedőlt kamatok kapcsán olyat, hogy de már visszafizettem a kölcsön összegét és azt mondja a bank, hogy még sokkal tartozom. Mert 20 évre a kamatos kamat az smafu, csak a bankok verik át. Bevenném az oktatásba az ábrázoló geometriát is, sok asztalosra, kőművesre ráférne.
„Ezek külön-külön egy mérnöknek készülő gyereknél, egy orvosnak készülőnél”. Egy példa. A barátnőm unokáját felvették az orvosira, jó eredménnyel elvégzett egy évet, és rájött, hogy nem akar orvos lenni, átment a műszakira a villamosmérnökire. Ha a gimiben csak a biológiát veszi, mert minek neki a matek és a fizika, akkor ezt nem tudja meglépni. Leterheltek a középiskolások? Ha nem lennének azok, akkor majd az egyetemen kéne annak lenni.
A szakiskoláknál sem tetszik, hogy egyikben ezt nem tanítanak, a másikban azt, és papolnak, hogy rugalmasság, meg szakmaváltás.
Jók az elképzeléseid. „elég lesz egy másfajta tanár, aki beteszi a videót, a gyerekek meg nézik.”. Téged műtsön meg egy olyan orvos, aki egyszer látott egy videót egy agyműtétről, és legfeljebb megnézi mégegyszer műtét előtt”. A másik, „esetleg külön tanár mentoraik vannak”. Tehát annyi tanár nincs, hogy minden negyven fős osztályba jusson szaktanár, de annyi van, hogy minden tanulócsoportba jusson. Logikus.
A leszakadók. Nem megvárni kéne őket, hanem az általános első 2-3 évében kéne délután kiscsoportos foglalkozás azoknak a gyerekeknek, akiknek segíteni kéne, de nem tudnak, vagy nem akarnak segíteni otthon. Megtanítani írni, értően olvasni, számolni. A gyerekek fele menthető lenne. Ha ezek hiányában leszakad, akkor már csak unatkozik egész nap, mert nem érti, miről van szó, és mással szórakoztatja magát.
A fiad. Próbálom összerakni a sztorit, „hogy icipicit pluszban motiválja, ránéz, ad neki matricát - amit mi megveszünk - , ha ügyesen teljesít stb.”. Még az ügyesen teljesítést is meg kell beszélni, mert, ha a gyerek nem tudja, miért kapta, akkor nem ér semmit. „sok konfliktusa is volt (érts megverték többen összeállva, illetve ő is vert meg másik gyereket”, tehát több renitens gyerek is volt, velük is el kellett volna beszélgetni, kicsit hosszabban, még két gyerek csak kérdez valamit, a tanárnőnek még el kell hozni a következő óra anyagát a tanáriból, és ez az érzéketlen nőszemély még wc-re is el szeretne menni. Gondolom, ha négy után, mikor mindenki hazament bent tartotta volna a gyerekedet azért, hogy a jóról is, rosszról is beszélgessen vele, akkor azon lennél kikattanva.
„A pszichológus nem hitte el, hogy a tanárnő nem vállalja el”. A pszichológusnak toll a hátsójába, tanácsot tud adni, időt nem-
„ma is összeverekedett Janikával) után megkérdeztem, hogy miért veszett össze Janikával?”. Te vagy a gyerek apja? Nem vagytok olyan viszonyban, hogy megkérdezd este, hogy mi volt, és el is mondja? Ha azt mondja, hogy a Janika volt a hibás, akkor felhívod Janika szüleit, hogy ők is kérdezzék meg a gyereküket. Ha teljes az ellentmondás, mindenki beszélgessen el a sajátjával. Neked semmi közöd hozzá, csak a tanárnőnek?

Nancsibacsi 2022.05.08. 08:07:13

@MEDVE1978: Szerintem ez utólagos megmagyarázása egyrészt a sikertelen nevelésednek, másrészt annak hogy minimális figyelmet se fordítottál arra, hogy a gyerekednek normális iskolát válassz. Minden iskola honlapján fönt van - kötelező fent lennie - hogy előző években a kompetencia mérésben az országos átlaghoz képest hogyan szerepelt. Nyilván nem az a lényeg hogy top-top suliba kerüljön a gyerek, de ahol órán bicskáznak, az valószínűleg nem lesz átlagon felüli mert a verekedés meg egymás ölése mellett nemigen lesz hatékony az oktatás. Az ilyet el kell kerülni és kész.
Nálam az általános a kerületi top3 suli közül az egyik. Ha sittes suli lett volna a körzetes, akkor átjelentkezek 1 évvel korábban, vagy fizetek, vagy valahogy megoldom hogy ne Harlembe kerüljön a kölyök. A középsuli országos top 100-as. Felvették volna top 20-as suliba is, de ott pl. a Blahán kellene napi szinten átmennie az aluljárón, amin legszívesebben én is úgy mennék át, hogy előtte ledobok egy gránátot. Ez meg kulturált környéken van, és nem valószínű hogy túl sok bicskás Roberto Carlos járna oda.
Az iskola választás fontos dolog - aki elcseszi az ne a rendszert szidja. A szemét népet hiába raknád be svédországi iskolába - abból is trágya sulit csinálna, és felnőtt szemétként jönne ki belőle. Szegregáció kellene - az működik pl. az USA-ban is.

Nancsibacsi 2022.05.08. 08:14:39

@élhetetlen: "És hányan kapták meg ez elmúlt években a diplomát nyelvvizsga nélkül, mert huszonévesen sem sikerült nekik?"
Annak mi köze a közoktatáshoz hogy az egyetemisták - felnőtt emberek - nem hajlandóak megtanulni egy nyelvet se? Az inkább az egyetem gyásza, amit baromi egyszerűen meg lehetne oldani: az egyetem utolsó évében legyen egy kötelező idegen nyelvű félév, és csá. De ezt nyilván nem teszi meg az egyetem, mert ő abban érdekelt, hogy sok fizető diákja legyen, ezért a színvonalat gyakran a középiskolai szint ALÁ helyezi - csak fizessenek neki.

MEDVE1978 2022.05.08. 12:44:10

@élhetetlen:
1. Alapfokú oktatásban túlzottnak érzem. A jó hatékonyságú skandináv rendszerek is arra mennek rá, hogy nem tömik tele a gyerekek fejét alapfokon, hanem megtanítják őket tanulni. Nálunk túl hamar mennek rá a specializált képességekre, ezt középiskolában kellene megtenni. A szakirányú középiskola jó lenne erre a célra. Jelenleg és nagyon régóta, ha egy gyerek "élni" is akar és nem csak tanulni, akkor meg kell tanulnia szelektálni. Egy normál gyereknek a tananyag nem elsajátítható teljes mértékben. Én ezt saját magam tapasztaltam 30 éve, még középiskolában. Amikor második-harmadikban arra jöttem rá, hogy választhatok: tanulok fizikát és kémiát mélyebben, hogy ötös legyek vagy elengedem és koncentrálok arra, ami érdekel történelemre, matekra, idegen nyelvre. Persze mindent tanulhattam volna, de akkor nem lett volna szabadidőm.

A kamatos kamatot és az adósságokat illetően: ott a bankok tájékoztatási kötelezettségét nem szabályozta megfelelően a jogalkotó, illetve ez is pont azt mutatja, hogy mennyire hatékonytalan a mostani rendszer. A kamatos kamatot ez a mindent a gyerek fejébe zsúfolunk rendszer sem tudta megtanítani a társadalom széles rétegeinek.

Orvosiról a műszakira ügyben. Szerintem pont ez nem feladata az alap- és középfokú oktatási rendszernek, hogy erre felkészítsen. Én már középiskolában aszerint szelektáltam a tárgyakat és helyeztem el a hangsúlyokat aszerint, hogy merre akarok továbbmenni. A középsulimban rengetegen mentek építész- és építőmérnöknek, mert megfelelően erős volt a matek és a műszaki rajz. Ők arra feküdtek rá, már középsuliban. Én tudatosan hanyagoltam a rajzot. A mai világban is kell, hogy legalább ennyire tervezd a pályádat.

Jók az elképzeléseid. „elég lesz egy másfajta tanár, aki beteszi a videót, a gyerekek meg nézik.”.
A nem specializált részen igen. Legyen olyan szakközép vagy akárhogy is hívják most, ahol kifejezetten jó fizikai / kémiai / biológiai képzést kap a gyerek, ha ezt a pályát választja. Viszont a többi suliban nem kell ennyi szakirányú tananyag, annyi kell, hogy a gyereket érdekelje.
Mentorok: lehet ezellen ágálni, de az alapfokú oktatásban ez működik. Nem véletlen, hogy az ország egyik legdrágább elitgimnáziumában is eszerint a rendszer szerint működnek. Jelen pillanatban ez nyilvánvalóan nem terjeszthető ki minden iskolára, csak írtam, hogy módszertanilag egy jól működő dolog.

"Gondolom, ha négy után, mikor mindenki hazament bent tartotta volna a gyerekedet azért, hogy a jóról is, rosszról is beszélgessen vele, akkor azon lennél kikattanva."
Én ugyan nem, nekem ez plusz pont lett volna. Helyette még év elején egy hónapig azt hittem, hogy minden rendben van, mielőtt egyik reggel a tanárnéni halálra várt arccal fogadott, hogy a gyerek már mindenkivel összeverekedett és ez így katasztrófa lesz, vigyük el vizsgálatra. Tehát 4 hétig nulla visszajelzés volt a beilleszkedési problémákról, utána pedig már a kirúgás szélén álltunk.
Én megértem, hogy a tanárnő alulfizetett, alulmotivált és sok munkája van, nem erről van szó. Hanem arról, hogy emiatt strukturálisan képtelen kezelni egy problémát, ami most engem érintett (a gyerekemet érintett).

"Te vagy a gyerek apja? Nem vagytok olyan viszonyban, hogy megkérdezd este, hogy mi volt, és el is mondja? Ha azt mondja, hogy a Janika volt a hibás, akkor felhívod Janika szüleit, hogy ők is kérdezzék meg a gyereküket. Ha teljes az ellentmondás, mindenki beszélgessen el a sajátjával. Neked semmi közöd hozzá, csak a tanárnőnek?"

A probléma nem akkor történik, amikor én vagyok a gyerekkel, hanem akkor, amikor az iskolában van. A gyerek mindig a saját történetét fogja előadni. Pl: mondjuk Pisti meglökte hátulról az udvaron, ő meg lekevert neki egyet. Ezt a gyerek úgy fogja előadni, hogy ő éppen szöszmötölt valami játékkal, amikor hirtelen Pisti nekiugrott. Pisti meg úgy, hogy ő éppen futott és nem figyelt, ezért nekifutott a gyereknek, véletlen volt. Mivel a konfliktust a tanár nem oldja fel helyben az egyik gyerekben az rögzül, hogy indokolatlanul Pisti hátbaverte, Pistinek meg úgy, hogy ő véletlenül meglökte, az a barom meg erre megütötte. Ezt helyben a tanár tudja feloldani, aki ott van. Itthonra már a saját sztori rögzül, te nem tudsz semmit befolyásolni rajta.

"Ha azt mondja, hogy a Janika volt a hibás, akkor felhívod Janika szüleit, hogy ők is kérdezzék meg a gyereküket" Ez hatástalan. Én tudatában vagyok, hogy a fiam nem szent, a verekedések egy részében biztos vagyok benne, hogy ő kötekedett és volt a hibás. Más szülő nem ilyen, semmilyen önreflexióra nem képes és a gyereke szavát szentírásnak hiszi, azt pedig vereségnek gondolja (a mai versengő társadalom miatt), ha nem az ő gyerekének adnak igazat. Sajnos sok ilyennel találkoztam. Az én fiamon volt egy monokli, akkor azt mondtam, hogy fiú, kapott egyet, ellenben amikor Misikén volt zúzódás, az anyukája e-mailben fetrengett azon, hogy hogy megverték a pici fiát. A szülők közötti kommunikáció csak akkor működik, ha a közösség érett erre, ami ritka.

MEDVE1978 2022.05.08. 12:58:22

@Nancsibacsi:
Az, hogy a nevelésem mennyire sikertelen volt, az nyilván nézőpont kérdése. Egy autista vagy egy ADHD-s gyerek teljes mértékben más megközelítéseket igényel, mint egy átlagos "normális" gyerek. Nekem mindkettő van, látom a különbséget. Ha annyira elrontottam volna, akkor a másik is el lenne rontva, de ő egy viszonlag jó suliba jár, ahol felvételi jellegű elbeszélgetés volt, dupla annyi jelentkező közül jutott be. (Mielőtt valaki azzal jönne, hogy gyógyszerezzük, a gyógyszer nem működött nála, ilyen is van).

A suliról, ahonnan kiraktak minket: jó környéken lévő budai általános iskoláról van szó. Nem a legelitebb, de viszonylag jó lehet a rangsorban is. A bemutató órákon az alsósokért felelős igazgató-helyettes asszony a csillagokat is leígérte az égről. Mikor mondtam neki, hogy a gyerek nem könnyű eset, elmondta, hogy ők mindenféle nehézséggel megbirkóznak, nem lesz probléma, hiszen ez egy integráló iskola, szívesen látják az SNI-s gyerekeket. Az egész történet nagy hatást gyakorolt rám, ugyanis nyíltan mentem oda: kezdettől fogva elmondtam a tanárnőnek, hogy a gyerekkel milyen problémák voltak korábban és kértem, hogy figyeljen rá. A hatása sajnos pont fordított lett, viszonylag hamar feladta az "odafigyelést" és inkább ahhoz vezetett a dolog, hogy egyfajta bűnbakot csinált a gyerekből, mindig ő volt a bűnös, ha valamibe belekeveredett. Nem hiszem, hogy az iskolaválasztás rossz lett volna: a marketing jobb volt, mint a termék.

élhetetlen 2022.05.08. 16:25:25

@Nancsibacsi: „Annak mi köze a közoktatáshoz”. Belenéztem a EMMI kerettantervébe. Igaz, hogy 2012-s, de nem hiszem, hogy bármi sokat változott. 5-8 évfolyam heti 5 testnevelés óra, ami bontható 3 tesi órára, és két óra délelőtti sportági edzésre. A célok között: „Tanulókban nemzeti öntudat és hazafiasság erősödjön hazánk sportsikereinek és kiemelkedő sportembereinek megismerése által.”. Elég lenne 1 tesi óra, és egy edzés, mert aki kiemelkedő tehetség, azt, ha tudják, akkor viszik valamelyik klubba, abból a gyerekből meg nem lesz versenyúszó, akinek nincs elérhető uszoda 30 km-n belül. Ez már lehetne heti 2 plusz nyelvóra. Ha középiskolában erre ráerősítenek, nagyon sok gyereknek lehetne 17-18 évesen nyelvvizsgája.
„az egyetem utolsó évében legyen egy kötelező idegen nyelvű félév, és csá”. Ez nem jó, akkor már késő, diplomamunka, stb.
„abban érdekelt, hogy sok fizető diákja legyen, ezért a színvonalat gyakran a középiskolai szint ALÁ helyezi„. Nem így látom. A diák a záróvizsgáig fizet, az egyetemnek mindegy, hogy megkapja vagy sem a diplomát. A nyelvvizsga nem kötődik az egyetemhez, bárhol leteheti bárki, csak a papírt kell(ene) bemutatni.

élhetetlen 2022.05.08. 19:02:36

@MEDVE1978: „Mentorok: lehet ezellen ágálni”. Eszemben sincs, tudom, hogy jó módszer. Csak nem a gimnáziumban kéne kezdeni, hanem az általános első 2-3 osztályában. De ezt már írtam. Ha a gyerek addig nem tanul meg értően olvasni, akkor később már hogy tanítod meg tanulni olvasási készség nélkül?
„Nálunk túl hamar mennek rá a specializált képességekre, ezt középiskolában kellene megtenni. A szakirányú középiskola jó lenne erre a célra”. Hogyan magyarázzam az aggályaimat? A szakirányú középiskolák kiadnak egy ismertetőt, hogy milyen tantárgyak lesznek majd. legyen az egyiknél kémia. Ha nem tanultál általánosban kémiát, mert majd a középben, akkor nem tudod, bírni fogod-e. Ez fejesugrás a sötét vízbe. A lebutított oktatással megszüntetik a szakmák közötti átjárhatóságot, de ezt már írtam. És nem hiszek abban, hogy egy gyereknek (14 év), el kell tudni dönteni, hogy mit akar egész életében csinálni. Tovább akar tanulni? Visszaléphet három-négy évet, felvételizhet egy technikumba, de mehet gimibe is, ha közben van, aki eltartja.
Próbálok érthető lenni. Anno egy ipari technikumban végeztem, de a szakma mellett vettük a teljes gimnáziumi anyagot, (szombaton meg műhely), és mi 7 tantárgyból érettségizünk kötelezően, a gimisek négyből, de nem éreztem túlterhelnek magam. És, ha közben rájöttem volna, hogy nem szeretem a szakmám, felvételizhettem volna akár történésznek is, úgy, ahogy egy gimis.
„A kamatos kamat”. Ezt ne húzzuk a bankokra, elmondták, de, ha nem bent van a szerződésben, csak az adós nem értette. % számítás, az öcsém 11 évvel volt fiatalabb, jött haza, hogy nem érti. kiborítottam pár doboz gyufát, és lejátszottuk. Nehogy már a % számítást ne kelljen a gyerek fejébe zsúfolni! És ehhez már csak annyi kell, hogy számold ki az éves kamatot az adott százalékkal, ezt add hozzá a kölcsön összegéhez, erre az összegre is számold ki, és add hozzá,stb. Nem kell tudni a kamatos kamat kiszámítási képletét.
„Én ugyan nem, nekem ez plusz pont lett volna”. És a tanárnőnek plusz egy óra, mert volt több renitens gyerek is, akikkel el kellett volna beszélgetni.
„év elején egy hónapig azt hittem, hogy minden rendben van, mielőtt egyik reggel a tanárnéni halálra várt arccal fogadott, hogy a gyerek már mindenkivel összeverekedett és ez így katasztrófa lesz, vigyük el vizsgálatra.”. Az normális, hogy, ha összecsapnak 30 idegen gyereket, akkor vannak konfliktusok, A tanárnő hihette, hogy majd összerázódnak, ezért nem szólt egy hét után. A már mindenkivel összeverekedett esetet hogyan kellett volna kezelni? Beszél a fiaddal, és a „mindenkivel”, hogy mikor ki kezdte? És gondolom, a „mindenki” sem verekedett mindenkivel, érthető, hogy neked szólt.
„A szülők közötti kommunikáció csak akkor működik, ha a közösség érett erre, ami ritka.”. Ja, két szülő nem tud kommunikálni, de a tanárnőnek kellene tudni a kommunikálni zűrös esetben 30 szülővel, ahol mindenki mást mond egy-egy verekedés kapcsán.

Tamáspatrik 2022.05.10. 20:44:33

@vilagnezet.blog.hu: Érvelési hibák? Lehetne a gimnazista törzsanyag része, filozófia tantárgyban. Ha megtanulnának legalább 6-ot, már az is lenne valami szerintem.

eßemfaßom meg áll 2022.05.12. 13:36:14

@MEDVE1978: ha ezeket SEM képes megérteni akkor abból egy krumpli lesz nem ember.

eßemfaßom meg áll 2022.05.12. 14:32:21

@MEDVE1978: "számold ki a sebességet és hogy milyen erők hatnak a kockára" típusú marhasággal szemben.

Pedig ez is tökre hasznos a hétköznapi életben, aki érti az be fogja kötni a biztonsági övet a kocsiban.
süti beállítások módosítása