Ideo-logikák

Ideo-logikák

Hogyan válnak az okos fiatalokból erősen korlátolt felnőttek?

Az "információs társadalom" kihívásai

2017. május 23. - Tamáspatrik

Nagyon szembetűnő ellentmondás, hogy az érettségizők vagy az egyetemisták milyen okos gyerekeknek látszanak, és amint munkába állnak, hogyan válnak belőlük (belőlünk, tisztelet a kivételnek) pár év elteltével az elemi logikai szabályokat nem ismerő, zavarosan beszélő és beszűkült látású felnőttek. A politikusok esetében ez a legfeltűnőbb, de a mérnökök és orvosok között sem látszik meg mindenkin, hogy elvégzett egy egyetemet, bár orvosok esetében leginkább az érzelmi intelligenciát szoktuk hiányolni. Ennek a jelenségnek, az értelmiségi szakmák tapasztalható mélyrepülésének nyilvánvalóan többféle oka van, amelyek egy része még feltáratlan, és mindenekelőtt a társadalmi közegünk az, amely bedarálhatja az embert (minthogy egészen más készségek fejlesztését kívánja meg mint a felsőfokú oktatási rendszerünk). Egy másfajta megközelítésben az agykutatás újabb és újabb eredményei kezdik megvilágítani a problémák jéghegyének azt a csúcsát, amelyet napjaink "információs társadalmának" kihívásaira való felkészületlenségünk hoz létre.

Az oktatásunk úgy sulykolja az ismereteket mintha tölcsérrel töltené, hogy ez mennyire nem hatékony azt jól tudják azok, akik vizsgákra készülnek: a vizsga napján jól tudják az akár több száz oldalas tananyagot, utána viszont ez a tudásuk pár nap alatt gyorsan elhalványul. Az agykutatás pedig valóban megerősítette, hogy a gyors és folyamatos tanulás nem hatékony, mert az újonnan kialakult agy kapcsolatok nem lesznek tartósak. Ráadásul amit tanulunk az nagyrészt lexikális ismeret, fogalmi tudás (a sok szakkifejezés használata nem ritkán az adott szakterületen a valódi tudás hiányát álcázza leginkább), magyarán a tanuló nem fogja látni a fától az erdőt, ráadásul agyának csak egy kis részét használja (döntően a bal agyféltekét és annak is csak egy kis részét). A diploma pedig manapság egyes esetekben a diliflepni szerepét tölt be: igazolja, hogy tulajdonosa képes volt legalább néhány esetben hosszú szövegeket memorizálni és helyenként logikai összefüggéseket is használni.

Az agykutatás legutóbbi eredményeire építve tudjuk, hogy az ismeretek akkor lehetnek valóban tartósak, ha érzelmek is kötődnek hozzájuk, akár pozitív, akár némi feszültséget keltő negatív érzelmek (a félelem kivételével, amely lebénítja az embert és gátlóan hat mindenféle tanulásra). Ezért nem meglepő, hogy ha például egy fiatal mérnökhallgató, - aki számára a tanulás legtöbbször olyan mint a fogászat, szeretne mennél hamarabb túlesni rajta,- amikor olyan politikai mozgalommal találkozik, amely érzelmileg is megérinti és agyának másfajta területeit, képességeit is igénybe veszi, ezen néha annyira fellelkesül, hogy fanatikus követőjévé válhat akár a legdemagógabb (a valódi racionalitást nélkülöző) ideológiáknak is.

A pozitivizmus az ismereteket egyszerűen halmozhatónak tartotta és a múlt század '50-es éveire már szinte egyeduralkodóvá vált a tudományban, a mai poroszos szellemű oktatásunk is ennek filozófiáját követi. Habár a pozitivista filozófia, amelynek gyökerei Descartes-ig visszavezethetőek számos esetben mai is jól alkalmazható, a számítástechnika fejlődése során egyre jobban kiütköztek a korlátai. Ugyanis olyan mennyiségű ismeretekkel árasztanak el bennünket nap mint nap, amely nem fogadható be és nem dolgozható fel úgy mint régebben. (Nem csak az internetre és a médiára gondolok, elég ha valaki bevásárolni megy vagy autót vezet, kimutatható, hogy közben rengeteg döntést kell hoznia, egy száz évvel ezelőtti helyzethez képest összehasonlíthatatlanul többet.)

Agyunk általában a legerősebb ingerekre reagál (manipulálható), egyszerűsíteni igyekszik (pl. konteók), ily módon szűri és rendezi a sokrétű információt. Ez az egyik oka, hogy annyira népszerű a bulvár és terjed a politikai demagógia, a populizmus. A félműveltség pedig nagyobb magabiztosságot és önteltséget szül mint az a profizmus, amely minden esetben hosszú évek kemény munkájának eredménye. Nyilvánvaló, ha van egy óriási információ halmaz, amiből válogathatunk, akkor abból azt fogjuk kiválasztani, ami nekünk legjobban tetszik vagy pedig anyagi érdekünk fűződik hozzá és UTÓLAGOSAN keresünk érveket, amelyek alátámasztják. Kulturálisan hiányoznak az eszközeink az elfogultságaink kiszűrésére, mert nem tanítják meg nekünk, hiszen a mai oktatási rendszerek olyan alapvető problémákkal küzdenek, egyrészt hogy mit tanítsanak, másrészt hogy milyen módszerekkel tanítsák a „virtuális bennszülötteket”. (Nem véletlen, hogy az összes olyan tanárunk, akire egykor felnéztünk, mind képes volt pozitív izgalmat varázsolni a tanterembe – az agy izgalmi állapota egyébként a tanulás fontos feltétele.)

Közben a tudomány is válságba került, mert egyre kevesebben képesek áttekinteni nagy területeket, a tudományos munkák tömegtermelése során a legtöbb cikket csak felületesen képesek elolvasni a az adott terültek specialistái is, emellett egyre több a politika által megvásárolt szélhámos, magát „szakértőnek” mondó egyén. (Nem az adott szakma, hanem a politika dönti el ugyanis a közvélemény számára, hogy ki egy adott terület mérvadó szakértője.) Emiatt a tudomány hitele is kérdőjeles sokak szemében, főként ott, ahol az oktatás tovább növeli az egyébként is nagy vagyoni különbségeket (pl. USA, Nagy-Britannia, Dél-Európa nagy része, Balkán, Magyarország...) Gyaníthatóan létezik egy összefüggés az oktatás (PISA tesztekkel elég jól mérhető) színvonala és a populizmus (demagóg radikalizmus) elterjedtsége között.

A magyar szakértők vagy nem fogták fel ezen problémák súlyosságát, vagy pedig jól titkolják, mert nem látni jeleit a közbeszédben, hogy foglalkoznak ezekkel. Pedig aránylag egyszerű eszközökkel is lehet eredményt elérni: az egyik ilyen eszköz, hogy a poroszos szigorúság helyett közel hozni a tudományos ismereteket a tanulóhoz. Kedvenc példám az a Nat Geo film, ahol egyszikűek és kétszikűek helyett fák és virágok év milliók óta tartó küzdelmét mutatták be – a lényegében ugyanarról van szó, csak más megközelítésben. Nem a szakszavakkal kell dobálózni és elmisztifikált módon mérni a tudást, hanem hagyni, hogy a gyerekek felfedezzék, hogyan is működik mondjuk egy papucsállatka, vagy más élőlények milyen ötletes eszközöket fejlesztettek ki az evolúció során. Többféle módszert is kell használni, amelyek egymást erősítik: olvasás, hallás, gyakorlás stb. Ezek alapján legjobb, ha vitatkozunk róla és gyakoroljuk, sőt akkor fogjuk legmélyebben megérteni, amikor másoknak tanítjuk. 

Az élethossziglan való tanulás agyunk edzését és karbantartását jelenti, mert az agyi kapcsolatok folyamatosan átépülnek, ezért régi készségeink (nem meglepő módon) elvesznek a gyakorlás hiányában. Nagyon jól karbantartják viszont a logikai feladatok és a nyelvtanulás. Azonban az agyunk kapacitása nem végtelen, sőt újabb kutatási eredmények már az egyoldalú igénybevétel veszélyeire utalnak (stressz, multitasking stb.) A túlságosan sokféle, nem rendszerezett információ mindenképpen veszélyt jelent, szétszórttá teheti az embert. A sokoldalúan használt agy ezzel szemben többféle „üzemmódban” is működik, többek között ilyen például a meditáció, amelynek számos jótékony hatását mutatták ki egyes kutatások.

Testmozgás, táplálkozás sőt az alvás is nagy szerepet játszik agyunk állapotában, és általánosságban ajánlható a pozitív életszemlélet. Emellett viszont előbb vagy utóbb szükség lesz egy új etikai kódexre is, egy olyan szabályrendszerre, valahogyan mederben képes tartani az információs társadalom veszélyes hatásait.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr9212535619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvp 2017.05.24. 21:49:47

Erdekes osszeallitas, ami sok ismert tenyt es, problemat es javasolt megoldast sorol fel, de ez utobbiak nem igazan jelentenek megoldast arra a problemara hogy egyre tobb ember kerul a minimalis intelligenciaszint ala, azaz valamilyen okbol kifolyolag meg fejlesztesel sem kepesek annyi tenyleges aktiv tudast elsajatitani, ami a modern tarsadalomhoz szukeseges lenne. Persze nem az emberek lesznek egyre butabbak, hanem a lec kerul feljebb a tudomany fejlodesevel es a lehetosegek bovulesevel. Mivel egy atlagos modern demokraciaban ugyanakkora szavazati sulya van egy a modern vilaghoz tul buta es egy atlagnal okosabb embernek is, ezert az alapveto tarsadalmi es politikai problemakra nem jelent elegseges megoldast az emberek hatekonyabb oktatasa, bar hasznalni tenyleg hasznal. Az erzelmek szerepe szerintem a tenyleg intelligens emberek eseten tulertekelt, mind a cikkben, mind a megirasahoz hasznalt tanulmanyokban, mivel minel intelligensebb egy ember, annal valoszinubb hogy kepes meg idoben felismerni az erzelmi alapon hozott rossz dontesit. Osszessegeben a mai altudomanyos nezetek azert tudnak terjedni, mert a kitalalojuk jelentosen okosabb a tobbsegnel. Mivel mar az oskorban is jellemzoen igy lehetett hatalomhoz jutni, ezert nem uj jelensegrol van szo, csak a modern technika miatt osszement vilagban ez a jelenseg latvanyosabban jelentkezik. Jo megoldast idaig meg nem talaltak es sajnos se a politikusok, se a gazdagabb es sok esetben ezzel egyutt az atlaghoz kepest intelligensebb emberek nem erdekeltek a hatalmukat jelento tudasbeli es intelligenciabeli kulonbsegek megszunteteseben.

morph on deer 2017.05.24. 22:04:57

"Hogy lesznekk értelmes emberek pár év alatt az elemi logikai sza­bá­lyo­kat nem ismerő, zavarosan beszélő és beszűkült látású felnőttek?"

Belépnek a fideszbe?

marczy 2017.05.24. 23:04:40

Nagyon jó cikk. Egyetemen volt egy nagyon aranyos csaj, aki valszámból tanított engem, persze, hogy jó motivátor volt, és még a zh-ra is élvezettel tanultam. Ugyanez volt opkutból, ezt egy srác tartotta, baromi jól tanított, a zh feladatai korrektek voltak, minden kérdésre kimerítő választ adott, a nagy-zh-ra való felkészülésben is mindenben segített. Ez elég nagy szó, ha azt vesszük, hogy mindig este hatkor voltak az órái, amikor már mindenki fáradt volt, de ez után az óra után még este fél nyolckor is ugrálni tudtam. Aztán persze igyekeztem őhozzá kerülni megint, és amikor ez nem sikerült, inkább hagytam az egészet a francba, és elcsúsztattam egy évvel, akkor csináltam meg a tárgyat.
Numanalból én nem voltam igazán jó, ott volt, hogy az óra fele viccmeséléssel telt, és a gyakvez a legjobb poén után kezdte el magyarázni a legfontosabb anyagrészt... Lehet, hogy nem tanított meg mindent, de amit igen, azt biztos, hogy mindenki megtanulta.

marczy 2017.05.24. 23:05:28

Szóval itt is arról van szó, hogy az érzelmi motiváció nagyon is fontos, mert kulcsszerepe van a megfelelő hozzáállás kialakításában - és fenntartásában!!!

Sequoyah 2017.05.24. 23:29:07

"Kedvenc példám az a Nat Geo film, ahol egyszikűek és kétszikűek helyett fák és virágok év milliók óta tartó küzdelmét mutatták be "
Nagyon erdekelne ez a film, mi a cime?

Bobby Newmark 2017.05.24. 23:29:56

A bal agyféltekés, milliószor cáfolt faszság után sajnos azt sem hiszem el, amit kérdez a cikk.

lobaszopiatej 2017.05.24. 23:49:10

Az van, amikor az ember elkezd dolgozni (alias elkurvul), a pénzügyi végeredmény lesz a lényeg, nem a tökéletesen letisztult produktum. Azaz logikai tökély helyett félbehagyott / alig elkezdett munkákat kell gyorsan abbahagyni még a tervezési fázisban amint látni kezdi az ember hogy nem lesz belőle pénz, vagy gyorsan értékesíteni amint az a valami használhatóvá válik. És ez így tovább, kapkodva.
Ha valamiben igazán mélyen belemerül az ember, az már inkább hobbi amiért fizetni senki nem fog.

morph on deer 2017.05.24. 23:58:44

@Bobby Newmark:

Pedig nem nehéz!
Csak hasonlíts össze egy valóban fiatal 'fiatal demokratát' egy maival!

Mondjuk "orbán '89" vs "orbán '17"!
Talán a név az egyetlen, ami emlékeztet egy normális, nyitott gondolkodású, haladó eszméket valló fiatalemberre!

Mert a többinek pont az ellentéte az, ami jellemző a személyre aki ma ugyanezt a nevet viseli..!

Én például sajnálom, hogy így van.

Bobby Newmark 2017.05.25. 00:04:32

@morph on deer: Értem én, hogy hihető, de utánanézni lusta vagyok, az a bal agyféltekés dolog meg egészzen biztosan 100% faszság, innentől kezdve meg gyanús, hogy a többi is az, bármilyen jól hangzik meg logikus.

hajráargentína 2017.05.25. 00:36:36

Érdekes probléma, nekem nem adott válaszokat a cikk. Saját mezei tapasztalataim alapján a mostani világ könnyen adja a tudás illúzióját. Rákeresel az interneten valami témára, előbb utóbb belefutsz egy profi rábeszélőgépbe, aki az adott témából él, és kompletten szállítja a világképet. A kritikai érzék (ellenvélemények keresése) meg sohasem volt erőssége az embereknek.
Egyébként - továbbra is saját tapasztalat - a leginkább érintett szegmens a középkorú nők. Ők hirtelen nagyon magabiztosak lesznek a világképükben, miközben pontosan ugyanannyi, ha nem kevesebb a tudásuk, mint fiatalabb korukban. Nem tudom, milyen hormonális okai vannak, de rendszeresen rácsodálkozom, hogy akinek hangját sem lehetett hallani vallási, politikai, gazdasági, pszichológiai, életviteli témákban, hirtelen elképesztő magabiztossággal nyilatkozik minden kérdésről, amint elmúlt 40.

MutánsJane 2017.05.25. 01:50:24

Egyértelmű a megoldás: képességfejlesztés-alapú oktatásra átállni az információátadás-alapúról, mely utóbbi ma már teljesen és egyértelműen használhatatlan, mint ahogyan azt a fenti poszt is bemutatta. Az új módszer kidolgozásához pedig szerintem bőven elég lenne a már meglévő képességfejlesztő módszerekből és pedagógiai irányzatokból összeollózni egy használhatót. Használható = minden diáknál sikerrel alkalmazható. Amihez szintén elengedhetetlen lenne az az attitűdváltás is, hogy az oktatási rendszer / intézmények legyen/ek a diákért, és ne fordítva.

Gipsz Ferenc 2017.05.25. 03:43:08

A magolos tanulast a forrasok nehez elerhetosege alakitotta ki. A szajrol szajra terjedo mondak es tortenetek a klasszikus peldai enne. Aztan jott az iras vegul a nyomtatas. De igy is, a konyvek ritkak, dragak, nagyok es minden jegyzek ellenere lassan kereshetoek. Egeszen a kozelmultig keptelenseg volt hamar megtalalni egy adott informaciot. Egy-egy kulonlegesebb konyvert neha a vilag masok felere kellett utazni es a birtoklasa kezzel foghato elonyt biztositott. Igy tehat kezenfekvo megoldas memorizalas. Az informacio konnyen szallithatova, terjeszthetove es gyorsan "kereshetove" valik.
Ezt az igenyt olte meg az internet. Ma az emberek mar nem az adott informaciora emlekeznek, hanem arra, hogy hol talaljak meg.
Az informacio mennyisege raadasul exponencialisan no. Szelessegre is melysegre is. A regi korok polihisztorainak tudasa ma maximum egy adott terulet egy kis szeletet fedne le. Ez a tempo olyan szokatlan, hogy meg az egyedi emberek sem nagyon tudtak alkalmazkodni hozza, nemhogy az intezmenyek.

Es mi lehetne nagyobb intezmeny a tanarnal (szerintem ez a legosibb mesterseg, hisz minden szulo automatikusan tanarra valik a gyerek mellett). A tanarok viszont emberbol vannak es hajlamosak a lustasagra, mint mindenki mas. A lexikalis tudast konnyebb tanitani es vizsgaztatni is. A konyvben van 50 evszam es ebbol 5-ot visszaker a dolgozatban. Ha az evszam jo, + pont, ha nem akkor 0. A jo valaszok szama az erdemjegy. Egy ilyen kerdessor osszeallitasa 10 perc, javitasa meg darabonkent 30 mp. Egy 200 fos evfolyam ertekelese 1.5 ora alatt kesz, az eredmeny objektiv, utolag ellenorizheto. Senkinek nem panaszkodhat, hogy a tanar olyat kerdezett, amit nem is adott le.
Ezzel szemben, ha a dolgozat osszefuggesre kerdez ra, ervelesre hiv, annak az eredmenye szubjektiv. Egy dolgozat elemzese akar orakig is eltarthat. Erre a tanari valasz az, hogy az esszekerdes csak egy csapda. Nem osszefuggest es ervelest var, hanem azt, ami a konyvbe van irva. Ez pl versek elemzesenel utkozik ki nagyon. Ha a diaknak a muveszi alkotas egesz mast jelent, mint annak, aki a konyvet irta, az gond es az eredmeny elegtelen. Osszegezve, a tanarnak jo a magoltatas, mert minden oldalrol egyszerusiti az eletet. Sot, a diaknak is sokszor hasznos. Ha valami olyan targyat tanul, ami egyaltalan nem erintette meg, akkor kulonosebb gondolat nelkul megtanulja a konyv fontos reszeit es kesz is. A megertes nem szukseges. Bar, sokszor ido sincs ra. Igy aztan osszekacsint a tanar es a diak es marad a totalisan elavult konyves, magolos oktatas es vizsga. Tisztelet a ritka kivetelnek.

A felsooktatas erre ratesz egy lapattal. Nekik ugyanis az az erdekuk, hogy a diakok minel tobb felevet toltsenek az intezmenyben. Ha tul konnyu, az baj, mert hamar kikerulnek a vegzett diakok. Ha tul nehez, az is baj, mert tul hamar kibuknak a diakok. Nagyon finoman kell adagolni a nehezseget. Ezt tipikusan a "buktato targyakkal" erik el. Itt a a legegyszerubb megtanulhatatlan meretu vagy tartalmu anyag visszakerese szoban. Bizonyitek nincs. Aki atmegy nem panaszkodik, aki megbukik az sem tud. A tanar lehozza az elvart bukas mennyiseget es kesz. Vicces pelda majdnem utolsonak menni. Ha aznap a tanar sok embert kiszort, akkor atrugdossa a diakot, ha lehetoseget ad ra. Ha viszont sokan atmentek, akkor a tokeletes tudas is keves lehet. Egy tanar barkit, barmikor meg tud buktatni vagy at tud engedi 2 perc alatt ugy, hogy a diak is elhiszi, hogy az ertekeles fair es jogos.

11110000 2017.05.25. 03:55:36

Ez az "agyának kis részét használja" duma már rég kiderült, hogy óriási kamu.

Mindenki az agya minden részét használja.

"ahol egyszikűek és kétszikűek helyett fák és virágok"
És mi a helyzet mondjuk a kukoricával? Az fa vagy virág?
Búza? Paprika, paradicsom? Bab?
Fenyőfélék a maguk sokszikűségével?

Az egyszikű hóvirág és a kétszikű ibolya közül melyik a virág és melyik a fa?

Lehet, hogy neked is használni kellett volna ezen cikk megírása előtt legalább az agyad 1%-át.
A másik 1%-ot meg a helyesírás megtanulására, mert az is elég gyalázatos.

11110000 2017.05.25. 04:00:49

@morph on deer:
"egy normális, nyitott gondolkodású, haladó eszméket valló fiatalember"
Orbán sosem volt az, 1989-ben sem.
Akkor is egy magamista, diktátorhajlamú fasz volt, csak akkor még kevesen tudták róla.
Akik ismerték, azok azért igen.

11110000 2017.05.25. 04:04:25

@Gipsz Ferenc:
Az ékezetes betűk használata vajon mekkora tudásszintet igényel, és milyen könyvekben van leírva, amelyekhez te nem jutottál eddig hozzá?

na__most__akkor 2017.05.25. 05:25:32

@11110000:
Na ez az...

Ha nekem blogom lenne - nincs - az összes ékezetnélküli seggfejet kapásból kivágnám.

Három unokám (a húszból...) Hollandiában él. Az otthoni gépeken három nyelv van beállítva; holland a házifeladatokhoz, magyar az itthonmaradt nagyiknak, és angol, persze.
A nyolcéves is választ nyelvet, ha kell.

Az iskolai gépeken a tanítónéni állítja be ugyanezeket, a pakisztáni osztálytársnak is a saját nyelvét...

Migránsmigráns, értitek? Az ÉN UNOKÁIM is migránsok, európában. Más családtagjaim ötvenhatban mentek ki, Ausztria segítette az érvényesülésüket. Akkor ez piszok jó volt, mi?

na__most__akkor 2017.05.25. 05:32:16

Pedig megfogadtam, hogy nem politizálok...

Gipsz Ferenc 2017.05.25. 05:33:20

@11110000: Elnezest kivanok, errefele Del-afrikaban ezt dobja a gep. En mar annak is orulok, hogy nem francia kiosztasu laptopot kaptam, mint par evvel ezelott. Egyebkent, ha erdekel, az ISO/IEC 8859-2 irja le a magyar ekezetes betuk hasznalatat. Innen megveheted a konyvet 60 CHF-ert: www.iso.org/standard/28246.html .

Gipsz Ferenc 2017.05.25. 05:47:10

@na__most__akkor: Az enyemen angol van beallitva es az osszes gyartasi gepen is amit hasznalnom kell a napi munkamhoz. Azt sem tudom, hogy az OS/2 egyaltalan tud-e magyart. Nagyon surun hasznalom a []{};:'"@#$%& karaktereket, amiket magyar billentyukon korulmenyes fejbol elohozni. Es akkor a Z-Y kovetkezetes felcsereleserol nem is beszelek. Amikor 5 percem van beallitani valamit, nem szeretek 3 percen azzal tokolni, hogy hol a banatban van a # es a {}, aztan forditas kozben rajonni, hogy megint felcsereltem a Z-t.

Annyit tudok hozzafuzni, hogy akinek nem tetszik ne olvassa el.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.25. 05:57:46

A liberális médiagépezet felesleges és álinformációkkal árasztja el az embereket, így azok előbb-utóbb abbahagyjék a gondolkodást. Szerintem ez a fő ok.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.25. 06:08:47

@morph on deer:

Orbán személyisége mindig ugyanaz voit, hidd el nekem, én először akkor találkoztam vele, amikor még élt Kádár. Mindig erőszakos, másokat enyhén lenéző, saját tudására túl büszke ember volt, sose volt udvarias, mindig idegesítően pökhendi alak volt.

Az embereknek a személyiségük ritkán változik meg.

Ami vicces Orbán megítélésénél: a 90-es évek elején mindezeket a fenti jellemzőket a liberális megmondóemberek határozottságnak, civil kurázsinak, lánglelkű demokrataságnak mondták.

De Orbán okos ember, s lassan felülértékelte nézeteit, rádöbbent, tévedett. Lassan elkezdett a liberalizmus ellen fordulni (bár ez még mind a mai napig nem fejeződött be).

S láss csodát, azóta a liberális megmondóemberek ugyanezt a személyiséget már valami pokoli alaknak mondják. Na, ez nevetséges. A liberális megmondóemberek még jobban lenézik az embereket, mint Orbán.

Szóval összegezve: Orbán emberként kellemetlen alak, nem szeretném, ha a szomszédom lenne, de politikusként európai szintű, kiváló államférfi lett belőle, aki nem statiszta a porondon (mint az összes eddigi magyar politikus 1990 óta), hanem valódi autonóm szereplő, akivel a hatalmasok is kénytelenek számolni. Ráadásul amióta részben a populizmus felé fordult, hatalmas a pozitív szerepe mind belföldön, mint az EU-ban.

_B_ 2017.05.25. 06:42:23

@Gipsz Ferenc: magyar fórumba magyarul írunk. Alapvető dolog.
Ha nem tudsz magyarul írni, nem kell erőltetni. ASCII kódokat használj, ha valami béna oprendszerrel szivatod magad.

bontottcsirke 2017.05.25. 06:49:13

A kontraproduktív munkahelyek a pótcselekvések és a nem minőségi életközeg az okozója. Főleg ebben az országban ahol az innováció kimerül a hatökrös szekérben.

midnight coder 2017.05.25. 07:10:06

Érdekes cikk, de alapjában véve hülyeség. Az alapvető gond az vele, hogy senki sem tud minden területen szakértő lenni. A polihisztorok kora rég lejárt. Olyan ez mint amikor az ősember látja a gyereke bizonyítványát: jó, látom dárdavetésből kettes, ok, én sem utálom a sportot. Barlangfestés szintén kettes, na jó nem lehet mindenki művész. De hogy történelemből sem tudtad megtanulni azt a másfél oldalt...

Ma már rég nem másfél oldal a történelem. Ahogy a fizika, kémia, biológia sem. Az ember a saját területét esetleg képes jól látni, jó esetben azon túl is ezt-azt ami épp érdekli. de ennyi.

Amúgy ez a legfőbb baj a demokráciával is. Az átlagpolgárnak sem információi, sem képzettsége, sem arra allokált ideje nincsen hogy saját véleményt formáljon egy-egy kérdésben. Pl. ahhoz, hogy Paks2-ről érdemi véleménye lehessen valakinek, egyszerre kellene picit geológusnak, picit fizikusnak, picit energetikusnak, picit klímakutatónak lenni. Ehhez képest Pl. az indexen rendszeresen van a címlapon olyan atomellenes blog, aminek az írója szemmel láthatóan a legalapvetőbb természettudományos műveltséggel sem rendelkezik. De blogot vezet a témáról. Na, ehhez kell a bátorság, nem az oroszlánvadászathoz!

A lényeg az, hogy mivel a polgárnak esélye sincs reális saját döntést hozni a kérdésben, a médiára kell hogy támaszkodjon. A médiából össze tud szedni ezt-azt ha elég érdeklődő, és elég ideje van rá, de ennek megbízhatósága is erősen kétes. És itt nem csak arról beszélek, hogy egy-egy média kinek a kezében van, és a tulaj kinek az érdekeit képviseli - bár alapvetően ez is sokat nyom a latban - de a sok esetben a szakmai anyagot az átlagpolgár számára emészthetővé formáló újságíró is erősen torzítja az információt. De a legtöbb esetben már a tulajdonosi viszonyok, illetve a média beállítottsága meghatározza hogy a polgár mit fog olvasni az adott témában. Innentől kezdve pedig az, hogy valaki ezt vagy azt tartja hülyeségnek vagy megalapozott infónak annak a függvénye hogy melyik oldal sajtóját fogadja el hitelesnek, és melyiket utasítja el elvből.

midnight coder 2017.05.25. 07:13:50

@Gipsz Ferenc: Tényleg OS/2-t használsz ? És az időgépeddel visszafelé is tudsz utazni, a múltba ?

Exploiter 2017.05.25. 07:43:42

A legnagyobb baj talán a történelem oktatás. A gyerek több időt tölt csak az ókori görög világ megismerésével, mint a xx. századdal összesen.
Ott is megáll a tudomány a II vh végén. Ez meg is látszik a végén. De akár egy külön tárgyat is el tudnék képzelni, amiben a mai országok, politikai blokkok és a közelmúltjuk a téma.

Void Bunkoid 2017.05.25. 08:42:29

@na__most__akkor: "Más családtagjaim ötvenhatban mentek ki, Ausztria segítette az érvényesülésüket"

Ötvenhatban miért mentek ki? Üldözte őket a rendszer? Menekültek voltak?

Ha igen, tehát valami magasabb rangú népség volt, aki számíthatott volna az életét fenyegető megtorlásra, akkor jogos.

Ha nem, akkor bezony pont ugyanolyan opportunista gazdasági migránsok voltak, mint a mostani afgán kecskepásztorok meg sötétafrikai kamiondobáló négerek. Nemteccik, éppen káoszt van és senki nem figyel a határon, akkor gyorsan menjünk el, mert hallottam a szabadeurópába' hogy nyugaton még a takarító is franciapezsgőt hugyozik, annyira jó az élet.

Az egyetlen különbség az afrikai meg afgán gazdasági migráns meg az ötvenhatos között, hogy előbbieknél többnyire polgárháborús állapotok vannak, azaz elegük lett a saját népükből, míg az ötvenhatos opportunista "menekültek" nagy része egy Magyarországra támadó idegen hatalom elől iszkolt gyáván.

Az előbbieknek tönkrement a hazájuk, az utóbbiak gyáván elárulták, nem védték meg azt.

Gipsz Ferenc 2017.05.25. 12:50:00

@_B_: B, orvendetes, hogy az agyad kepes kulfoldiul is olvasni es erteni meg akkor is, ha a tudatod megbotrankoztatonak talalja.

@midnight coder: A laptopon nyilvan Win7-van. A gyartasi gepeink tobbsegen viszont OS/2. A ceg ugy van vele, hogy nem szivesen ad ki 50-100 milliot egy uj gepre, ha a regi is mukodik. Esetunkben a regi vagy 20 eves es 5 eve semmilyen tamogatasa nincs. A vezerlest ISA buszos kartya viszi, ugyhogy alaplapot is trukkos cserelni bennuk. A legtobb meg mindig P3/700 at hasznal. A rendszerhez kapcsolt nyomtatast vezerlok szerencsere mar modernebbek. Ezeken mar futhat Win98 is! Legutobb pl IDE csatolos HDD-nem kaptunk egen foldon es lassan kifogyunk mukodo 1.44-es floppy lemezbol is. Azert csendben halat adok, hogy a DOS-os lezergravirozo tonkrement es kidobtuk, mert tul draga volt a lezerdioda csereje.
Szerencsere a szervereink mar modern Win2k8-at hasznalnak, csak par telephelyen maradt IStar procis AS/400.

morph on deer 2017.05.25. 14:29:28

@11110000:
" sosem volt az, 1989-ben sem "

Így igaz! Kifelejtettem a "relatíve" avagy "viszonylag" jelzőt!
Ugyan voltam vele közös társaságban - jobban mondva légtérben - párszor akkoriban, de csak az maradt meg róla, úgy ránézésre, hogy feszeng és valószínűleg túlkompenzál valamit.
Meg most is, csak már rutinosabban :)

Tamáspatrik 2017.05.25. 19:57:19

@Sequoyah: Kerestem, de egyelőre nem találtam meg, lehet hogy a Spektrumon volt. Sok millió éves távlatokban mutatja be, hogyan változtak a domináns növénytársulások bolygónkon és hogyan alakították a Földet, a klímánkat is... szívesen megnézném. Az is jó volt, hogy az ember a szavannákon élve "kénytelen" volt felegyenesedni, mert a magas fűben így sokkal messzebb látott, prédákat és ragadozókat is hamarabb észrevett... Nagyon szemléletes film volt, lehetett kb. másfél órás, túrni kell a netet, talán rátalálunk.

Tamáspatrik 2017.05.25. 20:01:23

@hajráargentína: Viszonylag új keletű probléma (ilyen nagyságrendben), nem tudom mennyire túlzás, ha azt mondom, olyan mint egy új, lappangó betegség, amelynek a valódi mibenlétét és a hatásait még senki nem ismeri, ergó a megelőzés és az immunizálás módjai még nem jöttek létre.

Tamáspatrik 2017.05.25. 20:04:45

@11110000: Nem az ujjamból szoptam, a fák általában óriásira nőtt virágok, ez nem közismert, viszont a kukoricáról mindenki tudja, hogy domesztikált fűféle. Biológia az erősségem, mezőgazdász végzettségem is van. A virágok és füvek dominálják ma a szárazföldi ökoszisztémákat, a többi élőlény a speciális élőhelyekre szorult vissza.

Tamáspatrik 2017.05.25. 20:07:54

@Gipsz Ferenc: Köszi, ez nagyon jó kifejtése számos gondolatnak, amire utaltam!

Tamáspatrik 2017.05.25. 20:14:30

@midnight coder: Ezt viszont úgy folytatnám, ami a cikkben is benne van, hogy agyunk arra van huzalozva, hogy a hülyeségekre kattanjon rá: arra, ami szenzációhajhász, ami indulatokat vált ki (ha nekem tetszenek és önigazolásra is használhatóak az indulatok), ezért fut a BULVÁR, amelynek rokona a populista politika. Nem véletlen, hogy a Brexit kampány a bulvárlapokban folyt, Trumpé meg ha ha jól tudom az Instagrammon, hasonló színvonalon. ÉS a másik, hogy csekély tudással hiszik magukat nagy tudásúnak sokak, SŐT, ha van politikai hátszél, akkor ezt még jól is eladják, és jönnek a demagóg álszakértők, akik szakmai körökben nem értékelhetőek. Ami a neten terjed, az úgy 90%-ban vagy kacsa vagy erős túlzás, de ez adható el. A tudomány pedig ezzel együtt elefántcsont toronyba húzódott vissza és valami gyanús molyolássá vált az "átlag" szemében... Az oktatás szintjén lehetne tenni azért, hogy ez ne így legyen.

onewayticket 2017.05.25. 23:13:27

@MaxVal BircaMan HJCD: "A liberális médiagépezet felesleges és álinformációkkal árasztja el az embereket, így azok előbb-utóbb abbahagyjék a gondolkodást. Szerintem ez a fő ok."

Oh, de itt vagy nekünk Te, és felvilágosítasz mindenkit az abszolút igazságról! :)

11110000 2017.05.26. 00:14:08

@MaxVal BircaMan HJCD:
Az első 4 bekezdést mintha magam írtam volna.

A többit nagyon nem.
Orbán nem okos ember, egy ostoba segg.
Sajnos, nekünk ez jutott.

11110000 2017.05.26. 00:16:14

@Gipsz Ferenc:
Dél-Amerikában is ismerik már az Unicode rendszert, az utóbbi 15 (de lehet, hogy 20) évben már minden oprendszer alapból ismeri.

Szóval hagyjuk ezt a kamut.
Az átállítás meg a másodperc törtrésze: általában az Alt+Shift billentyűkombináció lenyomása.

11110000 2017.05.26. 00:24:23

@Tamáspatrik:
"a fák általában óriásira nőtt virágok"

Ennek alapján a mezőgazdász végzettségeddel egy dolgot tehetsz, ha nem túl kemény papírra nyomták, mert láthatóan kb. annyit ér.

A fák pár százmillió évvel megelőzték a virágok megjelenését, de ne is törődj vele.
Azzal se, hogy semmi közük egymáshoz semmilyen téren, azt kivéve, hogy mindkettő növény.

Gipsz Ferenc 2017.05.26. 14:01:59

@11110000: Ember, olvas, ertelmez.
A kontinenst majdnem eltalaltad, segitek, a Del-afrikai Koztarsasag Afrikaban van es nem Del Amerikaban.
Mutass mar nekem egy Unicode billentyuzetet.

Itt egy pelda miert kellett elfelejtenem a magyar billentyuzet kiosztast. Egy sebesz robotot allitok be. Meg kell adnom a kar mozgasi parametereit X, Y es Z koordinatak szerint. A gep csak es kizarolag angol szovegbevitellel megy. En viszont balga magyar modjara felcserelem a Z-t es az Y-t gepeles kozben, mert a magyarra all ra az izom memoriam. A sebesz szike persze koveti az utasitasokat es nem 20 cm-t megy oldalra a paciens bore felett, hanem 20 cm melyen megy bele. Nem egeszen ugyanaz.
A lezergravirozo "(" parancsra az elooldalt gravirozza, ")" parancsra meg a hatoldalt. Ha az izom memoriam a magyarra all ra, es gondolkodas nelkul utom a shift+9-et, akkor nagyon meg fogok lepodni, amikor a kivant elooldal helyett a gep a kartya hatoldalat kezdi gravirozni, potom $100 veszteseget okozva.
Par fejlesztoi konzolt is lehetetlen elohozni magyar billentyukkel, mert a ~ karakter shifttel mukodik csak.
Ha jol emlekszem Delphi alatt volt az, hogy a [] es a {} karaktereket nem tudtam elohozni, mert a magyar megfelelojuk billentyu kombinacioja valami funkciot aktivalt a kivant [] vagy {} karakterek megjelenitese helyett.
Meg egy halom ilyen van.

Tamáspatrik 2017.05.27. 12:48:46

@11110000: A kétszikű fákról beszélek természetesen, és mondom, hogy nem én találtam ki. Lehet benne némi leegyszerűsítés, de szeretném, ha perspektívát váltanál és a 100%-os tudományos precizitás helyett inkább azt néznéd, hogy mi az ami megtanítható és LÉNYEGÉBEN igaz. Sosem tanulják meg, hogy kétszikű és egyszikű, de ha levetítik a filmet, ahol a Földet egykor óriásira nőtt virágok, azaz kétszikű fák uralták, majd pedig voltak évmilliók amikor a fűfélék, az tartós tudást ad.
Az egyszikű növények jelentek meg legkésőbb az evolúció során és nagyon másfajta stratégiákat követnek, lényegében FŰFÉLÉK. Nagyon csodálatos a növényvilág és általában az élet, de mindez a biológiai oktatásunkban ritkán jelenik meg - ha csak a tanár valahogy bele nem csempészi a tananyagba.
süti beállítások módosítása