Ideo-logikák

Ideo-logikák

Ilyen a naiv hitű magyar X-generáció

2019. november 23. - Tamáspatrik

Az X-generáció a ’60-as évek közepétől a ’70-es évek végéig született nemzedék. Nálunk ekkor már megszűnt a terror, a rendszer enyhült és eljött a „gulyáskommunizmus” ideje. A gyerekek az érzékeny antennáikkal azt vették le, hogy a világ, ahova születtek nem lehet annyira rossz, mert sok hülyeséget beszélnek ugyan a felnőttek, de láthatóan egyre jobban élünk. A szavak és a tettek, az elmélet és a gyakorlat között nagy távolság van, de majd csak közeledik a kettő, a társadalom nem lehet menthetetlenül rossz. Az általános közvélekedés az volt, hogy ha megadod, ami az (orosz) császáré, akkor békén fog hagyni téged és boldogulhatsz.

Ez volt az a nemzedék, akiknek a szülei nem beszéltek, mert nem beszélhettek az átélt traumákról: kiket mikor vittek el, hogyan aláztak meg vagy fosztották meg a vagyonától. A legtöbb családban vagy rokonságban éltek még sokan a háború és diktatúra áldozatai közül, de ez abszolút tabutéma volt. Az X-generációsok úgy hitték, hogy a történelem csupán egy rossz álom, amiből feléledtünk, és a múlt terheit könnyedén lerázhatjuk magunkról.

Az X-generációsoknak még voltak szép számmal olyan tanáraik, akik hittek a munkájukban és hittek a tudásban. Fellépésükkel, pozitív testbeszédükkel is azt sugározták, hogy a tudás hatalom (nem pedig az információ másokról). A X-esek hittek az előző és a következő generációknál is jobban hittek az egyéni teljesítményekben, abban hogy minden az egyéni képességeik fejlesztésén múlik.

Az X-eseknek már általában volt gyerekszobájuk, még akkor is, ha általában osztozni kellett rajta a tesóval, tesókkal. Ha közülük sokan panelpatkányok voltak is, mégis távol laktak a nagyszüleiktől, az ő általában falusi világától. Vagy legalább egy külön nagy házban falun. Már nem voltak befogva egy paraszti kultúra mindennapos munkamegosztásába, többet szórakozhattak, tanulhattak és művelődhettek. Viszont illúzióik tovább megmaradtak, csak később tapasztalták meg az élet kemény oldalát.

Gyerekkorukban még nem volt számítógép és a TV-ben is csak egy-két csatorna létezett, sokat játszottak falun, a természetben.

Sokan voltak köztük kulcsos gyerekek, a szüleik rengeteget dolgoztak a második gazdaságban, ami nem ritkán a családi élet rovására ment, sokak szülei elváltak vagy elhidegültek egymástól. Ők már nem hittek abban, hogy a kemény napi robot annyira megéri, de a házasság intézményében sem annyira. Több köztük az egyedülálló vagy élettársi kapcsolatban élő.

Nem ittak már annyit mint a szüleik, nem permeteztek kiskertekben vagy a fóliasátrakban veszélyes vegyszerekkel, nem szívták a gyárkémények füstjét sem és igyekeznek lehetőleg egészségesebben táplálkozni. Őket nem annyira testi mint pszichoszomatikus betegségek fenyegetik. Munkahelyeik nem annyira fizikailag megterhelőek mint szellemileg: az előző generációk nem féltek annyira, hogy elbocsájtják őket, nekik viszont naponta teljesíteniük, bizonyítaniuk kell. A mai munkahelyek keményebbek, az elvárások általában magasabbak, gyakoribbak a stresszes szituációk és a vállalkozói lét is könyörtelenebb (illetve az volt a legutóbbi évekig).

Ők nagyon kevés kedvezményben részesültek az államtól: nem nagyon volt már szolgálati lakás, korkedvezményes nyugdíj, lenyúlható vagy „elprivatizálható” állami javak, kárpótlási jegy, olcsón megvásárolható bérlakás, de támogatott banki hitelek se nagyon. Ők a D-hitelek generiációja: a fél magyar társadalom őket szidta, miközben úgy „mentették meg” őket hosszas huzavona után, hogy sokak addigra kénytelenek voltak már a lakásukat feladni. Ők azok, akik kiesnek a családtámogatások nagy részéből is (CSOK, babaváró hitel, stb.) az életkoruk miatt.

A nemzedék középosztálya többnyire felsőfokú végzettségű, hittek benne, hogy tanulni érdemes, a megtanultakkal jól boldogulnak majd a munkaerő piacon. Túlságosan elhitték, hogy a főiskolákon és egyetemeken olyan alapokat kapnak, amire építve később sikeresek lehetnek. Nagyon kevesen vannak közöttük, aki később nem csalódtak ebben.

Sokan közülük fiatal korukban olyan állást kaptak a ’90-es években és az ezredforduló után, amiről a szüleik még nem is álmodhattak, vezetői pozíciókat és nagyobb önállósággal járó munkaköröket. Egy napon arra ébredtek, hogy habár komoly lehetőségeket kaptak, de ugyanolyan keményen gályáznak mint a szüleik annak idején. Munkájukat viszonylag jól megfizetik ugyan, de megbecsülést nem remélhettek.  Arra kellett, hogy rájöjjenek, hogy a rendszer csupán megrágja őket és kiköpi. Munkájuk szellemileg lassan leamortizálja őket, kiégnek.

Az X-esek a digitális bevándorlók: nagy részük megbarátkozott a számítógéppel, viszont míg fiatal korukban ők mosolyogtak azon, hogy az idősebb titkárnők mennyire félnek a „computertől”, ma már a fiatalak nézik le őket amiatt, mert hozzájuk képest milyen lassúak és nem tanulják meg öt perc alatt a legújabb okos telefon kezelését.

2007 után a nagy lehetőségek bezárultak számukra a karrierépítésre és a vagyongyűjtésre: a generáció elejének valamivel több ideje volt a megszedni magát, de ők nehezebben is alkalmazkodtak a változásokhoz. A generáció tagjai, ha nem állami alkalmazásban állnak, akkor általában időnként munkahelyváltozásra kényszerülnek, de a pályaelhagyás sem ritka. A válság után már a kapcsolati tőke számított jobban, viszont a kapcsolatépítés ennek a generációnak nem annyira az erőssége: a könnyű pénzekhez a NER kegyeltjei és holdudvara jutnak, őket pedig a fiatalabb nemzedék is könyörtelenül kigolyózza.

Az X-esek alapvetően nem politikus beállítottságúak és ritkán jutnak tényleges hatalomhoz. Ők már nem tartották fontosnak, hogy ellessék az előző generációtól a hatalmi technikákat. Orbán Viktor inkább az előző nemzedékhez tartozik, Gyurcsány, Matolcsy, Kövér, Áder pedig egyértelműen. A generáció nagy részét a politika átugrotta, mert túlságosan szép lelkek voltak hozzá, a generáció végén születetteket mint Vona Gábor kicsinálta vagy pedig a talpnyaló szerepét osztotta rájuk (Rogán, Szijjártó).

Ez a generáció már nem tudott annyi vagyont gyűjteni mint az előző (világméretekben sem, nem csak nálunk) és főleg akik idegileg, szellemileg jobban leamortizáltak kénytelenek részben a szüleik által gyűjtött vagyonra vagy a szüleik segítségére támaszkodni. Nem elég gátlástalanok és rámenősek, az agresszivitás nem annyira az erősségük, ezért a munkahelyükön könnyen a partvonalra szorítják őket olyanok, akik jobban megtanulták magukat eladni és menedzselni valamint kapcsolatokat építeni.

Sokan vannak közülük, akik kipróbálták magukat külföldön és dolgoztak kinn néhány évet, de általában visszajöttek. Bár alapvetően nyitottak, mégis többségükben nehezebben alkalmazkodnak más országok szokásaihoz és követelményeihez.

Nagyon sokféle dologban képesek hinni. Az ezredforduló körül divatba jött ezotéria többségüket nem hagyta hidegen, de egyes politikai mozgalmak is könnyen beszippantották és maguk mögé állították őket. Mivel hisznek benne, hogy a közélettel, politikával érdemes foglalkozni, de kissé naivak és nem mindig elég gyakorlatiasak, emiatt néha eltűrik, hogy a politikusok az orruknál fogva vezessék őket. A politizálás lehet számukra afféle pótcselekvés, szalmaszál amibe kapaszkodnak,főként ha az életük nem elég sikeres. Nem cinikusak se nem nihilisták, viszont képesek (voltak) túlságosan sokáig hinni a politikusok zagyvaságaiban, pártszimpátiáktól teljesen függetlenül.

Az X-esek egy része a vallásban keres menedéket és próbálnak a vallásos közösség életében jobban részt venni. Sokan fontosnak tartják a folytonos önvizsgálatot és a szellemi-lelki fejlődést, kicsit befelé fordulóbbak és bizonytalanabbak mint a náluk idősebb generációk, de velük általában jobban megértik magukat és kevésbé érzik magukat generációs gettóban mint a digitális világon felnőtt fiatalabbakkal szemben.

Én legalábbis ilyennek látom ezt a nemzedéket, érdemes mindenképpen beszélgetni róla, hogy milyen.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr1415321116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csakférfi 2019.11.24. 17:49:52

@Plüsscicus:
Tanulni?
Azt lehet. Hasznosítani a mindennapi életben.....az meg nehéz.
Anno apám vasutas volt ,mellette fóliáztunk.
Jól éltünk a 70-es 80-as években. Aztán jött a gengszter váltás.
Dolgozz fiam és lesz.
Mondta apám.
Munka mint örömteli tevékenység?
A gyerekeim ( 18 20 évesek) elszörnyűlködve hallgatják......kinevetik.
Ezért.....ha tőlem nem,az élettől borzasztó nagypofonokat kapnak.
Nekem nem derogál földet túrni....vagy 3 műszakban cnc-t rakni.
"Fussatok bolondok"
Ez jut eszembe mindig a fiatalabb generációkról.
A pofonba.
:)

enrikokaruszo 2019.11.24. 17:58:32

@csakférfi: én is így látom, de a végeredmény egy széles, csalódott és dühös réteg,akár valósak voltak az ábrándjaik, akár nem....ha úgy jön ki, havonta váltanak munkahelyet, társat, országot...fogalmam sincs, hogy lehet társadalmi rendszereket működtetni ilyenekkel, pedig megkövetelik maguknak, hiszen jár:)

Negrogo 2019.11.24. 17:59:20

@Tábornok: Nem erted? 25-35 eves korosztaly fele otthon lakik. A masik felenek meg apuci fizeti az albit vagy vette a lakast...Ez a valosag! A magyar netto atlag fizu 190.000 huf ha jol tudom? Egy normalis alberletert meg ay utobbi (5-10) evekben 3x annyit kernek mint amit valojaban el lehetne! Egy normalis 45-50-es lakas mindennel egyutt atlag 130-150e forint/ho. Kaja, ruhazat, tankolas, szorakozas... varatlan kiadasok es stb. ergo az elet... hogy jon ki szerinted? Meg meg filre is kene tenni nem? Vicc, de ma magyaroszagon az atalg kereset 2x se eleg ha egyedul szeretnel kulon elni, alberletben. (persze sokan elnek minimalba, parban, maskeppen nem is menne, de egyik naprol a masikra, az meg nem elet) hozzateszem nem csak nalunk van ez. olasz vagy akar gorog orszag is ilyen statisztikat mutat fel pedig ok meg mindog jobban elnek es keresnek.

csakférfi 2019.11.24. 18:03:28

@enrikokaruszo:
Igen,egyetértek!
A gyerekemnek mondtam.....mikor "felnyomta az agyam"
"Neked jogod? Mihez? Ja kisbarátom,majdha meg tudod fizetni! Jogod lesz...angol wc-hez,puccos autóhoz,milliós lakáshoz,nyaralásra a bahamákon....stb."
Megsértődött.
:)

csakférfi 2019.11.24. 18:10:20

@Plüsscicus:
Pofonok?
Válás 20 év után...bíróság....elmeorvos...gyalázkodás....barátokból gyűlölt ellenség....szeretet nuku....ujra házasság 8 éve....munkanélküliség...stb.
Bla....bla....bla....pedig olyan jó gyerek voltam...anno.
A mieinkhez képest.
:) :) :)

csakférfi 2019.11.24. 18:12:10

@Plüsscicus:
Ja......
"Már nem fog rajtam a pofon.”
Rajtam igen. Csak mostmár tudom kitől,mikor,hogyan kapom.
:) :)

csakférfi 2019.11.24. 18:25:20

@Plüsscicus:
Úgy 5 éve egy céghez felvettek.
Lehúztam a 4 órát és mentem volna szünetre....kérdezösködtem a többiektől mert a szerződésben ez volt.
Jött egy elmebajos szőke picsa.
Bemutatkozott kezetfogtunk.
Közölte ő itt az üzem igazgatója ....ki vagyok rúgva mert elhagytam a gépet amit kezeltem.
Szóval......van az a lista...
Első helyre került. Közvetlen aexem és ügyvédje elé.
:) :)

laci_52 2019.11.24. 18:26:18

Utálom az ilyen generációkkal kapcsolatos általánosításokat, de azért megjegyezném: az X-generációsok jókor születtek. Fiatal felnőtt korukban jött a rendszerváltás, vasfüggöny leomlása, világútlevél, piacgazdaság. Mindezek rengeteg új lehetőséget hoztak, az ügyesebb X-esek éltek is ezekkel. Ekkor volt érdemes alkalmazottból vállalkozóvá vagy szabadúszóvá válni. Ha valaki "jóba nyúlt" vagy jókor volt jó helyen, néhány év alatt meggazdagodott. Ebben a meggazdagodásban jelentős szerepet játszott a szürke- és feketegazdaság és sok volt a nem egészen törvényes és/vagy akció is.

laci_52 2019.11.24. 18:29:14

@laci_52: Utolsó félmondat helyesen: sok volt a nem egészen törvényes és/vagy nem egészen tisztességes akció is.

csakférfi 2019.11.24. 18:37:52

@laci_52:

”Ebben a meggazdagodásban jelentős szerepet játszott a szürke- és feketegazdaság és sok volt a nem egészen törvényes és/vagy akció is.”

Nem mondod.....miért most nem ez van manapság?
Gyors meggazdagodás?
Na ezzel fel tudják nyomni az agyan.
Nem tűnik fel senkinek hogy a leghosszabb éltű emberek közt nincs milliárdos,pszichomókus,géniusz,zseni....bakker csak én akarok sokáig élni?
Miért azonosítja a nép a gazdagságot a kényelmet a "jóval"?
Megmondom.....mert azt hiszik a gazdagság egészséget fájdalomnélküli és szenvedés nélküli életet eredményez.
Csak hiszik!
:) :)

csakférfi 2019.11.24. 18:50:08

Na jó.....nem borzolom itt a "kedélyeket"a történeteimmel.
Megyek sütök pizzát.
Déli szieszta előtt meggyúrtam....szépen megkelt...
Tegnap rendeltek a gyerekeim.....nekünk a nejemmel nem jutott.
Nekik meg 4 ezerbe fájt a két pizza kiszállítva.
Offolok.
Minden jót!

teéjesenmindegy 2019.11.24. 19:18:53

@moonlight777: "azért az orosz tanítás szinvonala is kritikán aluli volt..."
Nekünk speciel anyanyelvi tanárunk volt a baráti szovjetunióból.

Csávógyerek 2019.11.24. 19:21:51

Nem könnyű feladat általánosságokat leírni egy generációról, de a szerző egész jól megoldotta. Elsőre felemás érzéseim voltak, de a második olvasásra szépen pozitív irányba tolódtak.

68-ban születve, számomra a fő mozzanatok a:
- Biztonságos és nyugodt gyerekkor idealista világnézettel;
- Rendszerváltás pont akkor, amikor fiatal felnőttként már zavaróak a rendszer korlátai;
- Csóróság a rendszerváltás után, de örömteli rácsodálkozás a kinyílott világra;
- Kétkézzel kapkodó multik, a szüleim fizetésének többszörösével;
- Folyamatos tanulás már iskolán kívül és világlátás ezerrel;
- Egyetlen életen belül több nagy váltás, amik többszörös újjászületésnek érződnek;
- Belátása annak, hogy soha sincs révbe érés, csak folytonos utazás a következő állomásra.

teéjesenmindegy 2019.11.24. 19:29:25

@Pic: "A felsőtagozatos ruszki teljesen kiesett, NEM EMLÉKSZEM RÁ!"
Mert akkor már nagy volt az arcod, és basztál rá. Én is. Meg a szótáramra rá volt írva, hogy ruszkik haza.
De ez nem az oktatás hibája, hanem az enyém. Meg a tied.

"Viszont egy kibaszott mondat nem volt arról, hogy hogyan kérsz egy kiló kenyeret a boltban. :D"
Ne terhelj már. Ágyin kilograma hleb pazsalujszta. Pedig én is beleszartam rendesen.

Egyébként attól, mert a kiejtésed szenkjú vagy tenkjú, még tudsz angolul. Ez akcentus. A kiejtéseden max. mosolyognak egyet, bár szerintem nem tudsz olyan tenkjút mondani, amit egy indiai vagy kinai tol.
Szóval az ne legyen már az oktatás vérszegénysége, hogy kiejtésben nem volt a tanár tökéletes. Mellesleg mi a tökéletes? A brit, az ausztrál, a texasi, a keleti?

teéjesenmindegy 2019.11.24. 19:41:35

@kismokus41: "az alapkülönbség, h a 90es években még lehetett felemelkedni diplomásként kapcsolatok nélkül is, a saját tudásoddal. Ma ez már nincs, csak politikai kapcsolatokkal lehetsz sikeres."
Ne röhögtesd ki magad. Most komolyan, ezzel az írásoddal azt bizonyítod, hogy fogalmad sincs semmiről.
Mesélj, milyen politikai kapcsolatok kellenek ahhoz, hogy egy mérnök elmehessen dolgozni az audiba?
Konkrétan nulla a diplomás munkanélküliség.

teéjesenmindegy 2019.11.24. 19:51:57

@csakférfi:
"egy szegény családba születő gyereknek mennyi esélye van arra, hogy felnőttkorára kitörjön a szegénységből. Magyarországon a jelenlegi adatok szerint szinte semennyi, valószínűleg még az unokájának az unokája is nélkülözésben éli le az életét."
Jajj, ezek a jó dolgok, ezek a szociológusok. Ezt így leírják, csak a lényeget hallgatják el.
Magyarországon ugye ingyenes az oktatás, sőt kötelező is. Gyanítom, hogy a könyvtár is megfizethető mindenkinek- az iskolai ingyenes. Aztán nincs esélyük kitörni. Mondjam, hogy miért?
Mert az anyja, meg az apja nem követel meg semmit. Leszarja, hogy jár-e a gyerek iskolába, meg főleg hogy ott mit csinál. Ez nem a társadalom meg az ország hibája, hanem azé a néprétegé. Akiknek a kultúrájában az olvasás a szégyen, nem a börtön. Aki nem akkor veri el a gyereket, ha egyest visz haza vagy intőt, hanem ha nem lop hazafele tyúkot. Akik bemennek rögtönzött szülői értekezletet tartani karókkal, ha a az édes, barnaszemű, élénk kisfiukat valami sérelem éri.
Ezekről mélyen hallgatnak az ilyen tanulmányok írásakor.

Pic 2019.11.24. 19:55:16

@teéjesenmindegy: Ezzel az akcentus dologgal nincs gond. 20 éve beszélek magas szinten angolul. A lényeg a BESZÉLEK című rész.

Anno szerencsére volt egy nagyon jó magántanárom, később egy barátom aki tolmácsként dolgozott. Mindketten arra ösztönöztek, hogy felejtsem el a nyelvtant, hogy mielőtt kinyitom a számat azon agyaljak, hogy most akkor ez most present perfect vagy mifene. A lényeg, hogy beszéljek és ha véletlenül nem jut eszembe egy szó, akkor ne álljak le, hanem írjam körbe.

Érdekes módon drasztikusan kezdett javulni a kommunikációs képességem. Szerencsére csupa olyan helyen dolgoztam évekig, ahol nem érdekelte az ámerikai vagy ánglius tulajt, hogy milyen papírom van. Ha tudtam vele beszélgetni félórát, akkor fel voltam véve.

A kínaiak indiaiak nem mernek beszélni, inkább csetelnek. Ennek oka, hogy borzalmas a kiejtésük és megérteni őket komoly kihívás.
Ugyanazt látom náluk, mint amikor magyar énekesek fonetikusan betanulják az angol szöveget és eléneklik. Nagyon messze van a valóságtól....

Laptop7712 2019.11.24. 20:02:01

@Csávógyerek:
Értem, ti vagytok azok a csókák, akik kikúrtak minden fiatalabbat a vezető pozíciókból, és most 50 felé a kedves kis 20-as éveikben járó gyerekeiteket mutatgatjátok be Hanzinak, a német főnöknek A baj, az hogy a 60-as évek végén született féltudású generáció - sok arrogáns pöcs van közöttük - kinyírták a 75- 90 után született generációk jövőjét. Ők még színtiszta kommunista szellemben nőttek fel, MSZMP, KISZ, stb. Oszkó, GYurcsány, meg ezek az arcok jelentik ezt a generációt. Tehát ez a generáció az x-en belül a lopások epicentrumában voltak, mert papa ott volt a tűz mellett. Itt nagyon komoly gondok vannak, ebből lehet még komoly gond. A mostani 39 körüli korosztály szimplán beszopta. A mostani boomer lánya, fia, aki a 90-es években volt pozícióban, és sikerült privatizálnia, - az okosabbja aki átkonvertálta a vagyont - annak gyerekei most jönnek ki a fényre, mint a módszerváltás nyerteseinek második generációja. Tehát generáción belül is számít pár év, hogy ki mikor született. Ebből nagyon komoly gondok is lehetnek később.
A gond az, hogy a mostani boomerek, és mostani 50-es pöcsök is akik KKV.-t vezetnek, át akarják adni a stafétát, hogy verhessék a répát a Bahamákon. De mivel mindkét generáció alapmotívuma az arrogáns pöcsség, - "én tudok mindent, haggyámán" ezért roppant nehéz lesz embert, vagy csapatot, vagy profi vagyonkezelőt találni arra, hogy átvegyék a cégeket, mert ide meg kőne a mostani x másik részének a nemzetközi tudása, 3 nyelvvel, stb. Cégek fognak tönkremenni a bús picsába, ez lesz. nem lesz itt Deutsche mittelstand.

teéjesenmindegy 2019.11.24. 20:05:49

@laci_52: Szerintem ezt túl rózsaszínűen látod.
Igen, volt a rendszerváltás, meg a nagy lehetőségek. Aztán a nagy többség csak nézett, hogy a nagy lehetőségek leginkább nagy átbaszások. A világútlevélhez pénz nem járt.
Nagyon pici réteg volt az, aki simlivel tudott pénzt keresni, nem egy egész generáció.
A generáció nagyobbik része az abban nőtt fel, abban nevelkedett, hogy 18 évesen bemegy dolgozni a gyárba 7-től 15-ig, és majd onnan megy nyugdíjba. Aztán egyszer csak bezárt a gyár. Abban nőttek fel, hogy beteszi a pénzt a bankba, és ott biztos helyen van. Aztán egyszer csak szembesült azzal, hogy csődbement a bank.
Abban nőttek fel, hogy a szocializmusban minden a népé. Aztán egyszer csak privatizáltak dolgokat, és már nem volt az övék.
Igen, aki csaló, simlis szemét volt az tudott a zavarosban halászni. A többség meg nézett bután.

Laptop7712 2019.11.24. 20:14:22

Amit látok, hogy lesz itt egy kis háború a tudás terén, amikor is a mostani 68 körüli generáció elkezdni átadni a kkv-ket a gyerekeknek, akik ugye a mostani Y. Na most lesz itt olyan, hogy egy több nyelven beszélő x-es is kap egy kis céget. pillanatok alatt fog csődbe menni az y-os cége, - ez a napi gyakorlat a deutschoknál, 10 átvételből 9 db3 éven belül. Ugyanezt ha egy x-es veszi át nemzetközi tudással ott csak 10-ből 4 megy tönkre 3 éven belül. Ez nem pénz kérdés. Drága lesz a tudás, és meg kell fizetni majd. Tehát a magyar munkahelyek 70%-a nagyon komoly veszélyben van.

teéjesenmindegy 2019.11.24. 20:14:25

@Pic: " Mindketten arra ösztönöztek, hogy felejtsem el a nyelvtant, "
Ez most nagyon off lesz. Ez nem az oktatásnak a problémája, meg a generációknak, hanem emberi tulajdonság. Van aki leszarja magától, hogy hibásan beszél, a másik meg görcsöl.
Nem lehet elfelejteni a nyelvtant, hiszen marhára nem mindegy, hogy a múltban csináltál valamit, vagy a jövőről kérdezel. Az egy dolog, hogy a gyakorlással át tudod lépni a saját korlátaidat, ezt is csináltad.
A nyelvoktatás akkor lenne rossz, ha mondjuk a tanárnőd összekeverte volna a jövő időt a múlttal.

Csávógyerek 2019.11.24. 20:39:48

@Laptop7712: Ha nem gond, eltekintenék a személyeskedéstől nem mentes válaszod méltatásáról, mert nem érzem magam érintve az időnként egyébként is nehezen értelmezhető tartalma által. Inkább csak hozzátennék egy megjegyzést egy egyébként jó meglátásodhoz:

A generációk jelenleg közhasználatú definíciója nem Magyarországra lett kitalálva, hanem legelsősorban az Egyesült Államokra. Magyarországnak, vagy esetleg a volt keleti blokk országainak együttvéve, nem ártana saját definíciókat kitalálni, amik pontosabban leírnák az általad is boncolgatott helyzeteket.

(Gyurcsány egyébként 61-ben született, ezért ő "boomer", de ha egy kalap alá veszed őt az "x-generációval", azzal már előre is léptél a helyi definíciók alkotása felé.)

Timby 2019.11.24. 21:01:34

"Nem szívták a gyárkèmények füstjèt". Ajkán èltem ebben az időben, elviselhetetlen mèrtèkű kèn-dioxid szennyezettsègben ! A gengszter váltás után szereltèk fel az erőműre az elektrofiltereket. A szoci rendszerben nem èrdekelte az állami vâllalatot a szennyezőanyag kibocsájtás.

Pic 2019.11.24. 21:03:51

@teéjesenmindegy: OFF OFF too
Stimmel. Egy középfokú nyelvvizsgával már nem ott van a gond, hogy kevered a múltat a jövő idővel. A gond ott van, hogy sokan rendelkeznek bumágával de közben két mondatot nem tudnak kinyögni mert folyamatosan azon görcsölnek, hogy nyelvtanilag helyes, szép kerek mondatokat rakjanak össze.
Ezzel szemben az igazi nyelvtanárok és a külföldi kollégák is azt mondják, hogy tanuld meg az a alapokat és beszélj és nem baj ha menet közben tévesztesz, az sokkal fontosabb, hogy megszólalj.

Pic 2019.11.24. 21:06:21

@Timby: "Nem szívták a gyárkèmények füstjèt".

Jaja. Családi fotóalbumban van egy szép fotó amit egyik nagybácsi lőtt Csehországban. Nagyon szépen mutat a kék nyári éggel a háttérben a sok gyárkémény. Egyik piros, másik sárga, harmadik kék füstöt ereget.

Biztos nem volt környezetszennyező....

csakférfi 2019.11.24. 21:19:48

@teéjesenmindegy:
Nos....való igaz a romák (cigányok) más a mentalitás.
Vannak roma munkatársaim. Jól kijövök velük. Néha még beszélünk is erről-arról. Sokan vannak közöttük akik már ezt a fajta hmmmmm.......angolszász "kulturát"magukévá tették. Hasonlóan mint mi "fehér emberek".
Azon apropóból is mondom, mert a kisebbik gyerekem nettó cigánygyűlölő .....volt évekkel ezelőtt....nem szegregált iskola miatt.
Épp a héten érintőlegesen szóbakerült. " Vannak rendes cigányok és aljas magyarok. És vannak rendes magyarok és rohadék cigányok".
Nos ,két éve még acélbetétes bakancsban glasszált és szöges bördzseki volt a viselet hozzá....meg lánc.
Mostanra kinőtte.
:)

Tamáspatrik 2019.11.24. 21:38:59

@232323: Az 55-65 év közöttiek inkább már másik generáció.

2019.11.24. 21:43:09

Az "X" generációból a '73-'80 között születettek szívták meg igazán a lehetőségekkel (most vegyük ki az egyenletből, hogy papa-mama rafkós volt, és '90-ben illetve az utána következő zavarosban halászós években sikerült összelopkodni magukat). Ők még túl fiatalok voltak ahhoz, hogy a "multik-lecsapjanak-rájuk", mint munkaerőre, a középiskolát 90 körül kezdték, oroszból "átképzett" angol/német tanárokkal jobbára, mire a munkaerőpiacra kerültek a multikba már belekövültek a generációjuk '73 előtt született tagjai.
Nem csoda, hogy ők és a következő, az 'Y" generáció tagjai hiányoznak most leginkább az országból, munkaerőben és családalapitásice is. Ahhoz szerencsére még elég fiatalok voltak, hogy elhúzzanak a francba a "magyar ugar sógor-komaságából, egy egészségesebb légkörű országba.

Tamáspatrik 2019.11.24. 21:43:32

@gabardin: A felsőoktatás tömegesedésével levelező szakon is lehetett diplomát szerezni, de aki 1975-ben született, az nagyon sok nappali szak közül is választhatott. Sok olyan ismerősöm van a középkorosztályból, aki felsőfokú végzettségű, de nem boldogul, mert nem olyan iskolát végzett pl. gépészmérnök, villamosmérnök vagy orvos. Jogászként, közgazdászként már nem jártak annyira jól.

Tamáspatrik 2019.11.24. 21:44:41

@Tábornok: Kevésbé a politikában hitt ez a korosztály mint a saját képességeiben szerintem. Az előző korosztálynál kevésbé fogta meg a politika, a következőnél viszont valamivel jobban szerintem.

Tamáspatrik 2019.11.24. 21:48:48

@midnight coder: Szerintem is, ez a generáció már túl idős és megállapodott volt akkor, amikor tömegesen elkezdtek az emberek nyugatra menni dolgozni. Az én ismerőseim 3 kivétellel visszajöttek.

Tamáspatrik 2019.11.24. 21:50:34

@Andy73: A viszonylagos jólét és rájuk szakadt szabadság egy csomó illúziót hozott ennek a generációnak.

Void Bunkoid 2019.11.24. 21:51:20

@gabardin: olyannyira nem (meg a nyelvtudás is elég ritka dolog volt angol terén), hogy máig azon szoktam vigyorogni, hogy Galla Miklós tulajdonképpen az egész életét/karrierjét arra építette, hogy a 80-as években (és még a 90-esek első felében is bizony..) kvázi ő volt Magyarországon az Ember, Aki Tud Angolul :)

na meg hát a rosszul kiejtett-fordított cuccokról ne is beszéljünk, most úgyis megint aktuális, a csapból is az folyik, ugye "dzsedi" :))))

Void Bunkoid 2019.11.24. 21:56:44

@Tamáspatrik: igen, a k 1945-től 1865-ig születettek azok a híres-neves "boomerek", akiktől most zeng a zinternet (az már más kérdés, hogy amitől jelenleg zeng, az egy "ageism" (magyarul nincs is rá jó egyszavas definíció, talán "koralapú diszkrimináció"), amivel a Z genesek illetnek bármilyen náluk idősebbet, simán egy akár a sáv elejében született Y generációst is :)

Tamáspatrik 2019.11.24. 21:56:54

@MEDVE1978: Köszi a kiegészítést, én is mesterkéltnek érzem egy kicsit a generációs határokat, nem vagyok meggyőződve, hogy mennyire jók. Úgy látom viszont, hogy ezen a generáción belül elég jól megértik egymást az emberek, bár a generáció eleje és vége talán már kevésbé. Bajnai, Kókai és Varga tényleg viszonylag sikeres X-es politikusok voltak, bár kétlem, hogy pályájuk mennyire sikertörténet Bajnai és Kókai csak pár évig voltak igazán fenn. Egyébként egyetértünk.

Tamáspatrik 2019.11.24. 21:58:43

@megamovieboy: Köszi, az ésszerűen megfogalmazott kritika mindig helyénvaló. Még ha bosszantja is az embert, mert nem ért vele egyet, ált. van benne valami figyelemre méltó.

Tamáspatrik 2019.11.24. 22:05:40

@Andy73: A naiv hitet nem elsősorban így értettem, bár ez is egy lehetőség, hogy keresessünk egy hitet, amibe bele lehet kapaszkodni. Pl. vallásos szekta is lehet, de egy vallásos közösség inkább pozitív értelemben, nem annyira pótlékként nyújt kapaszkodót.
A naiv hit abban áll, hogy a teljesítményem a társadalomban elég lesz, nem kell ügyeskedni, kapcsolatok építésével előre jutni, amit az iskolában kaptam az erős alap, lehet rá építeni. Ezek a hitek nagyjából megdőltek 2008 után a generáció többsége számára (középosztályról beszélek most). A szerencsés kevesebbek aránylag jól megúszták, de ott vannak pl. kiégett tanárok és hivatalnokok, akik pályaelhagyáson gondolkodnak.

Tamáspatrik 2019.11.24. 22:08:05

@Void Bunkoid: Ja, a generációs előítéletek erősek a magyar munkahelyeken. Pl. gyakori, hogy a főnökök fiatal srácokat keresnek és vesznek fel, akik fél-egy év után megpattannak, mert sem a fizetés sem a főnök stílusa nem annyira vonzó, amint találnak jobb helyet odébbállnak. Az idősebbek, X-generációsok már nem annyira mobilisak több okból sem, részben a család miatt se annyira.

2019.11.24. 22:09:16

@Tamáspatrik: Khm, azért annyira nem. 2004-2005-ben még csak késői 20-asok, korai 30-asok voltak, már a generáció '73 után született tagjai. Le is léptek (léptünk) szép számmal.

Tábornok 2019.11.24. 22:11:39

@csakférfi: a gyerekneveléses dologgal egyetértek, gyermekem már felnőtt, papíron, egyébként meg passzolom, imádom meg minden, nem is hülyegyerek vagy hasonló, de a realitásoktól még mindig messze áll

@mennyi?husz!: értem én, ismerem az a bérleti díjakat, tényleg nem emlékszem, hogyan mi volt az arány, a 90 es években, én nagyon sokáig bérelt lakásban laktam, s egyedül, az biztos, hogy nem tűnt megerőltetőnek kifizetni, vagy alacsony volt a bérleti díj vagy én kerestem jól.

Másrészt amikor a csajok, kapcsolat, család a téma, a fiatal versenyzők erre hivatkoznak, hogy miért nem sikeresek ebben az ügyben(csajozás).

Void Bunkoid 2019.11.24. 22:11:59

@teéjesenmindegy: az még csak egy lapát az egészre, amit írtál, hogy habár minden fronton a média próbálja őket integrálódónak meg igyekvőnek mutatni, de valahogy ez éles kontrasztot alkot a médián kívüli valósággal, valamint a börtönös kiszólásodra -a legeslegrosszabb, hogy közülük szinte nincs olyan ember, akinek NE lenne börtönviselt/bűnöző rokona, és mindig a "vérre" meg "családra" hivatkozva kurvára bevédik őket - ha a rabló-tolvaj rokon kijön a sittről, szabadulóbulit rendeznek (és többnyire már azon történik valami piti bűncselekmény), ahelyett, hogy amikor megjelenik a sittes rokon, adni neki egy zacskóba két kiflit, aztán menj innen isten hírivel, és többet ne lássunk erre.

A roma társadalomnak bármilyen csúnyán is hangzik, igenis saját magával kellene kicsit kegyetlennek lennie és kivetnie magából a deviáns/bűnöző elemeit. Amíg cinkos módon bújtatgatja, vvisszafogadja, meg elnézi az általuk elkövetett dolgokat (ja és folyamatosan és nyíltan lenézi, parasztozza, prolizza a szegényen-szerényen, de becsületesen élő magyarokat), addig soha az életben nem fogja egy "paraszt" bizalmát sem elnyerni.

Tamáspatrik 2019.11.24. 22:15:12

@almaza: Nyilván vo.t nagy különbség a generáció eleje és vége között, írtam is, hogy a válság főleg az idősebbeknek volt nagy csapás, ők már nehezen tudnak alkalmazkodni, 50 körül, nem ritkán rosszabb állást kellett vállalniuk, kevesebb fizetéssel. Viszont az egész generációra igaz, hogy gyakorlatilag a rendszerváltás után kezdett dolgozni, más mércével indultak neki. Ebben benne van az is, hogy "generacios mentalitasbeli kulonbsegre utal; a masoktol, felsobb hatalmaktol fugges nekik alap elmeny, nekunk pedig az, hogy a sajat valasztasainkkal formaljuk az eletunket." Teljesen egyetértek, bár a generáció nagy része keserű szájízzel mondja ezt, más fajta kiszolgáltatottságot él meg (MINTHA saját naivitásának csapdájába esett volna9:

Tamáspatrik 2019.11.24. 22:18:37

@Orbánék Moszkva fele menekülnek!: "Az elmúlt év politikusia rendre felismerték ezt a magyar genetikai állandót. Így az X, Y, Z, V, W, Alfa, Béta, Omega generáció mind ugyanazok voltak, vannak, lesznek: orruknál fogva vezetett birkák. " :))) Ebben van valami, mintha az érdekérvényesítő képessége egyik generációnak se lenne acélos. Az X fölötti generációk talán jobban csoportba szervezték magukat, vagy jobban tudtak más embereket saját maguk alá szervezni, az X-eseknek ez se nagyon megy.

Tamáspatrik 2019.11.24. 22:21:20

@Tábornok: Nem annyira egészséges, de adottság. Sokan költöztek fel a faluból ipari központokba, az urbanizáció egyik ára a sok olcsó vagy olcsónak látszó panellakás volt, én is abba születtem, mert a szüleimnek nem tellett másra csak bérlakásra. Ők még nagy létszámú generáció voltak, 3-3 testvér apai és anyai ágon, egyik se örökölt sokat, kvázi a nulláról indultak. Nagybátyámék szintén, ők 9-en voltak testvérek.

Tamáspatrik 2019.11.24. 22:24:06

@teéjesenmindegy: Ja, sokan nem látták az értelmét a nyelvtanulásnak a rendszerváltás előtt. Aztán kiderült, hogy az új munkahelyek többségén kelleni fog, a fiatalabbak előnybe kerültek emiatt, mert korábban kezdték tanulni.

Tábornok 2019.11.24. 22:30:10

@Tamáspatrik: oké, de akkor nekik sosem lesz független, önálló életük, ahol maguknak kell intézni mindent, csak egy egyszerű dolgot említve, az étkezést?
Nekem tényleg fura, annak ellenére, hogy jó viszonyban vagyok a szüleimmel, azért nem szeretnék velük lakni, már huszonévesen sem szerettem.
Fiatalemberek, önálló élet nélkül, két ilyen kollégám is van, anyuka igy, anyuka úgy.....

Tamáspatrik 2019.11.24. 22:31:40

@Pic: Ja, szerintem is, ebben a generiációban nem nagyon van összefüggés (középosztályi családi háttérrel) a végzettség és a kereset között. Viszont a legtöbb szakmában voltak olyan jó évek, amikor nagyon futott a szekér, pl. a bank az ezredforduló körül vagy építész szintén ebben az időszakban, a válság előtt. A tanári fizetések is egy időben jók voltak az elit iskolákban, amíg 2010 után le nem nyírták őket hirtelen, visszaminősítve mindenkit a kezdő fokozatba. Pár évek kezdtek a fizuk megint egy kicsit visszajönni, egyesek számára (ketteseknek nem).
Katona vagy tűzoltó nyugdíjba mehetett 35-40 évesen, ez a lehetőség is megszűnt már egy ideje, sokan beszívták ezt is. (Nyilván dolgozott tovább valamit 40 éves kora után is, és kapta a nyugdíjat mellé.)
Cégek is még a '90-es években kapkodtak a diplomás nyelvtudó emberek iránt, ez a pálya is később telítődött.

Tamáspatrik 2019.11.24. 22:34:51

@Tábornok: A legfiatalabb generációkat nem nagyon ismerem, a mama-hotel jelenségről már hallottam. Az X-esek nem voltak annyira családcentrikusak, ált. elköltöztek otthonról, ami szerintem is rendben van. Olykor szükség szerint panelbe mentek, a legtöbben tudtak önálló lakásra félre tenni vagy hitelt felvenni azokban az években, amikor jól ment a szekér. A mostaniak helyzete más lehet, ott aki jó állás mellett családot alapít és gyerekeket vállal, neki vannak igazán lehtőségei.

Tamáspatrik 2019.11.24. 22:41:14

@csakférfi: Ha néha kommentelsz az mégis megtisztelő, tényleg. Van egészséges középút a netfüggőség és a net teljes hiánya között is.

Almandin 2019.11.24. 22:41:54

@Pic: Ez valóban így van. Sőt, a nyelvtan alkalmazását csak élesben tudják sokan megtanulni-pl. ismerősökkel vagy a munkája kapcsán sokat beszél idegen nyelven és ráérez fokozatosan a nyelvhelyességre. Idővel az ember egyre kevesebbet téveszt, egyre szabatosabban beszél az idegen nyelven. Kevés az az ember, aki csupán nyelvkönyvből vagy nyelvórákon tökéletesen megtanul beszélni nyelvtani hibák nélkül. Nyilván van ilyen, van, akinek ez is elég, de szerintem ez a tanulók kis százaléka. Én pl azt szoktam csinálni, ha valakivel beszélek idegen nyelven, utána előveszem a nyelvtankönyveimet és megnézem, hogy az adott mondatokat hogyan kell helyesen mondani. Ez a módszer nekem többet használt, mint a szuperintenzív nyelvtanfolyamok.
Természetesen nem mindenkinek ugyanaz válik be.

Tamáspatrik 2019.11.24. 22:45:37

@csakférfi: Amiről beszélsz az OECD, ez pedig egy magyar történet. (Illetve sok történet összegyúrva.)

Tamáspatrik 2019.11.24. 22:51:02

@Plüsscicus: Ez jó kérdés, hogy ki fog még itt dolgozni? Az egyik elment az országból, mert itt csak vergődött, a másik csak dirigálni akar, a harmadik járadékvadász és az összeköttetéseiből él, a negyedik kiégett és csak a nyugdíjt várja, az ötödik minden lehetőségre ugrik és elpályázik a cégtől. A helyzet aligha fog javulni.
Kisnyugdíjasok, gyesen levő kismamák, részmunkaidőben ők valszeg. Meg mások még hivatástudatból, megszokásból. Meg akinek nagyon megéri, pl. olyan vállalkozásban utazik, amelyik hiányszakma.

Tamáspatrik 2019.11.24. 22:55:24

@Plüsscicus: Érdekes módon mintha fiatalabb főnökök, (valszeg. y generáció) mintha konzervatívabbak és diktatórikusabbak lennének. Nem nagyon működik ez a mai fiatalokkal.

Tamáspatrik 2019.11.24. 23:01:33

@Csávógyerek: Örülök, hogy a pozitív irányba fordítottad a cikket, nekem most ismerőseim kapcsán inkább a negatív oldala jött ki a dolgoknak.
-Egyetlen életen belül több nagy váltás, amik többszörös újjászületésnek érződnek;
- Belátása annak, hogy soha sincs révbe érés, csak folytonos utazás a következő állomásra.

Köszi ezt a kiegészítést, a folytonos panaszkodás helyett mindig érdemes a pozitív oldalát nézni a dolgoknak, ez visz előre. Az anyagi boldogulás sem minden.

Tamáspatrik 2019.11.24. 23:04:34

@Csávógyerek: Én se vagyok biztos benne, hogy ez a felosztás jó. Amiért talán jó lehet, 63 után megszűnt a terror (amnesztia éve) nálunk, és a másik pont, hogy a rendszerváltás után munkába állni mint amikor még a párt irányítása alatt ment minden. Egészen más reflexeket nevel ki. Az elvágólagos generáció szemlélet valszeg fals, nagyjából lehet jó a korszakolás.

laci_52 2019.11.24. 23:04:46

@teéjesenmindegy: A lényeg az, hogy az X-esek fiatalok voltak a rendszerváltáskor, nekik volt a legtöbb esélyük az új lehetőségeket kihasználni. Én idősebb vagyok, nekem nehezebb volt: három gyerek, feleség gyesen, lakáshitel-törlesztés, nulla tartalék. Eredmény: ragaszkodnom kellett a munkahelyemhez, hogy eltartsam a családomat, mókuskerék, lassú lecsúszás. Viszont a gyerekeim már Y-generációsok és úgy tűnik, sikerül megfelelniük a mai kor kihívásainak.

Tamáspatrik 2019.11.24. 23:13:28

@Timby: OK, de nem mindegy, hogy a Diósgyőri Vasgyárban dolgoztál-e vagy távolabb laktál, mert ott kevesebb volt a füst. Munkavédelem mint olyan nagyon kezdetleges formában létezett még az előző rendszerben, a környezeti ártalmak erősebbek voltak. Az sem mindegy, hogy ki hány évig volt kitéve az ártalmaknak, mert lassan halmozódik fel a hatásuk. Pl. egy bányász elég sokáig, de a bányák gyakorlatilag megszűntek a rendszerváltás után.

teéjesenmindegy 2019.11.24. 23:54:58

@laci_52: "A lényeg az, hogy az X-esek fiatalok voltak a rendszerváltáskor, nekik volt a legtöbb esélyük az új lehetőségeket kihasználni. "
Hát, egyébként szerintem nem túl pontos a megfogalmazás, hogy 60as közepétől a 70es végéig. A hetvenes évek végén születettek 10-14 évesek voltak a rendszerváltáskor. Nekik aztán semmi nem jutott, főleg nem lehetőség.
A 20-25 évesek pedig (szerintem) bár lehet, hogy volt lehetőségük, de túl fiatalok voltak tőke nélkül. Így szerintem semmi nem jutott nekik a privatizációból.

Úgy mondják, hogy bejöttek a multik, és mekkora karrierek kezdődtek. Nem tudom, nekem az ilyen 20%os munkanélküliségek, infláció meg bezárások rémlenek.
Te az üzemben ragaszkodhattál a helyedhez a három gyerekkel. Helyetted leépítették a 23 éves srácot, mondván, hogy az úgyis megoldja mobil.

Csávógyerek 2019.11.25. 01:10:56

@Tamáspatrik: Egyetértek mind a két pontoddal.

Példaként, én 91-ben fejeztem volna be az egyetemet eredetileg, de helyette kétszer egy évet halasztottam, hogy véletlenül se kelljen állami cégnél elkezdenem dolgozni, mert még alig voltak multik az országban. 93-ban végezve még mindig elégedetlen voltam a lehetőségekkel, ezért inkább folytattam mesterképzéssel. Utána már rengeteg lehetőség volt.

Voltam pár nyári szakmai gyakorlaton állami cégeknél az egyetem első éveiben a 80-as évek végén, és szürrelálisnak találtam azt, amit láttam. Bár előfordulhat, hogy a helyzet ma sem sokkal jobb az állami cégeknél Magyarországon, bár csak a hírekből van tapasztalatom, így nem mérvadó a véleményem.

Csávógyerek 2019.11.25. 01:28:03

@Tamáspatrik: Érdekes az online csatornákon át időnként nézegetni, hogy milyen szemléletet mutatnak jelenleg azok, akikkel egykoron felnőttem. Rendkívül széles a spektrum. Néhányan haladtak szépen előre, mások kevesebbet, megint mások a nyolcvanas évekbeli önmaguk tengelye körül pörögnek még mindig, gyakran ugyanabban a közegben, mint annó. Az utóbbiak láthatóan kevésbé voltak képesek megújulni.

Ugyanaz a generáció, mégis csarkallatosan más szemlélet és életút. Jó móka a generációsdit elemezgetni, de nem tudom, mennyira számít igazából. Nemrég csináltam egy tesztet, ami az y-generációba helyezett az értékrendem alapján.

Szornyeteglajos 2019.11.25. 03:02:15

Sokan latjak ugy, hogy az x gen. kevesebb lehetoseget kapott a tobbihez kepest. Eltekintve azoktol, akik kozel voltak a tuzhoz, en is igy latom. A rendszervaltaskor gyerekek voltak. Kis gogyival normalis eletszinvonalon meg lehetett elni, mar ha nem kerult utcara az ember. Vegzettsegtol fuggetlenul. A korabban megturt maszekok aranykora volt ez az ido.
Az x-eseket kapacitaltak a tovabbtanulasra, vartak a multikat, jon a nemet, jon az amerikai, a japan, majd ott kisfiam biztos munkad lesz! Fel is szipkaztak akinek volt erettsegije es kozep szinten beszelt egy nyelvet. Tomegevel mentek bebiszitternek erettsegi utan a videki lanyok, mert epkezlab angol tanart nem tudtak megfizetni idehaza.
Aki megis szakmat tanult, az cumizott a legnagyobbat: mara mar 40-es eveiben jaro emberek servvel, visszeres labbal, rongy izuletekkel vergodnek, ha nem kerultek olyan szerencses helyzetbe, hogy mar nem dolgoznak, csak dolgoztatnak.
Aki nyugis allami szektorban kezdett karriert epiteni, annak szinten cumi. Korkedvezmenyek off, juttatasok off, berfejlesztes off. Pedagogusok alig vannak a palyan, pedig ok a Ratko gyerekek gyerekei. Nem is a penz, inkabb a korulmenyek miatt. Neveletlen gyerekek, eroltetett integracio megnovekedett elvarasok mellett.
Rendvedelem szinten gaz, tulora agyba- fobe, lehetetlen elvarasok, penz meg alig.
A multinal, ha nem jutottak bizonyos szint fole, vagy a zombulnak kiegesig, vagy kiegnek es elmennek kkv-ba ugyfelezni, katas szolgaltatonak haveri cegekhez, kecsket tenyeszteni tanyara... Nem nyugdijas karrier a multi.
A nyelvtanulas az y-nak sokkal egyszerubb es 2004 utan kezenfekvobb is. Egy 2000 utani gyerek mar celzottan kulfoldon kepzelheti el a karrierjet, ez az x generaciosok eseteben sokkal korzlmenyesebb volt, es nem is jellemzo. Inkabb kenyszerbol, csalodottsagbol telepulnek ki.
Az olcso lakas vasarlas idejen meg nem volt kello vagyonuk, ellenben a 2008-as valsagban dobaltak az utcara az egyedul allo, keves munkatapasztalattal rendelkezo x-eseket, hogy a 25 eve ott dolgozo, mindent lenyelo oreg szakik munkaja megmaradjon.
Ha szerencses volt az x-es, meg 2017-ig bevasarolt egy panelba, vagy kadar-kockaba. Ha nem, akkor fizetheti a fix hitelt 25 evig.
A lehetosegek az atlagos normalis elethez egyertelmuen kevesebbek ennek a generacionak, mint az elozoeke es az utana kovetkezoke.

Timby 2019.11.25. 06:58:00

@Tamáspatrik: Ha valaki iparvárosban nőtt fel, az bizony szívta a szennyezőanyagokat. Csak a cikkben levő hamis sugallatra reflektáltam, hogy ez a geeráció már nem szívta a kèmènyek füstjèt. Aki iparvárosban nőtt fel, mint èn is, azok tömènyen kapták a szmogot. Ellenben volt a gyerekeknek ingyen sport, elèg magas szinten, amit a gyár szponzorált.

Örömhernyó 2019.11.25. 08:46:03

@Szóra kész Szókratész: Igen, ezért is írtam, hogy a rendszerváltás előtt, akik paraszti vagy munkásosztályból származó elsőgenerációs értelmiségiek voltak. Ez ma is simán előfordul elsőgeneraciós értelmiségieknél. A világon máshol azonban nem jellemző még a körükben sem. Itt Ázsiában az elsőgenerációs diplomás (nem feltétlenül értelmiségi, hanem mondjuk aktatologató betanított szellemi munkás) lányok sose mennének hozzá egy helyi proli sráchoz. Akkor inkább szingliként halnak meg. Emiatt is rendkívül alacsony a házasságok és születések száma itt. Egyszerűen a nők hipergámiája olyan erős, hogy alig van már férfi, aki megfelel nekik. És a csúnya, primitíven vihogó, lusta lányok is válogathatnak.
Ahol még találkoztam melós-értelmiségi párokkal, az az északi országok (Skandinávia és Finnország). Ács-asztalos pasas és orvos nő boldog házasságban élt.

Minél egyenlőtlenebb egy társadalom, annál kevésbé fognak a nők lefelé vagy akár a saját kasztjukon belül párt keresni. Mind felfelé igyekszik törni.

Laptop7712 2019.11.25. 09:07:00

@Csávógyerek: Ez nem személyeskedés, csak azt mondom, hogy meglátásom szerint a "boomer" generáció errefelé keleten az 1940- 1975 között születettek generációját jelenti. Van a másik 1975 - 1985, és van a harmadik, az 1985 után születettek csoportja. Ebből a második kettő generáció problémái mondhatni ugyanazok. Az első csoport nagyon nem akarja átadni a hatalmat semmilyen szinten, olyan kihalásos alapon megy a történet, és azt gondolják, hogy ők örökké fognak élni. Csányitól Bojárig, Oszkótól Gyurcsányig.
Itt a pl:
www.portfolio.hu/uzlet/20191122/bojar-gabor-nem-kivanok-kiszallni-407933
Na most ebben az országban ezért, mivel történelmileg így alakult, nulla az innováció - a szereplők általában nem szeretik a versenyt, ilyen nem is volt kis hazánkban-. Nulla a társadalmi felemelkedésnek a lehetősége, mivel még míndíg a komcsi attitűd a divat az élet minden szintjén, 30 évvel az un. rendszerváltás után. Ehhez az attitűdhöz társul egy nagyfokú arrogancia általában, a felfelé segget nyalunk, lefelé rúgunk mentalitás. Pl. egy a hőskorban alakult kkv-t ilyen arcok vezetnek általában, részben állami, részben a multik csecsein lógva a beszállítási láncban. A vezető a papa 70-es évek beli tudásával, nulla nyelvtudás mellett akarja áteveztetni a céget a XXI. századba. Ez meg nagyon nem akar menni. Nagyon komoly rendszerszintű problémákkal kell megküzdeni olyan 5 éves távlatban.
Senki nem akar kiszállni, ezért offol mindenki innen, ahova tud, olyan 45 éves kor alatt. Ezt nevezik nyugaton rendszerszintű balfasz hozzáállásnak, ami nem vezet sehová.
Tehát generációs szopórolleren ül az ország, és a kérdést sem tudjuk megfogalmazni, magyarul roppant nagy szarban vagyunk már most, csak nem látszik. Ha a régi bevett reflexekkel lesz megoldva ez a gond, akkor lesz nagyon sok offshore számla tele lóvéval, meg sok üres lerohadt műhely, és létesítmény a kkv helyén, meg kibaszott sok munkanélküli, aki offolni fog.

Cycmen 2019.11.25. 09:49:46

"Ilyen a naiv hitű magyar X-generáció"

Csak a szokásos libsi agyalgás, aminek a végén megállapítást nyer, hogy a szavazó a hülye és nem nektek kell megváltoznotok!
Persze az idő nektek dolgozik, egyre jobban kezd kiveszni a józan paraszti ész, hülyülnek el az új nemzedékek! Egyszer majd ők is észbe kapnak, csak akkor már késő lesz!

2019.11.25. 10:12:14

@Cycmen: Mondd, tudsz olyan kommentet írni, amelyben nem kezdesz el rögtön libsizni szitokszóként, szövegkörnyezettől függetlenül?
Egyébként, milyen az élet Korlátolt földjén? Nem uncsi?

bontottcsirke 2019.11.25. 13:22:19

Az x generáció eleje és vége teljesen más karakter. Az egyik kevés pénzért dolgozott, de megkapott szinte mindent az államtól a másik belefulladt a hitelbe, hogy el tudjon költözni otthonról. Nem is hasonlít egymásra semmilyen szempontból a kettő.

harga 2019.11.25. 14:20:41

@outsider1015: A szövegkörnyezetből úgy tűnik, hogy a panelban lakókat nevezi így a szerző. Idézőjel nélkül.
Valóban, szerintem azért fogja másokra, hogy álcázza magát. (Az erdei rendőrség egy nagyfülű egyént köröz. Meghallja ezt a nyuszi, és körbeszalad az erdőben ezt kiabálva: A csacsinak nagy füle van. :))

teéjesenmindegy 2019.11.25. 15:05:22

@Laptop7712: " Pl. egy a hőskorban alakult kkv-t ilyen arcok vezetnek általában, részben állami, részben a multik csecsein lógva a beszállítási láncban. A vezető a papa 70-es évek beli tudásával, nulla nyelvtudás mellett akarja áteveztetni a céget a XXI. századba. "
Szerintem teljesen el vagy tévedve.
A multinak ha beszállít valaki, akkor annak kurvára naprakész tudással kell rendelkeznie, és állandó a verseny. De szerintem még az állami beszállítóknál is. Én nem tudom, hogy honnan vetted, hogy a kkv-k vezetését nem lehet átadni olyannak, aki azt el is tudja vezetni, de szerintem nagyon távol vagy az igazságtól.
Egyébként egy 6 fős lekvárkészítőnek vagy egy ablakgyártónak mi a francnak a nyelvtudás, hogy anélkül ne tudna létezni a 21. században?

Laptop7712 2019.11.25. 15:44:42

@teéjesenmindegy: A multi megmondja, azt, hogy mit vár el, oszt jóvan. Ebben naprakész. Nem beszél nyelvet, mert minek? Ahogy írod, mi a törpnek? Nem kell az. Na ezért van már most eléggé nagy gáz. Nem baj, majd beszél más nyelvet, meg majd más egy kattintással ad árajánlatot, pl. Lengyelországban. Ezért vagyunk nagyon nagy szarban, csak nem látszik.
Azért nem tudja átadni, mert akinek át lehet adni, az már offolt, ha nem nevelt ki valakit, akkor bajban van. A KKV-k hullani fognak mint a legyek, főleg 0,7- 5 milliárd közötti cégek.
Rosszabb lesz, mint Németországban. Ez tény.

teéjesenmindegy 2019.11.25. 17:21:17

@Laptop7712: Abszolút logikátlan, és szerintem légbőlkapott amit írsz.
Kezdjük ott, hogy jelenleg a kkv-ket nem 70-80 éves emberek vezetik, hanem leginkább az X generáció. (40-56 évig.)
Ha a multi eddig nyelvtudás nélkül megmondta, hogy mit vár el, akkor holnaptól miért kéne nyelvtudás? Amikor bejött a multi, 30 éve, akkor még tudott magyarul, hogy elmondja, hogy mit vár el?
Ha valaki 2019-ig elvezetett egy céget akkor miből gondolod, hogy a következő x évben teljesen más fog kelleni?
Miért pont a vezetőnek kéne a nyelvtudás? Már bocs, egy üzletkötő meg egy beszerző foglalkozzon a külföldiekkel, a cégvezető meg irányítsa a céget a portástól a takarításon át a termelésig.

Mekkora baromság ez az "akinek át lehetne adni az offolt". Mert úgy általában pont a vállalkozó típusok mentek ki szerinted? Mert nekem leginkább úgy tűnik, hogy leginkább az ment ki, aki beosztottként akart több pénzt keresni. Nyilván van olyan, aki offolt, aztán ott alapított egy céget, de ez a ritka.

Tehát, ha van egy mondjuk autóipari beszállító, aki üléshuzatot gyárt, a technológiája megvan, az egész infrastruktúrája megvan, a vevőköre megvan, az miért is lenne bármennyire hátrányban, ha a vezetője elmegy nyugdíjba? Mellesleg nem muszáj a gyerekét megtenni cégvezetőnek, elég annak, ha tulajdonos és kapja az éves osztalékot.

Tamáspatrik 2019.11.25. 18:04:32

@teéjesenmindegy: Láttam fiatal huszonéves gyerekeket multi menedzserként és még bankigazgatóként is. Sőt szinte ez volt az általános. A rendszerváltás előtt ez nagyon ritka volt, végig kellett járni a szamárlétrát a cégen belül és a nagy öregek döntöttek.

Laptop7712 2019.11.25. 18:06:44

@teéjesenmindegy: Nincs ilyen, hogy lokális gazdaság, ha vezető nem tud idegen nyelven, akkor a cégének a profittermelő képessége limitált, mivel csak a lokális gazdaságra érvényes.

www.portfolio.hu/gazdasag/20141015/megtudtuk-kik-hagyjak-el-magyarorszagot-3-205024
A leginnovatívabb elmék mentek el minden korosztályból, minden foglalkozási körből, azok, akiknek volt vér a pucájukba bevállalni a történetet. A krém elhúzott, minden szintről.
Láttam közelről néhány KKV vezetőt castingolni, hogy akkor kiválasztja a csapatot, aki tovább viszi a céget. Oszt gyütt a leendő vezető, hozta acsapatját, és kérte a könyveket, meg minden cuccot a cégről az elmúlt 10 évről, hogy átnéznék, és döntenek, hogy mi fasz lesz. A tulaj csóka meg egy kicsit lesápadt. Szóval az van, hogy kevés a profi csapat, és sok a tulaj csóka, és szarabb a helyzet, mint a deutschoknál.
Védesz egy olyan tudást, ami 20 éve is kevés volt, ilyen egyszerű ez.

Tamáspatrik 2019.11.25. 18:08:04

@Laptop7712: A hozzászólásaid elgondolkoztatók, valszeg. mert más generációból más nézőpontból közelítesz mint az itteni többség. Ez a a "haggyámá én úgyisjobbantudom" jogos kritikának látszik, én is figyeltem meg ilyesmit. Valszeg. abból fakad, hogy az X-esek a vertikális tanításban éltek és azoktól fogadták el jobban a tanítást, akiket fölöttük levőnek gondoltak, a köv. generációnál ez már másképp van, mert épp az informatika nem így működik, ott gyorsan avulnak az ismeretek és nem lehet elméletből oktatni.
Azt én is leírtam, hogy a szülők vagyoni helyzete sok esetben meghatározó jelenleg az X-esek sorsára, mert kicsit kifogyott belőlük a szufla, a felhajtóerő. Van akiből nagyon kifogyott, sok ilyet ismerek.

Tamáspatrik 2019.11.25. 18:11:24

@Csávógyerek: Ja, az ilyen leírások csak tendenciaszerűek, egyfajta nagy átlagot jelezhetnek jó esetben.
Vannak azért ismétlődő minták, ismétlődő sorsrontások, ezeknek az oka izgatott a cikk megírásakor. Sejtéseim vannak nekem is csak ezekről az okokról, talán majd tisztul a kép.

Tamáspatrik 2019.11.25. 18:23:57

@Laptop7712: Ja, a kommunista attitűd továbbélése az X-esekben ez egy érdekes kérdés és biztos, hogy csak finomabban van jelen, tudattalan. Gondolj bele, hogy a rendszerváltás előtt volt megoldás az, hogy mindig mindenki a kiskapukat kereste, ha autóhoz akart jutni, építkezett, ha jó állást akart (összeköttetésekkel), ha külföldre akart utazni útlevéllel, ha "nyugati" árut akart venni. A rendszerváltás után ezek lassan bezárultak, az X-esek már tényleg jobban hittek a tudásban és a teljesítményben.
Viszont: önállótlan és félénk generáció valszeg, kevés vállalkozó szellemmel, ami mind valszeg a kommunista rendszer hibája. A gyerek önállóságát nem bátorították, bár pátyolgatták.
Láttam legalább 3 olyan példát, amikor egy fiatal Y-os az agresszivitással pár hónap alatt úgy kitúrta a munkahelyéről az idősebb és tapasztaltabb (alapvetően jól dolgozó X-est) mint a huzat. Sokkal erősebben rákoncentrált a feladatra és nem voltak gátlásai, nem volt benne semmilyen tekintélytisztelet.

Laptop7712 2019.11.25. 18:28:01

@Tamáspatrik: Itt nem ez lesz a gond Tamás, amit írsz. Hanem az, hogy a mostani 45- 75 között születettek azt gondolják magukról, hogy a kezükben van a szent grál, továbbá az a tudás, amivel vezetik a cégeiket, elegendő a XXI. században. Ez nincs így, ezzel tisztában kellene lenni. A gyerekeik meg nem akarnak melózni, mivel Ők örökölni fognak. Ez a generáció azért balfasz, mivel mindenkit eltaposott maga körül, és úgy gondolta, hogy ez az út vezet az üdvösséghez. Ezért alakult ki egész Európában hibrid generáció a 75- 85 között születettek. Ezek mát nyelveket beszélnek, képesek melózni, és van tudásuk, meg tapasztalatuk is, és revansot akarnak venni. Erre jött rá pér multi, és elkezdte kiaknázni ezt a tudásmezőt. A balfasz öregek cégeit majd a gyerekük, vagy az unokájuk eladja, hogy önmegvalósitósdit játsszon. Kb. ennyi. Erre mondja azt egy 20 éves, hogy a fater bekaphatja, szevasz.
Középről nézve az egész társadalom balfasz, ahhoz, hogy a saját maga által gründolt vagyont megfelelően kezelje, amibe beletartozik az is, hogy nem szart hagyok hátra magam után, hanem működő prosperáló cuccot. Ennek nincs hagyománya kis hazánkban, ezt nem tanították a foxi-maxin, meg a megyei pártbizottságon. Ebből lesz az, hogy mostani hazai KKV munkahelyek fele olyan 5-7 éven belül meg fog szünni létezni. Faék egyszerű ez a történet. Lóvé lesz, de melóhely nem :) :)

Tamáspatrik 2019.11.25. 18:32:34

@harga: Tehettem volna idézőjelbe, nem akartam senkit megsérteni. Azokra értem, akik panelban nőttek fel, én magam is.

Laptop7712 2019.11.25. 18:32:51

@Tamáspatrik: Az ilyen balfasz a helyi menedzser? A cég ezzel a tempóval nem sok jóra számíthat. Ma az a trend, ha megy az X-es középvezető, viszi magával a csapatát. Ha balfasz a helyi kinevezett expat, akkor csinál pár száz millió, vagy akár milliárdos kis termeléskiesést az anyacégnek, ez meg ma már nem gyerebe.

Tamáspatrik 2019.11.25. 18:39:32

@Laptop7712: A KKV-k világát nem ismerem, viszont szerintem nem a nyelvtudás hiánya a baj. Sokan ugyanúgy tudnak mint a lengyelek és az összes nem nativ angol, a baj, hogy nem alkalmazzák őket a cégek, mert a menedzserek merev felfogásúak, egy merev kép van a fejükben az ideális munkavállalóról, azt keresik. A nyelvtudás elsikkad e téren. Belterjesek voltaképp a magyar cégek, jelentős részük nem elég nyitott.

teéjesenmindegy 2019.11.25. 18:53:41

@Tamáspatrik: "Láttam fiatal huszonéves gyerekeket multi menedzserként és még bankigazgatóként is. Sőt szinte ez volt az általános."
Mi volt az általános? Hogy a huszonévesek mind bankigazgatók lettek? Kétlem. Akkor? Hogy a néhány száz multi esetleg huszonéves menedzsert vett fel? Ez lehet. De néhány száz vagy ezer munkahely nem jelent egy generációt.
Előbb írtam, hogy egy generációt jellemezhetünk gondolkodásmóddal, neveltetéssel, világképpel, mentalitással, de olyannal, hogy "vezetők lettek" nem kéne.

Tamáspatrik 2019.11.25. 19:01:36

@teéjesenmindegy: A gyors karrier LEHETŐSÉGE az jellemző volt erre a generációra egy darabig. Nem mindegyikre jellemző. Nyilván középosztályi látásmóddal. Valszeg nagyobbak voltak a kereseti különbségek mint az előző generáció esetében és nem tudták kipótolni a második gazdaságban is, ez is jellemző. Tengés-lengés kevésbé volt megengedett a munkahelyeken mint régen. Nyilván mind alól vannak kivételek, nem lehet olyat mondani, ami mindenkire érvényes.
Az ilyen cikkeket főleg középosztálybeliek olvassák.

harga 2019.11.25. 19:10:41

@Tamáspatrik:
Tehát a panellakókra gondoltál. Én is voltam, nem volt rossz.

teéjesenmindegy 2019.11.25. 19:12:25

@Laptop7712: "Nincs ilyen, hogy lokális gazdaság,"
Hogyne lenne. A pék szerinted nem lokális? Az autószerelő nem lokális? A túrórudi nem lokális?

"ha vezető nem tud idegen nyelven, akkor a cégének a profittermelő képessége limitált, mivel csak a lokális gazdaságra érvényes."
Nem a vezetőnek kell idegen nyelvet tudnia, hanem annak akinek a munkakörében az kell.

"A leginnovatívabb elmék mentek el minden korosztályból, minden foglalkozási körből, azok, akiknek volt vér a pucájukba bevállalni a történetet. A krém elhúzott, minden szintről."
Ja, mert a portfolió ezt írta? AKkor biztos úgy van, lehet jajongani. Leginnovatívabbak, mi? Ehhez képest mind hegesztő, építőipari szaki, ápolónő, meg mosogató. Mondj légyszi két céget, amit egy kivándorolt alapított, és valamilyen szinten is ismert lett.

"gyütt a leendő vezető, hozta acsapatját, és kérte a könyveket, meg minden cuccot a cégről az elmúlt 10 évről, hogy átnéznék, és döntenek, hogy mi fasz lesz. A tulaj csóka meg egy kicsit lesápadt. "
Már bocs, de láttál a lófaszt, nem vezetőt meg castingot... Nagyon meg akarod mondani a tutit, de kurvára kilóg a lóláb. Öcsém, tényleg azt hiszed, hogy bárki lesápad ha az elmúlt 10 év anyagát kérik tőle? Mivel törvényi kötelezettség megtartani, mindenki elő tudja adni.
Persze nem úgy, ahogy te elmeséled, hogy ott a leendő vezető meg a csapata, aztán kéri a könyveket. Ilyentől mindenki elsápadna, mert akkora faszság.
Komolyan azt akarod megmagyarázni, hogy már ott van a vezető, a csapat, és amikor ezek az emberek ott vannak, akkor kezdik el nézegetni, hogy mégis mit kéne csinálni? Na ne röhögtess. Nem lehet, hogy esetleg más jellegű csapat kell egy tésztagyárba meg egy bányászati gépeket gyártó cégbe?
Jaa, nem mellesleg, mennyire profi csapat az, aki 10 éves könyvekből akarja kitalálni, hogy mit csináljanak a jövőben? :D:D
Szerintem vegyenek Nokia részvényt, meg nyissanak Blue Ray Dvd- kölcsönzőt...

Laptop7712 2019.11.25. 19:27:22

@teéjesenmindegy: Látom, megy ez. Nem azt akarja látni, hogy mit csináljon a jövőben, hanem azt, hogy a kedves vezető mennyire volt balfasz az elmúlt 10 évben. Nagyjából ez az az attitűd, amiről tolom a rizsát, nem megyünk semerre. Uk-ban a meki szarrá veri a helyi péket, mert rendelhetsz hamburgert az asztalodhoz, a biciklis futárcég az arcodba nyomja, fele lóvéért, mint a pék az utcában. Nincs helyi gazdaság. :)

teéjesenmindegy 2019.11.25. 19:38:28

@Tamáspatrik: "A gyors karrier LEHETŐSÉGE az jellemző volt erre a generációra egy darabig."
Ez most komolyan olyan, mintha azt mondanád, hogy akkoriban bejött a hatoslottó, meg a skandináv lottó, meg az eurojackpot, tehát sokkal nagyobb lehetősége volt nyerni az akkori embereknek, mint előbb. Nem. Volt néhány, aki jókor jó helyen és tudott is élni vele. Gyanítom, hogy az X előttieknek ((W?) is ott volt a lehetőség, pont ugyanannyira, talán még jobban is.

"Az ilyen cikkeket főleg középosztálybeliek olvassák."
Ezzel mit akartál mondani? Hogy lejellemzünk egy generációt, de annak a fele, aki nem középosztály az le van szarva, ne foglalkozzunk velük?

teéjesenmindegy 2019.11.25. 19:46:22

@Laptop7712:
Figyelj, minden egyes hozzászólásoddal azt bizonyítod, hogy mennyire nagyon fogalmad sincs semmiről.
"Nem azt akarja látni, hogy mit csináljon a jövőben, hanem azt, hogy a kedves vezető mennyire volt balfasz az elmúlt 10 évben."
Annyira nagyon nem lehetett balfasz, ha éppen a kitalált szupercsapatod akarja átvenni az irányítást, és nem a csődbiztos. Egyébként, a kitalált szituációdban, ugye van két lehetőség. Az egyik alapján nem volt balfasz, él és virágzik a cég, jól csinálta, tehát a szupercsapatodnak ugyanazt kéne csinálnia. A másik, hogy szarban van a cég, akkor szerinted azt kell nézni, hogy miért, vagy azt, hogy hogyan lehet kijönni belőle?

"Uk-ban a meki szarrá veri a helyi péket, mert rendelhetsz hamburgert az asztalodhoz, a biciklis futárcég az arcodba nyomja, fele lóvéért, mint a pék az utcában. Nincs helyi gazdaság. :)"
Emlékeim alapján vannak pékek az UK-ban. Egyébként, a biciklis futárcég szerinted multi, vagy helyi gazdaság? A példád ott is hibázik kicsit, hogy szegény londoni pék nem tudott angolul, azért ment tönkre?

Laptop7712 2019.11.25. 20:47:30

@teéjesenmindegy: Uk-ban azért még divat az, hogy van valamilyen lokalitási faktor abban, hogy egy láncba szervezett hálózat helyi egysége ott, prompt egzisztál, ez kis hazánkban nincs így. Pl:
Ügyvédek, szerelők, bolt tulajdonosok, ingatlan befektetők, orvosok + ingatlan befektetők, kereskedők, exportőrök, importőrök, repülőmérnökök, stb.

Tamáspatrik 2019.11.25. 21:45:30

@teéjesenmindegy: Nem azt akarom mondani, hanem arról írok, amit ismerek. A borsodi zsákfalvak népéről nem tudok.
Egy generáció esélyei, lehetőségei is fontosak. Pl. diplomával a kézben az a generáció már talált valamilyen tűrhető állást, akár könyvelőit, tanárit, ügynökit. Középfokú végzettséggel jobban szenvedett, többféle munkát kellett vállalkozásban, vagy alkalmazottként még hétvégén is, hogy elérje azt az életszínvonalat. A rendszerváltás előtt a diplomának önmagában nem volt akkora előnye. Később megint leértékelődött fokozatosan.

teéjesenmindegy 2019.11.26. 01:09:51

@Laptop7712: És? Attól mert pár ügyvéd összeáll egy ügyvédi munkaközösségbe máris globális lánc lesz belőlük? A sötét angolszászoknál - mivel eszük nincs - működik, hogy belépnek egy franchise-ba, ahol mindent megmondanak nekik, hogy mit kell csinálni. Máshol meg köszönik szépen, elvannak a saját ötleteikkel.
Figyelj, én elhiszem, hogy elolvastál egy kétoldalas tájékoztatót valami startupos okoskától, de attól még marhára nem látod át a gazdaságot.
Igenis vannak - nem is kevesen - olyan cégek, amik lokálisak. Soha nem lesznek nagyvállalatok, és nem is akarnak.

teéjesenmindegy 2019.11.26. 01:13:44

@Tamáspatrik:
De ha csak egy szegletét ismered egy generációnak, akkor hogy állsz neki írni az egészről.
" A rendszerváltás előtt a diplomának önmagában nem volt akkora előnye."
Háát, szerintem meg pont több volt. A 90es években két nyelvvel, felsőfokú végzettséggel recepciósokat kerestek. Tele volt az ujság ilyen hirdetésekkel. 80ban ha volt egy diplomád, akkor azért nem a recepcióra tettek. Mondjuk akkor nem is volt annyi büfészak..

Laptop7712 2019.11.26. 05:48:28

@teéjesenmindegy: Az a gondolkozásmód, amit te tolsz. szépen eljuttatta oda a KKV rendszert, hogy lokálisan sem versenyképes, semmilyen szinten. Ezért van az, hogy a munkahelyek tömkelege van veszélyben e barom hozzáállás miatt. A balfasz hazai tulaj nem gondolkozik, - jó az vazze, én tudom aztat - oszt tudja. Ezért van az, hogy szépen kihal a kertészet, nincs lokális középvállalat. Ha nem lettek volna balfaszok a tulajok, és csak annyi eszük lett volna, mint a cseheknek, meg a lengyeleknek, akkor most nem dőlne a szar.
Ahogy mondod, lengyóban összeállnak hárman, és termelnek pl. más ország helyi szolgáltatóiparába, mert azok meg annyira balfaszok. Tőlük kapok 3 percen belül árajánlatot, a magyar tulaj meg pillázik. Ez van. Ezért van az, hogy azok mindenhol vállalkoznak, és megélnek, Nálunk meg a Zirc, meg Mezőtúr típusú városok kihalnak, mert a büdös nagy dumánkkal balfasz a mostani 45-75 között született generáció, aki azt tudta, hogy majd gyün a múti, hozza pénz, oda beülünk, mint vezető, oszt jóvan. Nincs ilyen, hogy sztártáp sehol, csak vállalkozás van, és kibaszott sok meló.

Tamáspatrik 2019.11.26. 06:46:13

@teéjesenmindegy: Egy tanári fizetés sokkal alacsonyabb volt a rendszerváltás előtt mint egy szakmunkásé, politikai okokból magasan tartották a munkás osztály fizetését. A rendszerváltáskor ennek vége lett.

Laptop7712 2019.11.26. 07:18:13

@Tamáspatrik: Nagyon nagy a gond Tamás, és senki nem foglalkozik vele, ebből nagyon komoly egzisztenciális válság lesz 3-5 éven belül, mivel nincs olyan, hogy regionális KKV rendszer. Sok kisebb nagyobb KKV van, és ezzel vége. Most lesz valami állami program, hogy egyszerűsítsék a KKV-nál a generációváltást. ami roppant nehezen fog menni vidéken, mivel egyszerűen nincs erre rendszerszinten felkészítve egy KKV, leragadtak valahol a 70-es évek végén a tulajok. A németek meg a csehek, meg a lengyelek is röhögnek rajtunk, hogy nem lehetünk ekkora balfaszok, pedig ingen, ez van.
Ebből az lesz, hogy még többen fognak elmenni, mivel nincs alternatíva. Ebben a történetben meg benne van vastagon egy generáció felfogása arról, hogy mi is az a gazdaság, és annak hogyan kellene kinéznie. A mostani boomer /45-75 között születettek/ nagyon sokáig élnek, és ha így tolják, maguk alá fogják tolni az összes fiatalabb generációt, mert aztat Ő jobban tudhassa, meg ne magyarázzon egy pl. 13 éves. na most az lesz, hogyha a 13 éves rájön, hogy át lett baszva, akkor feléjük sem fog nézni, majd papi megoldja szépen az öregkorát. Mint UK-ban.
Ott a delikvens ha megöregszik, és van saját háza, eladja, hogy ki tudja fizetni az öregkori ellátását az otthonban. A gyerek meg éli életét, és nem kell hogy meglátogassa nagypapát, meg nagymamát. Ott egyszerű ez, mint a faék. A kérdés az, hogy lesz-e annyi esze a mostani öregeknek, hogy valamit tegyenek, vagy olyan 3-5 éven belül generálnak ezzel a hozzáállással egy komoly gondot, ami leképeződik a mindennapokra.

teéjesenmindegy 2019.11.26. 09:51:29

@Laptop7712: Nofene, most már lett lokális gazdaság, csak nem versenyképes?
Mondjuk nem teljesen értem, hogy lokálisan mégis kivel nem versenyképesek, ha egyszer mindenki hülye mint a kő...
Szóval te tudsz egy problémát, hogy dől a szar, és mennyire összedől minden, aminek semmi, de semmi jele nincs, csak te mondod.

Fogalmazhatnál kicsit konkrétabban, hogy mi az amire a lengyel árajánlatot ad 3 percen belül, a magyar meg nem. Főleg, ha szolgáltatásról van szó. Amire három percen belül választ kapsz, az nem nagyon lett felmérve, átgondolva. Persze, ha kérsz egy kiló kenyeret, arra kapsz árat itthon is 3 perc alatt.

Ja, menj már el Lengyelország keleti részére, aztán nézz körül ott, mielőtt seggreesel tőlük.

teéjesenmindegy 2019.11.26. 10:14:09

@Laptop7712: "nincs erre rendszerszinten felkészítve egy KKV, leragadtak valahol a 70-es évek végén a tulajok. "
Ja. A hetvenes évek végén tele volt az ország saját tulajdonú kkv-kkal.

"aztat Ő jobban tudhassa, meg ne magyarázzon egy pl. 13 éves. "
Hát nyilván jobban tudja egy hetedikes, hogy hogyan kell elvezetni egy céget, mint az aki 30 éve vezeti. A világ legsikeresebb vállalatai bizonyítottan azért sikeresek, mert kikérik a szomszéd általános iskolások véleményét.

Pic 2019.11.29. 17:19:07

Huuuhh

Ebbe jól belementetek.

Néhány észrevétel.
Jön a menedzser az új csapattal és kérik a könyveket 10 évre visszamenőleg.

1. 10 évre visszamenőleg nem nagyon tartjuk a cuccot. Ugye a NAV miatt kell az 5+1, kb még TB-nek kellenek a bérpapírok 10 évre, a többi nem kell. Nincs hely, ezért a selejtezhető papírok mennek szemétbe.

2. Nem a könyveket adjuk át, hanem a számítógépes rendszerbe engedünk betekintést, meg a különböző publikus és nem publikus nyilvántartásokba, úgymint pénztárgép, pénztárszoftver, excel táblás kimutatás(ok), kockásfüzet(ek), pénztárkönyv(ek), házipénztár 1 (fehér kassza), házipénztár 2 (szürke kassza), házipénztár 3 (fekete kassza), házipénztár 4 (cicás kassza), stb stb kinek, hogy.
Érti aki érti. :)))

3. Van sok KKV aki elboldogul nyelvtudás nélkül, mert olyan piacra dolgozik. Van ahol meg kell. Lényegtelen mert a boomerek a háború utáni nemzedék, még durvább időkben éltek, ezért talpraesettek és boldogulnak. Ők még tudnak küzdeni.

4. Az 1970-esek a rendszerváltáskor 20 évesek voltak. Lövésük nem volt a dolgokról és Viktorék kivételével nagyon nagyon távol voltak a tűztől. Mi 70-esek nagyon nem vagyunk boomerek.

5. A boomerek kiöregedése egyébként probléma, mert a fiatalok nem akarják átvenni a családi biznicet, mert látják, hogy az öregük keményen dolgozik benne, nem 8 órát.

6.Az egész kkv szektor egy parasztvakítás. Szinte nulla az esélyük boldogulni hosszútávon. Gyakorlatilag a multik irányítják a piacot, tőlük függ élet és halál és ezerből 1 kkv tud ebből a csapdahelyzetből kilógni.

7. Amerikában pár éve van egy mondás a kiskereskedelemben miszerint "addig megy a vállalkozásod, amíg meg nemérkezik a piacodra az Amazon meg az Ebay." Amint megjöttek húzhatod le a rolót. Tessék megnézni, már az olyan mamutokat is kicsinálják, mint a Sears.
süti beállítások módosítása