Ideo-logikák

Ideo-logikák

Tévedtünk: nem fogyasztásról van szó, hanem élménygyűjtésről

Az AIDS elterjedése is változtatott a szokásainkon

2020. április 19. - Tamáspatrik

Végre látszik a kiút, hogy megszabaduljunk a „fogyasztói társadalom” terméketlen kategóriájától, és ezt a gumicsontot otthagyva (mert hogy nyilvánvalóan az volt), eljöjjön a kollektív megvilágosodás a szükségleteink természetét illetően. Az Index egyik cikke pont ez irányba vezet minket, amikor felteszi a kérdést, hogy mennyire más a GDP szempontjából, hogyha otthon isszuk a sört vagy a haverokkal egy sörözőben. Fogyasztás szempontjából a kettő elvileg ugyanaz, de egy vicc megvilágosítja a kérdést. A fiatal férj szól a feleségének, hogy estére leugrik a haverokkal kajálni és sörözni. A feleség válasza: „Nézz csak be a hűtőbe, ott van háromféle kedvenc ételed és hat féle sör. Fogd már fel, hogy házas vagy b@meg!”

A fogyasztás közgazdasági kategória és statisztikai mérőszám, de nem több. Ugyanis mint az utóbbi időben egyre nyilvánvalóbbá vált, nem a fogyasztásért fizetünk, hanem az élményért, az élmény minőségéért. (Pl. egy filmet nem lehet „elfogyasztani”, mert akárhányszor megnézhetem, a legtöbb virtuális termékkel így van.) Azt kell megfizetnem, hogy a beszélgetésre és lazításra alkalmas helyet biztosítanak nekem a sörözőben, terembért, takarítást, díszítést, a kiszolgálás kulturáltságát, a söröző környezetét, mindez együtt adja az élményt.

Az élmény ma már mérhető: a boldogsághormonok, legfőképp a DOPAMIN szintjével, amelyek az agy egyes központjaiban a jutalmazás érzését váltják ki. Korunk nagy problémája, ami most jól látható a világ „leállása” során, éppen az, hogy mind magasabbra emeltük azt az ingerküszöböt, mindig újabb ingerek kellenek és egyre erősebbek, hogy az élmény számunkra megfelelő legyen és örömet szerezzen, a legtöbben valamennyire függővé váltunk különféle élvezetektől. Az élvezet és a boldogság azonban nem ugyanazt jelenti, ezt már régóta tudjuk.

Genetikailag is már vannak jelentős, mérhető különbségek abban, hogy kinél hol van az ingerküszöb és hogy milyen tevékenységek szereznek igazán örömet. Egyrészt van aszkéta típus, akit ha megkérdezel délben, hogy nem jön-e ebédelni, olyan választ kaphatsz (konkrét eset): „Köszi nem, mert már reggel ettem egy kiflit, azzal elvagyok estig.” Ennek a másik véglete, aki két-három óránként is eszik valamit, folyton nassol (esetleg gyorsabban le is esik a vércukor szintje is). A legtöbb ember a két véglet között van, bár ez korral is változhat és a szokásaink is befolyásolják.

Van olyan típus is, akinek a különféle erőfeszítések szerzik a legnagyobb örömet, lehet ez akár hosszútávfutás, akár fizikai munka, egy bizonyos teljesítmény hatására érzi magát jól, ez adja meg számára a boldogsághormon löketet (nem tévesztendő össze az adrenalin függőséggel). Ők a szorgalmas típusok, ami részben adottság, részben szokások kérdése is lehet. Végül létezik az altruizmus jelensége is, amikor mások öröme jelent számunkra igazi örömet. A hedonizmus nem egyforma mértékben jellemző mindenkire és megfelelő tréninggel, főleg fiatalabb korban jól befolyásolható. (A beavatási szertartások például pontosan ilyen, erősen kiélezett megvonási tréningek elsősorban fiatal emberek számára.) A mai társadalom bűne, hogy mindez idáig nem tárta fel teljes mértékben a hedonizmus jelenségét, sőt projektálta a külső tényezőkre (nagy befolyású emberek, multik). Ma már viszont látjuk és képesek leszünk a kezelésére, nem annyira a vallás mint a tudomány eszközeinek köszönhetően.

A liberalizmust szokták szidni a mai ember mohóságáért, holott a hedonizmus régebben is jelen volt, de csak bizonyos kiváltságos rétegek számára. Ha az egyik ember megteheti, akkor a másiknak mért ne engedjük meg ugyanazt akár osztály, akár nemi akár rasszbeli szempontokat figyelmen kívül hagyva? Ma már az embereket alapvetően egyenlőnek tekintjük, ez régen abszolút nem így volt, még száz évvel ezelőtt sem. A gondot az jelenti hogy a régi arisztokrácia fényűző életmódja borzasztó rossz példát állított a tömegek felé. Nem tudták, hogy mit cselekszenek, ezért nem is ítélem el őket, de ők is felelősek azért a személyes „példamutatásukkal”, ha feléljük a bolygónk természeti lehetőségeit.

Másrészt az is igaz, hogy a felvilágosodás idején az emberi elme egy nagy sötét doboz volt még és csak mostanra jutottunk el odáig, a modern képalkotó szkennereinkkel, hogy nagyrészt már értjük, hogy mi történik az emberi agyban. Tudjuk, hogy pontosan milyen hatást fejt ki a sok cukor, mit az alkohol és mit a különféle drogok. A folyamatos élményszerzés sokféle formája nem szükségszerű, sem a zabálás, sem a folytonos utazgatás, sem a túlhajtott szexualitás, sem az ivás vagy a drog stb. – kezelhető, sőt kezelhetőek az ilyen vágyak megfelelő tréninggel, főleg fiatalabb korban, amikor agyunk még rugalmasabb és képlékenyebb. 

Nagy különbségek vannak az emberek között, hogy mennyire vagyunk rá képesek rá illetve hajlunk afelé, hogy vállaljuk a hosszú aszkézist valamilyen cél érdekében. Ennek egyik típusa az a fajta harcias felfogású ember, aki alkatilag alkalmas rá, hogy hosszú ideig tudjon kiállni különféle megpróbáltatásokat, a küzdés során elemében van. Ez a típus mostanában háttérbe szorult, mert nehezen találta meg a neki való terepet, ahol kibontakozhat, a különféle küzdősportok kivételével. A legtöbb területen az együttműködés került előtérbe a küzdelemmel szemben, a dolog az együttműködés formáinak finomításáról szólt. Lehetséges, hogy ez átmenetileg megváltozhat, a mostani helyzet jobban fog kedvezni a harcias felfogásúaknak világszerte, és amennyiben erős gazdasági pozíciókat szerezve túlságosan átveszik az irányítást számos országban, annak igen destruktív következményei lehetnek.

A kedvezőbb forgatókönyv nem az emberek kényszerítésén alapulna, hanem a mértéktartás fogalma fokozatosan az egyik etikai alapelvünkké tudna válni. Ezt ahhoz tudom hasonlítani, hogy az AIDS elterjedése a szabad szex idején történt, ami ezredfordulót követően a legtöbb helyen már társadalmilag jóval kevésbé elfogadott magatartássá vált, például a „nyitott házasság” fogalma sem létezik már. A szigorúbb etikai normák is hozzájárultak az AIDS visszaszorításához.

A gazdaság valószínűleg alacsonyabb fordulatszámon pörögne a jelenleginél, megváltozna a táplálkozás, turizmus, szórakoztatóipar és még sok minden más, nem a látványos és újszerű dolgok vonzásában élnénk. (Annyi újdonságot „termeltünk” ilyenekből csak az utóbbi pár évtizedben, akkora információ mennyiséget, aminek feldolgozására évszázadok kellenének.) Jó esetben a vírus illetve a járvány következményei „immunizálni” fognak minket a könnyű, meggondolatlan szórakozási formákkal szemben. Élményfürdők lesznek még ugyan, az "élménytársadalom" viszont leáldozóban van.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr4715624100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.04.19. 15:13:31

Nem a hedonizmus a baj itt.

Hanem maga a liberalizmus, afelvilágodosás alapgondolata, hogy fogadjuk el, hogy az ember rossz, így legalább ezt a rosszaságot igyekezzünk úgy irányítni, hogy sokaknak legyen belőle haszna.

Emmett Brown 2020.04.19. 15:50:18

@MAXVAL bircaman közíró: aha. Akkor a kereszténység emberfelfogása, miszerint a bűnbeesés óta mindenki megváltásra szorul, az volt a szellemi nirvána?

Akkor is az emberek beszaratása volt a fő cél, csak akkor keveseknek volt jó.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.04.19. 16:23:46

@Emmett Brown:

Igen. A kereszténység nyíltan elmondja a problémát, s megoldást kínál.

2020.04.19. 17:46:43

Lehet inni, csak előbb-utóbb ez egy magányos hobbivá válik. Én egy pont után úgy vagyok, hogy mindenki csináljon amit akar.
Elvégre MINDENKI a saját sorsának a kovácsa nem? A mindenki az mindenkit jelent, nem kizárólag azt, aki nekem szimpi, vagy nem szimpi.

Egyeseknek az az élmény, hogy mások is látják a költekezést, vagy eredményét. Ha moziba megyek az azért van, mert nem vagyok hajlandó várni, míg máshol láthatom. Semmi élmény nincs abban, hogy mindenki a popcornnal recseg meg dumál. Mert ha sokan tényleg élményre vágynak, azt tehetnék fantáziadúsabban is. Komolyan valakinek az az élmény hogy minél több pénzt elbaszhat. Ez izgi téma később folytatom.

2020.04.19. 17:47:39

@MAXVAL bircaman közíró:

"liberalizmus" Jajj már megint?! :D

Belzebubo 2020.04.19. 20:15:52

Szerintem téved a posztíró, a mértékletesség mint eszme eddig nem igazán vált be, lásd az akármilyen szerzetesrendek történetét. (Vizet prêdikál és bort iszik) Ami pedig a '60-as évek szabad szexét illeti, egyrészt nem is volt az a valóságban tényleg annyira szabad, inkább csak nyíltabban lehetett róla beszélni, másrészt nem igaz, hogy mostanra jóval kevésbé elfogadott (ezer példa rá filmekből könyvekből, valóságshowkból) csak mert már nem újdonság, kevesebbet beszélnek róla. Vagy még ez se igaz.
Az alacsonyabban pörgő gazdaság pedig már most nagyon sok embernek jelent tragédiát és a spirál lefelé is ugyanúgy pörög, mint felfelé...

tireless treehugger 2020.04.19. 21:25:16

A világ 500 éve fejlődik a bővülő kereskedelem által. Mindig voltak és mindig lesznek akik különböző okok/célok miatt ennek a folyamatnak a végéről prófétáskodnak. Általában ezek az emberek nem számítanak, jelentőségük és befolyásuk nem elég ahhoz hogy megváltoztassák az alapokat.

A legjobb példa a szexuális forradalom, ez mára továbbfejlődött. Eljött a mindenkimindenkivelmindtöbben kora, és még további szereplőkkel bővítve, már itt vannak a szerszámok/gépek/robotok is.

Az lehet hogy a lecsúszókból több van egy ideig, de ez ad lehetőséget új felkapaszkodóknak. Pl mindenki arról beszél mennyien mentek haza, arról viszont senki hogy mennyi új érkező van. (sok)(fiatal lány)

www.youtube.com/watch?v=WjNssEVlB6M

2020.04.19. 22:33:34

Meg van az a helyzet is, amikor valaki a lustaságért ba***a meg a f****t (ouch pardon) és olan dolgokat se hajlandó minimum normális ideig csinálni, aminek örülne. Ez ma már szerintem valami elmebaj, ahol a lustaság keveredik a fantáziátlansággal, butasággal. És innen jön a többi. Szerintem mindenki hallott már arról, hogy az önbizalomhiány nyomós oka lehet a lustaság, ami miatt egy adott téren valaki semmit se csinál, vagy ha igen, azt se sokáig. És a végén az ingerkeresés és másoktól kapott visszaigazolások lesznek a "célok".

Szerintem a liberalizmus olyan egyensúlyi állapot, aminek a léte ösztönösen érezhető. Ha valamiért a liberalizmust szidják, ott nincs liberalizmus. És a liberalizmus nem jelent 100%-os igazságosságot, igazságtalanság mindig van, de mindennek van egy -tól-ig határa. És ahol tömegesen hülyék a zemberek ott liberalizmus nincs.

Tamáspatrik 2020.04.20. 20:30:04

@Belzebubo: @tireless treehugger: A 90-es évek volt igazán a szabad szerelem kora, akkor létezett az a fogalom, hogy "nyitott házasság", tehát a férj és feleség időnként mással is, és ezt természetesnek vették. A nem fizetős csatornákon éjjel mentek erotikus műsorok, ma ez sincs. Szexshopok mindenfelé, a kamionos parkolóban voltak megfizethető áron a prostik. Akkor elég nyíltan ment ez, ma sokkal diszkrétebben csinálják az emberek. A 60-asok végén indult szexuális forradalom nálunk a '90-es években érte el a csúcsát, az ezredforduló után ebben is konzervatívak lettünk. Akkoriban a "megcsalás" nem volt válóok, ma az lehet. Az AIDS-től és a különféle nemi betegségtől való félelem egyre inkább visszatartott sokakat attól, hogy túl sok partnerrel csinálják. Rengeteg viccelődés ment az AIDS-szel még úgy 20 éve, azóta már sokan azt se tudják, hogy micsoda. (Persze a szűrések is szerepet játszottak ebben.)

Tamáspatrik 2020.04.20. 20:30:46

@tireless treehugger: Nem világvége max. korszakváltás.

Tamáspatrik 2020.04.20. 20:39:05

@Hintapalacsinta: Ez a lustaság érdekes dolog, genetikailag tenyészhető volt a patkányoknál. De ha ismerjük a genetikáját és működését, akkor lehet ellene tenni is. Terápiás téma ez valójában, mert aki szorgalmas, annak a tett okoz örömet, akkor szabadulnak fel az agyi ingerület átvivő anyagok, amikor tesz valamit. A lustából hiányzik ez, neki elég ha mondjuk bedob egy felest...

Tamáspatrik 2020.04.20. 20:43:21

@Hintapalacsinta: A liberalizmust kár volt "feltalálni", hagyni kellett volna a parasztot, hogy túrja a földet, hadd szenvedjen. A dorbéz meg maradt volna a nemesi osztálynak. Most az van, amit Eötvös József egyik hőse mondott A falu jegyzőjében (ez nem az itt hozzászólókra vonatkozik, nem célzatos). "A parasztot ne tanítsd meg olvasni, mert a könyvek csak összezavarják a fejét, jobb neki a tudatlanság." Most látszik, hogy "félművelt parasztok" (akik nem tudják felfogni, hogy amit tudnak az milyen kevés) elárasztják az internetet a hülyeségeikkel.

2020.04.20. 21:38:42

@Tamáspatrik: Lehet hogy ilyen is van.
(Amit most írni fogok az nem célzatos, senki ne vegye magára).
De ha még valaki nem is paraszt és esze is van, akkor is előfordulhat, hogy úgy jár, mint Mefityiszto, aki feleslegesen tukmálta az agyát, és ha még rendszerezni is bírta sajnos szegénykémből totál elmebeteg lett.

2020.04.20. 21:44:38

@Tamáspatrik: Hát ezt muszáj sajnos teljesen idézni:

"A liberalizmust kár volt "feltalálni", hagyni kellett volna a parasztot, hogy túrja a földet, hadd szenvedjen. A dorbéz meg maradt volna a nemesi osztálynak. Most az van, amit Eötvös József egyik hőse mondott A falu jegyzőjében (ez nem az itt hozzászólókra vonatkozik, nem célzatos). "A parasztot ne tanítsd meg olvasni, mert a könyvek csak összezavarják a fejét, jobb neki a tudatlanság." Most látszik, hogy "félművelt parasztok" (akik nem tudják felfogni, hogy amit tudnak az milyen kevés) elárasztják az internetet a hülyeségeikkel."

Te itt most a saját farkadba haraptál.

Tamáspatrik 2020.04.20. 21:56:39

@Hintapalacsinta: Ezt iróniának szántam, természetesen nem gondoltam komolyan. (Elég durva kép volt az utolsó mondat, mit mondjak. :))

2020.04.20. 22:01:21

@Tamáspatrik: Azért még mindig jobb, mintha máséba, így legalább nem látja senki :)

2020.04.21. 17:02:04

@Tamáspatrik:

"A parasztot ne tanítsd meg olvasni, mert a könyvek csak összezavarják a fejét, jobb neki a tudatlanság.""

Én azért mindenkit parasztnak nem neveznék, aki(k)ről az alábbiakban szó lesz, teszek "..."-ot a helyére, és azt gondolom:

Az igazi ... elől nem kell elzárni az olvasás stb. lehetőségét, megtennék ők szívesen maguk is, sőt még az a köccs a végén, aki valamicske értelmet akarna önteni a ... elméjébe. Mert a ...nak erény a butaság és a beleszarás, és sok köszöszönet nincs abban, ha esetleg netántán küzdenél az ilyenekkel, mint malac a jégen.
Eskü tudok olyat, akinek a beleszarás az isten és valami erkölcsi ítélkezős fejjel veszi tudomásul, hogy valami értelmes dolgot kéne rittyenteni és emellé ezt a levegőt úgy eregetik maguk körül, mint a rajzfilmekben a zöld színnel ábrázolt várost mérgező bűzt. Valahogy így:
"Bölcs Salamon mondta vala, a nagy ...nak nincsen szaga, de amelyik sunyi lapos, annak szaga irtózatos."

Ez van, de én küzdök és bírom a pofont. Mondj értem egy imát.
P.S. a fac kivan

2020.04.21. 17:11:55

@Hintapalacsinta:

"Mondj értem egy imát."

@Tamáspatrik:

Mármint itt semmi olyan durvára nem kell gondolni, csak mivel te vagy itt a sunyimunyika, ezért örülnék, ha őszintén kívánna nekem valami jót pl.
hogy egyszer a rohadt életben elhiggyenek nekem valamit végre, k jó lenne.

Tamáspatrik 2020.04.21. 19:56:15

@Hintapalacsinta: Tudod hányszor nem hisznek nekem sem? Van, amikor írok valami jót, de nem értik, máskor nem olyan jóra is ráugranak. Nem könnyű eltalálni, Te is egy kicsit kacifántosan fogalmazol, a legtöbbünk elméje inkább a primitívebb, közhelyesebb stílus mentén tud mozogni.
Velem is előfordult a minap, hogy egy ismerősömmel a chat-elés során, jó formában éreztem magam, egy kicsit lazábban fogalmaztam és a végén pszichiáterhez küldött, mert nem tudta követni.

A lustaságról írsz és úgy látom, hogy egyezik a véleményünk abban, hogy az nem valamilyen "bűn", egyszerűen csak egy emberi hiba, amiből több más forrása is lehet, vagy összefügghet más hibákkal.

Tamáspatrik 2020.04.21. 20:00:09

@Hintapalacsinta: Ez amúgy tetszik, (már nem a jelenség, hanem a fogalmazásod), úgy is lehetne nevezni, hogy az elme tehetetlenségi ereje, gravitációja. Mennyire kényelmes, mennyire megnyugtató egyszerűnek látni a dolgokat és leegyszerűsíteni, a primitív ösztönökre hallgatni. Mert egyébként dolgozni kell vele, az elménkkel, amihez nincs mindenki hozzászokva. A "kiművelt emberfő" eléggé szó szerint értendő, a gondolkodáshoz képezni kell, a félelem és az ősi ösztönök jönnek maguktól, a többit mind tanulni kell.

2020.04.21. 22:13:44

@Tamáspatrik: Szerintem te is csak akkor tudsz őszintén, nyíltan és sunyizástól mentesen szólni egy nőhöz, ha az valami manipulatív tucat buta/kiművelt (ahh :/), de egyébként alapdolgokhoz síkhülye, affektálós esetleg valami kotlóstyúk szintjén létező / menő (értsd: "én vagyok a bazzszájba")-féle nőhöz beszélsz.

tireless treehugger 2020.04.21. 23:14:48

@Tamáspatrik:

Már szólni akartam előbb is hogy ez nem házi csirke hanem ragadozó. Harap csíp karmol, még kesztűs kézzel sem kezelhető. De inkább elmentem sétálni, hátha te jobban tudod.

Tamáspatrik 2020.04.22. 22:05:56

@Hintapalacsinta: Szerintem ez egyszerű félreértés (ami könnyű, hiszen a sok infót felületesen olvassuk, nincs mögötte a megerősítő testbeszéd sem...). A meglátásaid nyilván jók, ezt elismerem, csak túl bonyolultan fogalmazol. Minősíteni nem állt szándékomban, lehet hogy az én készülékemben van inkább a hiba.
Az én fogalmazásom, észjárásom is túl kacskaringós szokott lenni többnyire, a visszajelzéseket nézve. Az IQ-m nem sokkal tér el az átlagtól különben.
Nagyon nehéz úgy fogalmazni, hogy világos is legyen, és ne primitív, hanem kifinomult, aránylag kevesen képesek erre..
A filozofáló stílusom pedig nem jön be a nőknek, érdekes módon. :)))
süti beállítások módosítása