Ideo-logikák

Ideo-logikák

Kik teszik tönkre a magyar kultúrát?

2024. szeptember 15. - Tamáspatrik

Mi a magyar kultúra? Miből látható a hanyatlása? Kiknek köszönhető mindez?

A magyar kultúra nem azonos a hagyományos paraszti kultúrával, a „népi” kultúra inkább csak statikusnak mondható részét képezi, a kultúrának viszont létezik, kell hogy legyen egy nagyon dinamikus része is, ami különféle hatásokat ötvözve folyton megújítja önmagát.

A magyar kultúra nagyon magas szintről indult szerencsére, erre bizonyság a sok Nobel-díjasunk, matematikusaink, a nemzetközi bestsellerek, fesztiválokon győztes filmjeink is többek között – a nemzetközi mérce az, amivel leginkább mérhető a kulturális teljesítmény. A kiemelkedő teljesítmények feltételeznek egy erős és karakteres kulturális háttért, színvonalas oktatást, nyitott felfogású műhelyek sokaságát, tehát egy erős „középmezőny” és megfelelő alapok nélkül nélkül nem tudnának létrejönni.

A színvonalat továbbá azok tudják még jól megítélni, akik évekig tanulták, művelik, esetleg doktoráltak belőle és folyamatosan nyomon is követik a kulturális teljesítményeket. Azok véleménye számít tehát, akik képesek magukat pontosan, szabatosan, árnyaltan kifejezni, és a kultúra felé olyan elvárásuk van, hogy gondolatokat is közvetítsen, emellett pedig nem kapnak azért fizetést sem, hogy bármilyen politikai oldalt támogassanak. Ők azok, akik nem elégszenek meg a közhelyes, giccses és érzelgős, jól fogyasztható, tartalmatlan, rendszer kompatibilis tömegtermékekkel, amit a kultúra gyors éttermeiben kotyvasztanak ultrafeldogozott, könnyen emészthető panelekből. Az élethez az ilyen "mű-alkotásoknak" semmi közük nincsen.

Kik azok vajon, akik útjában állak a valóban érvényes alkotások megszületésének, a kultúra szerves építkezésének? Léteznek nagy társadalmi csoportok éppúgy mint kisebb, de nagy befolyással rendelkező csoportosulások is.

Nemrég sorban álltam a postán a szokásostól eltérő időben délután három óra körül, ott ilyenkor főleg a műszakban dolgozók jelennek meg a kis sárga csekkjeikkel. Azt láttam, hogy körülbelül minden második ügyfél valamilyen okból mentegetődzött a csekk fizetésekor, és habár lehetett volna akár kedves, mosolygós, semlegesen megfigyelő és és még sokféle egyéb is de nem, a „bocsánat, hogy élek” mentalitás volt mégis valamiért a legjellemzőbb. Ez a fajta szervilizmus nagyon régről ered a társadalmunkban és ez az, amire nem épülhet semmiféle kulturális igényesség.

A szervilizmus kitermelője az a fajta nemesi gőg, ami teljesen tudattalanul még ott van (származástól nagyjából függetlenül) sokakban, mint átvett „menő” magatartásforma a „lúzerekkel” szemben.

Aztán itt van még a pusztai harcosok elmélete, hogy állítólag azoktól származunk, sokan elég jól azonosítják magukat a parancsot teljesítő katonával, amitől sok minden várható, de kifinomult kultúra az biztosan nem. A sport kiemelt támogatása megint csak azt sugallja, hogy edzett katonanép vagyunk, vagy annak kell lennünk. Ezeknek a dolgoknak látszólag semmi közük a kultúrához, holott dehogynem, elszívják a levegőt és olyan közeget teremtenek, ami megnehezíti az alkotást. A régi szólás szerint háborúban hallgatnak a múzsák, ez teljesen így is van, ahol a külpolitikai aktualitásoktól teljesen elvonatkoztatva, alapvetően a háborús mentalitás dominál, ott a kultúra hanyatlásra van ítélve. (Nem véletlen az sem, hogy egyetlen katonaállam sem volt képes jelentős és maradandó kulturális alkotások létrehozására.)

Most nézzük meg tételesen, hogyan foglalták el a kultúra különféle területeit a „harcosok” (ugyanis ha létezik olyan, hogy kultúrharc, akkor harcosok is kell, hogy legyenek).

Az iskolai oktatás színvonalának romlása jól látható, mindennapos tapasztalatunk. A belügyminisztériumhoz tartozó terület, ami kapásból azt sugallja, hogy itt a csendőrállam kiépítése a cél. Példaként a mobilozás teljes letiltása még rendben is lenne, de kérdés, hogy vajon mit tud helyette az iskola nyújtani, ami leköti a gyerekek figyelmét?

A felsőfokú intézmények esetében egy fokkal még rosszabb a helyzet: semmilyen önjáró, autonóm intézmény nem lehet rendszer-kompatibilis, „egyetem” vagy univerzitas nem létezhet, ha nincs ideológiai kontroll. Európában egyedülálló módon nálunk csökkenőben van a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, egyébként sem túl magas aránya. Önállóan gondolkodó és cselekedni képes egyénekre a rendszernek jól láthatóan nincs szüksége.

A könyvírás és -kiadás kivéreztetése is folyamatos. A tehetetlenségi energia még viszi ugyan előre, nyilván akadnak még ilyen-olyan kisebb pénzforrások és létezik olyan is, hogy megtűrt kategória, de a művészeket egyre inkább kiszorítják itt is a középszerű mesteremberek.

Filmművészet esetében nyílt titok, hogy az olyan alkotások, amelyek nem folytatnak valamilyen szintű rendszer propagandát, nem kaphatnak állami támogatásokat sem. Itt is a kiskapuk miatt tud még néhány színvonalasnak vagy legalábbis életszerűnek mondható, alacsony költségvetésű film elkészülni. Egy EU tagállam esetében szerencsére mindig lehetnek kiskapuk is az állami támogatás mellett.

A színjátszásban viszont nem nagyon vannak kiskapuk sem. Bármiféle magas kultúra vagy elitkultúra (ami a tömegkultúra ellentéte) támogatások nélkül nem tud létezni. Az egyéni mecenatúra lehetőségei nálunk igencsak korlátozottak, mivel a NER elit foglalja el a meghatározó gazdasági pozíciókat. Az állam viszont csak az ideológiailag megbízhatónak ítélt színházakat támogatja, nagyon sok színtársulat már valahol a létminimum és a működőképesség határán mozog. Így éhezteti ki a rendszer a számára nem kompatibilis kulturális elitet.

A könnyűzenében is azok vannak előnyben, akik hűségnyilatkozatot tettek a rendszernek, a többiek megpróbálnak megélni a piacról, küszködnek, ahogy tudnak. Érdekes, de nem meglepő módon a komolyzenében is megfigyelhető az a folyamat, ami a kultúra egészében, hogy a párthűség (vagy vélelmezett párthűség) egyre fontosabbá válik a szakértelemmel szemben az egyes pozíciók odaítélésekor. (Bár itt a közönség egy viszonylag szűk réteg, emiatt itt a rendszer toleranciája valamivel nagyobb.)

Az építészetben is az a fajta konzervativizmus az uralkodó, ami lényegében semmi újat nem tud kitalálni a modernista épületek eltörlésén kívül.

A médiumokat már évekkel ezelőtt lezüllesztette a kormány, ez teljesen közismert. Azt naponta láthatjuk, ahogy cinikus módon „szénné büntetik” a nem kormánypárti rádió és TV csatornákat lényegében mondvacsinált okokkal. A Médiatanács olykor elítéli egyes kifogásolható tartalmakért a kormánypárti csatornákat is, viszont a büntetések mértéke ilyenkor mindig nevetségesen alacsony. (Pestiesen szólva egy nagy vicc az egész Médiatanács, ahogy van.)

Van néhány kivételes terület, ilyen például történetírás, ahol nem sikerült egy radikálisan új szemléletet átvinni, például a magyar nép őstörténetének teljes átírásával, ezen a téren a NER gyakorlatilag kudarcot vallott. Annyi változás van, hogy kicsit jobban beemelték azt a fajta szemléletet a történelmünkbe, ami az egyes események tárgyalása során jobban hangsúlyozza a mi speciális szempontjainkat, de ez még valamennyire belefér a történettudomány szubjektív jellegébe.

A tudományos szemléletmód egésze azonban úgy ahogy van, nem NER-kompatibilis, a tudományosság nálunk stílszerűen mondva nem rúghat labdába, vagy legfeljebb a partvonalra szorítva létezhet. Ennek egyik példája volt az is, amikor a Szuverenitásvédelmi Hivatal egy jelentést tett közzé arról, hogy milyen „részrehajló” volt nálunk a sajtóban a Covid oltások hatásosságának megítélése, ez a jelentés mindent elmondott arról, hogy a készítői milyen szintű tudományos tájékozottsággal rendelkeznek.

A sort lehetne folytatni a kultúra egyéb területeivel. Ahová most tartunk kulturális színvonal és igényesség terén az a Balkán szintje, illetve az olyan országoké, ahol a hatalom hozzánk hasonlóan nagyon centralizált. (Nem véletlen például az sem, hogy a kínai kultúra legjobbjai is emigrációban alkotnak, mert a rendszer nem biztosítja az alkotói szabadsághoz szükséges légkört.)

Kormányunk lehet, hogy az orosz-ukrán konfliktusban valóban békepárti, azonban összességében véve mégiscsak egy kinyilvánítottan harcias rendszer, jól láthatóan háborús logikára épül. Ellenségként kezel mindenféle urbánus (polgári felfogású), szellemi autonómiát igénylő művészt, a folyamatos jobbratolódás során a radikális pártkáderek már a mérsékeltebbeket is kiszorították a kulturális kulcspozíciókból.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr4018492242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gelimtredfd 2024.09.15. 16:27:16

magyar nép őstörténetének teljes átírásával, e
-------------------------
1. A történet egy bullshit hang, de egal. Stakhogy ha tarás, törés nem van, úgy.. Nem teljes, töhötöm, totál, duljas. A cikk új-ónemmagyarját nem rakem, de egal.

2. Sajna az ősidő már át van írva, úgy mondják, hogy fingrizmus, attól, hogy a magyar nyelv indogermán és germán nyelv.
magyarnyelvindogerman-german.blog.hu/

Gelimtredfd 2024.09.15. 16:30:10

a tudományosság nálunk stílszerűen mondva nem rúghat
--------------
1. Az kúromány, egy idegen, aljan ideológia, de hogy idegen ideológia, és így fingrizmus van, úgy ettől racionalitás itt nem van. Rakjuk, hogy, hogyan is van? Attól, hogy a kúromány egy ideológia, magyarra falsch, úgy a magyarul minden stak totális zagyvaság.

2. Nem szer, hanem arta, nem rúghat, hanem rúgna.

gigabursch 2024.09.15. 21:56:05

Kik teszik tönkre?
Van "hagyománya"

Hapszbúh megrendelésre van egy combos három évszázad...
Kommunista megrendelésre van egy combos lassan egy évszázad.
Ezek kettő végrehajtói tömegében mózeshitűek vagy abból kikeresztelkedettek vagy hitehagyottak.
Pont.

MEDVE1978 2024.09.16. 15:42:17

Érdekes kérdés ez a magyar kultúra. Valószínűleg szoros korrelációban áll a nacionalizmussal és a nemzetállami léttel. Amikor a nemzetállami lét, a nemzet fontossága a társadalomban éppen fellendülőben van, akkor a kultúra is fellendül, amikor pedig csökken, a kultúra is hanyatlik.

A világ nem statikus, nyilvánvalóan folyamatosan haladunk egy egyre globalizáltabb rendszer felé. (Most abba ne menjünk bele, hogy ez megváltozhat, jelenleg az egyre fokozódó globalizáció a trend).
A globalizáció az erős kulturális játékosok győzelmét hozza. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a különböző világszintű média által a leghangosabb = legtőkeerősebb szervezetek tudják a kulturális befolyásukat projektálni. Ez mondjuk a filmekben nem mást jelent, mint Hollywoodot, a streaming szolgáltatókat, az Amazont és a Disneyt, akik többnyire az amerikai piacra adaptált kulturális termékeket sugározzák ki az egész világra. A zenében ez nem mást jelent, mint például a Live Nationt, ami gyakorlatilag élet-halál ura az élőzenei piacon vagy a nagy kiadókat (Warner) a zenei piacon.

A lokalitás persze megmarad ezekben a szegmensekben, de csak, mint kiegészítő elem.
Valahogy olyan folyamat ez, mint ha 100 éve egy fővárosi magyar zenére szórakozni akart, akkor lement a vendéglőbe / mulatóba / kocsmába, ahol a cigány húzta a nótát. Aztán ez kezdett megváltozni, mert a polgár kicsit később már a gramofonból, megint később a rádióból is hallgatott zenét, de lehet, hogy akkor az már inkább francia sanzon volt. Megint később a rádióban már a Beatlest hallgatta, a TV-ben az MTV-t tudta nézni, ma meg a youtube-on gyakorlatilag mindent. Ha meg a koncertterembe vagy a diszkóba ment, akkor is sok mindent halgathatott.
Ettől függetlenül van néhány hely, ahol még mindig a cigány húzza a nótát. A lokális kultúra tehát megmaradt, az új technikai eszközökkel is tovább alakult (vannak magyar zenekarok is).

A tendencia azonban egyértelmű, a globalizáció "beolvasztja és elsorvasztja" a nemzeti kulturális elemeket. Ez egyértelmű és általános, igaz úgy Magyarországra, mint Németországra, Franciaországra vagy bármely akár közepesen is nyitott országra a világon.

Persze a kultúra nem halott dolog, hanem élő és dinamikus, ezért ez a változása sem "természetellenes", de a magyar jellegét csökkenti a kultúrának.

A felsorolt intézkedések arra vonatkoznak, hogy a magyar állam ráhatását vizsgálják a kultúra "spontán" fejlődésére. Ez kétségtelenül létezik, a mai magyar állam egyfajta XIX. századi nacionalista giccset próbál ráhúzni több művészeti ágra egyfajta etalonként. Sajnos ez számos okból kifolyólag nem tud működni. Az egyik a kontraszelekció: a rendszerhez való hűség válik a siker / finanszírozás fokmérőjévé, így a tehetség / közönségsiker nem számít már annyira. A másik, hogy a nemzeti giccs elég távol áll ma már a fiatalabb közönségtől. Jókai ma már szinte olvashatatlan, Petőfi vagy Arany számos tekintetben nagyon távol áll a mai fiataloktól.

Gelimtredfd 2024.09.16. 16:27:38

@MEDVE1978: @MEDVE1978: magyar kultúra. Valószínűleg szoros korrelációban áll a nacionalizmussal és a nemzetállami léttel.
-------------
1. A szín hangot dúrgerni, görögös, a scheinen rokonja. A szoros magyarlosza, derenga.
A lét hangot nem rakem, bulslhit nyelvszarás, idegen, aljan ideológia. De hol van a lé?

2. A további se rakem. A nemzet ma egy libernyák hang, olyan fideszlibcsi, pógári, az állam is egy ilyen hang, nyelvkakilás, én állam- és országtagadó vagyem, nekem rejku van. A kúthúra za művi, mesterséges, stak libernyákizmus, ahogy a Kazincbaszikai.

Fingem nem van, hogyan is írsz így, így nem megy a reakció.

Gelimtredfd 2024.09.16. 16:37:20

@MEDVE1978: fokozódó globalizáció a trend).
A globalizáció az erős kulturális játékosok győzelmét hozza. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a különböző világszintű
------------------------
1. A fokozódó egy bullshit hang, erről írtem a blogemon, dúrgerni kell, erjesző, erjeszedő az ősmagyar hang.
2. Nem hoz, ez egy jevevényhang, hanem bírong, az ősmagyar hang. A győz laguján venni is oké, vagy leöröng.
3. A gyakor hangról is írtem a blogemen, ez így németizmus, inkább raktarekkint, regályrekkint.
4.Nem jelent, hanem rekk ősmagyarul.
5.Világja stak a kretény-libcsinek van, a magyarnak erda és árda, rakumány.
6. a szint hangot dúrgerni, ide feldet mondani.

7. Bé nem rakem, hogyan is beszélsz, attól, hogy te stak egy globalizációt látsz, a libcsit, vagy a kazoncbaszikai, ahogy stak egy amerikanizmust. Dubb, több amcsi is van, ez is globális, ahogy mondjuk ott vannak az országtagadók, az amcsi libertiánusok,az árja Brüderschaft, az úgymond amcsi rechtsextrem terroristák... Ennek az amcsinak is van globális formája, ahogy ez a magyarnál totál máshogy jen le, attól, hogy a magyar nyelv indogermán és germán nyelv, úgy a magyar nacionalizmus ab ovo redneck, országtagadó vagyis déli amcsi típusú.

A magyar nyelv nem fingár nyelv, hanem indogermán és germán nyelv, a fingrizmus, ahogy Kazincbaszikai is a libernyák globalizmus eredményje, stakhogy ha mondjuk az angol globális, ahogy a német lokális, úgy más az eredmény itt, lokálisan, ahogy máshol, attól, hogy a magyar nyelv indogermán és germán nyelv, a dohopa, tief struktúrája, vagyis az angol és a német globális terjedésje lokálisan más eredményvel jár, ahogy máshol, a nyelv is ősmagyarvá vál, a libernyák globalizmust dúrgerja.

Erre a módusú globalizmusra a magyar lokális eredmény: Szkíták, TEK-est robbantanak, Baumann Petit leszúrják, Györkös lő és sok és sok stämmisch tett. A magyar nyelv indogermán és germán nyelv, úgy lokálisan a globalizmus totál más itt.
süti beállítások módosítása