Ideo-logikák

Ideo-logikák

Választás: Melyek a lehető legrosszabb döntések?

2018. április 03. - Tamáspatrik

A szavazás során vajon melyik döntésünk a legrosszabb? Gyakorlatilag bármelyik döntésünk lehet rossz, nézzük meg a lehetőségeket.

1.A listán olyan pártokra szavazunk, amely nem lépi meg a parlamenti küszöböt, valamint az egyéni jelöltünk sem fut be.

Úgy tűnik, hogy ez a legrosszabb döntés, mert ilyen esetekben fölöslegesen húztuk be az ikszet, a szavazatunk nem jelenik meg parlamenti képviseletként. Ezért érdemes tájékozódni a parlamenti küszöb pontos meghatározásáról és hogy mely pártok fogják várhatóan elérni ezt a szintet.

Egyéniben pedig figyelembe kell venni a győzteskompenzáció elvét is, ezért ha a közvélemény kutatások alapján nagy eséllyel befutó jelölt pártja nem szimpatikus, akkor érdemes inkább ellene szavazni. Ha egyéniben a második legerősebb jelöltet támogatjuk, azáltal csökkenthetjük a győztes jelölt pártjának a töredékszavazatok után számított parlamenti mandátumok számát.

2.Túl nagy felhatalmazást adunk egyetlen párt számára

Az előzőnél még egy fokkal rosszabbnak tartom, mivel még egy esélytelen kis párt támogatása is (listán) indokolható lehet némely esetben olyan alapon, hogy ezzel az adott pártot költségvetési támogatáshoz juttathatjuk. Ez is érhet valamit, mivel a politika nem csak a parlament falain belül zajlik.

Viszont figyelembe kell venni azt is, hogy a többség hogyan szavaz, mert a túlságosan nagy felhatalmazást kapott párt (jelen esetben a Fidesz-KDNP) visszaélhet a lehetőséggel - sőt a feltételes mód helyett a kijelentő mód az indokoltabb. A fejlett európai országok között nincs egy olyan sem, amelyet egyetlen párt irányítana (ugyanazzal a pártvezetővel az élen) több mint nyolc éve, de még Európán kívül se nagyon jellemző. Ne akarjunk a kivételek közé tartozni, a túlságosan hosszú hatalomgyakorlás nem egészséges semmilyen szempontból és a társadalom is valamilyen módon a kárvallottja lesz. Kétharmados többség szinte példa nélküli, de az egyszerű többség is ritka manapság, leginkább koalíciós kormányokkal szoktunk találkozni.

3.Elemi érdekeink ellenében szavazunk

Semmivel sem jobb az előző esetnél, ha nem azt nézzük, hogy mennyire volt kedvező vagy kedvezőtlen a számunkra az utóbbi hat év kormányzati politikája, hanem azt, hogy az utóbbi egy-két évben milyen kommunikáció zajlott és milyen apró juttatásokat kaptunk parasztvakításként (pl. Erzsébet-utalvány). A Fidesz egyértelműen a felső 2-3 jövedelmi tizednek kedvez, ezért nagyon meggondolandó rájuk szavazni, ha jövedelmünk nem éri el ezt a szintet. Valójában egy hagyományos konzervatív párt lenne viszont ügyes, de elvtelen politikai kommunikációval képes megnyerni magának a kevésbé tehetősek nagy részét is.

Az érdekeink viszont tágabban is értelmezhetőek mint amit az adórendszer és a különféle támogatások mutatnak:

A mostani választási évben pénzszórás van, de egy-két hónapnak el kell telnie, amíg a magasabb munkabérek beépülnek az árakba és hirtelen észrevesszük, mennyire megdrágultak egyes alapvető termékek.

A nemzetközi konjuntúra hullámain felpörgetett gazdaság kipukkadhat, mivel a gazdaságunk szerkezete alapvetően nem változott, sőt a magyar tulajdonú cégek előretörése jelentős kontraszelekcióval és pénzszórással (korrupcióval) jár.

A nemzetközi migrációt Orbánék szavakban nagyon ellenzik ugyan, de fű alatt valahogyan mégis támogatni fogják a magyar vállalkozások munkaerőigénye miatt. Ez az ellentmondás is egyre jobban látszódni fog.

A társadalom folyamatos mozgósítása és meneteltetése egy darabig működik, azonban a folytonos paranoia előbb vagy utóbb már több mint unalmassá válik, a "haldokló nyugati kultúra" meséje pedig egyre kevéssé hihető. (Részletes elemzés a 2010-2016-os időszakról: itt.)

4.A Jobbik körzetünkben esélyes jelöltjét támogatjuk, de nem azt kapjuk, amit jelenleg várunk.

Számos olyan körzetben, ahol a falvakban élő lakosság a meghatározó a Jobbikos jelölt a legesélyesebb az ellenzéken belül, emiatt más pártszimpátiával is érdemes átszavazni rá. Manapság a pártfegyelem olyan szintű, hogy az egyéni jelöltek nagyon ritkán szavaznak a pártvezetés döntéseinek ellenében, emiatt egyéniben is a pártvezetés illetve jelen esetben a pártvezető Vona Gábor fémjelezte irányról mondunk véleményt.

A Jobbik visszatérhet a radikális jobboldalra, azonban ez jelenleg kevésbé tűnik valószínűnek mint az sem, hogy a Fidesz politikáját támogatná fontos kérdésekben, hiszen a mostani ciklusban is csak ritkán fordult elő ilyesmi.

A Jobbik nagyon is európai politikai programot hirdetett (megnézhető: itt) és úgy tűnik, hogy ezáltal nagy lépést tett a konzervatív polgári közép felé. A program számos szimpatikus elemet tartalmaz és távolról sem olyan arrogáns mint a mostani NER politikája.

5.Az ellenzék nyer, de a bal-jobb koalíció kormányzati munkája gyenge szintű marad.

Egy balos-jobbos kormánykoalíció nem lehetetlen, a szomszédos Szlovákiában létre tudott jönni és aránylag stabil működést mutatott hosszú éveken át. (Mellesleg máshol olyasmikbe buknak bele kormányok, aminek nálunk a többszörösét is képesek elvinni következmények nélkül.)

A baloldalra szükség van a kormányzati munkában, hiszen a progresszív intézkedések nagy része tőlük várható, mivel ők nem hagyományos oktatást, egészségügyet és államigazgatást szeretnének, hanem korszerűt és jól működőt.

A Fidesz a saját kormányzati munkáját természetesen zseniálisnak mutatja be, ahol a mérce még mindig Gyurcsány (bár egyre kevésbé jó támpontként). Az olyan szólamok mint "megvédjük Európát", "megvédjük az országot", "gazdasági csodát vittünk véghez" - egy régi vetélkedőt idéznek fel, amelynek címe: Fele sem igaz.

Tény, hogy vannak a jelenlegi ellenzék jobb- és baloldalán olyan ötletek bőven, amelyeket lehetetlen megvalósítani (pl. európai szintű átlagbérek pár éven belül vagy feltétel nélküli alapjövedelem). Mivel azonban a politika nem rakétatudomány, hanem inkább a máshol jól működő ötletek átgondolt ötvözése és okos bevezetése, emiatt az anarchia veszélye nagyon kicsi, inkább feltételezhető, hogy a magyar társadalom ismét visszazökkenne arra a kevésbé rázós útra, amelyről a Fidesz letérítette (l. korrupció, külpolitika, oktatás és egészségügy gyenge színvonala).

6.Nem megyünk el szavazni.

Ha valakit elborzaszt a politika világa, az nagy eséllyel nem fog tudni dönteni. Úgy vélheti, hogy az életét kevéssé befolyásolja, hogy éppen mely pártok alakítanak kormányt.

Habár már elég sokan vannak, akiknek a fájdalomküszöbét bizonyos lépéseivel túllépte már a jelenlegi kormányzás, de még többeknél alighanem el kell telnie további egy-két évnek, amíg eljutnak erre a pontra. A választás azonban most van és ha nem szavazunk azt később megbánhatjuk. (Később legfeljebb csak bizakodhatunk a Fidesz megújulásában vagy előrehozott választásokban.)

Mit mutat az eddigi szabad választások története? Általában jól döntöttünk a választható alternatívák között, bár bizonyos esetekben valószínűleg nem.

-1990-ben az MDF koalíciós kormánya jobb döntés volt mint az SZDSZ-é lett volna, ez a két alternatíva létezett. (Tudni lehetett azt is, hogy az Antall-kormány olyan rossz gazdasági helyzetet vesz át, amelyet lehetetlen sikeresen menedzselni, bármelyik kormány belebukott volna.)

-1994-ben ugyan a volt kommunista utódpárt került hatalomra, Horn Gyula kormánya mégis főként pozitív értékeléseket kap manapság (még Orbán is elismerte). Valószínűleg jobb alternatíva volt a Boross Péter vezette MDF-nél és a nagy többségével sem élt vissza. Az SZDSZ is lehetőséget kapott ugyan, de nem vitt meghatározó szerepet éppúgy mint a Torgyán-féle kisgazdapárt sem az ezt követő Orbán-kormányban.

-1998-ban Orbánék hatalomra jutása megint jó döntésnek bizonyult, a gazdaság tovább fejlődött és a költségvetési hiány csökkent. Országunk akkoriban vált kompatibilissá az Európai Unióval.

Ide kívánkozik egy megjegyzés: Ha mindhárom kormányunk választása jó döntés volt az adott lehetőségekhez képest, akkor hol "rontottuk el" a rendszerváltást? A válasz az lehet, hogy mindent a parlamentre és a kormányokra bíztunk, az állampolgárok nagyon passzívak voltak az egy szerencsétlen taxisblokádot leszámítva.

-A 2002-es választásunk megkérdőjelezhető, mivel a kevéssé alkalmas Medgyessy jutott hatalomra (minthogy nem fogadtuk el akkor még a Fidesz jómódú rétegeket támogató politikáját). Ahelyett, hogy Medgyessy ügynök múltját kritizáltuk volna, bal- és jobb oldalon arról kellett volna inkább beszélni, hogyan hazardírozik a gazdasággal a miniszterelnök és a pénzügyminiszter, és hogyan száll el a költségvetési hiány.

-2006-ban látszólag ugyan rosszul döntöttünk, azonban a Fidesz nem szállt keményen ringbe a nyilvánvalóan súlyos költségvetési hiány miatt. Nem akarta megörökölni a kedvezőtlen a helyzetet és megszorításokkal nyitni egy kormányzati ciklust, ezért kimondottan lagymatag kampányt folytatott. Egyszerűen a kivárásra játszott és ahol tudott keresztbe tett a Gyurcsány-féle kormányzásnak.

-2010-ben jól döntöttünk, és a Fidesz számos olyan radikális lépést megtett, amelyeket csak akkor lehetett meglépni, amikor már teljes jogú EU tagokká váltunk. Viszont túl nagy hatalmat adtunk a kormánynak, amely a jogállamiság végét jelentette - l. az új alaptörvénynek nevezett, tetszés szerint módosítgatott tákolmány, az alkotmánybíróság lefokozása stb.

-2014-ben nem nagyon volt más döntési lehetőség mint a Fidesz, mert a Jobbik kevésbé volt még szalonképes, a baloldal nagy része pedig továbbra is a puszta túlélésre játszott. A gyenge gazdasági tevékenység is elég volt a kétharmados többséghez, amelyet szerencsére az időközi választásokon győztes jobbikos és baloldali jelöltek érvénytelenítettek. Ha ez nem történik meg, akkor a Fidesz hatalmát gyakorlatilag semmi sem korlátozta volna.

-2018-ban ott tartunk, hogy többféle rossz döntést hozhatunk a szavazófülkékben mint jót. (Most azokról a választókról beszélek természetesen, akik szeretnék átgondolni, nem pedig a csordaszellemet követve húzzák be az ikszet.) Ráadásul a választási rendszerünk torzításaihoz is meg kell tanulnunk alkalmazkodni.

A legjobb döntés meghozatalában szerintem két dolog segíthet: az átgondoltság és az ha a lelkiismeretünkre hallgatunk.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr6713804564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.04.04. 06:31:10

A legfontosabb a ballibek ellen szavazni minden körzetben és listán is.

Gleccsertetű 2018.04.04. 09:39:00

a legrosszabb döntés a libsikre szavazni

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2018.04.04. 09:46:44

El kell menni szavazni és megtámogatni a Momentum Mozgalom - Kétfarkú Kutyapárt koalíciós kormányt!
Chuck Norris for President! :)

Kivlov 2018.04.04. 10:02:16

A legrosszabb, ha visszaengedjük a kormányhoz a maszopszadeszgyurcsány bagázst.

Doryyka 2018.04.04. 10:07:17

A legfontosabb leváltani ès dutyiba rakni az egèsz tolvaj bandát, ügyészestül.

Medgar 2018.04.04. 10:07:53

A legjobb megoldás most egy gyenge fidesz győzelem lenne erős ellenzékkel.

Medgar 2018.04.04. 10:08:43

@Doryyka: Pont annyi eszed van mint a kormányváltóknak, azok is csak ediig jutnak...

Kivlov 2018.04.04. 10:16:40

@Medgar:
A legjobb megoldás egy stabil fityisz győzelem lenne, úgy hogy az mszp (ideális esetben a dk is) kiesik a parlamentből.
Ekkor alakulhatna ki egy normális szocdem párt, megerősödhetne egy harmadik utas (centrista) bagázs, és lehetne akár egy tényleges jobboldali erő is...

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.04.04. 10:19:39

@Frady Endre:

Ikszeld be egyszerre az összes ballib pártot, így tudpd leváltani a cigány Zorbánt!
TERJESZD!

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2018.04.04. 10:30:28

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Ezt a Hablaty Árpi súgta vagy magadból tudtál ennyit kiizzadni? :)

Samott 2018.04.04. 10:30:58

@Kivlov: Imadom ahogy a jobboldaliak egy normalis szocdem partot varnak, a balosok meg egy normalis konzervativ partot szeretnenek a tuloldalon latni. :) En iden szerintem elszorom a szavazatom: a ketfarkuek kapjak, ok biztos nem jutnak be. De amit a fidesz muvelt peldaul a magannyugdij kapcsan vagy amit az ellenzek iger az egykulcsos szja ugyeben amiatt egyiket se tudom tamogatni.

ketfarkukutya.com/?p=8954 -> Erre megy a kampánypénz - ok legalabb ertelmesen koltik el a penzt amit a kampanyra kaptak. Tobb haszna van mint barmelyik masik tarsasagnak.

Kivlov 2018.04.04. 10:35:42

@Samott:
Mert ez lenne a "normális."
Ehelyett nálunk az van, hogy 4-5 baller párt vetélkedik azon, hogy ki adna többet a nyugiknak meg a naplopóknak a közösből. Ez a vicc.

Medgar 2018.04.04. 10:54:39

@Kivlov: Erre nincs esély a következő 1-2 cikluson belül, ráadásul már látnunk kéne ki jön a helyükre. Viszont egy erős ellenzék korlátozni tudja a fidesz ámokfutását.

Kivlov 2018.04.04. 10:59:52

@Medgar:
A gond ott van, hogy hiába erős az ellenzék. Ők csakazértis az ellenkezőjét mondják mindennek, mint amit orbán mond. Bármiről legyen is szó. Ezért kb. felesleges erősnek lenniük.
Egyébként meg 120 +-10 mandátum meglesz a fityisznek, az meg egy kényelmes többség...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2018.04.04. 11:27:14

Az első pont hülyeség. Ha egy kis párt nem ugorja meg a küszöböt, az max. EGY plusz képviselőt jelent a FIDESZ-nek. Ha viszont mégis, akkor az min. ÖT fős új frakciót a FIDESZ-ellenes oldalnak. Simán megéri a kockázat.

Exploiter 2018.04.04. 11:29:00

@Fedor:
Egyébként pedig sosem lesz alternatíva, ha a kis pártokra sosem szavaz senki, mert kicsik.

Hajrá momentum.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.04.04. 11:29:07

@Fedor:

Nem.

Ha valaki 5 % alatt marad, annak a szavazatnak kb. a fele megy a Fideszhez.

BaitHrunner 2018.04.04. 11:47:00

A legjobb most szerintem is egy kormányzó képes FIDESZ lenne egyszerű többséggel, erős ellenzékkel.
MSZP-nek és DK-nak mem szabadna bejutnia a parlamentbe.

s 2018.04.04. 11:51:12

@agarik: "kapát-kaszát ragadni és mindet felhentelni a nyílt utcán"
Bazdmeg, ez kormányprogramnak sem rossz. Ha valaki ezt ajánlaná, talán mégis rá szavaznék.

Ad Dio 2018.04.04. 11:54:22

A felhozatalt látva még mindig egy gyenge többségű Fidesz kormány a legkisebb rossz... más kérdés, hogy lesz-e gyomrom rájuk is szavazni...

alfacharlybravo 2018.04.04. 12:05:44

@Gleccsertetű: Az a baj, hogy ez a libsik számára is legrosszabb döntés. Ők talán szeretnek szétcseszett tönkrement országban élni? Most mi bajuk van ezt még Orbán barátja Netanjahu sem érti?

2018.04.04. 12:10:10

Az egyetlen jó választás a hazug, tolvaj, hazaáruló fidesz kúrmány leváltása.

2018.04.04. 12:20:25

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: aki nem izzad, az nem dolgozik. Avagy halott.
Te miért nem izzadsz vajon?

Rettegek mert ballib vagyok 2018.04.04. 12:22:11

Rossz a kérdés.. Azt akarjuk hogy Magyarországnak legyen kormánya, vagy azt hogy ne legyen !?

Ez a kérdés.

Mert a Jobbik-MSZP-DK-PM-LMP katyvasz szart se tud együtt nemhogy kormányozni.

Exploiter 2018.04.04. 13:18:32

@Ad Dio:

Attól nem tartok, hogy rájuk kellene szavazni, a többséghez sztem most is elég még a régi gárda.

Ratyi Manó 2018.04.04. 13:25:02

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Bulgáriában is. Vajon miért költözött el onnan 4 millió ember végleg?

Ratyi Manó 2018.04.04. 13:25:58

@Rettegek mert ballib vagyok: @maxval bircaman szeredőci szürke proletár: nem vagy :D a kormányzás azt jelenti, hogy az uniós támogatást kiosztjuk a családnak, közben migránsokkal riogatunk?

Ad Dio 2018.04.04. 13:31:18

@Exploiter:

Amióta szavazhatok, mindig fontosnak tartottam, hogy éljek is ezzel a jogommal. Hát most nem tudom... viszont egy béna kacsa ballib+Jobbik koala vergődését, majd az utána következő Fidesz 90%-ot a lehető legkevésbé sem szeretném látni...

Exploiter 2018.04.04. 13:42:06

@Ad Dio:

Én maradok az elveimnél, senki olyanra nem szavazok, akivel nem értek egyet, legalább nagy vonalakban.
Az, hogy aki maradt, jelenleg esélytelen, nem érdekes, nyugodt lelkiismerettel szidhatom legalább a maradék több milliónyi faszt.

Bafana 2018.04.04. 13:59:28

A legrosszabb, ha hatalmon tartjuk az elmúlt 28 év országvesztőit, a Quaestor nagykoalíció pártjait.

2018.04.04. 14:00:39

Amíg fut a szekér, addig mindenki jó fej és haver. A fidesz bukásának kulcs a sok nagy hatalmat szerző kisember, akik mind azt képzelik, hogy ők hivatottak arra, hogy vezessék a fideszt.

Amúgy a Kétfarkú Kutya Párt az egyetlen, akikre szavazva nyugodtan nézhetek a tükörbe.

Nylul 2018.04.04. 14:01:12

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Te, mint hiteles személy?? Hahhaha, ezen hangosan felröhögtem.

2018.04.04. 14:10:05

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: frank hiteles.
Láttad már Orbán homlokát izzadni?
Akkor szerinted ő hiteltelen...

2018.04.04. 14:12:34

@Rettegek mert ballib vagyok: most sincs kormány. Orbán Viktor van. Ha nyugdíjba menne, összeborulna a fidesz.

Homo fideszbirkusz 2018.04.04. 14:22:27

@Rettegek mert ballib vagyok:

Orbán gazdid se tud kormányozni csak pofázni. Ma még az EU pénzek fenntarják a víz felett a hatalmát, mnt egykor Gyurcsányt a nemzetközi pénzbőség, aztán jön a hirtelen merülés. Ez lesz a sorsa orbán gazdádnak is, főleg azért met vészesen fogy az elhülyült nyugger szavazó bázisa.

A Fidesz legnagyobb ellensége a elhülyült nyugger generáció kihalása.

Homo fideszbirkusz 2018.04.04. 14:23:52

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Orbán sose fog nyugdíjba menni. Hanem igen záros határidőn belül börtönbe fog menni, ráadásul akkora büntetési tételekkel, hogy még Tiborc unokájára is jut majd pár évtized.

Homo fideszbirkusz 2018.04.04. 14:26:11

@Kivlov:

Nem semmi tudathasadáos fidesz birka vagy te! Itt bújsz be Orbán seggébe, közben meg azon rinyálsz, hogy de jó lenne, ha lenne egyszer egy valódi jobboldali párt!
Addig meg jó a ruszki bérenc, posztkomcsi segg is?

Kivlov 2018.04.04. 14:33:54

@Homo fideszbirkusz:
rinyálni a libbantak szoktak, hogy "jaj a csúnya orbán miatt szavaz ránk csak 15-20%nyi agyhalott..."
Én a legkisebbik rosszat választom.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.04.04. 14:45:53

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Orbán politikus, annak megvannak a maga kötöttségei.

Én mint független közíró nem kell, hogy taktikázzak.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.04.04. 14:48:09

@agarik:

Hétfőn mind a 800-an tüntizni fogtok? Gondolom, majd alapíttok is valami álcivil szervezetet a választási eredmények elleni harcra...

encir 2018.04.04. 14:52:31

@Exploiter: úgy van. Nem tudom megérteni, ha igazi változást akarnak, miért nem adnak esélyt annak, aki még sose kormányzott? És hogy hibájukul róják fel, hogy nem akarnak egyeztetni más levitézlett pártokkal? Az inkább pozitív a szemeben: nem engednek az elveikből.

s 2018.04.04. 14:53:52

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Te inkább vagy függő közröhej, mint bármi egyéb.

Sascha Braun 2018.04.04. 15:10:20

Csak azt tudnám, mióta progresszív a baloldali oktatás és egészségügy. A kakaóbiztos számítógép, a digitális táblák, vagy a kórházi széfek óta? Jesszusom. Amúgy meg olvasva itt a dühödten csaholó, vérszomjas bolsevik proletárokat, azt hiszem nem kérdés, hogy mi lenne a legnagyobb tévút ennek az országnak.

Exploiter 2018.04.04. 15:13:11

@encir:
Igen, az a másik kérdés.
Amelyik párt hajlandó beállni mondjuk egy DK mellé, arra sem szavaznék. Ha azokat a szerencsétleneket akarnám a parlamentben látni, akkor rájuk szavaznék, nem?

Sascha Braun 2018.04.04. 15:17:22

"kapát-kaszát ragadni és mindet felhentelni a nyílt utcán"
Nos, jó tudni, hogy milyenek is az úgynevezett demokratikus ellenzék demokratikus szavazói. Nagyban megkönnyíti a vasárnapi döntést.

flamer 2018.04.04. 15:24:52

@Medgar: "A legjobb megoldás most egy gyenge fidesz győzelem lenne erős ellenzékkel"

És mitől lenne erős az ellenzék? Ha a Fidesznek csak 51%-a lenne, akkor Polt Péter és a rendőrség hirtelen komolyan venné a fideszes ügyeket érintő feljelentéseket? Akkor leállna a kormányzati propagandagyár? Akkor nem akarnák lenyomni a bíróságokat? Akkor nem szabotálnák el a Nemzetbiztonsági Bizottság üléseit? Akkor nem szavaznák le ugyanúgy az ügynöktörvényt? Akkor Orbán nem lopna tovább?

Az elmúlt évek szerintem elég jól megmutatták, hogy amíg a Fidesznek többsége van, addig az erdogáni berendezkedéshez konvergálnak.

Hókirályfi 2018.04.04. 15:32:51

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Vagy pedig aki őket támogatja, annak meg az hogy őrájuk szavazzon egyéniben és listán is. Vagy egyéniben a legesélyesebb nemfideszesre, listán pedig valamlyik ballib pártra. Igen, ezek a legfontosabb szempontok
www.taktikaiszavazas.hu

Hókirályfi 2018.04.04. 15:34:38

@Medgar: Ennyi ésszel elég nekünk, ha eddig eljutunk, utána majd innen folytatjuk :)

Hókirályfi 2018.04.04. 15:36:44

@Kivlov: " alakulhatna ki egy normális szocdem párt, megerősödhetne egy harmadik utas (centrista) bagázs, és lehetne akár egy tényleges jobboldali erő is... "
És 2030-ra talán eljuthatna az első magyar űrhajós a Marsra...

sas70 2018.04.04. 15:51:24

2/3-ot az ellenzéknek! Orbán és bandája megy a börtönbe, vissza kell állítani a demokráciát, arányos választási törvényt készíteni és ki lehet írni új választásokat.

Lehetnék én is 2018.04.04. 15:57:25

@flamer: nem a gyenge fideszen van a hangsúly, hanem az erős ellenzéken. Ami nem azonos a jelen MSZP-DK csapattal

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.04.04. 16:10:01

@Hókirályfi:

Én taktilaiag az LMP-re szavazok egyéniben, listán meg a Fideszre.

szepipiktor 2018.04.04. 17:01:11

Összefoglalom:
A fideszre NE!
A jobbik várhatóna BECSAP!
A balosok megint trehány munkát fognak művelni!
Tehát lmp vagy valamelyik neoliberális aktivista miozgalom, ököterroristák, feministák, genderlelvűek?
.
A leírtakból gondolom...

Omnisapient 2018.04.04. 19:19:19

Kétszer 1 db x behúzásával a következőket próbálom elérni vagy legalább támogatni:
-MSZP és belőle kinőtt klónok jelentéktelenedjenek el, lehetőleg a partlamentből való kikopással és így már ne szívják a levegőt mások elől, illetve ne mérgezzék az újabb pártokat. (szerintem ez az MDF és az SZDSZ esetén szépen működött)
-bejuttatni egy új pártot, hogy láthassuk, hogy az eddigi rövid parlamenten kívüli politizálás után a parlamenten belül mit tudnak homorítani, hoznak-e új irányt és lendületet (aki nem találta ki eddig, annak megsúgom, hogy a Momentumra gondolok.) Mivel szerintem a parlamentbe kerüléshez szükséges küszöb nagyon magas, nagyon lényeges, hogy legyen új párt amelyik bekerül.
-mivel nem látom reálisnak azt, hogy ne a Fidesz szerezze a legtöbb mandátumot, örülnék annak , ha csak a lehető legkisebb többséget szereznék meg, amivel kormányt tudnak alakítani, ezzel elejét véve egy hosszan tartó bizonytalanságnak, de elég súlyt adva az ellenzéki oldalra kerülő/maradó pártoknak ahhoz, hogy komolyan megmutathassák magukat a parlamentben és az elkövetkező négy évben lehetőségünk legyen megítélni őket olyan pozícióban, aminek mérete nem a parlamentbe kerülési küszöbhöz, hanem inkább egy kormánypárthoz vagy vezető ellenzéki pártéhoz hasonlítható. Ezzel a Fideszt arra kényszeríteni, hogy kétharmados törvényt már csak az ellenzék komoly támogatásával tudjon hozni vagy módosítani (habár ezzel már jócskán elkéstünk), az egyszerű többséget igénylő törvények meghozásához pedig szintén arra kényszerüljön a Fidesz, hogy vagy megszerzi az ellenzéki pártok valamekkora támogatását vagy 100%-os pártfegyelem mellett történő szavazás mellett sem engedheti meg magának azt, hogy akár csak egy képviselője is távol legyen szavazáskor.

Számokra lefordítva:
Fidesz 50% felfele kerekítve
Jobbik 30%-
LMP 15%-
Momentum 5%
futottak még viszik a Jobbiknak a 30%-hoz és az LMP-nek a 15%-hoz hiányzó helyeket.

Ez még mindig távol van a jótól, de a jelen helyzetből ha a fenti kijönne, akkor már nem csak a saját, hanem mindeki más szavazatával is elégedett lennék.

Tamáspatrik 2018.04.04. 19:30:00

@Könnyen elkaptuk, uram!: Én is kíváncsi lennék, milyen lenne egy poszt-Orbán Fidesz.... Ha egyben maradna egyáltalán.

Tamáspatrik 2018.04.04. 19:30:41

@szepipiktor: Ezek mind benne vannak a pakliban, de nem egyforma valószínűséggel.

Tamáspatrik 2018.04.04. 19:36:29

@Omnisapient: Ez nem is lenne rossz! A realitás sajnos az, hogy a balos szavazatok sokkal jobban megoszlanak, MSZP és DK is sokat elvisz... Emiatt a Momentum és az LMP kétséges, de én is követni fogom, mit mutatnak a közvélemény kutatások. Ha közel vannak a küszöbhöz, akkor rájuk fogok szavazni. (Ill. egyéniben a Jobbikra mert ő az esélyes a mi körzetünkben.)
Még ha nem jut be egy párt önálló frakcióval, de 1-2 képviselője egyéniben igen, az is változást hozhat, mert az illetőt legalább nem köti a pártfegyelem. :) Meri a saját karakteres véleményét mondani és ott mondja el, ahol a legfontosabb, a parlamentben (habár már erősen leredukálták a szerepét sajnos.)
Jobban örülnék egy Fidesz 45-48%-nak például, amellyel még lehet kormányozni, de már minden komolyabb szavazáshoz meg kell nyerni néhány képviselőt egy másik frakcióból.

Larry Silverstein 2018.04.04. 19:49:31

@sas70: A vissza kell állítani a demokráciát szlogen a legelutasítottabbbak találmánya volt már 2014ben, szerencsére a kutya sem akarta őket visszaállítani akkor se me most se.

2018.04.04. 23:47:22

@Tamáspatrik: nem tudom elképzelni, hogy Lázár elviselné Rogánt, vagy Kövért.
De nyilván a jelenleg EU képviselők is bejelentkeznének...

2018.04.04. 23:48:49

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: a nyugat hatalmának csökkentése??? Te hülye, a nyugat már haldoklik, nem???

2018.04.05. 00:00:12

@Homo fideszbirkusz: nem megy börtönbe. Nincs aki letartóztassa. Ha olyan nagy változás lenne, menedékjogot kérne valahol.

2018.04.05. 00:01:34

@Larry Silverstein: hát, tényleg őszinte vagy. A demokrácia megszűnt 2010-ben?

2018.04.05. 00:04:16

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: A birca szerint hiteltelen Putyin és Orbán megdönti a nyugatot...majd amikor az haldoklik, csökkentik a hatalmát!!!
Gyógyszert szeded rendesen?

agarik 2018.04.06. 16:50:32

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Nem, mi nem tünetünk.
A 800-at se tudom honnan vetted.
Ha egyszer csinálunk valamit, akkor emberek meghalni fognak, nem bámészkodni.
süti beállítások módosítása