Ideo-logikák

Ideo-logikák

Magyar politika pragmatikus felfogásban

2025. április 24. - Tamáspatrik

A pragmatikus érvelés egyszerűségre, gyakorlatiasságra, célszerűségre törekszik, mindenesetre nem esik túlzásokba. A lenti érvek egy része lehet ugyan vitatható, de csak szigorúan pragmatikus módon.

1.Ukrajna EU tagsága: Túlbeszélt történet, hiszen a Tisza szavazásán is csak 58% támogatta, ami nem túlnyomó többség, a Fidesz szavazók esetében az ellenzők lehetnek sokkal többen, más ellenzéki pártokat is megosztja ez a kérdés. Másodsorban amiatt is tárgytalan, mert a csatlakozási folyamat hosszadalmas, évtizedben mérhető, harmadsorban pedig egyetlen ország is blokkolhatja, ha nem tudnak kölcsönösen egyezségre jutni. Negyedsorban amíg nincs békekötés, addig értelmetlen a kérdés felvetése is.

2.Két- és háromgyermekes anyák adómentessége. Először is a kormány úgy jelentette be az intézkedést, hogy a parlament még meg sem szavazta, ami szabálytalan egy ekkora hordejerű döntésnél. Másodsorban alkotmányellenes a nemi megkülönböztetés miatt is és amiatt is, mert visszamenőleges érvényű, tehát egy ötven éves nő, hiába szeretne, már nem fog tudni szülni. Harmadsorban bérfeszültséget okoz két munkatársnő között, ha az egyiknek csak egy gyereke van, a másiknak kettő, holott a babaváró, csok és egyéb kedvezmények már most is sokkal jobban támogatják a többgyerekeseket. Negyedsorban a cégek majd figyelembe veszik a különbözetet és megpróbálják majd lenyelni. Ötödsorban ez gyerektelenségi adónak is felfogható, hiszen valakitől be kell tudni szedni. Hatodsorban a demográfia témát felfújtuk, hiszen egyik oldalon nézve jó, hogy csökken a népesség ökológiai szempontok miatt, az automatizálás miatt egyre kevesebb munkahelyre van szükség és minden országban vagy csökken a népesség, vagy a növekedés üteme esik egyre inkább vissza.

3.Nyugdíjrendszer: Nem annyira rossz a mostani, mert ellentmondásosan érvelünk amikor azt mondjuk, hogy nem lesz fenntartható. (Teljesen függetlenül attól, hogy a következő húsz évben mennyi gyerek fog születni.) Másrészt viszont reklamáljuk, hogy csak az inflációkövetéssel indexálják. Szerintem nagyjából ez rendben van, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy az idősebb korban az emberek igénye lecsökken, például 80 év felett már kevesen utazgatnak, a lakásukat is kevésbé tervezik felújítani. A nyugdíjszámítást senki sem ismeri (igazából én is csak azért, mert utánanéztem), így például a nettó jövedelemből történik, de a bruttó alapján kellene, mert abból fizetjük a járulékot is. A nők 40 egyértelműen diszkriminatív, alkotmányellenes.

4.Élelmiszerárak: Az olcsó élelmiszerekhez való hozzájutást minden fejlett ország kormánya biztosítja valamilyen módon. Az árréssapka is ennek egy megoldása, de szakmailag nem indokolható, hogy mért pont 10%, (ami nem is annyi igazából, hanem jóval kevesebb). Hogyan számították ki, talán matematikusak az urak? Lehetne éppn 9,75 vagy 11,2 is. Mindig jön egy újabb igény, hogy még több áruféleségre terjesszük ki, ez az argentinizálódás folyamata, ott van ehhez hasonló rendszer tömérdek árucikkre. Eredményét tekintve nem old meg semmit, csak a káoszt növeli a gazdaságban, tehát nem egy követendő példa. (Nem pragmatikus érv, ezért nem ide tartozik, hogy a magántulajdont nem tartja tiszteletben az a felfogás, ami megszabja, hogy milyen vállalkozás milyen haszonkulccsal működhet.) Addig megy ez majd nálunk, amíg a NER át nem veszi a nagy élelmiszerláncokat, utána változni fog a szemlélet. A gyümölcs és zöldség ÁFA mentessége a nyugdíjasoknak ugyanilyen észszerűtlen,hiszen ha valami 60 évig nem evett sok zöldséget és gyümölcsöt, most sem fog többet. Ez azt segíti, hogy lényegében a mostani akciós zöldségeket és gyümölcsöket a nyugdíjasok kapják meg, viszont akik eddig vásárolták nagy mennyiségben, lévén az egészséges életmód hívei, és szinte csak az akciósat tudták megvenni, náluk most majd lesz egy 25%-os áremelkedés.

5.Drogtörvény szigorítása: Ha más országok tapasztalatai szerint ez az irány jó, akkor nálunk is fog működni, ellenkező esetben aligha. Az USA-ban tele vannak a börtönök drogkereskedőkkel és felhasználókkal, de mégsem sikerült célt érni, ezért kétségeim vannak, hogy a szigorítás meghozza-e a kívánt hatást. A drog annyiban más mint az alkohol, hogy jóval antiszociálisabb tevékenység, emiatt is piros posztó és zéró tolerancia a kormányunk részéről, ettől függetlenül ténylegesen komoly társadalmi probléma, csak lehet hogy túl összetett ahhoz, hogy önmgában egy szigorítással visszaszorítható lenne.

6.Gazdasági haszon EU-n kívüli nagyhatalamakkal folytatott kapcsolatokon keresztül. Ebben látok fantáziát, hogy megfelelő lavírozással lehetünk egy második Írország, bár a számok az ő esetükben becsapósak, mert papíron az egyik leggazdagabb ország az EU-ban, de az életszínvonaluk ezt nem tükrözi, mivel nagy cégek székhelyei vannak náluk és mutatnak ki óriási profitokat, ami viszont nem náluk realizálódik. Ezzel együtt mi jelenleg elég jól lavírozunk, mert sokat nyerünk az orosz olajon, nyerhetünk valamit a kínai beruházásokon, jöhetnek ide szaúdi és egyéb pénzes befektetők is. Nagy kérdőjel az USA-val való kapcsolat, ami ha kormányszinten jó is, de hogyan lesz realizálható gazdasági téren.

7.Külpolitika: Nem tudom, hogy mért nem beszélünk erről sosem, hogy a kormányunk milyen orientációt folytat, milyen lépéseket tesz meg és ezek mennyire észszerűek. Én úgy látom, hogy ha egy nagy háborúból teljesen ki is maradunk szerencsére, azért ott ólálkodik még néhány másik, például senki nem érti az egyszerű halandók közül, hogy mit kerestek magyar katonák Csádban, vagy a TEK Boszniában, mért avatkozunk be ott folyton, nem jobb lenne-e a semlegessség. Pragmatikusan mindig az fölözi le a hasznot, aki a konfliktusokból kimarad és a kereskedelemben vesz csak részt.

8.A költségvetés összetétele: Mért nem jelzi senki sosem, hogy ez vagy az a tétel túlzott, ennek a rovására egy másik kiadási tételt kellene támogatni, vagy kevesebb adót beszedni? (Tudok erre egyfajta választ, de az nem lenne pragmatikus.) Nálunk kiemelkedően magas az állam gazdasági szerepvállalása és a sportra költött összegek, ezekből lehetne átcsoportosítani, de még nem láttam ilyen irányú, számszerűsített javaslatokat.

9.Ez látszólag kilóg a sorból, mert azt a kérdést veti fel, hogy mért Magyar Péter lenne az egyetlen, akinél felmerült, hogy bennfentes kereskedelmet folytathatott a tőzsdén? Elég nehezen hihető ez a vád, szeretném látni, hogy kik ellen indítottak eljárást az utóbbi 10-15 évben emiatt, a jegybank és a tőzsdefelügyelet valóban foglalkozott-e az ügyletek tisztaságával, és mivel tudják ezt bizonyítani? (A tőzsde nálunk köztudomásúlag az a hely, ahol a jól informáltak nyernek, az egyszerű állampolgárt pedig bepalizzák, hogy vegyen bukó részvényeket.) Az MNB tőzsdei „aktivitásáról” akkor még nem is beszéltünk. Ugyanígy meg lehetne kérdezni a Versenyhivatalt, az Élelmiszer felügyeletet és más kormányzati szerveket is, hogyan dokumentálják a tevékenységüket és milyen eredményeket értek el, mert felmerül a gyanú, hogy néhány elvileg független hivatal csak politikai megbízásokat teljesít. Jó lenne, ha éves értékeléseiket a szakértők számára láthatóvá tennék, különben a vádaskodás néha visszafelé is elsülhet.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr218846042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MEDVE1978 2025.04.25. 15:04:45

Ukrán EU tagság. Nem reális sem rövid-, sem középtávon.

Ukrajna EU tagságához teljes EU egyetértés kell, amit logikai szempontból számos dolog megakadályoz:
1. A háború. Az EU-nak van egy olyan védelmi klauzulája, ami a NATO-éhoz hasonló. Tehát, ha egy EU tagállamot támadnak meg, akkor az EU hasonlóan köteles a segítségére sietni. Amíg tehát háború van, ez automatikus hadbalépést jelentene az oroszokkal. Nincs olyan EU tagállam, ami ezt megkockáztatná, de még ha a lengyeleknek és a baltiaknak el is megy a józan esze, a többieknek nem fog.
2. Az első kettő a nyílt ellenállók, ebben az esetben Magyarország és Szlovákia. Bár Fico egy kicsit kétszínű, szinte 100%, hogy nem szavazna meg egy gyors ukrán csatlakozást.
3. A rejtett ellenállók. Kik ezek? Mivel Viktor a bátor lóként megy előre ukrán kérdésben / amit most már 80%-ban a hazai közönségnek való tetszés miatt csinál / sokaknak elég hátradőlni és nem kell tiltakozni. (Van a vicc: amikor a paraszt odamegy a cigány lókupechez és lovat akar venni. A ló egész jól néz ki, a cigány dícséri agyba-főbe, a paraszt éppen megvenné, amikor a ló megijed valamitől rohanni kezd és nekirohan a következő épület falának. A paraszt megrökönyödik: De cigány, hiszen ez a ló vak!!!! A cigány ránéz és annyit mond: Ó, drága bátyám, dehogy vak az a ló, csak bátor!). Ilyenek mondjuk az osztrákok és a dél-európaiak. Nekik messze nem éri meg Ukrajna csatlakozása, az egész háborút a francba kívánják az ukránokkal együtt. Viszont Viktor elviszi a hasznos idióta szerepét, ők pedig továbbra is tetszeleghetnek, hogy mindent megtesznek Ukrajnáért.
4. A belső reformok. Az EU a jelenlegi működési mechanizmus mellett már nem nagyon tud újabb tagokat behozni. Egyrészt a minél mélyebb integráció így lehetetlenné válik, de ha erről le is mondunk, akkor is jelentősen problémás az, hogy mondjuk minden országnak külön szakterülete, biztosa legyen. Mindenki egyetértsen az így is egyre nehezebben elfogadott költségvetés irányaiban stb. Az EU fő politikusai és a főbb nemzeti politikusok is számos alkalommal hangsúlyozták, hogy strukturális reform kell, anélkül nem lehet tovább bővülni. Ez különösen egy nagy országra, mint Ukrajna igaz.
5. A részletkérdések. Adolf Hitler azért akarta elfoglalni a Kelet-Európai Síkságot, többnyire Ukrajnát, mert ott fekete föld van és rendkívül jó táptalaj a mezőgazdasághoz. Hitler malthusianus volt, azt hitte, hogy a népesség a világ végéig exponenciálisan fog szaporodni és hogy a német birodalomnak termőföldekre van szüksége (Drang nach Osten). Éppen ezért az eredeti Barbarossa terv a mai Ukrajna és a mögötte lévő olajmezők elfoglalása volt (ezt a tábornokai miatt változtatta meg Adolf). Ebből az a lényeg, hogy Ukrajnának óriási mezőgazdasági termelőbázisa van, ami az olcsó munkaerő, nemigen létező környezetvédelmi szabályozás és jó termelékenység miatt egyszerűen kinyírná a döntő részét az EU agrárszférájának. Ez eleve nem érdeke sem Lengyelországnak és a Kárpát-medencét körülvevő országoknak, sem a mediterrán EU országoknak, belértve Franciaországot. A többiek valahogy ezt megoldanák, illetve másfajta a termelésük, de ez így legalább az EU fele, sőt lakosságban több. A kohéziós, strukturális és agrárpolitika jelenleg nem lenne képes kezelni Ukrajnát, extrém mennyiségű pénzt kellene nekik kifizetni, de már a piacnyitás is mezőgazdasági ágakat tenne tönkre több országban.
6. Korrupció és demokrácia. Ukrajna annak ellenére, hogy nyilván a nyugati NGO-k és intézetek szakmányban hamisítják a jelentéseiket, illetve háború van és akkor a fegyelem kicsit nagyobb, extrém korrupt. A korrupció a társadalmi kultúra része és mint ilyen a teljes régióban jelen van (ahogy Magyarországon is ugyanez a helyzet). Ukrajna jelenleg nem demokratikus állam, hanem autokrácia. Ez hadi helyzetben többé-kevésbé érthető, de jelenleg Zelenszkij a mandátumát kitöltött, nem megválasztott politikus, a képviselők ugyanígy.

Én inkább azt látom, hogy az ukránok egy törökhöz hasonló pályára mennek majd be. Valamikor majd kitör a béke, akkor én nagy eséllyel összeomlást látok Zelenszkijéknél. Winston Churchill (aki Z-nél azért nagyobb formátumú politikus volt) simán megbukott a 2. világháború utáni első választáson. Churchill egy olyan politikus volt, aki az életét a brit birodalom fenntartásának szentelte és ennek rendelte alá gyakorlatilag az összes intézkedését. A britek nagy többséggel váltották le arra az Anthony Edenre, aki a gyarmatok nagy részét, köztük Indiát a korona legszebb gyémántját, elengedte.

Nem valószínű, hogy Zelenszkij ennél gyökeresen eltérőbb pályát fog befutni, hacsak nem állítja vissza Ukrajna határait, ami jelenleg lehetetlennek tűnik. Ha viszont más jut kormányra, könnyen visszajönnek a régi, korrupt minták, csak ezúttal a nyugatiak lesznek a korrumpálók, akik majd fizetnek.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2025.04.25. 15:26:58

@MEDVE1978:

"ukrán EU tagság. Nem reális sem rövid-, sem középtávon."

akkor van értelme orbánnak és rogánnak ezzel hiszterizálni?

MEDVE1978 2025.04.25. 15:27:13

"Két- és háromgyermekes anyák adómentessége. Először is a kormány úgy jelentette be az intézkedést, hogy a parlament még meg sem szavazta, ami szabálytalan egy ekkora hordejerű döntésnél."
Gyönyörű, amikor a fülkeforradalom után 15 évvel és amikor már nagyon régen tapossa Viktor szarba az úgy nevezett plurális demokrácia alapelveit, valaki ezen még fennakad. A parlament a NER végrehajtója, nem több.

"Másodsorban alkotmányellenes a nemi megkülönböztetés miatt is és amiatt is, mert visszamenőleges érvényű, tehát egy ötven éves nő, hiába szeretne, már nem fog tudni szülni."
Ez marhaság. Ezzel az erővel minden alkotmányellenes, a 40 év szolgálati viszony utáni női nyugdíj is, mert visszamenőleg Mari néni, aki most 80 nem tudott élni vele + diszkriminatív a férfiakkal szemben.

"Harmadsorban bérfeszültséget okoz két munkatársnő között, ha az egyiknek csak egy gyereke van, a másiknak kettő, holott a babaváró, csok és egyéb kedvezmények már most is sokkal jobban támogatják a többgyerekeseket. Negyedsorban a cégek majd figyelembe veszik a különbözetet és megpróbálják majd lenyelni. Ötödsorban ez gyerektelenségi adónak is felfogható, hiszen valakitől be kell tudni szedni. Hatodsorban a demográfia témát felfújtuk, hiszen egyik oldalon nézve jó, hogy csökken a népesség ökológiai szempontok miatt, az automatizálás miatt egyre kevesebb munkahelyre van szükség és minden országban vagy csökken a népesség, vagy a növekedés üteme esik egyre inkább vissza."

Alapvetően nincs probléma ezzel, illetve nem ez a probléma. A társadalmak, közösségek, civilizációk olyan entitások, amelyek már az emberi csoportos együttélés kezdete óta léteznek. Minden társadalom fenn akarja magát tartani és túl szeretne élni. A túlélés alapvető eszköze a lélekszám fenntartása. Ezért igenis társadalmi prioritás lehet, hogy a gyerekesek kedvezményt kapjanak, a gyermektelenek kárára, hiszen előbbiek elvileg jobban elősegítik a társadalom fennmaradását.

A probléma igazából az, hogy ez nem elég és nem elég hatásos. Egyértelműen látni, hogy a fejlett országokban visszaesik a szaporodási szint és az nem képes visszatérni a társadalmi létszám stagnálását jelentő 2,1-es fertilitási mutatókhoz. A fejlett országok többsége ma olyan intézkedésekkel próbálkozik, amelyekkel vissza tudnának térni ahhoz, hogy az emberek jobban szaporodjanak újra, ugyanakkor még nem találták meg a megfelelő módszert.

Nagyjából háromféle próbálkozás volt:
1. Folyamatos a demográfiai vámpírizmus. Ez annyit takar, hogy a fejletlenebb, de hasonló kultúrájú, rokon népektől, legalábbis képzett munkásokkal rendelkezdő népektől szívják el az embereket, akik a jobb élet, fizetés, megélhetés reményében odavándorolnak. Ma a nagy nyugati államok (USA, Nyugat-Európa, Ausztrália, Kanada stb.) így pótolják a kieső munkaerőt.
2. Az anyasági juttatások javítása. Ennek alfaja a magyar verzió, a viszonylag magas közvetlen anyasági juttatásokkal (+ megcsavarva még azzal, hogy a jobb jövedelműeknek kedvez). Ez nem nagyon működik, több nyugati példa is mutatja, valamint a gazdag országok példája is. Svájcban és Svédországban gyakorlatilag hasonló a fertilitási ráta, mint Magyarországon, pedig az életszínvonal nagyságrendekkel magasabb.
3. A progresszív feminista maszlag. Ez ahhoz a tényhez kapcsolódik, hogy a nők viselik a terheit a gyerekvállalásnak. Még mindig nagyon gyakori ez a maszlag, holott empirikus bizonyíték van rá, hogy ettől nem lesz lényegesen nagyobb a termékenység. Ez az, amikor azt mondják, hogy azért nem születik annyi gyerek, mert a háztartási feladatokat, gyerekgondozási feladatokat stb. a nők kell, hogy elvégezzék és a büdös lusta férfiakat kellene erre bevonni, rögtön szívesen szülnének a nők. Hát nem, erre is példa, hogy a skandináv országok ugyanúgy 1,4-1,6 közötti termékenységi rátát produkálnak, mint mondjuk a balkániak. Holott ott aztán van minden, emancipált női miniszterelnökön át férfi GYES-en keresztül kooperatív apukákkal, akik a házimunkát végzik.

Szóval egyik sem volt eredményes és ez a fő probléma. Persze ott van a buta álláspont, hogy ez miért gond, hiszen szegény Föld túl van terhelve stb. Ezzel igazából az az egyik baj, hogy mondjuk a kelet-európai lakosság száma folyamatosan csökken, de a környezetterhelése nem. Egyszerűen azért, mert jóval többet fogyasztunk, mint 20-30 éve. A másik az, hogy egy társadalom csak bizonyos lélekszámig életképes, utána különböző rossz dolgok történnek vele. Ez volt a múltban egyszerűen az, hogy az erősebb szomszédja lerohanta. Most már csak azon kell elgondolkodni, hogy mi Európaiak az évszázad végére 100 millióval kevesebbek leszünk, míg a nincstelen Afrikai négerek dupla annyian.
Ugye senki nem gondolja azt, hogy a négerek boldogan ülnek majd egy helyben a már most is pocsék országukban és nem kívánnak majd északra vándorolni?

Motorogre 2025.04.26. 10:46:22

Érdekes de felületes gondolatok, néhány észrevétel:
ad 1): az összes kérdésfeltevés hamis, mert nem tér ki arra, hogy jelen állapotban gyorsítva, vagy ha majd teljesíti az összes alkalmassági kritériumot.
ad 3) ordas csúsztatás: igaz hogy a nyugdíjasok már nem építkeznek, de jelentősen megnő az egészségügyi ellátási igényük (magánklinika, gyógyszer-árak, fogpótlás stb.) ami igen költséges, valamint sok idős egyedül él (mert a férjek korán halnak) – a szerény özvegyi nyugdíj csak részben enyhíti a lakhatás egy főre jutó terheit. Az öregségi nyugdíj megállapítása komplex de érthető. Itt csak: a nettó alapján, de a nyugdíj adómentes.
ad 5) azt kellene elmagyarázni, hogy eddig a Btk. miért nem volt elégséges a drog-ügyekben? És eddig a szervek miért nem tették meg mindazt, amit most igyekszenek?
ad 6) mi a különbség az ír központok és a magyar akkumlátorgyárak között? A GDP-t növelik, de a GNP-t nem: a lakosság életszínvonalát egyik se növeli. Mértékadó közgazdászaink szerint „jó ha ezek a beruházások nullszaldósak hazánk szempontjából”. A posztnál lényegesen mélyebb átfogó elemzést kellene közreadni.
ad 8) nem a parlament, az ellenzék feladata lenne?

Tamáspatrik 2025.04.27. 09:54:31

@Motorogre: Az első ponthoz lehet annyi kiegészítést tenni, hogy a gyorsított EU tagsághoz nem járulunk hozzá, csak a szokásos menethez, ami lehet évtizedekben is mérhető. (Egyébként nem is lehetne egy olyan ország mint Ukrajna különféle rendszereit EU kompatibilissá tenni pár éven belül, max. társult tagság lehetne adható.)
A nyugdíjhoz, hogy az özvegységi nyugdíj sokat segít monjduk egy ház fenntartásában, éppen erre való, valamint az egyészségügyi ellátást alapból a TB kellene, hogy biztosítsa, ne kelljen nyugdíjból erre költeni. Egyébként létezik a gyógyszerek TB támogatása, azt vettem észre, hogy az a nyugdíjas, aki sok nem TB támogatott gyógyszert vesz, többet árt magának, mint amennyit használ.
A bruttó jövedelemből fizetjük a TB-t. Az érdekes helyzet az volt, hogy hosszú éveken keresztül többkulcsos volt az adósáv és emiatt az adózás nem volt linerális, ezért nem mindegy, hogy a nettó alapján számítják-e a nyugdíjakat, hiszen az alapelv, amit a kormány kimond, hogy a nyugdíj a járulékbefizetéseket tükrözi, és ellene vannak a degressziónak, ez esetekben nem teljesül.
8.pont egy normális országban a közvita arról szólna, hogy erre költsünk ennyivel többet és arra annyival kevesebbet.

Tamáspatrik 2025.04.27. 10:10:37

@MEDVE1978: "Ugye senki nem gondolja azt, hogy a négerek boldogan ülnek majd egy helyben a már most is pocsék országukban és nem kívánnak majd északra vándorolni?"
Az empirikus kutatások azt mutatják, hogy az emberek kb. 90%-a egyszerűen fél elhagyni a családját és rokoni köreit, és ha megy, akkor olyan helyre megy, ami egy közeli nagyváros, ahol még tudja tartani a kapcsolatait a rokonsággal, a vállalkozó kedvűek, akik nem csak kimennek, de kinn is maradnak és nem jönnek vissza jó ha 10%-át teszik ki a lakosságnak.
Másrészt ez rendészeti kérdés is, például akik menekülttáborokba kerülnek, már pedig manapság ez gyakori, ők nem lesznek semmivel sem boldogabbak mint akik helyben maradnak.
A maltuziánus katasztrófa nem az lesz délen sem és nálunk sem, hogy sokan hirtelen meghalnak, hanem hogy embertömegek hosszú ideig fognak vegetálni, az eltartóképességbeli problémák miatt, voltak már ilyen korszakok a történelemben, pl. ipari forradalom előtti Anglia, ott is megugrott a létszám, Európa a parasztháborúk előtt, Kelet-Ázsiában több esetben is. A vegetáló embertömegeknél a természetes szaporodás még inkább lecsökken, hiszen alig tudják magukat fenntartani. A bevándorlás is jellemzően a nagyvárokat célozza, a fő vándorlási irány inkább a faluról a nagyvárosba semmint országok közötti.
Érdemes megnézni az adatosorokat, ebben én sem vagyok szakértő, pl. USA több évszázados bevándorlási minták, szíriai polgárháborút követő kivándorlási minták, utána lehet következtetéseket levonni. Szerintem a kép nem olyan tragikus a gyakorlatban, amilyen feltételezések szerint lehetne.
A jövő évszázadban visszaállhat a Föld lakossága 2-3 milliárd körülire, feltéve persze, hogy nem lesz katasztrófális mértékű a környezetváltozás, ami még ennyit sem tenne lehetővé.

MEDVE1978 2025.04.28. 09:28:18

@Tamáspatrik: A probléma masszív alulbecsülése. Ajánlom az Ember gyermeke című filmet, ahol nem születnek már gyerekek. Ugyanez csak kevésbé dramatikusan az európai jövő.
Egyszerűen arról van szó, hogy az összes olyan rendszer, ami alapján a társadalmaink működnek, növekvő vagy stagnáló társadalomra van kitalálva. A nyugdíjrendszer, az egészségügy, az oktatás, a gyártás / termelés, minden. Ezt egyedül a technológiával lehetne megváltoztatni - konkrétan tömegesen elérhető, emberhez hasonló jellegű robotokkal - de ettől nagyon messze vagyunk.
Így viszont folyamatosan egyre jobban felborulnak az egyensúlyok az egyes társadalmakban. Felborul a nyugdíjrendszer, hiszen nincsen elég fiatal befizető, hogy eltartsa a nyugdíjasokat. Felborul az egészségügy, hiszen a társadalmak rohamosan öregszenek el. Ugyanezt hallod, amikor a rokonod / a szomszéd meghal a kórházban, egyszerűen csak azért, mert 20-30 betegre jut csak egy nővér és már ő sem tudja rendesen ellátni. Vagy amikor Debrecenbe az akkugyárba a Fülöp-szigetekről kell munkásokat importálni, mert nincs elég munkaerő. Amikor ahhoz, hogy a gyereked rendes oktatást kapjon matuzsálemkorú, őt egyáltalán meg nem értő tanárt kell visszahívni a nyugdíjból (amiből már nem tud megélni). A biológiai realitás az, hogy a magyar férfiak 72 évig élnek, a nyugdíjkorhatár pedig 65 év. Ebből levezethető, hogy a népesség jelentős része hal meg még azelőtt, hogy elérné a nyugdíjat, kutatások meg azt bizonyítják, hogy aki nyugdíjas lesz, azok közül sokan már belerokkannak a munkaévekbe.

Egy nagyon egyszerű gondolkodásmód abból kiindulni, hogy ezek a folyamatok nem lesznek jelentős hatással az emberi gondolkodásra és az emberek egy része nem fog az egyszerű megoldás (erőszak) felé fordulni.

Nyilvánvalóan nem lesz Malthusianus katasztrófa. Afrika népessége jelenleg 1,5 milliárd ember, jó esetben ebből a század második felére lesz 2,5 milliárd, több talán nem. Ha ennek a 10%-a elindulgat az éppen elég, így sem tudunk vele mit kezdeni. Illetve az emberi természetből következik, hogy az első lépés nem ez lesz, hanem egymás kiirtása, amit az afrikaiak első körben már egymás között gyakorolnak.

A kép azért tragikus, mert az egész olyan, mint egy Jenga ház. A népességcsökkenés folyamatosan húzogatja ki alóla a kis gerendákat és messze nem kell, hogy a ház dőléséhez az összes gerendát kihúzza valaki. Elég, ha egy-kettő alsó gerenda kimegy és vége.

Mit lépnek vajon a kínaiak? A kínai korfán látható, hogy Kínának jelenleg van egy aktivitási ablakja, ami a 2030-as években bezáródik. Ez az egy gyerekes modellnek és az elöregedő társadalomnak a hatása. Ezért Kína, ha háborúzni akar, akkor azt a 2030-as évek elejéig kell megtennie, ugyanis a társadalom addig ad "jó hátteret": elég dolgozót, elég katonát stb. Lehet, hogy Kína nem fog háborúzni, de Putyin megtette és az ő döntésében is biztosan szerepet játszott a villámgyorsan elöregedő orosz társadalom és annak válsága. Lesz még ilyen, sok.

MEDVE1978 2025.04.28. 09:49:45

4. Nyugdíjrendszer: az előző hozzászóláshoz még pluszban annyit, hogy fenntarthatatlan. A felosztó-kirovó biztosan, hiszen az a növekvő lélekszámú társadalomra van felépítve. Persze, jönnek a mindenféle mágikus baromságok, mint a nyugdíjkorhatár-emelés - de legyünk őszinték: az emberek jelentős része beteg és munkára alkalmatlan már 65 évesen. A különbség az, hogy nyugaton mit tudom én ez mondjuk 40%, nálunk meg 60%. Ezzel a rendszer nem tartható fenn, növekvő mértékben át kell finanszírozni állami forrásokból, amelyek egy idő után szinte biztosan megcsappannak. A másik megoldás itt is a technológiai előrelépés és mondjuk annak megadóztatása lenne, de ki tudja, hogy erre mikor kerül sor és ténylegesen kivitelezhető-e.

A jelenlegi rendszer tehát nem fenntartható és a nyugati rendszerek sem biztonságosak. A nagy angolszász nyugdíjalapok ugyanis tőzsdéznek, ami egyértelműen ahhoz vezethet, hogy a nagy veszteségek idején sok pénzt veszítenek. A napokban volt hír arról, hogy Trump vámháborús játéka miatt extrém pénzt buktak tőzsdei befektetők, közöttük USA nyugdíjalapok is. De korábban már volt példa rá, hogy mondjuk a detroiti nyugdíjalap egyszerűen fizetésképtelenné vált és az oda befizetők azzal szembesültek, hogy a befizetett pénznek annyi.

5. Drogtörvény. Az egész egy politikusi szellemi maszturbáció. Vannak drogok, amelyek legálisak (alkohol, cigaretta) a kultúra és a hagyomány miatt rájuk ragasztjuk, hogy ezek "jó" drogok. Egy más részük pedig illegális, holott a veszélyességük ezt nem indokolja. Ilyen mondjuk a marihuána vagy egyes hallucinogének. Ezek nem jelentenek lényegesen nagyobb függőségi kockázatot, mint mondjuk az alkohol, de a kultúrában nincsenek meggyökerezve. Ezért az opportunista politikusok rástartolnak ezekre és az üldözésükre. Holott ugye a drogok jövedelmezőségét jelentősen javítja azt, hogy illegálisak. Egy legális marihuánát minőségbiztosítottan jóval olcsóbban lehetne a fogyasztóhoz juttatni. Az, hogy kapudrog, egy baromság, gyakorlatilag semmi nem bizonyítja. Csak két példa: amikor a 90-es években főiskolás voltam, gyakorlatilag a csoporttársaim 80%-a füvezett vagy buliban extasy-t nyomott. Az utána lévő 4-5 évben szépen lassan leszoktak. Egy régebbi főnököm folyamatosan fogyasztotta a füvet rekreációs célból. Semmi gond nem volt vele, sikeres volt vele a cég, nem vitte a túlzásba és semmilyen más drogra nem váltott.
Ezeket a könnyű drogokat legalizálni kellene, ezzel még más, veszélyesebb drogokat is ki lehetne küszöbölni. Persze politikailag ez kivitelezhetetlen. A kemény drogokat tiltani kellene (heroin, kokain, crack stb.). Itt is adódik az ellenőrzött drogbeadó helyek vitája. Ez egy érdekes kérdés, mert ugye tiltott tevékenységhez adsz nekik segítséget. Sajnos közgazdaságilag ez így nagyon megérné. Egyszerűen azért, mert a drogos kevésbé fertőződne, kapna más betegséget = kevésbé terhelné meg az egészségügyet.

Ez egy kicsit nekem mindig kettősség:
1. Ott van mondjuk Béla, az építőipari munkás, 55 éves. Bélának ajánlják a vérnyomásmérésen, hogy menjen el vastagbélrák szűrésre, mert rizikócsoport, kövér, mint a disznó és egészségtelenül eszik.
2. Béla szarik bele, nem megy el. Amikor 3 évvel ezelőtt szóltak neki, akkor sem ment el.
3. Béla pár hónap múlva felfedezi, hogy ömlik belőle a vér. Akkor már rákos, jó eséllyel áttétes. A TB-nek így 5-10 szeresébe fog kerülni, mintha elment volna 3 éve a szűrésre, ahol a tükrözésen lekapják a "polipot" a beléből.
4. Béla tehát hasonlóan egy drogoshoz, ugyanúgy megterheli a TB kasszát, mégsem tesz semmit az állam, hogy rákényszerítse őt a racionális magatartásra. Míg a drogost önhibája miatt kiátkozza, Bélát nem. De mehetett volna ugyanez a példa cigivel és alkohollal is.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2025.04.28. 14:46:57

@MEDVE1978:

"ukrán EU tagság. Nem reális sem rövid-, sem középtávon."

akkor van értelme orbánnak és rogánnak ezzel hiszterizálni?

MEDVE1978 2025.04.28. 17:13:46

@tesz-vesz: Most ezt te mindig megkérdezed tőlem? Persze, hogy nincs.

MEDVE1978 2025.04.29. 09:35:27

6-7. Külpolitika: a realitásokból kell kiindulni, bármi is a narratíva. Magyarország történelmileg is szar helyzetben van. Hosszabb kitekintést mellőzve erre is ki kell térni: a független történelmi Magyarországon, ami a XVI. század közepéig tartott, minden megvolt ahhoz, hogy egy jó fejlődési pálya kialakuljon. Ásványkincsek (a Kárpátokban rengeteg nemesfém és ásványkincs volt és van is még ma), nagy agrárbázis, megfelelő méretű piac kialakítására lehetőség. A Habsburg Birodalom ennél nagyobb piaci integrációt és specializációt hozott, amelyben viszont Magyarország nyersanyagtermelő szerepet kapott döntően. A dualizmusban volt egy kevés iparosodás és polgárosodás, de ennyi, nagyon hamar véget ért ez a korszak. Trianon után pedig nyögtük az egészet: az eddigi munkamegosztás, piaci specializáció szétesett, jött a hanyatlás. A helyzet ebből kifolyólag az, hogy a maradék, mai Magyarország nem rendelkezik érdemi ásványkincsekkel, jelentősebb polgári, kereskedelmi, ipari tradíciókkal, agrártradíciói és mezőgazdasági potenciálja van. Sajnos az agrárium viszont nem tartozik a világpiac nyertesei közé: óriási a verseny és kevés a potenciális nyereség. Így tehát a globális vagy regionális versenyekben szar lapot kaptunk. Póker szavakkal élve mondjuk Svájc két ásza, az USA és Kína ász-királya mellett nekünk jutott mondjuk egy hetes és egy hatos. Ez is csak a tradícióink, munkakultúránk, illetve az EU tagságunk miatt, utóbbi nélkül mondjuk lenne 5-ös és 4-es. (Az olyan lepukkant országok, mint mondjuk Szomália a 2-es és 3-as).

Emiatt a külpolitikánknak állandóan a lavírozásról, a legjobb üzletek megtalálásáról kell szólnia. Önmagunkban gyenge az önérdekérvényesítő képességünk, tehát elvileg szövetségekben is kellene gondolkodnunk. Az USA tradicionális hozzáállása - még a korábbi Trump időszak alatt is - a dinamikus kereskedelmi kapcsolatok voltak mindenkivel. Szabad kereskedelem az egész világgal. Trump ebben most erősen váltott még a korábbi énjéhez képest is, ez nagyon váratlan. Ebből a szempontból nézve Orbánéktól jó lépés volt a Kínával üzletelés, sőt az orosz kapcsolat fenntartása is. (Az unió valószínűleg történelmi hibát követ el az orosz kapcsolat leépítésével, ami egész Európa zuhanását okozhatja). A külpolitika hibája itt ismét Orbán és a mérhetetlen arroganciája, teljes pályás letámadása. Mögöttünk olyan országok dörzsölik a kezüket, mint Ausztria és Szlovákia, sőt több kérdésben Románia és Lengyelország is. Mert nekik se tetszik nagyon sok minden az ukránokkal kapcsolatosan és szívesen vennék, ha bizonyos mértékben visszavenne az EU az ukrán priorizációból, de nem merik kimondani, hiszen az megbélyegzéssel jár. Amit Orbán szívesen felvállal, hogy itthon reklámozza magát a gonosz Brüsszel elleni háborúval.

Folyt köv

MEDVE1978 2025.04.29. 09:59:10

A költségvetés összetétele: Visszautalva a demográfiai pontra, a költségvetésnek pont erre kellene reagálnia, amit nem teszünk meg. A demográfiai változások extra egészségügyi és szociális keresletet generálnak, míg az oktatásban racionalizációs lépések kellenének. Hozzátenném, hogy a magyar oktatási rendszer leginkább a széttöredezettsége miatt hatékonytalan, gyakorlatilag kivették belőle a pénzt, ugyanakkor az illogikus felépítést, szabályokat meghagyták. Az oktatásra tehát kellene plusz pénz, de mellé egy jó adag reform is, ahogy egészségügyre és szociális kérdésekre is. Honnan? A kérdés jó: az egyik válasz nyilván a presztízsberuházások (stadion, extrém drága események) mellőzése, a másik a hatalmas NER PR gépezet működtetési költségének lefaragása, a harmadik pedig a közbeszerzések racionalizálása lenne (jelenleg jelentős felár van a többnyire NER cégek által elnyert tendereken). A negyedik az EU-s támogatások, amelyekre a leszakadó Magyarországnak nagyon nagy szüksége lenne, de lényegében a NER miatt már nem jönnek.

A probléma az, hogy a rendszer úgy működik, hogy ellenérdekelt ezekben a változásokban, ezért nagyobb módosítás nem is lesz, amíg a FIDESZ hatalmon van.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2025.04.29. 16:08:27

@MEDVE1978:

nyugtass meg hogy nem a fideszre szavazol.

emberszabású nem szavazhat rájuk sajnos ugyanis. vagy ha igen, akkor kötelező legyen inniuk a gödi kútvízből is, és az adójukon felül még fizessék ki inkább ők a fideszes luxikat, és felesleges költéseket, mint pl a lukasenkónak és egyéb söpredékeknek adott támogatásokat.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2025.04.29. 16:11:59

@MEDVE1978:

ja látom már, - akkor nyilván nem, és ezt a pszichopata lacikának is elmondtad?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2025.04.29. 16:51:18

@MEDVE1978: "Ebből a szempontból nézve Orbánéktól jó lépés volt a Kínával üzletelés, sőt az orosz kapcsolat fenntartása is"

mármint hogy kína hasznos hülyéi vagyunk, és hazaáruló módon eladta orbán az országot kínának, azt tartod te jó üzletnek?

www.spectator.co.uk/article/hungary-has-become-chinas-useful-idiot/

az orosz üzletetés is jó, mindenki szeretne egy közös képet népirtókkal, lehet neked is lóg fenn a faladon berijával. az orosz kapcsolat és az orosz bábkormány mivoltunk meg megint ként ellentétes dolog. főleg hogy 4x drágábban vesszük a ruszkiktól a gázt, meg az olajat is tán, amit svájci meg ciprusi offshorokon keresztül utalnak vissza putyin kutyái a magyar hazaárulóknak.

az energiafüggésünk növelése, és nem csökkentése ilyen szeszélyes passzióból ölő országokkal is a hazaárulás kategória, nem véletlen hogy ezt is átnézték a lengyelek és kiakadtak novák katira.

kkbk.blog.hu/2022/07/05/az_orbani_orosz_babkormany

mennyivel drágábban építjük a kínai vasutat a korrupt szerbeknél? másfél milliárddal drágább km-ként? ez is jó üzlet?

te lehet még az aksigyárakat is jó üzletnek tartod.

Tamáspatrik 2025.04.30. 20:31:39

@MEDVE1978: "az Ember gyermeke című filmet, ahol nem születnek már gyerekek" Ez mégis fantasy műfaj. Most is születnek gyerekek, ha a népesség folyamatosan csökken is, és nyilván a nyugdíjrendszert sőt a politikai rendszereket is át kell majd alakítani. 100 és 200 évvel ezelőtt sem olyan volt egyik se mint a mostani, amúgy meg egyetértünk, drogtémában is.
Külpolitika: ilyesmikre gondoltam én is, amikor a cikket írtam.
A költségvetés tárgyalása, az nálam közben egy másik cikkben folytatódott.
süti beállítások módosítása