Ideo-logikák

Ideo-logikák

Orbánéknak már nem célja Magyarország fejlesztése?

2025. április 30. - Tamáspatrik

A gazdasági élet sokféle területre oszlik, ezekről summásan csak annyi mondható el, hogy három éve gyakorlatilag nem fejlődtek. Ennélfogva érdemes megvizsgálni és megvitatni, hogy az egyes területeken léteznek-e egyáltalán valós fejlesztési törekvései a kormánynak.

1.Budapestet nem akarják fejleszteni, de az önkormányzatokat se nagyon

Orbán kimondta, hogy Budapest már szerinte elég fejlett, a kormány nem támogatja,- annak ellenére, hogy mondjuk Béccsel, Prágával szemben ez az összehasonlítás nem áll meg, sőt úgy tűnik, hogy a fővárosunk a leamortizálódás felé halad. Viszont az önkormányzatok nagy részénél is komoly megszorítások történtek, az állami beruházások sok helyen megálltak. (Az önkormányzatiság fogalma eleve ütközik is a mindent központosítani akaró hivatalos ideológiával.) A kis településeken egyszerűen nem nagyon van sok értelme fejleszteni, lehetne persze lomb nélküli korona sétányokat építeni vagy további stadionokat, de az ilyen beruházások már eddig is csalóka módon növelték a GDP-t. Szintén megállt a tömegközlekedés fejlesztése, a jelenlegi szint fenntartása is kérdésessé vált.

Viszont olyan helyeken osztogat pénzeket, ahol nincs fejlődési potenciál, például a falusi kocsmák most kapnak pár milliót, amiből egy évig valahogy ellesznek, de utána megint bezárhatnak, mert nincs igény a szolgáltatásukra.

2.Kérdéses, hogy az élelmiszertermelést, kereskedelmet és általában véve a fogyasztást akarják-e fejleszteni

Az árréstop nem kedvez az ezeken a területeken dolgozó vállakozásoknak, legalábbis nem segíti elő, hogy fejlesszenek és beruházzanak. Sőt az árréstoppos termékek köre egy primitív fogyasztási szerkezetet ösztönöz, aminek szélsőséges példája, ha a liszt olcsó, akkor otthon sütögetnek kenyeret, ami egy nagyon alacsony óradíjra jön ki, nem termelékeny és a fajlagos energiaigénye nagyobb is, ez igaz bármilyen esetben, amikor az önellátást ösztönzi a kormány. Ennél nagyobb problémát jelent a gazdasági bizonytalanság, ami gyakorlatilag minden nem NER-es kézben levő gazdasági szereplő magántulajdonát, üzletét érinti.

3.A nyugdíjak vásárlóerejét sem akarják növelni, ami megint visszafogja a gazdaságot

Tegyük fel, hogy a KSH az inflációszámítással nem manipulál és a közölt adatok valósak, bár szerintem 1-2 százalékot évente elcsalnak, aminek a nyugdíjasok isszák meg leginkább a levét. De ha a számok valósak is lennének, akkor is létezik olyan, hogy életminőség javulás vagy erre való törekvés. Ez úgy jelenik meg, hogy a nyugdíjas azt hallja, hogy mondjuk az olívaolaj egészéges, ezért kevesebb szalonnát fog enni és inkább több olívaolajat használ. A KSH a szokások változását észlelve általában módosítja a fogyasztói kosarat, esetünkben növeli az olívaolaj súlyát és csökkenti a szalonnáét, viszont az nem fog megjelenni a számításban, hogy a nyugdíjas a drágább élelmiszer miatt összességében többet költ. A nyugdíjak vásárlóereje azért csökken, mert egyre magasabb életminőséghez kellene őket kalibrálni: pl. légkondi felszerelése, nyílászáró csere, hogy konfortosabb legyen a lakás vagy táplálékkiegészítő használata, hogy fitt maradjon stb., nagyon sok olyan dolog van, amik régebben nem voltak, de ma már eléggé elterjedtnek számítanak.

4.Egészségügy, oktatás és kultúra helyett sport

Az egészégügy fejlődésének iránya is kérdéses (inkább visszafelé halad, sok helyen igen tragikus a helyzet), oktatás helyett ideológiai nevelés folyik, a kultúrát pedig csak ott támogatja, ahol ideológiailag vonalas, kormányközeli művészek vannak, és mivel a művészek nagy többsége nem azért dolgozik, hogy kormánypropagandát toljon, ezért az is folyamatosan leépül. A konzervatív felfogás alapján ezeknek a finanszírozása nem az állam, hanem az egyén feladata. Mivel a rászorultsági alapú szociális támogatások mindig nagyon alacsony szinten voltak, már inkább az a kérdés, hogy mire költ az állam egyáltalán.

A sportra áldozza az állam nemzetközi összehasonlítás szerint a legtöbbet, a helyzet azonban igen kínos, mivel az élsport területén járadékvadász, élősködő rétegek jöttek létre. A tömegsport támogatása már inkább indokolható, bár valamivel kevesebb pénzből az is megoldható lenne.

5.Lakásépítések is visszaestek

Az állam nem épít bérlakásokat, viszont az egyéni lakásépítések is az egyszerű mezei polgár számára megfizethetetlenek. A politikai célokkal adott állami kedvezmények annyira megdrágították az építkezéseket, hogy az átlagosnál jóval nagyobb jövedelem szükséges ahhoz, hogy valaki belevágjon ilyenbe. Drámaian bezuhant az utóbbi két évben a lakásépítések száma, ami egyébként is végig alacsony szintű maradt az Orbán kormány idején. Ez nem lenne olyan gond, ha közben a felújítások és korszerűsítések aránya nagyon megnőtt volna, de ezt is csak a kistelepüléseken támogatja az állam, a természetes elvándorlási folyamatokkal szemben dolgozva.

6.Az ipari cégek nem fejlődtek, jönnek a zárvány külföldi multik?

A nem megfelelő támogatási rendszer miatt a bőséges EU és egyéb támogatások kevésbé jól hasznosultak, ezért az ipari cégeink termelékenysége összességében alig fejlődött az utóbbi időben, emiatt is kevéssé versenyképesek, aminek látható jele a termelés és export visszaesése. (Ez felveti a kérdést, hogy mennyire hiányoznak most az EU támogatások, hogyha a felhasználásuk hatékonysága eleve sokkal gyengébb volt mint például a lengyeleknél.)

Jönnek majd most az olyan zárvány kínai beruházások, amik szinte mindent maguk biztosítanak és a termelésük eredménye inkább csak statisztikai értelemben fogja húzni a magyar gazdaságot. Lenne még olyasmi is, hogy környezetvédelmi és energetikai hatékonyságot, vagy energetikai függetlenséget erősítő beruházások, ezek léteznek is tényleg, de csak szavakban vagy papíron.

7.Gyurcsány és 2010 szelleme is visszaköszön

Medgyessi és Gyurcsány kormánya anno megalapozatlanul szórta a pénzt, amit méretes bukta követett, és most ahhoz hasonló volt az ábra a 2022-es nagy osztogatás után. 2010-ben volt még egy olyan alapvető szkepticizmus a pénzügyi válság után, hogy úgyis teljesen újra kell tervezni a jelenlegi modellt, és a bizonytalan gazdasági környezetben három évre meg is állt a gazdaság fejlesztése. Később szerencsére sikerült a stabilitás előnyeit kihasználva egy jobb pályára állítani a gazdaságot.

Most is azonban itt a kérdés: Hova lett a sok pénz, mi történt a rengeteg állami bevétellel? Ez nem egy költői kérdés, a pénzek nyomon követése többé-kevésbé lehetséges, mindenesetre úgy tűnik, hogy (kissé az USA példájához hasonlóan) a haszon nagy része nálunk is a felső 1%-nál csapódott le, mindenesetre nem forgott vissza megfelelő módon a magyar gazdaságba.

A költségvetési hiányunk még úgy is magas szinten ragadt, hogy az állam teljesen visszafogta a kiadásait, ez tényleg magyarázatra szorul.

8.Nem minden a kormány hibája, hanem a közfelfogásé is – viszont arra is hatással van a kormány

A közfelfogás persze mindebben benne van, hogy az ország évek óta gyakorlatilag egy helyben áll és szinte csak a turizmus az, ami jelenleg egy fejlődési pályán halad, és ez önmagában nem fogja tudni megoldani a gondokat. A komány azért hibás ebben, mert folyamatosan olyan témákat tart napirenden, amik nem segítik a fejlődést vagy inkább ellene hatnak.

9.Nyugatellenesség és gonosz multik

A kormány nem csak nyíltan hirdet dolgokat, hanem sugall is, ami úgy működik, hogyha egy időben különféle, negatív érzéseket kiváltó (egyébként demagóg) témákat tartunk napirenden, akkor azt úgy érzékeljük, hogy összefüggnek. Például a Hunyadi film, ami számos erénye ellenére mégis csak tartalmaz egy erős politikai töltést: a „nyugat” mint mindig, megint magára hagy minket, mi vagyunk a kultúra utolsó bástyája. Ezzel egy időben pedig napirenden tartani a pride ügyét, a kábítószerfogyasztás problémáját – napnál is világosabb tehát, hogy minden rossz nyugatról jön. (A háborúval való riogatás is rátesz még erre.) A mi helyünk keleten van, itt az ideje egy új vasfüggöny építésének, jöhet egy belarusz model, vagy akár jöhet a feudalizmus, amikor a jóságos nemes ember majd „mindentől is megvédi” a jobbágyságát.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr2118850058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MEDVE1978 2025.05.02. 11:45:56

1. A beruházások döntő része politikai alapon történik a NER-ben, szinte mindenhol van erős politikai motiváció. Ez nem csak a presztízsberuházásokra igaz, óriási pénz megy el a nemzetgazdaságilag fontos beruházások támogatására valamilyen formában (környéki infrastruktúra felújítása, megfelelővé tétele).
A beruházási politikában erős Budapest ellenesség érezhető, de a vidékfejlesztés meg részben hatástalan. Ebből lesznek az olyan értelmetlen presztízs akciók, mint az agrárminisztérium vidékre költöztetése vagy a Közlekedési Minisztérium elköltöztetése a debreceni autópályabevezető mellé.
Amikor még voltak értelmes összegben EU-s támogatások, akkor olvastam egy olyan cikket, aminek a lényege az EU gazdaságfejlesztési támogatások felhasználásának torzulása volt. A torzulás lényege, hogy a pályázatokból, ahol tudták kizárták a budapesti cégeket - mivel a legfejlettebb régió és a kormány egyébként se szereti - és óriási pénzeket allokáltak vidékre. Ezt a gazdasági szereplők lereagálták, formailag átvitte a székhelyüket különböző vidéki városokba, míg a tényleges tevékenységük továbbra is Budapesten folyt. Így a támogatás 30-40%-a így is, úgy is Budapesten hasznosult.
2. Az agrárszektor mára extrémen lerongyolódott és szar. Ennek a fő oka, hogy óriási a verseny például a húspiacon vagy a tejtermékek piacán. Így maga a magyar termelés ezekben a szektorokban egyre alacsonyabb. A növénytermelés is egyre inkább szűkülő jellegű: valamilyen gabona, kukorica, repce, napraforgó. A gyümölcsök, zöldségek - részben az éghajlatváltozás miatt - egyre szarabbul mennek. A 2010-es években, 2020-as évek elején a paradicsom a szabadföldi termesztéses időszakban olyan 2-400 Ft körül volt kapható. Ez ma már szezonban is 5-800 Ft, szezonon kívül pedig 1000-2000. A hagyma 200 Ft környékéről ment fel 6-700-ra és a végtelenségig lehetne sorolni. A dupla, tripla inflációnak persze szerteágazó okai vannak, de gyakorlatilag mindenhol az a vége, hogy egyes termékeknél minimális lett vagy eltűnt a hazai termelés. Már gyakorlatilag nincs hazai málna, gesztenye termelés, de nagyon kevés burgonya és hagyma termelése is.
Emellett a magyar élelmiszertermelés teljesen integrált az uniós rendszerbe. A diszkontok és nemzetközi láncok (LIDL, Auchan, Tesco, Aldi) európai szinten optimalizálják a termékeiket. A NER egyébként ugye azokat a szektorokat adóztatja / próbálja átvenni, amelyek helyi szolgáltatást nyújtanak = nem tudnak elmenekülni, itt kell, hogy üzleteljenek. Éppen ezért adóztatják a bankokat, az üzemanyagkereskedelmet, illetve a kiskereskedelmet.

Az árrésstop egyébként hosszú távon valóban rendkívül káros a kereskedelemre, de nem valószínű, hogy hosszabb távon fenntartható lenne - éppen emiatt. A hazai szereplőket is érinti ugyanis, amelyek kormányközeliek. Egyébiránt még két hatása van: 1. Lehet simán egy arra játszás, hogy a'la Lázár János - feladja az egyik külföldi szereplő (mondjuk a SPAR) és eladja magyaroknak az áruházláncát. 2. PR intézkedés. A szalonidióta Nagy Márton kiállhat és mindenféle statisztikákat mutogathat, hogy az árrésstop hatékony. Az árrésstop egyébként legfőképpen azért nem igazán hatékony, mert a saját márkás termékeknél nem okoz érdemi árcsökkenést. Tehát a jó magyar márkájú vaj ára mondjuk 5500 Ft-ról lecsökken 4500-ra, ugyanakkor a saját márkás vaj az áruházláncnál így is, úgy is továbbra is 3500 Ft lesz. Az igazán árérzékeny vásárlók döntő része meg eddig is a saját márkásat vette.... Ezért van az, hogy Józsi néni például érzékeli az árrésstopot, mert ő eddig is Pick párizsit, meg Vénusz olajat vett, ami most tényleg olcsóbbak, de Béla bácsi nem, mert ő eddig is Spar gazdaságos párizsit és saját márkás olajat.
Folyt köv.

MEDVE1978 2025.05.02. 12:16:14

"A nyugdíjak vásárlóerejét sem akarják növelni, ami megint visszafogja a gazdaságot"
Itt a KSH-s statisztikai "csúsztatást" emeled ki. Az igazság az, hogy gazdasági szempontból nem érdemes nyugdíjat emelni. Egyszerűen azért, mert a nyugdíjasok döntően egy csökkentett portfóliót vásárolnak, aminek nagyon jelentős része import. Első körben a nyugdíjasok valószínűleg a plusz pénzt jobb minőségű élelmiszerre fogják költeni, de ez a mezőgazdaság kis súlya miatt nem igazából segít a gazdasági növekedésen.

Egészségügy, oktatás, kultúra: erre már az előző cikknél kitérítem. A lényege ugyanakkor az, hogy a demográfiai változás miatt az egészségügy gyakorlatilag egy feneketlen kút. Az egyetlen - gazdaságilag - értelmes lépés a több szűrés lenne, ezzel sok pénzt lehetne megtakarítani. De a szűréseket ehhez kötelezővé kellene tenni, amire a magyar társadalom nagyon nincs felkészülve. A kincsesbányai, tiszalöki mondjuk 48 éves 120 kilós, az építőiparban dolgozó cigány férfinak hiába mondja bárki, hogy ha folytatja a jelenlegi étkezési rutinját, továbbra is iszik és dohányzik, akkor nagyon veszélyeztetett. Szarni fog rá. A magyar népességnek valószínűleg a 20-30%-a ilyen. Erre én csak azt tartanám megfelelő eszköznek, ha a rizikócsoportokat kötelezően szűrnék, a nem résztvevőket pedig megbüntetnék. Ez elég drasztikus, de az emberek egy részét másképpen nem lehetne rávenni, hogy ténylegesen elmenjen egy szűrésre. Emellett a centrumkórházak jelentenének a mostani helyzetben kicsit jobb megoldást, de ez politikailag vállalhatatlan. Ez kb. úgy jelentkezik, hogy a megyei kórház ad valamilyen (általában szar) ellátást, de legalább mondjuk közel van, míg egy centrumkórház jóval messzebb lenne, de jobb ellátást adna. A megszüntetett kisebb kórházak költségvetéséből jobb ellátást lehetne szervezni a centrumkórházakban. A probléma a politikai PR, rengeteget ér egy képviselőnek, polgármesternek., ha van kórház a városban és "küzd" érte.

A sportban a tömegsportot lenne érdemes támogatni. Persze ez is ütközik politikailag, hiszen egy-egy élsportsiker többet ér PR szinten, mint mondjuk 1000 sportoló ember.

5. Lakásépítések. Itt nagyon fontos az állami beavatkozás, ami hatványozott a szektorban. Az eddigi intézkedések (CSOK, babaváró hitel stb.) elég rosszul voltak kalibráltak = olyanokat segítettek, akiknek egyébként is volt pénzük, jobb anyagi helyzetben voltak. De nem ez a fő probléma, hanem az, hogy ezeket a plusz pénzeket lényegében "lenyelte" az építőipar. A lakások gyakorlatilag háromszoros árra drágultak az elmúlt 15 évben. A CSOK és hasonlóak árfelhajtó szerepe miatt ez némileg kevesebb lehetett volna. Emellett a kormányzati beavatkozás mindennapi része ennek a szektornak: az utóbbi 15 évben egymást érték a nagyberuházások, amelyek jelentős kapacitást kötöttek le > árfelhajtó hatásuk volt.
A lakáshelyzet az urbanizált országokban, tehát gyakorlatilag mindenhol a világon kritikus. Tavalyelőtt voltam Luxemburgban, az ottani választások egyik fő témája a lakásválság volt. A világ egyik leggazdagabb országában.

Itt van egy nagyon érdekes elvi összefüggés, amit nagyon jó eséllyel soha nem fogunk megtudni, hogy hogyan alakulna, ha kormányzati vagy EU-s intézkedések lennének a témában. Az egész lényege, hogy a lakástulajdonos / bérbeadó réteg az EU-ban döntően érdekelt abban, hogy a lakása folyamatosan dráguljon. Ahhoz, hogy erre érdemi ráhatás történjen, állami vagy közösségi lakásépítések lennének szükségesek. Évente a magyar piacon kb. 100 ezer lakás cserél gazdát. Ha a közösség építene mondjuk 20 ezret, akkor ez jelentősen letörné az ingatlanárakat. Az árnövekedés leállna, fiatalokat olcsóbban lehetne lakáshoz juttatni. A probléma ezzel az, hogy politkailag számos eleme vállalhatatlan: először is a lakástulajdonosok és bérbeadók negatívan reagálnának, másodszor a 20.000 mondjuk kedvezményesen megvehető lakást is el kellene osztani valahogyan és nagyon nehéz olyan kritériumokat találni, ami alapján ez politikailag támadhatatlan lenne.

Ugyanakkor a fentiek demográfiailag is jól jönnének. Az egyik leggyakrabban használt indok arra, hogy valaki miért nem vállal gyereket, a megfelelő lakás hiánya. Szinte biztos, hogy egy ilyen intézkedés növekedést hozna a vállalt gyerekek számában. Igazából ez az egy elem, amit még nem próbáltak sehol arra, hogy fellendítsék a születésszámokat. (Persze szerintem történelmileg ez sem hozna "tartós" fellendülést, mert a gyerekszám csökkenésének összetettebb okai vannak).

Folyt. köv.

MEDVE1978 2025.05.02. 12:33:38

"6.Az ipari cégek nem fejlődtek, jönnek a zárvány külföldi multik?"

Orbánék akkugyár politikája nagyon hasonló volt az autóipar bevonzásához. Kedvezmények, infrastruktúra felújítás a tőke fogadásához. Az autóipar a gazdasági integráció szempontjából egyébként nem rossz példa, mert a régebbi betelepülők jelentős mértékű hazai beszállítói hálózatot alakítottak ki (Szuzuki, Audi), tehát integrálódtak a gazdaságba, nem zárványok.

Az akkumlátoriparral az a baj, hogy most úgy tűnik, hogy rossz ló. Persze bármi is legyen, ezek döntően nem magas hozzáadott értékű iparok lesznek, tehát még ha jól be is illeszkednek és lesznek magyar beszállítóik, magyar dolgozóik, akkor is összeszerelő üzemek lesznek, innovációs potenciál nélkül.

7. Költségvetés: a költségvetés szarban van. Orbánék már 2022-es választási győzelmet is az SZJA visszatérítéssel és több más osztogatással támogatták meg. A költségvetést gyakorlatilag egyaránt sújtja már 2020 óta rengeteg tényező. Először a COVID, utána 2022-ben az uniós pénzek megvonása, aztán a választási túlköltekezés, az orosz-ukrán háború okozta komplikációk, most pedig az EU teljes lelassulása és válsága. Nehéz elképzelni, hogy mi pozitív történhetne. Orbán minden évben repülőrajtot vizionál, de ez nem jön össze, a magyar az egyik legrosszabban teljesítő gazdaság Európában. A legvalószínűbb pályának én most azt látom, hogy a jövő évi választás előtt Viktor még szór egy rakat pénzt, mintha nem lenne holnap. Utána nagyon nehéz lesz a helyzet, sok minden elképzelhető. Egy Tisza kormány eleve egy olyan helyzetbe érkezik, ahol erősen kellene érdekérvényesítenie Brüsszellel szemben. Jelenleg nem tudom megítélni, hogy MP képes-e erre, de igazából azzal kellene érvelnie, hogy válasszatok, visszajön Orbán, aki mindent megakaszt vagy én. Ha viszont MP-t akarják, akkor nagyon gyorsan oda kellene adni az EU-s pénzeket, valamint szemet hunyni a költségvetési problémák (magas hiány), illetve az egyéb kritikus kérdések (migránsok) felett.
Az EU megtette ezt a lengyeleknél, teljesen lefeküdt Tusknak, aki csak a második számú Antikrisztust győzte le, itt most az elsőről van szó. Ha Orbán marad, akkor a helyzet egyre kilátástalanabbá válik, marad a csodavárás: mikor dob Trump esetleg egy csontot vagy sikerül talán egy választás jobban a szélsőjobbnak az EU-ban. A probléma az, hogy német választás csak 2029-ben lesz, a franciáknál meg most zárták ki Le Pent. A spanyoloknál, görögöknél, portugáloknál pedig legfeljebb konzervatív EPP tag pártok esélyesek. Így szuverenista váltás - bármennyire is szeretné Viktor - belátható időn belül nem lesz. Egy orosz-ukrán béke kétségtelenül jót tenne, de attól várni, hogy kihúzza az országot a szarból, nagyon optimista. Orbán hatalmon maradása esetében szerintem költségvetésileg 2026-27-ben megszorítások lesznek, hogy aztán azokat 28-29-ben újabb gyűlöletkampányok követhessék, némi osztogatással.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2025.05.04. 11:43:17

@MEDVE1978:

úgy tűnik rossz ló?
a betemetett kontrollkútról mi a véleményed? a környezetszennyezésről, mérgezésről? nincs bírósági engedélye a samsungnak, mégis működik, "mint" a banánköztársaságokban.
magzatkárosító mérgek a kútvízben. levegőben. földben.

úgy tűnik a vonzó szempontok között volt nemcsak a támogatások mértéke, de az is, hogy megmondták nekik, hogy itt nincs környezetvédelem.
süti beállítások módosítása