Ideo-logikák

Ideo-logikák

A múlt- és jelen-orientáltak mellett hol vannak a jövő-oritentált emberek?

2019. április 23. - Tamáspatrik

Mindenkinek vannak ismerősei, akik szeretnek abból kiindulni, hogy mi volt régen, sokat beszélnek a múltról, ők a múlt-orientált emberek. Általánosságban azt lehetne mondani, hogy habár a folytonos változásokat hozó életünk nem nagyon kedvez a múlt-orientációnak, ezzel együtt megvan ennek is a létjogosultsága, főként a hagyományok ápolása és az értékek őrzése miatt.

A jelenlegi konzervatív kormányzat nagyon támogatja a hagyományápolást, a hagyományok újjáéledését, amelytől nem várhatjuk el, hogy meghatározó jelentőségű legyen, viszont fontos kiegészítő szerepet tölt be a jelenlegi életmódunkban. A turizmus ugyanis csak ott tud megélni, ahol erős és modern gazdaság van, amely jelentős mértékű elkölthető jövedelmet termel ki.

A múlt-orientáltság a kormánykommunikációban naponta visszaköszön, és az egyik hátránya a történelmi sérelmek folyamatos felemlegetése. Az egyik véglet (amit jövő-orientált emberek hajlamosak elkövetni), hogyha nem értjük vagy elbagatellizáljuk Trianon hatását, a másik véglet, ha mindig ezen rágódunk, nem hangsúlyozva a dolgok pozitív oldalát (több évszázadon keresztül fennállt magyar királyságok emléke, valamint hogy a "csonka-ország" legalább teljesen függetlenné vált).

A múlt-orientáltság másik hátránya, hogy rendszerint társadalmilag idejétmúlt, meghaladott sőt igen károsnak mondható feudális viszonyokat tart kívánatosnak. Ez implicit módon következik a múltorientáltságból, a nosztalgiázást is beleértve, hiszen az Orosz-birodalom kommunista rendszere valójában egy késő feudális berendezkedésű államszervezet volt, amely konzerválta az elmaradottságot.

Jelenleg is de facto hűbéri rendszer működik számos területen, emiatt működhet a korrupció és a mutyivilág, emellett az egyház-állam összefonódás is régi káros gyakorlatot idéz fel. A társadalomból mindez nem polgári, hanem paraszti reflexeket idéz elő, ahol léteznek kiváltságosok (vagyonuk származása és életmódjuk megkérdőjelezhetetlen) és létezik a pórnép ("keményen dolgozó kisemberek"), akik természetszerűleg kevésnek érzik ami nekik marad és mindig veszekedni fognak a konc maradékain. A nálunk tapasztalható verbális agresszió és általános rosszkedv ennek tulajdonítható.

A vállalkozók egy ilyen rendszerben nagyrészt úgy fogják fel, hogy a hatékonyságra nincs szükség "a paraszt hadd dolgozzon" (a mai dzsentri Magyarországon egyébként sajnálatos módon az autó mérete, életkora kódolja manapság legjobban a társadalmi státuszt azt, hogy ki mennyiben "úr" vagy "paraszt"). Következésképpen a magyar vállalatok automatizáltsága számítógépesítettsége a fasorban sincs - ami nem pénzhiányból, hanem az uralkodó felfogásból vezethető le.

A múlt roppant komor és súlyos teherként nehezedhet ránk és egy fölösleges és hamis elvárásokkal teli szerepet veszünk fel, amikor a múltból akarunk a jövőre következtetni és nem fogadjuk el, hogy a múlt nem hozható vissza amint azt sem, hogy a világunk ötven év múlva egészen máshogy fog kinézni mint most, senki sem tudja előrejelezni milyen lesz.

Nyilvánvaló, hogy ahol a múlt orientáltság túl nagy szerepet kap, onnan a jövő-orientáltak nagy része menekülni fog: az anyagiak mellett ez is egy ok, hogy sokan külföldre mennek dolgozni, például egy feudális jellegű kórházi osztályon a kezdő orvos sok éven át rengeteget dolgozik, keveset keres (hálapénzt alig kap) és szakmailag sem fejlődik.

 

Vannak ennek ellenére pozitív fejlemények is, a jelen-orientáltság terén elsősorban. A jelen orientált ember azt nézi, ami konkrét, kézzelfogható és ami számára feladat. Ez persze megint kétarcú: korunk nyilvánvalóan a pillanat megragadásáról szól, amelynek negatív oldala a jelenhedonizmus, azaz mennél több élvezetet kisajtolni a jelenből, elszórni a pénzt és elfecsérelni erőforrásokat esetleg állandó robotolással önkizsákmányolást folytatni. Van egy másik oldala azonban mindennek, amely leginkább a kelet-ázsiai életfilozófiából ered: élvezni tudni a jelen szépségeit, merni boldognak lenni és nem foglalkozni azzal, hogy a közfelfogás szerint milyen a boldogság vagy hogy mikor lehetek boldog.

(Mondok erre egy példát: kerékpározás közben nem valahol máshol vagyok fejben, hanem átélem a mozgást, az izmaim működését valamilyennek érzem az adott napon, a levegő talán egy kicsit hűvös, közben szép növényeket látok az út szélén, ezek mindig másmilyenek, a felbukkanó autók formájának az ötletességét értékelem, nem az áruk vagy kényelmességük érdekel stb.)

A modern vállalatok is nagyrészt a jelenről szólnak és mondjuk ki nyugodtan, hogy a multicégek kultúrája hozta magával a munkakultúrában a pozitív irányú változásokat. Személyes tapasztalatom, hogy ahol a magyar menedzsment nem teszi tönkre, ott a multi cégek kultúrája jóval demokratikusabb és a megoldandó feladatokról szól sokkal inkább mint az egymással való harcról. A munkatársak sokkal inkább szövetségesek nem pedig potenciális ellenségek, akik rád húzhatják a vizes lepedőt. Konkrétan megtörténik az, hogy a paraszti kultúrával érkező fiatal menedzsereket a rendszer fokozatosan civilizálja, visszavesznek az erőszakos macsó és hím soviniszta stílusból.

Az sem véletlen, hogy saját erőből sem az élelmiszeriparban sem a könnyűiparban és gyakorlatilag egyetlen iparágban sem vagyunk képesek magas hozzáadott értékű termelési láncokat létrehozni (sőt ez még a kereskedelemre is igaz). Kelet-európai sajátság ez, (a csehekre például nem jellemző), a magyar vállalkozások szinte egytől egyig viszonylag primitív technológiát alkalmaznak, ahol a végtermék sem túlságosan összetett.

A sokat szidott bankokban tapasztalhattuk meg azt a fajta udvarias stílust is és (egyszerűbb esetekben) kevéssé bürokratikus működést, amelyet ma már bármilyen ügyintézés esetén, például kormányablakoknál elfogadhatónak tartunk. Nagyon sokat fejlődött az ügyintézés kultúrája az "átkoshoz" képest, - az ügyintézést ma már "ügyfelek" veszik igénybe, a "kérelmező" egy szolgáltatás vesz igénybe, ezért a helyzete nem jogosít fel semmiféle packázásra.

A túlságos mértékű jelen-orientáltság egyik hátránya a kiégés, a testi-lelki egészség elhanyagolása, a jövő feláldozása a jelen érdekében. (A mai versenyszellem miatt a rendszerben kódolt a stressz, amely még jó és magas szintű munkatársi kapcsolatok esetén sem védhető ki teljesen.)

A jelennek élés másik fajta módja még a gátlástalan viselkedés, lopás és csalás, hiszen ki tudja, hogy mit hoz a holnap. A kormányzat hatása aránylag pozitív e téren, hiszen visszaszorította némileg a fekete munkát alacsonyabb adókkal, jobb adó ellenőrzéssel, azonban vannak olyan területek, ahol a korrupció egyáltalán nem csökkent, sőt.

 

A jövőnek élő ember nem rágódik a múlton és a jelent képes részben feláldozni a jövő érdekében. A kormányzat pozitív hatása e téren a családtervezés, a nagyobb családok elősegítése, ebben tényleg mintha lenne némi előrelépés.

A stabilitás és kiszámíthatóság is növekedett kis mértékben, bár még mindig nem eléggé a kormányzati tevékenység hatására, hiszen bizonytalan jövőre nem lehet tervezni.

A takarékosság, a pénzügyi kultúra viszont már olyan terület, ahol nincs jelentős mértékű fejlődés, habár a lakosság nagyobb része olyan alacsony életszínvonalon él, amely ezt nem is nagyon teszi lehetővé. (A pénzügyi tervezés egyébként leginkább a német és általában az észak-európai protestáns kultúra sajátossága.)

A jövőorientáltság része még a környezetvédelem és a környezet megóvása: itt az előrelépés megint nagyon csekély. Fákat vágunk ki meggondolatlanul, füstölünk, rengeteg hulladékot dobunk ki, az energiával alig takarékoskodunk.

Végül pedig a jövő-orientált ember legfőbb jellemzője, hogy valamilyen pozitív vízióval rendelkezik, hova szeretne eljutni, mit szeretne hosszú évek alatt megvalósítani. A magyar társadalomban ez megint kevéssé jellemző (vagy pedig titkoljuk és szégyellni valónak tartjuk az ilyesmit), mintha arra várnánk, hogy mások döntsék el helyettünk. Nem helyes akár a korszellemre akár a politikára fogni ennek hiányát, hiszen a feltételek máskor sem voltak jobbak, sőt sok tekintetben még nehezebbek mint manapság. (Háborúk, elnyomás, szegénység stb.)

Meg kell jegyezni, hogy egyrészt mindenki különböző mértékben lehet múlt- jelen- vagy jövő-orientált, de egyik sem "jobb" a másiknál, viszont mindegyik lehet harmonikus vagy kevésbé harmonikus. (A jövőorientáltság is lehet például fellegekben járás, megalapozatlan célok hajszolása.)

Kérdés, hogy mennyire hibáztatható a kormány a fenti problémákért, részben hibáztatható, hiszen mindenben magának vindikálja a jogot, hogy döntsön a jövőt illető kérdésekben (a tudomány, a civil szervezetek, az oktatási autonómia vagy bármiféle autonómia mindig gyanús és korlátozandó a számára).

Másrészt viszont ne csapjuk be magunkat azzal, hogy a politika annyira meghatározó lenne az életünkre, megfelelő tájékozódás és kitartó pozitív törekvések birtokában nagyrészt mi döntjük el, hogy milyen gyökerekből táplálkozunk, hogyan élvezzük a jelen pillanatot és mit alkotunk a jövőben.

A címbeli kérdésre ezzel együtt nincs válasz: jövő-orientált emberekből nálunk aránylag kevés van, vajon hol bujkálhatnak ők?

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr4014779490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tireless treehugger 2019.04.24. 10:16:46

A populizmus lényege hogy régen minden jobb volt. És ami jó volt a múltban, az jó most is, és jó lesz a jövőben is. Ha esetleg nem volt jó a múlt, akkor jóvá hazudják.

A világ vektorainak összessége az ismeretlen jövőbe mutat.
A múltorientáltak fordított irányban haladnak a jövőbe.
Nekem ebből a kettőből az következik hogy aki a jövőnek él az sokkal sokkal előrébb van. Az ő kis számuk ellensúlyozni tudja a múltorientáltak tömegeit. . És olyan messze vannak hogy a lemaradók fel sem tudják fogni a különbséget, nem értik és mégcsak elképzelni sem tudják.

Geo_ 2019.04.24. 15:54:53

Biztos megszoktad, hogy hozzászólásaimmal kissé elcsavarom az eredeti témát - de ez jutott az eszembe:

A múltba-nézés: vannak olyan teóriák, hogy a múltunk meghatározza a jelenünket, sőt, a jövőnket is: nem tudunk kilépni az örökségünkből. Lényegében ezt mondja Csizmadia Ervin pl. A magyar politikai fejlődés logikája c. könyvében és számos cikkében.
Ezzel ellentétes nézetet vallanak - a legtöbbször liberálisok - akik a kultúrális örökségnek sokkal kisebb szerepet tulajdonítanak. S mint legtöbbször, a józan középút adhatja meg a választ: fontos a múlt, a kultúrális örökség - de ez nem jelent eleve meghatározottságot, váltiztathatatlanságot, csak éppen ahogy Dahrendorf mondta, hogy:
"Egy politikai rendszert hat hónap alatt le lehet váltani, egy gazdasági rendszert hat év alatt át lehet alakítani, a társadalmihoz hatvan év kell.”

Ahogy a vallás, úgy a dicső múlton való merengés is egyfajta pótlék - a jövőtől való félelem kompenzálására. Ugyanakkor ez a félelem érthető: nagy a bizonytalanság, a klímaváltozás, a MI jelentősen átalakítja a dolgainkat - s elveszíthetjük öröknek gondolt státusunkat.

Ugyanakkor: a politikában igencsak ajánlatos a jövő-orientáltság. A jelen vagy a múlt megítélésében jóval nehezebb bármilyen konszenzusra jutni, de a jövőben talán könnyebb megegyezni

Tamáspatrik 2019.04.24. 20:47:29

@tireless treehugger: Van erről a témáról egy 2012-ben megjelent könyv: Időparadoxon a címe. Mind a 3 típusnak van inkább pozitív és inkább negatív altípusa. A múltpozitív ember (édesanyám történetesen ilyen) mindig a jó dolgokra emlékszik vissza a múltból és nagyon családcentrikus, pozitív a kisugárzása.
Az persze nem túl egészséges egy társadalomban, amiről a cikk is szól, ha kevés a jövőoritentált ember a múltorientálthoz és a jelenhedonistához képest.
Amúgy egyetértünk, a populizmus hamis nosztalgiákra épít, hiszen az emlékezet általában megszépíti a valóságot.

Tamáspatrik 2019.04.24. 20:51:42

@Geo_: Ezzel abszolút egyetértek, a közéletben egy arany középút a kívánatos, a múlt, a jelen és a jövőről alkotott kép hasonló erővel hat a társadalomra.
A jövőtől való félelem annál nagyobb, mennél inkább elöregedik egy társadalom, idős emberek már félnek minden változástól.
A jövőben való megegyezés nálunk: ez egy érdekes kérdés, felméréseket lehetne végezni róla (pl. egy kérdőívet körbeküldeni a FB-n ismerősök között). Lehet, hogy van egy kb. hasonló jövőkép, de lehet hogy ez nagyon más és nincs konszenzus. Tul.képp egy kutatási téma lehet, nekem nem vág szakmába, a rokonságban van olyan akinek igen.

tireless treehugger 2019.04.24. 21:56:14

@Tamáspatrik:

A jövőnek élés teszi lehetővé hogy minőségben éljük meg a jelen pillanatait. És a következő pillanat mindig jobb és több lesz, izgalmasabb érdekesebb, hiszen eltervezett előkészített megalapozott.

Pl ezért nem értik meg zöldeket, mert szerintük hogyan lehet zöld ha autóval/repülővel jár, ha fogyasztásával fentartja a környezetszennyezést. Pedig egész egyszerűen arról van szó hogy a jelekori aktív életünk adja meg az alapot a jövőbeli javításokra. Ha nem vennénk meg a legújabb bizbaszokat akkor leállna a fejlődés és hétmilliárd ember kezdene fával-szénnel tüzelni, üstökben gyártanánk a szurkot a háborúhoz és egy darab szappanhoz 1 köbméter fát égetnénk el.

A múltnak már semmi jelentősége, mert már megtörtént vagy éppen meg sem történt de megtörténni már biztosan nem fog. A tudásunk és tetteink csak ebben a pillanatban és a jövőben számítanak.

A hedonizmus nagyon jó dolog, mert a széleskörű aktivitás hatással van a hatékonyságra a változások gyorsaságára. A hedonista társadalmak sokkal gyorsabban fejlődnek, ők találják ki az új dolgokat, azonosítják a problémákat és hozzá a megoldásokat.

A középút nem megoldás, menni kell előre gyorsabban és gyorsabban. Egy életünk van azt ki kell tölteni, mert aki nem úgy tesz az hamis múltat/emlékeket fog magának gyártani.

Tamáspatrik 2019.04.24. 23:42:32

@tireless treehugger: Hozzám is ez a felfogás áll közelebb, de nem baj, ha nem mindenki így fogja fel.

Tamáspatrik 2019.04.24. 23:46:49

@tireless treehugger: Nevezhetem ezt előre menekülésnek is, folytonos aktivitásnak is, amely az élet lényege a statikus múltba merengéssel szemben. Mindig újat alkotni, kreatívnak lenni. Sőt, ha akarom vallásos szellemű, mert olyan istent képzel el, aki azt szeretné, ha a teremtménye fejlődjön, sőt ő maga is fejlődik egy síkon ezáltal.
A túlzott hedonizmus az amerikai típusú (bár nálunk is csak kevésbé) bántóan megtiporja a környezetet a rengeteg eldobható műanyaggal, kidobott ruhák tömegével, energiapazarlással. Mintha ők még le akarnák győzni a környezetet, holott ez lehetetlen, keményen visszaüt. Éretlen hedonizmus az ilyen, nem az élet élvezni tudása.

csakférfi 2019.04.25. 07:36:55

A múlt hibàibòl nem tanulva,a jelenben ujra és ujra elkövetve azokat,tönkretesszük a jövönket.
Szinezheted ezt baràtom....orientàciòra hivatkozva...csak ömlengés a vége.

"26 A nehéz a könnyű alapja, a nyugalom a mozgás apja. Ezért a bölcs naphosszat munkálkodva, szekere terhét el nem hagyja. Ragyogót nem remél, teljes békében, veszteg él. Aki tízezer szekér gazdája, néz a világba, nem lát önmagába. Aki könnyelmű, elveszti alapját, aki nyugtalan, elveszti apját."
Lao Ce

csakférfi 2019.04.25. 07:46:18

@Tamáspatrik:

"Mindig újat alkotni, kreatívnak lenni. Sőt, ha akarom vallásos szellemű, mert olyan istent képzel el, aki azt szeretné, ha a teremtménye fejlődjön, sőt ő maga is fejlődik egy síkon ezáltal."

Most olvasom miféle megfelelési kényszer mozgatja a gondolkodàsodat.....ne vedd sértésnek!

De.......

" 2Minden érhet mindenkit. Ugyanaz történhet az igazzal és a bűnössel, a jóval, a tisztával és a tisztátalannal, azzal, aki áldozik és azzal, aki nem áldozik; úgy járhat a jó, mint a vétkes, az esküdöző éppúgy, mint aki fél az eskütől. 3Rossz dolog ez, hogy mindannak során, ami a nap alatt történik, ugyanaz érhet utol mindenkit. Ráadásul az emberek szíve tele van gonoszsággal, és esztelenség van bennük, amíg csak élnek. Végül pedig a halottak közé kerülnek. 4Csak annak van reménysége, aki az élők közé tartozik. Többet ér egy élő kutya, mint egy döglött oroszlán. 5Az élők annyit tudnak, hogy meg fognak halni; de a holtak semmiről sem tudnak, semmiből sincs hasznuk többé, még az emléküket is elfelejtik. 6Szeretetük is, gyűlöletük is, igyekezetük is tovatűnik, és nincs részük soha többé semmiben sem, ami a nap alatt történik."
A Prédikàtor könyve.
Megbocsàss,de hol van "fejlödés"?
Hol a kreativitàs?
Az ovodàs korod òta tartò agymosàs sikerrel jàrt.
"Íme az ember"
Bakker, túlagyalod a sajàt szerepedet a vilàgban.

Geo_ 2019.04.26. 19:00:25

@tireless treehugger: azért nem teljesen...

Egyrészt: akárhogy is szeretnénk - a múlt itt él velünk, gondolkodásunkban, hagyományainkban.

A hedonizmus viszont sokkal inkább a mának való élés

Tamáspatrik 2019.04.26. 20:17:27

@csakférfi: Ez a blog nem a megmondom a tutit téma, hanem inkább különféle nézőpontokról szól, nyilván a saját elfogultságaimat nem mindig sikerül kiszűrni.
A folytonos fejlődést ezoterikus tanokból vettem, N.D. Walsh könyvei, nekem elég hihető világkép.
Amely természetesen nem írja felül az ősi kínai bölcsességet. A Prédikátort is csak úgy fele részben írja felül.
süti beállítások módosítása