Ideo-logikák

Ideo-logikák

Hogyan csökkentjük le a saját IQ szintünket?

2020. február 29. - Tamáspatrik

Az IQ szintet többé-kevésbé genetikailag meghatározottnak tartják, bár a gyerekkori táplálkozás, a családi környezet és az oktatás is egyértelműen befolyásolják. Vannak viták abban a szakértők között is, milyen módon mérhető és pontosan mit foglalhat magába, viszont körvonalazható egyfajta átlagos intelligenciaszint, ami jelzést ad arra is, hogy ha valaki jó egy adott területen például matematikában, akkor nagy valószínűséggel az átlagosnál tehetségesebbnek fog bizonyulni más tantárgyakban, egyes sportokban, sőt zenészként is. (Bár nyilván nem minden területen fogja tudni a képességeit egyformán kibontakoztatni.) Az IQ nem nagyon növelhető, legfeljebb csak minimális mértékben, az agyi sajátosságaink miatt (például az ún. „munkamemória” mérete, amivel dolgozni képes az agyunk igen különböző mértékű lehet), tehát hiába szerez valaki akárhány diplomát, attól nem lesz okosabb. (Az IQ tesztekben sem tud javulni egy adott szint fölé.) Rontani azonban lehet rajta, a különféle agyi képességeink gyengülhetnek. Vulgárisan a kérdés úgy szól, hogy mitől hülyülünk vagy kik hülyítenek minket?

Hülyül az emberiség?

A pár ezer évvel ezelőtt élt emberek IQ-ja nagyobb lehetett a mainál, az átlagos agytérfogat legalábbis csökkenő tendenciát mutat a történelem során, de igazából elég nehéz összehasonlításokat tenni a régebbi korok emberével. Az utóbbi bő egy évszázadot tekintve az IQ tesztek eredményei szinte folyamatos javulást mutattak, ami azonban főleg annak tudható be, hogy az elvont gondolkodásra való képességünk (nem pedig az ún. józanész), vagyis a gondolkodásunk egy speciális területe az, ahol fejlődés volt tapasztalható. Egészen a legutóbbi időkig igaz ez, mert mostanában már az IQ általános csökkenését mérik a kutatók. Amellett persze, hogy az „átlag” az csak egy statisztikai érték, ami mindig nagyon félrevezető, például mert nem mindegy, hogy milyen a szórás. A kutatók majd remélhetőleg feltárják a mögöttes okokat. Viszont jelenleg is már meg tudunk nevezni több olyan hatást, ami nyilvánvalóan nincs jó hatással a racionális gondolkodásunkra. Úgy is nézhetjük a dolgot, hogy milyen szokásokkal hagyjunk fel, hogy a racionalitásunkat, a gondolkodóképességünket megőrizhessük.

Minden tevékenység valamilyen hatással van az agyunkra

Az idegsejtek közötti kapcsolatok folytonosan változnak, ha egy képességet fejlesztünk az bizonyos agyterületeken megnöveli az idegsejtek közötti kapcsolatok számát, például a londoni taxisofőröknek amikor régebben vizsgát kellett tenniük, a rengeteg utcanév megjegyzése során a memóriáért felelős hippokampusz egy része megnövekedett. (Igaz viszont, hogy másfajta memóriás képességeik egy kicsit romlottak.) Manapság a GPS elterjedtté válása miatt nem vagyunk annyira rákényszerítve a térbeli memória használatára, ez is egy példa arra, hogy egyes agyi funkcióink romolhatnak a digitalizáció következtében. Ahogy öregszünk az agyunk zsugorodni kezd és nagyon fontos, hogy új tevékenységeket tanuljunk időnként, ezáltal a szellemi frissességünket fenntartsuk, különben elveszítjük teljesen a gondolkodás rugalmasságát és beszűkültté válunk. A társadalom viszont hajlamos beskatulyázni az embert és nem nagyon ösztönzi polgárait a folyamatos képességfejlesztésre. Emellett az elmagányosodás „járványszerű” jelensége is lehet az egyik oka annak, a társas interakciók csökkentése miatt, hogy a kognitív képességeink romlanak.

A különféle drogok hatása

Azt a hiedelmet már megcáfolták, hogy az alkoholfogyasztás pusztítja az idegsejteket, egyéb káros egészségügyi hatásai ennél jelentősebbek. A tartós alkoholizálás és a drogok mint függőségek viszont egyértelműen csökkentik a szellemi képességeinket, főként fiatalabb korban és a tartós használat során. (Egyébként az alkohol is valójában egyfajta drog a működését tekintve.) Figyelmi zavarokat, a gondolkodásunk rugalmatlanságát és memóriaproblémákat okozhatnak többek között. Bizonyos társadalmakban, egyes körökben elterjedt szokássá vált a különféle drogok szedése talán afféle „doppingként” vagy „stresszoldóként”, nem tudnám megnevezni a pontos mögöttes okokat. Maga a stressz is egy olyan tényező, amely önmagában is a kortizol hormon termelésén keresztül hosszabb távon káros hatással van az agyunk működésére. Ezért a sport vagy a meditáció mindenképpen aktívabb és kimutathatóan egészségesebb formái a stressz elleni küzdelemnek.

Táplálkozás

A cukor is egyfajta doppingszerré vált napjainkban, amivel gyors energiához juthatunk és ugyanúgy függővé tehet minket mint a drogok. A finomított szénhidrátok fogyasztása után fellépő vércukorszint ingadozások agyi problémákat okozhatnak. Rengeteg ételben vannak különféle cukrok, amelyek az agyunkra is káros hatással vannak, például a gyorséttermi kaja esetében ez már kimutatott. A sok cukor fogyasztása a memóriáért felelős hippokampuszt károsítja a legnagyobb mértékben. A zsírok hatásáról a vélemények megoszlanak, úgy tűnik, hogy inkább a telítetlen zsírsavakban gazdag táplálék (halak, növényi olajok), amelyek jobban segítik az agyműködést az agy vérellátását is beleértve. Az idegsejtek emellett számos vitamint, főként B-vitaminokat is igényelnek. A legtöbbünk táplálkozása sajnos nem segíti hosszabb távon agyunk egészséges működését, ami szinten egy oka lehet annak, hogy az IQ tesztek eredményei (és a PISA felmérések is) egyre rosszabb képet mutatnak.

Egyéb külső hatások

Nyilván a sok TV nézés vagy a telefon folytonos nyomkodása sem használ túlságosan, mert más értelmesebb tevékenységek elől veszi el az időt. Azon lehetne vitatkozni, hogy a reklámok vagy a politikusok hülyítik-e jobban az állampolgárokat, de nyilvánvalóan a hatalmi szempontok és a rövid távú szemlélet az irányban hatnak, hogy nem baj, ha nincs annyi racionális szemléletű ember. A legtöbb országban a társadalmi közeg kevéssé támogatónak mondható, sőt a teljesen irracionális és burkolt érzelmi alapú érvelés az, ami inkább megszokott és elfogadott egy társaságban vagy a közélet szintjén. Könnyen beleragadhatunk az ilyen csapdákba, folyamatosan tovább hülyítve egymást és önmagunkat, anélkül hogy észrevennénk (hisz a butaság arról ismerszik meg, hogy nem tudja felfognia saját korlátoltságát).

Én abban hiszek, hogy a változások alulról felfelé építkezve működnek leginkább a kisebb közösségekből kiindulva. Látunk példákat arra, hogy akár még nyolcvan éven felül is szellemileg frissnek lehet maradni. Ehhez azonban 1.Ne akarjunk okosabbak lenni másoknál mindenáron, hanem respektáljuk mások nagyobb tudását, intelligenciáját. 2.Tartsuk tiszteletben a racionalitást az indulatossággal szemben, az érzelmeinket ne rejtsük okoskodás mögé. 3.Próbáljuk megőrizni a gondolkodásunk rugalmasságát kerülve a szektás felfogást, amely mindig kinyilvánít valamit és nem akar tanulni semmit másoktól.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr5915496552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 09:24:29

@Captain Admin:agyis ha kiválogatunk 100 darab 2 számjegyű iq-val rendelkező agyhalottat, mindenki mást pedig kivégzünk a földön, akkor az ő átlagos iq-juk 100 lesz. Aham. :"

Pontosan. Ugyanis a IQ tesztet az a 100 ember valamelyike kell, hogy megírja.

Gondolj bele, a ma a Földön elzárt törzsekben élők valószínűleg egy számjegyű IQ teszteredményt produkálnának. De a saját környezetükben van közöttük zseni.
Avagy, fordítva: meddig maradna életben az Amazonas őserdeiben 30 Mensa tag?

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 09:26:18

@Captain Admin: nem, az egerek átlagos IQ-ja 100. Virágot Algernonnak...

csakférfi 2020.03.01. 09:30:44

Intelligencia?
Mihez képest?

"David Eberhard svéd gyermekpszichiáter szerint egy igazi tragédia következhet be, ha a szülők mindennek eleget tesznek, amit csak a gyerekek akarnak. Ilyen esetben a gyerekek a fejükre nőnek, minden percben a kívánságukat lesik, ezáltal megfosztják saját magukat a szabadságtól........

filantropikum.com/sved-pszichiater-a-megengedo-szulok-valodi-szornygeneraciokat-hoznak-letre

Ha ez nem lenne elég....

"John Hutton, a Cincinnati Gyermekkórház orvosa és kutatója három és öt év közötti gyerekek agyát vizsgálta MRI-vel, és azt vette észre, hogy azoknál, akik az ajánlott napi egy óránál többet néznek képernyőket, a fehérállomány lassabban fejlődik. Ez azért komoly probléma, mert a fehérállomány fontos szerepet játszik a nyelvtanulás, az olvasás és a kognitív képességek fejlődésében. Olvasással, zenetanulással, sőt akár zsonglőrködéssel is fejleszthető a fehérállomány szerkezete és felépülése....

www.google.com/amp/s/index.hu/techtud/2019/11/05/agy_feherallomany_fejlodes_kepernyo_karos_kutatas_gyerekek/amp

Azaz. Minél" okosabb" eszközöket használunk......annál butábbak leszünk.
Szóval "intelligencia"?
Gyanítom a "kőbaltás ember" intelligensebb volt , mint ma bármelyikünk.

:)

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 09:30:58

@Tamáspatrik: ezt a baromságot!
A zsidókkal mi van??? Meg az angolokkal???
Nézd meg, a legismertebb angol feltalálók skótok, walesiek, tehát kimondható, hogy a katkók intelligensebbek a protkóknál!

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 09:33:00

@Tamáspatrik: ne csalj! Nem 20 év, hanem ezer év távlatában gondolkozz!

csakférfi 2020.03.01. 09:33:44

@Igazamvanvagyigazamvan?:
Tényleg igazad van!

"Gondolj bele, a ma a Földön elzárt törzsekben élők valószínűleg egy számjegyű IQ teszteredményt produkálnának. De a saját környezetükben van közöttük zseni.
Avagy, fordítva: meddig maradna életben az Amazonas őserdeiben 30 Mensa tag?"

Különbség.....hogy azok az amazonasi emberek kiegyensúlyozottabbak,kvázi boldogabbak.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 09:37:22

@Tamáspatrik: azért a táplálkozás hatása, a vizsgálatok eredménye nem egy egzakt tudo.ány. A tojás is volt már kurva egészséges, halálos, mérsékelten fogyasztható, és nélkülözhetetlen is.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 09:38:59

@csakférfi: az IQ teszteken nem mérik a boldogság szintjét.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 09:44:37

@Captain Admin: nem. A régebbi korokban a társadalom krémje harcolt, elesett, míg a selejt otthon maradt. A győztesek meģszállták a vesztesek területét, és végigerőszakolták a nőket.
Tehát ebből levonni a következtetést, hogy régen intelligensebbek voltak az emberek, kèt dolgot jelent: a; a legjobb harcosoknak pusztulni kell, b; a keveredés növeli az intelligenciát.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 09:46:06

@MAXVAL bircaman közíró: "Ma is jóval intellginsebbek a kelet-európaiak emiatt, mint a nyugatiak"

A birkáknál biztos így van, mi most emberekről beszélgetünk.

Gleccsertetű 2020.03.01. 09:59:57

Ballibsinek kell lenni, és akkor bizonyos időközönként magától feleződik az iq.

csakférfi 2020.03.01. 10:07:27

@Igazamvanvagyigazamvan?:
Valóban nem mérik a boldogság szintjét.
Mintahogy a mentális egészségét sem. Sem a fizikai egészséget.

De.....mégis csak ez lenne a "cél".
Az egyén a tudása ,ismeretei,kreativitása révén boldogabb legyen. Kiegyensúlyozotabb. Ezáltal a társadalom is.

Azért kellene legyen összefüggés IQ és boldogság között.
Sajna nincs.
Csak hisszük mi átlagemberek hogy a zsenik,akiknek magasabb az intelligenciaszintjük,sikeresebbek, elégedettebbek.
A valóság azonban ....más.
Tehát attól hogy valakinek az IQ-ja magasabb,még nem él jobb"életet".
Így IQ-ra hivatkozni,mint értékmérőre....butaság.
Szerintem.:)

csakférfi 2020.03.01. 10:14:17

@Captain Admin:

Mensa tagok és túlélés....

". A fiatal kalandorok valóra vált álma azonban igazi rémálommá válik, miután újdonsült túravezetőjük váratlanul magukra hagyja őket a dzsungel mélyén. A következő három hét drámai küzdelemmel telik az életben maradásért egy ismeretlen és veszélyekkel teli helyen - ahonnan nem mindegyikük tér vissza élve. Ghinsberg szerepében Daniel Radcliffe (Harry Potter, Az ember, aki mindent tudott) szakállasan és drámaian lefogyva alakítja a nagy túlélőt."

www.google.com/amp/s/port.hu/adatlap/film/tv/dzsungel-jungle/movie-192156/amp

Ez a film való eseményeken alapul.
Cseszheted az IQ-dat a dzsungelben.

:)

Szalay Miklós 2020.03.01. 10:28:30

Egy elemző írás arról, hogy hányféleképpen lehet okos vagy buta valaki, ki a zseni, a tehetség és a bölcs:

egyvilag.hu/temakep/038.shtml

énisfélek 2020.03.01. 10:38:37

@Captain Admin: "ha kiválogatunk 100 darab 2 számjegyű iq-val rendelkező agyhalottat, mindenki mást pedig kivégzünk a földön, akkor az ő átlagos iq-juk 100 lesz. Aham. :D"

A 100-as IQ mindig a számított átlaga az adott kornak és területnek. Tehát pl ha a te IQ-d világviszonylatban mondjuk 100, de ha elmész egy focimeccsre, akkor a stadion lelátójának viszonylatában az IQ -d már 160-as lesz.

midnight coder 2020.03.01. 10:39:14

@csakférfi: "Különbség.....hogy azok az amazonasi emberek kiegyensúlyozottabbak,kvázi boldogabbak. "
Hát még a kaktusz a szoba sarkában. Az milyen kiegyensúlyozott, és boldog is.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 10:39:47

@Captain Admin: nem, te vagy tévúton. A körülmények, az adott csoport fejlettsége határozza meg az IQ tesztet.
Tehát igen, időről időre változtatni kell rajta.
Tényleg nem világos, hogy egy teszt, ami az európai-amerikai embereknek íródott, irreleváns a maszájok között?
Egyébként a Mensa tagok elég hamar kipusztulnának...

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 10:44:15

@Captain Admin: azon azért elgondolkodhatnál, hogy egy szobatudós hogyan maradna életben? Miből szabad innia, hogyan vadászna, hogyan kerülné el a sérüléseket, építene kunyhót.
A kreativitás kurva kevés, ha a jaguár/oroszlán/anakonda, stb. úgy dönt, hogy pont jó leszel vacsorára...

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 10:47:03

@Captain Admin: de vazze, hogy kicsit képben legyél, az IQ meghatározása:a number representing a person's reasoning ability (measured using problem-solving tests) as compared to the statistical norm or average for their age, taken as 100

Tamáspatrik 2020.03.01. 10:49:06

@Captain Admin: A férfi és nő egyaránt választ. Nagyon sok magányos nő van, akik talán azért nem találtak magukhoz való párt, mert távol vannak a szépségideáltól.

énisfélek 2020.03.01. 10:51:27

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: "Legyél fideszhívő! Garantált a radikális IQ csökkenés. "

Nem attól csökken az IQ, hogy valaki hívő lesz, hanem fordítva: az alacsony intelligenciájúakból lesznek hívők. (hívő: aki bármiféle bizonyíték nélkül vakon hisz valamiben)

Tamáspatrik 2020.03.01. 10:54:03

@Igazamvanvagyigazamvan?: Az amazonaszi indiánnak másfajta IQ tesztet kell elvégeznie mint a miénk, hiszen mindegyikben be vannak építve a kulturális sajátosságok is. Túl nagy kulturális távolságok esetén nehéz lesz összehasonlítani az adott csoportok IQ-ját. Ez egyrészt megint csak szakmai feladat, ne ítéljük lehetetlennek, ha mi magunk nem is értünk hozzá. Másrészt nem ennek van jelentősége, inkább az adott KULTÚRÁN BELÜL a kognitív képességek változásának. Amelynek van egy összege is, amit IQ-nak neveznek.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 10:55:02

@Captain Admin: @csakférfi: @Tamáspatrik:

Hogy tisztában légy, miről van szó: modern intelligenciamérés statisztikai skálázást alkalmaz. A teszten elért lehetséges pontszámokat kell IQ számokká skálázni. Ehhez feltételezik, hogy az emberek teljesítménye a teszteken az úgynevezett normális eloszlást követi. A skálázást ezek után úgy dolgozzák ki, hogy egy adott népcsoport, amelynek IQ-tesztjéről van szó, átlagos teljesítménye 100 legyen."

ADOTT NÉPCSOPORT ÁTLAGOS TELJESÍTMÉNYE.
Miért nem tájékozódsz, mielőtt kinyilvánítod az örök igazságot?

Tamáspatrik 2020.03.01. 10:55:36

@csakférfi: Ezek az "okos eszközök" nekem is gyanúsak. Ha vannak okos eszközeink, akkor mi butábbak lehetünk? Nem mindenben tudunk rájuk támaszkodni, sőt félrevezetőek is lehetnek, pl. ha valaki az FB-ből akar véleményt alkotni.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 10:57:35

@csakférfi: itt az IQ a téma. Van EQ is, talán fontosabb is, a társadalom/csoport szempontjából mindenképp. De most nem erről beszélgetünk.

Tamáspatrik 2020.03.01. 10:59:08

@Igazamvanvagyigazamvan?: Nagy átlagban igaz csak a protestáns fölény, ha megnézed az IQ térképet. De elég megnézned azt, hogy a protestáns vallás mennyivel racionálisabb a katolikusnál, ami tele van szimbólumokkal és érzelmekkel. Nem biztos, hogy alapból intelligensebbek az északiak, lehet hogy a társadalmi feltételek jobbak a kognitív készségek kifejlesztésére.
A gazdagabb, fejlettebb országok IQ-ja általában magasabb, de hogy az összefüggés milyen irányú vagy mi az alapja az még nem világos.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 11:00:58

@Tamáspatrik: okos eszköz nem a FB.

Okoseszköz a telefon, a számítógép.
Eszköz.
Azért volna értelme használni, nem a használattal, mégkevésbé az eszközzel van a baj. A felhasználóval.
Például tisztába kerülhetnél azzal, hogy mi az IQ fogalma, hogyan mérik, állapítják meg, mire jó, mire nem, mi az az EQ...meg ilyenek.

Tamáspatrik 2020.03.01. 11:02:33

@Igazamvanvagyigazamvan?: A zsidó kultúrában már évszázadokkal régebben fontosabb volt a tanulás mint a keresztény kultúrkörben. Amely megint évszázadokat ver rá e téren a muszlimokra. (Pl. nem is volt náluk sokáig könyvnyomtatás.) Ez is lehet egyik oka annak, hogy a szellemi képességek nem voltak annyira fontosak az utóbbiban, a mért átlagos IQ-juk alacsonyabb. Afrikában a legrosszabb, de ott szörnyűek a körülmények, malária, éhínség stb.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 11:04:53

@Tamáspatrik: tehát a fejlettebb országok és nem a protestánsok.
.
Mindjárt más...azért a zsidókat ne hagyd ki, sokkal több a zsidó feltaláló, zseni, mint arányuk indokolná.
Nem, nem a vallás miatt. Az iskolázottság miatt.

Tamáspatrik 2020.03.01. 11:05:23

@csakférfi: Most nem a boldogságról beszélünk, hanem az IQ-ról. Az se jó, ha a társadalom fele boldog de hülye. Beveszek egy szert és állandóan mosolygok tőle bambán, az nem lenne túl jó.

énisfélek 2020.03.01. 11:08:53

@Tamáspatrik: "ha a párválasztásnál a lányoknál az izmos srácok, a fiúknál a jó alakú csajok jönnek be és nem az intelligencia az elsődleges szempont, akkor a genetikai szelekció alapján az IQ csökkenni fog."

A szexuális indíttatás több millió éves ösztön, ezt csak egy olyan társadalom írhatná felül (a gyereknevelés során), amelyben az okos emberek sikeresebbek a szép embereknél. De sajnos nem így van: a szép embereknek már gyerekkoruktól kezdve nincs szükségük gondolkodásra, mégis sikeresebbek, mint az okos, de csúnya emberek (a szépek ezt szerencsének nevezik, valójában tiszta szexuális ösztön ). És amíg olyan a társadalom, hogy az okosok nem sikeresebbek a szépeknél, addig a szülők nem fogják úgy felnevelni a gyerekeiket, hogy az okos ember többet ér, mint a szép ember.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 11:08:57

@Tamáspatrik: oké. Egy átlagos IQ-jú maszáj csoport tovább maradna életben a szavannán, mint a legmagasabb IQ-val rendelkező Mensa ragok.
Ugyanis az IQ nem méri a kooperáció szintjét.

Tamáspatrik 2020.03.01. 11:09:24

@Igazamvanvagyigazamvan?: Az FB-hez kellenek az okos eszközök, anélkül nem fut. Valamire használjuk az okos eszközeinket, pl. keressék meg a híreket nekünk. Ne én menjek le az újságoshoz, hanem az intelligens algoritmus keresse ki egy nagy halmazból, hogy mi érdekelhet engem. Ez egy idő után nagyon szépen elvezet a szektás, rugalmatlan gondolkodáshoz, mert más véleményeket nem fogok tudni megismerni. Sokat nem kell gondolkodnom, mert készen és előemésztve tálalják nekem a híreket.

Tamáspatrik 2020.03.01. 11:11:48

@Igazamvanvagyigazamvan?: Csak azért maradna fenn tovább a szavannán mert az a megszokott közege, a hagyományokat ismeri. Ha mindkettő teljesen új közegbe kerül, akkor más az eredmény. A magas IQ beláttatja az emberrel azt, hogy a magas szintű kooperációra van szükség. Kivéve persze, ha autisztikus személyiségről van szó.

Tamáspatrik 2020.03.01. 11:12:48

@énisfélek: Ez nem minden társadalomban van így feltétlenül vagy nem egyforma mértékben érvényesül.

énisfélek 2020.03.01. 11:18:28

@Tamáspatrik: "Most nem a boldogságról beszélünk, hanem az IQ-ról."

A két dolog között csupán annyi a közös, hogy egy alacsony IQ-jú boldogtalan ember nem képes változtatni ezen (velük csak úgy "megtörténnek" a dolgok), viszont a magas IQ segíthet abban, hogy felismerjük az okokat és a boldogtalanságot tudatosan boldogságra cseréljük.

énisfélek 2020.03.01. 11:30:32

@Tamáspatrik: "Ez nem minden társadalomban van így feltétlenül vagy nem egyforma mértékben érvényesül. "

Vajon melyik társadalomban van az, hogy az osztályból a legtöbb 14-17 éves (szép) tinédzser lány szeretne együtt járni az osztály leokosabb (de csúnya) tanulójával? A közös eseményeken büszkén együtt megjelenni vele, a többi lány irigy tekinteteinek kereszttüzében.

Ha egyszer lesz egy ilyen társadalom (kb ezer év múlva :), az két generáció alatt IQ-ban hülyére fogja verni az egész világot. Addig is marad a bolygó számára, a "csak a buták szaporodnak" törvény.

csakférfi 2020.03.01. 11:33:36

@Igazamvanvagyigazamvan?:
Örök igazság??
Remek.
Gyakorlatilag az ember mióta lemászott a fáról ,ezt keresi.
Csakhogy manapság annyi ide,izmus,dogma,hiedelem tartja rettegésben az ezmbert....mint soha máskor.
Ilyen az IQ teszt is.
Csak egy dogma.
Intelligens nálam mást jelent...mint 140 pontot elérni ezen teszten. Itt a különbség az adott mai korra jellemző ideológiai széljárást illetőleg. Meg köztem.
Igazság?
Van. Azt egyenlőre nem pontozzák. Sőt azok érvényesülnek ,akik jobban ügyesebben hazudoznak. Kvázi be tudják csapni az embertársaikat.
Intelligencia ide vagy oda. Ez vonatkozik az EQ manipulatív mérésére is.
Szóval .....egyre butábbak leszünk.
Ez a véleményem.
Igaz-hamis ,döntse el mindenki.
Csak ne fényezzük már ennyire magunkat. Mint modern tudatos ember.
Lenézve más életközösségeket.
Vagy egymást a nézeteinknmiatt.
Uff.....én beszéltem.
:) :)

csakférfi 2020.03.01. 11:38:21

@Tamáspatrik:
Szeded a "szert" .....úgy hívják....okoseszköz.

777blog.hu/2017/01/18/mi-baj-az-y-generacioval-video/

Ne vedd sértésnek!!
Semmi kedvem vasárnap egymást sértegetni.
Sem semmikor.
Olykor napokra leteszem a "netet".
Sokkal intenzívebb akkor az "érzelmeim" zöme.
Próbáld ki.
:)

csakférfi 2020.03.01. 11:43:01

@énisfélek:

"két dolog között csupán annyi a közös, hogy egy alacsony IQ-jú boldogtalan ember nem képes változtatni ezen (velük csak úgy "megtörténnek" a dolgok), viszont a magas IQ segíthet abban, hogy felismerjük az okokat és a boldogtalanságot tudatosan boldogságra cseréljük."

Nem mondod?

"Némelyik ember öltözik bársonyba, selyembe, s rangja, méltósága minden más fölött hordozza, s mégis, mikor vele beszélünk, mindjárt érezzük, hogy őkegyelme csak emberi testben élő állat. Más ember meg öltözik kopott plundrába, jár feslett köntösben és félretaposott saruban, de ha megszólal, mindjárt érezzük, hogy állati testben élő angyal. Némelyik ember akárhány iskolát jár is, akárhány könyvet olvas is, az értelme homályos. Tud szavakat, könyvcímeket, dátumokat, de ha a véleményét kérdezzük, elámulunk az ostobaságán. Másik ember, ha analfabéta is, világos értelmű, jó érzésű. Áldás azoknak, akik vele, mellette élnek."
Gárdonyi Géza

Bakker. Miket hiszel?
:)

énisfélek 2020.03.01. 11:51:02

@Igazamvanvagyigazamvan?: "Ugyanis az IQ nem méri a kooperáció szintjét. "

A maga IQ-val rendelkezők külön mérés nélkül is rá fognak jönni egy pillanat alatt, hogy a túléléshez kooperációra van szükség. Az IQ pont arról, szól, hogy valaki tanulás, külső tanács nélkül is rájön dolgokra, teljesen magától. Az IQ tesztek pont azért olyanok, amilyenek, mert a teszteléshez olyan kérdéseket kell feltenni, amelyekre a választ lehetetlen előre megtanulni, muszáj legyen ott helyben rájönni a megoldásra.

csakférfi 2020.03.01. 11:53:45

@midnight coder:
Valóban a kaktusz boldogann a szoba sarkában.
Csakhogy emberekről beszélgetünk. Nem növényekről.
De.........

" kis herceg nekivágott a sivatagnak, de nem találkozott, csak egy virággal. Egy háromszirmú, semmi kis virággal.

- Jó napot! - mondta a kis herceg.
- Jó napot! - mondta a virág.
- Hol vannak az emberek? - kérdezte udvariasan a kis herceg.
A virág látott egyszer egy bandukoló karavánt.
- Az emberek? Van belőlük, azt hiszem, hat vagy hét. Évekkel ezelőtt láttam őket. De sosem lehet tudni, hol-merre vannak. Viszi, sodorja őket a szél. Nagy baj nekik, hogy nincs gyökerük.
- Viszontlátásra - mondta a kis herceg.
- Viszontlátásra - mondta a virág.

Kis herceg c. könyv Saint-Exupéry

Mert " minden ember boldog akar lenni".
Tartja a nóta.
:) :)

énisfélek 2020.03.01. 11:59:59

@csakférfi:
A szöveg, amit te te idéztél, annak a világon semmi köze a boldogsághoz. Nem vagy tisztában a "boldogság" kifejezés jelentésével. Megpróbálom leegyszerűsítve: olyan állapot, amikor minden igényed ki van elégítve (magasabb IQ esetére: csak olyan igényeid vannak, amelyeket könnyedén ki tudsz elégíteni)

csakférfi 2020.03.01. 12:03:55

@énisfélek:
"Az IQ pont arról, szól, hogy valaki tanulás, külső tanács nélkül is rájön dolgokra, teljesen magától"

Idealizálod az IQ-t.
Meg az azon magas pontszámot elért embereket.

"PsyBlogon idézett kutatásból. Persze ez nem jelenti azt, hogy minden ügyvéd vagy vezérigazgató pszichopata lenne, csak azt, hogy a pszichopaták gyakrabban jutnak magasra a vállalati ranglétrán. Hogy miért? Mert lelkiismeret-furdalás nélkül manipulálnak, hazudnak, miközben kockázatvállalóak és mérhetetlenül egoisták. Ezzel együtt viszont gyakran nagyon értelmesek, magas IQ-val rendelkeznek, és sokszor kedvesnek, simulékonynak tűnnek, ami mind jól jön a karrierépítésben. A kutatásból egyébként kiderült, hogy a tanárok, ápolók, önkéntesek és orvosok azok, akiknél a legkevesebb esély van arra, hogy pszichopátiás jellemzőket mutassanak."

www.google.com/amp/s/divany.hu/eletem/2017/01/27/mirol_ismerjuk_fel_ha_pszichopataval_van_dolgunk/amp

csakférfi 2020.03.01. 12:06:44

@énisfélek:
:)
Nézz utána ennek a Maslow-piramis szagú "dolognak".

csakférfi 2020.03.01. 12:13:50

Léptem. Offolok.
Jó étvágyat az ebédhez!
További jó diskurzust!
:) :)

énisfélek 2020.03.01. 12:30:01

@csakférfi: "Idealizálod az IQ-t. Meg az azon magas pontszámot elért embereket"

Az IQ nem minden, csak intelligencia. Sok embert nem érdekli, hogy a másik intelligens-e, mert ő más tulajdonságokat ezerszer fontosabbnak tart az emberekben. Leszarja, hogy a másik ember okos-e, neki az a fontos, hogy barátságos legyen, önzetlen vagy szép. Ettől még nem kell lenézni az okos embereket sem :)

énisfélek 2020.03.01. 12:34:24

Az IQ méréséről:

Egyrészt: az IQ teszek a magas intelligenciájú embereknek csak egy részét képesek jelezni. Ismerek olyan embert, akit rettenetesen stresszel attól, hogy a teszt időre megy. Ha azt mondod neki, hogy korlátlan idő áll rendelkezésére, akkor simán megcsinálja 140 felettire kb fele idő alatt, de ha azt mondod neki, hogy ketyeg az óra, akkor az utolsó percig bénázik és gyenge lesz a eredmény is. És mivel a hivatalos IQ teszt mindig időre megy, ez az ember hivatalosan nem túl intelligens. Egy másik rohadt intelligens ismerősöm pl gyűlöli a matematikát (stresszel a számtani feladatoktól). És mivel minden hivatalos tesztben vannak számolós feladat, ezért papíron ő sem okos ember :)

Másrészt a leggyakoribb feladattípus a kép-kiválasztós. Számos kísérlet igazolja, hogy ezeknek a megfejtés-megközelítési logikáját sok edzéssel be lehet gyakorolni, ezzel a trükkel akár 3-5 IQ ponttal is jobb eredményt lehet elérni egy IQ teszten (tehát felfelé lehet "csalni").

kgaba82 2020.03.01. 12:50:00

Ha a tévézés felesleges, akkor az olvasás is az. Nemde? Vagy nem inkább az számít, hogy mit néz, mit olvas az ember nagyobb arányban?
Akinek pedig ez a Barátok köztben, vagy Jóban rosszban, vagy a többi magyar vagy más kultúrálisan visszamaradott népek által készített műsorokban merül ki a dolog, azoknál aligha eshet tovább az IQ.
Amúgy meg én olyat ritkán hallottam, hogy valaki magától lett Nobel -díjas, vagy akárcsak széleskörű tapsztalattal rendelkező.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 12:52:20

@énisfélek: nem ez a kérdés. A magas IQ nem jelenti a magas EQ-t is. Tehát, lehet, hogy valaki zseni, de az nem jelenti azt, hogy képes együttműködni. Lehet pocsék vezető, lehet egoista, lehet introvettált, stb.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 12:55:57

@Tamáspatrik: tehát végre eljutottál oda, amire rá akartam mutatni: az IQ egy adott csoport adott korosztály adott időszakban való intelligenciájának mérésére szolgál.
Nem lehet összevetni ugyanazon teszttel Newtont, Einsteint és Arhimedest.

John Nethem 2020.03.01. 13:11:19

@énisfélek:

Nem.
Magas intelligenciájú is lehet akár HIT gyülekezetes, ha az ÉLET meg a TÁRSADALOM nem adta meg neki azt a dolgot, amire alapból vágyott, és voltaképpen csalódott, vagy pszichésen feldolgozhatatlan trauma érte. ( közeli hozzátartozó elvesztése, barátok hiánya, a munkahajszolásban megcsömörlés, kiégés stb...)

John Nethem 2020.03.01. 13:14:37

@John Nethem: Éppen a LABILIS pszichikum befogadó a "hit" adta látszólagos vagy valódi megoldások iránt. Hiszen ilyenkor a "becserkészők" éppen azt a FIGYELMET, EGYÜTTÉRZÉST adják meg, amit a robogó társadalom nem , inkább elfordítja a fejét....

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 13:24:10

@énisfélek: nem, nem fognak rájönni. Míg a maszáj meg tudja különböztetni az ehetőt a mérgezőtől, tud készíteni dárdát , nyilat, íjat, tudja használni is, képes kommunikálni a többiekkel cserkészés közben, a Mensa rendes tagja nem.
A maszáj intelligenciája teljesen más szempontok alapján mérhető, mint egy budapesti professzoré.
A maszáj elbukna a magyar IQ teszten, a prof a maszáj IQ teszten.

De korosztályokra is igaz, 6, 14, 25 éves korban teljesen más tesztekkel kell mérni az IQ-t.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 13:27:16

@énisfélek: amúgy meg nem értem, miért okoz gondot egy egyszerû feladat: az IQ méréséről volt szó.
Belekeveritek az EQ-t , mintha fogalmatok sem lenne a jelentéséről.
Lehet, hogy nincs is???

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 13:32:02

@Tamáspatrik: azért maradna fenn tovább a szavannán mert az a megszokott közege, a hagyományokat ismeri. Ha mindkettő teljesen új közegbe kerül, akkor más az eredmény. A magas IQ beláttatja az emberrel azt, hogy a magas szintű kooperációra van szükség. Kivéve persze, ha autisztikus személyiségről van szó"

Bullshit.

A kedvemért olvass már utána, mi az az IQ.
Aztán beszélgethetünk.

Bambano 2020.03.01. 14:02:03

@kéki béla: figyelembe véve, hogy ha okosabbak közé mész, csökken az iq-d, köszönöm, hogy ezt írtad.

John Nethem 2020.03.01. 14:06:20

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Erről teljességgel az a vizsgálat ugrott be, ahol különböző földrészek azonos korú gyerekeit vizsgálták mentális képességeik és a világról alakított látásmódjuk mikéntjéről.

Mindenkivel ugyanazt rajzoltatták: vadon élő állatokat , zsiráfot, vaddisznót, tigrist, oroszlánt, elefántot, szarvast.
Az európai gyerekek nagyjából egymáshoz képest méret arányítottan rajzolták le őket.
Az afrikai gyerekek az oroszlánt jóval nagyobbnak mint az elefántot és a zsiráfot. Az ázsiai gyerekek a tigrist a legnagyobbnak. Amelyiket nem ismerték, azt az afrikaiak és az ázsiaiak is kicsinek.

Amikor megkérdezték őket, miért nagyobbak, mint a többi állat, azt mondták: mert azok a legveszélyesebbek.

Vagyis mindazok a népek, akik jóval közelebbi kapcsolatban állnak a természettel és a természet potenciális veszélyforrásaival, számukra AZ a létfontosságúan mérvadó, és nem az, hogy méretarányos legyen. Életmódjuk és világlátásuk is erre éleződik ki.
Mint ahogy a nyugati embernek meg mondjuk az orrfújásra, a kézmosásra stb..stb...

Mindezek alapján az is elmondható, hogy IQ-t mérni- aminek módszertana NYUGATI világra van kidolgozva, --- egy idegen kultúrkörben teljesen hibás eredményhez vezet.

Bambano 2020.03.01. 14:13:00

na, akkor egyszer legyen már leírva, hogy mi az iq.
az iq légyege, hogy valamilyen számszerűsíthető adattá konvertálják az intelligenciát. ennek egyik egyszerű formája, hogy kitalálnak egy tesztet, amiről azt hiszik, hogy az intelligenciát mérik, és mindenkivel megoldatják adott időkorlát mellett. ekkor lehet a szám az, hogy hány kérdésre adott helyes választ.
Legyen mondjuk 200 kérdés. Ekkor az intelligenciáját jellemző szám 0-200 között változik, de ez nem az iq, hanem az intelligenciáját jellemző mérőszám.

Ezek után kiszámolják az összes résztvevő mérőszámának a matematikai átlagát. Például kiderülhet, hogy a tesztben szereplő társaság átlagosan 140 kérdésre adott jó választ. Ekkor jön az iq definíciója: a 140 helyes válasz lesz a 100-as iq.
Utána mindenki ki tudja számolni a saját iq-ját, ha tudja, hogy 140 helyes válasz a 100-as iq, neki meg volt X, abból egyszerű aránypárral ki tudja számolni, hogy az övé mennyi. Ha pl. neki 70 helyes válasza volt, akkor az iq-ja 50.

Ebből a számítási módból következik sok dolog:
- összehasonlítható iq-t csak azonos sokaságon elvégzett teszt esetén lehet állítani. tehát a 200 évvel ezelőtti teszten mért z. iq semmit nem jelent egy 2000-es években mért teszthez képest.
- mivel a 100-as iq-t definíció szerint hozzárendelik az átlaghoz, ezért a legátlagosabb, legközépszerebb ember iq-ja mindig pontosan 100. mert definíció szerint a legátlagosabb emberhez rendelik a 100-as iq-t.
- következmény: az átlagiq nem változik soha. mert az a definíciója, hogy az átlagos tudású ember iq-ja.
- ugyanezért veretes ökörség a határátkelős blogon azt mondani, hogyha a legokosabbak kivándorolnak, csökken az átlagiq. ha a fenti példánál maradunk, akkor csökkenhet az intelligenciát mérő szám, de az átlagiq akkor sem fog csökkenni.

Bambano 2020.03.01. 14:18:09

@Captain Admin: az a probléma a hozzászólásoddal, hogy kötözködési meg trollkodási szándékkal írtál valamit, hogy beszólj, csak amit írtál, sajnos matematikailag igaz.

Tehát igen, ha kiválasztasz 100 embert 50-es iq-val és mindenki mást megölsz a földön, akkor a 100 megmaradó ember iq-ja 100 lesz. Mert az iq azt mondja meg, az átlaghoz KÉPEST mennyi az intelligenciád. Ha az alapcsoportot, amiből az átlagot számolod, jelentősen megváltoztatod, akkor megváltozik az átlagos intelligencia, de az iq 100 lesz. olvasd el az előző hsz-em.

igen, az egerek iq-ja lehet 100, ha megtalálod a megfelelő mérési módszert. például ha azt veszed, hogy minden egér intelligenciája legyen annyi, ahány másodperc alatt kijut a labirintusból, akkor már tudsz egériq-t számolni.

énisfélek 2020.03.01. 15:01:47

@John Nethem: "Magas intelligenciájú is lehet akár HIT gyülekezetes"

A legtöbb szerveződés (politikai pártok, vallások, stb) tagsága két részre oszlik: a naiv többségből (bárányok) és a szervezet előnyeit kihasználó ravasz "farkasokból". A HIT gyülekezetben is vannak magas IQ-jú tagok, de közülük egyik sem a birkák közé tartozik.

énisfélek 2020.03.01. 15:05:53

@Igazamvanvagyigazamvan?: "Míg a maszáj meg tudja különböztetni az ehetőt a mérgezőtől, tud készíteni dárdát , nyilat, íjat, tudja használni is, képes kommunikálni a többiekkel cserkészés közben, a Mensa rendes tagja nem. "

Neked halvány fogalmad sincs arról, hogy mit jelen az IQ.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 17:48:22

@énisfélek: de. Nekem van. Az IQ egy mesterséges mérőszám, ami a nyugati kultúra szerinti kreativitást méri. Több módszertan is van, a Mensa egy vegyes , kevert, válogatott tesztsort preferál.

Nem méri az érzelmi intelligenciát, a társadalmi kapcsolatokat, szociális relációt.

De: ami egy naszájnaak fontos, hogy színes foltokból felmérje, az veszély, vagy étel, olyan jellegű van benne. Csakhogy egy szögletes forma, két dimenzióban nem mond neki semmit.

Amúgy belunkeltem már az IQ meghatározását. Neked van neted? Keress rá!

David Bowman 2020.03.01. 18:50:09

Például, ha csak az indexet olvassuk, és még el is hisszük.

David Bowman 2020.03.01. 19:05:11

@Bambano: Ez olyan, mint a mai $, régi $.
A 100 évvel ezelőtti IQ tesztek is megvannak. Egy akkori átlagot és egy mai átlagot össze lehet hasonlítani. Állítólag masszív csökkenés tapasztalható száz év alatt.

@kéki béla: :-)

@Tamáspatrik: Minthogy a régi IQ tesztek ma is megvannak, az összehasonlítás nagyon is egyszerű.

@csakférfi: Ez nem igaz. Az IQ tesztekben nincs ismereti anyag, csak probléma megoldó képesség.

David Bowman 2020.03.01. 19:09:03

Hát ugye, mióta az okosabb nők egyetemre mennek, és a szaporodás éveit ott basszák el, szignifikánsabb gyerekük születik, mint a butáknak. Ld. Idiokrácia.

Tamáspatrik 2020.03.01. 19:15:12

@kgaba82: A tévézés közvetlen hatásáról nem tudok semmit, lehet hogy nem csökkenti az IQ-t, de nem is nagyon használjuk az agyunkat közben, a fenntartásában aligha segít.
Sajnos van mindig lejjebb, IQ terén is. :(

Tamáspatrik 2020.03.01. 19:18:40

@John Nethem: Ez nagyon így van a hittel. Általában pozitív még a szektás hit is, a depresszióhoz képest mindenképpen, vagy az alkoholizmushoz képest is - ezekből segíthet kilábalni.
Viszont egy másik jelenség amit megfigyeltem, hogy fiatal mérnökök a legvadabb szélsőséges politikai mozgalmakhoz is képesek csatlakozni, ugyanis a diploma megszerzése közben az érzelmi igényeik megmaradtak, amelyet ha nem hisznek semmi másban, esetleg egy szélsőséges alakulat elégíthet ki, megadva nekik a csoporthoz tartozás élményét is.

Tamáspatrik 2020.03.01. 19:26:51

@John Nethem: Sőt, ennek egy változata, az európai és ázsiai gyerekek között, hogy volt a képen egy tigris az erdőben, mit ábrázol? Az európai gyerekek rávágták, hogy tigrist, az ázsiaiak szerint egy erdőt. Ugyanis más a látásmódjuk, a környezetre jobban figyelnek, mondhatni holisztikusabb a szemléletük a társadalmi neveltetésből fakadóan.
Ennek ellenére az IQ mérhető, éppúgy mint PISA tesztek is léteznek, annyira nem távoliak ezek a kultúrák.
Nyilván mennél nagyobb a kulturális távolság, annál torzabb eredményt fogunk kapni, mert a mi kultúránkban készült a tesztsor.
Egyébként ha nők állítják össze, akkor is más lesz mint a jelenlegiek, amelyet férfiak szoktak készíteni. Ha nők állítják össze, kijöhet hogy a nők IQ-ja magasabb.

De mondok valamit: egy beszélgetéssel is elég jól besaccoljuk pár perc alatt, hogy a beszélgetőtársunk milyen. Primitív (alacsony IQ-jú), átlagos vagy magas (értelmiségi esetében 140 feletti IQ-jú).
Az én IQ-m kb. 120, lehetett kicsivel több de már biztos romlott is. A főnökömé min. 140, szerencsém van vele: rugalmas hozzáállású és az optimális megoldásokat ált. megtalálja. Neki is vannak gyenge pontjai ennek ellenére pl. az én humorom jobb valamivel. :)
Viszont ismerek olyanokat akiknek 100 körüli esetleg alacsonyabb IQ szintjük van, egyszerű emberek, ált. vagy könnyen befolyásolhatóak vagy rögeszmések (vagy mindkettő).

Azt remélem, hogy a hozzászólók között lesznek nálam intelligensebbek, úgy látom azért akadnak. :)

Tamáspatrik 2020.03.01. 19:34:20

@Bambano: Azt sem veszed észre hogy hülyülünk, az egész társadalmunk hülyül?
Egyébként nem is könnyű, ha mindenki kb. egyformán hülyül, akkor a viszonyítási pont folyton alacsonyabb.
Azért vannak jelek:
A PISA tesztek eredményei romlanak
Az emberek egyre fogékonyabbak a demagógiára. (Nem csak a Fideszt értve ez alatt, ellenzéki oldalon is a DK erősödik meg, amely a legdemagógabb.)
A FB.-n hülyeség terén versengő klubok alakulnak.
Nő a laposföld hívők és az oltásellenesek és hasonlók száma.
Az intelligencia leértékelődött, a csoportlojalitáshoz képest. A hangerőnek nagyobb a szerepe mint amit mond az illető. Azokra hallgatunk, akik a legvadabb dolgokat mondják.
A táplálkozásunk nem egészséges az agyműködés számára, hülyülünk.
Nincs önképzés, hogy az agyunkat használjuk, szinten maradjunk legalább, az iskola elvégzése után folyamatosan csökken az IQ értékünk.

Tamáspatrik 2020.03.01. 19:42:09

@David Bowman: Na ez az, egy ok lehet, hogy a butábbaknak több gyerekük születik, világméretekben :(
Elvileg kell, hogy legyen olyan mechanizmus is, hogy az okosakat választjuk párnak, mert az okos ember mégis jobban érvényesül, és nagyobb az esély, hogy a gyerekek is okosak lesznek.

Azt hiszem azonban, hogy a mi képességeink is romlanak. Van ugyan az IQ tesztekben egy "kegyes csalás", hogy a korral több időt engednek meg, mert a reakciókészségünk hosszabb, de ezt is beleszámítva, 40-50 év fölött az átlag magyar ember elkezd hülyülni. Kevésbé racionálisan gondolkodunk, hülyeségeket beszélünk, azt mondjuk amiben hiszünk ami szerintünk úgy van, nem törekszünk a tényszerűségre. Sokan vannak legalábbis ilyenek. A feledékenység is gyakori viszonylag fiatal korban, az sem természetes.

Bambano 2020.03.01. 19:56:19

@Tamáspatrik: "Azt sem veszed észre hogy hülyülünk, az egész társadalmunk hülyül?": de mit kellene észrevennem?
az iq-ra visszavezetve: ha a társadalom hülyül, akkor a viszonyítási alap is lemegy.

a másik része meg az a dolognak, hogy szét kellene tudni választani azt, hogy hülyül a társadalom attól, hogy egyre hülyébbnek látszik a társadalom. A web2 előtti időkben mondjuk láttál havonta egy hülyét, vagy annyit se, ha nem jártál olyan helyekre. a tv-kben is megszűrték a hülyék mennyiségét, mert nagyon korlátos volt a műsoridő. ma meg millió kábelcsatorna, facebook, blog.hu és egyéb csatornákon gyakorlatilag mindenki elmondhatja a véleményét, így ugyanannyi és ugyanolyan összetételű csoportból sokkal több ember véleményét hallod meg. ráadásul régen szűrték, hogy ha 1000 emberből 3 megszólalásra van idő, akkor lehetőség szerint a 3 legjobbat válogatták be és azt hallottad. most meg 1000 emberből 990 képes rádönteni a véleményét, aminek következménye, hogy egyrészt több véleményt hallasz, másrészt nyitódott lefelé a halmaz, tehát több a sületlenség.

én nem hiszem, hogy az intelligencia csökkenne. régen megégették az embereket az idióták, most másképp fejeződik ki, hogy buta, mint egy pár rendőrcsizma. régen voltak polihisztorok, ma már nincsenek, mert annyival nagyobb a tudnivaló. a régi szép időkben volt "A" pc szakértő. ma az informatikát a szakértők 60 szakágra bontják.

tehát azt kell megérteni végre, hogy attól, hogy az intelligenciád romlik, az intelligencia-hányadosod nem feltétlenül csökken.

Hórukk 2020.03.01. 21:01:41

@Igazamvanvagyigazamvan?: Nincs igazad, a múltban alkalmazott teszteket elő lehet venni ismét, az összehasonlítás kedvéért. Másik dolog, hogy szerintem te még nem láttál igazi IQ-tesztet. Az ugyanis olyan feladatokat tartalmaz, amelyek függetlenek az iskolázottságtól és az iskolában tanultaktól. A mohácsi csata évszámát tehát sohasem fogják rendes IQ-teszben megkérdezni. Persze van kivétel, analfabéta, papírt-ceruzát nem ismerő benszülöttekhez speciális tesztek kellenek.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 23:17:54

@Hórukk: szerintem nem nekem írtad.

"Vagyis az IQ felnőttek esetében – a nevével ellentétben – nem egy hányados, és nem is egy abszolút értelemben vett tulajdonság, mint például a testmagasság. Relatív mutató, amely azt fejezi ki, hogy a személy milyen eredményt ért el a saját országában, a saját korcsoportja átlagához képest"

Mensa Hungaria honlapjáról.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 23:22:52

@énisfélek: sajna a Mensa is tele van hülyékkel, nézd, pont azt írják a honlapukon, amit én mondtam:

"Vagyis az IQ felnőttek esetében – a nevével ellentétben – nem egy hányados, és nem is egy abszolút értelemben vett tulajdonság, mint például a testmagasság. Relatív mutató, amely azt fejezi ki, hogy a személy milyen eredményt ért el a saját országában, a saját korcsoportja átlagához képest"
Mensa Hungariqa

Még jó, hogy vagy te nekünk!

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 23:25:03

@David Bowman: nem, nem lehet.
"Vagyis az IQ felnőttek esetében – a nevével ellentétben – nem egy hányados, és nem is egy abszolút értelemben vett tulajdonság, mint például a testmagasság. Relatív mutató, amely azt fejezi ki, hogy a személy milyen eredményt ért el a saját országában, a saját korcsoportja átlagához képest"

Ha a Mensa Hungariqa így definiálja, akkor feltehetjük, hogy ez az IQ.
Ja, persze te okosabb vagy...

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 23:26:34

@John Nethem:
Mindezek alapján az is elmondható, hogy IQ-t mérni- aminek módszertana NYUGATI világra van kidolgozva, --- egy idegen kultúrkörben teljesen hibás eredményhez vezet"

Pontosan.
Sőt, különböző IQ tesztek kitöltése is .

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 23:37:45

@Hórukk: sem az életkortól, sem a társadalmi fejlettségtől nem független.
"Probléma, hogy a Flynn-effektus szerint „az évek során az IQ-teszteken elért átlagpontszámok – ha nem végzik el az értékelés korrekcióját – világszerte folyamatosan emelkednek”. Ez azért jelent komoly gondot, mert az IQ adott korcsoportra vetített átlaga az IQ definíciója szerint mindig 100, és ehhez az átlaghoz képest kell a tesztnek adott szórással megadnia az IQ értékét"

Tehát nem, a száz évvel ezelőtti IQ teszt nem fog pontos képet mutatni.

"A 20. század elején a vita [az amerikai közvéleményben] a magyar, olasz és zsidó bevándorlók viszonylag alacsony IQ-ja körül forgott, amit a new york-i Ellis Islanden partraszállásuk után felvett tesztekkel mértek. Az eredmények azt jelezték, hogy az embereknek a többsége gyengeelméjű."

Szerinted miért? A hülyék mentek, vagy a teszt volt specifikusan amerikai???

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 23:40:54

@Hórukk: mivel nincs egyetlen ,kizárólagosan elfogadott IQ teszt, sőt, amit a Mensa használ, az például adaptív, így nem mondhatod, hogy nem ismerem azIQ tesztet, mert te sem...

Vagyis a felsőbbrendűséggel kérkedni nem biztos győzelmet jelent.

Hórukk 2020.03.01. 23:42:37

@Igazamvanvagyigazamvan?: Hmm... Ez a definíció - függetlenül attól hogy jó vagy nem jó - pont két dolgot nem mond ki: az egyik az, hogy nem lehet ugyanazt a tesztet megírni különböző országokban, pl tudományos kutatás, összehasonlítás, vagy egyszerűen célszerűségi okokból. (pl valószínűtlen, hogy a kis lakosságszámú Lichtenstein-re külön tesztet dolgoztak volna ki). A másik az, hogy régi teszteket ne lehetne újra megíratni, megintcsak a fenti indokok miatt. (Persze nem szokták újraíratni, mert attól tartanak, hogy azokat gyakorolva már hamis redményt mutatnak a tesztek.) És persze Mohács sincs benne egy rendes IQ-tesztben.:-)

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 23:45:40

@Hórukk: szerintem te nem láttál még semmilyen tesztet sem...
A teszt életkortól, országtól, iskolázottságtól függően változik.
A Mensa Hungariqa honlapja legalábbis azt állítja, hogy a magyar teszt ELTÉR az angoltól..

aztakurrrva!

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.01. 23:49:03

@Hórukk: "Vagyis az IQ felnőttek esetében – a nevével ellentétben – nem egy hányados, és nem is egy abszolút értelemben vett tulajdonság, mint például a testmagasság. Relatív mutató, amely azt fejezi ki, hogy a személy milyen eredményt ért el a saját országában, a saját korcsoportja átlagához képest"

Az, hogy a " saját országában" szerinted mit jelent?
A "saját korcsoportja"?
Átlag?
Relatív mutató????
Lehet-e egy relatív mutató standard?

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.02. 00:07:56

@Hórukk: "változást 2012-ben: az egyelőre csak angol verzióban megvalósított technológia – amellett, hogy feloldja a kitöltés időigénye és a precíz mérés közti ellentmondást – gyakorlatilag lehetetlenné teszi a megoldókulcs betanulását"

"ét. Ezért a komoly teszteket rendszeresen újra kell kalibrálni, ami jelentős anyagi ráfordítást igényel. Az áthárított többletköltségeket a felhasználó pszichológusok itthon ritkán vállalják fel, ennek eredménye, hogy Magyarországon még professzionális felhasználásban is gyakoriak az elavult, ma már felülmérő tesztek"

"Probléma, hogy az IQ – definíciója szerint – az adott korcsoport szellemi teljesítmény szerinti sorrendjében betöltött helyet mutatja, a tesztekben szereplő feladatok megoldásának képessége viszont egy adott életkor felett folyamatosan csökken. Az ellentmondás feloldására a tesztek kiértékelésénél életkor-korrekciót alkalmaznak, így deklaráltan jelentősen eltérő intelligenciateljesítmények állnak azonos IQ-minősítések mögött. Például az elsődleges forrásnak tekinthető magyar Mensa honlap szerint: „az ország tesztjének értékelése” (2003. április 5.) az elért pontszámokat úgy számítja át IQ-értékre, hogy öt átszámítási kulcsa van az „IQ érték korcsoportok szerint”

Mi nem világos ezen?!

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.02. 00:25:56

@Hórukk: "). Ennek fő oka, hogy a komoly tesztek elkészítése – és különösen azok sztenderdizálása, amit országonként el kell végezni – rendkívül drága, általában több éves munkát igénylő folyamat, amelynek eredménye könnyen elveszítheti az értékét, ha nyilvánosságra hozva betanulhatóvá válik a megoldókulcs. Ez a teszt a Mensa HungarIQa tagságában koncentrálódó szellemi tőkének"

kgaba82 2020.03.02. 11:11:12

@Tamáspatrik: Az, hogy te nem használód az agyad tévézés közben, az a te dolgod. Én azt keresem benne, hogy van-e valami tanulsága. Mennyire hitelesen ábrázol egy szituációt, vagy sem. Vagy ki tudom-e találni a történet további részét.
Teljes kikapcsolódásra amerikai vígjáték sorozatokat nézek. Az sem teljes, mert időnként nem értek meg mindent azonnal angolul.
A netflixen, amazonon lehet jó dokumentum (ism.terj.) filmeket, sorozatokat találni.
A discoveryn is időnként. A history elég szutyok szokott lenni. Inkább youtube.
Historymarche-t, Kings and Generals-t tudom ajánlani. Sokkal profibbak, elemzőek, és nem nyújtják el mint a discovery, vagy a history channel.

Tamáspatrik 2020.03.02. 19:35:37

@Igazamvanvagyigazamvan?: Ez csak egy jogászkodás a Mensa részéről, nehogy valaki a Harvardon elkezdjen dicsekedni a teszteredményével.... Másfajta közeg, másfajta eredmények, nyilván vannak olyan okosak, hogy tudják, hogy máshol esetleg máshogy mérik, de nem ismerik a világ összes országának módszertanát.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.02. 19:43:16

@Tamáspatrik: teljesen tudatlan vagy. A Mensa Hungariqa az Angol Mensa magyar leánya.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.02. 19:44:47

@Tamáspatrik: ] Mensa formally comprises national groups and the umbrella organisation Mensa International, with a registered office in Caythorpe, Lincolnshire, England

Gery87 2020.03.02. 21:17:45

@MAXVAL bircaman közíró:

Ez merő ostobaság!
Sőt, a K-európaiakra a vékonyabb középosztály miatt jellemző az intolerancia, empátia hiánya.....ezért vannak mély társadalmi árkok....nincs vitakultúra...az érvelés kimerül a "én heteró vagyok te meg buzi vagy" szinten....

Aki meg intelligens az vagy meghúzza magát vagy elmegy innen/elüldözik....lásd elmúlt 100 év...

Hórukk 2020.03.03. 00:14:04

@Igazamvanvagyigazamvan?: "Nincs igazad, a múltban alkalmazott teszteket elő lehet venni ismét, az összehasonlítás kedvéért. Másik dolog, hogy szerintem te még nem láttál igazi IQ-tesztet. Az ugyanis olyan feladatokat tartalmaz, amelyek függetlenek az iskolázottságtól és az iskolában tanultaktól. A mohácsi csata évszámát tehát sohasem fogják rendes IQ-teszben megkérdezni. " Az általad citált Flynn-effektus pont az első mondatomat igazolja: a fazon elővett régebbi teszteket :-) és összehasonlító vizsgálatot végzett. A Flynn-effektusról pedig senki nem bizonyította hogy nem a valóságot mutatja, azaz az intelligenciaszint növekszik az utóbbi évtizedekben (ahogyan pl a a várható élettartam is).
"Vannak tesztek, amikből minden műveltségi tényezőt kiküszöböltek. Ezek a kultúrafüggetlen tesztek. Nem használják a nyelvet; az ábrák alapján kell kitalálni, hogy mi a feladat, és mi a megoldás." Na ezek a tesztek az igazi intelligenciatsztek, a többi az műveltségi stb teszt. A Mensa is ilyen teszteket használ. Hogy az amerikaiak miért használtak másfajta tesztet anno? Vagy hibás tesztet alkalmaztak, vagy a kimerült, stresszes embereket szívatták rögtön a tesztekkel, vagy nem számoltak a kivándorlók összetételével, vagy egyszerűen nem (csak) az absztrakt intelligenciára voltak kíváncsiak, hanem az iskolázottságra, tanultségra, műveltségre is, azaz hogy az amerikai társadalomba milyen eséllyel illeszkednek be az új bevándorlók. Persze számos egyéb magyarázat is elképzelhető, viszont hivatkozni nem kell egy ilyen tesztre. Ugye mi (az átlagmagyar) meg félhülyének tartjuk az amerikaiakat, mert összekeverik Budapestet Bukaresttel:-)
Még egy dolog: ne keverd össze az intelligenciát és az IQ-t. Bár az átlagos IQ mindig 100 a definíciójából adódóan, az intelligencia viszont változhat időben és térben.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.03. 08:25:51

@Hórukk: naccerű. pont ezt mondtam én is.
Az IQ mindig száz, az intelligencia változó.
Tehát, más tesztet kell alkalmazni térben és időben. Nem 20 év távlatában, hanem ahonnan elindult az egész polémia: ezer év viszonylatában.

De azért szerintem világos: amit angolszász logikára építenek, más lesz, mint a kínai .

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.03. 08:27:36

@Hórukk: az pedig nagyon tetszik , ahogy kétségbe vonod a Mensa honlapján, önmagukról írtakat. Nyilván nem tudják, mi az IQ, és hogyan mérik(-:

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.03. 08:30:17

@Hórukk: A Flynn-effektus az évek során az IQ-teszteken elért átlagpontszámok – bár eltérő mértékben – de világszerte tapasztalt folyamatos emelkedése. A jelenség nevét felfedezőjéről, James R. Flynn új-zélandi politológusról kapta. Az emelkedés mértéke nagyjából 10 év alatt három pont"

David Bowman 2020.03.04. 16:25:06

@Igazamvanvagyigazamvan?: gyanítom, hogy még azt a cikket sem olvastad végig.

David Bowman 2020.03.04. 16:29:20

@Hórukk: Egy IQ tesztben még számok sincsenek, nem hogy betűk. A világon minden ember számára pont ugyanazt jelentik. És minden korban is. Egy inka katona a XV. századból pont ugyanannyi eséllyel tölti ki, mint te most.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.04. 16:34:42

@David Bowman: nem. A teszt verbális és performációs részből áll.
Ugyanis a két agyfélteke működését térképezi fel.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.04. 16:38:37

@David Bowman: te a Rawen tesztre gondolhatsz, de az csak egy.
Magyar Wechsler Intelligenciateszt (MAWI és MAWGYI-R) tíz részfeladatot tartalmaz, összehasonlító, műveltségi, élethelyzetek megértésére vonatkozó, számterjedelemmel, számolással foglalkozó, mozaikpróbás, képkiegészítő, képeket sorbarendező, tárgyösszeillesztő és rejtjelező feladatokat.

Hórukk 2020.03.05. 00:22:17

@David Bowman: Így van, ezek az igazi intelligenciatesztek.
süti beállítások módosítása