Ideo-logikák

Ideo-logikák

Óriásnak tűnik, de mégiscsak egy törpe?

2023. március 05. - Tamáspatrik

 

Kína napjaink gazdasági, politikai és katonai szuperhatalmának számít, egyre inkább megközelítik az USA-t és pár évtizeden belül meg is előzhetik őket bármelyik területen. A kulturális teljesítményei viszont ahogy én látom, messze-messze elmaradnak ettől a szinttől. A mai Kína főleg azt tekintetbe véve, hogy a világ egyik legnépesebb országáról van szó, kulturális téren nem sok mindent tud felmutatni.

A kínai high-tech technológia most kezdi beérni az élmezőnyt, a matematikusaik pedig annyira jók, hogy a diák olimpiákat nagy fölénnyel nyerik, az USA csak azért tud második lenni, mert a csapatában honosított kínaiak vannak. Az ősi kínai kulturális hagyományokat szintén jól ismerjük, ezen kívül még a gasztronómiájuk is világhírű. A sport terén megint nagyhatalomnak számítanak, de a modern kultúra nem a sportot, hanem elsősorban a filmet, zenét, építészetet, irodalmat, az ezeken a területeken létrehozott műalkotásokat jelenti. Érdemes mindig hosszabb időszakokat, sok évtizedet áttekinteni, és így összehasonlítani más országokkal: ez alapján úgy tűnik, hogy Kína modern kori kulturális teljesítményei eléggé szerények.

A kínai filmek közismerten a „karatézós” filmek, bár az ő esetükben valószínűleg inkább a kung-fu megnevezést kellene használni. Bruce Lee azonban az USA-ban élő kínai volt, Jackie Chan pedig Hong-Kongban született, egyikük sem Kínában élt és ezek a filmek inkább amerikai-hongkongiak voltak, semmint kínaiak. Az utóbbi évtizedben azonban ez a filmes vonal is eltűnőben, és azt hiszem mindennél többet mond az, hogy amikor a kínai születésű Chloé Zhao rendezői Oscar díjat kapott (USA-ban készült filmjéért), ezt a hírt Kínában kicenzúrázták.

Építészet terén sem jobb a helyzet, habár vannak híres modern kínai épületek, ezeket azonban nem kínaiak tervezték. Kínai írók és komoly zenét művelők között vannak bár világhírűek, de egyikük sem Kínában él, általában már a tanulmányaikat sem ott folytatták. Igazából nem nagyon lehet tudni, hogy mi történik Kínában a kultúra területén, és érdemes lesz ezt a kérdést egy kicsit még fejtegetni.

Ha ázsiai filmről van szó, akkor itt van például Japán, az ő kultúrájukat már a múlt század második felében megismerhettük a világhírű filmjeiken keresztül. Az ázsiai filmajánlóban ma is szerepelnek Japán filmek, de erősen jön fel Dél-Korea is, Oscar-díjakat is kaptak az utóbbi években és a popzenébe is be tudtak törni. Az indiai filmgyártásnak különösen nagy hagyományai vannak, bár ők sokkal inkább a mennyiségre mennek mint a minőségre, mégis vannak élvezhető és jelentős Oscar-díjas filmjeik is. A brazil, mexikói és török szappanoperákról pedig mindenki hallott, ezek igen „exportképesnek bizonyult” kulturális termékek, kevésbé kifinomult fogyasztói igények kielégítésére. Rajtuk kívül is bejelentkeztek a világ filmművészetébe egyéb feltörekvők, még Irán is, ahol a filmek nézését a vallás egy időben még tiltotta is, Kína viszont nincs sehol.

Oroszország mindig tud kiemelkedőt alkotni a filmművészet és irodalom területén, a komolyzenében művészeik világhírűek. Ezen kívül vannak bőven újszerű, modern épületeik, és bár ezek egy része külföldi, például francia tervezőkhöz kötődik, számos új épületet viszont már orosz tervezőirodák alkottak meg.

A kis országokról pedig még nem is volt szó, mint például dánokról, norvégokról vagy éppen rólunk magyarokról. Az irodalom és filmművészet terén voltak bőven nekünk is Európában vagy akár Európán kívül is igen nagy sikert aratott alkotásaink az utóbbi időben. Érdekes az is, hogy bár a könnyűzenénk nem különösebben érdekes másoknak, a komoly zenénk viszont világszínvonalú. (Érdekes módon egyes nagyobb európai országok kulturálisan mintha egy kissé hullámvölgyben lennének, de ez most túl nagy kitérőt jelentene.)

Mi lehet az oka annak, hogy Kínának kulturális téren alig vannak más országok számára értékelhető alkotásai, a hihetetlen gazdasági fejlődés és növekvő politikai befolyás, erősödő katonai képességek ellenére hogyan lehet, hogy egy szuperhatalom kulturálisan törpe maradt?

Az egyik lehetséges ok, hogy a kínai kultúra mindig is nagyon belterjes volt. Elzárták magukat a világ többi részétől, találmányaik se nagyon tudtak elterjedni és nem is nagyon érdekelte őket a világ többi részének életmódja vagy ízlése.

Másik faja ok lehet, hogy a kulturális fellendülés késéssel fogja követni a gazdasági fejlődést. Amilyen hatása van most az amerikai kultúrának a közízlésre, talán hasonló mértékű lesz a kínai pár évtized múlva. A kínai „karatés” filmek lehettek a növekvő kulturális hatás előhírnökei, habár ez a folyamat az utóbbi időben mintha elakadt volna.

A harmadik lehetőség, hogy a kulturális elszigetelődés nagyon is tudatosan a jelenlegi kínai vezetés politikája. Megjegyzem, hogy mióta Putyin keményvonalassá vált, az orosz kultúra is inkább befelé forduló irányokat mutatott, például nem támogatták a nemzeti vonalnak nem megfelelő filmek készítését. Kína még inkább egy „fekete doboz” ilyen szempontból, valószínűleg nem nagyon támogatják az utóbbi időben az egyéni vállalkozó szellemet és a művészi önkifejezést sem, ezt mutatja az is, hogy minden sikeres kínai művész emigránsnak mondható, nem is nagyon járnak haza. A bekeményedő diktatúra lehet valószínűleg a fő oka annak, hogy a kínai kulturális teljesítményeket az utóbbi időben nem nagyon jegyzik sehol.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr7218064382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MEDVE1978 2023.03.06. 10:51:31

Kína teljesen más kultúra, mint amit nyugaton megszoktunk. Itt elsősorban a történelmi folyamatokat kell figyelembe venni. Kínában a császárság időszámítás előtt 2600-ig nyúlik vissza. Ez irtózatos időtáv, kb. azóta létezik, mint a mínoszi kultúra. Persze az akkori államalakulat még eltörpül a mai mellett, azonban Krisztus idejére már óriási birodalmat építettek ki. A Yuan dinasztia (1270) idejére már lényegében elérte a mai méretét, azt követően csak szétesett és újra összeállt. Kína majdnem akkora, mint Európa, tehát egy óriási országról beszélünk, ezt sokszor elfelejtik a Mercator féle térkép miatt (ami a Föld görbülete miatt viszonylag kicsinek mutatja).
Pont a fentiek miatt a kínaiak önképe, identitása az, hogy ők a világ egyik legrégebbi állama (Egyiptom kivételével), de mindenesetre a legtovább releváns, örök kultúra és birodalom. A birodalom része volt az idők során egy nagyon hatalmas terület, így a hangsúly nem a kulturális terjeszkedésen van, hanem a hatalmas terület egyben tartásán, Kína egységének megőrzésén. Ezért nincs kifelé jelentős kulturális terjeszkedés, ugyanis az befelé van pl: a tibetiek és az újgurok betagozódását próbálják elérni, Tajvanról nem is beszélve.
A történelem azt is megmutatja, hogy Kínában általában káosz és háború volt akkor, amikor nem volt egy nagyon erős központi hatalom. A kínaiak negatívan idézik vissza mind a három egymással vetélkedő királyság idejét, mind pedig a XX. századot, amit nagy megaláztatásként emlegetnek. Elsősorban Kína darabokra szaggatása (Mandzsúria elsősorban, a mindenféle második világháború előtti államok, Tajvan utána), illetve a polgárháború, aztán pedig az életszínvonalesés (Mao idején) miatt. Még rosszabb a megítélése, mint a XIX. századnak, amikor Kína félgyarmati sorba került és az ópiumháborúk idején milliók lettek függők. Ebből viszont az következik, hogy a kínaiak rettegnek az anarchiától és ezért inkább az erős kéz felé fordulnak. Emiatt ilyen nagy még mindig a jelenlegi miniszterelnök elfogadottsága, mivel ő az arca Kína korábban páratlan felemelkedésének. És ugyanez az oka a társadalom rögzült autoriter berendezkedésének. Kínában az életed célja az, hogy a társadalom hasznos tagja legyél a hierarchiában, a társadalom ezen mér. Az individualizmus jelen van, de csak a háttérben: a mindennapokat áthatja a társadalmi hasznosság gondolata. A kínai állam még mostanában is "rájátszik" erre, bár vannak milliomosok és milliárdosok, ma is vállalati vagy bankvezetők tűnnek el hetekre, ami nem véletlen: az állam így mutatja azt meg, hogy bármennyire is sikeres valaki, a sikerét a társadalom (vagy a párt, de ez náluk egybeforr) hasznára kell fordítania.

Sok a cikkben felvetett kérdés / állítás is megvizsgálható a fentiek fényében, pl:

"Kína modern kori kulturális teljesítményei eléggé szerények." Ez a társadalmi konzervativizmus egyik hatása. Jó kínaiként a fő feladatod, hogy ellásd a munkád, a magánéletben pedig a nép által elvárt életet éld. Ebben nem nagyon fér mondjuk bele egy olyan gazdag érzelmi élet, mint mondjuk szenvelgő nagy költőóriásoké, mint Ady Endre vagy József Attila, hiszen ők a rendszert is kritizálták, illetve életükkel bizonyították, hogy nincs minden rendben, a felettesek tévednek. Ez Kínában nem fér bele.

"Elzárták magukat a világ többi részétől, találmányaik se nagyon tudtak elterjedni és nem is nagyon érdekelte őket a világ többi részének életmódja vagy ízlése." A kínaiak úgy gondolják magukról, hogy ők a kiválasztott nép, a kultúrájuk pedig a non-plus ultra kultúra. Ez az identitás része, a történelmük is úgy áll fel, hogy van Kína és az őt fenyegető sztyeppei barbárok, aztán a mongolok, később pedig az agresszív gyarmatosító Európaiak, japánok, ma pedig az USA. Hol vannak ők az ötezer éves kínai kultúrához képest? Az USA önmagában is csak 250 éve létezik, az európai országok és japán pedig mondjuk ezer. A kínaiak státusz iránt érzett tisztelete a külső kapcsolataikban is látszik. A fehér embert jobban tisztelik, mert látják, hogy fejlett társadalmat épített fel, sőt olyan fejlettet, hogy az képes volt katonailag őket is legyőzni. Ellenben a többi sárgát vagy mondjuk a négereket kevésbé, hiszen őket gyakorlatilag mindenki meghódította és rabszolgaként vagy gyarmati alattvalóként tartotta. Nem véletlen az, hogy a szórakoztatóipar prostituáltja, a Disney a Star Wars kínai plakátjáról pontosan John Boyegát tüntette el, aki fekete (miközben az USA-ban ezerrel nyomja a woke virtue signallingot).
Kína úgy gondolja, hogy érdemes a nyugattól tanulni, hiszen a nyugat legyőzte őket. Ezt meg is teszik, erre utal az említett jelentős előrehaladás mondjuk a matematikai képzésben. De a nyugattól tanulva Kína átvette a XIX. századi gyarmatosítási stratégiát is, a mai időkre optimalizálva. Csak míg az angoloknak flotta kellett, hogy megnyissák a kikötőket az angol áruk előtt, a kínaiak már okosan a WTO-ra támaszkodtak és nyitott kapukat találtak.

birkamenet 2023.03.06. 11:08:34

Az illibernyák országok örökös képlete:

Nagy ország - kis IQ, kis ország - no IQ.

gigabursch 2023.03.06. 12:01:01

Európai (hát még AEÁ) szemmel nézve értelmezhetetlen a kínai viselkedés (is).
Amúgy módszeresen bedarálják maguk alá a teljes világgazdaságot.

Rubasov nertárs 2023.03.06. 13:04:32

Kínával kapcsolatban nem csak a kultúrális világhatalmi státusz mutat rá az "agyaglábakra", hanem az a tény, hogy a gazdasági erő a Nyugattal való jó gazdasági és kereskedelmi kapcsolatoknak köszönhető. A Huawei története érzékletesen mutat rá arra, ha ezek a kapcsolatok megszűntek, akkor ez az egykoron világelsőségre pályázó cég rövid idő alatt a levesben találta magát a futottak még kategóriában. Ami kicsiben történt a Huawei-jel az amerikai szankciók hatására, ugyanaz történne Kína egészével, ha ezek kapcsolatok -mondjuk szankciók hatására- megszűnnek, vagy takarék lángra kerülnek. Ezzel a kínai vezetés is tisztában van, ezért nincs direkt fegyveres támogatás az oroszoknak, pedig szándék feltehetőleg volna rá.

Billy Hill 2023.03.06. 13:37:23

A kettes számú okhoz csatlakoznék; valószínűleg előbb van a katonai/gazdasági dominancia, és utána a kulturális elnyomás. De esetükben ezt nem szeretném közelebbről megtudni.

Sorállományú előfelvételis 2023.03.06. 14:21:54

A kínai kultúra csak nekünk idegen, nem tudjuk értékelni, ezért nem sokat tudunk róla. A japánoknak történelmi Kína olyan mint nekünk a görög-római kultúra.
Nyilván annyira távol áll tőlunk mint a kínai konyha a magyartól. A konyhájukat - már ami Európában megjelenik - ismerjük. Az irodalmukat, zenéjüket, szépművészetüket nem. Ez utóbbiban a sok évtizedes kommunista diktatúra nyilván rengeteg kárt tett.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2023.03.06. 14:23:12

Pedig USA HollyWood egy giccs a mesefilmek és rajzregények mesekamuhősök filmekre vitelével. Annál már tényleg jobb a SEMMI FILM is.

Aztán a sok műkaja ... az sem étkezési kultúra.

Usa már autók terén is bukott kínával szemben is.

Motorogre 2023.03.06. 14:34:36

Lehet hogy a poszt címe téves: mi vagyunk törpék, mert nem ismerünk egy kulturális óriást ? V.Ö. Sorállományú előfelvételis kommentjével is.
Európa szereti magát - még mindig - a világ közepének és a kultúra nemtőjének képzelni, de ez nem más minit szűklátóság. Nálunk pl. a világtérképek közepén az Atlanti ocenán van - hogy Európa jól látható legyen, és megjelenik az amerikai kontinens is. De a távol-keleti iskolákban máshogy néz ki a FÖLD, ők mást tanulnak történelemből is. Ettől Kína még kulturálisan is jelentős, és ránk nézve szégyen hogy nem ismerjük. Pontosabban a szerkesztőkre stb - a tévé csak Hollywood szócsöve, hiányoznak az európai de ázsia filmek is.
A zene ügye más: náluk az 1/4 hangra épül, nekünk idegen ricsaj mert az európai fül a félhangközhöz szokott .

gigabursch 2023.03.06. 14:45:09

@Motorogre:
Azért azt tudjad, hogy @sorállományú.. = @Kurt... = @belekotty = @......

Motorogre 2023.03.06. 17:09:25

@gigabursch: Kösz, outsider vagyok és maradok. De Kína óriás, persze lehet filózni hogy különböző látószögből néha kisebb - akkor is óriás marad. Reméljük békésen lép fel a dobogó legfelső fokára.

Tamáspatrik 2023.03.06. 20:00:15

@Sorállományú előfelvételis: Nem is az ősi kínai kultúráról van szó, annak kincseit, örökségét senki nem vitatja.

Tamáspatrik 2023.03.06. 20:04:01

@Motorogre: Olyan, mintha nem törekedne kulturálisan "kompatibilisnak" lenni. Egy busman törzsről szinte többet tudunk mint a kínaiakról.
Másrészt létezik olyan is, hogy nagyon gyakorlatias kultúra, a taoizmus talán ilyen. Összemixeli mindenből a legjobbat, ami gyakorlatban használható. Nincs moralizálás, filozofálgatás, érzelmesség, - csak mindennapi használhatóság. Talán ilyen a kínai kultúra, de igazából nem tudom.

Tamáspatrik 2023.03.06. 20:22:08

@MEDVE1978: Ezek nagyon jó magyarázatok valóban. Nem tudjuk például, hogy milyen egy több ezer éves kultúrában élni, mert nem ismerünk erre példákat. A mai görögöknek vagy egyiptomiaknak például semmi közük nincs az ókori elődjeikhez.
Kína magja a két nagyon folyó mentén terül el, ez mezőgazdaságilag nagyon stabil, az egész Földünk egyik legstabilabb része (bár a klímaváltozás ezt felforgathatja). A Himalájából eredő folyók és a szelekkel hozott finom por olyan termékenységet biztosított a talajnak, hogy nagyon nagy népsűrűség alakulhatott ki, méghozzá óriási területen. Ilyen körülményeket megint nehezen tudunk elképzelni.
Igazából most is egy belterjes, zárt országnak tűnik.
A kultúrája lehet, hogy nem olyan feltűnő és rikító, amilyenre a nyugati ember vágyik. Például a kínai elvek szerinti lakás: legyen a ház közelében hegy, folyó, domb és tó. A különféle elemek ötvözése alakítja ki a harmóniát, ami a kínai életfilozófia egyik lényegi törekvése.
Az ipari termékek gyártása mintha tényleg csak harc lenne számukra a Nyugattal szemben, kényszerűségből. Itt van például az a Japán, amely Kínát lealázta a II. világháborút megelőzően, bár megszállni nyilván nem tudott akkora területet, csak Mandzsúrián hozott létre egy bábkormányt. Viszont ezt a félelmetes Japán haderőt az USA mégiscsak be tudta darálni pár év leforgása alatt...

Tamáspatrik 2023.03.06. 20:27:23

@MEDVE1978: Ha Kína ilyen ütemben fegyverkezik, akkor nem csak Tajvan fog félni tőlük, hanem a Fülöp-Szigetek, Japán, Vietnam, Malajzia, Ausztrália és Dél-Korea is kezdhet cidrizni, főleg ha megszűnik egy napon az USA jelenléte a térségben...

Tamáspatrik 2023.03.06. 20:30:14

@birkamenet: Ja, úgy néz ki, mintha az IQ nagy országok esetében valahogy szétterülne :) USA, Oroszország is elég jó példa, de talán Kína is. A koreaiakat viszont az egyik legnagyobb IQ-ra mérték. Valszeg. a belső részeken élő emberek élete ingerszegényebb a nagy országok esetében.

Rodney 2 2023.03.08. 11:52:36

@Tamáspatrik: worldpopulationreview.com/country-rankings/average-iq-by-country

Ezzel lehet vitatkozni, meg rasszistázni.
Egy hasonló study-ban kifejtették magyaráztaképpen, hogy a 70 IQ azt jelenti, hogy már bizonyos állatot emberré tevő skillek hiányoznak. Most nézzük meg milyen országok vannak 70 körüli vagy az alatti ÁTLAGOS IQ-val és ne nagyon lepődjünk meg. Ezeket szegényelet nem elnyomják, hanem egyszerűen majmok :))) Szerencsére ezekről a területekről sok migráns érkezik, velük pótolják a Porsche mérnököket aztán megvan a létszám és minden liberális (= agyhalott) örvendezik.
süti beállítások módosítása