Ideo-logikák

Ideo-logikák

Okos hősök és szuperhősök

2023. április 29. - Tamáspatrik

columbo-1488891227c9u.jpg

Kép forrása: publicdomainpictures.net

Érdekes játék, ha megnézzük, hogy kik voltak az egyes generációk szemében legnépszerűbb filmsorozatok hősei. A ’70-es években jött fel a népszerűségi listák élére a ravasz Columbo felügyelő, aki egyből tudta, hogy ki a tettes (általában valamilyen sikeres vállalkozó vagy helyi híresség volt), majd addig járt a nyakára, amíg lassanként felőrölte a kérdéseivel. Pár évvel később jelentek meg a képernyőn a hozzá hasonlóan okos, de jóval unalmasabb francia Maigret valamint a német Derrick felügyelők. Hasonlóan emblematikus figura volt még a macsós, lazán nyalókat szopogató New York-i nyomozó Kojak is. A ’80-as évek elején tarolt az amerikai Dallas sorozat, és érdekes módon az első számú sztár nem is a szépfiú Bobbi Ewing lett, mivel a nézők inkább a minden hájjal megkent, manipulatív Jockey-ért rajongtak. Ezekben az évtizedekben az okos hősök vitték el a pálmát, a sorból teljesen kilógott a Csillagok háborúja trilógia, nem csak amiatt, mert a főhősök rendkívüli képességekkel bírtak, hanem azért is, mert a „gonoszt” a krimikkel ellentétben nem lehetett könnyedén felszámolni, hanem legalább olyan erős volt mint a jó oldal. A jó és rossz harcát leképező filmek azonban még sokáig nem voltak átütő erejűek, az okosak mellett esetleg még olyan macsós felügyelők tudtak labdába rúgni mint az „első önvezető autót” működtető Haselhoff (Night Rider), vagy éppen Magnum.

Az ezredforduló körül ez a helyzet fokozatosan megváltozott. Bár még mindig népszerűek voltak azok a sorozatok, ahol az intelligencia és rafinéria vitte a prímet (pl. Született feleségek, CSI, Doktor House stb.), a számítógépes trükkök egyre kifinomultabbá válása azonban elhozta a szuper-produkciók korát. Gyűrűk Ura és Mátrix trilógiák, Harry Potter filmek, újabb Star Wars epizódok, a jó és rossz végletekig fokozott küzdelmének látványos megjelenítései. Mindig különleges képességekkel rendelkező főszereplőkről volt szó, akikkel a fiatalok nagyon jól tudtak azonosulni. Batman és Superman is ekkoriban váltak igazán hajdani képregény hősökből valódi ikonokká.

Kérdéses, hogy a különféle időszakokban inkább a sorozatgyártók formálták-e a közízlést, vagy pedig a közízlés változásai határozták meg, hogy milyen típusú sorozatokra volt leginkább kereslet? Nyilván mindkét irányban működik a dolog. A múlt század vége felé úgy tűnhetett, hogy a világrendszerben a feszültségek csökkenésével az ideológia harcnak vége, és a különféle „technokrata” elitek hatékony munkája segítheti a fő problémák megoldását. A képernyőkön agyafúrtan okos emberek valamiféle példaképül szolgálhattak, a mítosz arról szólt, hogy az ész és a felkészült csapatmunka legyőzi az elszigetelt gonoszokat.

Ebben a században ez a fajta hit már egyre inkább szertefoszlott, mivel egyre többen érezték úgy, hogy az elitek zéró empátiával közelítik meg a társadalmi problémákat, és a középosztály jelentős részének leszakadását is tétlenül szemlélik. Világméretekben ezzel analóg folyamat, hogy a felzárkózó országokban egyre szervezetten jelentek meg különféle harcias, alternatív ideológiák. Az új nagy és látványos filmeposzok már azt a fajta igényt szolgálták ki, hogy mi természetesen a jó oldalon állunk és az ellenség csak velejéig gonosz lehet. (Ez a felfogás az amerikai kultúrában hatott a leginkább, de egyéb, elsősorban nyugati kulturális orientációjú országokban mint amilyen mi is vagyunk, szintén igen vonzónak bizonyult.) A politikai polarizáció országokon belül és világméretekben is egyre súlyosabb problémává vált, és az újabb és újabb, nagy költségvetéssel készült látványos hőseposzok mintegy ráérezve volna erre a folyamatra, jól kiszolgálják a közízlést.

Azt nem tudnám megmondani, hogy az ilyen alkotások milyen valódi értékekkel bírnak, de a lényeges mondanivalókat mintha teljesen háttérbe szorítanák a különféle filmes trükkök és egyéb látványos külsőségek. A fantasy műfaja, amibe a legtöbb modern sikerfilm leginkább besorolható, természeténél fogva is jó menekülési utakat kínál a mindennapi problémáinkból valamiféle ideális álomvilágba.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr5518113804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MEDVE1978 2023.05.01. 12:43:29

A GYűrűk ura egyrészt 50-es évek, csak a megfilmesítés 2000-es évek eleje. Másrészt a GYűrűk ura talán az egyik legrealistább fantasy, csak a főszereplők egy része "kiemelkedő tulajdonságokkal rendelkező hős", mint Aragorn, Gimli, Legolas vagy Gandalf. De nekik is nagyon erős határaik vannak. Frodo és Samu viszont egyszerű hobbitok, különleges tulajdonságok nélkül, hacsak nem a bátorságuk különleges.

Ettől függetlenül én inkább a technikai fejlődésben és a piacban látom ezeknek a filmeknek a felfutását. Ha konkrétan a Marvelről beszélünk, akkor beszélni kell a hős útjáról, amit szinte az összes Marvel hős bejár az eredetfilmjében (az esélytelen hős elindul - szert tesz valamilyen különleges képességre - elbizakodott lesz és vereséget szenved / felül kell emelkednie önmagán vagy egy rossz tulajdonságán, hogy végső győzelmet arasson. Viszont Scorsesenek igaza van, amikor azt mondja, hogy ezek a filmek "vidámparkok". Mert azok, arra tervezték őket, hogy egyszerűen követhető narratívákat jelenítsenek meg, amit az emberiség 90%-a megért. Ugyanez igaz a Marvelre, Star Warsra, Avatarra, DC univerzumra stb. Viszont sajnos a közérthetőség legtöbbször komoly árat követel, ami a minőség csökkenése és a bugyutaság. A kétezres évek elején csináltak egy olyan szuperhős filmet, ami ténylegesen bonyolultabb volt egy fokkal ennél, meg is bukott. Watchmennek hívták, a történet röviden: A hidegháborús paranoiában fetrengő USA és a szovjetek a nukleáris háború peremén állnak. Folyamatosan növekszik a feszültség és várhatóan rövid időn belül kitör a háború. Ekkor Osymandias, egy okos, de nárcisztikus és rettenetesen unszimpatikus milliárdos kitalálja, hogy az egyetlen igazi szuperhősre, Dr. Mannhattant teszi meg a világ közellenségének. Mivel Dr. Manhatten a Marson él és eltávolodott az emberi mivoltjától, valamint szinte mindenható, tökéletes bűnbak. A béke ára ebben az esetben az, hogy Osymandias atomfegyvereket vet be, amelyekbe Dr. Manhattenre utaló sugárzást csempész be. A bombákkal több nagyvárost megsemmisít, 10 milliók halnak meg. A szovjetek és amerikaiak ugyanakkor kibékülnek és közös ellenségük üldözésére fókuszálnak. A film maga OSymandias és Manhatten korábbi álarcos igazságosztó társairól szól, akik próbálják kinyomozni, hogy mi történik és megakadályozni Osymandiast. Ami viszont nem sikerül. A végén a néző elkerülhetetlenül szembesül egy ősrégi dilemmával, amit vasút dilemmaként is neveznek. Erkölcsileg megengedhető-e tízmilliók halála, hogy megakadályozzák vele milliárdok halálát. Persze az emberek jelentős része nem értette, riasztotta őket a sötét hangulat, narratíva.

A XXI. században én három fő irányt látok a filmeknél:
1. A woke irány. Rengeteg filmproducer, stúdió, rendező akarja világnézetformálásra használni a filmjeit. Ez nyilván kevésbé problémás, ha a film jó és értékelhető. A probléma az, hogy ha a film egy trágya, így nagyon láthatóvá válik, hogy itt a készítők igazából itt a saját nézeteiket akarják terjeszteni. Holott van olyan film, ahol messzemenőleg jelen vannak színesbőrű, női vagy homoszexuális hősök és ez nem zavaró, mert jól illeszkedik a sztoriba és jók a színészek is.

A múlt héten láttam például a Dungeons and Dragonst. Itt a főhős csapatban egyetlen egy szereplő fehér férfi, van még egy latin félnéger lány, egy indiai fiú és egy fekete pasas. És ez nem zavaró, nem érzed erőltetettnek, mert a színészek jók, jól adják a karaktert és ez egy fikció. Ugyanakkor mondjuk a Ghostbusters női remake-je, amiben kb. az egyetlen érdemi különbség az eredetihez képest az, hogy nőkre cserélték ki a szereplőket, egy katasztrófa és lesüt róla az erőletettség és az, hogy valami buta rendező / studió vezető azt mondta, hogy ezt nőkkel is meg tudjuk csinálni. Vagy a Kleopátráról szóló dokumentumfilm, amit most fekete színésznővel akarnak megcsinálni.

2. A Mary Sue jelenség. Ez rímel arra, amit leírtál arról, hogy egyre fekete-fehérebbek a karakterek. Az újabb filmekben egyre több a Mary Sue, az olyan szereplő, aki már tökéletesen / nagyon erősen indul és nincs érdemi jellemfejlődése, mert mindig is tökéletes volt. Általában nőkre osztják ezt a szerepet. ilyen Rey az új Star Wars trilógiában, aki kapásból erősebb Luke Skywalkernél, aki hosszú éveket töltött jellemfejlődéssel és gyakorlással Jediként. Vagy ilyen Marvel kapitány, aki szintén érdemi jellemfejlődés nélkül jut el oda, hogy mindig győzedelmeskedjen. Az intelligensebb nézőket ez természetesen kiakasztja, ilyenkor reagál a studió azzal, hogy a nézők rasszisták vagy nőgyűlölők, ezért nem tetszik nekik.

Folyt köv

MEDVE1978 2023.05.01. 12:54:23

Folytatás:

3. Végül a kedvenc trendem, az antihősök. Míg a szent háború, jó a rossz ellen stb. narratíva minden korábbinál nagyon megy a mozikban, van néhány formabontó ötlet is, ami korábban nem volt ennyire népszerű. VAgy népszerű lett volna, de a studiók nem merték meglépni. Gyerekkoromban szinte mindig Tomnak drukkoltam, hogy végre egyszer cincálja darabjaira Jerryt.
Az antihősök fénykorát elsősorban a sorozatok hozták el. A kilencvenes évek végén volt egy Oz című sorozat az HBO-n. Akkoriban nagyon egyedi volt, egy börtönben játszódott, brutális erőszakkal, homoszexualitással, meztelenséggel stb. Az Ozban az volt a jó, hogy bűnözőket mutatott, mindig drukkoltál valamelyiknek, aki szimpatikusabb volt és "emberibb". Így szimpatikus volt például az az O' Riley, aki egy súlyzóval agyonverte barátnője megerőszakolóját. Azóta is vannak sikeres antihősös sorozatok, mint a Dexter, a Barney, a Breaking Bad, a Better Call Saul vagy a Marvel antitézise a The Boys. Utóbbit azért bírom, mert egy reális szuperhős sorozat. Mind a Marvel (Pókember), mind a DC (Superman, Batmen) arra épül, hogy a szuperhősök a jóság szerzeteseként folyamatosan mentenek meg, akiket csak tudnak és a jó világítótornyai. A The Boys azt mutatja meg, hogy ha emberek lennének így szuperhősök, mit tennének és a normális emberek hogyan viszonyulnának hozzájuk. Ha átgondoljuk a realitás az, hogy ezek az emberek visszaélnének a hatalmukkal, a normális emberek pedig pillantok alatt arra törekednének, hogy irányítsák és ha ez nem megy, megöljék őket.
A sorozat pontosan erről szól, a szuperképességekkel megáldottak döntő része nárcisztikus, önző pszichopata, többen tömeggyilkosok, míg fenn akarják tartani jóságos imázsukat. Az emberek közül pedig jó párat megismerünk, akiknek az egyetlen életcélja az lesz, hogy megbosszulja a sérelmet, amit valaha ezek okoztak neki. És megtalálják a módot, hogy hogyan gyilkolják meg őket.
A The Boys azért is érdekes

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2023.05.01. 13:21:30

Ha már kitalált figurák, akkor kimaradt "Isten". :-)

Tudományos Isten feltárás első verziója pdf fájlként szabadon olvasható
vilagnezet.blog.hu/2023/04/15/tudomanyos_isten_feltaras_elso_verzioja_pdf_fajlkent_szabadon_olvashato

Tamáspatrik 2023.05.14. 21:34:45

@MEDVE1978: Sajnos nem ismerek sok sorozatot, az intellektuálisabbak olyan csatornán mennek, amikről nekem fogalmam sincs. A tömegtermékeket ismerem csupán, azokat tudtam csak figyelembe venni. Modern meséket lehet legjobban eladni, nyilván...
süti beállítások módosítása