Ideo-logikák

Ideo-logikák

Ázsia ismét megpróbálja leigázni Európát?

2023. október 20. - Tamáspatrik

A fejlett országok vs. „globális Dél” koncepció hibás, teljesen másról van itt szó. Először is Latin-Amerikát teljesen kivehetjük ebből a képből, Argentína és Brazília csak papíron lehet része bármiféle „Nyugat-ellenes” koalíciónak. A foci-világbajnokságok kivételével máshol nem rúgnak labdába, a gyenge gazdasági teljesítményük nem tesz lehetővé különösebben aktív külpolitikát. Nem beszélve Mexikóról, ahol fel sem merül semmiféle szembenállás, mert az USA gazdaságához való kötődésük annyira erős. Afrika szintén nem globális játékos, különösen igaz ez a Szaharától délre fekvő Fekete-Afrikára.

Az igazi „globális Dél” megnevezés valójában Ázsiát jelenti, de a megfogalmazás azért is pontatlan, mert Oroszország északon van, viszont politikája minden tekintetben az ázsiai despotizmus hagyományait idézi és különféle ázsiai diktátorok szövetségét is keresi. Ha nem politikai alapon húzták volna meg Európa határait, akkor összeköthették volna a Balti-tenger végét a Fekete-tenger túlsó végével és akkor Moszkvát most alighanem egy ázsiai fővárosként emlegethetnénk. Eurázsia igazából egy kontinens, amiből Ázsia 44 millió m2, Európa 10, de simán lehetne ennél nagyobb is Ázsia aránya, hiszen Európa leginkább csak egy kiterjedt földnyelv.

Ezen a ponton személyes szimpátia és ízlés kérdése is lehet, hogy mit gondolunk Ázsia akár vélt, akár valós terjeszkedési törekvéseiről. Európa népei többnyire Ázsiából érkeztek, igazából „őshonosnak” talán a legrégebb idő óta itt élő baszkok és kelták tekinthetők, a legtöbb itt élő nép viszont kimutathatóan ázsiai gyökerekkel rendelkezik. Van, akik számára az ősi ázsiai örökség a meghatározó, én magam viszont azok közé tartozom, akik az európai kulturális hagyományt valamivel előbbre sorolják a származásunkhoz képest. A történelmi események és gazdasági helyzet áttekintése mindettől függetlenül történhet objektivitásra törekedve, a személyes szimpátiákat vagy az aktuális politikai divatnézeteket zárójelbe téve. (Egy ilyen zárójeles megjegyzés lehet például, hogy az európai kulturális hagyományt a jó levegőhöz tudnám hasonlítani, amit természetesnek tartunk, és csak akkor vesszük észre, amikor hiányzik.)

Ázsia terjeszkedési törekvései a történelemből eléggé jól ismertek, bár ilyen szempontból nem nagyon szokták őket tárgyalni, de az ún. „big history” arról szól, hogy hatalmas lélekszámú ázsiai birodalmak támadtak meg és foglaltak el sorban több kisebb európai országot, és tették ezt mindaddig, amíg a takarójuk elért. Az ókorban a perzsák hódító hadjáratai a görögök ellen, később az ibériai-félsziget meghódítása az arabok által Észak-Afrikán keresztül, ez utóbbi több évszázados uralmat jelentett. Ezt követte időrendben a mongolok hódító hadjárata, ami Európának csak a szélét érte el, amiben közrejátszhatott az is, hogy a terepviszonyok szokatlanok lehettek az ázsiai sztyeppéken edződött lovasok számára. Ezután következett az oszmán-törökök terjeszkedése a Balkánon és a Kárpát-medencében, sőt még a Fekete-tenger északi részén is. A Nagy Péter cár által megteremtett Orosz-birodalom legfeljebb 10%-ban volt európainak mondható, bár ettől eltekintve az oroszok kulturális téren megkérdőjelezhetetlenül kimagasló teljesítményekkel büszkélkedhetnek. Politikájuk ezzel szemben tipikus birodalmi politika volt.

Az Európa keleti és középső részén fekvő országokat végül Sztálinnak sikerült elfoglalnia, ahol egyfajta ázsiai típusú államkapitalizmust vezetett be. (Az ideológiája alapján nevezték el ezt kommunista illetve szocialista rendszernek.) Ez a birodalom is végül összeomlott a múlt század vége felé a megoldatlan gazdasági problémái és a vezető ideológia elavultságának együttes súlya alatt, és Nyugat-Európa gazdasági sikeressége végül kiszorította a kontinens peremére. Igaz viszont, hogy a nyugat-európai (és észak-amerikai) gazdasági modell nem volt exportálható, megállt Törökország és Oroszország határánál, feltehetően kulturális jellegű problémák miatt. (Általában kevéssé sikeresen volt alkalmazható azoknál az országoknál, ahol a kiszakítottság az európai közegből hosszabb időtávon is jellemző volt, és a demokratikus intézményeknek nem alakult ki jelentősebb hagyománya.)

Ebben az évszázadban Ázsia már újabb fajta kihívásokat tartogat Európa számára, természetesen nem az egész ázsiai kontinens, sokkal inkább Kína, Oroszország és Nyugat-Ázsia, az utóbbi területen is jelenleg már 313 millió ember él, a népessége gyorsan növekszik és már a gazdasági ereje is jelentős. (A csődöt mondott államai pedig menekülthullámokkal árasztják el Európát, ami már önmagában is egy hatalmas kihívást jelent.) Mindebben szerepet játszik az is, hogy az USA kezd lassan kihátrálni Európa mögül, aminek többféle okai vannak. Részben mert úgy tűnik, hogy tipikus tengeri hatalomként inkább Kelet-Ázsiára koncentrál, ahol a Japántól Ausztráliáig tartó vonalon próbál szövetséget létrehozni a legnagyobb globális vetélytárssal, Kínával szemben. Másrészt az USA a közismert belső törésvonalai miatt egyre inkább kezd befelé-fordulóvá válni és a sokat bírált külpolitikai aktivitását is alighanem csökkenteni fogja. Reális lehetőség, hogy Európa fokozatosan egyedül marad Oroszországgal és más, Ázsia nyugati részén fekvő országokkal szemben, amiket Kína is támogat a háttérből, alighanem valamiféle gazdasági érdekek és ideológiai meggondolások mentén.

Mindez persze nem sokkal több egy laikus fejtegetésénél, amivel mégis több, hogy egyrészt csak próbálom összefoglalni azt, amit a szakértők többsége manapság mondani szokott, másrészt ne feledjük el, hogy a történelemben léteznek ismétlődő tendenciák. Európa egyes országai pár évszázaddal ezelőtt nem csak a technológiai fejlettség miatt tudtak gyarmatosítani, hanem a népességrobbanásnak is betudhatóan, ami a kontinensünkön végbement, és a világ többi részén csak jóval később jelentkezett. Most viszont megint az a helyzet, hogy Európa lakossága egyre inkább eltörpül Ázsiához képest, ráadásul vannak nemrég meggazdagodott olajhatalmak a közelben, valamint egy új gazdasági szuperhatalom is kissé távolabb, akik együttesen elképesztő mértékű fegyverkezést képesek pénzelni (a jóléti államokat fenntartó európai országokhoz képest különösen). Európa felismerte, hogy könnyen sarokba szoríthatják, ha nem áll át a fosszilis energiaforrásokról megújulókra, amilyen gyorsan lehetséges. Mivel a nyugat-ázsiai gazdasági nagyhatalmak, Irán, Szaúd-Arábia és Törökország közötti ellenségesség az utóbbi időben jelentősen csökkent, aminek egyik jele az is, hogy az OPEC feljebb tudta tornázni az olajárakat, ráadásul Oroszország is aktív katonai terjeszkedésbe kezdett, Európa egyre inkább rákényszerül energiafelhasználásának csökkentésére. (Ez a gondolatmenet nagyvonalakban lehet érvényes, szerencsére az egyes országok közötti diplomáciai viszonyok ennél sokkal szövevényesebbek, emiatt szerencsére aligha várható „két ellenséges tábor” kialakulása pár évtizeden belül.) Az izraeli-palesztin konfliktus kiújulása viszont ezt a tendenciát tovább erősítette, rontva Európa középtávú kilátásait.

Európa persze sosem volt egységes politikailag és az egység nem is elvárható, az egyes országok viszonyulása az ázsiai hatalmakhoz kisebb-nagyobb eltéréseket mutat. Törökország mindig köztes helyzetben volt, egyre inkább mintha Ázsia felé orientálódna (bár az ottani kormánynak viszonylag szűk többsége volt a választásokon), és a saját középhatalmi pecsenyéit sütögeti. Mi vagyunk a másik feltűnő kivétel, a magyar kormányról nem mondható el az sem, hogy óvatos diplomáciai lépésekkel erősíti az ázsiai kapcsolatait, amit egyes országok nyilván megtesznek a háttérben. Nem, nálunk arról szól a központi ideológiai is, hogy ázsiai nép vagyunk, a múlt és a jövő egyaránt Ázsia, és Európában is az ottani értékeket és érdekeket kell képviselnünk. (Kínai, orosz, török érdekeket.) Az egyensúlyozás politikája és a nem teljes elkötelezettség Európa irányába talán megfelelő út lenne számunka, de ez nem az, ezek a diplomáciai lépések nem magyarázhatók pusztán a pragmatikus gazdasági érdekérvényesítéssel. (Ha arról lenne szó, akkor nem történne annyi csinnadrattával, nem lenne annyira provokatív, az EU egységével szembe menő. A két szó, amit nekem ez a fajta politizálás felidéz az agresszivitás és a fanatizmus, de ez megint csak nagyon szubjektív, ráadásul pesszimista látásmód.)

Szerintem maradhatunk abban, hogy az európai országokat amint a történelemben lenni szokott, a legnagyobb kihívások ismét Ázsia felemelkedő hatalmai felől érik, és a lapjárás számunkra mostanában nem túl kedvező. (Pesszimista világkép ugyan, de legalább nem mondja azt hogy szép arra, ami valójában ronda.) Annyiban jó lehet viszont a helyzetünk, hogy az alkalmazkodási kényszer nagyon sok pozitív változást is hozhat.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr9518239537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magyaur 2023.10.21. 10:45:15

Európa életrevaló - főleg ha képes összefogni - ahogy az ókori görög városállamok is azok voltak a perzsa sokszoros túlerővel szemben!

Nevem senki. 2023.10.21. 10:57:52

@Magyaur: Igen, összefognak az lmbt blm migráció szentháromság égisze alatt és akkor erősek, életrevalók lesznek.

megamovieboy · http://europeanphalanx.blog.hu/ 2023.10.21. 16:47:39

A mostani helyzetben szerintem nem Ázsia a hunyó. Ők csak le akarják rázni magukról a nyugati igát. Ha a nyugat nem fenyegetné őket katonailag, akkor lehetne egy békés szabad gazdasági verseny. De az USA ebbe már nem mer belemenni, inkább választja a bezárkózást és a fenyegetést.
Európára nem Ázsia veszélyes, hanem az USA. Az ő jelenlétük miatt robbant ki az ukrajnai háború. Az ő pénzükből szállítják Európába a migránsokat.
Nem azt mondom, hogy a globális dél jófiúk csapata lenne, hanem azt, hogy az USA birodalmi érdekeinek érvényesítése legalább olyan kártékony. És nNem arról van szó, hogy az USA alapvetően gonoszabb lenne, hanem csak több erővel rendelkezik az agresszióhoz. Ha az USA a barátunk, akkor már nincsen szükségünk ellenségre.
Annak oka meg, hogy a rajtkőről pisálunk a medencébe az, hogy a többiek a vízben ugyanazt csinálják, beleértve az USA-t is. Nincsen meg az erkölcsi fölény a nyugat részéről, hogy kritizáljanak minket. Az USA pofátlanul, nyíltan csinálja az ellenkezőjét, mint amit Európától megkövetel. Az EU meg sunnyogva teszi. Azt is megérdemelnék, hogy közvetlenül a fejükre menjen a pisa, ne csak alul legyen nekik meleg!
Hogy még érthetőbb legyen, nem azért bontottuk le a vasfüggönyt nyugaton, hogy most keleten felhúzzunk egy másikat!
A nyugat dagadtra kereste magát a kínai kényszermunkásokon. Az ott termelt áruval tönkretette a keleti blokk könnyűiparát. A nyugat a tőkét Kínába vitte, nem hozzánk. Nálunk csak a profitot realizálták. Most, amikor a kínai tortából mi is kapnánk, most azt mondják: nono, nektek ezt nem szabad, mert ez csúnya dolog.! A nyugat nekünk a gyarmati státuszt kínálja. A gyarmatosítók ellen harcoló kelet viszont nem kíván tőlünk ilyet. Önmagában a nyugati élet, a szabadság számunkra értékesebb, mint ami keleten van, csak éppen a nyugat ezt megtagadja tőlünk.

Billy Hill 2023.10.22. 00:47:14

Volt kétpólusú világrend, aztán lett (majdnem) egypólusú, most készül valami többpólusú - elvileg ez sem kell gond legyen, hisz "varietas delectat" vagy micsudi. A pluralitás szép, az "egynyelvű és egyszokású" (lásd pidgin English- és Netflix-alapú) világ "gyenge és esendő". Vagy csak az ideális királyság legyen sokszínű, maga a bolygó ne?

Gelimtredfd 2023.10.22. 16:52:22

és kelták tekinthetők, a legtöbb itt élő nép viszont kimutathatóan ázsiai gyökerekkel rendelkezik
--------------
Nem tekint, hanem boljok, nem több, hanem dubb,nem mutat, hanem rekk, a gyökér hang bullshit, mondjuk raku, stuma, a rendelkez hang bullshit, új-ónemmagyar.

De nem, a kelták se, hisz indogermánok, az indogermánok és így a magyarok is, sohase voltak arra.

Gelimtredfd 2023.10.22. 16:56:14

hogy ázsiai nép vagyunk, a múlt és a jövő egyaránt Ázsia,
-----------

Stak szopás, hogy arra sohase voltunk, hisz a magyar nyelv indogermán és germán nyelv, de az új-ónemmagyart nem rakem.
magyarnyelvindogerman-german.blog.hu/

Motorogre 2023.10.23. 09:49:08

Köszönjük. Egyszerűsítve: egy kis ország nem tehet más, mint lavírozik a nagyhatalmak között. És figgyeli merről fűj a szél. Azt a közelmúltban megtanultuk, hogy az EU az Államok bábja, amolyan félgyarmata. Vajon ha mi ütünk rést rajta, Kína hálás lesz?
A történelemben nincs hála, csak érdek - mások is mondták. Ásványkincsünk energiánk nincs, geopolitikai helyzetünk nem olyan értékes (a rakétafegyverek, drónok korában) mint mondják - tehát dolgozni, dolgozni, dolgozni - egyre jobb minősébben kellene.

Motorogre 2023.10.23. 09:51:21

@megamovieboy: Igen, ott a pont! Az USA (akár bármely nagyhatalom a történelemben bármikor) a demokrácia zászlaja alatt terjeszkedik - de demokrácia nincs, csak az elnyomás eltérő fokozatai.
Hogy is van, ha pl. Németországban valaki szabadon véleményt nyílvánít , már ki se futhat a pályára ?

Boldeone2 2023.10.23. 10:13:25

@megamovieboy: Európára nem Ázsia veszélyes, hanem az USA. Az ő jelenlétük miatt robbant ki az ukrajnai háború. Az ő pénzükből szállítják Európába a migránsokat."

- Ennyi putyinista butaságot csak a pravdában lehet olvasni! Semmi köze az USA- nak az ukrajnai háború kirobbanásához, vagy kb. annyi, mint szép Helénának a trójaihoz....Putyin explicit kijelentette, hogy az orosz birodalmi határokat akarja visszaállítani, a hivatalos ideolgógia pedig a dugini ruszofasizmus, mely velejéig nyugatellenes, de még a felvilágosodást is tagadja!

A migrációt sem az USA szervezi, hanem valós és természetes okok állanak mögötte: klímaváltozás, népességrobbanás, hatalmas jövedelmi diszpartitások

birkamenet 2023.10.23. 10:13:30

@Nevem senki.: @megamovieboy: @Motorogre:

Na húztok visdza Moszkvaba ti selejt KREML PROPAGANDISTÁK!

Ott majd meglesz minden örömötök, mett ott se EU nincs, se liberalizmus, se visszapofazás meg se életszinvonal. Ez kell az agymosott birkájának!

birkamenet 2023.10.23. 10:20:59

@Boldeone2:

A tömeges migrációt a ruszki ügynökök szervezik. orbán meg szabadon engedte a sleppeteket, hogy ráhordják a migriket a szomszédos országokra. Különösen a szlovák választás előtt!

Boldeone2 2023.10.23. 10:23:36

@Motorogre: Az USA és az EU egymásra van utalva. A jó politika a szoros a gazdasági-, politikai és katonai együttműködés

A globális diktatúrák - Oroszország és Kína- is ezt teszik: megpróbálják szorosabbra fűzni az együttműködést

Lényegében nyílt háborút folytatnak Ukrajnában és már Izraelben is a demokratikus és liberális világ ellen

Az oroszokból egyszer már jutott részünk: 1944- től lényegében 46 évig itt voltak, ami katasztofális lemaradást hozott
Az oroszok most is ugyanazt csinálják, mint 70 éve
Amit megszállnak, arra a területre pusztulás vár

Kína pedig egy realtíve szegény ország, pont a kínai az, aki a legnagyobb kizsákmányoló. Lasd akkumulátor gyárak...
Magyar munkaerőt alig alkalmaznak, főleg a saját pereputtyukat hozzák, mindent extra állami támogatásokért cserében..
Ez egy gazdasági tévút...

Boldeone2 2023.10.23. 10:30:38

@birkamenet: Orbán és bandája is extre szinten tolja a ruszki propagandát. A fél országot lényegében átmosták agyilag a ruszki propagndával:
-" Putyin jó ember, csak nem tehetett más, mint a háború "
- " Nem szabad támogatni Ukrajnát" - ergo pusztuljanak minél hamarabb a " hoholok "
-" Az EU rossz, az EU- szankciók miatt kellenek a megszorítások" - mondják..
- " Az USA miatt van háború "..

Lényegében a több százezer embert meggyilkoló Putler kottájából játszanak

atomic power 1986DucaDuca 2023.10.23. 16:35:21

@Boldeone2:

"Semmi köze az USA- nak az ukrajnai háború kirobbanásához......."

Az USA volt az, amely megakadályozta a minszki megállapodások életbe lépését.
Az USA volt az, amely megakadalyozta a 2022. márciusi isztambuli tágyalások eredményeképpen létrejött orosz- ukrán békeszerződést.

"Lényegében a több százezer embert meggyilkoló Putler kottájából játszanak"

Erre van bizonyító erejű forrás?

Mert arra van, hogy az USA háborúi miatt hányan haltak meg:

A háborúkat elemző Brown Egyetem hét háborús övezetet, Afganisztánt, Pakisztánt, Irakot, Szíriát, Jement, Líbiát, Szomáliát vizsgált, és megállapította, hogy

1. több mint 900 ezer emberrel végeztek. Ez a becslés csak a háború közvetlen veszteségeire vonatkozik, az olyan járulékos hatásokat, mint a betegségek, a menekülés vagy az élelem- és az ivóvízhiány nem is veszi figyelembe.az elemzés.

2. Az egyetem statisztikái szerint az áldozatokból 370 ezren civilek voltak.

3. A brit központú, a konfliktuszónák civil áldozatait vizsgáló Airwars civil szervezet összesítése szerint a terrorellenes háború jegyében az amerikaiak több mint 91 ezer légi csapást hajtottak végre. Úgy becsülik, a támadásaik 22–48 ezer civil életét oltották ki.

watson.brown.edu/costsofwar/figures/2021/WarDeathToll

David Stannard történész mondja: "A második világháborúban végzett náci etnikai tisztogatás is épp elég borzalmas volt, mégis teljes mértékben eltörpül a világtörténelem legnagyobb tömeges népirtása mellett. Százmillió indián halála az amerikai holokausztban. Egyesek itt is betegségektől haltak meg, amiket az európaiak hurcoltak be, de nagyon nagy számban haltak meg szándékos politikai eredményként, melynek célja a faj kiirtása volt és ezt a tényt az általánosan használt történelemkönyvek mind a mai napig továbbra is eltitkolják."

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2023.10.23. 21:52:27

Csak az ilyen gyenge, ócska propagandistákat tudták ideküldeni...???

MEDVE1978 2023.10.25. 14:12:13

Az EU-nak sajnos nem túl jók a kilátásai a jövőt érintően. A közelmúltban - mondjuk az utóbbi 10 évben - jelentős stratégiai hibákat követett el az EU vezetése. Több ilyen hiba is volt, de mondjuk nagyon jelentősek:

1. A németeknél az atomenergia leépítése és az azzal kapcsolatosan létrejött dominóhatás. A németeknél a zöld párt már a 90-es években arra építette az imázsát, hogy az atomenergiát betiltatja. Ebben nagyjából egyedül a CDU/CSU akadályozta meg, egészen a 2010-es évek elejéig. Itt követte el egy nagyon nagy bűnét Angela Merkel, aki a Fukushima utáni pánikot látva úgy döntött, hogy támogatja ezt a hülye utópiát. Látni kell, hogy akkoriban a német zöldek óriási előretörésben voltak. A zöldek egyértelműen értelmiségi párt voltak és ugyanaz történt velük, mint a fejlett világban nagyon sok helyen: a gazdag, jobban képzett országrészek fogékonyabbá váltak a zöld ideológiára. Mivel Németország akkor már 10 éve erősen növekedett, a zöldek szavazóbázisa is dinamikusan nőtt. Merkel le akarta halászni a zöld szavazókat és elvágta az atomenergiát. Persze csak 10-15 éves határidővel, reménykedve a megújuló energiák térnyerésében. Ugyanakkor 2020 környékére kiderült, hogy a megújuló energiák nem érnek be elég gyorsan, egyrészt drágák, másrészt külső körülményektől függ az áramtermelés.
2. Ezt követte az a döntés, hogy az áramtermelést és energiatermelést olcsó orosz gázzal kell kiegyensúlyozni. Villámgyorsan el is kezdték építeni a Nordstream 2-t, amit tűzzel-vassal keresztülvertek még az EU ellenállásán is. Ez vezetett a jelenlegi válsághoz, hiszen az olcsó orosz gáz eltűnt és hiába sikerült szerezni Katarból, meg Azerbajdszánból, az már sokkal drágább.
3. Emellett az EU rettenetesen elkényelmesedett. Gyakorlatilag sok ország leépítette a katonai kapacitásait: a németek, a britek, benelux, franciák stb. Mára gyakorlatilag csak a franciák maradtak, akik képesek külföldön önállóan beavatkozni. Eddig is működött az USA és a NATO védelme, minek nekünk saját, mondták az EU tagállamok. Holott csak akkor van az EU-nak világpolitikai súlya, ha képes katonailag akciók lebonyolítására.

Ettől függetlenül a NATO még működik és nagyon fontos, hogy működjön, de nem lehet nem figyelembe venni a változásokat. Persze az EU vezetés radikálisan pacifista és atlantista, tehát nem akarnak majd érdemben a hadászatba beruházni. Nem kedvez ennek a német és a lengyel kormány sem. Bár az ukrán-orosz háború idején Scholz kijelentette, hogy csilliárdokat fognak költeni a hadseregre, ennek jó, ha a töredéke megvalósul. Az új lengyel kormányban Tusk sem egy haderő bővítő figura, nagyon erősen kétséges, hogy a korábban eltervezett óriási pénzt a hadseregre költi majd.

Szóval az EU eléggé lefele megy. Nem elég tőkeerős, nem elég dinamikus, katonailag jelentéktelen és erélytelen. Ráadásul a vezetés mindenhol hippi ideológiát hirdet, magát a humanizmus és a diplomácia csimborasszójának, egyfajta tökéletes humanista emberfajtának tartja.

Ezzel szemben Ázsiában valószínűleg inkább az indiaiaknak áll a közel jövőben a zászló. Indiában még mindig 1% körüli az éves népességnövekedés, míg Kínában már 0% vagy csökkenés van. Kínában 2030-ra olyan demográfiai folyamatok jönnek, amelyek jelentősen fogják fékezni a gazdasági növekedést. Nem véletlen, hogy Kína immár vagy 10 éve váltott, igyekszik Afrikában új gyarmatosítóként bevezetni magát, plusz bevásárolni magát Európába is.

Az oroszoknak szinte harangoztak. Persze Oroszország túl nagy az összeomláshoz (too big to fail), de az orosz-ukrán háború gyakorlatilag beomlasztotta a Patyomkin falut. A kínaiak és indiaiak is vesznek gázt és olajat, de messze nem olyan jó áron, mint az európaiak. A belső ipar, gazdaság pedig nem nagyon működik, demográfiailag az egész konstrukció lefelé menő spirálban van. A háború rámutatott arra, hogy az orosz hadsereg nem működik és lényegében nem akcióképes. Ha meggondoljuk, az oroszok nem voltak képesek legyőzni a jóval kisebb, volt orosz-szovjet haditechnikával felszerelt hadsereggel rendelkező és mozgósító Ukrajnát, akkor mihez akarnak kezdeni a NATO-val vagy akár egy finn, svéd hadsereggel szemben. Az orosz katonai kudarc indikátora az, hogy Azerbajdzsán elfoglalta Hegyi Karabahot.

Ebből a szempontból nem valószínű, hogy Ázsia döntően képes lesz "az élre ugrani". A nagyobb hatalmakon végigmenve:
1. Az oroszok örülnek, ha valamennyire a területüket meg tudják majd tartani. Ez sem biztos, lehetséges, hogy Oroszország hamarosan darabjaira szakad és mondjuk elveszti Csecsenföldet vagy egyes távolkeleti területeit.
Folyt köv.

MEDVE1978 2023.10.25. 14:33:13

Folytatás.
2. A kínaiak határai nagyon kemények, ezért gyakorlatilag nem tudnak közvetlenül terjeszkedni. Az orosz távol-keleti részek ugye elég csábítóak Kínának, de nem fog érdemben benyomulni, legfeljebb akkor, ha az orosz központi hatalom szétesik. Egy orosz-kínai háború egyébként is értelmetlen, egyik fél sem rendelkezik akkora szárazföldi haderővel, hogy képes legyen hosszan előrenyomulni és mindkettőnek van hova visszavonulnia. Az indiaiak, dél-koreaiak és japánok nagyon jelentős haderővel rendelkeznek, feléjük nem lehetséges nagyobb terjeszkedés. A dél-kelet ázsiai kis országok (Burma, Bangladesh, Vietnám, Bhután, Nepál stb.) területe nagyon jelentős részben dzsungel vagy hegyvidék. Ezeket így brutál nehéz lenne meghódítani, óriási áldozattal járna és kis nyereséggel. Ezért marad a taiwani kérdés. Taiwan ugyanakkor az egyik legnagyobb tartalékos haderővel rendelkezik és 70 éve folyamatosan erődítik meg a szigetet. Ma eljutottak odáig, hogy Taiwan gyakorlatilag bevehetetlen vagy csak irtózatos veszteségek árán lehetne elfoglalni. Kína tehát be van szorítva a területére, legfeljebb a taiwani helyzetet fogja eszkalálni. Gazdaságilag Kína növekedése már kezd lassulni, ahogy a nagy népességnövekedés, óriási számban rendelkezésre álló olcsó munkaerő tűnik el. Kína továbbra is óriási játékos marad, az USA egyik vetélytársa, de kb. most van a csúcson, nem valószínű, hogy feljebb jut majd és átveszi az USA helyét hegemónként.
3. India még érdekes, mert van növekedési tartaléka. De India mellett ugye ott van Pakisztán, amivel kölcsönösen sakkban tartják egymást. Ugyanakkor még nekik van egy olyan lehetőségük, hogy nagyobb részt hasítsanak ki a világgazdaságból.

Szóval nem tartok attól, hogy itt Ázsia "berobbanna", inkább egy folyamatos hangsúlyeltolódás van. Kína, India továbbra is nagy és egyre nagyobb piac lesz a nyugati áruknak is. Az USA is hangsúlyozottan jobban a térség felé fog fordulni gazdaságilag és kevésbé érdekli majd az EU.
Az EU továbbra is válságban lesz. A válság egyik oka, hogy az EU-ban az országok többsége már mást gondol az egyes problémák megoldásáról. A klasszikus nyugat-európai mást gondol, mint egy dél- vagy egy kelet-európai a migrációról, a gazdaságról, az amerikaiakról, az oroszokról, az államadósságról, a korrupcióról stb. Ez jelenleg áthatolhatatlan probléma és nem is úgy tűnik, hogy megszűnne.
süti beállítások módosítása