Ideo-logikák

Ideo-logikák

A származás mindenki számára egyfajta teher

2023. június 07. - Tamáspatrik

Először is: Valamilyen származása mindenkinek van, - ami úgy hangzik, mint egy demagóg szöveg kezdete, hiszen a demagógia alapfogása az, hogy egy mindenki számára teljesen nyilvánvaló igazsággal indít, ami után apró csúsztatásokkal és logikai bűvészmutatványokkal a hallgatóját perceken belül egy manipulatív célú kelepcébe csalja. A hallgatóság általában nem veszi észre, hogy mi történt, már csak a szöveg erős érzelmi töltete miatt sem, aminek ilyenkor könnyen a hatása alá kerül. Ez a fenti állítás azonban egyáltalán nem nyilvánvaló a mindennapokban, már azért sem, mert aki másnak a származását említi fel, szinte úgy tesz, mintha neki nem egyáltalán lenne semmiféle genetikai-kulturális jellegű családi öröksége. Másként mondva úgy tesz, mintha ő valamiféle „normális” egyén lenne – azt pedig érdemes is lesz alaposabban megnézni, hogy ez valójában mit is jelent.

Az is lényeges, hogy a legtöbb ember családfája igencsak „kevertnek” mondható, ami genetikailag sok előnyt jelent, mindenekelőtt csökkenti a különféle betegséghajlamokat. Gondoljunk bele viszont abba a helyzetbe is, hogy valaki adott esetben neves ősökkel büszkélkedhet, nos az ő helyzete sem lesz könnyű, hiszen könnyen kialakulhat nála az ősökkel szembeni, egyfajta képzelt megfelelési vágy, esetleg nem tartja magát elég méltónak a közismert névhez, és a mindennapi viselkedésére valamint a pályaválasztására is kihathat a kulturális örökség. Én például ismertem valakit, aki egy eléggé nagy, évszázados múltra visszatekintő könyvtárat örökölt meg, és nehezen tudta eldönteni, hogy mihez kezdjen azzal a felelősséggel, amit nem ő maga választott. Másikfajta közismert példa az orvos családoké (vagy akár a művészcsaládoké is), ahol a korán megismert családi kulturális minta és életmód a gyerekek pályaválasztását erősen befolyásolja még abban az esetben is, ha az adott szakma vagy hivatás művelése egyáltalán nem könnyű.

A származásról való gondolkodás maga persze nem feltétlenül akkora nagy teher, így például vannak ismerőseim, akik magukat borsodinak vallják, mások pedig jásznak, ami egyfajta lokálpatrióta kötődés megnyilvánulása. Játékos és érzelmi alapú megközelítésről van szó, inkább saját maga számára jelent azonosulási pontokat, az ország más részében lakók nem biztos, hogy meg fogják érteni, sőt a származás ennél jóval mélyebb kérdés, amit nem lehet ilyen könnyen megkerülni.

Viszont létezik valóban olyan embertípus, akinek nincs semmiféle „származása”, vagy ez legalábbis számukra láthatatlan, ez pedig a tömegember, aki a valahol a kulturális Gauss-görbe (normál eloszlás) közepén helyezi el magát. (Lehet, hogy sok szempontból valóban oda tartozik, de az sem kizárt, hogy képmutató módon eljátssza csak ezt a szerepet.) Tömegemberből pedig manapság legalább kétfajta létezik.

Az egyik a liberális kapitalizmus fogyasztója, akinek az átlag ízlésére, átlagos fogyasztási szokásaira tervezik azokat a termékeket, amik nagy szériában készülnek, ezáltal viszonylag olcsón és jól eladhatók. Nem mellesleg az a fajta neoliberalizmushoz köthető szemléletmód, ami önmagát is liberálisnak nevezte és mások is így nevezik manapság, valójában egyáltalán nem az. A neoliberális ember elfogadja a szólásszabadságot mindaddig, amíg ennek nincs semmiféle tétje. Én magam is ennek az eszmének a hatása alatt voltam egy jó darabig, ezért láttam például azt, hogy a neoliberális szemléletű ember nem vette soha komolyan sem a nacionalizmust sem a lokálpatriotizmust, a konzervativizmus számára leginkább elmaradott és lejárt szavatosságú eszméket jelentett, amiről nyugodtan lehet beszélgetni, de a nagypolitikától azért tartsuk inkább távol. Ezzel nem is lenne semmi baj, ha nem neveznék magukat liberálisnak, azaz nyitott gondolkodású és mások igényeire fogékony embereknek. Nem tudatos ez náluk, de mintha leginkább olyan embereket szeretnének látni, akik úgy „egyéniségek”, hogy közben egyszerű közgazdaságtani képletekkel kiszámítható a viselkedésük, ami igencsak ellentmondásos. (A szélsőjobber ezzel szemben magát anti-liberálisnak tartja, miközben viszont szabadságjogokról beszél folyton, tehát bizonyos szempontból nagyon is liberális, még ha nem is annyira az egyén, mint a közösség szintjén követel szinte korlátlan szabadságjogokat.)

Másik embertípus, akinek a származása láthatatlan ő a „nyájember”, a diktatúrák tömegembere. Számára előnyös, ha sem a bőre színe, sem a családi vonala nem feltűnő, ezért könnyen bele tud olvadni a tömegbe, ahol nincs semmiféle felelősség, nem kell önállóan döntéseket hozni, vagy egyáltalán gondolkodni. A szélsőségesen nacionalista rezsimek diktátorai nevelik ki ezt a fajta tömegembert éppen azért, mert katonás módon irányítható. (Igen, az archetípusa Orwell: 1984.) A parancsokat azok tudják végrehajtani, akiket arra treníroztak, hogy ugyanolyan jól megértsék és nem egyénieskednek közben, semmiféle késztetésük nincs, hogy kilógjanak a sorból. Ez persze egy hosszabb folyamat, amíg egy rezsim ilyen szolgákat nevel ki, egyes országokban viszont már eléggé messze jutottak ezen téren. Egyébként eléggé egyértelmű üzletről van szó, a tradicionális „teljhatalomért biztonságot adok” hirdetéssel manapság választásokat lehet nyerni, mindenféle erőszak alkalmazása nélkül. (Nem mellesleg az ilyen homogén csoportok kreativitása zéró.)

Származása egyébként azoknak is van, akik adott esetben nem tudnak róla. Lehet például valaki egy alapból harcos egyén, manapság már láthatatlan és visszakövethetetlen családi kulturális mintákkal, akiről nem egészen költői értelemben is elmondható, hogy „Batu kán pesti rokona”. A példa nem teljesen komoly, inkább játékos elméleti felvetés, de mégis ha az ilyen típusú ember akár egy kis intézmény élére kerül, akár egy országos intézmény élére, teljesen mindegy hogy milyen pozíciót tölt be, de habitusánál fogva könnyen lehet, hogy mindenhol harcolni fog, a konfrontációt fogja keresi. Vagy vannak olyanok, akik tágas pusztákon érzik magukat jól valamilyen okból, és megint csak játékos félig komoly példa, hogy ők a talán éppen túlnépesedéstől fognak félni a legjobban, nem véve észre azt a nyilvánvaló tényt, hogy ha az emberi egók nagyon nagyra nőnek, akkor még állandó népességszám esetén is egyre inkább úgy érezzük, hogy túl sokan vagyunk.

A konklúzió valójában az, hogy a származás, ami nagyobbrészt inkább kulturális mint genetikai mintákat jelent mindig leképződik a mindennapokban, ha valaki eléggé jó megfigyelő. Tökéletesen mindegy, hogy az illető származása alapján munkás, paraszt vagy értelmiségi (csak a régi, primitív kommunista osztálykategóriákat alapul véve), a származás az mindenki számára egyfajta teher, a végtelenségig tudnám ragozni a példákat, legalábbis számos szituációban az lehet. Ha pedig nem teher, mert az illető nem tud róla, az még nagyobb baj.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr718141550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MEDVE1978 2023.06.08. 10:37:03

A genetikai származás nyilvánvalóan más dolog, mint a kulturális azonosulás / kulturális örökség.
Ha jól emlékszem volt egyszer egy olyan kutatás, ami a mai magyar népesség genetikai viszonyát vizsgálta a honfoglalókhoz képest. Itt egy kb. erről szóló cikk: qubit.hu/2020/01/17/a-mai-magyaroknak-genetikailag-szinte-semmi-kozuk-a-honfoglalokhoz
De ez a cikk is azt mondja, hogy genetikailag már messze nem voltak a honfoglalók sem homogének, a vándorlás alatt magukba olvasztottak rengeteg népcsoportot. Utána pedig a Kárpát medence messze nem volt elzárt terület, hanem folyamatos volt a népességek keveredése.

Én kíváncsi voltam a genetikai hátteremre, ezért pár éve csináltattam egy tesztet a myheritage-n.
Volt, amire számítottam (közép-európai, askenázi zsidó génállomány) és volt amire nem (balkáni, ír és olasz génállomány). A lényeg az, hogy egy átlagmagyar nagyon sokféle genetikai örökséget fog hordozni, kivéve, ha valami elzártabb közösségben élt (pl: zsidó, roma). Hasonló igaz az elzártabb népekre, északiak, britek is. Aki jót akar röhögni, egyébként nézze meg ezeket a DNS teszteket youtube-on, mégpedig az arabok és amerikai négerek által kitetteket. Nincs viccesebb, mint amikor az arab rémülten felfedezi, hogy nála valamelyik nagypapa zsidó volt vagy amikor a rasztahajú, nagyon emancipált woke néger nő felfedezi, hogy valamelyik nagymamája valószínűleg félvér, nagypapája pedig teljesen fehér volt.

A másik a kulturális örökség. Ez egészen más tészta. Én azt is elfogadom, hogy ha egy bevándorló fekete vallja magát magyarnak, ha a mi értékrendünk szerint él és mondjuk a nyelvet is beszéli, tiszteli a kultúrát. A kulturális örökséget, "származást" így egy pozitív dolognak tartom, kohéziós erőnek, ami összetartja a társadalmat.

Tamáspatrik 2023.06.09. 21:40:34

@MEDVE1978:

Köszönöm a kiegészítéseket a genetikai vizsgálatokról, tetszik.

A cikk arról szól, hogy a származás még akkor is lehet teher, amikor az ember nem gondolná, például egy orvos gyerek számára kézenfekvő választás, hogy orvos legyen, mert nem nagyon tud mást elképzelni, pedig nehéz pályát választ. Egy híres ember gyerekének lenni megint nehéz, mert azt mondják rád, hogy ja, te x.y lánya vagy fia vagy, a híres ős árnyékából nehéz kinőni. Rengeteg példa van arra, hogy bizonyos szituációkban mekkora teher a származás, akár az elvárások miatt, amit a család rád pakol, akár a hátrányos helyzet miatt, ahonnan jöttél, többet kell bizonyítanod, vagy akár előítéletek miatt. Egy értelmiségi is kaphat olyan feladatot, hogy például egyszerű melósokat kell irányítani, ez nem fog neki menni, ha nem volt kapcsolata ilyen emberekkel.

A kulturális háttér a genetikára is hat, ezt az epigenetika tudománya tárgyalja, például már magzati korban aktiválódnak egyes gének, vagy sem, a külső környezeti ingerek hatására. Valamilyen közegre fog felkészülni az ember már magzati korban, ami lehet stresszes vagy megnyugtató, és az akkor nem aktivizálódott gének később már nehezen fognak tudni beindulni. Lehet emiatt, hogy aki egy cigánycsaládba születik, ahol az erőszak mindennapos, azok a génjei fognak aktivizálódni jobban, amik abban a közegben hasznosak, ami még a táplálékigényre is kihathat, pl. több kalóriát vesz fel a szervezet és könnyebben elhízik. Az agy fejlődése is másként alakul a különféle környezeti hatásokra már ekkor, és kisgyerekkorban is. Ez a másik véglet.
Pont azért teher a származás, mert egy adott közegben jól működő viselkedésminták, génkifejeződések nehezebben alkalmazhatók egy teljesen más közegben.
Ami egy adott közegben hátrány az egy dolog, ezek a hátrányok behozhatók és a hiányosságok többségükben pótolhatók.

gigabursch 2023.06.10. 09:27:21

Személy szerint (és itt válaszolok @MEDVE1978: -nek is) a genetikai térképezéssel kapcsolatosan finoman szólva is nagy fenntartásokkal vagyok.

Az viszont mindig elgondolkodtatott, hogy egyik kedves ismerősöm, aki egyébként statisztikában kellően büfé, nos ő mondta, hogy "...a kulturális átlagot és a szellemi szórást teljesen rosszul ábrázoljuk, függetlenül attól, hogy Gauss-görbét vagy épp Khí-négyzet függvényt alkalmazunk, ugyanis ezeknek a görbéknek akkor van köze a valósághoz, hogyha nem fölfele, hanem lefele csúcsosodnának."

Azt hiszem, hogy fején találta a szöget.
Ugyanis ezek az egyenszar fogyasztók lehet, hogy átlagosak, de hogy ez az átlag iszonyatos negatív terhet hordoz magában, az vitathatatlan.
süti beállítások módosítása