Ideo-logikák

Ideo-logikák

A bezárkózás csökkenti leginkább az intelligencia szintünket

2021. augusztus 12. - Tamáspatrik

Megfigyelhető, hogy az öregedés önmagában nem csökkenti lényegesen az intelligenciát, nagyon sokan megőrzik szellemi frissességüket idős korukban is. Leginkább azok, akik magányos, bezárkózó életet élnek, ők válhatnak a szemünkben rögeszméssé, hóbortossá és a mindennapos döntéseik sem annyira logikusan értelmezhetők már.

Jól ismert, hogy teljes magányban az emberi elme hosszabb idő után megzavarodik, emiatt a legsúlyosabb büntetés a börtönökben is a magánzárka. Többek között ez is arra mutat, hogy hogy mennyire szociális lények vagyunk, mennyire igényeljük az emberi kapcsolatokat.

Az egyedüllét azonban nem feltétlenül magány, a tudatos egyedüllétre is szükségünk van időnként, amikor meghatározott célokkal vonulunk el a túlságosan is inger gazdag környezetből, ilyen esetekben egyáltalán nem a kapcsolathiányról, magányosságról van szó. Az elmagányosodás sokkal inkább lehet egy hosszabb folyamat, korunk emberét fenyegető egyik fő veszély, afféle ördögi körbe kerülhetünk, bezárhatjuk magunkat.

Idősebb korban valamivel kevésbé jellemző ránk a nyitott gondolkodás, de nem is keressük annyira a kapcsolatokat, hajlamosabbak lehetünk bezárkózni. Ez azonban egyáltalán nem feltétlenül van így még azok számára sem, akik nyugdíjba vonultak és otthon vannak, mert sokféle klubot és társaságot találhatnak, ami kielégítheti az érdeklődési körüket, olyan tevékenységeket űzhetnek, amire azelőtt nem jutott idő. Emellett az unokákkal való foglalkozás is szükségszerűen nyitottá teszi az embert. (Azt mondják, hogy a gyerekek, a fiatalok társasága önmagában is fiatalító hatással van az idősebbekre.)

Az közismert, hogy emberi agy teljesítő képességét nem az idegsejtek száma határozza meg, hanem a köztük levő kapcsolatok mennyisége és minősége. Új idegsejtek rendkívül ritka esetekben képződnek, számuk az idővel csak csökkenhet, azonban egy adott neuron nagyon sok kapcsolatot képes létrehozni, és mindig új kapcsolatok jönnek létre, amikor megtanulunk valami újat. Mivel a neuronjaink száma sok milliárd, és a köztük levő kapcsolatok száma még nagyságrendileg ennél is több, az agyunknak vannak mindig tartalékai. Emiatt van az is például, hogy egy szélütés után is a nem károsodott agyterületek átvehetik mások működését és újra megtanulunk bizonyos készségeket, még idős korban is. Még ha a reakcióink valamivel lassabbá válnak is a kor előrehaladtával, az agyunk nagyon sokáig megőrzi a rugalmasságát, az idegsejtek közötti új kapcsolatteremtő képességét, ami az intelligencia egyik fő feltétele.

Az intelligencia leginkább úgy közelíthető meg a gyakorlatban, mint a környezeti hatásokra való reagálás általános képessége, kifinomultsága, az alkalmazkodó képességünk szintje. Ez egy bizonyos szintű nyitottságot feltételez, aminek nyilván lehet valahol egy optimuma is, hiszen a túlságosan sok információ már feldolgozhatatlanná válik. A megfelelő beállítódásunk persze nem fog tudni csodát tenni, az intelligenciánk nem fog tudni javulni vagy legfeljebb csak nagyon kis mértékben, viszont elkerülhető a túlságos bezárkózással együtt járó csökkenése is (feltéve persze, ha nincsenek fiziológiai jellegű problémák). A depresszió is egyfajta ördögi kör lehet, amikor az agyunk racionális információ feldolgozó működése lényegében leáll (átmenetileg feladja az alkalmazkodás igényét), a különféle terápiák pedig arra irányulnak, hogy kizökkentsék ebből a gödörből és ismét beindítsák. (Legtöbbször fiziológiás okok állnak a depresszió mögött, de olykor lehetnek mögötte nagyon is érthető magánéleti problémák is, és amikor kijövünk a gödörből lényegében "áthuzalozzuk" a gondolkodásunkat.)

Egy érdekesség, hogy a legtöbben általában intelligensebbnek tartjuk magunkat mint amilyenek vagyunk valójában, mert mi valahol a saját legjobb képességünket szoktuk nézni, a környezetünk pedig az átlagos teljesítményünk alapján ítél meg minket (nem pedig a távolugrónak az erős hátszéllel, a legjobb pillanatnyi formájában elért eredményét fogja alapul venni). Önmagunkat legtöbbször nem jól ítéljük meg, a környezetünk véleménye viszont eléggé egyértelmű szokott lenni rólunk.

A munkahelyünk például (a közfelfogással ellentétben) nagymértékben segítheti az intelligencia szintünk fenntartását kivéve persze, ha nagyon mechanikus és teljesen antiszociális tevékenységet végzünk. Amiatt van jó hatással, mert legtöbben ilyenkor nagyon sokféle, tőlünk teljesen eltérő felfogású emberrel találkozunk és kell, hogy együtt tudjunk működni, ami habár néha idegesítő lehet, de mégis alkalmazkodásra késztet minket. Szerintem a kissé fárasztó és idegesítő emberek társaságára időként szükségünk van, nem csak azokéra, akikkel általában egyetértünk. A nyugdíj után áll fenn inkább az elbutulás veszélye, nem elsősorban a kor miatt, hanem a kényelmes belterjesség, a bezárkózás következtében. A kényelmességen, igénytelenségen van itt hangsúly, mert előfordulhat, hogy nincsenek megfelelő külső vagy belső késztetések, hogy valóban használjuk az agyunkat, aminek az eredménye egyértelműen eléggé szomorú látvány. („Tata és mamóka.”)

A bezárkózás és a nyitottság hiánya persze nem csak idősebb korban lehet jellemző ránk, tipikusan erről van szó a különféle szekták, belterjes társaságok esetében is, ami tágabban értelmezett vallás és a politika terén egyaránt nagyon gyakori. A szektás felfogás nem igényli a gondolkodást csak a különféle elvek és dogmák folytonos mantrázását, emiatt gyakorlatilag kizárt, hogy egy szektás felfogású emberrel értelmesen tudjunk beszélgetni (vagy legalábbis vannak érzékeny témák, amiket mindenképp érdemes elkerülni). A fanatizmus szerintem ennél legalább egy fokkal jobb, mert ebben az esetben a gondolkodásunkat egy meghatározott céllal tudatosan szűkítjük be egy adott területre, a szektásság viszont teljesen ösztönös, ilyenkor a nyáj nyújtotta biztonságérzet érdekében képesek vagyunk feladni a gondolkodás igényét.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr7716658100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.14. 17:29:51

@Örömhernyó: Valóban sok zsidó van a sakkozók között, de pl a sztem legeredményesebb magyar nagymester-Lékó- nem az.
De régebbről is említhető nem zsidó hazai nemzetközi nagymester. Pl. Barcza Gedeon, aki a huszárvégjáték (huszártánc) egyik legjobb ismerője volt, vagy Sax Gyula. A magyar sakk nem a Polgár lányokkal kezdődött.
Az viszont tényleg érdekes, hogy fekete nemzetközi nagymestert nem tudnék mondani, holott van igen sok fehér és ázsiai.

Örömhernyó 2021.08.14. 17:34:48

@A Joda visszatér: Mennyit keres egy nemzetközi sakk nagymester? A fehéreknek hány százalékának van esélye olyan szintre eljutni?
Mennyiben viszi előre a világot egy kiemelkedően jól sakkozó ember?

Én Ázsiában élek, vannak itt is olyan társasajátékok, amik itt alapnak számítanak, lehet szerencsejátékként űzni őket, de magas szinten versenyek is vannak, de én minek ássam bele magam ezekbe?
Ja, itt Ázsiában a fiatalok bizony élnek-halnak a kosárlabdáért, játsszák is, rajonganak az NBA és MLB sztárokért, akik történetesen négerek (MLB-ben van mindenféle) és milliárdosok. Itt Ázsiában senki nem mondaná egy jól kereső sportoló loser, mert nem egy marginális táblajátékot játszik, hanem kosárra dob.

Engem mindkettő hidegen hagy, de a sakk fetisizálása és etalonként beállítása egy zsákutca.

Örömhernyó 2021.08.14. 17:42:28

@CSOKKI MÁLNA: És úgy általában a sakk az mi? Egy marginális táblajáték, aminek vannak rajongói, akiknek a száma egyre apad. Olyan, mint a bélyeggyűjtés vagy a társastánc, régen divat volt, ma meg ezer más lehetőség van az időtöltésre.

Nagymamám orgonan tudott játszani magas szinten, Bach, Händel műveket. Anyukám már csak alap szinten zongorázni tanult meg. Én meg már azt se. A sakk is kikopik lassan, lesz pár tízezer rajongó, aki erre fogja terelni a gyerekét, de ennyi.

Ha egy néger ki akar törni, akkor orvosnak, jogásznak, mérnöknek vagy sportolónak áll. A sakk nem az a terület, ahol a top tier játékosokon kívül jól keresne bárki.

Fikalnyik Eugén 2021.08.14. 17:44:54

@A Joda visszatér:
"De miért nincs fekete nemzetközi sakk nagymester?"

Talán mert a pina izgalmasabb?
Nem tudom, de a népesedési adatok ezt mutatják.
Esetleg a törzsfejlődés során nem volt idejük a szavannákon egy oroszlánnal szemben 3,5 órát gondolkodni a következő lépésen.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.08.14. 17:53:45

@Örömhernyó:

"közben "csak" nyomdászként dolgozott."

Ettől még lehetett igen magas az IQ-ja. Ahhoz, hogy egy különösen intelligens ember sokra vigye (nemcsak anyagilag, hanem tudásban is), az intelligencián kívül általában több más tulajdonság is kell, pl. mindenek előtt ambíció.

Állítólag a Mensa-tagok nem kis része közönséges átlagember, pl. háziasszony vagy egyéb, nem is komolyabb szellemi munkát végző ember.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.08.14. 17:55:50

@CSOKKI MÁLNA:

Várd csak ki a végét, mert nincs kizárva, hogy hamarosan a Nobel-díjat odaítélő bizottságot is felszólítják, hogy alkalmazzon néger-kvótát, különben rasszistának fogják megbélyegezni.

a nagy hohohorgász 2021.08.14. 18:04:50

@Fikalnyik Eugén: még is mindegyik absebesz doktor szerintetek..... most mi az igazság???

Almandin 2021.08.14. 18:12:27

@Örömhernyó: Az utolsó bekezdésedet kivéve teljesen egyetértek. Inkább én is kevesebb baráttal rendelkezem, mint hogy agyilag zokni primitívekkel éljek társaséletet.
Az időskori leépülésnek részben valóban genetikai okai vannak, de a korábbi szellemi aktivitás is számít. A magány pedig megkínozza az embert, valószínűleg az agyműködésre is rossz hatású. Van pl. egy pszeudodemenciának nevezett tünetegyüttes, azt pl. a depresszió okozza. Depressziós pedig nagyobb eséllyel lesz egy magányos ember.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.14. 18:49:12

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Hát ez az..viccelődünk, viccelődünk, de az is csak egy vicc volt valamikor, hogy a gyermekét babakocsiban toló szadeszos házaspárt megkérdezi valaki , hogy kisfiú vagy kislány e a baba, mire azt válaszolják, hogy majd eldönti. Aztán nézzük meg hol tartunk most. A hülyeség valósággá vált. Skóciában 4 éves kor felett szülői beleegyezés sem kell a nemátalakító hormonkezelése megkezdéséhez.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.14. 18:51:31

@Fikalnyik Eugén: A pina ugye a részecskefizikánál is izgalmasabb. Megvan magyarázat a kevés(0) négerovics Nobel-díjasra.:)

Almandin 2021.08.14. 19:12:11

@Fikalnyik Eugén: @CSOKKI MÁLNA: Azért nem lehet azt kijelenteni, hogy a feketék an bloc butábbak. Pl. épp ma olvastam egy érdekes blogbejegyzést, a fekete nő, akiről szól, abszolút nem a buta kategória volt:
victorian.blog.hu/2021/08/13/viktoria_kiralyno_szinesboru_lanya_sarah_forbes_bonetta
A férje is kifejezetten intelligens férfi volt, pedig ő se volt fehér:
en.wikipedia.org/wiki/James_Pinson_Labulo_Davies

Almandin 2021.08.14. 19:18:56

@CSOKKI MÁLNA: Ez valóban rémisztő. Mit tud egy 4 éves gyerek a nemiségről és a nemi identitásról? Abszurd, hogy kb. 18 éves korig valakinek nincs választójoga, nem vehet alkoholt, nem házasodhat, stb., de ahhoz már kisgyermekként elég érettnek találják, hogy nemet váltson.
Ha ezt 10 éve mondták volna, hogy ez megvalósul, nem hittem volna el.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.14. 19:25:51

@Almandin: Plusz terelgetik is sztem a "megfelelő" irányba. Lehet, hogy itt is vannak kvóták?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.08.14. 20:46:35

@CSOKKI MÁLNA:

Nyilván terelgetik, hiszen ez a gyakorlat célja, csak nem direktben teszik, hanem sokkal alattomosabban. Megjelenik az óvodában, iskolában tarkabarka, szivárványos ruhában a kifestett arcú néni, aki igazából bácsi.

- Anyuuu! Olyan vicces volt az a néni az oviban/isiben! Olyan volt, mint azok a mulatságos bohócok a cirkuszban. Mindenki őrá figyelt, mindenkinek nagyon tetszett. Mesélt is arról, milyen jó dolog transzinak lenni. Anyuuu! Én is transzi akarok lenni!

alöksz róz 2021.08.14. 21:42:11

@Almandin: na van egy-kettő aki nem butább.
de a többi igen

alöksz róz 2021.08.14. 21:45:39

@Örömhernyó: "És úgy általában a sakk az mi? Egy marginális táblajáték" - tipikus proli szokás. vmibe jobb, azt a vmit rögtön el kell kezdeni fikázni.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.14. 23:16:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Sztem már ennél kevesebb is elég lehet. ""Az a kislány gyanúsan sokat érdeklődik az kisautók és az építőkockák iránt hmmm.."
Ha ilyen gyerekem lenne, tutira elhúznék Skóciából.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.08.15. 00:45:31

Nem tudok már eső után úgy a szivárványban gyönyörkodni, mint régen, mindig a gátlástalanul nyomuló LMBTQ...XYZ-undormányok jutnak eszembe.

@CSOKKI MÁLNA:

Az a szomorú és vicces, hogy az LMBTQ...XYZ-ideológusok nem veszik észre - vagy csak nagyvonalúan ignorálják - azt a röhejes kognitív disszonanciájukat, hogy a hagyományos nemi szerepeket épp e hagyományos nemi szerepekre alapozva, azokat megerősítve tagadják. Mert miről is van szó? Ha a kisfiú babázik vagy a kislány a kisautóval játszik, akkor ahelyett, hogy tudomásul vennék, miszerint egy fiú is babázhat és egy lány is kisautózhat - pedig ez lenne a hagyományos nemi szerepek igazi meghaladása, tagadása -, rögtön azt állítják, hogy a kisfiú igazából lány szeretne lenni, a kislány pedig fiú. Ezzel pedig éppen az általuk elutasított hagyományos nemi szerepeket erősítik meg.

Hát nem vicces?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.08.15. 01:27:27

@alöksz róz:

Vegyél egy normáleloszlás-görbét - amelynek a maximuma 1-nél van -, és told el balra 5%-kal 0.95-re. Láthatod, hogy az eltolt görbe értéke 1.2-nél már lényegesen alacsonyabb, mint az eredeti görbénél. Vagyis természetesen köztük is vannak kiemelkedően értelmes emberek, csak arányaiban sokkal kevesebben. De ez nem csoda: Az afrikai őshazájukban a testi ügyesség és a gyorsaság sokkal erősebb evolúciós tényező volt, mint az intelligencia - ellentétben az európai, a közel-keleti és a távol-keleti népekkel.

Nem lehet véletlen, hogy az afrikai négerek sehol nem hoztak létre szervezett társadalmat, ellentétben a fentebb említett egyéb népekkel.

A témát sokkal alaposabban és széleskörűbben körüljárja Jared Diamond a Guns, Germs and Steel c. könyvében. Az ismertetőjében egyebek közt ez áll:

"Geography and biogeography, not race, moulded the contrasting fates of Europeans, Asians, Native Americans, sub-Saharan Africans, and aboriginal Australians."

Ami bizonyára abszolút igaz, ám az eltérő körülmények eltérő szelekciós nyomás alá helyezték a népeket, ami idővel a génekben is megmutatkozott. Ha ui. elfogadjuk azt a tudományosa igazolt tényt, hogy eltérő környezeti körülmények között egyes tulajdonságok evolúciós előnyt, míg ezek hiánya evolúciós hátrányt jelenthet, akkor miért lenne tabu azt is elfogadni, hogy ez nemcsak a fizikai megjelenésre, hanem a szellemi képességekre is áll? S ahogy a megváltozott fizikai tulajdonságok a természetes kiválasztódás eredményeképp genetikailag is rögzülnek, ugyanez történik a szellemi képességekkel is.

Most aztán lelepleztem magam, hogy csúnya rasszista vagyok, mert tabutémát hoztam szóba, és politikailag inkorrekt véleményt mondtam.

a nagy hohohorgász 2021.08.15. 08:03:25

@Dan da Man: hahaha... agresszívabb vagyok szerinted mint a Matyi...... Matyi Matyi szépen mented magad

VT Man 2021.08.15. 08:30:58

Na, egy újabb lezárásellenes poszt, ami arra utal, hogy mekkora baromság volt a hónapokon át tartó kijárási tilalom és a társas, emberi találkozások tiltása.

Tamáspatrik 2021.08.15. 09:50:53

@Örömhernyó: Az internetezés nem bezártság. Egy zárt körben, ahol nincs nyitottság, hanem mindig ugyanazok a mondatok hangzanak el kisebb eltérésekkel, az szellemileg halálos.
Meg lehet figyelni idős embereken, hogy kortól függetlenül milyenek, amikor társaságba járnak és amikor bezárkóznak. Önmagukhoz képest persze, akinek eleve magasabb az intelligencia szintje van miből leadni.

Tamáspatrik 2021.08.15. 09:52:38

@midnight coder: Nem voltak társasági figurák: Sztálin egy dolgozószobában élt, amikor már teljesen elrugaszkodott a valóságtól. Mao-t és Hitlert is olyanok vették körül, akik egy kicsit sem mertek ellent mondani nekik, mert különben végük volt.

Tamáspatrik 2021.08.15. 09:53:44

@Örömhernyó: A dél-koreaiak GO-t játszanak, amiben több szint létezik mint a sakkban, annál is nehezebb.

Tamáspatrik 2021.08.15. 10:01:07

@Kovacs Nocraft Jozsefne: 35 fokban te sem tudsz gondolkodni, az agyműködésed lelassul. Majd ha itt is olyan magas lesz az átlaghőmérséklet mint Afrikában, itt is eltompulnak az emberek agyilag. (Ez nem zárja ki azt, hogy létezhetnek evolúciós különbségek, de rá is tesz arra egy lapáttal.)
A cikk magyar középosztálybelieknek szól, mert valszeg. azok olvassák.
Gondoltam, hogy írni fogok a bot másik végéről, de úgy túl bonyolult lett volna a cikk.
A másik vége a káros, romboló információ, ha valaki mondjuk egy ilyen cigány családban nő fel, az lecsökkentheti az intelligenciáját, vagy egy olyan irányba tereli, hogy destruktív lesz ő maga is.
Nyilván a túlságosan negatív, romboló információnál, de még a megterhelően sok információnál is jobb lehet a magányosság, egy bizonyos fokig.

Tamáspatrik 2021.08.15. 10:05:13

@a nagy hohohorgász: Kifinomult válaszok a környezeti hatásokra. Ha az a válaszom konfliktushelyzetben, hogy a másikat leütöm egy bunkósbottal, nem fognak intelligensnek tartani. Ha érthetően és mindenki számára meggyőzően, logikusan kifejetem az álláspontomat, akkor viszont igen.

Tamáspatrik 2021.08.15. 10:09:50

@steery: Agyi idegsejtjeink nem nagyon képződnek. Van kb. 70 milliárd neuron és 70 milliárd glia sejt, támogató idegsejt, a köztük levő kapcsolatok folyton változnak. Egyes képességeink gyengülnek, ilyenkor a kapcsolatok is gyengülnek, mások viszont erősödnek. Az idegsejt nem osztódik, viszont egy adott agyterület térfogata megnőhet amikor több nyúlványt fejlesztenek ki az idegsejtek. Általában sorvad az agy, egy bizonyos kor fölött, a térfogata csökken.
Testi sejtjeink 7 évente megújulnak, az idegsejtjeink nem.

várom a levelet 2021.08.15. 10:20:39

@Fikalnyik Eugén: de azért tudnak futni.hol az oroszlán elől,hol utána.de ezt nem nagyon kell kisakkozni.

steery 2021.08.15. 10:40:35

@Tamáspatrik: Igen, ez az, amire azt mondom, hogy hülyeség, amit nem tudom, melyik kisujjából szopott az, aki kitalálta. Attól még, hogy az idegsejtek nem osztódnak a mikroszkóp alatt egy petricsészében, az nem jelenti azt, hogy az élő szervezetben, az agy részeként nem osztódnak, ahogy a sejtszerkezet megújítja önmagát. A testi sejtjeink nem 7 évente újulnak meg, ezt a butaságot honnan vetted? Akkor újulnak meg, amikor erre szükség van: egyes helyeken sűrűbben (ahol nagyobb igénybevételnek vannak kitéve), máshol ritkábban. 7 évente a testünket alkotó atomok cserélődnek ki 100%-ban. Tehát 7 év alatt egyes sejtek egyes részeiben minimum 1x, maximum akár több százszor vagy ezerszer is kicserélődnek az atomok az anyagcsere során.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 10:45:14

@midnight coder: Azért tőled azt vártam volna hogy megértsd a posztot.
@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Teljes két mondat? Felülmúltad önmagad.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 10:48:12

@steery: Olvasgass! Az hogy kicserélődik az anyagállománya, meg hogy osztódik, az két különböző dolog.
hu.wikipedia.org/wiki/Idegsejt

"Az idegsejtekben csak ritkán fordulnak elő sejtközpontok, mivel a kifejlett idegsejtek nem osztódnak."

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 10:51:18

@CSOKKI MÁLNA: ". Skóciában 4 éves kor felett szülői beleegyezés sem kell a nemátalakító hormonkezelése megkezdéséhez." - ami egy hazugság. csak te minden baromságot bekajálsz.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 10:52:31

@Örömhernyó: A sakk népszerűsége azért csökken, mert a gép már megveri az embert.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 10:55:45

@ymel: Azt nem tudod, hogy mikor alkották az értékes gondolataikat és milyenek lettek öregkorukra, ha megérték egyáltalán. Úgy hogy ez nem érv.

Almandin 2021.08.15. 10:57:39

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Szerintem inkább azért, mert az internet kis szellemi erőfeszítéssel nagyobb élményt nyújt. Az emberek kezdenek szinte minden más szabadidős tevékenységről leszokni, amióta net van. (Kivétel még a plázázás).

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 11:05:14

@CSOKKI MÁLNA: . " Skóciában 4 éves kor felett szülői beleegyezés sem kell a nemátalakító hormonkezelése megkezdéséhez." - ezt írtad.
Hazudtál, mert az idézett cikkekben erről szó sincs. De megszoktuk tőled, hogy ostoba vagy aki mindent bekajál, mert persze a fideszes média ezt a hazugságot terjeszti, te meg kritikátlanul bekajálod, terjeszted.

steery 2021.08.15. 11:11:44

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Nem mondtam, hogy tudom a megoldást, hanem azt mondtam, hogy amit állítanak róla, szerintem nem valószínű, hogy igaz legyen.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 11:19:10

@steery: Azért az orvostudomány és a biológia igencsak fejlett, még ilyet nem figyeltek meg. állítólag majmoknál egyszer, de az sem reprodukált megfigyelés.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 11:38:06

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Szted mégis hogyan valósítják meg a kisgyerek állítólagos vágyát, hogy megváltoztathassa a biológiai nemét, ráolvasással??

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.08.15. 11:49:03

@Tamáspatrik:

"35 fokban te sem tudsz gondolkodni, az agyműködésed lelassul."

Nekem igen, de egy afrikai négernek nem biztos - ezt persze politikailag inkorrekt lenne tanulmányozni. :) Ahogy a szervezetük alkalmazkodott az erősebb napsütéshez (sötét bőr), úgy bizonyára a testük hőszabályozása is jobb lett - ezt talán nem rasszizmus kutatni, lehet, kutatták is, csak én nem olvastam róla.

Anno az ELTE kollégiumában az emeleten lakott pár fekete-afrikai néger is. Azt nem nagyon láttam, mennyire bírják a nyári kánikulát, hiszen nyáron nem a kollégiumban laktam, de a téli hideget jobban bírták, mint a fehérek. Míg mi magyarok jó vastag télikabátban jártunk, addig a négerek egy könnyű, vékony kiskabátban sem fáztak. Ez persze túl kicsi merítés, nem reprezentatív.

alöksz róz 2021.08.15. 12:46:50

@Kovacs Nocraft Jozsefne: hoztak létre négerek is fejlett társadalmakat, pl etiópiában és a mai szudán területén is. szerintem ez a népsűrűségtől függ elsősorban.

alöksz róz 2021.08.15. 12:47:37

@VT Man: rajtad már látszik is a lezárások hatása

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 12:49:02

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ez érdekes, mert állítólag a meleget azért is bírják jobban, mert a testalkatuk miatt hatékonyabb a hőleadásuk. Ez mondjuk télen nem feltétlenül előnyös..

alöksz róz 2021.08.15. 12:50:55

@alöksz róz: mondjuk az is kérdés, mitől fejlett az a társadalom, attól h rabszolgákat tart és tömegek nyomorognak méltatlan körülmények között? :-)

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 13:47:24

@CSOKKI MÁLNA: Szó sincs a biológiai nem megváltoztatásáról. Te nem tudsz olvasni. Most vallottad be hogy hazudtál, mert csak te ötölted ki a cikk nem szól hormonkezelésről. Most meg az is kiderül nem tudod mit takar a gender fogalma. Igazi, gondolkodásra képtelen, kritikátlan ember vagy, a fidesz propagandisták álma.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.08.15. 14:01:15

@CSOKKI MÁLNA:

A moszkvai zimankóval nem ér jönni! :) Na meg szerintem ott szempont lehetett a bundáik bemutatása is.

Moszkvában még a jegesmedvék is megfagynak, nem véletlen, hogy az állatkerten kívül nem is látni arrafelé jegesmedvét. :D

"a testalkatuk miatt hatékonyabb a hőleadásuk"

Nem voltam egyedül, aki csodálkozott a hidegtűrésükön. A hőleadásuk biztos jobb, ez igaz, de lehet, hogy jobban tudják szabályozni a testük hőleadását. Talán nem volt annyi idejük elpuhulni, mint a fehér embernek. Nem tudom.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.08.15. 14:07:31

@alöksz róz:

"szerintem ez a népsűrűségtől függ elsősorban."

Attól biztosan, de mitől függ a népsűrűség? Fogamzásgátlás híján leginkább a terület eltartóképességétől, ami viszont erősen függ az alkalmazott technikától - már amennyiben a fekete-afrikai őslakosság esetében lehet ilyenről beszélni. Gyűjtögetés helyett növénytermesztés, vadászat helyett állattenyésztés. Mindkettő inkább a fejlettebb társadalmakra jellemző.

És ez vsz. oda-vissza hat, vagyis ahol elegendő a gyűjtögetés és a vadászat, ott nem alakul ki a növénytermesztés és az állattenyésztés, és ezzel a fejlettebb társadalom sem.

Gondolom én, de lehet, hogy tévedek.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 14:58:34

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Ezt a mondatod hogyan értelmezed?

"Az új útmutatás szerint azok a tanulók, akik nemet akarnak váltani támogatni kell majd a jövőben és hagyni, hogy döntésük VALÓRA VÁLJON."

Vagyis nem csak arról van szó, hogy Jimmykét hagyni kell bemenni a lány wc-be, meg a lány öltözőbe, mert lánynak vallja magát, hanem "támogatni kell majd a jövőben és hagyni, hogy döntésük valóra váljon." Valóra váljon..Mondjuk úgy hogy szépen blokkolják a pubertáskori természetes változásokat.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 15:05:42

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A Boney M tagjai sztem egyébként jamaicaiak voltak. Szóval nem originál fekete-afrikaiak.
A hatékonyabb hőleadást én úgy értettem, hogy az alkatuk miatt ugyanolyan testtömeghez nagyobb felület társul.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 16:32:04

@CSOKKI MÁLNA: Tehát most beismerted, hogy hazudtál. Már csak kínlódsz, hogy kimagyarázd.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 16:33:15

@CSOKKI MÁLNA: "Mondjuk úgy hogy szépen blokkolják a pubertáskori természetes változásokat." - megint csak kitaláltál valamit.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 16:33:50

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Sokkal inkább arról van szó, hogy képtelen vagy értelmezni a törvényben foglaltakat.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 16:35:04

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Bárcsak arról lenne szó, hogy én találok ki ilyeneket. Azon nem múlna kisgyerekek sorsa..

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.08.15. 16:39:32

@CSOKKI MÁLNA:

Meg valamikor régebben azt olvastam, hogy a fehér embernél sokkal többb (sic!) izzadságmirigyük van olyan helyeken is, ahol a fehér embernek sokkal keveseb (sic!).

"úgy értettem, hogy az alkatuk miatt ugyanolyan testtömeghez nagyobb felület társul."

Ez is lehet, főleg ha a magasabb növésűeket nézem, pl. NBA.

Aztán mostanság már sok feketére ez nem áll, főleg az USA-ban, mert azt olvasom, hogy a körükben sokkal nagyobb arányban fordul elő az elhízás. Márpedig adott térfogat esetén a gömbnek van a legkisebb felülete, plusz a zsír igen jó hőszigetelő. Mellesleg ez is téged igazol, hiszen Afrikában nem nagyon fenyegette őket az elhízás veszélye, így lehet, hogy a szervezetük kevésbé alkalmas a plusz szénhidrát kezelésére. De ez már csak spekuláció részemről, talán hülyeség.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 16:44:15

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

www.bbc.com/news/health-51034461

"The Gender Identity Development Service (Gids), based in London and Leeds, says that pausing puberty is designed to give a young person with gender dysphoria.."

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 16:45:16

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: "Az új útmutatás szerint azok a tanulók, akik nemet akarnak váltani támogatni kell majd a jövőben és hagyni, hogy döntésük VALÓRA VÁLJON."

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 16:50:15

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

vasarnap.hu/2019/12/12/egy-ot-eves-skot-gyermek-kerte-nemi-atalakitasat/

"Nem az ötéves Jayden a legfiatalabb, akin nemi átalakító beavatkozást végeznének. A nagy-britanniai NHS klinikán a közelmúltban öt dolgozó mondott fel, miután a klinika egy hároméves gyermeken végzett – teljesen felesleges – hormonkezelést."

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 16:50:53

@CSOKKI MÁLNA: És hol van szó a hormonkezelésről? Különben ez nem egy törvény. Hol a törvény? Égesd csak magad! Én jól szórakozom. :-))

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 16:53:13

@CSOKKI MÁLNA: Először is az első csak feltételes mód. A másodikról nem tudjuk hogy milyen hormon kezelés. Hol a törvény szövege?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 16:55:00

@CSOKKI MÁLNA: "Sokkal inkább arról van szó, hogy képtelen vagy értelmezni a törvényben foglaltakat." - olyan könnyű titeket összezavarni. Csak bele kell kérdezni. :-))

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 16:59:04

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: A valóra váltani szted mit jelent? Hogy a faszomba váltod valóra, hogy Tibike lány akar lenni és nem fiú?? A cikk a törvény szövege alapján született.
A belinkelt többi cikkről meg láthatóan nem vagy hajlandó tudomást venni. Én megértem, hisz a pubertás blokkoló kezelések létét is kitalációnak minősítetted, aztán elolvastad a BBC cikkét. Kellemetlen..:)

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 17:00:36

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

"Nem az ötéves Jayden a legfiatalabb, akin nemi átalakító beavatkozást végeznének. A nagy-britanniai NHS klinikán a közelmúltban öt dolgozó mondott fel, miután a klinika egy hároméves gyermeken végzett – teljesen felesleges – hormonkezelést."

Reagál, ne sumákolj! ; )

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 17:04:01

@CSOKKI MÁLNA: Tehát senki sem írta hogy a gyermek kívánságára lehet hormonkezelést kezdeni. Idézz ilyet a törvényből! Hazudtál és most égsz.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 17:07:11

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

www.origo.hu/nagyvilag/20201004-lmbtq-europa-kiskoruak.html

"Nagy Britanniában a Nemi Identitásfejlesztési Szolgálatnak (GIDS) 2010-ben 94 páciense volt, 2018-ra azonban ez a szám 2519-re nőtt,az intézmény legfiatalabb páciense egy 3 éves gyermek volt;
Szakértők szerint az ottani orvosok nem vizsgálják meg kellőképpen, hogy mi áll a gyermekek nemi zavarának hátterében, hanem egyből megkezdik a kezelést, hogy a kiskorú minél hamarabb transzgender legyen."

Üdv a valóságban!

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 17:09:09

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: A szöveg bőven lehetőséget teremt erre. Hisz a gyerek elképzelésének "valóra váltásában" bizony ez is benne van. Itt érhető tetten a sorosisták aljassága

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 17:12:21

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

www.origo.hu/nagyvilag/20210723-mar-gyerekeken-is-vegeznek-nemvalto-mutetet.html

"Az egyik pszichológus beszámolt egy esetről, amelynek során egy kollégája mindössze két találkozó után beutalót adott egy gyermekkorú páciensnek hormonblokkoló kezelésre. A pszichológusnő szerint az esetet nem tárta fel megfelelő módon a beutaló orvos."

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 17:12:46

@CSOKKI MÁLNA: Ne az origóról tájékozódj te kis hazudós!

www.nhs.uk/conditions/gender-dysphoria/treatment/

"If your child is under 18 and may have gender dysphoria, they'll usually be referred to the Gender Identity Development Service (GIDS) at the Tavistock and Portman NHS Foundation Trust.

GIDS has 2 main clinics in London and Leeds.

Your child or teenager will be seen by a multidisciplinary team at GIDS including a:

clinical psychologist
child psychotherapist
child and adolescent psychiatrist
family therapist
social worker"

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 17:14:10

@CSOKKI MÁLNA: No látod, no látod! Szóval kiderül, hogy nem egyszerűen a gyerek kívánságáról van szó, pszichológus is kell hozzá, te kis hazudozós. Saját magad buktatod le.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 17:14:47

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

"A brit társadalombiztosítási rendszer, a Nemzeti Egészségügyi Szolgálat (NHS) jelenleg hatályos szabályozása szerint egy brit tinédzser (12 éves kortól kezdve) akkor is megkezdheti a nemátalakítás hosszadalmas folyamatát, ha ebbe egyébként egyik szülője sem egyezett bele. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy kisiskolás diákok dönthetnek úgy mindenféle kontroll nélkül, hogy államilag finanszírozott hormonkezelésre járjanak az erre specializálódott egészségügyi intézményekbe.

Egy anya beperelte az államot, mert a beleegyezése nélkül kezdték meg a nemátalakítás folyamatát 15 éves autista lányánál."

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 17:15:57

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: A szülői beleegyezésről szövegeltél az előbb még okoska. Sehol nem írtam, hogy nem fogja pszichológus megvizsgálni.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 17:20:22

@CSOKKI MÁLNA: Na most már 12 évesről van szó. Hol írtam én a szülői beleegyezésről?

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 17:26:24

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

hirado.hu/cikk/2021/07/26/rekordszintre-nott-a-nemvalto-mutetek-szama-svedorszagban

"Többen a stockholmi Karolinska Egyetem kórházát kezdték ezután támadni, hiszen időközben az is kiderült, hogy kettős masztektómiát, vagyis a nemi szervek eltávolítását hajtottak végre több 14 évesnél fiatalabb gyermeken."

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 17:28:14

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Arról volt szó, hogy szülői beleegyezéssel vagy sem kezdhető e meg a nemváltás folyamata, és nem arról, hogy látja e pszichológus a nemet váltani kívánó gyereket a kezelések előtt.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 17:30:21

@CSOKKI MÁLNA: Tudod egyáltalán mi a masztektómia? Eléggé hiteles a cikk, amikor nemi szerveket ír emlők helyett.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.08.15. 17:32:01

@CSOKKI MÁLNA: Tehát nem írtam szülői beleegyezésről. Megint hazudtál. Na jó, uncsi vagy és méreten aluli. Visszadoblak! :-))

Örömhernyó 2021.08.15. 17:34:11

@alöksz róz: Pubika, a sakk már azelőtt elkezdett kimenni a divatból, hogy én megszülettem volna. A középkorban úgy tudom a lovagok képzéséhez tartozott a sakkozás. Aztán kicsit változott a világ.
Az emberek többsége el se kezd sakkozni, nem azért hagyja abba, mert mások jobbak benne, hanem el se kezdi. Mert ma már van ezer másik időtöltés.
Én focizni se szerettem soha. Az emberek különbözőek, a sakk egy szűk réteg szórakozása.

@Tamáspatrik: A go a japán neve a játéknak, a koreaiak mashogy hívják (baduk) és persze azt állítják, hogy ezt is, mint mindent, a koreaiak találtak fel. Se japán, se koreai, eredetileg kínai játék, weiqi a neve. Ma azért már az e-sportban nyomulnak inkább a fiatalok de igaz, hogy a weiqi, go, baduk ma is sokkal népszerűbb Ázsiában, mint a sakk nyugaton. Ázsiai gyerekel versenyeznek go-ban, európai gyerekek ritkán sakkoznak.

@Almandin: Igen, az agyműködésre szörnyű hatással van a depresszió. Szerintem rosszabb hatással, mint a magány. Az igaz, hogy a depresszió és magány sokszor kéz a kézben jár.

Azért az átlag leépült embernél nem csak egy tényező játszik szerepet az intelligencia hanyatlásában. Alkoholizmus, traumák, alvászavar, dohányzás, mozgasszegény életmód is lehet ludas.

Örömhernyó 2021.08.15. 17:35:45

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Sakkozni szerintem évtizedek óta egyre kevesebben akarnak. Jóval a számítógépek elterjedése előtt megkezdődött a sakk népszerűségének zuhanása.

alöksz róz 2021.08.15. 19:33:44

@CSOKKI MÁLNA: "Üdv a valóságban!" - na ez az, ami sose nem zavarja őket

a nagy hohohorgász 2021.08.15. 19:41:54

Úgy látszik a végén csak kiderul hogy mindenki fel van mentve a hülyeség alól csak a fidesz szavazók nem..... hahaha

Tamáspatrik 2021.08.15. 20:03:28

@steery: Nem utal semmi arra, hogy az idegsejtek osztódnának, a megfigyelések alapján. Elvétve vannak olyan példák, hogy képződhetnek.

steery 2021.08.15. 20:08:53

@Tamáspatrik: Hát ez az! Mi van akkor, ha ez a normális, hogy képződnek, csak valami okból, nem tudni, miért, ezt csak bizonyos körülmények között teszik. Mi meg nem olyan körülmények közt vizsgáljuk őket, ezért hisszük azt, hogy nem osztódnak.

Tamáspatrik 2021.08.15. 20:09:19

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Igen, valóban nem szoktak még hozzá a sok plusz szénhidrát kezeléséhez, nálunk is a cigány népességben több az elhízott ugyanilyen okokból.
Engem különben komolyan aggaszt a felmelegedés negatív hatása az intelligenciaszintre.
Afrikában a sok trópusi betegség miatt és az alultápláltság miatt is kisebb az intelligenciaszint, már gyerekkorban is.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 20:16:55

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Csak reagáltál rá? Figyelj kissú, maradjunk annyiban, hogy te egyszerűen kitalációnak minősítetted a pubertázs blokkolását célzó kezelések létét, aztán elolvastad a BBC cikkét.

CSOKKI MÁLNA 2021.08.15. 20:17:39

@alöksz róz: De négy évente, április környékén mindig rájuk vigyorog.:)

midnight coder 2021.08.15. 20:50:44

@Tamáspatrik: Egyik sem zseniális mérnök vagy feltalàló volt aki egy szobában egyedül fejlesztett ki olyasmit amivel világhatalomra tettek szert. Politikusok voltak akik az elvtársak nélkül, önerejükből egy nyúlketrecre sem tudtak volna szert tenni.

midnight coder 2021.08.15. 20:57:34

@Almandin: Van akit zavar a magány, van akit nem különösebben. A baj az, hogy a világon mindenki az extrovertáltakat tartja normálisnak és követendőnek.

midnight coder 2021.08.15. 21:05:16

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: A gép minden játékban megveri az embert. A videojátékok egyik fontos eleme, hogy az ellened játszó MI alapból ne legyen sokkal okosabb mint az átlagpolgár. Az a játék ami mindig szarrá veri a játékost riti kasszasiker. Más kérdés, hogy a túl buta MI is bukta.

Örömhernyó 2021.08.16. 03:32:32

@Tamáspatrik: Igen, az amerikai Dél lakossága is emiatt volt lassúnak, butának, semmirekellőnek elkönyvelve. Mert a rossz higiéniás állapotok miatt olyan paraziták, fertőzések terjedtek, amik Északon ismeretlenek voltak. Aztán betiltották a szabadban szarást, legalább egy kerti budit kellett mindenkinek építeni, lecsapolták a szúnyogoknak otthont adó mocsarakat, parazitaellenes szereket kezdtek használni és nőtt az IQ. Aki például patkány vizelete által szennyezett élelmiszert eszik vagy szabadon kijáró, rágcsálókra vadászó macskával él egy háztartásban és toxoplazma fertőzést kap az állattól, az hajlamosabb agresszióra, kockázatkereső magatartásra, szélsőséges viselkedésre, csökken a koncentrálóképessége. Ugyanígy aki mezitláb jár, pláne ott, ahol állati vagy emberi ürülék lehet a földön, az jó eséllyel összeszed parazitákat, amik örökre megváltoztatják a személyiségét, mentális képességeit.

Korábban, amíg ólmozták a benzint, zsúfolt városokban, a földiszinti, úthoz közeli szükséglakásokban lakók gyerekei rendre alulmaradtak iskolai előmenetelben a tisztább környezetben élő középosztály gyerekeihez képest. A 70-es évek amerikai bűnözési hullámát is részben az okozta, hogy akkorra nőttek fel azok a gyerekek, akik az ólmozott benzin gőzében nőttek fel, alacsonyabb IQ, lobbanékony személyiség, fokozott kockázatvállalás, függőségekre való megnövekedett hajlam jutott nekik. Aztán ahogy betiltották az ólmozott benzint, javult az iskolai előmenetel, később csökkent a bűnözés.
A mai problémák okait esetleg csak a jövőben látjuk majd át. Táplálkozás, fertőző betegségek (Zika vírus, Covid), környezetszennyezés (hormonrendszert tönkretevő, BPA, ftalát tartalmú műanyagok mindenhol) hatásai ma még beláthatatlanok.

alöksz róz 2021.08.16. 12:57:03

@Kovacs Nocraft Jozsefne: szerintem az alkalmazott technika nem oka, hanem következménye a népsűrűségnek. mármint egy szintig.
pl ha ugyanazt a rasszt nézzük, az indiánok a prérin jól eléldegéltek vándorolgatva "fejlett társadalom" nélkül mert mindenütt bőséggel meg lehetett találni mindent, párszáz kilométerrel délre meg már teljesen más a környezet.
melyik az okosabb: aki a jó környezetben változatosan étkezve relatíve békében és harmóniában él, vagy aki kőépületekben sokadmagával nyomorog és a teleszart városban kukoricán éldegél míg meg nem ölik a háborúban vagy fel nem áldozzák az isteneknek?

Tamáspatrik 2021.08.16. 18:18:16

@Örömhernyó: Igen. De milyen sokáig tartott, évtizedekig, amíg végre betiltották a benzin ólmozását. Az egyértelmű bizonyítékokat elhallgatták, a nagy lobbik félresöpörték.
Most a hormonhatású műanyag adalékok korában, a nők nagyítóval keresik a férfias férfit, a monogámia (ill. oligogámia) is ingatag. :)
Afrikai országokban pedig sok helyen még mindig egy súlyos probléma az "open defecation". A higiénia lassan javul csupán.

alöksz róz 2021.08.16. 19:54:12

@Tamáspatrik: "Most a hormonhatású műanyag adalékok korában, a nők nagyítóval keresik a férfias férfit" - ez nemcsak a szennyezésnek köszönhető, hanem a nők megváltozott viselkedésének is

CSOKKI MÁLNA 2021.08.17. 08:57:36

@Örömhernyó:

hu.wikipedia.org/wiki/Toxoplazm%C3%B3zis

"Emberben e fertőzés nagyon gyakori, de általában tünetmentes, vagy csak enyhe, influenza-szerű tünetekkel jár. Ugyanakkor felmerült a gyanú, hogy szerepe lehet néhány gyakori pszichés betegség, mint például a skizofrénia és a depresszió kialakulásában. "

"Cseh kutatók szerint a fertőzés az emberi magatartást is módosítja. Az ember személyiségében okozott enyhe, de mérhető változások a férfiakban és a nőkben eltérőek. A fertőzött férfiak hajlamosak túlbecsülni saját szociális rangjukat, kevésbé hajlamosak a szabályok követésére, és kevésbé kerülik a veszélyt, mint a nem-fertőzött férfiak. "

"A fertőzött nők melegszívűbbek, a társadalmi szabályokat lelkiismeretesebben követik és közvetlenebbek, mint a nem-fertőzött nők. E változások a fertőzéstől eltelt időszak hosszával erősödnek, ezért valószínű, hogy nem az eleve meglévő jellembeli különbségek okozták a fertőzésbeli különbségeket, hanem megfordítva; a fertőzés okozta a személyiségbeli különbségek kialakulását. "

moloy 2021.08.18. 15:03:26

A sakkhoz. A hozzászólásokból azt érzékelem, hogy a többség NEM ismeri a sakk lényegét. Lehet, hogy ismerik a szabályokat, az egyes figurák megengedett lépéseit, ill. még tudják mi a MATT, mikor győz egy játékos.
A sakkban az lesz a végső győztes, aki ki tudja ismerni ellenfele gondolkozását, fel tudja mérni saját lépéseinek következményét, fel tud készülni az ellenfele várható lépéseire. Ezek azok dolgok, amikre az életben is MINDENKINEK szüksége van, vagy lenne. Aki nem tud sakkozni, az az életben is híjján van/lesz ezeknek a klépességeknek.
süti beállítások módosítása