Ideo-logikák

Ideo-logikák

Az emberek sokkal inkább hajlamosak jót tenni, mint rosszat

2021. november 02. - Tamáspatrik

A hagyományos felfogással ellentétben úgy tűnik, hogy az emberi döntő többsége alaptermészete szerint jó, és erre egyre több bizonyítékunk is van. A legnagyobb koponyák még a múlt században is egyetértettek abban, hogy az ember alaptermészete a rossz, emiatt kell a vallás és az állam hatalma is szükséges, hogy a polgárokat féken tudják tartani. A történelmi tények viszont ezt egyáltalán nem támasztják alá, csak mivel a háborúk és a tömegtragédiák sokkal feltűnőbbek, a figyelmünket jobban megragadják mint a békés időszakok. Elsősorban Bregman ennek a felfogásnak a híve, mellette még Pinker, J.Diamond vagy Dartnell könyveiből is azt szűrhetjük ki, hogy az emberek a különféle korokban sokkal kreatívabb megoldásokat találtak az egymással való harc és az értelmetlen pusztítás helyett. (Szerintem egyáltalán nem a pesszimista beállítottságú sztártörténész Harari az, aki minden esetben megmondja a tutit.) A paleolit életmódot élő ún. pusztai népek is évezredeken át testvérként éltek egymás mellett, a harcos természetük egy későbbi "mutáció" eredménye lehetett.

A nagy keresztény egyházak is a bűnbe esett emberről beszélnek, és (nyilvánvaló hatalmi motívumokkal) azt sugallják, hogy eredendően mind bűnösök vagyunk. Ezzel szemben éppen azt látjuk, hogy a legtöbb ember a helyzetek nagy részében nem csak az önző érdekeit nézi, sokkal inkább segítőkész és önfeláldozó, ami éppen hogy lehetne egy burkolt istenbizonyíték a vallásos emberek számára (hogy ugyanis valahol mélyen bennünk van az a bizonyos isteni szikra).

Az ún. Maslow-piramis szintén egy nagyon hatásos elméleti konstrukció, de nem egyértelműen érvényesül az az elv, hogy egy alacsonyabb létszükségletünk teljes mértékű kielégítése után tudunk csak feljebb lépni.

A közgazdaságtanban is csak bizonyos korlátok között érvényesül az ún. közlegelők tragédiája, - a Nobel-díjat az a kutatás kapta nemrég, ami megmutatta, hogyan kommunikálnak egymással a közösség tagjai, hogy ezt elkerüljék. Sőt, az lehet egy kifejezett önbeteljesítő jóslat is, ha folyamatosan arról beszélünk, hogy mindenki önző és csak ez a fajta viselkedés a normális, akkor az emberek úgy is fognak viselkedni. Ha viszont már gyerekkorban azt sugalljuk a diákoknak, hogy a jó csapatmunka többet ér mint az egyéni tudás, emellett alapvetően ügyesek és tehetségesek is, akkor jobban fognak teljesíteni.

A darwini evolúció alapelve ugyan a „küzdelem a létért”, ami megint nem egy abszolút szabály, főleg akkor nem, ha csoportokra vonatkoztatjuk, mert ilyenkor az a csoport fog fennmaradni, amelynek tagjai a legjobban együtt tudnak működni egymással. Nem igaz, hogy mindannyian egytől egyig nagy vadászok utódai vagyunk, mert a barátságosság és együttműködés már a paleolit társadalomban is többet számíthatott, mint a fiziológiai tulajdonságokban mérhető rátermettség. Éppen ez a magas csoportszintű együttműködési készségünk lehetett az egyik fő oka annak, hogy a nálunk erősebb és sokkal jobb vadász neander-völgyi ember halt ki, nem pedig a sapiens.

Igaz viszont, hogy a gyerekek kínozzák egymást, a felnőttek is parancsszóra kegyetlenkednek egymással, de az ezeket bizonyító pszichológiai kísérleteket nem nagyon sikerült megismételni. Emiatt úgy tűnik, hogy nem vagyunk alapból ilyenek, sokkal inkább a körülmények szerencsétlen együttállása kell ahhoz, hogy beinduljon az erőszakspirál, világháborúk törjenek ki, gulágok és auswitzok jöjjenek létre. Folyamatos propaganda és agymosás szükséges ahhoz, hogy a másikat ne tekintsük embernek (a katonák döntő többsége egyébként alapból nem is lő az ellenségre), és elszabaduljon a pokol. A kulcsszó mindig a valós kommunikáció, hiszen azokban az esetekben, ahol sikerül ezt fenntartani, az erőszakos, embertelen tettek esélye a nullához közelít. (A terrorizmus egyik fő forrása is éppen a kapcsolathiány, a valódi közösségek hiánya.)

Aktuálpolitikai vonatkozások persze mindig akadnak: itt van például az ún. neoliberális szemlélet, ami valójában nem ideológia, inkább nihilizmusnak mondható. Mivel egymástól elszigetelt egyénekben gondolkozik, csökkentheti a közösségi szintű együttműködést. Ezzel együtt minden hatalom törekszik az egyének atomizálására – az már alapvető hiba arról vitatkozni, hogy ki manipuláljon bennünket, melyik a kisebb rossz.

A leviatán-elmélet némi leegyszerűsítéssel arról szól, hogy a társadalomnak szüksége van egy zsarnokra, aki valamiféle rendet képes fenntartani, ami lényegében manapság az orbánizmus vagy a putyinizmus önigazolásra szolgáló gondolatmenete is. Ahol a társadalmi bizalom alacsony szintű (márpedig nálunk a felmérések ezt mutatták ki) ott ez a fajta önerősítő logika érvényesül, az emberek együttműködési készsége alapból alacsony lesz. (Talán ezért van szükségünk jelenleg még az orbáni nacionalista vezetésre, hogy legalább elképzelt közös ellenségek képe összefogásra sarkalljon minket és megtanuljunk egymással jobban együttműködni.)

A folyamatos gyűlöletkeltés azonban beindíthatja a fanatizálódást és az erőszakspirált, előbb vagy utóbb mindenki ellenségnek fog számítani, aki velünk nem ért egyet, vagy valamilyen okból a másik oldalra került. Sokféle példát lehetne hozni, szerintem a menekültekkel szembeni bánásmód a kerítés mentén szintén ennek a fajta jelenségnek az egyik megnyilvánulása volt.

Visszatérve az alapkérdésre: az emberek nagy része egy kritikus szituációban gondolkodás nélkül képes segíteni a bajba jutottaknak. A legtöbben akkor sem csalunk, ha nem figyelnek minket (pontosabban csak egy kicsit), és sok esetben akkor is a jót választjuk, ha ennek nincs jutalma vagy büntetése, egyszerűen azért, mert a legtöbben szeretünk jót tenni.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr5716744390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2021.11.03. 09:25:12

Az ember roppant békés jószág addig a percig, amíg tele van a hasa. Errõl szól az elmúlt évtizedek európai békéje is, nem az EU-ról. Aztán a nagy békességben a népek hajlamosak idióta vezéreket választani, amitõl aztán hamarosan elmúlik a nagy jólét. Ez zajlik ma Nyugat-Európában és a USA-ban is. Aztán a bukfenc után vagy újrakezdõdik a fejlõdés, vagy nem. Általában inkább vagy nem, mert addigra a civilizáció központja más területekre helyezõdik át. Esetünkben ez Ázsila lesz. Aztán persze egy idõ után jó eséllyel buknak majd õk is, és jöhet egy újabb központ. Kanada? Ausztrália?

MEDVE1978 2021.11.03. 10:37:44

Az egész téma nagyon messzire visz. Ha nem értékrendekben gondolkodom, akkor kezdjük ott, hogy nincs jó és nincs rossz. Ha megnézed az emberi történelmet és közös értékeket keresel, akkor arra fogsz jutni, hogy minden kultúra értéknek tartotta az emberi életet. De itt vége is a közös jellemzőknek, mert az egyén élete / közösség élete - túlélése tengelyen már minden kultúra máshol vett fel helyiértéket.

Amit jó viselkedésnek jellemzel, azt hívhatnák altruista viselkedésnek is. Evoluciós szempontból nézve az ember (a csimpánz, a csupasz turkáló, a cápák egy része, a farkas stb.) falkaállat. A falkaviselkedést az hozta magával, hogy hasznos volt a túlélés szempontjából az együttműködés a hasonló állatokkal. Az együttműködés lényege ugye az, hogy valamit megteszek a közösségért, ez fordítható altruizmusra és ez fordítható "jóságra". Ebből a szempontból az ember sajátja, hogy együttműködik, hiszen ez célravezető, tehát sajátja, hogy jó, hiszen a közösségért tesz, ezzel pedig magáért is tesz.

MEDVE1978 2021.11.03. 11:29:52

Az ember békességéről annyit, hogy szerintem ez korlátozottan igaz. Az emberek döntő többsége egy korlátozott közösséget képes magáénak tekinteni. Ez legfeljebb pár száz, esetleg ezer ember. Igazából az ő sorsunk érdekel tevékenyen bennünket, itt érvényesül az altruizmus leginkább. Ezt nyilván a legújabb történelemben torzítja a média, mert korábban ismeretlen embereket hoz közelebb, illetve számos más tényező (pl: nacionalizmus). Az ember a harc helyett azért keres kreatívabb megoldásokat, mert azok jobban biztosítják a túlélését. A harc túl költséges / kockázatos, míg a termelés / kereskedelem nyilván kevésbé. Ha ezek az egyenlőtlenségek megfordulnak és a kereskedelem / termelés költsége magasabb lesz, akkor általában a harcot választja az ember.

Közgazdaságtan. Egyértelmű, hogy a homo economicus nem létezik. Én leginkább a behaviouristák gondolatait tartom ésszerűnek. A fogyasztó alapvetően mindenképpen irracionálisan dönt, mivel nem ismeri az összes lehetséges információt. A Dagobert bácsi szerű felhalmozó és végtelenül habzsoló kapitalista sem tipikus, rengeteg gazdag ember már adományoz a vagyonából.

A darwini evolúció alapelve nem más mint az, hogy az marad fenn, aki legjobban alkalmazkodik az új helyzethez. Ezt az alkalmazkodást nyilvánvalóan befolyásolja rengeteg faktor és nem csak az, hogy milyen tulajdonságai vannak az egyednek. Ezt arra is lehet érteni, hogy jó együttműködési képessége van-e. De vannak nyilvánvalóan külső faktorok is, amelyekből rengeteg van (meteor, szupernóva, vulkánkitörés, betegség, szökőár stb.) és olyan új helyzetet tudnak teremteni, amihez aztán nem tud alkalmazkodni a szuperül együttműködő sem. Nyilvánvaló, hogy a T-rexek hiába alkottak volna altruisztikus vegetáriánus közösséget és mulatták volna az időt boldog teadélutánokon, akkor sem tudtak volna alkalmaszkodni az aszteroidabecsapódás sokkjához. Ez is evolúció.

Erőszak: az ember nyilván van annyira intelligens, hogy képes empátiára, át tudja érezni a másik lény szenvedését. Ez megint egy költség / haszon elemzés és a hatása az egyénre. Az ember levágja a csirkét, holott látja, hogy szenved, de tudja, hogy a csirke étel.
Természetesen a saját fajtársunknál - akivel alapvetően könnyebb együttérezni, hiszen hasonló kinézetű - sokkal nehezebb ez a döntés. A dehumanizálás nagyon fontos az erőszak szemszögében. Korábban írtam, hogy a kultúrák értékeiben az élet tisztelete mindig közös. Az ember életének tisztelete ebben magas szinten áll, bár a közösség mindig megelőzi. Az élet ilyen tisztelete és az empátia gyakorlatilag megakadályozza az embert a módszeres gyilkolásban. A kivétel a dehumanizálás, az, hogy a gyilkos nem tekinti embernek az áldozatot. Nem véletlenül történik az különböző terrorista cselekményeknél, bankrablásoknál, hogy az áldozati pózba került embereknek azt tanácsolják, hogy humanizálják magukat. A még nem teljesen radikalizált, magában nem teljesen biztos muzulmán terrorista nagyobb eséllyel csapja le a megvetően néző keresztény fejét, mint azét aki elmondja, hogy őt bizony Bélának hívják, van két kisfia és egy kislánya, akiket nagyon szeret. Ez egy pillanat alatt empátiát hoz magával és megpengeti az alapvető húrokat az elkövetőnél, azt sugallva, hogy amit tesz az rossz. Hitler a végső megoldást a Baltikumban tesztelte. Itt az Einsatzgruppék feladata volt, hogy a zsidókat összetereljék és utána tömegsírokba lőjék. A német propaganda a lakosságnak, a hadseregnek és az SS-nek is dehumanizálta korábban a zsidókat. Mégis ritka volt, hogy Wehrmacht (hadsereg) katonákra bízzák a gyilkolást, leggyakrabban az SS-t használták erre a célra. Így is a tapasztalat az volt, hogy mind a katonák, mind pedig az SS a dehumanizációtól függetlenül szenvedett attól a bűntől, amit elkövetett. Éppen ezért találták ki a gázkamrákat, mint egy jóval személytelenebb megsemmisítést.

"Ezzel együtt minden hatalom törekszik az egyének atomizálására –" Ezt én nem így gondolom, a hatalom döntően szerintem nem erre törekszik, mivel a támaszát a közösségek képezik. A rendszer velejárója az atomizáció és közösségek szétesése, ez más dolog.

Folyamatos gyűlöletkeltés / ellenségkép. Az embereknek szüksége van identitásra, mert az identitás biztonságot ad. Tudom a helyemet a világban, hova soroljam be magam. A nemzeti identitás rendkívül erős ebben a tekintetben. Nagyon fontos az, hogy a biztonságérzet akkor működik, ha értékesnek tartom az identitásomat. Másképpen boldogtalan leszek vele és egy idő után le akarom majd cserélni (kivándorlok és mondjuk felveszek egy német identitást).

Folyt köv:

MEDVE1978 2021.11.03. 12:42:59

Folytatás:

AZ identitás kis elemekből, "közösségi tagságokból" áll össze. A populisták - így Orbán is - ezekre a közösségi tagságokra játszanak rá azzal, hogy ezeken a közösségeken kívüli embereket jellemeznek, prezentálnak ellenségképként. Ilyenek a menekültek, akik több magyar közösséggel is "ellentétesek": nem magyarok, illetve nem dolgoznak = effektívek. Soros mondjuk a nem magyar, gazdag, spekuláns , zsidó kategóriába illik. A legtöbb demagóg által megcélzott ellenségkép olyan, ami az érintett embereket mint közösséget egyesíti - tehát olyan ellenségképet vázol fel, amelybe a társadalom többsége nem tartozik bele. Így a közösség elmondhatja, hogy ez az övéktől egy eltérő indentitás, így kisebb értékű, értéktelenebb. Az értéktelenebb felvehet több helyiértéket is, lehet teljesen elutasítandó, de simán diszpreferált is.

midnightcoder2 2021.11.03. 13:27:09

@MEDVE1978: "A populisták - így Orbán is - ezekre a közösségi tagságokra játszanak rá azzal, hogy ezeken a közösségeken kívüli embereket jellemeznek, prezentálnak ellenségképként."

Ez azért egy elég õsi - és nem is feltétlenül alaptalan - mechanizmus. Anno voltak az indiánok a szép nagy észak-amerikai kontinensen, boldog békességben irtotta a sziú az apacsot és fordítva. Aztán jött egy másik csapat - a fehérek - és az elõbbieknek harangoztak. És nem ez az egyetlen példa az emberiség történetében, amikor egy adott helyen élt X csoport, aztán megjelent Y és egyszer csak eltûnt X. Ami nem jelenti persze azt, hogy nem lehetett keveredés, Pl. nekünk is vannak neandervölgyi génjeink, de valahogy ma nem ezek a derék õsapók laknak itt.

Szóval, a csoporthoz tartozás, illetve besorolás nem minden alap nélkül való, ahogy az egyes csoport elfoglalja a másik csoport hazáját dolog sem példa nélküli a történelemben. És igen, a beáramló Kunta Kinte szemében te is csak egy más faj tagja vagy. És ha épp úgy adódik akkor fogja a kést vagy a gépfegyvert vagy a kamiont és ... Persze ma ritkán adódik úgy, mert egyrészt az otthonihoz képest tele a pocak, másrészt nincsenek annyian hogy stabilnak érezzék a helyzetüket. Ma még simán ki lehet penderíteni õket egyenként, de akár csapatostul is Európából. De ez tisztán csak mennyiség kérdése.

evilwolf 2021.11.03. 15:59:32

"A legnagyobb koponyák még a múlt században is egyetértettek abban, hogy az ember alaptermészete a rossz, emiatt kell a vallás és az állam hatalma is szükséges, hogy a polgárokat féken tudják tartani."
-----
Ja :DD
És azok a zemberek, akik az egyházat és az államot képviselik, azok nem rosszak. :-)))
Csupaszív politikusok és papok. Ahhát....

Tamáspatrik 2021.11.03. 18:45:23

@MEDVE1978: Az ember nagyon nem hasonlít a csimpánzhoz, a csimpánz nagyságrendekkel agresszívabb nálunk. Az ember inkább a játékos törpecsimpánzhoz hasonlít jobban, azok inkább szexelni szeretnek a verekedés helyett.
Ha valaki meglát valakit, aki bajban van, akkor gondolkodás nélkül utánaugrik a vízbe vagy kihúzza az égő autóból, nem nézi, hogy ismerős-e, sőt már az óvodások is altruisták alapból, ez valahol belénk kódolt.
Az embert tudatosan el kell rontani, hogy ne ilyen legyen.

Tamáspatrik 2021.11.03. 18:54:37

@MEDVE1978: Ezek a dehumanizálásról szóló példák nagyon jók, én is erről írtam, csak kevésbé részletesen. Köszi.
A kapcsolat, a kommunikáció másokkal pont azt segíti, hogy a dehumanizálás ne történhessen meg.
A legtöbb embernek (a pszichopaták kivételével) az is az identitásához tartozik a közösségen túl, hogy jó embernek lássa magát, ezért ha nincs nyomás, kényszer alatt akkor a jót választja az együttműködést és nem a destrukciót.
A Soros-féle ellenségkép nagyon aljas húzás (egyébként irracionálissá vált már régen, hiszen egy öreg ember testesíti meg az "ördögöt"). Azért aljas többek között, mert nagyon sok emberhez közel áll a nyílt társadalom felfogás vagy annak bizonyos elemei, valójában semmi köze nincs Soroshoz, tőle függetlenül vall némileg hasonló (bár általában sokkal reálisabbnak mondható) értékeket.

Tamáspatrik 2021.11.03. 19:02:57

@midnightcoder2: Nem békés, amikor tele van a hasa, ez sok esetben nem igaz. Inkább attól fél, hogy majd mások eleszik előle és neki nem jut, ilyenkor kezdik egymást irtani az emberek, a különféle félelmek miatt. Nagy felelősség a félelmeket felkorbácsolni, hatásos eszköz, de igen rövidlátó politika. Amikor beindul az erőszakspirál, sokáig tart még lecseng, éveken át biztosan.

Az írek éhen haltak a burgonyavész alatt, de nem irtották egymást. Sokfelé békésen éheznek, bár láttunk példát az éhséglázadásokra is bőven.
Több tényező együttállása kell ahhoz, hogy az erőszak váljon divatossá, igazából senki nem tudja, hogy melyek ezek.
Egyébként a terrorizmus nem volt képes Európában sosem felkorbácsolni az erőszakot, nem érte el célját. Még az erőszak is kevés ahhoz önmagában, hogy erőszakot szüljön...

BiG74 Bodri 2021.11.03. 20:19:50

@midnightcoder2:
Ja, hogy te vagy a birka! Lassan jött le.

BiG74 Bodri 2021.11.03. 20:32:10

@MEDVE1978:
Azért az aszteroida példát evolúciós hatásként említeni kicsit durva. Ezzel az erővel mondhatnám, hogy ha leesel egy szikláról, magas épületről akkor valójában evolúciós zsákutca vagy, mert nem tanultál meg repülni. A bibliai özönvíz esetén pedig az emberek akik vízbe vesztek azok evolúciós zsákutcák, Noé pedig evolúciós csúcs ( micsoda képzavar)?
Az alkalmazkodások, változások láthatóan különböző időigények mentén jöttek létre. Ha nincs idő egy lehetséges változás felé mozdulni az nem evolúció, csak baleset. Az evolúció lehetőségének kihasználatlansága evolúció, az evolúció lehetőségének fizikai akadályozása nem evolúció.

BiG74 Bodri 2021.11.03. 20:55:34

@Tamáspatrik:
Azért az igaz, hogy ez a dehumanizálás egy szubjektív fogalom a különböző kultúrák inerciarendszereiben.
Számunkra is humánus ( sokaknak) a végstádiumú halálos beteg szenvedéseinek lerövidítése, sokaknak nem.
Humánus, nem humánus kultúra függő, még azt se merném kijelenteni, hogy mindenhol érték volt az élet.
A kulturális háttér pedig alakul, alakítható,de ahogy említve volt, nagyobb létszám esetén egyre kevésbé egységes.

Magyaur 2021.11.04. 07:07:50

Az a jó társadalmi környezet, ami a legtöbb emberből a legjobb tulajdonságokat hozza ki; vagyis a barátságosságot, a sportszerűséget és a nagylelkűséget. A különböző - mondvacsinált - veszélyekkel szemben folyamatosan rendkívüli állapotot hirdető, "büntető populista" orbáni-Magyarország nagyon nem ilyen hely...

MEDVE1978 2021.11.04. 13:35:20

@midnightcoder2: Én nem vagyok kozmopolita, az identitás vagy akár a lokális, nemzeti identitás szerepét fontosnak tartom. Ettől függetlenül az igaz, hogy a populisták az ilyen identitásrészekkel "polarizálnak" és ezeket használják fel ellenségképek kreálására.

MEDVE1978 2021.11.04. 13:39:40

@Tamáspatrik:

"Ha valaki meglát valakit, aki bajban van, akkor gondolkodás nélkül utánaugrik a vízbe vagy kihúzza az égő autóból, nem nézi, hogy ismerős-e, sőt már az óvodások is altruisták alapból, ez valahol belénk kódolt."

Ez nagyon mellé ment szerintem. Pontosan az emberi közösségekben merül fel a felelősségmegoszlás és abból következő önfelmentés. Ez okozza azt, hogy a balesetes autót és a benne szenvedő embert 10-en nézik, kamerázzák és jó, ha egy odamegy segíteni. Persze a csak ott álló emberek is sajnálják az érintettet, csak tevékenyen nem tesznek semmit. Ez egy brutálisan erős civilizációs hatás, amit naponta tapasztalni lehet.

MEDVE1978 2021.11.04. 13:42:42

@BiG74 Bodri: Szigorúan véve igazad van, én ilyenkor mindig arra gondolok, hogy az emberekben él egy nagyon torz kép az evolúcióról, mint a legjobban alkalmazkadó túléléséről vagy a legjobb vadász, legerősebb, legjobban védekező lény túléléséről. Holott az én értelmezésemben az evolúció az egyenlet talán kisebb súllyal latba eső része, a külső faktorok, mint a katasztrófák vagy a véletlenek legalább ekkora súllyal bírnak, leginkább ezt szerettem volna érzékeltetni.

BiG74 Bodri 2021.11.04. 15:03:29

@MEDVE1978:
Teljesen érthető a gondolat, csak az nem az evolúció, konkrétan nem része az evolúciónak, hanem kiváltó oka.
De tény, hogy a kiváltó inger nélkül nincs válasz reakció, tehát igen lényeges.

Tamáspatrik 2021.11.04. 20:06:14

@MEDVE1978: Az a járókelő hatás, amikor mindenki a másikra vár, hogy tegyen valamit. Ha nincs olyan nagy tömeg egy helyen, tehát nem kétséges, hogy nincs kire várni, akkor az emberek rohannak segíteni, kultúrától függetlenül.

a nagy hohohorgász 2021.11.05. 21:50:16

@Magyaur: az ugye meg van hogy a gazdad ellen azért 12 éve osszeall az értelmesebbje:)????
süti beállítások módosítása