Ideo-logikák

Ideo-logikák

Szénné büntetik őket

2022. január 18. - Tamáspatrik

Az egyes élelmiszerek árplafonjáról szóló törvény első látásra életidegen (fejtegettem én magam is nemrég), de az is lehet, hogy ez a feladott "magas labda" nagyon is rafinált célt takar. Ugyanis különösen alkalmas lehet arra, hogy megint megbüntessenek olyan kereskedelmi láncokat, amelyek ha megfeszülnek, akkor sem fogják tudni betartani az árplafonhoz tartozó élelmiszerek folyamatos készleten tartását.

A törvény nyilvánvalóan nem a mai magyar viszonyokra, hanem talán Albániára kalibrált, ha nem akarunk ennél távolabbi példákat keresni. Ugyanis a magyar emberek már elenyésző kivétellel nem aprópénzre mennek, épp azért keltett a törvény derültséget, mert a magyar pógár nem fog még egy ezresért se „lehajolni”, mára ez is már aprópénzzé vált. Ezzel szemben nagyon alkalmas a törvény arra, hogy tovább nyírja a kormány által kiszemelt cégeket és igen, a bizonyos típusú vállalatok, szervezetek és társadalmi csoportok elleni folyamatos „osztályharc”, ez a fajta politika nagyon is a rendszer lényegét képezi.

Először is érdemes a költség és idő közgazdaságtani ekvivalenciájáról pár szót váltani. Ez a közgazdasági alaptörvény annyira erős, hogy még az állatvilágban is érvényesül, például a bikák egymás közötti harca meddig tarthat és mennyire sebesíthetik meg egymást, vagy a majmok mikor mennyi kurkászással „fizetnek” egymásnak. A vásárláskor is kimutatható, hogy azok is, akik nem tudnak jól számolni, tudat alatt mégis nagyon jól mérhetően kezelik, hogy a költség ill. pénzmegtakarítás számukra mennyi időt ér meg. Ez még azok esetében is így van, akiknek elvileg nagyon sok a szabadidejük, mert például egy nyugdíjas sem tud sokáig sorba állni, talán mert megfájdul a lába, vagy mert neki is vannak elintézni való kisebb dolgai bőven.

Az élelmiszerboltokban tudomásul vesszük, hogy a hűtőpultról való önkiszolgálással mindenki nyer, mert ha nem is kapja meg a kívánt akciós terméket, akkor is másodpercek alatt talál magának valami hasonlót, a célnak szintén megfelelőt. Az idő-pénz ekvivalencia olyan egyszerű dolgoknál is érvényesül mint a bevásárlás, hiszen manapság szinte mindenkinek nagyon sok elintézni való dolga van. Azokban az üzletekben viszont, ahol nincs önkiszolgálás hűtőpultról, ott a friss áruk forgása jóval lassabb, emiatt kevesebbet fognak eladni, ráadásul nagyobb költséggel, hiszen amíg leszeletelik az árut, lemérik és beárazzák az percekig is eltarthat. Azt a fajta követelményt, hogy mindig legyen elég áru a pultokon (csirkemell és sertéscomb, na meg olcsó csirkefarhát), az alacsony árszintekkel dolgozó kereskedelmi láncok nyilvánvalóan nem fogják tudni betartani, hiszen mindig lesznek időszakok, amikor éppen elfogynak bizonyos, akár „a magyar kormány akciója” feliratú húsféleségek is. Ez persze a kormány számára nagyon jól jön, mert ott üti és vágja ezeket az üzleteket ahol csak éri, az adózáson keresztül, élelmiszer felügyeleti (semmire se jó rejtett adó) díjjal, közeli lejáratú termékek beszolgáltatási kötelezettségével, velük szemben viszont támogatásokat nyújtva a nem túl gazdaságosan működő haveri élelmiszerláncoknak. A cél nyilvánvalóan az, hogy utóbbiak fokozatosan átvegyék az előbbiek helyét, időnként jönnek is a kormánypárt közismert „tesztelőemberei”, akik a kimondatlan célt ki is mondják, figyelve jól a közvélemény reakcióját.

Azt mindenki tudja, hogy a haveri cégeket senki nem fogja ellenőrizni betartják-e a szabályt, velük szemben viszont a „nagyok” hatalmas büntetési tételekre számíthatnak a legapróbb hibák esetén is. Így szokott ez lenni minálunk. Bármelyik szolgáltató szektorban, aminek működtetése kívülről nézve faék egyszerűségűnek tűnik, lehet az kereskedelem, internetes szolgáltatás, TV-csatorna, bank vagy bármi, a jól működő és nem haveri (netán külföldi) tulajdonban levő cégekre igyekeznek szigorú, majdnem betarthatatlan vagy be sem tartható szabályokat hozni, a versenyhivatal pedig árgus szemmel figyeli, hogy mibe köthet bele és mi alapján szabjon ki milliárdos büntetéseket. A cél az, hogy előbb-utóbb ezek a cégek feladják és a haverok olcsón felvásárolják őket, a Bige-ügy is nyilvánvalóan erről szól. Amiért nem tiltakozik senki, annak az egyik oka, hogy az átlagembert különösebben nem izgatja a dolog, amíg nem észleli a szolgáltatás romlásának minőségét (legyen az vízmű, internet szolgáltatás vagy élelmiszerbolt színvonala), és csak akkor fog tiltakozni, amikor már késő lesz, mert csak a „haverok” versenyeznek egymással a pályán (vagy jó esetben legalább mímelik a versenyt). A megtámadott cégek sem tiltakoznak, mert nagyon jól tudják, hogy a bírság egyfajta különadó és inkább megpróbálnak még tovább evickélni, nem akarják még jobban kihúzni a gyufát. Megtámadni mindig azt lehet, ahol van egy jól működő rendszer, ami eléggé jó szolgáltatási színvonalat biztosít és a nagy volumen miatt sok nyereség képződik, ezt vámolja időnként a kormány (pontosabban az általa irányított szervezetek).

A jogállamiságról a kormányunk egyszer azt mondja, hogy nem tudja mit is jelent, máskor pedig hogy jobban betartja másoknál, én mondjuk ezt ellentmondásnak tartom és egyiket sem hiszem el. Amiatt még nem is ítélném el a kormánypolitikát, hogy a „hazai pályán” időnkét cinkelt lapokkal játszik, viszont azért már igen, amiért a játék közben folyamatosan változtatja a szabályokat a lapjárástól függően. Ez a látszat-jogállamiság esete, amikor hoz egy értelmetlenül kemény szabályt, de egyesekkel szemben elnéző, a ketteseket viszont szigorúan ellenőrzi és józanésszel nézve indokolatlanul nagy büntetéseket szab ki rájuk. Való igaz, elismerem, hogy ígéretüket betartva ezek a fajta megszorítások tényleg nem a „zembereket”, hanem a cégeket érintik, de elkerülhetetlenül a „keményen dolgozó kisember” is megissza majd ennek a levét.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr6816817840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2022.01.19. 07:33:13

Kérdés az, hogy a haveri cégeket hol lehet feljelenteni? Mert hogy ugyanakkor a magyar kereskedelmi láncok rendkívül szarul dolgoznak, ergo ott meg azért nem lesz mindig ott a csirkefarhát mert Jucika néni lusta kirakni, vagy mert Jóska bácsinál a boltvezetõnél épp másnap volt amikor a rendelést a kockás füzetben kiszámolta.

CSOKKI MÁLNA 2022.01.19. 18:27:25

Korábban Ferkó maga javasolta bizonyos áruk árának befagyasztását. Hmm..lehet, hogy ő is a Fidesz szekerét tolja..?

Alick 2022.01.19. 21:01:06

Van ötletem a kereskedelmi szénné büntetésre, pl. azért hogy a gyártók nem írják egyértelműen látható nagy felirattal a flakonokra, hogy ez sampon, az tusoló, amaz pedig haj kondicionáló.

Lámlenge 2022.01.19. 22:15:44

"Mert hogy ugyanakkor a magyar kereskedelmi láncok rendkívül szarul dolgoznak"
Persze, magyar, úgyhogy szar. De irigyeljük a németeket, osztrákokat, mert ők összetartanak, a hazaitól rendelnek! Hogy nektek semmi se jó...

BiG74 Bodri 2022.01.19. 23:15:44

@Lámlenge:
Pedig tényleg szarok, ráadásul a saját országunkban.

arthurthedent 2022.01.20. 06:43:29

Megint egy cikk, hogy mer' ez lesz meg az lesz. Feltételezni, hogy majd ezentúl mit csinál a kormány és gyalázni érte elég gáz. Szerintem érdemesebb lenne arra koncentrálni, hogy mit csináltak.

midnight coder 2022.01.20. 07:15:02

@Lámlenge: Az Észak-Koreaiak is otthonról rendelnek. Csak az osztrákok azért, mert odahaza olyan fasza minõségû dolgaik vannak, amivel szemben nem rúg labdába más, Észak-Koreában pedig azért, mert az ottani zsírdisznó nem teszi lehetõvé hogy más cégek is jelen lehessenek a piacon. Mondjuk a mi zsírdisznónk annyival azért jobb, hogy nem atomtûzijátékot építtet magának, hanem stadionokat.

midnight coder 2022.01.20. 07:17:20

@arthurthedent: Az tény, hogy abból a szempontból zseniális húzás volt, hogy a zsírdisznó kihúzta a hozzá tökéletesen méltó ellenzékének a zsebébõl a szociális demagógia nevû kártyalapot.

Motorogre 2022.01.20. 08:20:24

A posztolónak semmi fogalma nincs a közgazdaságtanról,. mikroökonómiáról, de még nyugdíjast se látott bevásárolni, de aprópénzért lehajolni se. Albániában sem.

A haveri felvetésen túl igazi közgazdasági kérdés az lenne: milyen magatartás várható a farhát beszállítóiitól : emelik-e a csillagos égig az árat, hiszen a kereskedőnek kötelező megvennie.

midnight coder 2022.01.20. 08:56:03

@Motorogre: A farhát beszállítói ha nincsenek kartellben akkor versenyben vannak. Ergo, az aki nagyon árat emel, az koppanhat. Ez nem a magyar mobiltelefon piac, vagy a globális gyógyszerfejlesztõ cégek piaca, ahol van pár versenyzõ és senki más, ergo úgy mutyiznak ahogy akarnak.

HaD 2022.01.20. 09:50:04

@CSOKKI MÁLNA: pontosan azét tolja és egyúttal a sajátját...mert hogy szabadlábon éli a kis patkány életét a posztkmcsi haverokkal együtt

HaD 2022.01.20. 10:08:23

@Motorogre: egy adott cég adott szerktorban adott termékre vonatkozó árpolitikája mióta "közgazdaság"-i kérdés...üzemgazdaságinak hívja a magyar köz(és szak)nyelv...ha már kioktatásnál tartunk...ebben az értelemben pedig egy farhát nem lesz egyéb alkotók nélkül és leginkább azok árának együttes alakulása az ami üzemgazdasági szinten kontrollálandó... felételzve(ennél azért több mert ez a tény:)) hogy a termelési költségek egy farhát "keletkezéskor" ugyan annyi mint egy csontos börös com vagy mell esetében....a szárny avagy a belsöségek árérzékenységéröl nem beszélve...a cikkíró pedig szerintem:) arra a nagyon is közgazdasági de inkább politikai kategóríára hívta fel a figyelmet mikor egy állam arra használja hatalmi piziját hogy a lehetö legmélyebben belavatkozzon a szabad(!!!!!) folyamatokban pusztán csak azért hogy letolja azemberek torkán hogy neki ezt is lehet mikorben azt a kamu évet is beadja hogy mindezt azemberek érdekében teszi....arról nem beszélve hogy semmilyen de semmilyen bizonyíték nem támasztja alá,hogy egy adott piaci szereplö állami eröszakkal( a diszkrimináció is az) történö visszaszorítása egy másik(konkurens) javára kedvezve azemberek javát szolgálja....nem hinném hogy egy cba árszinvonala vagy és kínálta attól jobb lesz ha monnyuk egydül marad majd a picaon....a közgazdaság történet éppen azt bizonyítja hogy egy monopol helyzet káros és hatékonytalan....,mind üzemgazdasági mind közgazdasági szinten.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2022.01.20. 10:10:25

Frady Endre:
Hatósági áras 6+1 élelmiszer

Nem kell vennem drága marhát,
Újra olcsó lesz a farhát!
Boltok tején, lisztjén, cukrán
Ámul s irigy sok-sok ukrán.

Nem az kérdés, nekünk kell-e
Sertés combja, csirke melle,
Hanem hogy, hogy vehetjük-e
Olcsóbban, mint dédünk üke?

Ősi árak, mai bérek!
Sokat érek! Annyit kérek,
Gyomrom sose legyen korgó,
S dőljön olaj, napraforgó!

Mi, le lesznek égve boltok?!
Sebaj, megyek s tüzet oltok!
Repess nép, apró, mit kiadsz,
S monnyonle a szabadpiac!

(farhát bugi!)

„Azért 6+1, mert engem kifelejtettek az első hatból?! Engem, aki nem csak a kóbor kutyákat lakatom jól, hanem a kisnyugdíjasokat is?! Hálátlan gyaurok!” /csirkefarhát/

„A legjobb hír, hogy az ilyen versek által a hatóságilag leárazott élelmiszerek mellett a szellemi táplálék is mindig elérhető.” /M. András, a költő legállandóbb és leglelkesebb olvasója/

„Polcon cukor mellett versek?!
S Földgömbön a Sztárolt Wár sík?!
M. úr, önben agyi vér sok,
Mint a Tiszában a varsák?!”
/Kancsalrím Kannabisz, az Elszabadult Költők Eltemetett Verssoraira Alapozott Sötétkamra (EKEVAS) fényforrása/

„Szellemi táp, M. úr, szellemi táp?! Ez az! Ezt kell brutálisan megadóztatni és a zemberek még az eddiginél is kevesebbet fogják használni a mesterségesen lezüllesztett közoktatási rendszerünk és a közpénztévés agymosó propagandánk által már eddig is jelentősen elkorcsosított józan paraszti eszüket! Köszönjük, M. úr, nem leszünk hálátlanok! Kap egy VIP-páholy bérletet az önhöz legközelebbi NB I-es csapat vadonatúj szuperstadionjába és meccsenként másfél-másfél kiló tökmagot és szotyolát. Gratulálunk!” /Lózung Ladomér, a Lajtán Innen Megoldások Lehetségesek Okosba’ Minisztérium (LIMLOM) üres tárca nélküli szakállamtitkára/

„Túlzó árnak fájó testén
Magas ÁFA lett a rossz seb!
Állam bá’ levinni rest, én
Meg behabzok, mint a rosseb!”
/Rebellis Robinhúd, a Piacot Összerondító Cumiagyúak Ellenzéke (PÖCE) véleményvezére/

„Jaj, jaj, tönkremegy a boltom és anyagilag le leszek égve, ha ennyi mindent olcsóbban kell adnom, mint amennyiért beszerzem!” /Negatív Nadír, pesszimista bolttulajdonos/

„Ne legyél már ennyire negatív, Negatív! Emeld meg jelentősen a zöldségek-gyümölcsök árait és máris bőven a pénzednél vagy! Az állam bácsi talán még meg is támogat, ha sok egészségtelen és kevés egészséges kaját etetsz a zemberekkel, mert így legalább nem élnek fölöslegesen sokáig és nem terhelik túl a nyugdíjrendszert. Hehe!” /Pozitív Patony, optimista bolttulajdonos/

„Állam által nyomott árú
Termék?! Tudja Lujza s Áron,
Máshogy kel majd el az áru,
Feketepiaci áron!”
/Csúszó Csaba, a Napraforgó Olaj Dílerek Egyesülete (NODE) ár- és rímfaragója/

„A szociálisan érzéketlen költő a szabad versenyes kapitalizmus kátyúba ragadt szekerének elvtelen túltolása közben is a szemünkbe szikráztatja elkótyavetyélt tehetségének talmi csillogását. Történelmileg megemlíthető, hogy a költő dédiének üke valószínűleg annak a Mária Teréziának az uralkodása idején élhetett, aki az ’Etetni kell a juhot, hogy nyírni lehessen!’ alapelv jegyében enyhíteni igyekezett a keményen dolgozó kisemberek, azaz a jobbágyság terhein, így aztán erősen kérdéses, hogy ma olcsóbban tudunk-e csirkefarhátat venni, mint a Habsburg uralkodónő idején. Mindenesetre, ha nem is olcsóbban, de okosabban!” /Feudális Fridolinné Hübelebalázs Histórika, középiskolai magyar-történelem szakos igazgatónő és rendszerhű maszek étolajszőkítő/

„Farhát-ipar csak kakasdomb, nem Tátra,
Magyarország pofára es’, nem hátra!”
/népdal/

„Mi ez a semminek is csak erős túlzással nevezhető mindenhiány?! Lehet közéleti aktuálverseket írni, főleg akkor, amikor a piacgazdaságot bunkóval agyagba döngöli, az IQ-mentes feudálbolsevizmus, de miért ilyen bölcsődei előkészítőből protekció ellenére is visszadobott babakocsiszökevény színvonalon és miért ez a két lábon járó kontraszelekciós etalon?! A dédünk ükénél még csak a tapétát rágtam, a repeső népnél viszont már a falat kapartam az orrszőrömmel! Vessenek fagyott csirkefarhát gleccser elé, ha legközelebb egy Frady Endre vers láttán nem húzom le inkább magam a vécén, csakhogy véletlenül se lássam meg még a címét se! Ukrán cukrán?! Ó, anyám, mit vétettem?!” /Puzsér Róbert, kritikus/

„Te jó ég, a magyarok önként megeszik a csirkefarhátat?! Mi itt Texasban a börtönökben jutalmazzuk vele a rossz fiúkat. Ha valaki kavar, megkérdezem tőle, hogy mit választ: megkajál másfél kiló nyers csirkefarhátat vagy ráemelem a tekintetemet? Ezután valahogy mindig a csirkefarhátat falják véresen.” /Chuck Norris/

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.com/2022/01/hatosagi-aras-61-elelmiszer.html

Bambano 2022.01.20. 10:16:40

@arthurthedent: hidd el, én is arra koncentrálok, hogy mit csinált a kormány.
például ingyen internetet adott a lakosságnak.
például nem úgy korlátozta a benzin árát, hogy lemondott volna az adótartalmának egy részéről, hanem árstoppot vezetett be.
például ársapkát vezetett be néhány élelmiszerre.
például úgy csökkentette a rezsit, hogy egy rakás szolgáltató tönkrement bele.
és mivel ezekből kettő engem a másik oldalról érint, ezért magadtól is kitalálhatod, hogy mit gondolok ezekről.
a kormány belföldi gazdaságpolitikája egy rakás ... sima lopás.

Bambano 2022.01.20. 10:18:45

@arthurthedent: "Feltételezni, hogy majd ezentúl mit csinál a kormány és gyalázni érte elég gáz.": vigyázó szemed a digire vesd...

citrix 2022.01.20. 10:51:01

Nahát, jó reggelt a pártállamban. A népi demokráciában nevelkedett elitnek volt miből és honnan tanulnia, hogyan hazudozzanak és lopjanak szemrebbenés nélkül a zemberek "érdekében).

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.01.20. 13:43:21

2022-ben 2000 milliárddal kell a költségvetésnek kipótolnia a piaci gázárat a "rezsicsökkentés" miatt. A sok hülye meg nem érti, hogy végül ők fizetik ki.

www.napi.hu/magyar-vallalatok/kiuti-a-koltsegvetest-a-rezsicsokkentes.744407.html

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.01.20. 15:16:44

De a sok naracshitű bevesz a maszlagot.

www.napi.hu/magyar-gazdasag/mar-latszik-ki-fizeti-meg-az-arstop-arat.744398.html

"Ugyanakkor nem látszik olyan jogi lehetőség, amely meg tudná akadályozni, hogy a több ezer árucikket forgalmazó boltok a hét terméken kieső bevételt más termékek áremelésével ne kompenzálják. Ha így lesz, akkor végső soron az árstop hatása szétterül: az összes vásárló anyagi szolidaritása lesz az, hogy októberi áron jutnak hozzá a liszthez és a cukorhoz azok, akiknek ez tényleg sokat számít."

2022.01.20. 16:33:11

@Bambano:
azért, mert te klasszikus oligopol közszolgáltatásokat tennél szabad piacivá. legyen piaci az egészségügy, az oktatás, a közművek, közüzemek, közlekedés, távközlés, stb. ezek elsődlegesen legyenek állami feladatok mondja a többség. különben az sima lopás.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.01.20. 16:41:06

@arthurthedent: igazad van. Koncentráljunk arra, mit csináltak. 2021 a túlköltekezés éve. Az infláció kezdete. Ezt kompenzálják a hatósági árral. Demagógia és kontraproduktív.

2022.01.20. 16:56:25

@HaD:
a fidesz nem azt akarja, hogy csak a cba maradjon. hanem legyen cba, coop, közért, áfész, füszért, stb. és ez mind legyen fideszes, vagy fidesz közeli. tehát a kiskereskedelmi piacot akarják uralni a versenyt korlátozni. a tesco egyáltalán nem érdekelt, hogy működje mellette auchan és interspar. egy állampárt viszont abban érdekelt, hogy legyen 6-8 konkurens kereskedő persze úgy, hogy azok mind az ő érdekeltségeibe tartozzanak.

a vicc az, hogy az állam, különösen egy uralkodó állampárt, a közszolgáltatásokat leszámítva nagyobb versenyt akar, mint a piaci szereplők.

Bambano 2022.01.20. 17:04:31

@cvsvrs: legközelebb találd el, hogy kinek a hsz-ére válaszolsz, mert amit az én számba adtál, olyat sehol nem írtam.

2022.01.20. 17:05:15

@Igazamvanvagyigazamvan?:
az állami szerepvállalás egyre erőteljesebb. pl. egy mai hír, hogy debrecen városa 1,000 új lakást épít a helyi fiataloknak "megfizethető áron". ezzel "gátat szabnak az ingatlan piaci árnövekedésnek". és a helyi tévé műsorvezetője elmondja, hogy ezt az új lakóövezetet még a 80-as években jelölte ki az akkori pártbizottság. a debreceniek régi vágya valósul meg ezzel.

midnight coder 2022.01.20. 17:22:17

@cvsvrs: Nyilván minden szereplõ azt szeretné ha egyedül lenne a piacon, de egy normál piaci versenyben ez nem fog összejönni. Viszont amikor NER ÁFÉSZ, küzd NER CBA-val akkor lószar sem lesz ott, nem verseny. Ahogy amúgy sem versenyeznek ezek ma sem: igazából az a közönség aki ezekbõl vásárol az általában azért vásárol ott, mert máshol nem tud (= nem éri meg neki / nem képes utazni a legközelebbi normális boltig). Amúgy igaz ez Pl. a mi helyi kisboltunkra is. Igaz hogy nagyon szûk a választék, és igaz hogy úgy 50%-kal drágább minden termék mint ugyanaz egy LIDL-ben, viszont egy pohár tejfölért inkább bemegy ide az ember mint utazzon három buszmegállót, vagy kiálljon az autóval. A helyi alkesz pedig szintén onnan vásárol, mert neki nincs kocsija, arra meg lusta hogy banyatankkal felüljön a BKV-ra.

midnight coder 2022.01.20. 17:23:58

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Arról nem is szólva, hogy milyen fasza az, amikor az én narancslevembõl finanszírozzák hogy a kopaszmercis csávó tudjon olcsó csirkefarhátat venni a pitbulljának.

2022.01.20. 17:32:20

@Bambano:
milyen ágazatból szorított ki az állam?

arthurthedent 2022.01.20. 18:01:45

@cvsvrs: "debrecen városa 1,000 új lakást épít a helyi fiataloknak "megfizethető áron""

Elég naívak, az egész országban nincs annyi kőműves, vízvezetékszerelő meg villanyszerelő. :D De mondjuk ja, kizártnak tartom, hogy jelentősen olcsóbban tudnak építeni mint egy magánember.

2022.01.20. 18:10:07

@midnight coder:
valódi verseny úgy lehet, hogy az áfész nem egy újabb ner franchise, hanem valóban a szövetkezeti parasztság tulajdona.

a hortobágyi halgazdaság igény szerint napi 10 tonna halat tud lehalászni a tóegyégeiből. jelenleg 2 halboltja van debrecenben. az egyik a tesco üzletében, a másik az interspar melletti kispiacon. és ezek mellett beszállító a hipermarketekbe. évi 1,500 tonna halat értékesítenek. ha a helyi halgazdaságok összeállnak egy közös "halért" hálózatba, akkor ugye konkurensei lehetnek a hipermarketek halpultjainak. vagy akár az önkormányzati vásárcsarnokok beszállítói is lehetnek. ezek vertikálisan integrált agrárvállalatok. amiben a helyi termelők állnak össze egy kereskedelmi hálózattá. ez nem egy lehetetlen dolog. különösen belkereskedelemben.

CSOKKI MÁLNA 2022.01.20. 18:23:12

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Okoska, az megvan, hogy az államnak nemcsak SZJA bevételei vannak? Én egyébként sokkal kevesebb SZJA-t fizetek százalékban, mint 2010 előtt. A nyugdíjasok nem is fizetnek adót, a nagycsaládosok pedig komoly adókedvezményben részesülnek, ahogy a 25 év alattiak is.

CSOKKI MÁLNA 2022.01.20. 18:25:20

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Tudod a kisker szektor egy sokszereplős piac, ahol komoly verseny van az egyes szereplők között. Közel sem biztos, hogy az árstop miatti veszteségüket teljes egészében, vagy akár nagy mértékben érvényesítik egyéb áruk árában.

2022.01.20. 18:47:44

@arthurthedent:
ez a lakópark egy 20 hektáros telken épülne, ami önkormányzati tulajdon. ezért nem kell fizetniük. és ffelteszem ez úgy megy, hogy a polgármester ráparancsol a helyi építési vállalkozói körre, hogy ezt most null szaldóval, vagy ha kell, akkor minimális veszteséggel vállalják be. mert ezzel szavazatokat vásárolnak.

Motorogre 2022.01.20. 19:07:43

@HaD:
„ de inkább politikai kategóriára hívta fel a figyelmet „ Köszönöm, neked is az jött le a posztból, hogy ez elsősorban politikai kérdés. Egyetértünk.
Mifelénk az üzemgazdaságtan, ahogy a mikroökonómia is a „nagy” közgazdaságtan alrendszere – de legyen mindenkinek saját szája ízlése szerint, fő a kölcsönös megértés.
Az árképzés és ennek alapját képező összköltség-számítás minden vállalkozás saját döntése (de elvárás hogy a valóságot lehető legjobban tükrözze, azaz az éves beszámoló „true and fair” legyen a készletérték tekintetében is).
A döntés (a szemantikát átlépve) az, hogy miként osszák szét a késztermékekre a közvetlen (ez egyszerűbb, pl. a farhátra a felvásárolt élőcsirke tömegarányában), de a közvetett (gyártási, forgalmazási, üzemi, vállalati általános - ügyvéd, őrkutya, villámhárító stb. – és cégszintű mint pl. management fee) költségeket.

Amikor egy-két alapanyagból többtucat késztermék készül, akkor a homogén gépcsoportok (hőkezelő kemencék stb.) költség-arányai mentén mindez lehetséges.
De hogy pl. a cég adócsoportjának költségeit (iroda, bér+járulék, szoftverek, felelősség-biztosítás stb.) a késztermékekre hogyan allokáljuk: no ez fogas kérdés. Darabszámra (egy csontos csirkemell ugyanannyit abszorbeáljon mint egy db farhát?) vagy üzemi általános költség arányában? Az előzőnél a farháton aránytalanul nagy rárakódott költség jelenne meg, a második az arányosság elve. Vagy tömegarányosan?

Itt jönnek a Sales-es emberek: mennyiért lehet majd eladni, milyen bruttó árrést szeretne látni a tulajdonos, a tőzsde? Egy drágább termék nyilván nagyobb közvetett költséget „bír el”, de sok egyéb szempont lehetne.
Mit csinál most a kontrolling vezető: a farhátra rakódó általános költségek egy részét át-allokálja egyéb termékeire – ettől még csökken a Szent Profit. Ha ez nem megengedhető: az egyéb termékek árát finoman emeli. S mivel minden ilyen termelő cég lehetősége csak ez – a versenyhelyzet tovább fennáll.

A Piacgazdaság Oszlopai, a Könyvvizsgálók gondosan elemzik a készletgazdálkodást (nemcsak az unalomig ismert FIFO, LIFÓ stb. technikák alkalmazását). Mély gyártási ismereteik nincsenek, max. iparági normákhoz tudnak hasonlítani (pl. 1 kg csirke gőzsugárral történő tollazásának energia-igénye kb. mindenhol azonos, az energia ára persze már más… - ezzel a lényeges hibákat tudják kiszűrni.

Ugye érthető?

Ui.: jópofák a „börös com”, „belavatkozzon” vagy „ha monnyuk egydül” jellegű megoldásaid, a téma komolyságát finoman ki figurázod. Ott a pont!

Motorogre 2022.01.20. 19:10:48

@midnight coder: Igen, lásd HaD-nak írt észrevételem.

232323 2022.01.20. 21:33:42

faj ha olcso lesz vegre a kaja? a szegeny halljon ehen?

HaD 2022.01.20. 23:26:17

@Motorogre: maradjunk annyiban hogy nem így csinálják a baromfi iparban az adott termék önköltségének így készletértékének meghatározását...ennyi lamentálgatás a közvetett költségekröl nincs,nem is lehet...ez pusztán az adott cég számvitelpolitikájának önköltségszámítási szabályzatának függvénye....de nem is ez a téma öreg....a fenti agyalgatás NEM a közgazdaság területe törödj bele barátom...;) ...amiért egyáltalán szóvá tettem a kioktató stílust az az hogy a farhát gyártás nem lóg a levegöben ,képzödik belöle egyéb alkotó rész amit piacra kell juttatni ha már szétkapják a pipit....ezért is ez a "remek" intézkedése a kurmánynak csakis és kizárólag az agitpropos múltjuk miatt került terítékre és bevetésre....ebben az értelemben pedig politikai és sem nem köz sem nem üzemazdasági kérdés...és ezen tipródni az meg figyelemelterelés....mint maga a farhát ügy is....sokkal nagyobb itt a közgazdasági bibi...na erröl terelnek....fókuszálj erre...barátom;);)....a helyesírási hibákra való utalást meg köszi nincs a gépemen magyar helyesírás figyelö...ritkán használom a magyar karaktert...de köszi...így utólag ránézve van ott több is...jó gyüjtögetést:):)

HaD 2022.01.20. 23:35:58

@cvsvrs: nem ..nem ezt akarják hanem ilyen agitpropos húzásokkal azt sugalni hogy ök mennyire azon vannak hogy hazai kézbe kerüljön a kisker.....valójában egy aldi vagy egy lidl kilóra megveszi az egész magyar gazdaságot ha kedve szottyanna....és ezt ezek nagyon is jól tudják...ez a válsztások elötti kis próbálkozás...volt itt már élelmiszer minöség balhé...mi is lett a vége(kicsit több zs ment a kajmánszigeti számlára:))....neki ugorhatnának a bankoknak is...kezdve az isten tudja kié OTP-vel...de nem hogy nem teszik hanem még ki is tömik öket támogatott termékekkel....a mi pénzünkön...beszednek tölük kis külön adót...amúgy meg fizethejük a világbajnok kamatokat meg a világbajnok bankköltségeket....de a propaganda szintjén azt mantrázzák hogy ök a Lúdas Matyik és elveszik a gonosz nyugati bankoktól a pénzt és visszadják a szegény népnek...ügyes ..ahogy khón mondaná...nekik csak silberstein mondja:):)

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.01.21. 00:06:54

@cvsvrs: van egy fogadásom, hogy a lakások négyzetméterára magasabb lesz a piaci ártól...tudod, ha a piaci ártól olcsóbban adják, akkor az államnak kell beszállni. Az állam pénzét viszont te termeled meg...

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.01.21. 00:10:58

@Motorogre: a gond akkor lesz, amikor a kisker. majd nem rendel combot és egész csirkét, csak farhátat és csirkemellet.
Akkor majd ki kell tenyészteni a sertéscombú csirkét...

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.01.21. 00:12:05

@232323: nem lesz olcsó a kaja. Ébredj fel, Csipkerózsika!

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.01.21. 00:15:16

@232323: a szegény ne haljon éhen, előbb szavazzon, azután majd.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.01.21. 00:17:17

@HaD: "s húzásokkal azt sugalni hogy ök mennyire azon vannak hogy hazai kézbe kerüljön a kisker"
Mondjuk azzal se volnánk előrébb.

arthurthedent 2022.01.21. 08:01:50

@cvsvrs: "és ffelteszem ez úgy megy, hogy a polgármester ráparancsol a helyi építési vállalkozói körre, hogy ezt most null szaldóval"

Mert az építőiparra rá lehet parancsolni és akkor építenek? 1000 új lakást? Lakóparkban? Hát ez elég meseszerű ám!

"ez a lakópark egy 20 hektáros telken épülne, ami önkormányzati tulajdon. ezért nem kell fizetniük"

Ja, hogy ingyen van, mert közpénzből megy? Az önkormányzati tulajdon elveszti az önkormányzati jellegét? :D Hát ha csak úgy nem...

Amúgy van egy 20 hektáros belterület vízzel, gázzal, villannyal, csatornázással? Vagy azokat is ki kell építeni?

2022.01.21. 08:12:57

@arthurthedent:
orbán viktor ráparancsolhat a market zrt-re. hogy a fenébe ne tehetné. ez a nemzeti együttműködés renszerének a leglényege.

2022.01.21. 08:14:03

@arthurthedent:
ezek mellett még a közlekedést is ki kell építeni. ha az önkormányzat gazdálkodik a vagyonnal, akkor ezek megtérülnek vagy nem térülnek meg. mindenesetre ezzel szavazatokat vásárolhatnak.

2022.01.21. 08:45:42

@arthurthedent:
de ugye ha ez "szabad" piaci projekt, akkor ezeket is az állam építi ki. így lesz az "ingatlanberuházás" nyereséges. hogy a környezetet, mondjuk a műemléki környezetet az állam építette ki. budapesten az ingatlanberuházások elsődlegesen azért szuper nyereségesek, mert a főváros a középponti állam is egyben. és "a piacoknak" megéri ezekbe pénzt forgatni. a pénz a semmiből terem a kereskedelmi bankokba. és így a főváros csak fogyaszt. és azt mondja, hogy szuper jó ez a piac. ne avatkozon be az állam. ne legyen állam. oké, akkor a minisztériumokat, az országos közintézményeket hordjuk szét. és budapesten legyen kisebb az állam. csakhogy úgy elvándorolnak "a piacok".

arthurthedent 2022.01.21. 10:29:46

@cvsvrs: Nem vagyok híve a szabad piacba ilyen beavatkozásnak. Persze nem lehet teljesen szabad, de azért 1000 lakást építeni az már megint a szokásos túlzás.

2022.01.21. 12:48:39

@arthurthedent:
ha megnézed ezt a madártávlati képet, akkor láthatod magyarország utolsó szocialista lakótelepét. ez az ún. tócóskert. és mellette magyarország első és egyetlen szocialista lakóparkját. ez a ún. tócóvölgy.
www.debreceninap.hu/media/24/31/24/tocovolgy_zvp_9-580x387.jpg
anno mindkettőt a hajdúsági építőipari vállalat (háév) építette. utóbbit típustervektől eltérően már a reformok keretében. és így a tócóvölgy házgyári elemekből összerakott sátortetős lakásokból áll. lakópark jellegű. és a képen láthatod, hogy a közösségi terek a város határa felé nyitottak. ennek az építkezésnek lett volna egy második üteme. amit a rendszerváltás miatt valósult meg. mondván, hogy ezek után csak szabad piaci vállalkozások építhetsenek lakásokat, hiszen ez a kapitalizmus. és azóta ez a telek ott áll üresen. 30 éve.

ezek után a háév 1991-ben csődbe ment. és létrejött a hunép zrt. ugyanazzal a menedzsmenttel. és úgy egyébként debrecenben az építőipari beruházások jelentős részét a hunép és alvállalkozói köre végzi. itt láthatod, ahogyan a polgármester (jobbra) a rendszerváltás utáni 25. éves jubelium alkalmával átad egy emléklapot a hunép (háév) vezérigazgatójának, aki kvázi a főmunkatársa.
www.debreceninap.hu/media/2016/11/03-25-eves-lett-a-hunep/25HUN%C3%89P11.jpg
és most a polgármester azt mondja, hogy fejezzék be a 80-as években abbamaradt lakópark építést mindezt a "zöld város" program keretében. tehát lényegében egy 30 éve abbamaradt szocialista projektet fejeznek be.

és ha ez sikeres lesz, akkor ezt folytatják. mert a város épít a bmw számára munkásszállót, illetve tanítói lakásokat akarnak kialakítani. fiatal pedagógus házaspároknak. ez ügyben már tárgyalnak a tankerülettel jelentették be a sajtótájékoztatón. kvázi "tanácsi" lakásokat kaphatnak a lojális közszolgák. így is le lehet fordítani. és úgy is, hogy megbecsülik a tanárokat. és ugye az állam eddig is épített nővérszállókat az orvosi egyetem számára. és diákszállásokat. és errefelé a belvárosi lakásokat sem adták el. tehát a város egy jelentős mértékű bérlakás állománnyal támogatja a társadalmi mobilitást. ezt várják el a betelepülő multinacionális vállalatok is. akik állami támogatásokat szerezve ugyanezekkel a cégekkel építkeznek. és egyébként még templomokat is építenek. egy görög katolikus templom alapkőletétele 2020-ban ezen a tócóskerti lakótelepen.
static.civishir.hu/ci/2020/07/gorogkatolikustemplomalapkovethelyeztekelatocoskertben6.jpg
és itt látható mögötte tócóvölgyi szocialista lakópark.
static.civishir.hu/ci/2020/07/gorogkatolikustemplomalapkovethelyeztekelatocoskertben7.jpg
tehát ebben a projektben még az egyházat is meg kell fizetni. és ugye a lázár féle elképzelés az, hogy a szocialista lakótelepeket emberléptékűre bontsák vissza uniós forrásból. tehát a tócóskerti lakótelep olyasmi legyen, mint a tócóskerti lakópark. még ez is tervben van. ennek a költségét majd megfizetik az ejrópai polgárok.

aztán te mondhatod, hogy az az állam, az egyház és a piac összefonódása. mindezt a 21. században. ne bassza már meg, stb. csakhogy ennek része a bmw, a mercedes és a többi. azt mondják, hogy ezzel olyan kisvárosokat kapnak, amelyek versenyképességben nem lesznek veszélyesek rájuk. és ehhez épül még deutsche schule német szövetségi tantervvel, mert hanzi családjának az kell (ő félév után menne vissza németországba), és svájci típusú nemzetközi iskola. mert jürgen családjának inkább az kellene (ő megy tovább külföldre. tehát ő nemzetközi iskolába járatja a gyerekeit.) és persze kifelé is viszik a képzett szakmunkást villanyszerelőnek, szakácsnak, vagy akárminek. a szakképzési centrumban kétnyelvű magyar-német képzés folyik. eleve a "szakgimnáziumi" a németek találták ki. a szakközépiskolások középfokú nyelvtanulása végett. emlékezhetsz, hogy az egyébként orosz-francia szakos rózsika néni, akit (felteszem a neve alapján oktatási államtitkárnak választottak) még azt is bejelentette, hogy a német lesz az első idegen nyelv. mert aki német-rómaiul megtanul az már megtanul angolul vagy latinul is. csak aztán erről országos méretekben lemondtak.

amúgy ehhez a projekthez a lutfhansa indít egy debrecen-münchen légijáratot. a pandémia idején a lufthansa gépeit az állami tulajdonú debreceni nemzetközi kisrepülőtér parkoltatta. az volt a legolcsóbb. és a tervek szerint felfuttatják a repteret. a jelenlegi 300 ezerről 3 milliós utasforgalomra.

és kérdezheted, hogy mégis mibő? leütik az entert és abból. a pénz a semmiből adódik. és kérdés, hogy ezek a beruházások összességében megtérülnek-e. de ebben baszott nagy gyártelepek is vannak. a bmw úgy tervez, hogy évi 0 és 1 millió járművet gyártana. még egyszer lehet nulla (egyelőre még nem vette meg az államtól a gyárterületet) és szélső esetben lehet évi egymillió személygépjármű gyártása is akkor ha kínai vegyesvállalatukat nacionalizálnák. ezért egy akkora kapacitású áramkábelt húztak, amivel el lehetne látni szegedet, vagy pécset.

arthurthedent 2022.01.21. 13:14:08

@cvsvrs: Magyarországon és amúgy európában minden megtermelt forint felét az állam költi el. Ez már majdnem szocializmus, ami meg ugye tudjuk, hogy nem működik.

Rohadtul ostoba dolognak tartom, hogy az állam elszedi a pénzt tőlem és egy másik városban házak tömegét építi belőle embereknek, akiket nem ismerek. Pláne, hogy jön valaki, aki megmagyarázza, hogy a nagy német gyárnak ez jó, szóval teljesen logikus lépés volt és örülnöm kellene.

Hát szerintem meg sokkal kevesebb adót kellene beszedni, akkor nem lenne gond, hogy a BMW nem örömködik és az emberek tudnának házat építeni maguknak. Ja, lehet, hogy a BMW nem fejlesztene, de nem lenne baj, mert nem kellene atom sok adót beszedni, hogy odaadjuk a BMW gyárnak lakások formájában.

Az államnak meg el kellene döntenie, hogy állam vagy vállalkozó. Mert ha vállalkozó, akkor a saját pénzéből gazdálkodjon ne az enyémből, ha meg állam, akkor ne ringassa magát abba a kéjes álomba, hogy sikeres vállalkozó.

2022.01.21. 13:22:45

@arthurthedent:
még a szocializmus idején létrejött egy olyan struktúra, hogy a mezővárosban legyen mezőgazdaság, az iparvárosban ipar, és a fővárosban a kereskedelem. csak ugye a szocialista ipar attól nem volt működőképes, hogy a vállalatok maguk nem kereskedhettek. hanem ágazati jelleggel létrejöttek az impex-ek. és ők fölözték le a hasznot. és a megyei párttitkárok verték az asztalt, hogy ők is akarnak kereskedő cégeket. és a járások is, hogy a feldolgozóipari kisüzemeikhez kapcsolódjanak kereskedelmi láncolatok. ez ugye az abc bolthálózat, áfész, közért, füszért, coop és a kisegítő gazdaságokhoz kapcsolódó népboltok. és ezek az elképzelések jönnek vissza.

és ehhez társulnak még feudális restaurációs kísérletek. pl. nánási portéka háza.
www.dehir.hu/upload/images/wp_cikkek/2020/portekahaz.jpg
ez egy kereskedőház. a képen a parasztok mögött láthatod a magosz elnökét, az agrárminisztert és ott van a hajdúnánás polgármestere, az országgyűlési képviselő, a megyei önkormányzat elnöke.

tehát ez nem nánásiék kisboltja a balaton mellett. amit a kereskedelmi tévéből ismert ördög nóri és a nánási férje ura gründolnak. hanem egy félfeudális kereskedőház. összeállnak a nánási parasztok. és létrehoznak egy félállami bolthálózatot. a kereskedőház központja önkormányzati tulajdon. és ehhez létrehoznának fizetőeszközt. tehát leütik az entert. úgy lesz bocskai korona. bármennyi lehet. és a parasztok megtermelik az árufedezetét.
www.bocskaikorona.hu/media/tv/bkfilm.mp4
és a bocskai koronát a balatoni kisbolt vagy elfogadja, vagy nem fogadja el. ők is létrehozzák a balatoni koronát.
na most mondhatod, hogy ez a helyi pénzrendszer a globális ellátási lánccal szemben szerveződve nem működhetnek. és ezek a romanikus elgondolások rendre befuccsoltak. ezzel együtt elég sok szavazójuk van. különösen vidéken. és felteszem az mnb mba képzésben részesült vezetői is dobnak egy hátast attól, hogy a hajdúvárosoknak legyen egy saját jegybankja. bocsásson ki nem konvertibilis pénzt. mert ugye az agrártermeléshez nem kell feltétlen euró, vagy dollár. megveszik a minszki fehérorosz traktort bartellben. és gyártanak hozzá biodízelt. tehát bocskai koronával is kapitalizálódhatnak. úgy, hogy a nyereséget átváltják dollárra, vagy euróra vagy bocskai aranykoronára.

és ez egy unortodox megoldás. és lehet mondani, hogy az ilyesmi nem működik, nem működhet. vagy ha mégis, akkor ezzel legfeljebb európa szegényházát lehet felépíteni. valami olyasmit. ezek az elképzelések. és ehhez kapcsolódnak az állami gazdaságok, az egyháztáji vásárok, érmellékről jönnek, hogy alakítsunk vásárszövetséget. aratónapok lesznek és még nem tudom micsoda. és ehhez társul marketing. az ugye helyi televíziók és az közmédia.

és ehhez jönnek, hogy szociális intézkedésekkel korlátozzák a hipermarketeket és még ott a zöld kártya, amivel tudják ütni őket. a makk alsóval, tök filkóval, a piros és a zöld ásszal kenterbe verhetik a hipermarketeknek egy a kormánnyal együttműködni nem akaró részét. és ez is működhet. és az is, hogy ellátási hiányosságok lesznek és brutális államháztatási hiány. épül a hajdúnánási moto gp. és árulják a nánási portékát. marika néni a nagy lábasba vagy a kis ütbe főzi a lekvárt. sose fog megtérülni. lehet. de ettől még erre szavaznak. és ez nyer, vagy márki zay péter, aki visszahozná az szdzs-mdf listát. amiből lett ugye a ner.

alternatíva?

arthurthedent 2022.01.21. 13:24:02

Az emberek megválasztják a politikusokat, hogy csinájanak rendőrséget, egészségügyet, árvízvédelmet, honvédelmet, meg ilyeneket.

1) A politikusok sz.rnak megcsinálni az egészségügyet meg a rendőrséget meg ilyeneket, az unalmas. Nem érdekli őket.

2) Viszont megadóztatják a sós mogyorót, mert a só egészségtelen, a pezsgőt, mert az alkohol egészségtelen, elszedik a pénzt azoktól, akik tudnak vállalkozást csinálni, mert nekik van és odaadják azoknak, akik nem tudnak vállalkozást csinálni, mert akkor hátha összejön nekik. Aztán indítanak egy csomó elcseszett vállalkozást, merthogy élénkíteni kell a gazdaságot, elszórják a nehezen megkeresett pénzt, amit oktatásra kellene költeni mindenféle marhaságokra mondván, hogy "pályázat".

2022.01.21. 13:40:12

@arthurthedent:
ehhez nem kell különadó. az önkormányzat létrehoz egy gazdasági társaságot. tócóvölgy 2030 non profit kft, vagy valami ilyesmit. és az építi meg. úgy, hogy kap beruházási hitelt. és az a pénz úgy lesz, hogy leütik az entert és ott a pénz. lehet költeni. a szabad piaci ingatlanbefektető is így csinálja. hülye lenne ennél többet kockáztatni. és ez beruházás vagy megtérül, vagy nem térül meg. a céldátum mondjuk 2030. ha nem térül meg, akkor igyekeznek a veszteséget minimalizálni. európai uniós forrásokat bevonni. építenek a házakra napelemeket, vagy akármit. az európai unió ezt a pénzt nem a polgáraitól veszi el. tévedés azt gondolni, hogy a eu befizetések a tagállami adókból keletkeznek. azok a költségvetési hiányból lesznek. a semmit osztják szét közösen. tehát szó nincs arról, hogy bárkinek az adóforintját elveszik.

persze értem, hogy ha a pénz a semmiből terem, akkor az egy közös kockázatvállalást jelent. az is, hogy egy piaci szereplő teremti a pénzt. az is inflációt teremt. csak amikor az ingatlanárakban inflálódik a pénz, akkor nem azt mondják, hogy ez pénzromlás, pénzrontás, hanem szabad piaci megtérülés.

2022.01.21. 14:02:51

@arthurthedent:
csakhogy ez nem kizárólag a magyar állam, hanem az európai unió alapműködése. tehát az van, hogy a katalán állami egyetem és a volkswagen-seat mérnökei kifejlesztik a szállítórobotokat. és aztán ezt a debreceni állami egyetem továbbfejleszti vagy utángyártja. ami ha nyereséges lesz, akkor átváltozik magánvállalattá. ha veszteséges, akkor sem feltétlen kell egy költségvetési soron feltüntetni a veszteséget, mert jön egy újabb pályázati lehetőség. kitalálják, hogy ezek szociális robotok és az európai szociális unió keretében finanszírozzák meg. vagy hogy ezek szállító robotok "zöldek" .

ez az egész nem a fidesz találmánya. hanem leginkább a fidesz alkalmazkodott ehhez a rendszerhez. és ez egy félállami rendszer a reformszocializmushoz hasonlít a leginkább. és erre elemi közelítéssel két dolgot lehet mondani. az egyik, hogy fogadjuk el, hogy ez ilyen. ez egy lehetséges világ és ezt kell kontrollálni. a másik, hogy le az adók 75%-ával. és az állam nyújtson minimális ellátást. tehát az állam ne akarja marika néninek szociális robotokkal házhoz szállítani az ebédet a népkonyháról. vagy menjen érte, vagy ne legyen egyáltalán népkonyha. hanem a piac beárazza, hogy drága marika ennyibe kerül street food házhoz szállítva. rendeljen a food pandán.

vagy majd összeáll a magyar, a katalán állam, a volkswagen-seat és a szavazatokat megszerzik ehhez az egészhez. mert felvonul a robot flotta a városban. narancsárga zászlócskákkal.
scontent.fbud6-4.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/272119579_335772781886573_9216374818736463071_n.jpg?_nc_cat=105&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=jjHuhqX4eLMAX-_si-t&_nc_ht=scontent.fbud6-4.fna&oh=00_AT9uZUl_Qdua0HSbjVncoiVMDBkh-ru5tGOjU-LAwLJQzg&oe=61F0796D
de ez nem a te adódból megy. vagy a debreceniekéből. mégcsak nem is német vagy a katalán adófizetők euróiból. hanem a hiányból. és ha ez jó buli, akkor ügyes üzletemberek kiszervezik a saját cégekbe. ha nem, akkor növeljük a hiányt. a százcsillárd dollár, vagy euró mögé írunk még keveset. mit számít az. ami gdp arányosan még csökkenhet. konjunktúra megoldja. recesszióban pedig az állam a levegőből leakasztja a mentőcsomagokat. ugyanezt teszik "a piacok".

arthurthedent 2022.01.21. 14:20:13

@cvsvrs: "ez az egész nem a fidesz találmánya."

Egész európáról írtam:

"Magyarországon és amúgy európában minden megtermelt forint felét az állam költi el. Ez már majdnem szocializmus, ami meg ugye tudjuk, hogy nem működik."

2022.01.21. 14:57:02

@arthurthedent:
a reformszocializmusról (a vegyes gazdaságról) nem tudjuk, hogy működik-e. mert nem az omlott össze, hanem a szovjet rendszer.

arthurthedent 2022.01.21. 19:10:27

@cvsvrs: "a reformszocializmusról (a vegyes gazdaságról) nem tudjuk, hogy működik-e."

A szocializmus nem működik, ezt tudjuk, mert mindenütt összeomlott. Az állításom az, hogy ha az állam költi el a vállalkozásod által megtermelt pénz felét az nem vegyes rendszer, az teljesen szocializmus.

"mert nem az omlott össze, hanem a szovjet rendszer."

Meg a kínai, meg a kubai, meg a magyar, meg az összes. Ahol szocializmus volt ott nyomor lett.

2022.01.21. 19:41:02

@arthurthedent:
100% újraosztás az államszocializmus (vagy ha nincs állam, akkor anarcho kommunizmus ez a szélbal), 0% pedig a államkapitalizmus (vagy ha nincs állam, akkor anarcho fasizmus, mert úgy szabad rablás van, ez a széljobb).

50% a vegyes gazdaság. a szocializmus a reformokkal. azt kapitalista módszerekkel építjük. ami azt jelenti, hogy egyenlőtlenség van az újraelosztásában. mert az egyének és a kollektívák is teljesítményük szerint részesülnek a javakból. ez volt a rendszerváltás előtti állapot. nem ez omlott össze. hanem a szovjet rendszer.

azt mondod, hogy az nem lehet, hogy az állam építsen 1,000 lakást debrecenben. ez egy párthatározattal épül meg. azt mondod, hogy ilyen nincs. lényegében ugyanaz a cég, ugyanaz a menedzsment építi meg az önkormányzati tulajdonú lakóparkot, amelyik az állami építőipari vállalatot vezetését átvette a reformok idején.

akkor az volt a lényeg, hogy minden szocialista állami vállalat önmaga gazdálkodott. és amelyik cég nyereséges volt az felvásárolhatta azt, amelyik veszteséges. tehát nem a hiányt pótolták, hanem azt mondták, hogy veszteséges vállalatok vezetői rendelődjenek alá a nyereségeseknek ágazati jelleggel.
és akkor majd az így létrejövő helyi reformszocialista állami vállalatok társulnak a kapitalista világvállalatokkal és az emberiség egy vegyes gazdasági rendszerben működik tovább.

a nyugat persze nem akart ilyen rendszert. ezt kelet európában elsöporta. erre kényszerült kínában. és az sikeressé vált. magyarországon a vegyes gazdaság (a meghirdetett szociális/szocialista piacgazdaság) nem nagyon lett kipróbálva. annak ellenére, hogy arra szavazott a nép. a gazdagrérti kisboltban lenke néni azt mondta madaras bandinak, hogy nyugdíjas napokat tartanak, hogy legyen olcsó áru. mert majd úgy privatizálnak, hogy ezt is megoldják. ilyesmit akar a nép. mondhatod, hogy ezt nem lehet. nem tudjuk, hogy működik-e a félig szabad kereskedelm és egy kiterjedt közraktár hálózat kombója egyetlen államon belül. ezt nem tudjuk.

2022.01.21. 20:48:52

@arthurthedent:
debrecenben a városi kórházat mohács után hozták létre. egy boncz lászló nevű polgár. vélhetően a városi boncmester. aki nagyon gazdag volt, mert egy kápolnát épített szent erzsébetnek. és a halála előtt felajánlotta a házát városi kórháznak, azzal, hogy a feleségét még tartsa el a város. valószínűleg nem volt gyereke. a vagyona jelentős részét vélhetően a mohácsi csatatéren szerezte. ahol ugye a sebesülteket operálni kellett. pénz nem számított. szabad piaci egészségügy. ebből jött létre a városi kórház. nem a szocialista párt, hanem mohács.

ezek után debrecenben 1 köböl és 1 véka áru árából 1-1 dénárt kellett fizetni az ispotály javára. egész pontosan a köböl és a véka felügyelőinek. akik egy részt, a saját bérüket megtartva átadták a pénzt az ispotálymesternek. akinek a munkáját egy választott egyházfi felügyelte. és a feleség, ursula (orsolya) asszony meghagyta, hogy a szegények közül is válasszanak ki egy képviselőt, aki a betegeket képviseli. 1529-ben.

1538-ban ferdinánd és szapolyai békét kötöttek nagyváradon. ezek után debrecen a ferences koldulórendet elzavarta. mondván, hogy csak esznek, isznak dorbézolnak. a pénzt meg átviszik a róm.kat. püspöknek. a béke értelmében ezek után nem hívhatta be a német római hadakat. és ezek után a ferences kolduló rend helyébe reformált tanítórend lépett. az ispotálymester mellett az "iskolamestert" is meg kellett fizetni. azt találták ki, hogy a csapszékek kerüljenek a "kommunitás" tulajdonába. az italmérés hasznából tanítják a diákokat. akik létrehozták a diákköztársaságot. ennek élén egy utolsó éves diák, a szénior állt. akit már ugye nem nagyon lehetett elbocsátani. és például azt követelték, hogy kapjanak egy malmot. annak nyereségéből élelmezik magukat úgy, hogy az özvegyek közül sütőnőket fogadnak. a csapszékek és egy malom közhasznú célokat szolgáltak.

aztán nagy szulejmán 1541-ben elfoglalta budát. azt török bálint védte. ő volt a nádor, jános gyermekkirály gyámja és izabella királyné gyámolítója. utóbbaiakat a szultán elkütlte erdélybe. török bálintot internálta isztambulba. a hét toronyba. török bálint ezek mellett debrecen földesura. debrecen egy uraság nélküli uradalommá vált. török bálint fia, az egri csillagokból ismert jancsi azt mondja, hogy őneki nem kell debrecen. mert hadakozik a törökkel, az asszony csalja egy lovásszal hunyad megyében. lemond az úriszék jogáról a város polgárai számára. esküdteket kell választani a szenátus mellé. azért, hogy a jurátus bíráskodjon.

ezek ugye köztisztviselők. ezeket meg kell fizetni. nem nevezi ki a pápa a püspököt. választani kell a papságot. létre kell hozni a püspöki hivatalt. ez mind pénzbe kerül. jön egy huszár gál nevű énekes prédikátor, akit el akar fogatni az egri érsek. debrecen befogadja. és a nyomdáját a városnak adományozza. így jön létre a városi nyomda 1561-ben. magyar nyelvű könyveket nyomtatnak. a reformáció magyar vallást hirdetett.

ezen kívül kell egy jegyzői hivatal. országgyűlés is pénzbe kerül. mert nem a nemes megy, hanem debrecen nemes városának küldöttje. követeket választnak, akik időnként eljárnak budára a pasához, vagy bécsbe a császárhoz, időnkén isztambulba mennek a szultánhoz. erdély részeként fizetik a hódoltsági adót a portának. és mellette meg kell szervezni a város védelmét.

utcakapitányokat választanak, az utcában kocsisokat fogadnak. közösségi közlekedés ez is ugye pénzbe kerül. és azt mondják, hogy minden háznak legyen szavazati joga. tehát minden polgári családnak a cselédeivel. a taksát azonban meg kell fizetni. kiterjedt közigazgatásnak ára van.

a törököket elűzik. kiderül, hogy a habsburgok se jobba. egyre több a plebejus lázadás. és a szenátorok arra jutnak, hogy a közellátást a kereskedelmi szolgáltatások hasznából kellene fenntartani. 1695-ben a város létrehozza nemes kalmár társaságot. a város kereskedik. 1699-ben megépítik a hortobágyi csárdát. megveszik bika bálint fogadóját. a város szolgáltat. ez lesz a később a városi arany bika szálló. 1708-ban létrehozzák a leánynevelő intézetet. ahhoz tanítók kellenek. tanítói házakat építenek. a város. a kollégiumba külföldről hívnak tanítókat. mert van fizika. hazahívnak külföldön tanulókat. alkémikusokat. a városi bábáknak bábamesterségre tanító könyvet adnak ki. ezekből jön létre egy cca. 30 ezres város a felvilágosodás korára.

és aztán csokonai és fazekas idején folytatódik. aztán a 19. században. 1846-ban alapítják az első debreceni takarékpénztárt 156 részvényessel. a kiegyezés után úgy határoznak, hogy a város építsen bérpalotákat. ezek belvárosi luxus lakások, amit a jól menő üzletek tulajdonosai kibérelhetnek. és olyan környezetben élhetnek, mint főnemesek. a város gőzvasutat épít. bevezeti a telefont. a parasztok árulják a portékáikat.
antikterkep.hu/image/catalog/Poszterek/Magyarorszag%20foto/debrecenfup1.jpg
ezen a képen van a piac. a piac utca. és azon a tulajonlás vegyes. állami, egyházi, közösségi és magántulajdon váltakozik.

2022.01.21. 20:50:54

ezt a kis történeti áttekintést azért írtam le, mert errefelé szerintem minden korban vegyes gazdaság volt. csak feudális, kapitalista, szocialista hangsúlyokkal.

2022.01.21. 21:03:18

az önkormányzati határozatok tárából a legrégebben fentmaradt kötet 1548-as .

Érdemes Szűcs Ferenc birósága idején 1548-ban keletkezett bírósági határozatok

Deső Péter letiltotta Erdélyi Miklós házának házi eszközeit nyolc forint értékben mindenki mást megelőzve.
Kádas György tiltja Lökös Pálnak Horvát Orbánnál levő pénzét 10 dénár hiján 17 forintig mindenki más előtt.
Srangli János és Haraszti Márton özvegyének férje között a biróság ugy határozott, hogy az adóslevél Kalmár János neve és pecsétje alatt lett kiadva, és őt tartozik perelni.
Szijjártó Tamás felesége zár alá veszi Lökös Pálnak Horvát Orbánnál levő pénzét husz forintig.
Szűcs Benedek a jelen bzonyságlevéllel mindenkit eltilt attól a résztől, amely feleségét Szűcs Gáspár leányát öröklési jogon illetné, hogy azt senki idegen, tartozásáért el ne adhassa vagy meg ne becsültethesse.
Szent György napján Szűcs Márton megbecsültetett két hordó bort Kalmár Márton részére egy hiján harminc forintra, amelyhez Kalmár Márton még négy forintot tartozik adni és fizetni. Ugyanaz a Kalmár Márton Kozma Ferencnek megengedte, hogy felvegye.
Nagy György és Fekete Márton letiltják Kádas Istvánnak Kalmár Istvánnál levő javait, amig a számadást meg nem ejtik, a többi hitelezőt megelőzve.
Gyenge Máté özvegye vallotta, hogy tartozik Rózsa László szegedi lakosnak 105 forinttal. Ennek felerészét a jövő május 10-re vagy augusztus 15-re igérte megfizetni, más részét a jövő október 26-ra oly feltétellel, hogy házát lekötötte. Ha igéretét nem teljesítené, a határidő letelte után az Rózsa László örök tulajdonában maradjon.

ez 1napi bírói határozat. évente több száz jelzálogalapú kölcsön ügyletet jegyeznek fel. na most ez feudalizmus, vagy kőkemény kapitalizmus. melyik?

2022.01.21. 21:28:18

ez feudalizmus a reformokkal. a reformációval. nem kapitalizmus. mert az ügyletek feudális árupénzzel töténnek az ügyletek. nincs tőkepiac. nincs az, hogy pénzt teremtenek a semmiből. és viszik a gyarmatokra. hogy ezekért a kis színes papírokért cserébe vásárolhatsz london piacáról. ezek a bankjegyek fizetési ígérvények. üzleti titok legyen, hogy kinek mennyije van. a semmiből teremtik a pénzt. és felvásárolják a fél világot. a céhes iparban maguk dolgoznak. és azt hazudják, hogy abban nem volt verseny.

debreceni céhek élelmiszeripban

mészáros céh
hentes céh
sós céh
mézeskalácsos céh
molnár céh

bőr és textilipar
varga céh
tímár céh
csizmadia céh
(katolikus) cipész szabó önálló céh

gubacsapó céh
szűrszabó céh
szabó céh
takács céh
szűcs Céh
kalapos céh
(ruha)festő céh
paplanos céh

és így tovább. ezek versenyeztek az ágazaton belül és az ágazatok között. és ez csak debrecenben. és ezek ugye árut cseréltek. folyamatosan voltak országos vásárok. a feudális világban is van árupiac, verseny feudális árupénzzel árucsere klasszikus liberális elvek szerint.

csak a kereskedelem bővülésével és a szabad kereskedelembe bevont népesség növekedésével kevés a pénz. tertemenek a semmiből. csak az már nincs szabályozva. a mai napig. és ez a kapitalizmus és a "liberális" "demokrácia" kombója. hanem az van, hogy a globális kapitalizmus az egyetlen lehetőség, mert a többi rendszer nem működik. értem, hogy nem lehet feudalizmus, mert nem lesz hozzá elegendő feudális pénz. nemesfém, agrártermény legyen a fedezete.

valami kis feudalizmus azért lehet. vagy a nem konvertibilis játékpénzzel való árucsere. bocskai korona, vásárszövetség és ezek hasonlók. hagyományőrző egyesületek, vásárok. ha ehhez pénzt teremtenek a semmiből, akkor ez mekkora jólétet teremtene ez? háát. nem tudjuk. én liberális vagyok. úgy vagyok vele, hogy engedjük meg.
süti beállítások módosítása