Ideo-logikák

Ideo-logikák

Milyen a magyar eltörléskultúra?

2023. április 23. - Tamáspatrik

Bármely országban előfordulhat az, hogy a jelenlegi generáció szeretné a történelem egyes epizódjait kiradírozni, vagy mert szégyelli, vagy mert az általa hirdetett erkölcsi normákkal nem tartja összeegyeztethetőnek. Ezek az „eltörléskultúrának” is nevezhető törekvések lehetnek nagyon látványosak, de történhetnek csendben is, a végeredmény annyira nem lesz más. Ilyenkor bizonyos személyek tevékenységét vagy egész korszakokat igyekeznek megbélyegezni, és az árnyalt megközelítéseket lehetővé tevő diskurzust megszüntetni. (Ennek egyik jó példája nyugaton a rabszolgatartás kérdése.)

Az USA-beli és a nyugat-európai eltörléskultúrák azért válnak nevetségessé, mert először is azokat az erkölcsi normákat kérik számon a régmúltban élt embereken, amik a mi mostani életmódunk alapján elvárhatók lennének. Régen általában mások voltak a konfliktuskezelés szabályai mint manapság, gyakrabban alkalmaztak emberek nyílt erőszakot egymással szemben, de amiatt mert például István királyunk felnégyeltette Koppányt, még nem fogjuk tabusítani. Az amerikaiak között előfordulnak nagy számban gyermetegnek és naivnak is nevezhető polgárok, akik a mai politikai törekvéseiket és társadalmi normákat kérik számon azoktól az őseiktől, akik egészen más körülmények között éltek. Ha ismernék a világtörténelmet, akkor tudnák, hogy például a hellén kultúrát sem lenne jogos eltörölni csupán amiatt, mert jogfosztott rabszolgák munkájára épült. (Igaz viszont, hogy például még Dante is igaz keresztényként a fő művében mintegy „megtagadta tőlük” a paradicsomba jutás lehetőségét.) Másik fajta hiba, amit elkövetnek, hogy egy művész morális felfogását összekeverik a teljesítményével: például Woody Allen jellemhibái nem vonnak le semmit a filmjeinek értékből, mert sosincs direkt kapcsolat az illető erkölcsi vagy politikai tettei valamint a művészeti teljesítménye között. Hogy közelebbi példákat hozzunk, ezt a szabályt kellene alkalmazni az ún. „nyugatosokra” éppúgy, mint például Wass Albert vagy Nyírő József esetében is.

A nyugati szélsőbalos hullámmal szemben nálunk inkább a szélsőjobbra jellemzőek mostanában az eltörlési törekvések. Ennek egyik nyílt példája az alaptörvény preambuluma, amely egy egész korszakot satíroz ki (pontosabban mindenféle felelősséget elhárít) az 1944-es német megszállástól kezdve a rendszerváltásig. (Kíváncsi vagyok, mikor fog megszületni ennek a bővített változata, amely 1990 és 2010 közé is kiterjeszti ugyanezt.) Megkérdőjelezhető ez a felelősségáthárítás is több ponton, de én most csak egyet emelnék ki: 1945 után demokratikusan választott magyar kormány jött létre, amely a német kisebbség kitelepítését is célul tűzte ki. Igaz ugyan, hogy a nemzetközi egyezmények lehetővé tették számunkra, de nem köteleztek minket erre. Emiatt úgy tűnik inkább, hogy bűnbakkeresés folyt a világháborús vereség és pusztítások miatt, és a német nemzetiségűek kapóra jöttek ebből a célból annak ellenére is, hogy nagy részük semmilyen módon nem vett részt a politikában.

A kommunistának vagy szocialistának nevezett korszak kiradírozása emellett több fronton is folyamatosan zajlik. Az egyik, hogy erről a korszakról nem jelenik meg gyakorlatilag semmilyen alaposabb írás a nyilvánosságban, a kutatók egy szűk kora foglalkozik csupán vele. A másik, hogy a kor építészeti emlékeit is mind igyekeznek elbontani és helyükbe olyat emelni, amely 19. századi vagy 20. század eleji stílusú, egyesek szerint olykor eléggé giccses módon, hiszen mai funkciójukban indokolatlan, sosem volt épületegyüttesek jönnek lére.

Vannak azonban ezeknél is sokkal rafináltabb eltörlési kísérletek a szélsőjobbon. A nagyon konzervatív embert zavarja mindaz, ami a racionalizmus és a felvilágosodás mozgalmát követően jött létre, gyakorlatilag az egész modernitás. Néha az jön le a közéletből, hogy sokan legszívesebben eltörölnék a piacgazdaságot, a közoktatást, a modern tudomány jelentős részét, az ún. „magas”, a tömegektől távol álló művészet formáit, vagy a modern jóléti állam olyan vívmányait is mint a szociális háló. A nosztalgiák visszavezetnek a feudális hűbéri rendszerhez, erős egyházhoz és alárendelt nagy tömegekhez. (A szólásszabadság a szélsőjobbnak csak azokon a területeken fontos, ahol liberális túlsúlyt tapasztalnak.) A városi, főként a nagyvárosi kultúra ettől a felfogástól idegen, ezen felül sajnos a magyar városokat mindig aránylag nagyobb számban lakták németek, zsidók vagy éppen rácok, saját népi hagyományaink úgy tűnik, inkább a paraszti kultúrában erősebbek.

A történelem kapcsán kérdéses, hogy az ún. „alternatív igazságok”, azaz leegyszerűsítő és elfogult történelemértelmezések mellett mi az, amit egy adott korszak elitje szeretne inkább kidomborítani? Nálunk pár évvel ezelőtt a magyar nép eredete és a honfoglalás körüli időszak került előtérbe, azonban két fejlemény miatt mostanában mintha lekerült volna napirendről. Az egyik, hogy a genetikai kutatások ha módosították is, de alapvetően nem változtatták meg őseink vándorlásával kapcsolatos tudásunkat. A török eredet talán még az Árpád-házi vonal esetében valamennyire  megállhatja a helyét, de a honfoglaló magyarság nagy része esetében már egyértelmű nem a válasz. (A nyelvről nem érdemes vitatkozni, mert egy-két nemzedéken belül is sokat változhatott, az emberek néha átveszik egy másik csoport nyelvét.) A másik fejlemény, ami miatt a „harcos nép” képét erősíteni jelenleg politikailag kényes téma, az az orosz agresszió, amely kegyetlenségét tekintve a mongol aranyhordát juttathatja eszünkbe, és hát nem is nem is nagyon népszerű a legtöbbünk szemében a mostani orosz politikai vonal.

Marad még a hagyományőrzés, ami az ezredfordulót követően virágzott fel nálunk és a mindig is jobboldal szívügye volt: erről megint csak azt lehet mondani, hogy az idők változnak, és a hagyományok egy része törvényszerűen kimehet a divatból, vagy pedig a jelenlegi kultúrával interakcióba lépve meg kell, hogy újuljon. A szélsőjobb az általa károsnak tartott magas kultúra helyébe úgy tűnik, hogy nem nagyon képes hasonló szintű alternatívákat állítani, ezért hát jobb lenne, ha a kultúra mégiscsak valamennyire függetlenedni tudna az aktuálpolitikától.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr1718108708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2024 2023.04.24. 19:58:12

"1945 után demokratikusan választott magyar kormány jött létre..."

Szovjet csizma alatt. Tetszik érteni a különbséget? Magyarország a rövid és csak félig-meddig demokratikus átmenet idején nem volt szuverén állam.

És szó nincs a szocializmus kisatírozásáról. Csak tudatosítják, miről volt szó.

"A városi, főként a nagyvárosi kultúra ettől a felfogástól idegen..."

Nevesítsd a nagyvárosi kultúrát! Könyvtár, mozi, színház, diszkó, koncert, fesztivál vidéken is van. Nyilván jókora mennyiségi és minőségbeli különbség azért mutatkozik a főváros javára, ahol a bőség zavarával küzdve mindezt koncentráltan kapod meg. A mai nagyvárosi kultúra számomra leginkább azt jelenti, hogy ül a hipszter hülyegyerek a romkocsmában és a könyökével támasztja az asztalt. De a hipszter legföljebb szubkultúra. Valaha nem így volt, mondjuk a reformkorban a kávéházak idején. Akkor még létezett igazi értelemben vett nagyvárosi kultúra. Ilyen szempontból Pest már elvesztette varázsát.

erol 2023.04.24. 20:22:23

@2023: " Könyvtár, mozi, színház, diszkó, koncert, fesztivál vidéken is van."
Diszkó mint kultúra, jó vicc. Szerintem inkább operára, komolyzenére, képzőművészetre, múzeumra, színháza gondolt a poszter, tudom furcsa szavak ezek, de hidd el ezek létező dolgok.

erol 2023.04.24. 20:31:35

@erol: Ezzel szemben a vidéki kultúra? Egy vödör hideg vizet öntünk a lányokra húsvétkor.

2024 2023.04.24. 21:00:07

@erol: "Könyvtár, mozi, színház, diszkó, koncert, fesztivál vidéken is van."

Nem tudsz olvasni?

2024 2023.04.24. 21:03:34

@erol: Szerintem inkább operára, komolyzenére, képzőművészetre, múzeumra, színháza gondolt a poszter, tudom furcsa szavak ezek, de hidd el ezek létező dolgok.

Szerintem is létező dolgok. Azért írtam én is ezeket. Komolyzene, opera (az is színház), képzőművészet és még múzeum is van vidéken, te belpesti féreg.

2024 2023.04.24. 21:09:42

@erol: "Ezzel szemben a vidéki kultúra? Egy vödör hideg vizet öntünk a lányokra húsvétkor."

Csinálj minden nap még nagyobb hülyét magadból.

Boldeone2 2023.04.24. 21:30:59

Milyen? Lsd.: orbáni kultúrpolitika, azon belül az emlékezetpolitika...

Minden degenerált autokrata rezsim ugyanazt csinálja: megteremti a saját mítoszait, megadja az új narratívákat

MEDVE1978 2023.04.26. 14:00:13

George Orwell: "Who controls the past controls the future". Ez egy nagyon igaz mondás. A kultúrák, rezsimek, vallások egyik nagyon fontos jellemzője, hogy hogyan viszonyulnak a múlthoz. A cancel culture ebben radikális, ahogy általában a diktatúrák is. Mindkettő fő módszere, hogy beszűkítse a neki nem tetsző történelemértelmezéseket és kiterjessze a sajátjait. A cancel culture radikalizmusa annyiban új, hogy teljes eltörlést hirdet, új példával élve Colombus gonosz és ne legyen szobra, ne emlékezzünk rá, mert rabszolgákat ölt, Cleopatra pedig fekete, mert ez lehetséges (bár nagyon valószínűtlen, de nem kizárt). A cc szerint ezek a kizárólagos valós értelmezések, minden más rasszizmus / gonoszság. A diktatórikusnál például hasonlót látunk, amikor a történelembe az államszocializmus "beleprojektálta" az osztályharcot. Dózsa György egy székely zsoldos volt, aki amolyan muszáj Herkules volt, a mozgalom élére állt, de állítólag a vége felé már szívesen szabadult volna a helyzetből. A szocialista PR aztán a paraszti mártír szerepét osztotta rá, aki a szegényekért harcol a gonosz gazdagok ellen.

Persze ez nem diktatúrákat vagy szélsőséges eszméket jellemez kizárólag. A demokráciákban is nagyon uralkodók egyes nézetek a múltat illetően, amelyek egyáltalán nem egyértelműek mondjuk egy történész szemében. Ilyen például a német hadsereg második világháborús megítélése, a tiszta Wehrmacht legendája. Ahogy az is hülyeség, hogy ha valami a Wehrmachtot szadista gyilkosok gyülekezetének állítja be, az is, hogy semmi szerepük nem volt a kegyetlenkedésekben, etnikai tisztogatásokban, népirtásban. Mégis, a tiszta Wehrmacht a hidegháború idején egy uralkodó nézet volt a nyugati médiában, filmekben. Ennek a mítosznak az alapja, hogy az amerikaiak a második világháború után rengeteg német tisztet elfogtak, aki a vallomásaikban Hitlert és az SS-t az őrült gonosznak mutatták be, magukat pedig hivatásos katonának, aki nem kérdőjelezi meg a parancsot és még akkor is teljesíti, ha nem ért egyet vele. Ahogy a hidegháború erősödött, úgy javult fel ez a narratíva, hiszen a németekre szükség volt európai erőként és szövetségesként a kommunisták ellen. Ennek egy mellékterméke, hogy a nyugati történetírók elhitték a németek katonai beszámolóit is. Ez azt jelenti, hogy volt olyan csata - amiről nem maradtak meg általános elérhető megbízható beszámolók - ahol a német tábornok sokszoros túlerőről (annyian vannak, mint az oroszok) számolt be, így a veresége és az ellenséges csapatoknak okozott veszteség hősi helytállásnak minősült. Ennek a narratívának az a hatása, hogy a közép-európai tudatban az oroszok máig idióta hordaként élnek, akik óriási létszámbeli túlerejükkel győzték le a németeket és szövetségeseiket. Ezzel a nézettel az a baj, hogy negligál más nagyon fontos egykori tényezőket, például azt, hogy az orosz taktika, felszerelés nagyon nagyot javult a háború során. Míg a háború elején a németek taktikailag egyértelműen jobbak voltak, a végén ez már nem volt elmondható.

Itt is az arany középút tűnik jó megoldásnak. A radikális alternatívák, mint a cancel culture vagy mondjuk a kommunista történetírás olyan világosan köpik szembe a valóságot, hogy az nem összeegyeztethető. Viszont a kisebb torzítású demokratikus nézetek elfogadhatók.

IdomitottFoka 2023.04.27. 08:45:39

@MEDVE1978: "Ennek a narratívának az a hatása, hogy a közép-európai tudatban az oroszok máig idióta hordaként élnek, akik óriási létszámbeli túlerejükkel győzték le a németeket és szövetségeseiket. Ezzel a nézettel az a baj, hogy negligál más nagyon fontos egykori tényezőket, például azt, hogy az orosz taktika, felszerelés nagyon nagyot javult a háború során."

Hát ehhez nemcsak a nyugati hanem az orosz narratíva is kellett, ami sikeresen eltüntette az orosz és kgst fejekből a lendlease-t. Anélkül az orosz felszerelés nemigen javult volna és nem biztos h a szovjetúnió nem kényszerül térdre és/vagy nem szűnik meg. A nagy vörös győzelem a jenki teherautók nélkül elmaradt volna.

Billy Hill 2023.04.30. 21:56:58

@MEDVE1978: "A szocialista PR aztán a paraszti mártír szerepét osztotta rá [Dózsa György], aki a szegényekért harcol a gonosz gazdagok ellen." - Egy határral odébb pedig ő egy román népi hős, aki a magyar elnyomás ellen küzdött...
süti beállítások módosítása