Ideo-logikák

Ideo-logikák

Itt tart most a környezet-tudatlanságunk

2024. július 13. - Tamáspatrik

Amikor hőségrekordok vannak a legtöbbünk számára megint érdekes lehet, hogyan is állunk a globális felmelegedéssel és a klímaváltozással általában. A legtöbb problémával úgy vagyunk, hogy még ha csak szomszédos országokat sújt is, addig nem annyira érdekes, csak mikor már a rokonságunkat, ismerőseinket is érinti, akkor fogjuk egy kicsit komolyabban venni. Aztán jön majd egy olyan időszak, amikor nem szenvedünk az adott problémától, adott esetben pár kicsit hűvösebb esztendő, és megint elfeledkezünk róla a megszokott napi rutinjaink közepette.

Az teljesen egyértelmű, hogy környezet-tudatosság helyett inkább tudatlanságról lehet beszélni, ezért előre jelzem, hogy sokakat ez a cikk nyilván idegesíteni fog, hiszen megkérdőjelezi néhány bevett szokásunk létjogosultságát, és ilyenkor általában az a reakció, hogy elkezdjük a problémát hárítani mások felé. Van azért néhány olyan apróság, amit nem nagyon fogunk tudni majd kimagyarázni az utánunk jövő generációknak, és annyira jellemzőek korunk emberére.

1.Az egyik ilyen a műanyag palackos italok esete. Kitaláltunk egy igen okos visszaváltó rendszert, hogy ne dobálják el az emberek, holott a műanyag palackok 90%-ára valójában semmi szükség. (Kivéve persze az ilyen kánikulás időszakokat.) Rengeteg szénsavas üdítőt fogyasztunk, ami a legegészségtelenebb táplálkozási szokásainkhoz tartozik. A másik az ásványvizes palack, holott olyan víz folyik nálunk a csapból szinte mindenhol, olyan mennyiségben van ivóvíz, amiről a Föld lakóinak nagy része csak álmodik. Mi ivóvizet használunk még zuhanyzásra és a WC öblítésére is. Aki nem bízik a csapvíz minőségében, nyugodtan használhatna vízszűrőket, vagy fel is forralhatja. Egyébként az ásványvizekben is lehetnek, és kimutathatóan elő is fordulnak különféle szennyező anyagok.

2.Az autózási szokások nem változnak. Az elektromos autó inkább csak státusz szimbólumként jelenik meg, hogy „nekünk még erre is telik”. A nyugati ember nem hajlandó a legkisebb kompromisszumot sem kötni a kényelmével kapcsolatban, alapvetően mindenki vagy majdnem mindenki liberális felfogású: „Azt teszem, ami nekem jól esik, senkinek semmi köze hozzá.” Ezt a liberalizmust testesíti meg a városi terepjárók és a SUV-ok elterjedtsége is, amikor jóval nagyobb kocsikban ülünk mint amire szükségünk lenne. Arra nem gondol senki, hogy a személyközlekedés az, aminek a karbonlábnyomát a legkönnyebben lehetne csökkenteni. A teherszállítás már akkora mennyiségű koncentrált energiát igényel, hogy egy jóval nehezebb eset. A mai mezőgazdaságunk is abszolút fosszilis alapú, fosszilis használat nélkül jelen állás szerint a mostani emberi népesség kevesebb mint felét tudnánk eltartani még úgy is, hogy nem az emberek pár százaléka végezne kemény mezőgazdasági munkát, hanem a nagyobb része. (Ez nem jelenti azt, hogy ne lennének hasznosak a műtrágyaigényt csökkentő vagy a talajban a szenet visszakötő és a vizet jobban megtartó eljárások.)

3.Fordítva ülünk a lovon. Szidjuk a dugókat a közutakon és ugyanígy a repülőtereken a folyton késő járatokat, illetve ezek üzemeltetőit, de arra nem gondol senki, hogy túl sok az autó és a repülőgép? A kocsihasználat nagyobb része másként is megoldható vagy teljesen felesleges, leginkább csak kényelmi kérdés. Az sem normális, hogy repülővel szállítunk többek között virágokat, primőr zöldségeket, TEMU kacatokat és sok minden mást, de a nyilvánvalóan a turisták hada jelenti a legnagyobb nyomást, ma már a buszos utak megritkultak, repülővel utazni annyival olcsóbb és kényelmesebb. Valójában azonban egyáltalán nem olcsó, mert a légi közlekedés súlyosan környezetszennyező. Én csak akkor engedélyezném a légi közlekedést alapesetben, ha a légitársaság az elfogyasztott kerozinnal egyenértékű szenet vissza megköti akár természetes úton, akár mesterséges eljárással. (Nyilván ez jól megdrágítaná a légi közlekedést.)

4.A legtöbb országban túlnyomják a gazdaságot, főként az iparosítást, hogy az államnak minél több bevétele legyen, amit többek között hadi kiadásokra is költhet. A fegyverkezés és a háborúk tovább erősítik a klímaváltozást. Mondjuk ki nyíltan, hogy meglehetősen primitív szemléletet tükröz az olcsó benzin és az olcsó élelmiszer kívánalma, hiszen ez nagyobb mértékű pazarláshoz vezet. Alapvető élelmiszerek persze legyenek olcsók (a húsok nem annyira tartoznak ide), vagy azok, amik az egészségünket szolgálják, de ha a benzin literje netán 1000 Ft lenne nálunk és a környező országokban, akkor jobban átgondolnánk a napi autóhasználatot, esetleg többen váltanának elektromos autóra. (Ráadásul ez csökkentené a kiszolgáltatottságunkat a nagy olajtermelő országokkal szemben.) Magas benzinárak esetében jogos követelmény lehet, hogy a magas adókat a kormányzatok valóban környezetvédelmi célokra használják fel, és tételesen számoljanak is el róla.

5.Rengeteg a fölösleges beruházás és építkezés, az acél- és a cementgyártás a hatalmas energiaigénye miatt is óriási környezetkárosodást okoz, és megint csak nehezen tudja nélkülözni azokat a fosszilis energiahordozókat, amelyek évmilliók alatt halmozódtak fel a földkéregben, és amiket az emberiség néhány évszázad során eléget. A Föld nagy részén a növényzet pusztulóban van, zajlik az elsivatagosodás. Nálunk sem biztos, hogy a lombhullatóink erdők nagy része fenn tud maradni a mostani formájában, és vajon milyen lelki hatással lesz vajon az emberekre, ha kopár vidéken fognak élni?

6.Szokás arról beszélni, hogy mi lesz 2030-ban vagy 2050-ben, de arról sosincs szó, hogy mi lesz a századunk vége felé vagy a következő évszázadban. A legtöbb emberi generációnak voltak elképzelései arról, hogyan fognak élni nem csak a gyermekeik, hanem az unokáik is, és általában úgy tervezték, hogy legalább olyan jól mint ők, vagy egy kicsit jobban. (Más kérdés, hogy az elképzeléseket sokféle változás keresztülhúzhatta.) A mostani generációk viszont sosem beszélnek arról, hogy mit hagyunk az unokáinknak, mit teszünk azért, hogy legalább ne legyen rosszabb nekik mint most nekünk. Mivel a lakosság átlagéletkora a legtöbb országban növekszik és a döntéshozók általában az idősebb generációhoz tartoznak, emiatt is elsikkad a jövő generációk érdekeinek képviselete. (Ezt meg lehetne fogalmazni nagyobb nyíltsággal is, de így is érti az, akinek érteni kell.)

7.Megint csak visszajutunk az egoizmus témaköréhez, ami a mai embert annyira jellemzi, korunk embere csak kifogásokat keres, másokra mutogat és másokat hibáztat. Holott a természet pusztítása nem rendszerfüggő jelenség, nem függ a kormányzatoktól. Sokan szeretnék a mostani eliteket lecserélni, de még véletlenül sem jelenik meg az a szempont ilyenkor, hogy a környezetet tisztelő elitek kerüljenek hatalomra.

8.Sokan vannak úgy, hogy a családunk valahogy majd megoldja, vagy a kormányzat, és máshol az emberek a kis kunyhóikban hadd szenvedjenek a klímaváltozás miatt, ez őt nem érdekli, mert mindig találni fog a családja számára hűvösebb fekvésű vagy légkondicionált lakhelyet. Ezt a felfogást nevezhetjük szociáldarwinistának is, valószínűleg nem tudatosan, de arra a felfogásra épül, hogy az erősebb majd úgyis túlél.

9.Érdemes időnként elővenni, hogy mennyire jól jelezte előre a tudomány akár már a múlt század utolsó évtizedeiben a globális felmelegedést illetve klímaváltozást? Azt lehet mondani, hogy az előrejelzéseik elég jók voltak, más kérdés, hogy lehurrogták őket különféle szélhámosok és bizonyos érdekcsoportok lobbistái. Amit nem tudtak még akkor, hogy mennyit fog számítani az óceánok hűtő hatása és mennyi CO2-t tudnak megkötni (eddig sokat temperált az óceán, de egyre kevesebbet tud már). Előrejelezték, hogy a gazdasági növekedés több üvegházhatású gázt szabadít fel, mondjuk Kína brutális növekedését még nem látták előre, viszont a megújulók terjedését sem lehetett belőni és az energiatakarékosabbá vált ipart sem. Viszont még arra is csak utólag, ebben az évszázadban jöttünk rá, hogy mivel a gyárkémények már nem füstölnek, a tisztább levegőben kevesebb apró szemcse árnyékol vagy veri vissza a napfényt, ami növeli a besugárzás mértékét, és talán ez a fő oka annak, hogy nagyobb a felmelegedés sebessége a vártnál. (Sok bonyolult kölcsönhatás van, amit még nem értünk, például a sarki jégsapkák olvadásának sebességét vagy a tengeráramlatok változásának hatásait.)

10.Egyértelműnek látszik, hogy a nagy szólamok, hogy 2030-ra lecsökken a globális kibocsátás és 2050-re zéró közelébe kerülhet, a sok fogadkozás mind csak egy hatalmas kamu. A klímacsúcsok látványos expók voltak, amik után nem nagyon történt semmi, az ember okozta klímaváltozás nem hogy lassulna, de még egyre gyorsítjuk is. Nem kell különösebb jóstehetség annak belátásához, hogy az ember természet feletti diktatúrája a végéhez közeledik, néhány évtized múlva a dolog megfordul és már a természet fog diktálni az emberiségnek, mivel a békés egymás mellett élés valahogy nem működik.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr5418446023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alöksz róz 2024.07.14. 00:19:47

"Aki nem bízik a csapvíz minőségében, nyugodtan használhatna vízszűrőket" - budapesten az ivóvíz olyan szar, hogy kötelező a vízszűrő.

"Alapvető élelmiszerek persze legyenek olcsók (a húsok nem annyira tartoznak ide)" - ez marhaság, a hús alapvető.
hús, hal, tojás, gyümölcs, zöldségek nagy része. plusz zsír.

amiket támogatnak, a kenyér, tej, cukor, étolaj nem alapvető. a műhús pláne nem az. sőt egyáltalán nem is kéne ilyeneket ennünk :-)

Mérnork 2024.07.14. 14:01:33

"Szidjuk a dugókat a közutakon és ugyanígy a repülőtereken a folyton késő járatokat, illetve ezek üzemeltetőit, de arra nem gondol senki, hogy túl sok az autó és a repülőgép?"
Túl sok az ember és ahogy ezt Genesis-ék anno megmondták "Too mny men making too many problems". (www.youtube.com/watch?v=5kTPuvKfveQ) Kb. 4 milliárd körül lenne az a népesség a Földön, amelyik élhetne jó színvonalon és hagyna elég szabad helyet a természetnek. Afrikában és Ázsiában ma már pusztán a népesség nagysága teszi tönkre a környezetet, hiába élnek primitív szinten. Csak ugye annak a felvetése, hogy a 3. - 4. gyerek után Afrikában/Ázsiában meg mindenhol máshol is, de ugye Európában ez már nem jellemző, meg kéne állni, az rögtön tömény rásszistázást vált ki a "haladók" körében.

Andy73 2024.07.14. 14:51:24

@Mérnork: Afrikában és a világ nagy részén méindig kisebb a népsűrűség, mint Nyugat-Európában. Hollandiában, Belgiumban, Angliában és Németországban is többszöröse a magyarnak, mégis elég jó színvonalon élnek. A gond egyébként csak részben a népességrobbanás, sokkal inkább a fosszilis energiák fokozott ütemű elégetése kb. kétszáz éve, és főleg az utóbbi évtizedekben. Persze a a kettő összefügg, hiszen az ipar és a modern technológia rohamos fejlődését ez tette lehetővé, és ez vezetett a népességrobbanáshoz előbb Euróbában, aztán a világ más részein is.

Lorrh 2024.07.15. 07:33:06

azért húzzuk le ivóvizzel a szart mert drága lenne egy koszos vizet szállitó külön csőrendszer kiépitése. Amúgy koszos vizet honnan szerezzünk? És után a lakásodban a wécédben szagolgatod majd a koszosvizet ami ott marad a wécédben?

amúgy mi ez a hisztéria a vízzel?
Nem veszik el a körforgásból a wécé lehúzó viz sem! Lemegy a szennyviztelepre, megtisztitják, bemegy a Dunába majd a tengerbe, onnan felveszi a nap és esőként megint lehullik valahol. A Föld vizháztartása nem sérül.
Felesleges ez a riogatás mert buta szemellenzós gondolkodás.

@alöksz róz: Budapesten tökéletesen iható a víz, ne hazudozz.

Tamáspatrik 2024.07.15. 19:00:24

@Lorrh: Amíg lesz vized, mert nem csökken le mondjuk a Duna vízhozama időnként kritikus szintekre. Pár évtizedes távlatban még ez is elképzelhető.
Az ásványvizes palackok cipelése helyett a vízszűrő teljesen jó, de lehet hogy a csapvíz is teljesen megfelelő minőségű.

Lorrh 2024.07.15. 21:54:14

@Tamáspatrik: igen, elképzelhető, hogy lecsökkent a Duna vizhozama. Bármi elképzelhető, de előre nem lehet "bármire" felkészülni. Mennyire szomorú amikor az usá-ban óvóhelyeket épitenek atomtámadás esetére a kertjük végébe.
Huszonöt éve Budapesten élek és tökéletesen iható és finom itt a víz, nem kell még szűrő sem.

MEDVE1978 2024.07.16. 14:36:46

1. Múanyag palackok. Bizony, az egyik leghatékonyabb tárolási mód, csak hát nagyon környezetszennyező. A megoldások sajnos meg sehol, holott lehet, hogy ez lenne az egyik legkönnyebb: olyan mikroorganizmust kellene kifejleszteni, ami egy bizonyos körülmény hatására lebontja a műanyagokat ártalmatlan vegyületekre.
2. "Az autózási szokások nem változnak. Az elektromos autó inkább csak státusz szimbólumként jelenik meg", illetve "Ezt a liberalizmust testesíti meg a városi terepjárók és a SUV-ok elterjedtsége is, amikor jóval nagyobb kocsikban ülünk mint amire szükségünk lenne.".
Az elektromos autók még mindig nagyon drágák. Egyszerűen technológiailag kell oda eljutni, hogy az elektromos autók kb. olyan költségűek legyenek, mint a benzines / dízeles kocsik. Akkor fog megtörténni a csere. Egy TESLA minimumára jelenleg 13 millió forint, egy Suzuki Vitara meg mondjuk 7,5 millió. Magyarországon az egész meg ugye még plusz késni fog, hiszen a nyugaton levetett autók előbb ide jönnek majd olcsó áron.

A SUV-ok megjelenése sokszor önvédelmi reakció is. Nekünk a második autónk most egy SUV, közel 15 évig volt egy kis Opel Corsánk. Amellett, hogy két gyerekkel és a csomagokkal nehezen férsz el benne, míg a SUV belső tere sokkal nagyobb, egy esetleges karamboltól is kevésbé tartunk. A kis Corsával szar volt menni az autópályán. Nézz meg egy hétvégi TV2 / RTL híradót. A döntő részében az lesz, hogy XY meghalt, mert ütközött, fának ment stb. Ezek az XY-ok döntően régi, kisebb személyautóban ülnek és nem SUV-okban. Elsősorban fizikai okai vannak ennek, a SUV-ok jóval nehezebbek, tehát egy ütközés esetében a kis Corsa / Suzuki stb. pattan le és törik rommá, míg a SUV-ban ülők kisebb sérüléssel megússzák. Ezt párosítva a magyar közlekedési kultúrával, eléggé az jön ki, hogy érdemes SUV-ot venni, ha élni akarsz és közlekedni.

"A kocsihasználat nagyobb része másként is megoldható vagy teljesen felesleges, leginkább csak kényelmi kérdés" Én Budapesten élek és nem járok autóval, tömegközlekedek. Ugyanakkor, ha már két gyereked van, a kocsi elkerülhetetlen.

A közlekedés éves szinten a kibocsátás mintegy 20%-át adja. (www.statista.com/statistics/1129656/global-share-of-co2-emissions-from-fossil-fuel-and-cement/). Ennek kb. a fele személyi jellegű közlekedés (www.statista.com/statistics/1185535/transport-carbon-dioxide-emissions-breakdown/)

Tehát a teljes világ CO2 szennyezésének a 10%-ról beszélünk, amikor a személygépkocsik kibocsátásáról beszélünk. A nemzetközi szállítás kb. 7% körül van. Mit jelent ez? Még ha mindent sikerül is átrakni elektromos járművekre, akkor is legfeljebb 17%-al lesz kevesebb a CO2 kibocsátás, amit az ipar szennyezésének növekedése simán kompenzálhat rossz értelemben.

"A fegyverkezés és a háborúk tovább erősítik a klímaváltozást." Ez biztosan így van, de itt inkább reakcióról van szó. Jelenleg fegyverkezési verseny van, senki nem szeretne holnap kínai / orosz hegemóniában ébredni.

"de ha a benzin literje netán 1000 Ft lenne nálunk és a környező országokban, akkor jobban átgondolnánk a napi autóhasználatot, " Ez egyértelmű szociális következményekkel járna, méghozzá a szegényeket és a középosztályt lökné még lejjebb. Nekünk a SUV-unk jelenleg havi mondjuk havi 60 ezer forint üzemanyaggal elvan (két-három tankolás havonta), ha vidékre megyünk mondjuk Balcsira a nyáron, ez több. Nem azt mondom, hogy nem érezném meg, ha ez 100.000 lenne, de ugyanúgy használnám. Ellentétben rengeteg olyan emberrel, aki szegényebb és a + 40.000 már gáz lenne neki.

"de arról sosincs szó, hogy mi lesz a századunk vége felé vagy a következő évszázadban. A legtöbb emberi generációnak voltak elképzelései arról, hogyan fognak élni nem csak a gyermekeik, hanem az unokáik is, és általában úgy tervezték, hogy legalább olyan jól mint ők, vagy egy kicsit jobban. "
Alapvetően ez beláthatatlan. A világ olyan ütemben fejlődik már, hogy képünk sincsen arról, hogy 20-30 év múlva milyen lesz. Nagyszüleim még az első világháború előtt / az alatt születtek. Falun éltek, ahol pottyantós WC volt, illetve a patakban vagy a kútnál lehetett fürödni. A mezőgazdaság, állattartás által dominált életet éltek. Télen még lehet, hogy a nők a fonóban énekelgettek, a férfiak meg a kocsmába mentek. Esetleg a tanultabbja egy-egy könyvet olvasgatott. Ma már mindenhol van fürdőszoba, a gyerekek már nem olvasnak könyveket, hanem 100 csatorna közül választhatnak a TV-ben vagy simán felmennek a netre és onnan fogyasztanak médiatartalmakat. Jó ha képen láttak tehenet, csirkét, bárányt, disznót. Amilyen régies nekünk az ő életmódjuk, annyira vagy jobban lesz régies a XXI. század végén élő emberek szemében a mi életünk.

"Mivel a lakosság átlagéletkora a legtöbb országban növekszik és a döntéshozók általában az idősebb generációhoz tartoznak, emiatt is elsikkad a jövő generációk érdekeinek képviselete."
Ennek rengeteg következménye van a politikára, a tudományra, a mindennapi életre nézve.

Folyt. köv.

MEDVE1978 2024.07.16. 15:20:25

Folytatás:

Az elöregedő és egyéb okok miatt világiasodó társadalom következményei sokrétűek lesznek. Elsősorban óriási nyomás lesz a technológián, hogy az öregek életét megkönnyítse. Nagyon nagy lesz a kereslete az orvosi, szociális felhasználású technológiai felfedezéseknek. Valamikor a társadalmak céljává válik, hogy géppé= halhatatlanná váljanak, az öregedő társadalom ennek az előkészítője. Igazából már most is látni erre gyenge próbálkozásokat: a japánok kifejlesztettek már olyan applikációkat, amelyek az elhunyt fő preferenciát, karakterisztikáit tartalmazzák, ezzel szimulálva. Ez persze csak egy szánalmas próbálkozás, de szerintem 50-200 év kérdése, hogy az emberi agyat megpróbálják darabról darabra másolni (kvázi úgy, hogy a szerves rész tárolását folyamatosan gép vegye át).

"Nem kell különösebb jóstehetség annak belátásához, hogy az ember természet feletti diktatúrája a végéhez közeledik, néhány évtized múlva a dolog megfordul és már a természet fog diktálni az emberiségnek, mivel a békés egymás mellett élés valahogy nem működik." Ez az egyik opció. A másik opció, hogy valamilyen tudományos felfedezés jön. Mondjuk egy olyan akku, ami az eddigieknél kétszer hatékonyabb. Ultra tartós hosszan gyártható grafén szál (űrlift), fúziós erőműt érintő áttörés, nanotechnológiai áttörés, mikrobiológiai áttörés stb. Ezek mind jelentősen meg tudják változtatni a várható jövőt.

Lorrh 2024.07.16. 20:08:32

@MEDVE1978: "Tehát a teljes világ CO2 szennyezésének a 10%-ról beszélünk,"
Teljesen jól mondod! Ez van a szem előtt és a szűklátókörű emberek erről tudnak csak beszélni.
Mint amikor az atomerőmű vitájánál a legtöbbet a biciklitároló méretéről vitáznak mert az az egyetlen dolog amit ésszel fel tudnak fogni.
Teljes aránytévesztés!

alöksz róz 2024.07.17. 09:08:48

@Lorrh: iható.

ne hazudozz itt, nem azt mondtam, hogy nem iható.
hanem azt hogy szar.
rengeteg benne a klór, ezenkívül rendszeres időközönként szürkésbarna árnyalatú, sok helyen meg még ólmos is.

alöksz róz 2024.07.17. 09:14:16

@Lorrh: "Huszonöt éve Budapesten élek és tökéletesen iható és finom itt a víz" - megszoktad a szart.

MEDVE1978 2024.07.17. 09:15:46

@Lorrh:
Alapvetően ez az óriási tévedése (túlcsapása) a mai környezetvédő mozgalmaknak. Teljes mértékben szembemennek a fogyasztói társadalmi szemlélettel. Csakhogy az ember sajátja az, hogy ha már elért egy jóléti szintet, akkor annak a javítására törekszik és nem szívesen mond le róla. Extrém kivétel, ha ez a jóléti szint már olyan magas (milliárdosoknál), hogy a lemondás nem jelent érdemi különbséget. A mai környezetvédők jelentős részének a meggyőződése az, hogy te, a kisember azzal tudod effektíven a környezetet védeni, hogy ha lemondasz egyes dolgokról, ezzel csökkented a szennyezést. Ennek extrém válfaja a nem vállal gyereket, hogy megmentse a bolygót. A rossz hír az, hogy a kínaiakból, indiaiakból, afrikaiakból teljes mértékben hiányzik az ilyen skrupulus. Ők csak olyan jól akarnak élni, mint a nyugati emberek. Magyarul még ha sikerül is meggyőzni az emberek nagyon kis hányadát arról, hogy aszkéta életet éljen, ez fing lesz ahhoz képest, amennyivel a korábban globális szegények fogyasztása és ennek megfelelően szennyezése nő majd.

Ezért a megoldás csak technikai vagy technológiai lehet.

alöksz róz 2024.07.17. 09:17:43

@Lorrh: de van egy tippem, hogy mid fáj.
tarlós idejében is szar volt, ha ez megnyugtat :D
süti beállítások módosítása