Ideo-logikák

Ideo-logikák

Fejlődött-e a magyar társadalom az utóbbi kormányok alatt?

2017. október 28. - Tamáspatrik

Úgy gondolom, hogy a válasz nagy valószínűséggel "nem" vagy "csak nagyon kis mértékben", legalábbis a nemzetközi felmérések ezt mutatják. Talán a legátfogóbb képet e tárgyban (nyilvános és letölthető formában) a "Legatum prosperity index" adja, amely a gazdasági fejlettséghez képest sokkal tágabb értelmű "prosperitás" alakulását vizsgálja olyan tényezők figyelembe vételével mint a gazdaság minősége, a vállalkozási környezet, az oktatás, az egészségügy, közbiztonság, környezetvédelem helyzet, a kormányzati munka minősége, a szabadságjogok helyzete valamint az ún. társadalmi tőke. A felmérés szerint 2007 óta Magyarország esetében lényeges változásról nem beszélhetünk és mivel az országok nagy részében pozitív irányú elmozdulások történtek, az összesített rangsorban a 41. helyről a 47.helyre estünk vissza. Én magam eléggé szkeptikus vagyok abban, hogy az eredmény reális, például a környezetvédelem terén a 93. hely a valóságnál bizonyára rosszabb képet mutat, emiatt összességében a helyünk inkább valahol Szlovákia, Lettország, Lengyelország mögött, kicsivel Horvátország és Görögország előtt lenne.

A lista egyébként különösebb meglepetéseket nem tartogat, a protestáns kultúrájú jóléti államok vannak itt is az élen, Skandinávia, Új-Zéland, Ausztrália és Kanada, Hollandia, Németország és az Egyesült Királyság. A britek az utóbbi évtizedben végrehajtott társadalmi reformok miatt sokat fejlődtek, és a brit nemzetközösség tagjai (az egykori gyarmatbirodalom országai) is általánosságban jól teljesítenek - ez megint a kulturális hatások fontos szerepét mutatja. Az USA abszolút stagnál e tekintetben (ami Trump győzelmére is egyfajta magyarázattal szolgál), viszont a szegény és közepesen fejlett országok nagy része a legtöbb kontinensen folyamatos fejlődést mutat. A gazdasági fejlődés tehát nem minden: egyes országok jobban át tudják konvertálni társadalmi prosperitásra és meglepő módon Fekete-Afrika és a különféle válságokkal sújtott Európa esetében segítette leginkább a GDP növekedése a prosperitást (vagy életminőséget ha úgy tetszik), Dél-Amerikára, az arab-világra és Ázsia nagy részéről ez sokkal kevésbé mondható el.

A mi esetünkben az értékelést a társadalmi tőke húzza le a legjobban, amelyben csak 114-ik helyen állunk, ezért érdemesebb ezt alaposan körbejárni. (Elsősorban Leonyid Poliscsuk, a moszkvai közgazdaságtani egyetem professzorának előadásaira támaszkodva.) A társadalmi tőke az utóbbi egy-két évtizedben került a kutatások fókuszába: a társadalom kohézióját, az emberi kapcsolatok hálózatait jellemzi, mennyiségi és minőségi értelemben egyaránt. Sokféle megközelítése létezik, a legegyszerűbb a bizalomra vonatkozó kérdés: "Mennyire lehet megbízni másokban?" (különféle csoportokra vonatkoztatva ezt a kérdést). Az általános bizalomra vonatkozó felmérések már sokatmondóak tudnak lenni a tekintetben, hogy milyen az emberek közötti együttműködés szintje, a hajlam a kooperációra.

A volt szocialista országok szinte kivétel nélkül gyengén teljesítenek a társadalmi bizalom felmérésekben: annak ellenére is, hogy a szocialista rendszerek elvben az összefogást propagálták, a kapitalizmus farkastörvényei között élő liberális demokráciákban a bizalom szintje mégis sokkal magasabb. A legkézenfekvőbb magyarázat erre az lehet, hogy a szocialista/kommunista rendszerek feudális jellegű struktúrája szétverte a társadalom önszerveződő csoportjait, viszont a jól működő kapitalista rendszerek nagyobb teret biztosítanak a polgári együttműködés különféle formái számára. Az egyes régiók között persze nagy eltérések vannak, amelyet Észak és Dél-Olaszország közti nagy különbség mutat meg a legszemléletesebben: az északiak számára az állam szerepvállalása sokkal kevésbé fontos mint a déli régiókban.

Azokban az országokban, ahol a társadalmi tőke alacsony szintű, a polgárok az államtól várják azt (mint kisebb rossztól), hogy biztosítsák a jogaikat azokkal szemben, akik visszaélnek a helyzetükkel és a társadalomnak kárt okoznak. Ma már közgazdasági modellek is léteznek annak demonstrálására, hogy az ilyen országokban az erős állam hogyan használja ki az egyes társadalmi csoportok közötti ellentéteket és csoportosítja át a jövedelmeket a saját kedvezményezettjei számára. Ahol a társadalmi tőke alacsony szintű, ott az állam sok adót szed be, viszont a közintézmények megfelelő kontroll hiányában mégis rosszul működnek és alacsony szolgáltatást nyújtanak. (Ahol nagyon magas a társadalmi tőke szintje, az állam ott is sok adót szed be, de azért, mert megbízható és magas szintű szolgáltatásokat működtet.)

A társadalmi tőke sokféle szervezetben ölthet testet: ilyenek az érdekképviseleti szerveződések, polgári mozgalmak, civil szervezetek, de az önkéntes szociális tevékenység vagy az adakozás mértéke is jellemző lehet. A civil szervezetek a mindenkori hatalom kontrolljának egyik formáját jelentik, és nem véletlen, hogy a magyar kormány számára, amely durva jövedelem átcsoportosításokat hajt végre és nem fogad el semmiféle kontrollt, afféle vörös posztóként jelennek meg. A helyi önszerveződések javíthatnak ugyan a társadalom helyzetén, azonban a kormányzat minőségét egyáltalán nem javítják, sőt inkább ellenkező hatást fejtenek ki. Erre példa a számos kisebb településen önkéntes alapon működő polgárőrség, amely csökkenti a rendőrség munkáját, de ezáltal az elvárásokat is az államilag biztosított vagyonvédelemmel szemben. A kormányzati munka javítását ezért leginkább az országos szintű mozgalmak képesek kikényszeríteni.

Habár a felmérések és a közgazdasági modellek is az irányba mutatnak, hogy nálunk a társadalom fejlődése, különösen a társadalmi tőke növekedése igencsak megrekedt, mindez igen sok szubjektív elemet tartalmaz és nem biztos, hogy a valós képet tükrözi. Mindannyian feltehetjük a kérdést magunknak, hogy látunk-e javulást többek között a munkahelyi kapcsolatok szintjén, a rokoni-családi együttműködésekben, a helyi társadalmakban, vagy akár a szomszédok közötti segítségnyújtásban. Mindenki döntse el, hogy lát-e fejlődést legalább mikroszinten és még inkább az országos politikát is befolyásoló intézményekben, mozgalmakban. Én magam sokkal inkább hajlok a "nem" felé mivel azok, aki tartósan külföldön élnek és hazajönnek egy kis időre vagy visszatelepülnek, gyakran mondják azt, hogy a feltételek az országban szinte minden tekintetben megfelelőnek mondhatók, a legtöbb problémát számukra az emberek okozzák. Saját lelki nyugalmuk érdekében inkább kerülni igyekszenek az ismerőseik többségét.

A magas társadalmi tőkéjű országokban az átlagos szavazópolgár a kormányokat egyfajta "polgári" normarendszerben a teljesítményük alapján ítéli meg a leginkább, nem pedig aszerint, hogy az ő adott társadalmi rétegének mennyire kedvez. Az ilyen országokban a kormányokkal gyakran elégedetlenek, még akkor is, ha jó teljesítményt nyújtanak, a kormányváltások is ennek megfelelően gyakoriak. Más országokban azonban az átlagpolgár annyira fél a tőle különböző társadalmi csoportoktól, hogy elvárja a kormány gyámkodását. A bizalom szintje ezekben az országokban tartósan alacsony marad és a társadalom szövetét összetartó gyenge kapcsolatok száma sokkal is kevesebb, emiatt a társadalmi tőke növekedése és a társadalom fejlődése egyaránt korlátokba ütközik. Mivel az ember erősen szociális lény, a társadalmi tőke (a kapcsolatok száma, minősége) valamint az állampolgárok boldogsága vagy egészségessége között egyértelmű összefüggések állnak fenn.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr5713112396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Morpheus. 2017.10.29. 09:46:12

Egy "társadalom fejlettségét" meglehetősen nehezen lehet mérni, ráadásul ehhez előbb tisztázni kéne, hogy mit értünk pontosan alatta és mely tényezők befolyásolják azt? Jó lett volna eleve ezzel kezdeni a posztot. Az írásban egyébként egyetlen tényező kerül említésre: a "társadalmi tőke" mely megint csak egy nehezen értelmezhető fogalom. A társadalmi tőke meghatározása az emberek közti kapcsolatokra fókuszál és nagyon nehezen objektivizálható.

Mindezekkel együtt is érdekes témát boncolgat a poszt, megér további elmélkedéseket!

Proud Mary 2017.10.29. 10:02:00

rengeteget fejlődött a társadalom, nem is kívánja vissza a liberálnáci mételyt.

midnight coder 2017.10.29. 10:04:01

Szerintem a magyar eleve individualista nép, és igénye sem igazán van erre a bizonyos társadalmi tőkére. Itt mindenki a maga szerencséjének a kovácsa.

Amúgy maga a post felvetése sem különösebben koherens ennek az egésznek a definíciójával kapcsolatban. Egyrészt hiányolja a társadalmi önszerveződést ami átveszi állam bácsi bizonyos feladatait, másrészt elítéli Pl. az önkormányzati polgárőrségeket akik átveszik a helyi rendőrség bizonyos feladatait, amit az nem képes megoldani. Azt mondja, hogy ahol alacsony a társadalmi tőke szintje, ott az állam sok adót szed be, de szarok a szolgáltatások, de ahol magas a TT szintje, ott is sok adót szed be, de ott magas a szolgáltatás színvonala is.
Ezzel viszont az a baj, hogy míg kis hazánkban ha X%-ot beszedsz mondjuk egészségügyre és X elég sok, akkor még mindig sokkal-sokkal kevesebb pénzed lesz, mint ha ugyanezt az X%-ot Svédországban szeded be az átlagpolgártól. Ergo ők nyilván jobb szolgáltatást tudnak nyújtani a több pénzből.

chrisred 2017.10.29. 10:28:53

@midnight coder: Semmiben ítélt el a polgárőrséget. Azt írta, hogy javít a társadalom helyzetén, de rontja a kormányzati működés hatékonyságát.

Szerintem a társadalom állapota egyértelműen romlott az utóbbi tízegynéhány évben, és a migráció egyik legfőbb oka lett.

Willkommenskultur 2017.10.29. 10:49:47

Én ott kezdem fogalmam sincs mi az a legatum prosperity index.

- ki írta, miért, és ki fizette

Így baromira nem érdekel milyen következtetést vonsz le ebből az indexből.

Mivel munkanélküliség helyett munkaerőhiány van a bérek is nőttek és a munkafeltételek, munkakörülmnyek is javultak 2007 óta valamint sokkal szélesebb körben lehet a diákoknak, nyuggereknek, részfoglalkoztatásúaknak is dolgozni, ez csak józan paraszti ész.

Willkommenskultur 2017.10.29. 11:00:18

különben az amerikai és a magyar társadalom és média között nincs nagy különbség

- ott is zsidó a fő szexuális erőszaktevő/weinstein/, itt is/marton/. ott is a fehér férfiakra próbálja rákenni ezt a zsidó média, itt is.

Jakab.gipsz 2017.10.29. 11:01:07

A fejlődő társadalom, az a gumicsont amit, ütődött politológusok agyalta ki önmaguknak.

Magyarán szólva áltudományos, pótcselekvés.

Ha nem vagytok pletykásak és a dolog közöttünk marad meg súgom (hülye zsidó-filozófusok agyréme, a fejlődő társadalom).

Ha érdekel név szerint is fel lehet őket sorolni, a Bécsi-Harvard körös kompánia a tettes, a kivitelezést pedig Soros, mint kirakat ember vállalta fel.

nemecsekerno_007 2017.10.29. 11:11:32

- Azzal lehetne a társadalmi fejlettséget növelni ha az állam lepasszolná a nagy ellátórendszerek felelősségét az egyénekre / családokra. Értem ezalatt a nyugdíjrendszert és az egészségügyet.
- Ezután lehetne a közszféra kiadásait is csökkenteni.
- Majd jöhetnek a komolyabb adó- és járulékcsökkentések.

Szerintem még nincs erre felkészülve a magyar társadalom, bár ne legyen igazam.

Willkommenskultur 2017.10.29. 11:27:35

@nemecsekerno_007: tőlünk nyugatra sincs arányaiban kevesebb adó van ahol még több, szóval komoly adó és járulékcsöki szvsz már nem lesz, esetleg kicsi

plusz a politikai osztály nemigen érdekelt sehol abban hogy holnaptól kevesebb pénz felett rendelkezzen sajátjaként ugyi

a közszféra egy biztonsági háló is tud lenni amikor rosszul megy az üzlet. most épp jól megy a magánszféra tehát csökken a közszféra a magánszféra fel tud szívni minden hülyét

Ballib cenzúrázók réme 25 2017.10.29. 11:52:47

Rendkívül praktikus 2007-től kezdve nézni, hisz így egybe lehet mosni az elkúrók pocsék teljesítményét minden mással.

Ballib cenzúrázók réme 25 2017.10.29. 12:22:24

Egyébként érdekes ez a Properity index.

9 összetevőből áll. Részeletek:

www.prosperity.com/rankings

Tulajdonképpen mindenben a 2010-es szinten vagyunk, párban picit rosszabbak, másokban picit jobbak, de összességében több dologban javultunk.

Egy indexet kivéve.
A "natural environment' alatti indexet, amimeglehetősen megfoghatatlan, szubjektív megítélés alá esik.
Ha az nincs, akkor javultunk volna a másik 8 összesítésében 201 óta.

nemecsekerno_007 2017.10.29. 12:25:54

@Willkommenskultur: nekünk a szlovák adóéket kéne elérni, nem a nyugatit. A közszfera nem szociális háló, vagy ha annak tekintjük akkor nem kéne rinyálni az általa nyújtott szolgáltatás szinvonala miatt. A politikusok abban érdekeltek amiben a választók többsége, ha a magas újraelosztásban akkor az lesz. Csak abból nem nagyon lesz fejlődés

Ballib cenzúrázók réme 25 2017.10.29. 12:48:10

@nemecsekerno_007:

Azt ugye tudod, hogy a szlovákoktól arányaiban többen mennek Nyugatra, mint tőlünk ?

Willkommenskultur 2017.10.29. 12:56:25

@Ballib cenzúrázók réme 25: szlovák kivándorlás azért csalóka mert a legtöbben Csehországba mennek, nem feltétlen örökre. Kb. mint a magyaroknak Ausztria csak nyelvileg egyszerübb.

Willkommenskultur 2017.10.29. 12:59:27

Ennek több rtelme van mint a kamuindexnek:

EU RÉGIÓK FEJLŐDÉSE ÉS MIGRÁCIÓJA 2008-2015

www.portfolio.hu/unios-forrasok/gazdasagfejlesztes/nyugat-dunantul-felrobbant-kozep-magyarorszag-lecsuszott-es-ez-meg-csak-a-kezdet.1.266451.html?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

Orbánnak teljesen igaza van Európában a németeken és a V4 és haverjaikon kívül csak rohadás van mindenhol. Mi tartjuk el az EUt.

Willkommenskultur 2017.10.29. 13:00:46

@nemecsekerno_007: egyetértek, bár szerintem a nehéz időszakokban nem a fejlődés a cél hanem a veszteségek minimalizálása

szóval jó az a közszféra néha

chrisred 2017.10.29. 15:47:20

@Ballib cenzúrázók réme 25: Pusztán a számadat nem sok mindent árul el a migráció jellegéről. Tőlünk jelenleg az a társadalmi réteg vándorol ki, amelyik egyébként a középosztályt alkotná, és a képzettsége, szaktudása pótolhatatlan veszteség.

nemecsekerno_007 2017.10.29. 16:11:01

@Ballib cenzúrázók réme 25: Ez hogy jön ide? Asszem a románoknál is.

Attól még a szlovákok 10 év alatt 41% köré vitték le az adóéket. Nálunk még a csökkentések után is 47% körül van.

nemecsekerno_007 2017.10.29. 16:13:04

@Willkommenskultur: Nyílván segíthet adott esetben mint fék v. ellensúly, de ne ez legyen az alapvető funkciója, hanem inkább az, hogy segítse a versenyszférát. Egyébként ha az államnak így több pénze marad, akkor ha gáz van, indíthat állami beruházásokat. De ez már államfilozófia, gazdaságfilozófia sajnos itt még nem tartunk :)

Willkommenskultur 2017.10.29. 16:32:06

@chrisred: "Tőlünk jelenleg az a társadalmi réteg vándorol ki, amelyik egyébként a középosztályt alkotná, és a képzettsége, szaktudása pótolhatatlan veszteség."

Már csak ezért is tilos a baloldalra szavazni.

Tamáspatrik 2017.10.29. 20:08:41

@midnight coder: A társadalmi tőkére biztos, hogy szükség van, mindegy hogyan nevezzük (szociális tőke, fejlett társadalmi kapcsolatrendszer, jó együttműködési készség és bizalom). A polgárőrség arra példa, hogy bizonyos falvakban leginkább attól javult a közbiztonság, hogy van helyi járőrözés, de sok más példát is lehet mondani arra, hogy helyi szinten oldanak meg olyan problémákat, amelyeket az állam nem képes vagy elhanyagolja. Ez viszont ahhoz vezethet, hogy csökken a színvonal. Pl. menj magánorvoshoz és fizess, akkor biztosan hamar kivizsgálnak, ezért lehet az állami egészségügy gyengébb is, ezt talán jobb példa.
Ha a bizalomszint magas, de mégis kicsit kaotikus a rendszer pl. USA, akkor az állam viszonylag kevés adót szed be. Ha nagyon magas a bizalomszint mint a skandinávoknál, akkor vannak magas adók és jól működő szolgáltatások. Ott náluk nem éri meg szélhámoskodni, mert az ilyet egy életre kiközösíti a társadalom. Az USA-ban már nem egészen és nálunk még kevésbé.

Tamáspatrik 2017.10.29. 20:12:11

@Willkommenskultur: Ez inkább gazdasági fejlődés és nem társadalmi, az sokkal összetettebb. Az életminőség, ha úgy tetszik. A gazdaság folyton változik, vannak fellendülések és visszaesések, de a társadalom akkor is képes fejlődni, ha a gazdaság fejlődése nem túl nagy. A briteknél pl. egy ilyesmit mértek ki. Pl. a szaúdiak vagy Katar GDP-je nagyon magas, a társadalom mégis fejletlen: oktatás, környezetvédelmi tudatosság, egyéni vállalkozások, közéleti szereplés stb.. nincs rá szükségük, hogy fejlődjenek, mert ott a sok olajbevétel.

Tamáspatrik 2017.10.29. 20:15:29

@Jakab.gipsz: Pl. ahogy a gyerekekkel, a nőkkel vagy idősekkel bánik a társadalom, az is korról-korra változhat, abban nem létezhet fejlődés? Visszafejlődés persze ugyanúgy lehet, és én sem vagyok benne biztos, hogy az a felmérés igazán jó, nekem is egy kicsit belterjes véleményeket fogalmaz meg.
Lehetne másfajta szempontok szerint is mérni, pl. udvariasság, konfliktusok kezelésének módja, bűnözés mértéke, közlekedési kultúra, közéleti kultúra stb.

chrisred 2017.10.30. 05:30:25

@Willkommenskultur: Ha a rendszerváltó pártokat nevezed egységesen baloldalinak, akkor egyetértünk.
süti beállítások módosítása