Ideo-logikák

Ideo-logikák

Képesek leszünk-e végre gazdaságilag önjáróvá válni?

2020. február 09. - Tamáspatrik

Magyarország gazdasága évszázadok óta mindig más országoktól függött. A 18.században a gyakran háborúskodó Habsburgok fő mezőgazdasági beszállítói voltunk, amin a nagybirtokosok nyertek a legtöbbet. Ekkor épült a legtöbb mai kastélyunk és a barokk templomok. Az egyik fő exportcikkünk közismerten a lábon hajtott szarvasmarha volt, ami egészen Bajorországig eljutott. A napóleoni háborúk utáni békeidőszakban a mezőgazdasági termékek utáni kereslet csökkent és ekkor vált csak feltűnővé a reformerek számára gazdaságunk primitívsége, az iparosodás hiánya.

A kiegyezés utáni időszakban a hátrányokból sokat bepótoltunk, a polgárosodás azonban főként német és zsidó bevándorlók részvételével történt, a nép nagy részének életmódja és felfogása nem sokat változott ebben az időben, a kapitalizmus eléggé felszínes módon érvényesült. Az akkor épült gyáraink viszont közel egy évszázadra meghatározóvá váltak.

Trianon ezt a folyamatot a gazdaság egyes területein ugyan megakasztotta, mert megszűntek az ország egyes területei közötti gazdasági kapcsolatok, azonban más szempontból koncentrálta az erőforrásokat és felgyorsította a fejlődést. A Horthy korszakban már közel kerültünk a gazdasági önállósághoz, bár az erős német támogatás miatt a ’30-as években már egyre inkább függővé váltunk a német gazdaságtól. (A kortársak egy része attól félt, hogy ha a németek megnyerik a háborút, akkor német szatellit állam leszünk.) A vagyoni különbségek igen nagyok maradtak ebben az időszakban is.

A kommunista időszakban a fő kereskedelmi partnerünk végig a Szovjetunió volt, a magyar gazdaság sokat nyert az üzleteken. Nem volt nagy minőségi elvárás a termékeinkkel szemben és olcsóbban jutottunk energiához is, jól használtuk ki egy hadiiparra épülő nagyhatalom igényeit. Mindez fokozatosan a modernizáció gátjává vált és lassan összeomlott. Egy olyan rendszerben, amely az állami tulajdon és az állami irányítás elsőbbségét hirdette az állam volt az első, amelynek a rovására a polgárai gazdagodhattak. Az állam jól láthatóan elszegényedett és el is adósodott.

A rendszerváltás után teljesen új helyzet állt elő, mert a fő exportcikkeinkre (főleg a mezőgazdaságiakra) nem volt már fizetőképes kereslet. Nyugaton túltermelés volt és magasabb minőségi követelmények, keleten nehéz volt fizetőképes partnereket találni. Egyes iparágakat (pl. textilipart vagy nehézipart) új ázsiai vállalatok kezdték dominálni, ezek Európa jelentős részén visszaestek a ’90-es években nem csak nálunk. Gazdaságunk lassanként az itt megtelepedett multiktól vált függővé. Az egyetlen erős lábon álló gazdaság nagyon ingataggá vált, a baloldal nem is találta meg a stabilizálásának módját. Deficites maradt az állami költségvetés és válság érzékennyé is váltunk.

A pénzügyi stabilizálódás egyértelműen az Orbán-rendszerhez köthető, még ha eleinte nem is mindig teljesen jogszerűnek mondható intézkedésekkel érte is el ezt a kormány. Közben kiépült egy másik láb, az EU támogatások rendszere, amely sosem látott forrásokat biztosított számunkra. Az építőiparunk mellett számos cég tevékenysége erre épül, de a mezőgazdaságunk nagy része is lényegében ebből él, a helyzet kissé az előző rendszerre emlékeztet. Kérdés, hogy tudunk-e változtatni ezeken a viszonyokon.

A szándék kormányzati részről valamennyire megvan, szükség lenne még azonban a gazdasági elitek nagyobb támogatására (a járadékvadászaton túl) és jelentős lakossági aktivitásra is, önkezdeményezésekre. A pénzügyi tartópillér elég erősnek tűnik, emellett a belső fogyasztást is igyekszik pörgetni a kormány, főként az idegenforgalom területén. Hiányoznak még jelenleg a magyar tulajdonú multik (az OTP és a MOL az általam ismert kivételek csupán) és az erős magyar középvállalatok nagy száma. A családi vállalatok esetében mindig probléma az, hogy az utód generációk akarják-e és képesek-e továbbvinni a vállalkozást és képesek-e fejleszteni, modernizálni. Erős kétségeim vannak e téren, a kormányzati jelentések ugyan jóval optimistábbak, de nekik hivatalból optimistáknak kell lenniük. Van egy mutató azonban, a gazdaság diverzifikáltsága, amiben nemzetközi szinten is jók vagyunk, tehát a gazdaságunk nagyon sokféle területen képes exportbevételre, az egyik ilyen listán például a 10-ek vagyunk. Úgy tűnik mintha a gazdaságunk már nem lenne annyira sebezhető. A „zöld technológiák” esetében ráadásul lemaradásban vagyunk, ott is van még rengeteg potenciál.

Az elitek legtöbbször a változások ellen vannak minden országban, ezt jól tanulmányozták, mert féltik a pozícióikat. Ahol nincs erős társadalmi mobilitás, gazdasági lehetőségek az új vállalkozások számára, hanem az elitek összezárnak, ott mindig fennmaradnak a „gőzmozdonyok”, rég elavult technológiai megoldások. A számítógépesítés és az automatizálás például még mindig nem az erősségünk. Az oktatás, az esélyegyenlőség is sokat tehetne ezen a területen. 

A kormányzati gazdaságpolitika jobbnak tűnik legalább egy fokkal mint más területeken nyújtott teljesítményei (pl. külpolitika, kulturális vagy egészségügyi területek), sőt a lemaradásunkat okozó kritikus területeket is sokan eléggé jól érzékelik. Az esély megvan arra, hogy sok évszázad elteltével végre erős és igazán önálló gazdaságot hozzunk létre, de elég sok a gyenge pont még. Sok időn keresztül hozzászoktunk ahhoz, hogy akkor jutunk előbbre, ha nyerészkedünk másokon, ez most jó esetben lassan megváltozhat. Ha így lesz, akkor az abban nyilvánul meg, hogy az EU támogatások jelentősége csökkenni fog már és a külföldi multik sem lesznek annyira meghatározóak mint jelenleg. Egy erős, jól működő gazdaság a magasabb bérek és biztosabb munkahelyek révén nyilvánvalóan csökkentené a kivándorlást is más országokba. Ez már mindenképpen kiemelkedés lenne a félperifériás közepesen fejlett országok közül, a csehek és szlovénok lassan már elérik ezt a szintet, mért ne sikerülhetne nekünk is?

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr1815466052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.10. 05:32:53

Nem.

Még nincs meg az erő a rablóbefektetők kiűzéséhez.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.02.10. 08:12:53

"Van egy mutató azonban, a gazdaság diverzifikáltsága, amiben nemzetközi szinten is jók vagyunk, tehát a gazdaságunk nagyon sokféle területen képes exportbevételre"
Ez szimpla ökörség. Pont az a baj, hogy orrbanisztán túlzottan a kretén autóiparra épül, és az eus források tartják lélegeztetőgépen. Meg a világgazdasági konjunktúra. Ha ezek megszűnnek a disznó, törpe elmebeteg orbáncvajda virtuális korrupt világa kártyavárként ömlik össze.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.02.10. 08:12:53

"Van egy mutató azonban, a gazdaság diverzifikáltsága, amiben nemzetközi szinten is jók vagyunk, tehát a gazdaságunk nagyon sokféle területen képes exportbevételre"
Ez szimpla ökörség. Pont az a baj, hogy orrbanisztán túlzottan a kretén autóiparra épül, és az eus források tartják lélegeztetőgépen. Meg a világgazdasági konjunktúra. Ha ezek megszűnnek a disznó, törpe elmebeteg orbáncvajda virtuális korrupt világa kártyavárként ömlik össze.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.02.10. 08:19:50

"Az esély megvan arra, hogy sok évszázad elteltével végre erős és igazán önálló gazdaságot hozzunk létre"
Ha megmarad a megosztottság, az ország többségének pártállami elnyomása, addig semmi esély az ország felemelkedésére. Az ország csak teljes társadalmi összefogással állítható helyre, erre azonban az öntelt, hólyagfejű, beképzelt orbánc és seggnyaló feudális hűbérhordája képtelen.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.02.10. 08:23:54

@MAXVAL bircaman közíró: Azokat nehéz lesz kiűzni, mivel köztünk élnek, és hathatós pártállami támogatást élveznek. Sőt, többségüket a rablóállam hozta létre 2010 után. Már miért űzné el azokat a rablóhordákat, akiket a saját emlőjéből szopat, és a saját korcs szaporítóváladékuk hozott létre?

Szelid sunmalac 2020.02.10. 08:35:48

"Egyes iparágakat (pl. textilipart vagy nehézipart) új ázsiai vállalatok kezdték dominálni, ezek Európa jelentős részén visszaestek a ’90-es években nem csak nálunk. Gazdaságunk lassanként az itt megtelepedett multiktól vált függővé. Az egyetlen erős lábon álló gazdaság nagyon ingataggá vált, a baloldal nem is találta meg a stabilizálásának módját. Deficites maradt az állami költségvetés és válság érzékennyé is váltunk.

A pénzügyi stabilizálódás egyértelműen az Orbán-rendszerhez köthető"

Az igen...Minden felmondat egbakialto, ordas nagy ookorseg. Szerintem ez rekord! Mutsd meg nekem a 90-es evekbeli azsiai textil- es/vagy nehezipari azsiai cegeke, amik megvetettek itt a labukat!
Hadd aruljam el, hogy a textilipart elsosorban nemet es olasz vallalatok vettek at, de ez csak annak koszonheto, hogy a vadkapilaizmusban a hozzanemerto, de legalabb arrogans es ontelt faszkalapok probaltak "iranyitani" a cegeket, ami leginkabb a sikkaasztabol allt, aztan jol tonkre is mentek. Azsiaiak se kozel se tavol nem voltak. Egyebkent a neheziparban sem. Csak ott mar reg be kellett volna donteni a cegeket, mert dragan termeletek szart, ami senkinek nem kellett.

A gazdasag meg ha lehet most meg kevesbe diverzifikaltabb, mint valaha, mert minden kizarolag az autoiparra, esetleg tobavvra is a par ittmaradt multi kiszolgalokozpontjara epul, amit azota sem fejleszettek tovabb.

Az elso Orban koramny azt elte fel latvanyosan, amit a Bokraos osszegyujtott, majd a masodik onnan indult,hogy a Bajnai rendbe tette a gazdasagot es konszolidalta a penzugyeket. A szocik rettento szarul kormanyoztak, de a penzugyeket a fidesz eddig meg csak bedonteni tudta, koszolidalni vagy ne adj Isten feleszteni soha. Most, hogy dolt a le a az EU-bol, meselj szepen, hol a kurva nagy fejlodes?

A fasznak irsz te blogot...

MEDVE1978 2020.02.10. 08:58:39

Az orbáni gazdaságpolitika jó eleme a pénzügyi sebezhetőség csökkentése. Ez viszonylag jól működik és egy rövid példával jól megvilágítható. Anno a szekunder válság (2010-es évek eleje, azért szekunder válság, mert 2008-ban ugye megmentették az államok a bankokat, 2010 után jöttek az államadósságok miatti válságok) idején először ugye a görögök kezdtek el lángolni. A módszertan az volt, hogy az államkötvények kockázati felára folyamatosan nőtt, így, hogy valaki megvegye, a hozamot is növelni kellett, egészen addig, amíg az illető állam már nem tudta finanszírozni magát a piacról. Namármost az államadósságválság tanulsága az, hogy a görögök gyors beomlása mellett volt még egy gazdaság, ahol rekordnagyságú volt az államadósság, a spekulánsok nekimentek és mégsem omlott be. Ez végig a GDP 100%-át meghaladó összegű volt, ma is az. Csakhogy miután a spekulánsok megkezdték áldásos munkájukat, a belgák elkezdték felvásárolni az államkötvényüket, ezzel ellensúlyozva a külföldi nyomást. A belga gazdaság nem is esett vissza, nem omlottak össze az óriási összegű államadósság ellenére.
Matolcsy jól dolgozta fel ezt a tanulságot és a külső államadósságot 65%-ról 35%-ra csökkentették 2012 óta. A könnyen támadható államkötvények aránya még alacsonyabb, kb. 25%. A többi mind hazai piacról finanszírozott. Azzal együtt, hogy nem váltottuk a forintot EUR-ra, stabilitást ad a rendszernek. Ha beüt egy nemzetközi válság, a monetáris mozgástér továbbra is jelentős marad: egyrészt a forintban denominált államadósságot el lehet "inflálni", másrészt az EUR árfolyam változásával a külföldi államadósság is kordában tartható. Ezzel a mozgástér jóval nagyobb egy válság esetében.

Egyébiránt ugye jól betagozódtunk a főként német (kevésbé uniós) munkamegosztásba, ahol pillanatnyilag némileg brazil gépsor (alias összeszerelő üzem) jellegű feladatokat látunk el. Természetesen leginkább a szokásos panel válaszokkal lehetne gazdaságilag kikerülni ebből a szituációból, tehát a jobb képzési rendszer, jobb innovációs támogatás. Azonban erre nem nagyon helyezünk mostanában hangsúlyt. A képzésbe kevés forrás megy és az egész egy hazug rendszert eredményez. Elvben ugye az egész rendszer esélyegyenlő, papíron minden jár mindenkinek, gyakorlatban szétesik az egész, függetlenül attól, hogy borsodi zsákfalu vagy budapesti KLIK fenntartású iskola. A szétesés mértéke egyedül a különbség. Rokonom gyereke II. kerületi budapesti iskolába jár: tanárhiány van, nyáron a tanárok festették ki az ebédlőt, mert nem volt rá pénz. Tanév közben hagyta abba a takarítást a vonatkozó cég, egy hónap eltelt, amíg lecserélték, addig a tanárok takarítottak. Mindez az ország elvileg egyik leggazdagabb részén. Ennél sokkal őszintébb az angolszász rendszer, ami nyíltan kimondja, hogy megszívtad, ha nincs pénzed, a miénk csak de facto sugallja ezt, de jure előadja a minden szupert. Az innováció jelenleg döntően továbbra is a tőkefelhalmozás területe.

A tőkefelhalmozással való problémát már viszonylag sokan elmondták és ezért is kilátástalan most a helyzet. Nem az a baj, hogy Lőrincünk nagytőkéssé válik. Hanem az a baj, hogy a rendszer logikája ezt követően nem válik piacivá: tehát nem fog magából innovatív, versenyképes vállalkozásokat kitermelni, hiszen a fő érvényesülési út a kapcsolat, nem pedig a piaci siker.

MEDVE1978 2020.02.10. 09:10:46

@Szelid sunmalac:
Bocs, de ennek a nagy része nem így van. Persze, hogy a kilencvenes években nem volt nagy ázsiai részarány, Kína felelmelkedése inkább a kétezres években vált láthatóvá. Amikor az ezredfordulón főiskolára jártam, még olasz bőripari összefogásokról (klaszterekről) tanultunk. 2010 környékén öntöttek el mindent az ázsiai áruk. A textilipar ma sem közvetlenül ázsiaiként jelenik meg, hanem a nyugati konglomerátumok szállítójaként. Az üzlet még mindig H&M vagy C&A, de a terméket már nem Európában készítették, hanem Ázsiában.

2010. után Orbánék elsősorban valóban Bajnaiék eredményeire támaszkodtak így igaz. Azonban nehéz elvitatni azóta az eredményeket:
1. devizahitelek szanálása;
2. államadósság szerkezetének átalakítása, devizaadósság csökkentése;
3. adórendszer átakalítása (ÁFa szerepének növelése, SZJA csökkentése, átalányadózás - EVA, KATA, adóbehajtás effektivitásának növelése).

Ez nem változtat azon, hogy a pálya nem optimális, ha úgy tetszik nem fenntartható, egyszerűen a képzési szféra erodálása és a helyi innováció hiánya miatt.

Szelid sunmalac 2020.02.10. 09:46:01

@MEDVE1978: Te tanultal en meg ateltem. A dunanatuli textilipar jelentos resze tobbek kozt a Papai Ruhazati Szovekezetnek (kesobbi Parus) es az annak bedolgozo egyeb varrodaknak volt koszonheto. Ok szallitottak olyan vallalaotknak, mint a Calvin Klein es egyeb markak. Elarulom, az olaszoknak is magyar vaooradk gyartottak. Aztan a fonokseg megprobalta kijatszani a tobbi vezetosegi tagot egymas ellen es jol becsodoltettek az egesz hobelevancot, a kisebb varrodakt megprobaltak meg menteni, de mar nem lehetett. Pedig akkoriban meg igen jo esely volt kizarolag egyuttmokodesre nemet cegekkel, akiknek addig beszellito voltak, a 90-es evektol pedig partneerek lehettekvolna. Hadd ne mejnek tovabbireszletekbe. Azsiaik se kozel se tavol nem voltak kepben sehol. Pont. Ha akarod, cafold tankonyvi prezentaciokkal, vagy amivel akarod. Ha meg valoban erdekel, rakeresel, vagy meginkabb kerdezel.

A tobbiehez: A devizahiteleket NEM szanaltak azota sem. Harom dolgot tettek ezzel kapcsolatban : a legjobban keresok kivalthattak a hiteleiket a tobbiek karara adopenzekbol, a forintot a masodik kormanyralepes kovetoen jol megshortoltak, ami lenyegesen jarult hozza a szerencsetlen hulyek melyebbre taszitasaban, folepitettek milliardokbol (ADO) mindnefele azota is uresen allo "lakoparkokat". A mai napig foglamuk sincs arrol hogyan lehetett volna ezt megoldani, arrol nem si beszelve, hogy pl. a lakashitelekkel kapcsolatban pont a fideszt nem kene emlegetni, leven a sima allamilag tamogatott lakashitelt is ok vezettek be, amin a main apig sziv a jonep. Mondem ezt ugy, hogy en pl. haszonelvezoje vagyok a dolognak. De kozgazdasagi szempontbol ettol meg marhasag.
Az allamadoassag szerkezetett egy kicsit sem alakitottak at, csak ez most talan nem latszik, ugyanis amig dol a penz, addig pont nem szorni kene, hanem strukturalis valtoztasokat letrehozni, hogy amikor megint valsag van (hahao ciklus!) akkor tudjanak mihez es mibol nyulni! Most meg tucskot jatszunk nagypofaval. Az adortendszerhez meg annyit, hogy amit nyersz egy EVA-n vagy KATA-na azt szepen elviszi a rendszeres es atlathatatlan adoszendszeri valtoztatas, amit lassna mar a konyvvizsgalok se birnak lekovetni. Hadd tippeljek ,nincs ceged, igaz?

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.02.10. 09:57:32

@MEDVE1978: Pénzügyileg orbánc és eltolcsy által megszállt rablóhordája a forintot gallyra vágta. Mi jellemzi legjobban egy ország stabilitását, ha nem nemzeti valutájának stabilitása. Baszhatja ez a kretén a költségvetését, ha levonjuk belőle az eus pénzeket, meg a nyugaton dolgozók hazaküldött bérét, forintba konvertálva, akkor a béka seggén van az egész. Ömlik össze a forint, már csak idó kérdése aztán a magyarok által keresett pénz szarkupac se fog érni. Hiába emeli ez a hatökör a béreket kétszámjeggyel, nem ér semmit, mert amiben számfejtik lassan egy klotyópapír szintjén lesz.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.02.10. 09:57:32

@MEDVE1978: Pénzügyileg orbánc és eltolcsy által megszállt rablóhordája a forintot gallyra vágta. Mi jellemzi legjobban egy ország stabilitását, ha nem nemzeti valutájának stabilitása. Baszhatja ez a kretén a költségvetését, ha levonjuk belőle az eus pénzeket, meg a nyugaton dolgozók hazaküldött bérét, forintba konvertálva, akkor a béka seggén van az egész. Ömlik össze a forint, már csak idó kérdése aztán a magyarok által keresett pénz szarkupac se fog érni. Hiába emeli ez a hatökör a béreket kétszámjeggyel, nem ér semmit, mert amiben számfejtik lassan egy klotyópapír szintjén lesz.

MEDVE1978 2020.02.10. 10:18:18

@Szelid sunmalac:
1. Textilipar: nem mondasz ellent nekem, én is azt mondtam, hogy csak a kétezres évek második felében jöttek be az ázsiaiak és akkor is csak úgy, hogy váltottak a nyugati cégek a beszállítóknál. A rokonaim megélték a magyar cukoripar szétverését is, ott sem csak a külföldi cukorimport tette tönkre, hanem az osztrák Agrana, ami felvásárolt és bezárt egy rakat gyárat.
2. Devizahitelek: Itt van egy összegző cikk. www.portfolio.hu/bank/20200201/eljott-a-devizahitelesek-nagy-napja-magyarok-szazezrei-konnyebbultek-meg-egyszerre-414385

Ezen nyilván lehet vitatkozni, hogy a magyar kormányok megtáltosodhattak volna stb. és az árfolyam visszamehetett volna, meg a kamat is stb. Ilyenre szerintem magyar kormány nem volt még sohasem képes. Tehát több százezer ember került volna bajba, ha a konstrukciót fenntartják. Úgy gondolom, hogy a szocik és szdsz-esek annyira "konfliktuskerülők" voltak bármilyen külföldi tőkés csoporttal, hogy ők inkább nyelették volna le ezeket a veszteségeket a lakossággal. Itt természetesen elsősorban a forintosításról, illetve a tisztességtelen eljárás miatti kártérítésekről beszélek és nem a végtörlesztésről, ami valóban elsősorban a tehetősebbeknek kedvezett.

Én nem tartott marhaságnak az államilag támogatott lakáshitelt, ez komoly szociálpolitikai eszköz lehet. Ha itt a mostani kormány demográfiai intézkedéseire gondolok, akkor az a véleményem, hogy nem fognak működni, de itt most nem ez a kérdés.

Államadósság szerkezete: novekedes.hu/elemzesek/mennyire-valsagallo-magyarorszag
Ha a cikkek hazudnak is, a számok kevésbé: az államadósság jó része át lett konvertálva külső államadósságból belsőbe. Ennek az egyértelmű hatása, hogy gazdaságpolitikai eszközként jobban elinflálható az államadósság egy válság esetén, illetve, hogy kívülről kevésbé támadható és a külső sokkoknak jobban ellenáll a gazdaság. Ez nem abból fakad, hogy Matolcsy tolvaj vagy nem, hanem egyszerűen gazdasági folyamatokból.

Adórendszer: nincs cégem jelenleg, viszont több ismerősöm van, aki szarrá keresi magát KATA-n. Nyilván ezek mikrovállalkozók, nem pedig kkv-k. Az SZJA csökkenés pedig egyértelműen használ a lakosságnak. Én még emlékszem arra, amikor a kétezres években a bérem 60%-a ment az államnak, pedig az átlagbért kerestem (az állam ezzel gazdagnak kiáltott ki). Ma már messze nem tartunk itt.
Ami elvitathatatlan szintén az az ÁFA jobb hatékonyságú behajtása, ez elsősorban az informatikai haladásból és ellenőrizhetőségből adódik (NAV-hoz bekötött pénztárgépek és számlázás).

Ahogy írtam, ez nem "csinál nyarat", tehát nem teszi fenntarthatóvá a pályát vagy Magyarországot önmagában olyan élhetővé, ami lehetséges lenne. De kár elvitatni, hogy vannak pozitívumai.

Szelid sunmalac 2020.02.10. 10:33:15

@MEDVE1978: Reszben egyetertek veled, legfeljebb a megkozelites mas. Az allamadoassag szerkezetenel a kulsot- belsore cserelni Mo. esetben nem eleghatekonyann csokkenti a valodi rizikot, ez pedig az orszag meretebol es pont a gazdasagi kitettsegbol kovetkezik. Hiaba infalhatnal el a belso tartozasokat, ezzel nem lettel kisegitve ha kivulrol jon az osszeomlas, marpedig nagy valoszinuseggel onnan fog. Maximum egy darabig az euroval egyutt esik majd a forint, aztan meg tovabb.

A KATA-nak azt irod vannak pozitivumai. Hogyne. Ahogy te irtad, bizonyos erdekcsoportoknak. Mint en is irtam az allamilag tamogatott lakashitelnek is vannak (pl. en). Sot! Meg a dvizahitelnek is vannak/voltak kedvezmenyezettjei.
De most reszeleteiben elemezzuk a dolgot, vagy holisztikusan szemleled, ahogy a blogiro probalta beallitani?

megamovieboy · http://europeanphalanx.blog.hu/ 2020.02.10. 10:45:29

@MEDVE1978:
A Bajnai eredmények túl vannak misztifikálva. Ami neki köszönhető az az államháztartási hiány rendbehozása úgy, hogy nem vonultak dühös tömegek az utcára. Csakhogy emellett még ott volt a szétvert gazdaság, aminek a válság adta meg a kegyelemdöfést, de már előtte mélyrepülésbe kezdett, még a fellendülés idején. De, hogy Orbánék dolga még nehezebb legyen, arról az elképesztő eladósodás gondoskodott. Emiatt nem kapunk magasabb besorolást a minősítő cégeknél, ez minden évben elhangzik a részükről.
A német cégek szükségesek, hogy legyen munka, fizetés, amiből lesz állami bevétel is. Arra kell figyelni, hogy olyan multikat engedjünk csak be, amiknek nincsen hazai konkurenciája. Viszont ezek mellett erősödtek meg hazai cégek is. Lehet tiltakozni az eredeti tőkefelhalmozás módja ellen, de ez sosem volt szép történet és mindig mások kárára történt (parasztok, gyarmatok). Az oktatásra addig nem szabad sokat költeni, amíg a legképzettebbek egyszerűen elmennek nyugatra. Amíg a legképzettebb hasznos rétegnek nem tudunk versenyképes pénzt adni, addig nem tudjuk itt tartani őket. Amúgy mivel itthon jóval olcsóbb a megélhetés, ez a szint lassan elérhetővé válik. Ez lenne az a pont, amikor érdemes lesz az oktatásra többet költeni.

Szelid sunmalac 2020.02.10. 11:44:42

@megamovieboy: Nagyszeruen nyomod az allami propagandat, kar, hogy nem igaz. A legkepzettebbek sem biztos hogy kulfoldon keresnek a boldogulas, ha nem a kibaszott politikusok meg begeto kovetoik akarnak megmondani, hogy ki a magyar, ki miert megy el es talan hagynek elni a jonepet.
Az meg netto baromsag, hogy Mo.-n a megelhetes olcsobb. Konkretan eurobol forintra valtva is MAGASABB. Ezerszer reszeletesen leirtam mar a koltsegek osszhasonlitasat, hadd ne kelljen megint.

konrada 2020.02.10. 12:01:17

Nem.
Azért nem, mert egy gazdasági szövetség tagállama vagyunk nyitott határokkal.

...és ez nem is baj. Magyarországhoz mérhető nagyságú gazdaságokból alig néhány próbált csak önjáróvá lenni, mint például Ceausescu Romániája, vagy Észak-Korea és egyik sem egy sikertörténet...

konrada 2020.02.10. 12:02:44

@Szelid sunmalac: ". Ezerszer reszeletesen leirtam mar a koltsegek osszhasonlitasat, hadd ne kelljen megint. "

...de gondolom nem az Eustat nicknéven, mert az valahogy mást mond....;))

megamovieboy · http://europeanphalanx.blog.hu/ 2020.02.10. 12:12:19

@konrada: De miért váltja forintra? Ez valami unortodox számítási módszer? :D

midnightcoder2 2020.02.10. 12:14:30

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: "Ez szimpla ökörség. Pont az a baj, hogy orrbanisztán túlzottan a kretén autóiparra épül"

Egész Európa elég nagyrészt arra épül. Olaszok sem igen örülnének a Fiat megszûnésének, de a franciák, németek sem örülnének ha hipp-hopp eltûnne az autóiparuk.

alöksz róz 2020.02.10. 15:00:48

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: "Az ország csak teljes társadalmi összefogással állítható helyre, erre azonban az öntelt, hólyagfejű, beképzelt orbánc és seggnyaló feudális hűbérhordája képtelen." - ezt a teljes társadalmi összefogás jegyében írtad? :D

MEDVE1978 2020.02.10. 17:42:21

@Szelid sunmalac: "A tőkefelhalmozással való problémát már viszonylag sokan elmondták és ezért is kilátástalan most a helyzet. Nem az a baj, hogy Lőrincünk nagytőkéssé válik. Hanem az a baj, hogy a rendszer logikája ezt követően nem válik piacivá: tehát nem fog magából innovatív, versenyképes vállalkozásokat kitermelni, hiszen a fő érvényesülési út a kapcsolat, nem pedig a piaci siker." Ezt írtam az első hozzászólásomban ehhez a témához. ELőtte a képzési rendszerrel is leírtam, hogy szerintem milyen bajok vannak. Azt hiszem ebből világosan látszik, mi a holisztikus véleményem a szituációról.

MEDVE1978 2020.02.10. 18:08:34

@megamovieboy:

A statisztikai adatok nem arról tanúskodnak, amit te írsz. www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_int045a.html
www.ksh.hu/docs/hun/eurostat_tablak/tabl/tsdec100.html
www.eco.hu/hir/grafikon-a-brutto-hazai-termek-gdp-valtozasa-magyarorszagon-2003-2015-i-negyedev/

Igazából mindegyik azt mutatja, hogy 2008-2009-ben volt beszakadás a válság miatt, azonban utána már felfele ment a szekér, 2010-ben már javulnak a mutatók.
Óriási változások az adósságnál sem láthatók:
hu.wikipedia.org/wiki/Magyarorsz%C3%A1g_%C3%A1llamad%C3%B3ss%C3%A1ga
Hozzá kell tenni, hogy GDP arányosan jelentősen nőtt az adósság (mivel a GDP csökkent, az adósság meg nőtt) és ezért valóban IMF hitelt vettek fel. De ez nem volt olyan mértékű, hogy falnak ment volna tőle az ország.

Oktatás:
"Az oktatásra addig nem szabad sokat költeni, amíg a legképzettebbek egyszerűen elmennek nyugatra."

Sajnos a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy egy ilyen országban (kis piac, kevés tőke, kevés ásványkincs stb.) legfeljebb a jó képzéssel lehet kitörni. Ennek a kulcsa kétszer is ott volt a FIDESZ kezében, egyszer tudatosan eldobta, másodszor meg visszakozott rövidtávú politikai célokból.
Az első a tandíjkötelezettség volt a felsőoktatásban (ami most is megvan, csak költségtérítésnek hívnak), a második az úgy nevezett röghöz kötés.

Én úgy gondolom, hogy a "röghöz kötés" lett volna az igazi jó stratégia, de ebből még talán az első ciklus alatt visszavonult a magyar kormány. Holott ez egy fair rendszerként működtethető lett volna (kvázi ingyenes oktatás, cserébe azért, hogy utána 5 évet mondjuk itthon dolgozik).

"Amíg a legképzettebb hasznos rétegnek nem tudunk versenyképes pénzt adni, addig nem tudjuk itt tartani őket. Amúgy mivel itthon jóval olcsóbb a megélhetés, ez a szint lassan elérhetővé válik."
Ez szerintem kb. lehetetlen.
Egy német szakorvos fizetésének alsó határa 70.000 EUR/év. Ha semmilyen kedvezménye nincs, akkor ennek 40-43%-a megy el adóra. Ez még mindig 3325 EUR havonta, ami 1,1 millió forint nettó. Még ha el is megy a bérleti díjra, meg lakhatásra neki 300-400 ezer forint, akkor is marad neki 700 ezer csak kajára meg egyéb megélhetésre. A magyar szakorvos fizetése ezzel szemben bruttó 400 ezer Ft, amiből mondjuk 270 ezret kézhez kap. A német orvos tehát így is-úgy is a négyszeresét keresi. Egyszerűen túl nagy a különbség, évtizedekbe telhet behozni.

MEDVE1978 2020.02.10. 18:24:11

@megamovieboy:
Ez egy gyakori - egyébként nyugatiak által is használt blöff. (Mármint a megélhetési különbségek drasztikus eltérése).
Ha meggondolod az élelmiszerpiac nyitott az egész EU-ban. Ha bemész egy német vagy osztrák Aldiba minimálisan a vásárlóerőhöz igazított (10-20%-al drágább) élelmiszerárukat és használati cikkeket fogsz találni, mint nálunk. Ha bemész a bécsi Hauptbahnhofon a McDonaldsba, akkor egy sajtburger 1 EUR, ha itthon mész be, akkor 300-330 Ft. Nincs érdemi különbség. A gyártott cuccok döntő része is ugyanabban az árban van. Miért is kerülne többe vagy kevesebbe? Ugyanúgy az EU piacra szánják a Samsung TV-t, a számítógépeket, háztartási gépeket stb. A nagy ruhadiszkontok, bútordiszkontok, szerszámgyártók ugyanarra a nagy európai piacra gyártanak. Tehát minimális az áreltérés.

Ami nyugaton drágább az a lakhatás, mert döntően bérlakásokban laknak (német nyelvterületeken), ahol átlagosan 7-10 EUR között van a négyzetméterenkénti bérleti díj, illetve a közüzemi szolgáltatások is jóval drágábbak. Emellett még minden humánintenzív szolgáltatás (magánorvos, étterem, mozi, biztosítás, közlekedés stb.) drágább.

Ha egy német idejön, csak azt látja, hogy mennyire olcsóbbak a szolgáltatások. Hiszen az étterem olcsóbb, a közlekedés olcsóbb, a hotel olcsóbb vagy ugyanannyi. Persze ezek is az élet részei, de nyilván sokból többet tudsz megtakarítani és szabadabb is vagy.

Tamáspatrik 2020.02.10. 21:20:44

@Szelid sunmalac: Pont azért írom, hogy vitatkozzunk, mert még a szakértők sem értenek egyet (meg a jövőt nem is ismerhetjük).
Nem csak mi kerültünk válságba a 90-es évek eleje óta, hanem például az olaszok is, a görögökről jobb nem is beszélni. A Ruhr vidéken és Észak-Franciaországban is tönkrement a nehézipar. Nagyon energiaigényes és nagyon élőmunka igényes gyártás nem éri meg, lassan már nálunk sem fogja megérni az utóbbi sem. Ezek már Ázsiába települtek át mind, a teljes tömeggyártás, speciális minőséget gyártó cégek maradtak csak Európában.
Egyébként a rendszerváltáskor nagyon sokan dolgoztak, főként nők TSZ-mellék üzemágakban, pl. cirokseprűt készítettek. Abszolút manufakturális gyártás volt. A textilipar sem volt nagyon fényes, de pl. a cipőgyártásban már annyira leromlott a minőség, mint a mai kínai cipőké, csak reálértékben sokszoros áron. Az állami cégek szétlopása sem a rendszerváltáskor kezdődött.

Tamáspatrik 2020.02.10. 21:30:22

@MEDVE1978: Úgy tűnik, mintha a mostani rendszer illetve rendszerelit nem is nagyon lenne érdekelt az oktatás fejlesztésében.
Ennek ellenére a gazdaság elég jól fut részben, részben az általad felvázolt pénzügypolitika miatt, részben olyan a szolgáltatások miatt is, pl. idegenforgalom. Csupán a külföldi multicégekre építve ez nehezebben kivitelezhető, mert valahol láttam egy előadást arról, hogy a külföldi tőkebefektetés (gondolom a profit kivitele miatt) növeli a költségvetési hiányt. Az állam deficitjét nem szüntetné meg az itt levő cégek adója, már a nekik nyújtott támogatások miatt sem.
Egy portugál szint még közepesen képzett munkaerővel is elérhetőnek tűnik.

Tamáspatrik 2020.02.10. 21:34:17

@konrada: Dél-Koreának vagy a finneknek például egész jól sikerült. Olaszoknak, spanyoloknak stb. Persze kellett egy idő hozzá. Egy válságtól nem omlanak össze és nem függenek a külső forrásoktól sem.

Tamáspatrik 2020.02.10. 21:40:31

@MEDVE1978: A remény mindig megvan, hogy hátha Orbánék pár dolgot alapvetően jól csinálnak, ami egy dél-európai nívóhoz közelíthet minket hosszabb távon. Pl. régen egy útépítés nagyon vontatottan ment vagy bármilyen építkezés. Most ha drágán is építünk, de a cégeknek érdekük összekapni magukat és hamar befejezni, hogy a támogatási összegeket teljes egészében megkapják.
Van gazdasági mozgástér, régebben ilyen nem volt. Oszkó pl. azt hitte, hogy az Orbán-kormány 2010-ben kényszerpályára kerül, de kivágták magukat. Ez rövidtávon segíthetett.
Hosszabb távon a képzettség mellet olyasmik mint a jobb munkakultúra, nagyobb szervezettség, pénzügyi tartalékok növekedése, középosztály vagyonosodása, modernizáció stb. is dobhat rajtunk, és mindegyikben van még sok tartalék.

Tehetetlen Dodó 2020.02.11. 17:49:46

Ennyi zagyvaságot már rég olvastam egy csokorban.
Nem is bírtam végig.

Tehetetlen Dodó 2020.02.11. 17:53:16

@Szelid sunmalac: "Az elso Orban koramny azt elte fel latvanyosan, amit a Bokraos osszegyujtott, majd a masodik onnan indult,hogy a Bajnai rendbe tette a gazdasagot es konszolidalta a penzugyeket. A szocik rettento szarul kormanyoztak, de a penzugyeket a fidesz eddig meg csak bedonteni tudta, koszolidalni vagy ne adj Isten feleszteni soha. Most, hogy dolt a le a az EU-bol, meselj szepen, hol a kurva nagy fejlodes?"

A fasznak írsz te kommentet.
süti beállítások módosítása