Ideo-logikák

Ideo-logikák

Hét szűk esztendő következik?

2020. október 25. - Tamáspatrik

A gazdaság működése ciklusokat követ, ezek kb. 7-10 évesek. A magyar gazdaság ciklusai együtt mozognak a régi többi országáéval, emellett az európai konjunktúra változásait is követik.

A GDP változásai elég jó indikátorai ennek a ciklusnak, a gazdasági átalakulás időszakaiban a GDP csökken, stagnál vagy alig növekszik, ezzel szemben a „békeidőkben” a gazdasági növekedés egyenletes és folyamatos. (GDP mint mérőszám nem feltétlenül a szó szoros értelmében vett „növekedést” fejezi ki, mivel a gazdaságban megtermelt új értéket próbálja mérni, nagyjából a gazdaság fejlettségét is kifejezi.) A válságos időszakokban sajnos egy év alatt is akkorát tud zuhanni a GDP (munkahelyek vesznek el, egész ágazatok épülnek le), ami csak több év egyenletes fejlődésével pótolható. A tapasztalatok szerint 7-8 évre is szükség lehet, mire az életszínvonal eléri a válság előttit. Az utóbbi évtizedekben az alábbi ciklusokat lehetett megkülönböztetni:

1990-1996 a rendszerváltozás és az azt követő gazdasági válság, átalakulás

1997-2005 éves szinten 4% körüli egyenletes fejlődés

2006-2012 pénzügyi válság miatti zuhanás és lassú kilábalás

2013-2019 3-4%-os átlagos éves gazdasági növekedés

Ezeket a ciklusokat már többen is leírták, úgy jönnek létre hogy a lendületes fejlődés időszakaiban az üzleti bizalom és optimizmus szintje nagyon magas, a fogyasztás ezerrel pörög, és egy csomó naivitás és önhittség is van ilyenkor bennünk, aminek később megfizetjük az árát. A gazdaság egyszer csak orra bukik és éveken át csak botladozik, míg ismét el nem kapja a fonalat. A politikai vezetés általában egy kicsit tud csak javítani vagy rontani ezeken a folyamtokon, de csodát tenni ritkán képes.

A gazdasági válságok voltaképp természetesen következnek be, és a gazdaság átrendezésére szolgálnak. Túlértékelt, túlfuttatott területek épülnek ilyenkor le, különféle buborékok pukkannak ki.  Az is kiderül ilyenkor, hogy a kormányok a konjunktúra évei alatt elvégezték-e a házi feladatot és felkészültek voltak-e a válságra. (A válasz többnyire nemleges.)

A rendszerváltást megelőző években nálunk egyre természetesebbé vált az állami vagyon szétlopása kicsiben és nagyban egyaránt, és az állam jelentősen eladósodott már ebben az időszakban. A gazdaságirányítást is felkészületlenül érte az, ami már egyre jobban látszott 1985 után, hogy az orosz birodalom teljesen szét fog esni. Gazdaságilag eléggé kaotikus és kiszolgáltatott helyzetbe kerültünk a rendszerváltást követően.

1996 után a helyzet kezdett stabilizálódni, az EU-ba való integrációnk is felgyorsult, az életszínvonalunk is érezhetően javulni kezdett. A rengeteg zöldmezős multi jelentette a fő húzóerőt, magyar cégek azonban nem tudtak megfelelően megerősödni, a gazdaság túlpörgött egy újabb eladósodás árán, ezért minket már 2008-nál koráában is elért a pénzügyi válság. (Az államnak nem voltak megfelelő szintű bevételei amiatt is, mert a pénz nagy része különféle csatornákon kifolyt az országból.) Nagyjából látták sokan, hogy ebből komoly bajok lesznek (például a devizahitelekből), csak nem tudták, hogy mit kellene tenni.

A pénzügyi válság a túlfejlett bankszektort kissé leépítette, emellett a ház- és lakásépítések is visszaestek. A konzervatív kormányzás a pénzügyi stabilitást és piacvédelmet biztosító politikája akkor hozta meg a gyümölcsét, amikor az európai gazdaságok is rendbe jöttek, és az EU támogatások nagyvolumenben érkeztek hozzánk. Viszont a közgazdászok többsége szerint a magyar kormány túlpörgette a gazdaságot, túltolta a fejlesztéseket, nem folytatott anticiklusos gazdaságpolitikát. Annyira sok pénzt tolt a gazdaságba, hogy nem nagyon fog tudni mihez nyúlni válság esetén.

2013-at követően olyan húzóágazatok jöttek fel mint az autóipar, idegenforgalom, kiskereskedelem (belföldi fogyasztás erősödése), építőipar. Látszik azonban már, hogy a járvány ezeknek az ágazatoknak egy részét visszaépíti, voltaképpen felgyorsítva azokat a folyamatokat, amelyek egyébként is jelen voltak. Olcsó külföldi utak, olcsó gépkocsi, ezeknek nagyjából búcsút mondhatunk, egy kicsit javítva a katasztrofálissá vált ökológiai helyzeten. A fogyasztás orientáltságot is csökkentheti a válság valamennyire. A globalizáció egyes területeken csökkenhet, más területeken (pl. gyógyszergyártás és elektronika) aligha fog csökkenni. Úgy tűnik, hogy a válságból legjobban Kína és Kelet-Ázsia fog tudni kijönni, exportjuk továbbra is erős marad. A járvány a fokozódó automatizálás és az internet alapú kommunikáció irányába hat, egy év alatt is sokat változhat a munkavégzés és fogyasztási szokásaink, nem biztos, hogy utána visszatérünk a régi kerékvágásba. Az idegenforgalom, sport, szórakoztatás egyes területei valószínűleg túl nagy veszteséget fognak elszenvedni és leépülhetnek.

Kérdés, hogy a magyar kormány (és persze az EU is) mennyire készült fel egy ilyen helyzetre. Pénztartalékokkal jelenleg még jól áll a költségvetés, azonban ha ezek elfogynak (ami legkésőbb a 2022-es választások utánra borítékolható), akkor hogyan fog tudni spórolni a kormány vagy több adóbevételhez jutni. Megint a bankok és a multicégek lesznek valószínűleg az elsők, amelyekre különadókat vet ki az állam. Ezt egy darabig lehet folytatni, az adók nagy részét a lakosság fogja kifizetni, esetleg cégek fognak kivonulni, ami a csökkenő verseny miatt megint áremeléshez vezet. Az egészségügybe most pumpál bele sok pénzt az állam, ami csökkenteni fogja a további lehetőségeit. (Hacsak ravasz módon nem vesz el a másik kezével, például kapacitás szűkítésekkel.) A másik nagy terület a nyugdíjak, ahol megint egy kismértékű, fokozatos emelést lengetett be Orbán, itt az infláció számítása (a fogyasztási kosár összetétele) ad még manipulációra lehetőséget, többek között. Az oktatásból már nem nagyon tud további pénzt kivenni, olyan kedvenc területeitől mint a sport, az állami beruházások, a lepukkant haditechnika visszafejlesztése vagy a magas szintre futtatott családtámogatások pedig nem is fog. Szociális támogatások már most is alig léteznek, az sem csökkenthető. A közfoglalkoztatottak bérén valamit spórolhat, a kisebb béremeléseket elviszi a felpörgő infláció. (Már most is ez tapasztalható, hogy az év eleji béremelések hatása mostanra gyakorlatilag lenullázódott, az átlagos életszínvonal egy kicsit csökkent.)

Európában csekély az esélye, hogy a gazdaság hirtelen visszapattan 2021-ben, a kilábalás még évekig eltarthat amiatt is, hogy ilyenkor a cégek rákényszerülnek azokra a lépésekre, amiket maguktól nem tettek volna meg, például csökkentik az autógyártás volumenét és a pénzeket inkább zöldenergiába és automatizációba fektetik. A növekvő államadósságok lelassítják a gazdaság fejlődését (mint az olaszoknál, görögöknél vagy a japánoknál is ez volt látható), esetleg magas szinten felpörög az infláció és egyes rétegek egzisztenciálisan lecsúszhatnak, vagy még nagyobb mértékben függeni fognak az állam vagy az állam által preferált elit jóindulatától. Az erőviszonyok egy ilyen időszakban többnyire átrendeződnek, új területek jönnek fel, remélhetőleg ezek között lesznek a zöldenergia és a környezetvédelmi célú fejlesztések is.

A gazdasági ciklusok logikáját tekintve az idei évvel nehezebb évek sora kezdődött meg, ami életszínvonal romlással és átrendeződésekkel járhat.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr3716256920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2020.10.26. 09:42:30

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: A blogger nem tud folyamatosan figyelni a blogjára. Ergo, ha matyit épp elhagyta a kecske és emiatt nem tudja hova levezetni a felesleges energiáit, akkor simán meg tudja oldani, hogy a kirúgása után egy órával ismét telematyizza a blogot, és amíg nem jön ismét vissza hogy kirúgja matyi N+1 nickjét, addig ismét matyis lesz a blog. Ezt igazán csak a fejlesztők tudnák hatékonyan megoldani. Vagy ha az olcsóbb, akkor vehetnének neki egy gumikecskét.

midnight coder 2020.10.26. 09:45:30

@white999: A szegény is simán megteheti hogy valutába rakja a pénzét. A gond nem ezzel van, hanem azzal, hogy a fizuk csak lassan követik az inflációt, és addig amíg ez megtörténik, a csóró nagyot bukik. De persze az is, aki a belső piacra termel, és emiatt nem tudja elég gyorsan emelni az árait (mert hogy a csóró aki veszi a cuccait még nem kapta meg e fizuemelést).

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.26. 10:10:51

@midnight coder: Jelenleg az a legolcsóbb ha pár elszánt matyi gyűlölőnek admin jogot adnak a bloggerek. Még őrületbe is tudom kergetni. Képzeld mit szívott azzal hogy egy rövid időre letiltottam az és szót!
"akkor vehetnének neki egy gumikecskét." :-))

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.26. 10:17:46

@midnight coder: Ez a lényeg. Úgy szívatják az embereket hogy azt nem veszik észre. Az adózáson sokat változtattak, a bevételek túlnyomó többsége a lakosságtól származik, nem a cégektől. A fogyasztáshoz kapcsolt adók dominálnak. Ami alapvetően helyes. Na meg ez jó Mészároséknak, mert zsírosodhatnak.

ulpius66 2020.10.26. 10:21:27

Visszatérve az "eljövendő" hét szűk esztendőre.......
(Jósolni kibaszott nehéz dolog, különösen a jövőt illetően!)

Már a blogger is megállapította, hogy a 2010-es évek "aranykor" volt a magyaroknak!
(nem véletlenül hajtották el a ballibsiket a magyarok 2010-ben kétharmaddal, nem véletlenül nyert a Fidesz-KDNP azóta is kétszer is kétharmaddal......)

Erre kedves ballibsik jöttök tik, és minden egyes kommentben megállapítjátok, hogy itten minden is szar, minden is el lett baszva, a "költségvetés összeomlott, a forint bedőlt" és hasonló agyatlan baromságok........

Talán a bloggerrel kéne vitatkoznotok és nem velem!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.26. 10:21:40

@midnight coder: Egyébként a fogyasztáshoz kapcsolt adók pont most fognak visszaütni, hiszen a fogyasztás esik vissza a járvány miatt.

midnight coder 2020.10.26. 10:26:36

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Az a baj, hogy sok blog van, a kecske meg csapodár jószág. Ezért látnék szívesebben valami szofisztikáltabb, szoftveres megoldást ennél. És vannak is ilyenek, Pl. a Disqus-ban az úgynevezett "block user". Csak itt a matyira való tekintettel picit láthatóbb helyre kellene tenni.
Amúgy ugyanazzal a lendülettel megcsinálhatnák a +/- funkciót is. Olyanról már nem is álmodnék, hogy netán hozzászólás szerkesztése... De ha ez sok nekik, akkor simán beköthetnék a Disqus-t is, ahogy a hwsw.hu.

midnight coder 2020.10.26. 10:29:57

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Ez az egyik problémája a fogyasztáshoz kötött adóknak. A másik pedig a nyitott határok.

Ugyanakkor én azt sem tekintem az egészség jelének egész Európára nézve, hogy a turizmus és vidéke kiesése ekkorát üt a gazdaságon.

ulpius66 2020.10.26. 10:31:40

A D-202, a futóbolond, és a libatolvaj "tolvaj-kormánya" elbaszott mindent, amit ellehetett, ellopott mindent, ami mozgatható volt.....PERSZE, PERSZE NEM ŐK A HIBÁSAK, HANEM A VILÁGGAZDASÁGI VÁLSÁG, ÉS HASONLÓ NYALÁNKSÁGOK......

Jött 2010-ben a Fidesz-KDNP talpra állította az országot, hazazavarta az IMF/EU Központi bankot, az EU-n belül a legnagyobb növekedést produkálta, világszínvonalon támogatja a családokat, az otthonteremtést, stb.....ERRE JÖTTÖK TIK BALLIBSIK "EZ CSAK AZÉRT VAN, MERT A VILÁGGAZDASÁG IS EMELKEDŐ PÁLYÁN VAN.......MEG AZ EU TÁMOGATÁSOK, STB.......

MILYEN ÉRDEKES!!!!!!!!!!!!!!

AMIKOR A BALLIBSIK VEZETIK AZ ORSZÁGOT AKKOR MINDEN ÖSSZEESKÜSZIK AZ ORSZÁG ELLEN, AMIKOR A KERESZTÉNY-NEMZETI-KONZERVATÍV-POLGÁRI PÁRTOK AKKOR MEG MINDEN BENNÜNKET SEGÍT!!!!!!

TÉNYLEG MILYEN ÉRDEKES!

midnight coder 2020.10.26. 10:33:59

Másrészt, ugyanakkor a COVID még jól is jöhet hosszabb távon. Pl. a cégeket rászoktathatja a homeoffice-ra. Mert annak nem sok értelme van, hogy a városokban az irodista naponta órákat utazik csak azért, hogy átüljön az egyik számítógép elől a másik számítógép elé. Egy rakás idő, költség megtakarítható (utazás, iroda fenntartás), plusz a városok levegője is jobb lehet. Sõt, akár a dolgozók egy része vidékre is költözhetne, csökkentve Pl. kis hazánk fejnehéz voltát. Net ma már szinte mindenhol van, és szerintem nem csak én vagyok olyan, aki nem a jó levegőért költözött kies székesfővárosunkba.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.26. 10:40:28

@midnight coder: A COVID nagyon át fogja alakítani az életünket. Kiderült mennyire sérülékeny a társadalom. Mi van ha egy durvább vírus szabadul el?

midnight coder 2020.10.26. 10:41:54

@ulpius66: Azért a fekália nagy részét Bajnai takarította el, amiért nagyon hálás lehet neki Viktor bácsi. Ő egyébként pont azért tehette ezt meg, mert sem a baloldal nem mert neki keresztbe tenni, mert nem akartak előrehozott választásokat, sem Orbánék mert nekik meg nagyon jól jött hogy nem Viktor bácsinak kell visszavonnia azokat a jóléti intézkedéseket amiket már Megyóéknak sem lett volna szabad meglépni.

midnight coder 2020.10.26. 10:42:53

@ulpius66: Amúgy pedig Viktor bácsi a stadionjaival, Mészáros bácsival és a többi nem annyira racionális intézkedésével pont annyira káros mint Megyóék voltak. A gond ma az, hogy nincs kire leváltani. Ez amúgy azért is baj, mert Orbán bácsi is sokkal jobban kormányozna, ha tudná hogy nem csinálhat meg minden ilyet büntetlenül.

ulpius66 2020.10.26. 10:47:07

@midnight coder: "@ulpius66: Azért a fekália nagy részét Bajnai takarította el, amiért nagyon hálás lehet neki Viktor bácsi. Ő egyébként pont azért tehette ezt meg, mert sem a baloldal nem mert neki keresztbe tenni, mert nem akartak előrehozott választásokat....."

NANA!!!!!!!!!!!!!

NEM KELL IDE SZERECSEN-MOSDATÁS!

A LIBATOLVAJ CSAK EGY VÉGREHAJATÓ BÁBU, A FEKÁLIA NAGY RÉSZÉT AZ IMF TAKARÍTATTA EL VELE, ÉS Ő NEM MERT ELLENTMONDANI!!!!
(pedig nagyon szeretett volna, mert tudta, hogy a 13. havi fizetés, a 13. havi nyugdíj visszavonása miatt lesz a Fidesznek kétharmada......a libatolvaj semmiben SEM DÖNTÖTT!!!!!)

midnight coder 2020.10.26. 10:47:11

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Ezen már én is filóztam. Ez a COVID azért nem sokkal több mint egy felturbózott influenza. Mi van, ha mondjuk az ebola kezd el ilyen tempóban terjedni? Másrészt, ez szerintem fel kellene hogy vesse a jelenlegi gyógyszerfejlesztés / engedélyezés jelenlegi mechanizmusának az áttekintését is. Mondjuk így is sokkal gyorsabban kerül ki a piacra a védőoltás mint egy normál gyógyszer esetén, de ha ez valóban komolyabb bubó lenne, akkor a fél bolygót letarolná ezzel a tempóval is.

midnight coder 2020.10.26. 10:49:49

@ulpius66: Bajnait a 2/3-ad annyira nem érdekelte, egyrészt mert tudta hogy úgy is Orbánék jönnek, másrészt láthatóan nem akar belefolyni a hazai politikába, ami az ő részéről érthető, ugyanakkor az országnak nem annyira szerencsés. Persze az is kérdés, hogy mi a fenét keres Bajnai a baloldalon. De akárhogy is nézzük, akkor és ott pont azt lépte amit kellett, és amit kevesen léptek volna meg. Kimondottan nagy mázli volt az országnak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.26. 10:51:52

A ballibek reménykednek, hogy csak 7 szűk eszrendőjük lesz... pedig sokkal több lesz, sőt esetleg mostantól szűk lesz minden évük.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.26. 11:01:39

@ulpius66: " FEKÁLIA NAGY RÉSZÉT AZ IMF TAKARÍTATTA EL VELE, ÉS Ő NEM MERT ELLENTMONDAN" - miket nem mondsz! Tehát amit az IMF kért a jó volt? Elszóltad magad, birca nem lesz kedves az ánuszodhoz szombaton a gőzfürdőben!

@midnight coder: Bizony, letarolná a bolygót. A kínaiak is ludasak, mert a műholdfelvételek szerint ott már augusztusban is voltak lezárások és kussoltak.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.26. 11:02:39

@MAXVAL birсaman közíró: "mostantól szűk lesz minden évük" - ami nem mondható el a te ánuszod jelenlegi állapotáról.

white999 2020.10.26. 11:17:02

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Ez igaz de egy gazdagnak nem feltétlen kell hozzányúlni a pénzéhez. Neki azzal kell törődnie, hogy a pénze ne veszítsen az értékéből. Ez lehet ingatlan befektetés. Beépítheti a vállalkozásának a vállalási az áraiba, rövidtávon akár magasabb álló fagy forgóeszközbe teheti stb. Megvan a szabadsága, hogy megpróbálja kivédeni az inflációs hatást az általa jónak tartott vagy mobilizálható módon. Egy a lényeg, hogy az nem forint megtakarítás kell hogy legyen. A bérből fizetésből élőknek "szegényeknek" pont ez a lehetőség nem adatik meg, mert nincs olyan felesleges pénzük amit ilyen célra tudnának fordítani.

midnight coder 2020.10.26. 11:20:34

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: "A kínaiak is ludasak, mert a műholdfelvételek szerint ott már augusztusban is voltak lezárások és kussoltak."

Szerintem ők abban hittek, hogy meg tudják oldani lokálisan, és szerették volna elkerülni hogy emiatt válság törjön ki. Csak addigra már rég szétterjedt a vírus Kínán kívülre is.

white999 2020.10.26. 11:23:01

@midnight coder: Az ebola pont a "sikeressége" miatt nem tud így terjedni. Meghalnak az emberek mielőtt továbbadnák és amúgy jól látható tüneteket produkálnak. A covidban ez a kétarcúság a veszélyes nulla vagy enyhe tünet hosszú lappangási idő ami sikeressé teszi biológiai értelemben. Sokkal veszélyesebb mint az ebola és sokkal több embert is nyírt és fog még kinyírni.

midnight coder 2020.10.26. 11:24:17

@white999: Attól függ mivel foglalkozik a gazdag. Ha olyan irányú a tevékenységed amit rosszul érint az infláció, és a pénzed nagy része abba a boltba van befektetve, akkor megszívtad, és ilyen esetben a buliból sem mindig egyszerű kiszállni, pláne veszteség nélkül.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.26. 11:28:43

@white999: Elég ha súlyos egészség károsodást okoz.

A nem mobilizálható befektetés pedig halott pénz, nem segíti a gazdaságot.

@midnight coder: A kínaiak hazudnak. A dolgot felfedő orvos sorsa is nagyon gyanús.

midnight coder 2020.10.26. 11:28:53

@white999: A COVID-nak is van egy jó kis kéthetes lappangási ideje, amikor még tünetmentes vagy, de már vígan fertőzöl. Ha ez az időszak elég hosszú, illetve ha e közben elég intenzíven fertőzöl ahogy a COVID is teszi, akkor szépen tud a bubó terjedni a népességben akkor is, ha halálos.

midnight coder 2020.10.26. 11:31:04

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Nemzetbiztonsági érdek. Valahogy így hívják ezt, és nem csak a kínaiaknál. Csak ott könnyebb a hatóságnak titkot tartani. Ma még. Aztán lehet, hogy később máshol is könnyebb lesz.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.26. 11:31:25

@midnight coder: És főképp a nehezen mobilizálható befektetéssel nem tudja az üzletét kihúzni a szarból, illetve nem tud másik üzletbe vágni vele.

white999 2020.10.26. 11:33:18

@midnight coder: Szegény ember azért nem teheti meg mert Magyarországon a 2/3 adnak annyi pénze nincs hogy hitel nélkül fedezze egy váratlan kiadás mondjuk egy mosógép elromlását. A napról napra élt pénzből nem lehet valutát váltogatni, mert elviszi a váltás költsége.
Tudom, hogy hihetetlenül hangzik én pl sose értettem, hogy miért megy 250 gr kávé a boltokban amikor az kb 30-40%-al drágább mint a kilós változat. Egy slepptúrás felvilágosított, hogy azért mert ennyi pénze van megvenni a többségnek. Tényleg nehéz elképzelni de a többség így él.

white999 2020.10.26. 11:39:43

@midnight coder: Én értem hogy mit mondtok de egy szegénynek akkor sincs lehetősége kivédeni az inflációt. Egy gazdagnak legalább a lehetősége fenn áll, sőt adott esetben remekül kereshet rajtan. Ettől még lehet, hogy pont olyannal foglalkozik amikor nincs és szívóágra kerül. Én ennek ellenére ha lehet választani ez utóbbi helyzetben képzelném el a jövőmet.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.26. 11:41:26

@white999: Hát igen. Az a kávé amit én iszom 1000 és 1700 között mozog. Amikor leárazzák 1000 forintra éppen, akkor veszek vagy 20 darabot és megspóroltam 14 ezer forintot, ami elmenne, ha mindig csak akkor vennék amikor éppen elfogy otthon. És így vagyok minden tartós dologgal, amire valóban szükségem van. Felesleges dolgot viszont akkor sem veszek ha olcsó.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.26. 11:46:55

@white999: De az emberek számolni sem tudnak, megveszik az utántöltőket, pedig fajlagosan drágábbak mint a normál kiszerelés.

Exploiter 2020.10.26. 11:47:37

Természetesen legalább hét szűk esztendő következik.

Most nem csak arról van szó, hogy központilag kivégeztek egy sor szektort egyik napról a másikra, hanem arról is, hogy a jövőbe vetett hit is megingott, az általános pesszimizmus pedig egy halálos ciklusba rántja majd az egész globális gazdaságot.

Ráadásul most még jön a következő adag lezárás, aki eddig túlélte, az most beledöglik, a kilábalás reménye sehol, majd nyáron, ha lesz oltás, vagy jövő év végén, vagy 2022-ben.

Ez egy rituális kollektív öngyilkosság volt, a hosszú távú következményei majd évek múlva látszanak.
De kb a 20-as évek sorsa már most eldőlt, lesz még itt olyan sírás, hogy senki se hinné el most.

Közben az ország, ahol az egész elindult és akik hogy-hogy nem az egész világon egyedüliként pikk pakk le is tudták az egészet, mert sokat hőmérőztek a belföldi járatokon (sajnos a külföldi járatokra már nem jutott hőmérős ember, ezért végigfertőztek minden kontinest a világon), na pont az folyamatosan nő tovább és természetesen ott járvány sincs.

edition.cnn.com/2020/10/18/economy/china-q3-gdp-intl-hnk/index.html

Taps, függöny.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.10.26. 11:48:00

@ulpius66:
A hiba a te készülékedben van, hogy csak ennyit sikerült megérteni az egészből.

midnight coder 2020.10.26. 11:52:26

@Exploiter: Igazából a gond nem ez, hanem az, hogy a turizmus és vidéke olyan fontos szektor az európai gazdaságban, hogy a megrendülése magával tudja rántani azt. Ez ugyanis elég nagy részben EU-n belüli belföldi turizmus, ergo tulajdonképpen kb. olyasmi, mint amikor a Münchausen báró a hajánál fogva húzza ki magát a mocsárból.

midnight coder 2020.10.26. 11:53:48

@Exploiter: "Közben az ország, ahol az egész elindult és akik hogy-hogy nem az egész világon egyedüliként pikk pakk le is tudták az egészet, mert sokat hőmérőztek a belföldi járatokon (sajnos a külföldi járatokra már nem jutott hőmérős ember, ezért végigfertőztek minden kontinest a világon), na pont az folyamatosan nő tovább és természetesen ott járvány sincs."

A kicsi kínaiaknál ha lezárás van, ott lezárás van és nem tüntike a maszkviselés ellen, meg vírustagadók.

white999 2020.10.26. 12:23:15

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: És a kapszulás kávé? Egy adag frissen őrölt 20 ft a kapszula meg 120. Igaz adnak hozzá ajándék kávéfőzőt. A marketing ezt hívja gilette technikának. A nagy többség a számokkal hadilábon áll. Persze az is lehet hogy annyira szereti, hogy 600 %-al magasabb árat képes fizetni érte.

Exploiter 2020.10.26. 12:25:28

@midnight coder:

Aham. Kínában egyszerre sikerült a világon mindenhol elterjeszteni véletlenül ezt a szart, de közben náluk a napi soktízmilliós belső utasforgalommal EGYETLEN EGY európai ország lakosságú nagyvárosukban sem jelent meg, sőt, azóta a világon egyedüliként nincs is új eset. Egy-kettő véletlenül, de az is fagyasztott húsból, meg külföldiektől.

És működik az ország, termel ezerrel, de még mindig csak 90.000 eset van.
Egy hasonló méretű India lassan 8.000.000-nál jár.
Mivel ott százmilliók orvost se látnak életükben, ezért ez a szám gondolom nevetségesen kevés.

És szerinted azért, mert ott nincs tüntike, meg vírustagadók, nem azért, mert fosnak az egészre és kihasználják a globális pánikot, hogy erősödjenek.

Tudod, hogy az egész világon az egymillió főre eső esetek száma hivatalosan Kínánál csak a következőkben alacsonyabb:
Thaiföld, Nigéria, Laosz, Vietnám, Fidzsi, Kambodzsa, Tanzánia, meg egy két térképen se szereplő hely.
Mindezt úgy, hogy csak Pekingben többen élnek mint itthon és a népsűrűség az egekben.

Ha te ezt komolyan elhiszed egy pillanatig is, akkor nem tudom, mit mondjak rá.
Viccnek durva.

konrada 2020.10.26. 12:27:28

@white999:
Azért te sem vagy igazán ínyenc a kávézásban!
Aki egy picit is ért hozzá, az azért nem vesz nagyobb kiszerelést, mert a kv a csomagolás kibontása után az oxidáció miatt - pláne ha őrölt - gyorsan veszít ízértékéből, sőt még rosszabb ízű is lesz.
Ezért nem érdemes nagyobb kiszerelést venni belőle.

(Ha más példát írsz, akkor igazad van, bár a kereskedelmi marketing tud csodákat tenni, és a "gazdaságos" kiszerelés egységre visszaszámolva drágább lenni. Na ezért érdemes odafigyelni a matekórán legalább alsóban!;)

Exploiter 2020.10.26. 12:28:18

@midnight coder:

Nem csak turizmus.

Első lépésben
Vendéglátás.
Szórakozóipar.
Szolgáltatóipar.
Kiskereskedelem.
Kultúra.

Második lépésben
Minden olyan termék, aminek a megvásárlása elhalasztható, elektronika, szórakozatatóipari cuccok, autók, stb

Harmadik lépésben
Az összes egyéb szektor, mert ha a dominó dőlni kezd és apad a zsé, akkor előbb utóbb a hullámok mindent elérnek.

konrada 2020.10.26. 12:37:50

A covid mindenhol nagy szívás (kivéve a kiindulópont Kina!;), így igazán mi magyarok csak az alapján tudjuk eldönteni a gazdaságirányítás milyenségét, mennyire tér el trendekben a hasonló - de még inkább az azonos gazdasági rendszerben lévőktől.

A 2008-as válságról tudjuk, hogy az akkori magyar rendszer nem volt válságálló, gyakorlatilag mindenben rosszabbul teljesített akár a hozzá hasonló feltételekkel induló új 10-ekhez képest, akár a régebbi 18 átlagához képest is.

Ha ezt most újra megismétli a gazdaság, úgy valóban mindegy, és jöhet vissza Fletó meg a szövetsége...

white999 2020.10.26. 12:45:10

@konrada: Kávégépes cégnél voltam vezető és sajnos barista végzettségem is van. Aki őröltet vesz az alapból nem a minőségre megy, mert abba nyugodt szivvel mindent bele lehet darálni. még halott embert is. A kilós kiszerelés gondoltam a boltoknak erre volt a válasz a slepptúrástól és nem a minőség okozza a problémát elhiheted ebben a magasságban. Amúgy én 20 forintért szemeset iszok nagyker áron. Levegővel az is érintkezik felbontás után, mégsem nagyon találkozni 250 es szemes kiszereléssel sűrűn. Persze értem a vezérlő elvet meg a marketinget ebben is pl a kávét egyszerre kell elkészíteni és kivinni a baristának, mert több 100 illó és íz anyag távozik ha nincs időben, értsd egy perc alatt tálalva de azért helyen kell minden kezelni. Azért nem veszek otthonra karos gépet, hogy a tökéletességre törekedjem, azt meghagyom az sznoboknak és az unatkozó milliomosoknak.

konrada 2020.10.26. 12:56:24

@white999:
Én meg tényleg kocakávés vagyok, így a reggeli 5 percest nem vagyok hajlandó még darálgatni, de 100 rugót kiadni se a komplex gépért (meg a még alvó családtagok sem támogatnának ebben!;)
Így számomra valóban a 250-es darált az opció, mert az én fogyasztási szokásaim mellett közel 1 hónap alatt fogy el.
A lényeg: hogy a nagybani vásárlás jobb sok esetben, de csak ésszel élelmiszer esetén!;)

midnight coder 2020.10.26. 13:06:26

@Exploiter: Azért mondtam, hogy turizmus és vidéke. A szórakoztató elektronikát szerintem senki nem halasztotta el aki nem a fenti szektorból él, sőt szerintem lehet hogy némi növekedés is volt (ha a laptopot, tabletet ideszámolod akkor szinte biztos). A kiskereskedelem szerintem kb. ugyanúgy ment, kenyeret, tejet, stb. kb. ugyanúgy vett mindenki, max. a házhozszállítás futott fel a bolti vásárláshoz képest, bár Pl. a Lidl megtehette hogy magasról tojt az egészre és nem épített ki házhozszállítást a mai napig, ergo ő annyira jól élt, hogy az így a konkurenciához vándorló forgalom sem izgatta különösen őket.

midnight coder 2020.10.26. 13:13:43

@Exploiter: Nem tudom Pl. Kínán belül mekkora a mászkálás a városok között. Illetve nem tudom milyen intézkedések vannak ott érvényben. Illetve Pl. rendeznek-e Fradi-Újpest meccs jellegű rendezvényeket a legnagyobb járvány közepén. Azt pedig, hogy Indiában miért akkora a fertőzöttek száma, elég könnyen megérti bárki aki már látott élő indiait, netán dolgozott velük :-)

ulpius66 2020.10.26. 13:22:09

@midnight coder:

Nem itt ballibsi tüncikéket rendeznek a hibbantak!
(mondjuk azon fele annyian sem voltak, mint a Fradi-Újpesten.... egyebekben meg FUCKOFFSZFE!!!!

tele.phone 2020.10.26. 13:58:00

@MEDVE1978: Nagyon jó írás, gratulálok! :) Annyit tennék hozzá, hogy Nyugat-Európa két fő politikai oldala másképp esett szét, és ez megy most Viktor ellen.

Főképp Németország elmúlt 5-6 évének a példáján levezetve, a mainstream baloldalnak valójában jobban csökkent a támogatottsága, mint a jobboldalé, de akik összeszedegették a darabjait - elsősorban a zöldek, kisebb részben más, radikálisabb baloldali pártok - még mindig többé-kevésbé kompatibilisek, egymással is és a megmaradt szocdemekkel is, és ha a szükség úgy hozza, akár koalíciózhatnak is.

Ezzel szembern a mainstream jobboldal úgy tört meg, hogy a radikális jobberek hasítottak ki belőlük egy nagy részt. Őket viszont a bal- és liberális oldal sikeresen megbélyegezte,* és vállalhatalanná tette a megmaradt, de még mindig erős mérsékelt jobboldali pártok számára. Így a jobboldalt még koalíciós kormánnyal se lehetne újra összerakni.

Ezért a megmaradt mérsékelt jobboldal beleszorult a baloldallal való nagykoalícióba, amiben ezért lényegében csökkent a viszonylagos erőpozíciója. Mindezt úgy, hogy a "teljes" jobboldal támogatottsága akár még nőtt is.

Tehát hiába vett jobboldali fordulatot a választói hangulat, a kormányzat összességében liberálisabb/zöldebb/balabb irányba ment. Ez a paradox megy most Orbán ellen, mert ő arra játszott, hogy a jobboldalibb hangulat a mérsékelt jobboldalt jobbra fogja tolni, de nem így lett.

*Ez persze egy nagyobb, nemcsak európai folyamat része.

Exploiter 2020.10.26. 14:00:31

@midnight coder:

Ne csak a hazai eseményeket nézd.

Nyugaton több helyen ahol valódi és hosszútávú lezárások voltak, az összes kisbolt, az összes szolgáltató lehúzta a rolót és a legtöbben ki se nyitottak többé.

Exploiter 2020.10.26. 14:05:08

@midnight coder:

Nem tudod?

Pedig mégis azt mondod, hogy ott nincs tüntikézés és ezen múlt a dolog.

Exploiter 2020.10.26. 14:15:53

@Exploiter:

USA
www.pnas.org/content/117/30/17656

"We estimate that closures alone might lead to 32.7 million job losses if the crisis lasts for 4 mo and 35.1 million job losses if the crisis lasts for 6 mo. While some of these workers will surely find new jobs, these projections suggest that the scale of job dislocation could be larger than anything America has experienced since the Great Depression and larger than the impact of the 1918 influenza epidemic"

Spanyolország
www.ft.com/content/53ab7751-56cb-4c19-8855-43065aea6448

"Under the first scenario, in which economic activity would be less constrained by anti-virus restrictions, gross domestic product would contract 10.5 per cent this year, with only a limited recovery over the next two years, leaving GDP 2 per cent below 2019 levels by 2022.

In a more pessimistic scenario, GDP would decline 12.6 per cent this year and remain slightly more than 6 per cent below 2019 levels in 2022."

Franciaország:

www.dw.com/en/france-billions-against-recession/av-54930030

"France is trying to limit unemployment caused by the coronavirus pandemic. The government is investing in a huge €100 billion recovery program supporting short-term work."

100.000.000.000 euró, vagyis csak ez a program majdnem annyiba kerül mint a teljes magyar éves gdp.

Olaszország:

economics.rabobank.com/publications/2020/july/covid-19-devastating-impact-on-italy-economy/

"In the second half of the year there is room for a ‘technical’ recovery, but we believe the economy will not have fully recovered before 2025"

"But in any case, absent a magical economic rebound, the probability that the next elections, whether early or in 2023 as planned, deliver a far-right euroskeptic government is still large"

Nem a turizmusról van itt szó, ez itt nagyobb pusztítás lesz, mint bármi a modern történelemben.

midnight coder 2020.10.26. 14:47:49

@Exploiter: Valamit nyilván csináltak, Pl. lezártak városokat, értsd valóban lezártak, és nem hagyták nyitva Pl. az általános iskolák alsó tagozatát illetve az óvodákat, amik ha nyitva vannak akkor kb. szart sem ér a lezárás, viszont ha lezárják akkor legalább az egyik szülőnek otthon kell maradni, és ott a homeoffice-nak is lőttek.

midnight coder 2020.10.26. 14:57:43

@Exploiter: Ezek csak rövid távú problémák. Nyilván lesz hatása, de szerintem nem lesz nagyobb bukfenc mint a 2008-as volt. Ennél engem sokkal jobban aggasztanak a hosszabb távú gondok. A koronavírusra szerintem már év végén lesz megoldás, ami azt jelenti, hogy úgy február-március magasságában már itt is, a nyár pedig már kb. úgy fog menni mint a vírus előtt, sőt úgyabbul mert egy rakás elhalasztott utazást is pótolnak majd a népek. Persze pár dolog - remélhetően - örökre megváltozik, Pl. én bízom benne hogy a homeoffice rendszer marad, ami viszont azt is jelenti, hogy az építőiparnak sokkal kevesebb irodaház megrendelése lesz, viszont jó eséllyel lesz helyette sok más.

Ennél érdekesebb kérdés hogy mi lesz az USA-val és Kínával, de általában a gazdaság fókuszának ázsiába helyeződése is lesz még probléma nekünk. A mobilizáció zöldítése is fasza dolog, de azt is látni kell, hogy az autógyártás drasztikus átalakításával jár majd. Ami sok-sok melóhely. Persze közben mások keletkeznek, de nem biztos hogy itt.

white999 2020.10.26. 16:20:24

@konrada: Ahol nincs fogyás ott racionális választás a 250-es nekünk kettőnkre megy a kiló egy hónapban. Ég és föld a frissen darált és az őrölt íze. Ha nem ott dolgoztam volna ahol nekem sem biztos hogy lett volna gépem de így bagóért használtan megérte bőven. A zaj jogos egyszer majdnem elcsábultam egy alkalmi használt modern bosch indukciós motorra ami halál csendes. csak ha romlik akkor mint ha újat kellene venni. Mint az autóknál csill vill csak szétszedni, javítani nem lehet. Maradtam az 1000 éves saeconál darálós automata, hangos de fillérekből javítható.

Exploiter 2020.10.26. 16:39:19

@midnight coder:

:D

2008 egy laza fél évtizedes rövid távú probléma volt.

Ez most egy kicsit hosszabb és mélyebb rövid távú probléma lesz.

Én azt láttam, hogy a teljes nyugati világ vezényszóra képes feladni minden alapvető jogát és a média hatalma most már gyakorlatilag teljes mind a politika, mint a társadalom felett.

Meg kihozott még egy rakás dolgot a modern emberrel kapcsolatban, amibe ha bárki mélyebben belegondol, akkor akár rá is haraphat a pisztoly csövére.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.26. 17:30:00

@Exploiter: Önmagában az hogy az ember mennyire ellenőrizhető az informatika segítségével és mennyire kiszolgáltatott neki, már ez egy hatalmas probléma.

Exploiter 2020.10.26. 17:39:17

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Ohhó, várd ki a végét.
Igazából az, hogy nem nyilvánosan követik központilag, mit csinálsz, hova mész, kivel találkozol és mikor, az csak udvariassági kérdés, amúgy minden adat rendelkezésre áll.

A sokat istenített Kínában pl kaptál egy mobil appot, ami nélkül szarni se mehetsz, az számodra érthetetlen időnként kidobott egy ikont, ha nem zöld, akkor nem mehetsz sehova és ennyi.

Ez most elvileg éppen a vírus miatt jött kapóra, de úgyis van ott social credit, tehát össze is lehet kötni a dolgot, hangyaemberkék hangyabirodalmában.

A nyugati ember meg tapsol hozzá, hogy milyen ügyesek.

Kösz, kösz nem.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.26. 18:26:08

@Exploiter: Elég rémisztő. nekem már az is sok hogy az új autók döntik el mikor mennyi gázt adnak. Gyűlölöm az informatikát, pedig az a szakmám.

Exploiter 2020.10.26. 18:52:44

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Nekem is.
Voltam banki customer value projekten, ahol olyan ügyfél szegmenseket kerestünk, mint nyugdíjas, akiről nem húzunk le elég díjat.
Vagy digitális marketing projekten, hogy hogy lehet jobban követni leadeket anélkül, hogy a csóri tudna róla.
Vagy big data projekten, hogy hogy lehet az emberek véleményét megtudni valamiről anélkül, hogy ezt sejtenék.

Végignéztem, ahogy social platformok A/B tesztelik súlyozott hírekkel a választási pollokra gyakorolt hatást.

És még ezer mást.

Konkrétan a sátánt szolgáljuk, a világ jobb hely lenne nélkülünk.

midnight coder 2020.10.26. 19:16:59

@Exploiter: Nincs ez annyira messze Európában és az USA-ban sem. Ott van mindjárt a fészbúk ami személyesen azonosít be, és egyre több dolog van amit nem tehetsz meg nélküle.

Tamáspatrik 2020.10.26. 19:44:33

@Lord_Valdez: Kritizálsz a hsz-ben és közben szinte ugyanazt mondod mint én, majdenm szószerint, nagyon nüansznyi különbségekkel. 2006-ban még nem volt visszaesés, akkor jöttek a megszorítások, amik 2006 végétől már 2017-ben lelassították a növekedést, nálunk előbb volt pénzügyi válság mint máshol, amire rájött egy + pénzügyi válság 2008-ban.
Ha megnézed az általam leírt ciklusok átlagos növekedési ütemét, akkor látod, hogy az egyikben fajtában közel zéró a végeredmény (visszaesés és lassú kilábalás), a másik kettőben a négy közül egyenletes a növekedés, mert van üzleti bizalom, van egy beállt stabil gazdaságszerzekezet.
A leírásokkkal egyetértek, köszönöm.
Azt továbbra is gondolom, sőt vannak ezt támogató adatok, hogy a jövedelmeket nem tudta benntartani az állam az időszakok nagy részében, akár offshore, akár spekulatív tőke, akár a belső fogyasztás hiánya okozta. A Fidesz ebben veri az előző pártokat, mert kicsit felhozta a magyar vállalkozásokat, több pénz maradt a költségvetésben. Még lehetne kevésbé mínuszos vagy zéró körüli is, az előző kormányokhoz képest jobb egy fokkal a helyzet.

Tamáspatrik 2020.10.26. 19:53:29

@MEDVE1978: Nem állítottam a cikbben és most sem teszem, hogy az amerikai gazdasági ciklusokkal egybevág a magyar, a régiós országokkal viszont igen, és elég jól követi az európait, nem is tehet mást egy alapvetően export orientált gazdaság.
Kimutatták valahol, hogy az állam és kormányfők + vagy - 1%-ot tudnak hozzátenni, Gyurcsány kimagaslott ebből a mezőnyből közel -2%-ot rontott a növekedésen éves szinten, amikor hatalomra került.
Köszi az adalékokat, szerintem is kicsit benne volt Orbán keze is abban, ami 2002 után történt, hogy Medgyesy elkezdte szórni a pénzt, rátett még egy lapáttal a Fideszre, hogy erősítse a legitimitását a kis különbségű választási győzelem után. Orbán nagy pókerjátékos volt, a 2006-os választásokra nem is mentek rá (erre bizonyíték, hogy Deutsch volt a kampányfőnök), 2010-ben így mindent vittek.

midnight coder 2020.10.26. 20:00:18

@Exploiter: "Végignéztem, ahogy social platformok A/B tesztelik súlyozott hírekkel a választási pollokra gyakorolt hatást. "

Ezek lófing. A probléma valahol itt kezdődik:
index.hu/techtud/2020/10/21/ha_letiltjak_a_facebook_fiokot_nem_tudunk_jatszani_az_oculus_quest_2-vel/

Megveszel egy elég drága vasat, amihez kötelező a faszbúk regisztráció, a faszbúk pedig ha épp olyanja van kivág mint macskát szarni, és téglává változtatja a hardvert is.

Tamáspatrik 2020.10.26. 20:01:31

@MEDVE1978: A gépkocsigyártásnak is van természetes ciklusa, az európai piac jelenleg telített (Trump meg nem engedi be az EU autókat), ami segíti a modellváltást, jöhet több elektromos autó. Visszaesett a nemzetközi turizmus, vendéglátás, kereskedelem és építőipar is. Ezek azért túlfutották már magukat jelentősen, COVID nélkül is időszerű lett volna a csökkenés, a végtelenségig nem tudnak növekedni, de a járvány hirtelen zárt le egy egyébként lassan lecsengő ciklust.
Szinte mindegy, honnan von el pénzt a kormány, ha az önkormányzatoktól, akkor ők fogják a beruházásokat késleltetni, kevesebb munka lesz helyben. Egy ideig még lehet a pénztartalékokat felhasznáni, de azok is elfogynak, utána csak infláció árán fog menni - tudomásom szerint.

Tamáspatrik 2020.10.26. 20:06:02

@MEDVE1978: Orbán egy borzasztó nagy kerékkötő, mindenbe beleköt, egy szó miatt is 3/4 órát elvesz mások életéből. Mindenben csak a politikai hasznát nézi, ami RÖVIDTÁVON lehet az ország haszna is persze. A görögök sírva könyörögnek neki, hogy legalább most ne támogassa a törököket, hiszen ők vannak az EU-ban és nem a törökök, cserében nem fogják betámadni.
Orbán minden együttműködést opponál, vétóz, emiatt igen fájó szálka mindenki kezében, aki bármit is akar csinálni az EU-val, úgy értem közös politikát és közös állásfoglalást. Konfrontálódni az oroszokkal vagy a kínaiakkal adott esetben.

Tamáspatrik 2020.10.26. 20:11:02

@ulpius66: A forint inflálódott is, emellett ha dollárban nézed a GDP-t, akkor alig nőtt, olyan sokat romlott a forintárfolyam. 2008-ban volt egy óriási zuhanás, ezért az összehasonlítás nem fair, a legtöbb ország nem úszta ezt meg. Az államadósságot is lehet kozmetikázni, szokták is, csökkenhetett volna ennél nagyobb mértékben is a kedvező gazdasági helyzetben. Ezzel persze nem akarom menteni sem Medgyessyt, sem Gyurcsányt, ők ténlyeg elk@rták... Balfácánok voltak.
A jó számok inkább Matolcsyhoz kothetőek, ő ért a gazdasághoz.

Tamáspatrik 2020.10.26. 20:14:06

@nincs1agy: A csoda akarja a hatalmat megszerezni. Orbán sem akarta 2006-ban nem véletlenül. Ha az ország szénája rosszul állna 2022-ben, akkor az ellenzék megörökölné a problémákat.
Átalalkulási ciklusban vagyunk, az életszínvonalunk egy jó darabig nem nagyon fog nőni, a gazdaság szerkezete, kicsit az életmódunk is megváltozhat.

Tamáspatrik 2020.10.26. 20:18:24

@DFK: Ezt mondtam én is, hogy nálunk a pénzügyi válság hamarabb kezdődött, már 2006 végén, a balfácán kormányunk miatt. 2008 erre rátett egy jó nagy lapáttal.

Tamáspatrik 2020.10.26. 20:21:04

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Az "és" szó letiltása pár percre. :) Ötletes. El kell találni a sávot, gondolom, amikor nem nagyon kommentelnek.

Tamáspatrik 2020.10.26. 20:25:27

@Lord_Valdez: A pénzügyi stabilitás a legfőbb érdek, ennek egyik fő eleme az alacsony infláció. Ebben egyébként jó a konzervatív kormány. Mostanáig jó volt, de már a jelen helyzetben nem nagyon tudja tartani. A bérből és fizetésből élőknek ez gáz, mert az év eleji emelést hamar elviszi az infláció. A nyugdíjasnak se mindegy, hogy év elején kapja és év közben vagy csak év végén a plusz pénzt. Meg persze nagyon jól lehet manipulálni a fogyasztói kosár összetételét, nekem fixa ideám, hogy ez elvárás a KSH-val szemben, évi 1-2%-ot simán el lehet csalni, talán még többet is.

Tamáspatrik 2020.10.26. 20:36:24

@ulpius66: A Fidesz egy kicsit javította, Gyurcsány és Medgyessy kicsit rontotta a gazdaságot, a meglévő gazdasági pályát, ez nekem úgy tűnik most, aztán ki tudja mit állapítanak meg később.
A konzervatív kormányok ált. jól muzsikálnak feljövő gazdaságokban, mert segítik a pénzügyi stabilitást és piacvédelemmel erősítik a hazai vállalkozó, tőkés réteget.
Ezek azok a dolgok, amit a szemellenzős balosok sosem láttak.
Az viszont, hogy belepumpálok egy csomó pénzt ész nélkül a gazdaságba mint Orbán tette (Paks2, stadionok, presztízsberuházások, Budapest-Belgrád vasút, stb.) mindezt egy kiváltságos csoport kapja, kiszorítva mindenki mást, ez aligha jó ómen hossazbb távon.

Tamáspatrik 2020.10.26. 20:40:27

@white999: A szegényebbeknek a veszteség nagy veszteség, többet kockáztatnak a megtakarításokkal és jobban rá is görcsölnek alighanem.
Van egy olyan tőzsdei elv is, hogy amikor már sokan beszállnak, a relatív kis pénzűek is mert hallották,hogy jól megy, na akkor fog bukni az adott papír.

Tamáspatrik 2020.10.26. 20:42:33

@midnight coder: Ja, egyébként a SARS2-t megfogták a kínaiak pár éve, a H1N1-gyel meg szerencsések voltunk, mert legyengült a vírus (?). Több olyan járvány van, amit megfogtak, csak nem közismert (épp ezért), mert a nem betegek nem terjesztették.

Tamáspatrik 2020.10.26. 20:44:43

@Exploiter: Pont erről van szó, a hit megingott, az üzleti bizalom visszaesett. A hit működteti a gazdaságot, a pénz fedezete is voltaképp a hit, elhiszem hogy tudok rajta venni valamit holnap is. Amikor túl nagy az optimizmus, akkor az is visszaüt, mindenki csak szórja a pénzt, egy idő után hirtelen túl pesszimista lesz mindenki, ekkor van recesszió.

Tamáspatrik 2020.10.26. 20:49:22

@tele.phone: Micsoda elemzés, köszi! Orbánnak igen jók a politikai ösztönei, de néha neki se jönnek be. Most viszont élhet az obstrukció eszközével kormnyfőként...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.10.26. 20:54:35

@Tamáspatrik:
Én ezeket nem tartom nagyon nüansznyi különbségeknek. Nálunk 2007-ben még nem volt pénzügyi válság. A probléma az államháztartásra korlátozódott. A bankszektor gyönyörűen működött.

"akár offshore, akár spekulatív tőke, akár a belső fogyasztás hiánya okozta"
De itt nem egy capital flightról beszélünk, hanem arról, hogy a tőke egy jó része csupán illúzió volt, mint ahogy a buborékok esetében lenni szokott. Nem arról van szó, hogy van, de megszökik, hanem hogy igazából soha nem is létezett, csak úgy nézett ki.

"kicsit felhozta a magyar vállalkozásokat, több pénz maradt a költségvetésben"
Vegyes a kép. Vannak részeredmények a bürokráciacsökkentésben és az adóterhekben. De a magyar vállalkozások átlagos termelékenysége, sajnos, nem igazán nőtt.
A költségvetési szigor igazából azért nehezen tekinthető érdemnek az ő esetükben, mert ez az akaratuk ellenére történik. A Matolcsy-féle nagy növekedési terv pont az ellenkezőjét igényelte, csak rosszkor kerültek hatalomra. Épp zajlott a görög adósságválság és az EU hallani sem akart megemelt költségvetési hiányról. Az IMF-hez fordultak, hogy olcsóbb hitelekkel tudják élénkíteni a gazdaságot, de nem tudták őket meggyőzni arról, hogy ez a terv értelmes. Később ezt a kudarcot nevezték át úgy, hogy elzavarták az IMF-t (,aztán még két évig próbálkoztak kuncsorogni, végül feladták). Aztán megpróbálták az EU-n átnyomni, hogy mi lenne, ha magánnyugdíjpénztári befizetéseket is úgy számolnák el, mintha az állami befizetés lenne és akkor kisebb lenne a hiány és lehetne többet költeni. Az EU ezt elutasította (később emiatt is államosították).
Tehát igazából a fiskális fegyelem egy olyan dolog, amit kívülről kényszerítettek rá a Fideszre, illetve közben nem keletkeznek magánnyugdíj megtakarítások. Ez erősen árnyalja az érdemeket.

"A jó számok inkább Matolcsyhoz kothetőek, ő ért a gazdasághoz."
Jesus Christ! Nem, Matolcsy egy komoly nemzetgazdasági kockázat. Az ország nagy szerencséje, hogy sikerült átrakni egy pozícióba, ahol kisebb veszélyt jelent. Az, hogy 2011 telén majdnem becsődöltünk az nem kis részben az ő érdeme. Csak az Európai Központi Bankon múlt, hogy nem hozott össze egy államcsődöt. Ő egy a szakmán belül hírhedt kókler, az elismertsége kb. Egely Györgyé a fizikában. Érdemes elolvasni a könyveinek kritikáit.

"A pénzügyi stabilitás a legfőbb érdek, ennek egyik fő eleme az alacsony infláció. Ebben egyébként jó a konzervatív kormány."
Ez megint csak jobban hangzik, mint amennyire igaz. Matolcsy ugyanis meg akarta emelni az inflációs célt, mert az növeli a költségvetés, illetve a jegybank mozgásterét, de a javaslatát elutasították. Úgyhogy a szándék ellenére(!) maradt 3%.
Azt is tudni kell, hogy a magyar infláció alacsony mivolta leginkább annak volt köszönhető, hogy az eurózónában defláció van. Ez egy importált jelenség volt, ami ellen a magyar jegybank keményen küzdött. Ők vért izzadtak, hogy próbálják feltornázni a kitűzött 3%-ra, de nem akart összejönni.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.10.26. 21:10:53

@Tamáspatrik:
"A Fidesz egy kicsit javította, Gyurcsány és Medgyessy kicsit rontotta a gazdaságot, a meglévő gazdasági pályát, ez nekem úgy tűnik most, aztán ki tudja mit állapítanak meg később."
Ez nem teljesen igaz. A magyar gazdaságnak a Horn-kormány használt sokat (igaz, őt is külső körülmények kényszerítették rá, nem a meggyőződés). Az Orbán-kormány az első 2 évben leginkább azt tette hozzá, hogy nem csinált hüljeséget. Illetve kivezette a csúszó leértékelést és magasan tartotta az inflációt, ami lehetővé tette a kiadások kevésbé látványos visszafogását, elinflálás formájában.
2000-ben azonban Matolcsy György lett a pénzügyminiszter. Ő nagyon erősen keynesiánus és nem vesz tudomást arról, hogy az eredeti keynesianizmus már túlhaladott. Az a mániája, hogy mindenki fogyasszon orrvérzésig és attól pörög a fogyasztás és fejlődik minden. Ekkor jelentek meg azok a kormányzati intézkedések, amik a lakossági eladósodást ösztönözték. Hasonlóképp a kormányzati kiadásokat is felpörgette. Ez a pálya rövidtávon jó adatokat produkál, csak épp fenntarthatatlan.
Medgyessy igazából nem csinált mást, mint pontosan ugyanezt a pályát követte.

"piacvédelemmel erősítik a hazai vállalkozó, tőkés réteget."
A piacvédelem nem erősíti a hazai vállalkozókat. A piacvédelem parazitákat termel. Erőforrásokat von el a vállalkozások fejlesztésétől és irányít át a kormányközeli politikai elithez.
Ez ahhoz vezet, hogy Közgépek, meg Mészáros és Mészáros Kft.-k nőnek, amik bár dinamikusan fejlődnek, de valójában daganatok egy gazdaságban. Ezek a vállalkozások a politikai kapcsolatokból élnek és nem abból, hogy ők olyan hű, de nagyon termelékenyek lennének. És közben elvonják a tőkét azoktól a vállalkozásoktól, amik esetleg tényleg képesek lennének akár nemzetközi szinten is mérhetőt alkotni.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.26. 21:15:56

@Tamáspatrik: Akkor kell amikor matyika belelendül. Neki azonnal betesz, a kommentelők pedig lehet észre sem veszik. matyika teljesen begőzölt. Már levelet is írt nekem fenyegetőzve. :-))

Exploiter 2020.10.26. 21:31:56

@midnight coder:

:D

Hát nekem nagyobb problémának tűnik, hogy egy tech óriás pszichológiai trükkökkel próbál választást befolyásolni, mint hogy egy vr kütyü nem működik, de prioritások, értem.

Exploiter 2020.10.26. 21:34:04

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Haha, remélem agyvérzést kap, beírok egy piros pontot neked, ceruzával.

Exploiter 2020.10.26. 21:39:21

@Tamáspatrik:

Gazdaság pszichológiai szempontból ez az év amúgy nagyon tanulságos.

A jegybankok fossák a pénzt, de nincs leértékelés, a reál gazdaság megdöglött, de a tőzsde szárnyal, rövid távon úgy látszik, mintha semminek nem lenne következménye.

Ez egyrészt abból ered, amit írtál, csak a hit mozgatja a világot, másrészt azért előbb utóbb a trendek változnak.

Normál esetben ha egy ország nem növekszik, összeszakad az ég a földdel, világvége van, öngyilkos brókerek, felakasztott gazdasági miniszter.

Most minden nagyobb gazdaság konkrétan negatív számokkal versenyez egymással és ez már nem is hírértékű.
De látod, nem történik semmi.
Még.

De ez csak annyit bizonyít, hogy a közgáz kb annyira tudomány, mint a tenyérjóslás.

midnight coder 2020.10.27. 06:51:03

@Exploiter: Minden párt pszichológiai trükkökkel próbál választást nyerni, pláne az USA-ban. A hagyományos média pedig már ezer éve veri át az embereket. Nézz meg egy random demokrata médiát, milyen pózokban illetve arckifejezésekkel ábrázolják Trumpot illetve Bident. És ez csak a legegyszerűbb trükk. Itt csak annyi történt hogy a CNN és a The Washington Post mellé becsatakozik a faszbúk is.

Ezzel szemben itt arról van szó, hogy van egy média ami személyesen próbál téged beazonosítani, csinálni rólad egy profilt, aztán ezer szolgáltatással magához kötni, mesterséges intelligenciával analizálni az összes elérhető adatot rólad - márpedig ha arra használod amire való, szinte az egész életed rajta van - és bármikor kivághat a fenébe, ergo büntetni is tud, méghozzá nem is kicsit, mert immár a profilodhoz fizikai eszközök is tartoznak. Ráadásul mindezt nem egy országon belül, hanem szerte az egész világon. Nem, ez kicsit sem veszélyes...

konrada 2020.10.27. 07:30:34

@midnight coder:
Látom te sokat olvastál olyan scifiket, mint az 1984 és a ráépülő disztópiákat mint én a 70-es, 80-as években.

..mára a fiction részük javarészt lekopott, és egyre inkább maradt a tudományos előrejelzés..:(

midnight coder 2020.10.27. 10:03:51

@konrada: Az a baj, hogy ez ma már nem előrejelzés.

Matyika pszichiátere 2020.10.27. 10:44:38

@Exploiter: Olyan dührohamai vannak hogy le kellett kötöznünk. Szerintem az is megér egy piros pontot.

Tamáspatrik 2020.10.27. 18:31:33

@midnight coder: Ide kívánkozik egy megjegyzés, mennyire addiktívvá tudnakt tenni a net egyes algoritmusai. Mostanában ha megnyitom a Youtube-ot nézem, hogy mit kínál fel nekem, egész különböző témákban. Szinte várom, hogy nyomjon valamilyen érdekes videót. Egyszerűen ahhoz hasonlókat ajánl, amilyeneket mostanában néztem, vagy bejelöltem hogy tetszik. Persze olyankor, ha fáradt és ötlettelen vagyok, van ahol ilyenkor isznak, máshol a TV távkapcsolóját nyomogatják, esetleg pasziánszoznak.
A PASSZIVITÁSUNKÉRT NE KERESSÜNK MENTSÉGET, SEM FELELŐST, AZT NYILVÁN KIHASZNÁLJÁK MÁSOK, TELJESEN MINDEGY, MILYEN TERÜLETRŐL BESZÉLÜNK, POLITIKA VAGY VÁSÁRLÁS VAGY TÁJÉKOZTATÁS, STB.
Másrészt a net ingyenes része erről szól. Teljesen ingyen ebéd ugye nincs. Ha rámész a netre és akár rákeresel valamire, nem fogod megúszni, hogy banner-ként hasonló hirdetések jöjjenek fel, vagy a postaládád legyen tele hasonló tartalmú kéretlen levelekkel.

Tamáspatrik 2020.10.27. 18:49:26

@Lord_Valdez: Sajnos nekem ezek a klasszikus közgazdaságra hajadzó érvek nem annyira meggyőzőek, szkeptikus vagyok velük szemben.
A piacvédelemről már kimutatták, hogy amíg gyengék egy ország cégei, addig védeni kell a belső piacot, mindenki ezt csinálta, az USA is ezt csinálta még a 19.század nagy részében is. Az más kérdés, hogy elég jó-e ez arra, hogy meg is erősödjenek a cégek és versenyképessé váljanak. Matolcsy válasza voltaképp saját magának az, hogy jelenleg nem. Elismeri, hogy nincs megfelelő versenyképesség. Hosszú távon ugyanúgy fejre állhat ez a gazdaság mint a Kádár-rendszeré. Igazából csak drukkolni tudok, hanem legyenek tényleg ütőképes magyar cégek. Egy darabig üvegházban kell nevelni ezeket a növényeket, talán évtizedekig is, aztán jó esetben lesz pár száz közülük, amelyik tényleg megerősödik. Nyilván nem a Mészáros Lőrinc cégei persze.
Egyébként 2006 a politikai válság és a fordulat éve volt (gazdaságban még nem), viszont a 2007-es GDP növekedés már gyenge volt.
Most komolyan, az előző kormányok alatt állandóan üres volt az államkassza, hiába jött be a rengeteg külföldi tőke, a gazdaság is növekedett ezerre. Igaz, hogy nem voltak még EU támogatások akkoriban.
Sok hüljeségre szórják a pénzt, ami közvetlenül nem segít a gazdaságon, d még ha térköveznek is, attól jobb lesz az emberek hangulata valahogy, máshogy kezdenek viselkedni mint a grafittivel telefirkált városrészekben. Matolcsynak már az 1998-as Orbán kormányban feltűnő volt az optimizmusa, a legtöbb pénzügyminiszter vagy MNB elnök, Békessy, Bokros, Surányi igen savanyú pofa volt, egy főkönyvelő szigorúságával... Szerintem az ilyesmi is számít a szakértelem mellett egy vezető politikus esetében.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.27. 19:35:32

@Tamáspatrik: Az EU-s pénzekből a cseheknél kutatóintézeteket építettek, nem stadionokat. 10 év múlva durván meg fog mutatkozni a különbség. Ja, addigra Orbán a történelem könyvek része lesz.

nincs1agy 2020.10.27. 19:42:53

@MEDVE1978: Hol vannak ma már az ellenfelei?

nincs1agy 2020.10.27. 19:45:50

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: azonnali.hu/cikk/20190907_oriasi-tevedes-hogy-magyarorszagon-olyan-rohejesen-keves-nezo-lenne-focimeccsen

"Ez a 3300 ember nem kiemelkedően kevés, hanem a régió átlaga: a tízcsapatos horvát bajnokságban 2732-en járnak átlagban meccsre, Szerbiában 2148-an, Romániában 3528-an, Ukrajnában 4105-en, Szlovákiában 2264-en, Ausztriában 6389-en, Szlovéniában pedig 1454-en."

nincs1agy 2020.10.27. 19:46:48

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

" Az EU-s pénzekből a cseheknél kutatóintézeteket építettek"

Milyen kutatóintézeteket?

nincs1agy 2020.10.27. 19:56:36

@Tamáspatrik:

Bokroshoz :

www.bankweb.hu/rendszervaltas-gazdasagi-tevedesek/

"A Bokros-Surányi csomag valójában a klasszikus V alakú válságot átvitte egy W alakzatba, vagyis az éppen megindult kilábalást megtörve újabb válságot idézett elő. A GDP 1995-ben (és 1996-ban) már nem nőtt, az infláció az 1994. évi 18,8%-ról 28,2%-ra ugrott vissza (a Jegybank elnöke, immár másodszor is Surányi György), az emiatti kényszerű kamatlábemelés 160 milliárd (akkori) forinttal rontotta a költségvetés egyenlegét. (A legnagyobb adós már akkor is az állam volt.) Katasztrofális méreteket öltött a hazai kkv-szektor leépülése, gyorsan nőtt a munkanélküliség, de az újra előidézett gazdasági válság méreteit elfedte a bejövő külföldi tőke, amely ellensúlyozta a hazai, nemzeti tulajdonú szektor zsugorodását."

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.10.27. 20:06:42

@Tamáspatrik:
Kimutatták, hogy ha valaminek komparatív előnye van, az nem szorul protekcióra és támogatásra. Aminek nincs, az viszont ország erőforrásainak rossz felhasználása.
Épp ezért a piacvédelemnek nem gazdasági okai szoktak lenni, hanem politikaiak. Az USA félt attól, hogy kiszolgáltatott lesz Angliának és ezért vállalta az alacsonyabb hatékonyságot. Nem véletlen, hogy főleg a stratégiai termékek piacát védték. Illetve később pedig azért emeltek vámokat, mert kellett a pénz a háborúra...
Nem kell, sőt nem szabad üvegházban nevelni vállalatokat. Azzal csak azt éred el, hogy soha nem fognak felnőni az önálló életre. Gyakorlatilag örök bébiket nevelsz. Azok a magyar cégek, amik sikeressé váltak, egy sem üvegházból jött (Prezi, Hell, Graphisoft, Docler stb.), hanem kőkemény edzőtáborból, ahol lemészárolják a második helyezettet. Az üvegházban nincs visszajelzés, nincs szelekciós nyomás. Soha nem derül ki, ha egy ötlet életképtelen. Egy üvegházban egy Juicero is simán eléldegél 20 évet. Semmi nem utal arra, hogy változtatnod kellene az üzletmodelleden.

"2007-es GDP növekedés már gyenge volt"
Ez igaz. A megszorításoknak van egy ilyen rövidtávú hatása.

"Most komolyan, az előző kormányok alatt állandóan üres volt az államkassza, hiába jött be a rengeteg külföldi tőke, a gazdaság is növekedett ezerre. Igaz, hogy nem voltak még EU támogatások akkoriban."
A külföldi tőke nem az államkasszába érkezik, ezért azzal nem túl hasznos összehasonlítani. Attól, hogy épít egy külföldi autógyár egy üzemet, nem fog javulni az államháztartás egyenlege.
Az államkassza meg most is üres, csak kevésbé "üres". Az üres szónak kicsit fura a használata, mivel az arra utal, hogy nulla, de valójában negatív az egyenleg.
Viszont van két igen fontos tényező:
Egyrészről, az EU források javítanak nagyon sokat (ennyivel kevesebbet kell kiadni). Másrészről, a magánnyugdíjpénztárak hiánya. Ez utóbbi egyébként egy kicsit illuzórikus megtakarítás, mert ettől nem keletkezik kevesebb adósság, csupán explicit adósság helyett implicit adósság keletkezik, ami nem látszik a jelenkori könyvelésben. Ez a pénz a jövőbeli könyvelésből hiányzik, de nagyon. Ez olyan, mintha a költségvetési hiányt áttoltam volna a jövőbe.

Igen, Matolcsyban rengeteg az optimizmus. Ezt nehéz lenne vitatni. Orbánt is valószínűleg azzal bájolta el, hogy remek víziói vannak. Oké, talán 2016-ra nem ment le az államadósság szintje 50%-ra. Oké, talán nincs évi 7%-os gazdasági növekedés. Oké, talán nem született több százezer extra gyerek az egykulcsos SZJA-tól. Na, de nem szép dolog hinni ezekben?

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.10.27. 20:23:06

@nincs1agy:
Ez egy elég gáz oldalnak tűnik. Mondjuk a szerző személye is izgalmas: közös műsor Egely Györggyel. Könyv a túlvilági életről... Komoly embernek látszik

De nem ez a fontos. A legfőbb releváns tévedések benne:
1. miért jött létre a Bokros-csomag. Megmondom: mert közvetlen államcsőd veszély volt. Az ún. Tequila-válság, a mexikói pénzügyi válság miatt elmenekültek a vásárlók a feltörekvő országok állampapírpiacáról. Nagy volt a veszélye, hogy az ország nem tudja finanszírozni a lejáró államadósságot.
2. az energiaipar az összeomlás szélén állt. A sok éve halogatott karbantartások és elmaradt korszerűsítések miatt, a levegőben lógott egy komolyabb kiesés. A szektor sürgős tőkeinjekcióra szorult. Mivel az államnak nem volt rá pénze, ezért privatizálták.

midnight coder 2020.10.28. 08:47:41

@Lord_Valdez: "Nem kell, sőt nem szabad üvegházban nevelni vállalatokat."

Ez így ebben a formájában azért nem teljesen igaz. Pl. azzal, hogy Európa és az USA a szent szabad piac jelszavával hagyta az ipart és a szolgáltató szektor egy jó részét Ázsiába települni, azt is elérte, hogy immár ezek az országok komoly konkurenciává váltak az erőforrások piacán, sőt az USA dominancia is az utolsókat rúgja. Trump bácsi ezen a téren alapvetően nem csinálna h*lyeséget, ha lenne egy időgépe, és mindezt 30 évvel korábban játssza el. Ma persze már csak ront vele a helyzeten, és közelebb hozza pár évtizeddel az összeomlást.

"Ez igaz. A megszorításoknak van egy ilyen rövidtávú hatása."
Igazából a környező országokhoz képest a szocik egész kormányzása katasztrófa volt:

https://www.google.hu/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&hl=hu&dl=hu#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=ny_gdp_pcap_kd&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=world&idim=country:HUN:SVK:POL&ifdim=world&tstart=1035759600000&tend=1540677600000&hl=hu&dl=hu&ind=false

"Attól, hogy épít egy külföldi autógyár egy üzemet, nem fog javulni az államháztartás egyenlege."
Dehogynem. Egy rakás ember nem segélyért áll sorba, hanem adót fizet. Ma nem tudom mi a helyzet, de pár éve még a GDP felét a betelepült multik adták. Miután idehaza 40 évig a versenyképtelen szocialista gazdaságot építettük, majd az összeomlás után a maradékot is szétlopták, itt kb. kétféle gazdaság jött létre: a hazai kényszervállalkozások, akik a MÉH-telepről hazamentett szovjet gépeken nyomták az ipart feketemunkásokkal, minimálbér + "okosba" konstrukciókkal, adót csalva, illetve a zöldmezős multik az összeszerelő üzemektől az olcsó, de képzett munkaerőre alapuló szoftverfejlesztő cégekig. Illetve persze a belső piacra dolgozó kis/nagykereskedelem, és egy-két privatizált cég aki túlélte a privatizálást (Pl. a Lehel hűtőgépgyár, néhány élelmiszeripari cég).
Aztán azóta lett egy-két sikeresebb új cég kis, mint amiket te is említettél, de ők a fehér holló.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.10.28. 12:40:20

@midnight coder:
Saját magát rúgta volna tökön, ha nem hagyja.
Azt kell megérteni, hogy az országot azok a tevékenységek hagyják el elsőként, amik itt már nem folytathatóak gazdaságosan. Azzal, hogy az alacsonyabb hozzáadott értékű munkák eltávoztak és helyettük a munkaerő és tőke a magasabb hozzáadott értékű szektorokba vándorolt, az átlagos termelékenység nőtt és vele az átlagos életszínvonal is.
Lehet ragaszkodni az alacsony termelékenységű munkahelyekhez, de akkor el kell fogadni az ehhez tartozó alacsony életszínvonalat.

A megszorításoknak mindenhol az a rövidtávú hatása, hogy csökken a növekedés.
Az más kérdés, hogy lehet jobban és rosszabbul is csinálni. A szocikat már akkor is kritizálták, hogy a kiigazító csomagban túl nagy hányadot tesz ki az adóemelés.
Katasztrófát speciel az adatok nem mutatnak, csak gyengébb teljesítményt.

A segélyek összege az államháztartásnak igen kicsi része, amellett, hogy nem is sok emberről beszélünk. Képzeld el, hogy 1000 embernek lesz hirtelen munkája, a munkanélküli segély összege 22 ezer forint, de az egyszerűség kedvéért legyen 100. Az havi 100 millió forint, évi 1,2 milliárd forint. A magyar költségvetés meg 22 ezer milliárd, azaz az egyenleg 0,005%-kal javul...

A sikeres cég mindig kisebbség,mint ahogy a sikeres ember is.

Tamáspatrik 2020.10.31. 22:11:49

@Lord_Valdez: Annyira elfogult a közbeszéd, hogy egy Bokros-csomag jellegű és méretű intézkedést nyilván nem tud helyesen értelmezni. Viszont a politikusoknak is van felelőssége a megértetésében. Tipikus példája ennek (számomra) a benzin áremelés miatti taxis blokád. Antalléknak ki kellett volna állni (elvben ez lett volna ésszerű) elmondani az akkori gazdasági helyzet lényegét, esetleg nem egy adagban, hanem több lépésben beadni a pirulát...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.11.01. 17:17:57

@Tamáspatrik:
Igen. Orbánéknak az egyik hatalmas előnyük, hogy kommunikálnak. Rettentő demagóg módon, sokszor hazudva, de legalább kommunikálnak. A többiek nem jutottak el odáig, hogy tájékoztatni kell az embereket...
süti beállítások módosítása