Ideo-logikák

Ideo-logikák

Az Orbán-beszéd titka: Kis országok mozgástere nagyobb lehet

2023. július 23. - Tamáspatrik

Habár úgy tűnik, hogy a kisebb országok hátrányban vannak a politikai alakításában a nagyhatalmakhoz és középhatalmakhoz képest, a gyakorlat azt mutatja, hogy a kis országoknak több lehetőségük van. Ezt használja ki Orbán Viktor is akkor, amikor lavírozó politikát folytat, ami egyébként a hozzánk hasonló lakosságszámú országok esetében egyáltalán nem szokatlan, ha a retorika szintjén nem is jelenik meg ennyire látványos módon, színpadias eszközökkel.

1.Ezt mutatja az országok GDP-je is Európában

Az első nyolc helyen kizárólag 20 milliónál kisebb lakosságú országok találhatók. Az EU-ban összesen öt olyan ország van, amelynek lakossága 20 milliónál nagyobb, sőt ezek a 40 milliót is meghaladják: német, francia, olasz, spanyol, lengyel (illetve az EU-n kívül ide számíthatók a még a britek is egykori tagokként) ezek a 9, 11, 13, 14, 16 és 25. helyen találhatók az összeurópai listán. Írország GDP-je jóval magasabb mint az Egyesült Királyságé, Ausztria előzi Németországot, Belgium Franciaországot, ha olyan szomszédos országokat veszünk figyelembe, amelyek történelmileg már egy jó ideje eléggé hasonló fejlődési pályán mozogtak. Ez nem olyan meglepő, hiszen Írország válhatott a nagy nemzetközi cégek egyik adóparadicsomává vagy egy éppen egy Luxemburg is az. Emellett egy olyan érzésünk is támadhat, hogy a kisebbek piaci résekre mehetnek rá, jobban kereskedhetnek, és még az állami bürokrácia is csökkenthető vagy gördülékenyebb lehet a sok régióból vagy tartományból álló nagyokkal szemben, akiknek nehezebb lehet mindenki számára optimálisnak mondható döntéseket hozni. Summa summárum: kis országokban általában jobb élni mint nagyokban.

2.A lavírozó politika előnyökkel jár országunk számára

Doktori értekezést lehetne írni ilyen címmel, összehasonlítva más, hasonlóan ügyeskedő országokkal. Például az osztrákok hozzáállása az ukrajnai háborúhoz hasonló mint a miénk, többek között ők sem szállítanak fegyvereket, de ők ezt velünk ellentétben csendben teszik. Egy kis ország támogatása eleve nem bírhat akkora súllyal mint a németeké, lengyeleké vagy franciáké, főleg akkor, ha a hadiipara is gyenge szintű.

A másik szempont, hogyha nálunk nagy büntetőadókat vetnek ki nemzetközi multikra, az felhördülést okozhat ugyan, de a magyar piac egyáltalában nem meghatározó a multi cégek számára, hiszen méretben is kicsik vagyunk és a fogyasztásunk is az EU végén kullog. Így hát sokkal könnyebben benyelik, hogy a magyar kormány időnként sarcolgatja őket. (Érdekes a MOL és az OTP helyzete, mert habár őrájuk is kivetik az extraprofit adót, de egyrészt már ők is nemzetközi multicégek, másrészt a kormány a másik kezéből visszaadja annak egy részét, amit elvett, lásd például hulladékgazdálkodási koncesszió vagy az OTP Szép-kártya esete, lehetnek még hasonló példákat találni.) Tegyük fel, hogy nagy külföldi cégeket kiszorít innen a kormány és magyar cég veszi át a piacot, ami lehet ugyan a multiknak egy fájó presztízsveszteség, de ennél nem több, aki sokkal többet veszíthet az a magyar fogyasztó, mert a monopolhelyzetben úgy lehet árakat emelni, hogy közben a szolgáltatás színvonala is romlik. (Lásd pl. Coop üzletek.)

3.Az EU egysége a nagy országok számára fontosabb

A viszonylag nagy európai országok mind sokféle régióból állnak, EU kilépés esetében éppúgy szembe kellene nézniük ezek elszakadási törekvésével mint most a briteknek a skótok esetében. Másrészt az ő vállalataik sokkal inkább világligában játszanak, ahol nagyon erős lehet Kelet-Ázsia, főként Kína szerepe, de amerikai és sok más egyéb céggel is versenyben vannak, ők tehát keresik az összeurópai protekcionizmus lehetőségeit, egy erős 480 milliós EU piacra támaszkodva. A nagy országok egyébként sem tudnak lavírozgatni mint a kicsik, mert ezt nem tehetik meg feltűnés nélkül.

Néha felmerül, hogy kettős mércét alkalmazva rajtunk akarnak példát statuálni, amiből általában nem lesz semmi már azért sem, mert előbb vagy utóbb mindig jön valami fontosabb probléma, például olasz gazdasági és politikai válság, ukrajnai helyzet, amik nagyobb súlyúak és megoldásuk sokkal sürgetőbb mint azok (nevezzük nevén a gyereket) a visszaélések, amiket a magyar kormány vagy esetleg más kisebb országok elkövetnek az EU tagságukat felhasználva. A magyar kormány eddig sikeresen kimozgott minden olyan intézkedést, részben az EU bürokrácia labirintusait is felhasználva, ami korlátozta volna a mozgásterét. Ha máshogy nem, hozott néhány látszatintézkedést és tett néhány látszat engedményt, de eleve sokkal gyorsabb és egységesebb, mint (ne szépítsük) az általa folyamatosan átvert EU intézményei.

4.A kétpólusú gondolkodás mégis hibás

A kis országok külön utasságát amiatt is jobban megtűrik a nagyobbak, mert kísérleti terepnek tekintik, és ha valami beválik azt esetleg ők is átveszik. (Sarkítva: Ez a hü@e magyar kormányfő már megint miket beszél, de lehet benne talán valami.) Viszont egyik sikeres kis ország sem annak köszönheti a sikereit, hogy ideológiai harcot folytatott volna, és valamiféle kelet-nyugat perspektívában képzelte volna el magát. A sikeres kis országok nacionalizmusa kivétel nélkül egészséges nemzeti büszkeség, mentes az erős túlzásoktól, küdetéstudattól és nem pótszerként szolgál. A dánok és hollandok sem görcsölnek rá, van humoruk.

A sikeres kis országokra mind jellemző (Hong Kong és Szingapúr esete is illik ebbe a sorba), hogy jól üzleteltek másokkal és kihasználták a gazdaságuk fejlettségét, előnyös kereskedelmet folytatva a nagyokkal. Például a finnek az oroszokkal szemben, az osztrákok Kelet-Európával vagy a hollandok a világ jelentős részén, számunkra most Szerbia és más balkáni országok kínálnak hasonló lehetőségeket. Az ügyeskedés teljesen rendben van, viszont a természetes gazdasági együttműködésünk az mégiscsak a német orientációból fakad (bárki bármit mond, kulturálisan is hozzájuk állunk a legközelebb), kínaitól és koreaitól nem lehet sokat várni hosszabb távon. Ellenben a nyugati cégek kiszorításával csökkenhet az üzleti bizalom és az EU támogatások egyre nagyobb részét is elveszíthetjük.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr418176529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magyaur 2023.07.24. 02:45:12

Akkor van baj - és ez a helyzet az orbáni Magyarországgal - ha egy kis ország nagynak képzeli magát! Akkor ostobaságot ostobaságra halmoz...

gigabursch 2023.07.24. 08:48:34

Ezt jól körbejártad és teljesen érthetően írtad meg. Köszönöm!

gigabursch 2023.07.24. 08:51:38

@Magyaur:
Te csak nyugodtan merjél kicsi lenni!
Persze a kettős mércédben egy Luxemburg sosem fog hibaként megjelenni, vagy a baltikumi izmozáshoz viszont mindig lelkesen tapsolsz.
Ennyit az ostobaságról.

Persze azt se fogod az életben felfogni, hogy Európa kellős közepén úgy kell viselkedni, hogy ne a periféria diktáljon.

MEDVE1978 2023.07.30. 13:34:08

Alapvetően igaz az, hogy a manőverezés, ügyeskedés hasznos a kisebb országoknak, így nekünk is. Külpolitikailag nagyon káros például az az irány, amit az egyesült ellenzék képviselt 2022-ben. Ezt onnan tudom, hogy olvastam a programot, ami horribilis baromság volt. Olyasmiket írt, hogy a föderális EU irányt támogatni kell, illetve, hogy fel kell adni a vétójogot a döntéshozatalban. Ennek egyszerűen az a veszélye, hogy feladunk egy olyan jogot, ami kb. az egyetlen biztosíték arra, hogy az érdekeink ne kirívóan durván sérüljenek. És ne gondoljuk azt, hogy az EU egy pillanatig is habozna élni az ilyen lehetőségekkel. Nézzük a legfrisebb példát, ami az ukrán agrárexport. Ugye Van der Leyen asszonyt mostanában nem látni az ukrán kérdésben, ugyanis alig lóg ki Biden úr fenekéből, annyira egyetért mindenben. Az ukrán agrárexporttal kapcsolatosan az a helyzet, hogy megvoltak az ukrán piacok. Elsősorban a Ázsiában és Afrikában. Az ukrán bérhelyzet, önköltség messze az EU-é alatt van, így a közös EU piac korábban védve volt az ukrán dömpingtől. Mindez megváltozott, amikor az EU ugye támogatni akarta Ukrajnát azzal, hogy lényegében engedélyezte az exportot a tagországaiba. A probléma ugye ott van, hogy a tengeri úton történő szállítás időközben ellehetetlenült, marad a közút vagy vasút, esetleg folyami út. Ugyanakkor egyértelmű, hogy ha bepakolnak egy teherhajót Odesszában, az sokkal olcsóbb, mint amikor egy vonat elviszi MAgyarországon keresztül a búzát a horvát kikötőbe és ott pakolják be a hajót. Természetesen a szállítás sokat számít itt is, mondjuk Spanyolországba, Franciaországba nehezebb elszállítani a búzát, kukoricát. Ellenben a Visegrádi államok, Románia közel van. Így az ukrán dömpingáru gyakorlatilag betört ezekbe az országokba, amire Brüsszel és a tagállamok többsége konkrétan magasról tett. CSak akkor léptek valamit, amikor az érintett országok már uniós jogot sértve lezárták az importlehetőségeket. Namármost jelenleg is a magyar tározók döntően ukrán dömpingáruval vannak tele, ugyanis nemzetközi kereskedők olcsón felvásárolták az ukrán gabonát és megtöltötték vele a tárolókat. A probléma csak az, hogy hamarosan jön az aratás és a magyar árut is kellene valahova pakolni + az ukrán dömping miatt alacsonyan vannak az árak. Egy ilyen helyzet alapból azzal fenyeget, hogy mondjuk tönkreteszi a magyar mezőgazdaságot. Az EU-t ez messze nem érdekli, alig reagál. Ha jobban érvényesülne a többségi döntéshozatal, akkor ilyen esetekben sem tudnánk semmit tenni, ahogy migrációs kényszerhelyzetekben sem. Éppen ezért alapvető érdekünk, hogy maradjon "zsarolási potenciálunk", ugyanis ha nincs, akkor a nagyobb államok be fognak minket darálni, az érdekeiknek megfelelően.

"A sikeres kis országokra mind jellemző (Hong Kong és Szingapúr esete is illik ebbe a sorba), hogy jól üzleteltek másokkal és kihasználták a gazdaságuk fejlettségét, előnyös kereskedelmet folytatva a nagyokkal."

A probléma az, hogy a kereskedelem témakörét ma 99%-ban az EU szabályozza. Konkrétan tehát kereskedelmi önállóságunk nincsen. AMit tudunk csinálni, az az, hogy mondjuk az EU-s mozgástéren belül szigorúbban szabályozunk, bírságolunk, de ez irtó kevés. Mind Honkong, mind Szingapúr, mind Luxemburg, Hollandia, Írország (Finnország, Svájc stb.) olyan példák, amelyek ránk nem igazak. Persze adóparadicsom próbálhatunk lenni, de ez ugye nem túl szép dolog a mai globális rendszerben + rengeteg jelentkező van rajtunk kívül is.
Honkong, Szingapúr, Írország, Finnország esetében a gazdagság kulcsa egyértelműen az optimális fekvés okozta előny. Mind Honkong, mind Szingapúr óriási gazdaságok (Indonézia, Kína, Japán) mellett fekszik és kereskedelmi központok. Erre Szingapúr ügyesen tett rá még a képzési rendszer fejlesztésével is. Írország szintén egyértelmű, a legközelebb van Észak-Amerikához. Emellett ugye szintén adóparadicsom + ott van a tény, hogy míg ÍRországban 7 millió ember él, csak az USA-ban 36 millió ír gyökerű ember van. Ez, a közös nyelv mellett a gazdasági kapcsolatokra elképesztően pozitívan hat. Finnország szintén kitüntetett szerepű, elsősorban azért, mert a második világháború után semleges tudott maradni. Ezt követően viszont stratégiai okokból a nyugat egyértelmű érdeke volt, hogy a semleges finnek továbbra is semlegesek maradjanak, áramlott oda a pénz szépen. Az EU támogatási alapok a 90-es, 2000-es években két régiót támogattak kiemelten, a finn területeket és a görög szigetvilágot.
Folyt köv

MEDVE1978 2023.07.30. 16:19:19

Folytatás: Luxemburg ugye alapban adóparadicsom. Svájc esetében a történelmi és a fekvési előny óriási. A svájci sikersztori titka ugye az, hogy a napóleoni háborúk után az ország tudatosan felépített egy erős hadsereget, amivel az egyébként is nagyon erős természtes védekezőképességet megnövelte. Ezt követően az első- és a második világháborús semlegesség és a banktitok extrém vagyonokat vonzott be. Svájcot irtó nehéz lenne bárkinek megszállni. Elsősorban azért, mert a hegyes terület, a hágók nagyon nehezen elfoglalhatók, másodsorban a nagyon sok tartalékos katona miatt. Így mindenki azzal számolhat, hogy több problémát okozhat elfoglalni és megtartani, mint amennyit nyernek rajta. Nem véletlen, hogy a diktatúrák mind közvetítő országnak használták.
Hollandia és Belgium esetében tengeri hatalmakról van szó. A hollandok ugye gyarmatbirodalmat építettek ki és abból óriási tőkét vittek a gazdaságukba. A tengeri szállítóflotta, kereskedelmi potenciál máig megmaradt, a tőkével pedig lehet erre építeni. A belgáknál bár gyarmatbirodalom nem volt, a kicsi, akkoriban Magyarországnál is jóval gyengébb Belgium ügyesen elérte, hogy megkapja Kongót. Ott aztán a király előadta az egyik legbrutálisabb és embertelenebb elnyomást, amit gyarmat valaha látott, kisajtolva belőlük a lehető legtöbb pénzt és gyémántot. Ez mind Belgiumba áramlott, tehát ott is rengeteg a tőke.

A fentiekből is látni, hogy ezek a fejlődési útvonalak nem adottak nekünk. Nem vagyunk közvetlen szomszédságában hatalmas gazdaságoknak, nem vagyunk kulcsfontosságú kereskedelmi útvonalon, az ország katonailag gyakorlatilag védhetetlen önerőből, adóparadicsommá nem tudunk lenni stb.

Így marad a pávatánc, amit Orbán előad. Ami még jó is lenne, mondjuk az akkumlátorgyártásnál, meg Kína és Oroszország felé nyitással, akkor ha nem lennének óriási hátulütői.
Az akkumlátorgyártásnál ez az egészségügyi kockázat, a vízigény és a környezetszennyezés. A Kína és Oroszország felé történő nyitás pedig azt a veszélyt hordozza magában, amit az oroszoknál most látunk is, konkrétan a háború okozta problémákat, a kereskedelem leállását vagy jelentős elnehezülését. Sajnos ugyanez előfordulhat Kínával is, jelenleg szerintem kb. 50% körüli az esélye, hogy a kínaiak megtámadják Tajvant még a 2020-as években. Ha pedig ez történik, az USA ismét korbáccsal akar majd mindenkit egy akolba terelni, amin mi csak jelentősen veszíthetünk.

Billy Hill 2023.08.11. 23:44:58

@MEDVE1978: "Egy ilyen helyzet alapból azzal fenyeget, hogy mondjuk tönkreteszi a magyar mezőgazdaságot."

Itt amint vége a háborúnak, és Ukrajna EU-tag lesz, a kelet-európai országokban elég sok gazda bezárhatja majd a boltot.
süti beállítások módosítása