Ideo-logikák

Ideo-logikák

Mért utáljuk a multi cégeket?

2021. február 10. - Tamáspatrik

A kérdésben a válasz: érzelmi alapon ítélkezünk, már az a szó, hogy „multi” zavar minket, pedig a szó eredetileg csak annyit jelent, hogy sok, tehát sok országban vannak jelen a vállalatai. (A legtöbb „multi” cég valójában transznacionális, mert egy országban van a székhelye, valamilyen országhoz köthető.)

A kisebb országoknak jelent nagyobb előnyt. Ha összehasonlítjuk Svájc és Oroszország 5-5 legnagyobb vállalatát, akkor ebből a 8,5 milliós ország jön ki jobban a 144 millióssal szemben a cégek összértékét tekintve,  ráadásul a három legnagyobb orosz cég csak ásványkincseknek köszönheti a létét, olaj és gáz kitermelésével, értékesítésével foglalkoznak, nagy környezetszennyezők. Nyilván teljesen értelmetlen lenne országhatárnál meghúzni egy cég terjeszkedésének határát. Egyébként is a kis országok a globalizáció fő nyertesei (mert többet profitálhatnak a kereskedelemből), és számukra fontosabb, hogy külföldön is megjelenjenek a cégeik. A MOL-t és az OTP-t nem nagyon utálja senki, pedig meghatározzák a magyar piacot és valójában regionális multi cégnek is mondhatók.

Idegenkedünk attól, ami személytelen. Valószínűleg amiatt utálják sokan, mert arctalanok, a tulajdonos a legtöbb esetben teljesen ismeretlen, általában távoli országban van a cégek központja is, és amit nem ismerünk az mindig gyanús. Például az is félelemmel tölthet el minket, hogy valamilyen módon visszaél a sok pénz miatti potenciális hatalmával. Ösztönös ellenszenv lehet bennünk ilyen cégek iránt. Érdemes viszont elgondolkodni, hogy milyen lenne egy „mínusz multik” világban, vajon az mennyire lenne szerethető.

Kínának nincs rá szüksége. Nyilvánvaló, hogy olyan nagy országoknak mint Kína, ahol a potenciális vásárló erő akár egy milliárd fő feletti is lehet egyes termékeknél, nincs szüksége külföldön terjeszkedő multi cégekre. Ők szinte végtelen mennyiségű terméket állíthatnának elő és nem tudná meg senki, hogyan teszik ezt, lehetnek a környezetet szennyező és kényszermunkát alkalmazó vállalatok is akár (ami néhány esetben nem áll távol a valós helyzettől). A kínai gyárak termékeinek élettartama az átlagosnál jóval rövidebb, emiatt a legnagyobb környezetszennyezők közé lehet sorolni például a ruhaiparukat. Egy kínai cég nem kényszerül rá, hogy egy külföldi telephelyen megismerje az adott ország törvényeit, előírásait és valamennyire a szokásait, kultúráját is. Például kénytelenek lennének európai (latin betűs) írásjeleket használni egyes esetekben. Kína azonban Afrika és Dél-Ázsia gazdasági gyarmatosításán túl nem nagyon merészkedik túl egyelőre, mert nem elég erősek az innovációban, csak szabadalmakat lopni és koppintani képesek, (l. pl. telefon), például a vírus ellen egy modern vakcinát nem tudnak gyártani, csak mennyiségben jók e téren is.

A munkavállalóknak tesznek jót főleg. Ha megjelenik egy térségben egy multi cég, annak általában örülni szoktunk, mert több munkaalkalmat ad, és ha nagyobb a munkaerő iránti kereslet, akkor a fizetések is jobbak, a multi cégek nem tudják lenyomni a fizetéseket, csak emelni azok szintjét. Számos vállalkozó szintén jól jár, ha élénkebb a gazdasági élet. A helyi elitek viszont nem szoktak örülni a megnövekedett versenynek, nekik az az érdekük, hogy pl. a CBA és a COOP ossza fel a piacot egymás között és jól felnyomhassák az árakat. A helyi nemzeti gazdasági elitek általában minden versenyt és újítást elleneznek, ez egy örök szabály, hiszen a pozícióik romlását okozhatja. A helyi maffiák és kiskirályságok sokkal károsabbak és kizsákmányolóbbak tudnak lenni mint bármilyen multi cég.

A multi mikor kizsákmányoló? Mivel a bérek Svájcban a legmagasabbak, ezért ahhoz kell viszonyítani, és mindenkinek az a szint járna? Helyi bérek, bérszintek vannak, amik mindenhol mások (vásárló erőt tekintve már csökkennek a különbségek, például a szlovákok eurója nálunk ér csak sokat), a multik az átlagnál jobban fizetnek, hiszen az átlagosnál jobb képességű munkaerőt toboroznak. Kettőn áll a vásár, kizsákmányolni általában azt lehet, aki ebbe beletörődik, sőt az önkizsákmányolás a gyakoribb jelenség.

A szegényeknek jó. A multik jellemzően tömegtermékeket állítanak elő és árverseny van, ami az átlagos jövedelmű és az alatti szintű fogyasztóknak kedvez. Igazán jómódúak számára az ár másodlagos, ők inkább a speciális minőségeket keresik, nem a tömegtermékeket. Sokan kritizálják persze a multikat azzal, hogy igénytelen tömegtermékeket sóznak rá a vásárlókra, de ez megint független a vállalat tulajdoni viszonyaitól, a multik inkább hatékonyságban múlják a többieket, emiatt képesek viszonylagosan olcsók lenni.

Nem mindenhatók. Rengeteg olyan piaci rés van és nagyon sok speciális szolgáltatás amit egy multicég nem képes lefedni csak a különféle kisebb vállalkozások, nálunk a kisebb vállalkozások nem nagyon exportálnak saját termékeket és szolgáltatásokat (én egy kezemen meg tudnám számolni, hány ilyen magyar céggel találkoztam), de a németeknél például sok kis cég volt képes kilépni a világpiacra.

Vannak tisztességtelen cégek, de nem mindegyik feltétlenül az, vagy nem egyforma mértékben. Nem mindegyik cég él vissza a versenyelőnyével és a lobbi erejével, bár ez elég gyakori, de vannak országok, ahol erre nagyon figyelnek a politikusok. (Nem úgy mint nálunk, ahol ha egy szolgáltató multi cég jövedelme magas, akkor „adót vetnek ki rá”, mert a versenyhivatal keres valamilyen mondvacsinált okot, hogy jól megbírságolhassa – ez emlékeztet arra az időkre, amikor a rendőrségnek bevételi terve volt a bírságokból, amit egy adott hónapban teljesíteni kellett.) Például egy bizonyos nagy bútorgyártó cég nálam tisztességesnek számít, míg egy ismert gyorsétterem nem az, mert az előbbi inkább valós fogyasztói igényekre fókuszál, az utóbbi pedig jobban gerjeszti, de ez egyéni megítélés kérdése lehet. Az hogy „multicég” kb. olyan mintha azt mondanám, hogy van egy nagy épület, önmagában teljesen értéksemleges, aztán mire szolgál és mennyiben hasznos az már más kérdés.

A multiellenesség a korrupt hazai eliteket szolgálja. Nyilván van itt egy „nem leszünk gyarmat” motívum, ami a szólamokon túl úgy valósítható meg a gyakorlatban, ha eltanuljuk másoktól saját módszereinket is kifejlesztjük arra, hogyan lehet (egyelőre nincs jobb szó rá) versenyképesen termelni és szolgáltatni. Egyes multi cégek egyébként jelentős alkotások, modern életünk „piramisai” (a márkanév nem véletlenül lehet jó csengésű, nagyon sok szellemi alkotást foglal össze egyetlen szimbólumba). Annak ellenére is, hogy a legtöbb cég száz évet sem él meg, és a változó piaci feltételek miatt számos ma irigyelt nagy vállalat eltűnik vagy veszít a jelentőségéből, jönnek helyette mások. Azzal együtt is így van ez, hogy borzasztó sok groteszk történet bontakozik ki a cégeknél, az alapoknál már nagyon sok kosz is összegyűlik. Nem túlzás viszont azt mondani, hogy összességében nézve fejlettebb céges kultúrákat hoztak be az országba, és inkább pozitív irányba formálták a munkaadó és munkavállaló együttműködését.

David Ricardo mégis tévedett. Nem speciálisan a multikról szól, de összefügg a szabad piaci verseny kérdésével David Ricardo elmélete a komparatív előnyökről. Durván leegyszerűsítve arról szól, mindenki arra specializálódjon, amihez „relatíve” a legjobban ért (lehet olyasmi, amiben nem ugyan ő a legjobb, de amire a legjobbaknak már nem jut energiájuk). A hiba az egyenletekben ott van, hogy angol vitorlás hajókra, manufakturális környezetre érvényes, ahol a szállítás olcsó és a gyártás nem nagyon környezetszennyező. A modern szállítás gyakorlatilag minden formában véve nagyon környezetszennyező, a gépek és nyersanyagok előállítása az energiaigényesség miatt szintúgy. Ha ezeket a tényezőket számításba vesszük, akkor a szállítás valódi költsége jóval nagyobb, tehát sokszor inkább megéri helyben előállítani a termékek jó részét (a nagyon speciálisak kivételével). Ez lényegesen csökkentené a világkereskedelmet és a globalizációt (ami megint egy szitokszó, mint tudjuk), de ez már inkább a mi fogyasztói szokásainktól függ.

Vannak, akik eldobják, mert megtehetik. Nekem van például egy több mint húsz éves japán kazettás rádióm, ami ma is jól működik, viszont a nagy gyártó cégek célcsoportjába nyilván nem fogok beletartozni. Vannak, akiknek státusz szimbólum mondjuk egy telefon vagy egy divatos ing és évente újat vesznek, nyilván őket fogják megcélozni a cégek az újdonságaikkal, nem azoknak fognak tervezni, akik csak tíz évenként szeretnék a kütyüket és a ruhatárukat lecserélni. Fogyasztói szokások illetve etikai problémák vannak itt elsősorban, a divatdiktátorok, hírességek itt a meghatározók, ne kenjük ezt nagy cégekre, a passzátszelet végül is nem ők fújják, csak folyton figyelik a szélirányt.

A bejegyzés trackback címe:

https://ideo-logic.blog.hu/api/trackback/id/tr8316421880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.10. 21:03:10

A multikat utálni baromság.

A rendszert kell utálni, mely lehetőséget ad a multiknak: a liberális demokráciát.

midnight coder 2021.02.11. 13:33:53

Igazából munkavállalóként egy multi 100x civilizáltabb hely mint egy random hazai cég. Hazai cégként persze lehet utálni a multikat, a Gipsz Jakabka szerszámbolt elég nehezen tud versenyezni az OBI-val. Illetve abban, amit az OBI tud nem is, más kérdés hogy mint kis cég cserébe tud adni olyan szolgáltatást amit az OBI nem.

yerico1 2021.02.11. 23:47:37

"Kína azonban Afrika és Dél-Ázsia gazdasági gyarmatosításán túl nem nagyon merészkedik túl egyelőre, mert nem elég erősek az innovációban, csak szabadalmakat lopni és koppintani képesek, (l. pl. telefon), például a vírus ellen egy modern vakcinát nem tudnak gyártani, csak mennyiségben jók e téren is."

Ez így kompletten nem igaz, óriási pénzeket tolnak innovációba, és meg is van az eredménye, rengeteg a minőségi kínai termék, ami nem másolat, hanem önálló ötlet, és erre pont az informatika a legjobb példa.. Egy kínai cég azt gyárt, amire igény van, ahogy szokták mondani, bármit is képesek gyártani, bármilyen minőségben, ahogy a vevő kéri. Egyedül az USA ellenfél még az innovációban, Oroszország már a fasorban sincs.

BiG74 Bodri 2021.02.12. 06:35:56

@midnight coder:
Szerintem az OBI nem jó példa.
A legtöbb helyen talál az ember viszonylag kicsi szerszámokkal foglalkozó céget, mely árban is simán felveszi a versenyt, tudásban pedig messze felette áll.
Viszont egy átlag ember inkább csak az obit ismeri, így ha nem kap sarokcsiszolót a lidlben akkor az obiba megy.
Félreértések elkerülése végett, nem beszélek az obiban vásárolók ellen, jó néha nézelődni, van amit érdemes ott vásárolni.

BiG74 Bodri 2021.02.12. 06:39:58

Amúgy a multikat nem utálom. Csak vannak akik mindig valami ellenében találják meg az önérvényesítésük kulcsát.

Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2021.02.12. 09:49:24

Szerintem szükség van a multikra. gondoljunk csak bele, ha nem lenne multi például az élelmiszer kiskereskedelemben.. Sok kis családi boltocska, milyen szép is mint a mesében! és akkor jön a válság/covid/stb! a kicsi nem bírja , bekrepál.a többi meg hogy bírja árat emel. a multi határozottan árat stabilizáló szerepben van, mert a kisbolt tesz rá, többért veszi a gazdától többért adja a vevőnek. a multi ilyenkor diverzifikálja a beszerzést, és lényegében tartja az árat. Prüszkölnek is érte a gazdák, és a boltocskák.
Pedig ha nem lennének, akkor semmi oka nem lenne a gazdának modernizálnia a termelését, küzdeni a hatékonyságért, és ha nem teszi, hanem csak árat emel, akkor konzerválja az elavult állapotot.
Remélem érthető, a verseny fenntartásával igenis hasznos dolgot tesz, gátat vet az éhes kicsiknek, akik pont úgy a profitjukért dolgoznak.
És hogy mi a jó? Szerintem az egészséges versenyhelyzet, ami egyrészt gátat vet az önkényes árdrágításnak, (és itt az eltérő méret csak előny mert azonos méretű cégek átlagos rezsije is hasonló, kvázi kartell alakulna ki lényegesen nagyobbak nélkül, ezért önnállóan a kisvállalkozások sokasága még nem jelenti a szabadversenyt) tényleges piaci helyzetet teremt a multik megléte.
Az egészséges versenyhelyzet fenntartása és az egyensúly (fenntarthatóság) megteremtése meg állami feladat, és állami szabályozás/beavetkozás kérdése.

HaCS 2021.02.12. 18:20:41

Ez a kulcsa az egésznek, ha a multi-kisvállalkozás különbséget szeretnénk megvilágításba helyezni, de valójában az egész rendszer, amit felépített a nyugati világ alapvető ellentmondásokra épül.
Hiszen egy vállalat legfőbb célja a profit. A tulajdonosok érdeke. A fókusz maximum annyiban változik szintén a tulajdonosok igényei szerint, hogy ezt a célt rövid-, közép-, vagy hosszútávra igyekszik a vállalat maximalizálni. Ez nem hibája a vállalatnak, hanem alapvető tulajdonsága, a kapitalista rendszer hozta ezt létre így. Ebből egyenesen következik, hogy minél hatékonyabban éri el ezt a célt a vállalat, minél inkább profitorientált, annál inkább kénytelen hátrébb sorolni az összes többi szempontot, köztük a személyes-, emberi-, ill. társadalmi szempontokat.

Megfordítva, a sokat hallott gondolatmenetet a hatékonyságról, két cég, mely azonos alapanyagokból, azonos hatékonysággal termel mindig az lesz a sikeresebb, mely kevesebb társadalmi költséget vállal (kénytelen vállalni), ill. több költséget tud magától függetleníteni. Annak lesz nagyobb a profitja, az lesz képes "fejlődni", megelőzni a többieket a versenyben.

Ugye mennyire másképp hangzik?

MEDVE1978 2021.02.12. 19:26:37

Az olcsó termék korrelál a másik oldalon az alacsony jövedelemmel. A folyamatban természetesen odáig nincs semmilyen probléma, amíg a multi jobban szervez, nagyobb hatékonysággal működik stb. A probléma akkor jelentkezik, amikor a multi árversennyel teszi tönkre a helyi cégeket. A Mari Bt., a Józsi Bt. és a Mezőgazdaság Zrt. állítanak elő uborkát. A Mari Bt. 10 tonnát, a Józsi Bt. 20 tonnát, a Mezőgazdaság Zrt. 100 tonnát. A Mezőgazdaság Zrt. mondjuk alkalmazza a helyi szegényeket, havi 150 ezer forintért. Jobb mint a közmunka, sokkal. A Mari Bt. családi dolgozói havi 200.000 Ft-ot, a Józsi Bt. 250.000 Ft-ot fizet. A Mezőgazdaság Zrt. sokkal tőkeerősebb és modernebb gépeket vesz + olcsóbb a munkaereje, ezért X Ft-ért tud adni egy uborkát. Ennyiért a multi meg is veszi tőle. Mari Bt-nek ugyanez az ár már csak akkor érhető el, ha leviszi a béreket 125.000-re. Józsi Bt. nem tudja X Ft-ért adni az uborkát, abbahagyja a termelést. Miközben mondjuk az ár alapesetben multi nélkül X Ft és mondjuk 1,1-1,2 X Ft lett volna (a Bt-knél).
A multi negatív árversenye tehát egy race to the bottomhoz és elszegényedéshez vezet. Mezőgazdasági példával élve tudósításokhoz, amikor a gazdák tüntetnek, hogy a nemzetközi lánc önköltség alatt adja a dinnyét vagy tejet öntenek az útra.
A tapasztalat tehát azt mutatja, hogy adminisztratív szabályozás nélkül a multik el fogják szegényíteni a beszállítóikat és negatív árspirálba taszítják őket.

A multik egy részének sajátja a tőkeáttétel, a sokszoros tulajdonosi diverzifikáció is. Ennek lényege, hogy a tulajdonosi réteg nemzetközi és többszörösen áttett. A tőzsdei vállalkozás tulajdonosa a befektetési alap, a befektetési alap tulajdonosa a nyugdíjbiztosítási alap stb. A többszörös áttétel a tőke személytelenségéhez vezet. Ebben a tőke nagyon különbözik a XVIII-XIX. századi kapitalista hőskortól, már nem személyekhez kötött. Nem Henry Fordok, Rockefellerek vagy Weiss Manfrédok a legnagyobb vállalatok tulajdonosai. Ez azért fontos, mert a humánus (és egyébként antiszemita) gyáros, Henry Ford példásan jól bánt dolgozóival, magas bért adott nekik, ez volt a filozófiája. A modern nemzetközi társaságokat a menedzsment irányítja, a menedzsment fő megbízása pedig a nyereség maximalizálása. A közösségért való tevékenység az ilyen menedzsmenteknél többnyire arculati, PR kérdésként merül fel. Az ilyen vállalat "gyökertelen" lesz. Természetesen a vásárlókat taszítják az olyan büdös dolgok, mint több száz helyi farmer öngyilkossága (Monsanto, India) a termék miatt vagy mondjuk a kvázi rabszolgamunka, gyerek rabszolgamunka (nagy divatcégek, Nike). Ezeket a cégek mindig csak akkor igyekeznek elhárítani, amikor kiderülnek és botrány lesz belőlük.

Szóval ebből könnyű belátni, hogy a multik kellő szabályozás nélkül kis és nagy országokban is széles körű elszegényedéshez, a jövedelmi különbségek növekedéséhez vezetnek, elsősorban az óriási anyagi háttérrel megtámogatott a beszállítókra kényszerített negatív árverseny miatt.

MEDVE1978 2021.02.12. 19:43:01

A legnagyobb baj a multikkal mégsem ez, hanem két másik dolog:
1. Nem egyenlő piaci belépési esély. A multikra jellemző, hogy rendkívül pénzügyi tőkeerős cégek. Az Amazonnak, Applenak annyi pénze van, mint amennyi egy 10-20 millió lakosú ország költsévetése. A tőkeerősségből következik, hogy a tradicionálisabb üzletágakban bebetonozzák magukat. Már írtam máshol a példát, hogy a mobiltelefonok piacára szinte lehetetlen betörni több 10 millió dollár befektetés nélkül. Ha tehát feltalál egy magyar cég egy tökéletes telefont, akkor sem lesz semmi belőle, egyszerűen azért, mert a nagy márkák először felvásárolják, utána pedig kiszorítják. Szinte biztos, hogy több milliárd forintot nulláról senki nem fog beletenni. Tehát a piac zárt, csak súlyos milliárdokkal lehet kinyitni. A legtöbb nemzetközi piac ilyen jellegű, tehát hiába akarna egy jó magyar vállalkozás betörni, a többi nagy felvásárolná és megsemmisítené. Ez viszont egyértelműen ahhoz vezet, hogy a fejlődő országok hátrányban vannak. Nem véletlen, hogy a multik döntő része nyugati és jelentős múlttal bír. Nincs algériai, szudáni, vietnámi stb. multi. KÍnai multi azért van, mert az állam egyértelmű támogatásával van jelen a piacon, amit az állam megvéd, hogy legyen saját zászlóshajója. Ahogy ezért vannak dél-kelet ázsiai multik is.

2. A szigetgazdaságok problémája. Ez egy nagyon régi probléma, először Latin-Amerikában tapasztalták a második világháború után. A lényeg az, hogy adott a nagy olajkitermelő cég, ami mondjuk Mexikóban kutat akar fúrni. Ez jó, hiszen foglalkoztat pár száz embert, fizet a koncesszióért (vagy lefizeti a helyi korrupt elitet) stb. Az olajfúrótorony mégis gyakorlatilag 0 hatással bír a helyi gazdaságra. Miért? Egyszerűen azért, mert a multi a szolgáltatásokat, termékeket, amelyek szükségesek a működtetéshez mind onnan hozza, ahol azok olcsóbbak, ez esetben mondjuk az USA-ból. Ez szinte bármilyen más céggel működik, tehát hiába van Suzuki gyár Esztergomban, ha Japánban gyártanak minden összetevőt és kevés beszállító van Magyarországon. Nyilván egy élelmiszer cégnél ez nem anniyra jellemző, hiszen mezőgazdasági szféra a legtöbb országban van, így lokális beszállítók is.

Untermensch4 2021.02.12. 22:47:17

@midnight coder: Nagy a szőrás. Több multit és több hazai céget nézve, leggenyóbb a NER-es cég volt, második helyezett magyar kisvállalkozó, harmadik multi (ahol kérdés hogy esetleg a magyar kis- és középvezetők maffiásultak el vagy ez a vállalati kultúra része volt). Legbarátságosabb a magyar "gyáros" volt, kb kezdő Ganz szint, évekig a csőd szélén állva dolgozta le a hiteleket de akkor is volt fizetés ha a tulaj reggel nem mert bemenni egy ismeretlen autót meglátva mert hátha vmelyik türelmetlenebb hitelező, és a válság begyűrűzésekor sem "áramvonalasítás" volt a koncepció hanem az hogy csökkentett munkaidő, aki tud az menjen maszekolni de addig nem fog kirúgni senkit amíg van remény a folytatásra. Mostani multi ahol dolgozok az árfolyamnyereséget köszönte szépen mint stratégiai partnere a kormánynak és tavasszal kirúgtak minden második embert. Ősszel meg próbálták újra összeszedni őket, meg addigra kitalálták hogy a kínaivírus miatt nem került szóba bérkorrekció már januárban sem...
És az obi tényleg rossz példa, már megyeszékhelyni méretű településen is van ugyanolyan festék olcsóbban mint az obiban, csavarboltban jobb minőség olcsóbban (szerszámboltban nem vagyok biztos).

TothLali 2021.02.13. 01:45:43

a multicég nem szitokszó. a globalizácó sem. a helyi kiskirályok próbálják meg védeni a versenytől a pozíciójukat (beleértve kisországok miniszterelnökeit is). az OTP-t már akkor is utáltam, amikor csak Magyarországon tevékenykedett. A Kádár-korszak leképeződése. még most is...

Tamáspatrik 2021.02.13. 10:37:16

@yerico1: "Bármit képesek legyártani bármilyen minőségben, ahogy a vevő kéri" Erre csak egy módon van lehetőség: koppintással. A világon egy ország sem képes erre, csak amelyik lopja a szabadalmakat. :))
Egy példa erre, hogy nagyon kis méretű elektromos csatlakozókat a japánok tudnak sztenderd minőségben gyártani, mindenki tőlük veszi.
A kínaiak is tudnak másolatot adni, csak nehogy kiderüljön, hogy az autó elektronikába vagy különféle elektromos termékekbe ilyet építettek be. Század milliméteres eltérések vannak egyébként, de néha még az is számíthat. Sutyiban berakják egyes cégek mert olcsóbb, de nem merik bevallani, ha az autógyár megtudja (vagy akár egy kávéautomata gyár), akkor balhé van belőle.
A világon mindennek megvannak a specialistái és azok, akik "majdnem olyan jót" képesek gyártani, másolással, koppintással.

Tamáspatrik 2021.02.13. 10:45:21

@HaCS: Ez a gyakorlatban mégsem így van, hogy a profit lenne az egyetlen fő szempont. Itt van például a munkavédelem, munkabiztonság, vagy lehet hozhat rövidtávon nagy hasznot a környezetszennyezés, de ha kiderül a disznóság, akkor nagy bírságot kap. Multi cégek ellen például bojkottot hirdettek, mert egyes országokban környezetszennyező módon és/vagy rabszolgamunkával dolgoztattak, a neten már könnyen elterjednek az ilyen hírek. Az hiszem a Nestlé volt az egyik ilyen áldozat, elég ha 10%-kal esik vissza a forgalmunk emiatt és a versenytársak ennyivel jönnek fel.
Éppen azt látni, hogy multi cégek komoly környezetvédelmi beruházásokat is végeznek, mert van rá pénzük és a megítélésüket akarják javítani, mert a szimpátia sokat hozhat a konyhára.
A helyi kis cégek is fontosnak tartják a megítélésüket a helyi társadalmakban, ne mondják róluk, hogy kizsákmányolják a dolgozót, mert akkor nehezebben kapnak munkaerőt, ha rossz a hírük. Szponzorálnak különféle rendezvényeket, csapatokat stb. Nem teljesen elszigeteltek, épp mert a hosszútávú profit a fő céljuk és a stabilitás.

Tamáspatrik 2021.02.13. 11:12:42

@MEDVE1978: Kell szabályozni a multik tevékenységét és a piacot is, a kartellezésre le kell csapni, a lobbizásuk átlátható legyen, és a monopóliumokat is korlátozni kell. Egy telefon például sok részből és tartozékból áll, egyik része a szoftver, pontosabban szoftverek, és ha nem feltétlenül vásárolhatja fel a telefont gyártó cég az összes kis progit fejlesztő céget, mert az jogtalan versenyelőny, emiatt van a versenyhivatal. Amit nálunk csinálnak, hogy "tisztességtelen reklám" alapon büntetnek, pontosabban sápot húznak, ennek a határait nem lehet megmondani, hogy mennyire jogos vagy nem, ez inkább multik különadóként működik.
A kistermelők létrehozhatnak értékesítő szövetkezeteket, különben megeszik őket a multik, szinte az önköltségi árig faragják őket. Az állam is támogatást adhat ehhez.
Nem gyökértelen a multi olyan értelemben, hogy a márkanév és milliárd dollárokat ér önmagában, mert egy üzleti kultúra van mögötte ( és magas szintű minőségi munka legalább a vállalat egy részében), lényegében egy franchise szerű rendszer, amit vagy kiad másoknak vagy nem. Ennek mindig van valamilyen forrása, gyökere, bár nyilván zavar sokakat, hogy nem névhez köthető.
A legnagyobb spekulációs alapok is ált. benne vannak az ilyen cégekben jelentős mértékben, a spekulációs, nyerészkedő tőke megint zavaró lehet.
Csak azt mondom, hogy ne fessük őket feketébbre, minta amilyenek, mert az üzleti élet minden szegmensében vannak sötét dolgok, l. például fegyverkereskedelem, kábítószer kereskedelem, csak nincsenek rivaldafényben mint a multik.
Nagyon sok piaci rést, spéci szolgáltatást nem tudnak lefedni egyébként, csak TÖMEG termékek előállítására alkalmasak, ez is egy korlátjuk.

Az utolsó példa nem teljesen jó, nem onnan veszik meg a multi, ahol a legolcsóbb, hanem ahol még van elegendő szakértelem. Mexikó például sokkal olcsóbb mint az USA, de nem biztos, hogy van helyi szakértelem. (Bár éppen az olajkitermelést és más stratégiai ágazatokat, pl. a mezőgazdaságot minden ország igyekszik saját tulajdonosi körben tartani, teljesen érhető módon, ebből a szempontból se jó ez a példa.)
Az esztergomi Suzuki gyárnak vannak bőven magyar beszállítói, sőt kell is hogy legyenek, mert az összértékben egy bizonyos százalékot el kell, hogy érjen az EU-ból érkező anyagok értéke, hogy európai legyen az autó. Egy autógyárnak bonyolult és nehézkes és Japánból hozatni mindent, 2 hónap mire hajóval megérkezik, + még legyártják min. 3 hónap.
Viszont minden fontos beszállító cégben ott vannak a japán vezetők és szakértők is, mert speciális sztenderdek vannak sok téren, ami eltér a miénktől és sok lenne a félreértés. Ezek tehát a gyakorlatban vegyes japán-magyar vállalatok, tulajdoni részt tekintve inkább japánok, de ha megnézzük, hogy a képződő jövedelmek hogyan oszlanak meg, az iparág jellegéből következően nincs óriási profit, amit zsebre tesz a tulajdonos. Csak a luxusautókon, nagy autókon lehet nagy profitot realizálni, kisebb autókon nem. Helyi szinten maradnak olyan dolgok mint fuvarozás, takarítás, munkavédelem, karbantartás (!) stb., amit ált. kisvállalatok végeznek.

Fikalnyik Eugén 2021.02.14. 15:37:19

"Mért utáljuk a multi cégeket?" (sic miért)

Talán amiért Steinkauf Móricz makói hagymakereskedő több hasznot hajtott egy országnak, mint a Holland Kelet-indiai Társaság, minden multi elődje.

alöksz róz 2021.02.16. 12:01:21

@MEDVE1978: "Egyszerűen azért, mert a multi a szolgáltatásokat, termékeket, amelyek szükségesek a működtetéshez mind onnan hozza, ahol azok olcsóbbak, ez esetben mondjuk az USA-ból." - szép panel, csak nem igaz. érdekes h ezt sokan axiómának tekintik, pedig a gyakorlatban egyáltalán nem így működik.

MEDVE1978 2021.02.17. 12:29:58

@alöksz róz: Ez a szigetgazdaságok problémájára volt egy példa, tehát mondjuk a bányavállalat Afrikában vagy az olajfúrótorony valahol Közép-Amerikában. Vagy mondjuk a kecskeméti Mercedes mennyire épül be a magyar gazdaságba, a beszállítói mekkora része magyar?
Egy élelmiszer multi társaságnál ez természetesen másképp van, mivel hazait is be fognak hozni, hiszen a szállítás és a macera többe kerülne.

MEDVE1978 2021.02.17. 12:55:23

@Tamáspatrik: Nem gondolom, hogy feketére festettem volna, inkább reálisra.

A szigetgazdaságok problémája, amit írtam igazából a gazdaságfejlődésről, egy olyan ország gazdasági fejlődéséről szól, ahova beruház egy külföldi tulajdonú vállalat. A szembetűnő példák leginkább a nagyon szegény országoknál vannak, ahol látni, hogy egy-egy nagyberuházás milyen keveset lendít a hazai gazdaságon. Mondjuk lehet itt egy Kongói Demokratikus Köztársaságra gondolni, ami tele van gyémántbányákkal, külföldi tulajdonban és arra, hogy a bányászat menniyre nem segít elő semmi mást a térségben, mint hogy éhbéren foglalkoztatnak bányászokat és koncessziós díjat fizetnek az államnak, esetleg építenek egy vasutat a tengerpartra, amit egyéb célra is lehet használni.

Rengeteg gyár nem hazai, hanem EU-s beszállítókkal dolgozik, ugyanis a cél nem a made in Hungary hanem a made in the EU. A Suzuki egyébként ebből a szempontból kicsit extrém példa, mert már 30 éve itt vannak. Ez idő alatt 30-40%-os hazai beszállítói szintet értek el egy olyan összetett terméknél, mint a gépkocsi. Ez azért nem világrekord, ezen is látszik, hogy EU és globális optimalizálás megy.

A jelen helyzet szerintem éppen az, hogy a nagy nemzetközi cégek óriási túlhatalommal rendelkeznek és vissza is élnek ezzel, ebből a szempontból károsak a szabad versenyre, a környezetre, gyakorlatilag mindenre. Ha megnézed mondjuk a Microsoft windowst, akkor az önmagában egy tök jó dolog és 25 éve tereli el arról a figyelmedet, hogy lényegében monopólium. Olyannyira az, hogy egyfajta álversenytársként felturbózta maga mellé az Apple-t vagy 20 éve, hogy ne lehessen rásütni, hogy monopolhelyzetben van és fel kell darabolni.
Más szempontból ott van a twitter és a facebook, a google, a youtube stb. Mindegyik szinte monopol helyzetű és mindegyik visszaél a helyzetével, legyen szó a keresési algoritmus torzításáról vagy politikai beavatkozásról.
Jelenleg a tőke túlhatalma megeszi az esélyegyenlőséget és ennek a multik elsőrendű okozói és haszonélvezői.

alöksz róz 2021.02.17. 22:38:43

@MEDVE1978: nem a szigetgazdaságok problémájáról beszéltem, hanem általánosságban arról, hogy ez, hogy a multi a szolgáltatásokat, termékeket, amelyek szükségesek a működtetéshez mind onnan hozza, ahol azok olcsóbbak, nem igaz.

"Vagy mondjuk a kecskeméti Mercedes mennyire épül be a magyar gazdaságba, a beszállítói mekkora része magyar?" - valamivel 50% felett volt 2018-ban.
te egy 20 évvel ezelőtti dologról beszélsz, ami a mai napig meg van ragadva a fejekben (indextelex rá is segít), ez az összeszerelőüzemes dolog. nem így van. rengeteg autóipari cég van magyarországon (sokuk nem is csak a magyarországi autógyáraknak szállít be) és ez mondjuk szerintem elég nagy probléma.

alöksz róz 2021.02.17. 22:41:04

@MEDVE1978: amúgy rosszul tetted fel a kérdést.
hány százaléka magyarországon bejegyzett cég?
süti beállítások módosítása